25 Haziran 1937 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

25 Haziran 1937 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

CUMHURİYET 25 Haziran 1937 Dost ve kardeş Irak Kardeş memlekete umumî bir bakış f Şehîr ve Memleket Haberleri Petrol ve benzin ucuzluyor Bu husustaki kanun dün Istanbul Vilâyetine tebliğ edildi Benzin ve petrolden alman gümrük ve istıhlâk resimlerinin indirilmesi hakkmdaki kanun lâyihası bugünkü Resmî Gazete ile neşredilecektir. Keyfiyet dün telgrafla Başvekâletten Vilâyete bildirümiştir. Başvekâlet, bu tebliğe ilâveten şunlan da bildirmiştir: «Neşri tarihinden itibaren mer'iyete girecek olan bu kanun 25/6/937 tarihli Resmî Ceridede ıntişar edecektir. Bu mevaddın 25 haziran 1937 tarihinden itibaren indirilen vergi ve resimler gözönünde tutularak ihtikâra mâni tedbir ler için 1322 numaralı kanunun 12 nci maddesi mucibince hareket olunması tavsiye olunur.» Benzinin ve petrolün ucuzlamasile mayi mahrukla işliyen nakil vasıtala rmda, motörlerde, traktör ve harman makinelerile sair ziraat makinelerinde, petrolle ışıklanan yerlerde ucuzluk temin edilmiş olacaktır. Memleketimize gelen benzinin cif bedeli 3 kuruştur. Buna 13,5 kuruş gümrük, 1,35 kuruş duhuliye, yüzde bir hesabıle 0,27 kuruş liman, 4,15 kuruş is tihlâk resmi ilâve edilmektedir ki bü tün bunlarla benzin 32,17 kuruşa gir mektedir. Fakat kumpanyaların gerek kendi membalarmdan istifadelerinden, gerek nakliyeyi kendileri yapmaların dan ve sair sebeblerden bu maliyeti indirmektedirler. Petrolün kilosu cif 3,5 kuruşa gelmekte, 12.6 kuruş gümrük, 1,26 kuruş duhuliye, 1,7 kuruş liman ve istihlâk resmi alınmaktadır. Yeni kanunla benzinden alınan istihlâk resminin 2,5 kuruşa kadar indiril mesi için hükumete salâhiyet verilmiş ve gümrük resmi 6 kuruşa indirilmiştir. Bu suretle benzinden alman bütün resimler mecmuu 10,40 kuruş ve petrol den de 7,60 kuruş tutacaktır. Siyasî icmal Yeni Fransız kabinesi * ransadan harice sermayelerîn kaçmakta devam eylemesine mâni olmak ve bu suretle devletin malî itibarını ve memleketin iktı&adî vaziyetini kurtarmak için brkaç ay için dıktatörlük salâhiyeti istiyen Blum, talebinin âyan meclisi tarafından reddolun ması üzerine istifa erti ve yeni kabineyi Chautemps kurdu. Blum Fransız sosya • list partisinin lideridir. Chautemps ise ra» dikal sosyalist liderlerinden ve eski Başvekillerdendir. Her iki parti de Blum kabinesine da« hil bulunuyordu. Şu kadar var ki sosya • lıstler şimdiki meb'usan meclisinde en büyük parti olduğundan geçen kabinede başvekâleti ve diğer bazı nezaretleri elinde bulundurmakta idi. Yeni kabinede, meb'usan meclisinde ikinci en büyük parti olan radikal sosyalistler hâkim bulu « nuyor. Yeni Başvekil ve mühim nezareN lerden çoğu bunların elindedir. Eski kabinede sosyalistlerin lideri Blum Başvekil ve radikal sosyalistlerin lider lerinden Daladier Başvekil muavini idi. Yeni kabinede ise eski Başvekil Blum Daladier'nin yerine Başvekil muavini olmuştur. Daladier sadece bugünkü günde en mühim bir nezaret olan millî müdafaayı muhafaza etmektedir. Bu