11 Ocak 1938 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

11 Ocak 1938 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

CUMHURlYET 11 fkincikâmın 1938 Askerlik bahisleri Ingiltere 1942 de denîze hâkim olabilecek mi? Japonya Almanya İtalya grupu, bugünkü nisbeti kendi lehlerine çevirmek için yeni zırhlılar yaptıriyorlar Ingiltere, çok büyük bir gayretle silâhl lanıyor, hatta politika meydanında beraberce yürüdüğü Fransayı da daha fazla silâhlanmağa teşvik ediyor. îngiltere, 1942 yıhnda büyük bir deniz kuvveti vücude getirmek azmindedir ve ona göre bir program hazırlamıştır. Bu programa göre 1942 de îngiliz donanması şu gemilerden mürekkeb olacaktır: 15 muharebe gemisi yani dretnot, 70 kruvazör, 9 tayyare gemisi, 150 yeni muhrib, birçok daha eski sistem muhrib, yeni 70 denizaltı gemisi. Fakat, acaba, bu program, 1942 senesinde İngiltereyi, hâkim bir seviyeye çıkarabilecek midir? Ingiltere, bugün, dünyanm en kuvvetli deniz devletidir. Onunla atbaşı beraber denilecek vaziyette Amerika geliyor. Fakat, Amerika, îngilterenin düşmanlan arasında değildir. Şimdilik sadece dostudur. îngiliz donanması, Ingiltere ile harbetmesi muhtemel devletlerden Japonyanın donanmasına nazaran 3 5 nisbetinde kuvvetlidir; bu nisbet italya ile 2 5 tir. Almanya ile nisbet yüzde 35 tir amma, henüz Al manya bu nisbete erişememiştir. Öyle ol(îuğu halde Ingiltere, deniz hakimiyetini keybetmiş gibidir. Çünkü, bu üç devlet, îngiltereye karşı müttehid ve müttefik bir cephe almışlardır. Ingiltere, bunlann birisile harbederse diğer ikisinin de taamızuna uğrryacağım düşüniiyor. Bu takdirde, îngiltere, donanmasını üçe ayırmak mecburiyetinde kalacaktır. Bu aynlış. onu, Fransanm yardımını elde edeceği için, Akdeniz müstesna, Okyanuslarda zayıf bırakacakhr; bilhassa Japonyaya karşı. Demek ki Japonya Almanya italya ittifakı mevcud oldukça ve Amerika Ingiltere ile ittifak etmedikçe îngiliz do nanması, yalnız Fransanın yardımile bu üç devlete karşı koymak ıztırannda ka lacaktır. Gerçi, bir harb vukuunda, Sov yet Rusyanm da Ingiltere ve Fransanm cephesinde olmak üzere bu harbe kanşması ihtimali çok kuvvetlidir amma, Sovyet Rusyanın, kısa bir zamanda, büyük bir donanma vücude getirmesi beklene mez. Şimdi, bakalım, Ingiltere 1942 de, muhtemel düşmanlanna karşı bugün mevcud nisbeti bozabilecek midir? i l Asıl muharebe unsuru zırhh filolar, yani dretnot sınıfı olduğuna göre, diğer nevi gemileri bir tarafa bırakarak bu zırhlılar üzerinde bir tetkik yapalım: Ingilterenin şimdi 15 muharebe gemisi yani dretnotu vardır. 1942 ye kadar 10 yeni muharebe gemisi yapmağa karar vermiştir. 1942 ye kadar diğer denizci devletler boş duracaklar mı? 1942 ye ka dar bir harb patlaması ihtimali de çoktur ya, onu bir tarafa bırakahm ve 1942 de bir tarafta, Fransa, Ingiltere ve Rusya, karşı tarafta Japonya, Almanya ve îtalyanın zırhh filoları arasında bir mukayess yapalım. Ingilterenln o vakit 10 tanesi yenl 25 dertnotu olacaktır. Fransanm 4 ü yeni 10 dretnotu o l a caktır. Fransa, belki 1938 ve 1939 yıllan içinde tezgâha yeni gemiler koyar; fakat şimdilik verilmiş bir karar yoktur. Sovyet Rusyanm 4 dretnotu vardır ve 2 dretnot yapmak tasavvurundadır. Fa İnsanlık borcu «Hisar» kurbanlarının ailelerine yardım HLsar kurbanlarının ailelerine yardım devam edlyor. Dün idarehanemizse yatınlan muavenet paralarlle lane listesi yekunu 7342 lira 19 kuruşu bulmuştur. italya, Avusturya