suretle Fransadaki son kabine değişikliği hüku meti teşkil eden iki büyük parti liderleri nin mevki değişü'rmelerinden ibaret kalmıştır. Maahaza bu değişiklikler kolay ol • madı. Sosyalistler hükumetin başında kendi partisinin bulunmamasını güç belâ kabul etti. Komünistler dahi kendilerine fikren daha yakm olan sosyalistlerin yeni hükumette ikinci plânda kalmalarını istemiyerek kabul etmişlerdir. Şimdi Fran ' sanın politikasında büyük bir amil bu * Iunan amele sendikaları konfederasyo « nu dahi yeni vaziyeti pek hoş görmemiştir. Fakat hepsi de sol partilerin ittihad ettiği halk cephesinin dağılmaması dü şüncesile radikal sosyalistlerin dümen başına gelmelerine son dakikada muvafakat etmişlerdir. Doğru değil mi? Plâj ücretleri ne zaman ucuzlıyacak? <Sirkeci Küçükçekmece arasmda tren ücretlerinin ucuzlamasmdan sonra, Belediye, plâj ücretlerıni de mühim nisbetlerde indirmiş tir. Bu suretle halkın, dünyanın en güzel plâjı olan Floryaya giderek deniz ve banyo mevsiminden istıfade etmesi temin edilmiştir.> Yukarıki haberi bir müddet evvel yazmış ve bunu îstanbul halkma bir müjde gibi vermiştik. Filhakika, bu haber îstanbulluların sıhhati bakımından bir müjde mahiyetini taşıyordu. Fakat, ne yazık ki Belediyenin bu arzu ve kararı henüz tatbik imkânı bulmuş değildir. Eskiden 70 80 kuruşa gidip geldiğimiz Floryaya bugün 20 kuruşla gidiyoruz. Fakat, plâjlar, gene esk' tarifeyi tatbik ediyorlar. Bir ki§i, büyük plâjlardan birine giderse kapıda antre namile ve içeride kabine ücreti diye vasatî olarak 70 kuruş vermeğe mecburdur. Bir denize girmek için 70 kuruş vermek, ucuzluk değil, tam manasile bir ihtikârdır. Buna tren parasmı da ilâve ederseniz Floryada bir denize gir mek için orta halli bir ailenin bir günlük nafakasım sarfetmek lâ zımdır. Bu tahta barakalar için istenen para ile Balkanların en lüks ve konforlu otellerinden birinde bir gece geçirmek mümkündür. Halkın yaz mevsiminde güneşten. kumdan ve denizden azamî istifadesini temin etmek için alâkalı makamların vakit geçirmeden tedbir alarak plâj ücretlerini, buradan her sınıf halkın istifadesini mümkün kılacak bir hadde indirmeleri lâzımdır, diyoruz. 15 milyon ton saf demir madeni Çetinkaya civarında bulunan madenin kıymeti 1 milyar liradır Erzurum Sıvas hattı üzerinde Çe tinkaya civarında bulunan demir ma deninin tetkikleri ikmal edilmek üzeredir. Bağdadda bulunan İktısad Vek'li miz Celâl Bayar dönüşte bu madenin bulunduğu sahada tetkikat yapacaktır. Bunun için Maden Tetkik ve Arama Enstitüsünün mühendısleri maden sa hasına gitmişlerdir. Madenden alman parçalar üzerindeki tahliller ikmal edilmiş ve raporları alınmıştır. Bu tahlil lerden ve yapılan tetkiklerden sonra alman netice şudur: (Demirdağ) madeni yüzde 68 cevheri havidir. Sılisi ve kükürdü dünyadaki bütün madenlerden azdır. Bu itibarla istihsali o nisbette kolaydır. Bu ayarda biri İsveçte, diğeri Uralda olmak üzere dünyada ancak iki maden vardır. Bu bakımdan (Demirdağ) dünyanın en zengin demir cevherini ihtiva etmektedir. Yapılan ilk tahminler Demirdağm 15 milyon ton saf demir ihtiva ettiğini ve asgarî 35 sene mütemadî işletmiye ta hammülü olduğu anlaşılmıştır. Memleketimiz bugünkü şerait içinde haricden getirdiği demire senede 22 milyon lira vermektedir. Bu bakımdan görülen demirin kıymeti 1,000,000,000 Türk lira sıdır. Demirdağ şimendifer yoluna ancak bir kilometro mesafededir. Buraya havaî hat yapılacaktır. Dost Irakın hududlarını gösteren harita Irak, tarihin olduğu kadar biz Türk lerin de yakmdan tanıdığımız büyük ve mühim bir ülkedir. Yazılı tarih daha ilk sahifelerinde Iraka geniş ycr verir, Mezopotamya medeniyetini uzun uzun tas vir eder. Bu medeniyet orta Asya ile ne kadar yakmdan alâkadar ise Mısır, Yunan ve Lâtin medeniyetlerile de derece derece ve merhale merhale o kadar ilgi • hdir. Irak, kürenin en eski medeniyetlerinden birine tecelli sahnesi olmakla beraber ta rihî inkılâbların en büyüklerini de gör dü, tarih içinde bir başka tarih oldu. Siyasî haileler, badireler ve gelip geçici istilâlar bazan ıstıfa ve tekâmül vesilesi de teşkil ederler. Irak, kendi tarihıle işte bu içtimaî hakikate de parlak bir örnek vermiştir denilebilir. Çünkü asırlarca sürüp giden sayısız değışiklikler, istıhaleler sonunda miitecanis sayılabilecek bir Irakl: millet teşekkül etmiş ve bu millet, uzun bir mücadele netice*inde tam bjr istiklâle kavuşmuştur. Tarih, eski seyrini tama mile değiştirmiş ve bir zamanlar yekdi ğerini takib ederek vukua gelen medlerin, cezirlerin artık görülmesine imkân kalmamış olduğundan yeni Irak milleti ve yeni Irak devleti kendi tabiî hududları içinde emin ve mes'ud yaşıyacak, mukadder ve mübeşşer olan terakki menziline ulaşa caktır. Iraklılara dostluktan çok daha ileri duygularla ve kardeş sevgisile bağlı olan Türkler, bu aziz komşularınm ticaret, san'at, siyaset ve bir kelime ile söyliye lim, medeniyet âleminde temin edecek leri her kazancı candan alkışlıyacaklar ve o kazanclan kendi kazanclan imiş gibi telâkki edip memnun olacaklardır. İşte bu hissî vaziyet ve iki Vekilimizin Bağdada yaptıklan ziyaret münasebetile Irak hakkında bazı malumat vermeği faydalı bulduk. Doğru değil mi? Kabotaj bayramı 1 temmuzda karada ve denizde tezahürat yapılacak Lozan muzafferiyetinin en güzel eserlerinden biri olan kabotaj istiklâli bay ramı, bu sene de, 1 temmuzda, hararetli tezahüratla tes'id olunacaktır. Deniz Ticaret müdürlüğünce hazır Ianan programa göre, o gün denizdeki bütün gemiler ve deniz müesseseleri do natılacak, gece de tenvirat yapılacaktır. O gün saat on birde önde şehir bandosu olduğu halde Deniz Ticaret mektebi talebeleri, deniz ticareti zabitanı, tahlisiye umum müdürlüğü mürettebatı, Denizyolları mürettebatı, Akay, Liman işletmesi, Şirketi Hayriye, inşaatı bahriye tezgâh ve doklan müstahdem, mü rettebat ve ameleleri muntazam ve yeknasak elbiselerile ve muntazam bir alay halinde Taksime giderek abideye çelenk koyacaklardır. Buradaki merasimde bayrak çekilirken, limandaki bütün gemiler, selâm düdükleri çalacaklardır. Abide önünde muhtelif kimseler tarafından nutuklar sb'ylenecek, bunu müteakib Cumhuriyet Halk Partisi başkanı