hükumetile Macarlardan neler istiyor? [Baştarafı 1 inci sahifede] Peşte Konferansı toplandı l?38de. i •NCiLTERE CRUPU C D ZIRVOI JAP0NYA CRUPU • D ZIPHLI 1942 de NCriTERE CRUPU ZIRHU Llra K. 7179 70 On lkincl liste yekunu 66 82 Akay memur ve müstahdemlerl 4 50 Merkez Tıb Talebe Yurdundan bir grup 5 00 Sabri Atakulo 61 30 Askerî Fen Tatbikat okulu subaylan 10 00 Boğazlçl Llsesl 8 Ind sınıf B şubesi 14 87 Yedek Subay Okulu 3 üncü bölük 7342 19 Yekun 13 üncü liste Etıbba Odasımn kongresi IAP0TOA CRUPU OÖ U3HII Peşte konferansına tahsis ettiği bugünkü başmakalesinde İtalyanın bu konferans tan bazı taleblerde bulunduğunu, bu meyanda Franco hükumetinin hukukan tanınmasile Milletler Cemiyeti aleyhine bir beyartname neşrini istediğine dair çıkan haberleri tekzib etmektedir. Ayni gazete Almanyanın lehine olarak İtalyanın Tuna havzasında bazı menfaatlerden feragat ettiğine dair çıkan haberlerin de tamamile uydurma oldu ğunu kaydediyor. İngiliz grupu ile Japonya gnıpunun 1938 de sahib olduklan zırhlılarla 1942 de malik olacakları zırhlılan gösterir grafik kat henüz tezgâha konulmamıştır. Esa sen Sovyetlerin ilk yapacakları bu mu azzam dretnotlan 1942 ye kadar bitirebilecekleri şüphelidir. Haydi Sovyetlerin de 1942 ye kadar 1 yeni dretnot yapacaklarını kabul edelim demek ki 1942 de Ingiltere gnıpunun 40 dretnotu olacak tır. Şimdi bir de Japonya Almanya italya grupuna bakahm: Japonyanın 9 dretnotu vardır. Hiç vakit kaybetmeden 46,000 tonluk 3 dretnot daha tezgâha koymuştur. Italyanm 4 dretnotu vardır. Iki tane 35,000 tonluk dretnotun inşaatı da hayli ilerlemiştir. Bunlar, herhalde Fransızla run 35,000 tonluk yeni dretnotlanndan evvel bitecektir. italya, son günlerde iki tane dretnota daha başlamağa karar vermiştir. Almanyanın 3 tane ceb zırhlısı var dır ki bunlan 28 santimetrelik altışar toplarile dretnot kruvazörler sınıfına ithal etmekte hata yoktur. 2 tane 26,000 tonluk, 2 tane de 35,000 tonluk dretnot yapıyorlar. 35,000 tonluk bir gemi daha yapmak kararını vermişlerdir. Alman tez gâhlannın yüksek kabiliyeti malumdur. Almanlar, asgarî, tngiliz zırhh filosunun yüzde 35 i nisbetinde dretnot yaphrmak hakkını haizdirler. 1942 de Îngiliz zırhh filosu. takriben 825,000 ton tutacaktır. Demek ki o vakte kadar Almanlar da takriben 290,000 tonluk zırhh filo yapabilirler. 1940 ta hazır bulunacak olan Alman zırhlılan 187,000 tonluk 8 gemidir. Eğer, Almanya, bu seneden iti baren, îngiliz donanmasına nazaran ka lan 100,000 tonluk zırhh yaptırmak hakkını da kullanmağa karar verirse 1942 ye kadar iki dretnot daha yapabilir. Böylece Almanya, o tarihte 10 dretnota sahib olabilir. Japonyanın 1942 ye kadar bugün tezgâhta bulunanlardan başka yeni zırhlılar yaptırması ihtimali de mevcuddur. Fa kat, bunlan bir tarafa bırakıyoruz. Bu takdirde, Ingiltere, Fransa ve Sovyet Rusyanm azamî 40 dretnotuna mukabil (Japonyanın 12, Almanyanın 10, Ital yanm 8 olmak üzere) otoriter devletlerin 30 dretnotu bulunacaktır. Halbuki Ja ponyanın da bugünkü nisbeti elden ka çırmamak için, Almanya ve italya gibi yeni gemiler yaptırmalan ihtimali, çok kuvvetlidir. Şimdi 1938 ve 1942 nisbetlerini göz Etıbba Odası kongresi, dün akşam saat 18,30 da Etıbba Odası merkez binasında akdedilmiştir. Hesab ve faaliyet «raporları okunarak tasvib olunmuş ve bunu müteakıb meslekî bazı işler üzerinde görüşüldükten sonra geç vakit kongreye nihayet ve rilmiştir. Avusturya