tarafından büyüklere denizcilerin minnet ve saygılarını bildirecek olan telgraflar okuna cak ve bunlar çekilecektir. MÜTEFERRÎK Sanayiciler merasim yapacaklar Bağdad caddelerinden biri Şehirlerin arasmdaki şoseler munta zamdır. Büyük bir kısmı, hususile ârızalı mıntakalardan geçenleri asfalttır. Bütün mühim şehirler arasmda muntazam oto mobil ve kamyon servisleri vardır. Irak dış memleketlere birçok kara ve hava yollarile bağlanmıştır. Türkiye ile Toros ekspresi vasıtasile merbuttur. Ka> ra otomobil yolları Bağdadı Şama, Hayfaya, Tahrana, Halebe ve Medineye raptetmektedir. Irak, Bağdad merkez olmak üzere, Avrupa ile Asya arasında mühim bir hava merkezi teşkil etmektedir. Imperial Ainvays, Air France, K. L. M., Luft Hansa, Mısır hava şirketlerinin tayyareleri Iraktan muntazaman geçmekte ve Irakı, Mısır, Şam, Melbourne, Calkutta, Amsterdam, Londra ve Parise raptetmektedir. Bağdad ve Basrada dünyanın en modern tay>rare istasyonlarından iki sivil aerodrom mevcuddur. Irakta posta telgraf ve teîefon teşkilâtı haddi kemale ermiş derecede muntazamdır. Bağdadla bütün liva ve kaza mer kezleri ve mühim nahiye merkezleri arasında telefon hatları vardır. Bağdadla Suriye ve Hayfa arasında bir telefon hattı ayrıca mevcuddur. Avrupanın ekseri memleketlerile telefon muhaberesi mümkündür. 1937 senesinde kurulan Millî Sanayi Birliğinin bu sene onuncu yıldönümü dür. Bunun için Millî Sanayi Birliği büyük bir merasim yapmağa hazırlanmaktadır. Merasimin 9 uncu Yerli Mallar sergisinin açılışını müteakib sergide yapılması takarrür etmiştir. Onuncu yıl merasiminde Millî Sanayiin kudreti canlandırılacak ve merasim bir gün bir gece devam edecektir. tstanbul meb'uslarının yaptıklan tetkikat Istanbul meb'usları Halkevlerine gi derek Istanbul halkmm dilek ve ihti yaclarını tetkik etmektedirler. Meb'uslar evvelki gün Beşiktaş, Beyoğlu, Eminönü, Fatih, dün Üsküdar Halkevlerine ve Halk Parti merkezlerine giderek meşgul olmuşlardır. Bugün de Kartala gideceklerdir. Roma elçimiz gitti Bir müddettenberi mezunen memle ketimizde bulunan Roma büyük elçimiz Hüseyin Ragıb, Loyd Triestinonun posta vapurile bugün mahalli memuriyetine dönecektir. Roma elçimiz dün Cumhurreisimize arzı tazimat etmiştir. Demirdağın bulunuşu şöyle olmuştur: Sıvas Erzurum hattı istikşafı yapıhrken bu havalide miknatisin inhiraf ettıği görülmüştür. Bu inhiraf Maden Tetkik ve Arama Enstitüsüne Devlet Demir yolları mühendisleri tarafından haber verilmiştir. Bundan sonra geçen sene bu havalide çahşan amele de demir serpintilerine tesadüf etmişler ve bunu o civarda çalışmakta olan Maden Tetkik ve Arama Enstitüsü mühendislerine göstetSosyalistlerin, komünistlerin ve amele mişlerdir. Enstitü bu emareler üzerme sıkı bir tarama yapmış ve kolayhkla sendikalarının memnuniyetsizliği içtimaî Demirdağ meydana çıkmıştır. :slahat kanunları hususunda yeni hüku metin eskisi kadar gayret göstermiyeceği Eti Banka verilen emir Bulunan zengin demir damarmm der düşüncesinden ileri geliyor. Bunlar yaşlı hal işletılmesi lâzım geldiğini gören hü ameleye aleîumum tekaüd tahsisatı verilkumet, Eti Banka bu hususta derhal mesi gibi bazı masrafh kanunlara radikal hazırlıklar yapması emrini vermiştir sosyalisflerin kolay kolay razı olmıya Bu suretle maden havzası filen Eti Ban caklarını anlıyorlar. ka devredilmiş olmaktadır. Fakat diğer taraftan meb'uslarının SACLIK tŞLERİ miktannın müşterek bir sosyalist ve ko münist kabinesi kurmağa kâfi gelmiye « Türk Ürologi cemiyetinde ceğini de düşünmüşlerdir. Cebir ve dar Türk Urologi cemiyeti başkan Baha bei hükumet yolile memlekete hâkim oleddin Lutfı Varnalımn başkanlığında mak fikrine de sosyalistlerin ekseriyeti toplanarak aşağıdaki mesail müzakere muhahf bulunuyor. Radikal sosyalistler edilmiştir: orta sınıfın ve küçük sermaye ve sanayi 1 Uroloğ Dr. Fuad Hamid Bayer, erbabınm mümessılleri bulunduklarından böbrek anomalisini gösteren üç böbrexli bunların yeni hükumette nafiz ve hâkim bir hasta radyografisile büyük bir piyo bulunmaları gerek kendi aralannda genefrozlu bir kilye radyografısi ve ame rek mutedil düşünenlerin arasmda umuliyat yapıp çıkardığı bir hüsye tüberkümî bir itimad ve emniyet hissi doğuracîklozu vak'asını takdim etmiştir. Münakaşaya, profesör Behçet Sabit Erduran, tır. Maden nasıl bulundu? ; Irakın tarzı idareai Irakın tarzı idaresi demokrat, parl manter ve meşrutî krallıktır. Kuvvei teş riiye meclisi meb'usan ve âyanın elindedir. Meclisi meb'usan azası iki derece ile ahali tarafından intihab ve meclisi âyan azası da Kral tarafından tayin olunur. Kuvvei icraiye kabinenin elindedir. Kabine Başvekil ve yedi vezirden teşekkül eder. Başvekili Kra] intihab eder ve diğer vekillerin intihabını Başvekilin reyine bırakır. Kabine parlamento önünde mes'uldür. Irakın nüfusu 4 milyon, mesahai sat hiyesi 400 bin kiisur kilometro murabbaıdır. Merkezi hükumet olan Bağdad şehrinin nüfusu 400 bindir. Odun ve kömür fiatları tetkik ediliyor İktısad Vekâleti murakıbları toptan ve perakende kömür ve odun satışı üzerinde tetkikat icra etmektedirler. Mu rakıblar mahallelere giderek oduncu ve kömürcülerden fiatlan öğrenmektedtrler. Bu tetkıkatın neticesine göre hazırlanacak raporlar makama verilecektir. Irakın bütçeti Irakın bu seneki bütçesi beş milyon küsur dinara baliğ olmuştur. Irakın senevî bir milyon dinara baliğ olan petrol varidatı bu bütçeye girmeyip imar işle rine mahsus olan fevkalâde bütçeye dahildir. Bu bütçesinin yüzde ! 1 ini maarif işlerine tahsis etmiştir. Erkek iptidaî mekteblerinin adedi 450 ye yakındır. Bu mekteblerdeki talebenin adedi 50 bini bulmuştur. Kız ilkmekteblerinin adedi ise 120 olup bunlarda da 20 bin kız talebe okumaktadır. Kız ve erkek ilkmekteb lerinde muallim adedi iki bine yakındır. Otuza yakm ortamekteblerde 4,500 kız ve erkek talebe vardır. Bağdad, Basra ve Musulda beş lise yüksek mekteblere ta lebe yetiştirmektedir. Miniminilerin tahsili için ayrıca 20 çocuk yuvası kurulmuştur. Muallimleri yetiştirmek üzere Bağdadda bir darülmu allimin, bir darülmuallimat ve bir darülmualhmini ulya mevcuddur. Irakta yüksek mekteb olarak hukuk, tıb, ve harbiye mektebleri vardır. Bundan maada Irak hükumeti her sene Avrupa, Amerika, Mısır ve Beyrutun yüksek mekteblerine 20 25 genc gönder mektedir. Bütün Irak mekteblerinde izci teşkilâtı Deniz Müsteşarı Ankaraya gitti Deniş tşleri Müsteşarı Sadullah Gü ney, dün sabah, Deniz Ticaret mektebine giderek orada tetkıkatta bulunmuştur. Müsteşar, talebenin imtihanlarile ya kından meşgul olmuş, mektebde önü müzdeki ders senesinde yapılacak ısiahat ve teşkilât işlerini gözden geçirmiştir. Sadullah Güney, öğleden sonra da Deniz Ticaret müdürlüğünde meşgul ol muş ve akşam trenüe Ankaraya dön müştür. Irakta içtimai miiesseseler 1927 de Bağdadda bir tıb yüksek meki tesis edilmiştir. Ayrıca kiiçük sıhhiye zabiti, erkek ve kadın hasta bakıcılar ve ebe mektebleri mevcuddur. Hilâliahmer ve bahusus Himayeiet fal cemiyetleri Irak ahalisine büyük hizmetler görmektedir. Irak ordusu Irak ordusu 3 fırka bir süvari livası, motorize gruplar, ve hava kuvvetlerinden müteşekkildir. Ordu hergün daha fazla kuvvetlenmekte ve motorize edilmektedir. Irak bütçesinin üçte biri millî müdafaaya hasredilmiştir. Bağdadda orduya lâzım olan zabitIeri yetiştirmek üzere bir harbiye ve bir erkânıharbiye mektebi vardır. Nafıa işleri Irakta 2,300 kilometro uzunluğunda demiryolu vardır. Bunlar Kerkük, ve Musula yakın olan Beci noktasını Bağdada ve Bağdadı Basraya ve lran hu duduna raptederler. mevcuddur. Son zamanlarda genclik askerî teşkilâtı ihdas edilmiştir. Ortamek teb talebeleri her hafta birkaç saat askerlik dersleri almaktadırlar. Maarif Vekâleti spora çok ehemmiyet vermektedir. Spor hayatı Irakta büyük bır hızla genişlemektedir. Yapılan hafriyat neticesinde çok zenginleşen Irak müzesi bütün âlimlerin nazan dikkatini celbetmektedir. Ayrıca bir de Arab âsarı müzesi açılmıştır. Irak haricî siyasette sulh ve dostluğu Hamidiye geldi kendisine şiar edinmiştir. Irakın Ankara, Dost Yunan ve Yugoslav limanlannı Mısır, Tahran, CLdde, Londra, Paris, ziyarete gıden Hamidiye mekteb gemısi Berlin, Roma ve Cenevrede elçilikleri limanımıza dönmüş ve Heybeliada ömevcuddur. nünde demirlemiştir. operatör Dr. Feridun Şevket Evrensel, Üroloğ Suphi ve Uroloğ Bahaeddin Lutfi iştirak etmişlerdir. 2 Profesör Behçet Sabit Erduran, üretretomi entern ameliyesi ve ameliye esnasmdaki aksidanlar hakkmda bır tebliğle bir hasta müşahedesi takdim etmiştir. Münakaşaya, Üroloğ Dr. Fuad Hamid Bayer, operatör Dr. Feridun Şevket, Üroloğ Bahaeddin Lutfi iştirak et O gün öğleden sonra saat 15,50 de mişlerdir. Şirketi Hayriyenin kendi fabrikasında KÜLTÜR tŞLERl inşa etmekte olduğu 75 numaralı vapur Ekalliyet mekteblerindeki merasimle denize indirilecektir. Gece, saat 19 da Istanbul radyosunda türkçe muallimleri aenizciler marşı çahnacak, bunu 1 tem Maarif idaresi, ecnebi ve ekalliyet muz hakkmda bir hitabe takib edecektir. mekteblerine gönderdiği bir tamrmle bu Gece, Kızkulesi, vapurlar ve deniz mekteblerdeki türkçe muallimlerınin nıüesseeslerinden maada, Fenerler idaresi yeni adreslerini istemiştir. Yeni ders sabih bir fener kulesi donatacak, bu kule senesine bir hazırlık olmak üzere bu Dolmabahçe açıklarında demirliyecektir. muallimlerin dosyaları da tetkik edile Liman işletme idaresi de iki dubayı ten rek tedrisatta muvaffak olup olmadıkvir ederek bu kısma getirecektir. Hususî ları hakkında, alâkadar müfettişler tarafından verilmiş olan raporlara göıe armatörler tarafından donatılacak vesa vaziyetleri tesbit edilmektedir. İdare, it de bu civara gelecektir. Bunlardan ha bu muallimlerin ikamet ettikleri semt vaî fişekler atılacaktır. leri nazan dikkate alarak bazı becayişOnce, Akay ve Şirketi Hayriye kendi ler yapmağı tasavvur etmektedir. denizcilerile aileleri için Marmara ve İlk tedrisat muallimlerinin Boğazda bir deniz gezintisi tertib etmekkursu tedir. îstanbul Maarif idaresi, ilk tedrisaf Denizyolları idaresi de vapurlarından birinde gene kendi memurları ve aileleri muallimlerini mesleki bakımdan yetış tirmek için altı meslekî kurs açmağa ka için bir müsamere verecektir. rar vermişti. Bunlardan tarıhî ve coğ etüdler yapılmak üzere VlLÂYETTE rafîkarar verilen kurs fevkalâdeaçılmasına bir rağ bet görmüştür. Mekteblerde tarih ve Yeni Rize Valisi Rize Valilığine tayin edılen Belediye coğrafya dersile meşgul olan hemen büreis muavini Nuri, dün, Vatan vapuriie tün muallimler alâkadar olmuşlar, kuryeni memuriyet mahalline hareket et sa kabul edilmeleri için Maarif idareoimiş ve Vali ve Belediye reisi Muhiddm ne müracaat etmişlerdir. Bunun için Üstündağla Belediye erkânı tarafından Maarif idaresi tarih ve coğrafya kurs larına birer şube ilâve etmiş ve bu kursteşyi edilmiştir. ları dörde çıkarmıştır. Son buhranda radikal sosyalist meb uslardan bir kısmile bu partinin âyandaki bütün azalarının Blum kabinesine muhalif rey vermiş olmaları umumî itimadsızh ğın bu sol partiyi inhilâle sürüklediğini isbat etmişti. Kendi başlanna ekseriyeti temin edemiyen sosyalistlerle komünist ler bıle böyle bir inhilâli kendi menfaat* lerine zararlı saymışlardır. Şukadar var ki yeni Başvekil Chau temps Fransız milletini iki muhasım tarafa ve az ' a dahilî bir \ix\ »e • bebiyet verecek bir mahiyet alan Sta viski rezaleti ve 1934 senesi 6 şubatında Paristeki kanlı musademeler ve hükumete yapılan hücumlar esnasında Başvekil bulunarak nisbeten nahoş bir nam bırak mış olması yüzünden şahsı efkârı umu miyenin ve bahusus sağ fikirli olanlarm mutlak surette itimadını haiz bulunmu yor. Yeni hükumetin ilk işi gene malî sahada gayrimahdud salâhiyet istemek o * lacaktır. Bu meselede yeni Başvekil es kısi kadar şiddetli muhalefete maruz kalmıyacak gibi görünüyor. Maruz kalacak clursa istediği salâhiyetin tahdid ve tadil edılmemesinde o kadar ısrar etmiyecek * • ve uysal hareket edecektir. Eski Hariciye Nazın Delbos yeni kabinede mevkiini muhafaza eylediğinden yeni hükumetin haricî politikasının Ingiliz politikasına bağlı kalacağı muhakkak sayılabılir. Muharrem Feyzi TOGAY Cumhuriyet Nüshası 5 kuruştur. Abone şeraîti Senelik Altı aylık Üç aylık Bix ayUk Kızılay üye devşirme haftası 1 temmuz 1937 de başhvacaktır. üye yazılınız! Türkiye için 1400 Kr. 750 > 400 • 150 » Haric İÇİD 2700 Kr. 1450 • 800 » Yoktut