Başvekilile İtalya Hariciye Nazırımn hususî görüşmeleri Budapeşte 10 (A.A.) Ayni otele inmiş olan M. Ciano ile M. Schuschnigg, gece bir buçuk saat kadar Avusturya Başvekilinin apartımanında görüşmüşlerdir. Amiral Horti'nin nezdinde İ Budapeşte 10 (A.A.) M. Ciano ile M. Schuschnigg, ilk temaslanndan den geçirelim. Ingiltre grupu Japonya grupu sonra birbirini müteakıb Naibi hükumet Amiral Horthy'nin nezdine gitmişler 1938 de 26 16 dir. Amiral, Avusturya ve Italyan devlet 1942 de 40 30 Budapeşte konferansından mühim hiç Bugün Ingiltere Fransa Sovyet Rus adamlan şerefine bir öğle yemeği ver bir netice beklenilmemektedir. Salâhi ya grupunun zırhh filolan Japonya Al miştir. yettar mehafilde 1934 protokollarınm manya italya grupundan 10 dretnot Konferans hakkında tahminler ehemmiyetle kaydefazladır. Yukandaki hesaba göre, 1942 Prag 10 (A.A.) «Havas ajansı tadil edilemiyeceği dilmektedir. de ise bu f azlalık gene • 10 gemiden iba muhabirinden»: ret bulunacaktır; fakat, zırhh filolar aralyi malumat almakta olan mehafile Viyana gazetelerinin mütaleaları sındaki nisbet 1942 de bugünküne naza göre Budapeşte konferansının başlıca neViyana 10 (A.A.) Roma proto ran, Ingiltere ile müttefiklerinin da ticesi Franco hükumetinin hukukan ta kollannı imza etmiş devletler konferan ha ziyade aleyhine olacaktır. E nmması olacaktır. Diğer bütün teklifle smın içtimaı arifesinde gazeteler, Avus ğer Almanya tahmin ettiğimiz gi rin reddedilmesi muhtemeldir. italya hüturyanın vaziyetini tarif etmektedirler. bi 1940 ta bitecek programma ilâve kumetinin geçenlerde Viyana ve BudaNew Wiener Press, yazıyor: ten iki dretnot daha yaptıramazsa peşteye konferansın netayicini evvelden «Budapeştede meseleler, konferansa otoriteler grupu 28 gemiden ibaret ola tesçile mahsus tebliğ projesini göndermiş iştirak edenlerin her birinin ferdî görüş caktır. Fakat yukarıda söylediğimiz gibi olduğu haber verilmektedir. Bu usul, zaviyelerinden tetkik olunacaktır.» Japonya 1942 ye kadar tezgâhtakilerden Avusturya ve Macaristan hükumetlerinin New Wiener Tageblatt, diyor ki: fazla olarak iki gemi daha yaparsa bir hoşuna gitmemiştir. Bu tebliğ projesi, «Tuna havzasındaki devletler arasmtarafta 40, öte tarafta ya 30, yahud da şunlan ihtiva etmektedir: daki teşriki mesainin tevsiinde alâka ve 32 gemi bulunacaktır ve zırhh filolar a1 Avusturya ve Macaristan hüku menfaati bulunan Avusturya kendi erasındaki bugün meveud nisbet büsbütün metlerinin Berlin Roma mihverine işti mellerinin yalnız Macaristan tarafından değişecektir. değil, Italyaca da anlaşılacağmı ümid ve rakleri, Bütün bu hesablardan çıkan netice şu2 Franco hükumetinin hukukan tahmin etmektedir.» dur: Otoriter devletler aradaki nisbeti tanınması, Daha neler göriişülecek? muhafazaya hatta Ingiltere ve müttefik, 3^^^AviJshırya ve Macaristan hükuBudapeşte 10 (A.A.) Yann ve leri aleyhine bozmağa çalışacaklardır. metlerinin italyanın çıkmasından sonra çaşramba günü yapılacak müzakerelerde Görülüyor ki Ingilterenin ve tngiliz gnıMilletler Cemiyetinin cihanşümul mahi daha umumî mahiyetteki meseleler ve epunun deniz hakimiyetini ele geçirnıek yetini kaybetmiş olduğunu ilân eden bi konomik işler görüşülecektir. lyi malu için daha büyük bir gayret sarfetmeleri rer beyanname neşretmeleri. mat alan mehafilde beyan olunduğuna lâzımdır. Avusturya ve Macaristan hükumetle göre, bütün müzakerelerin esasını BerlinIngiltere 1942 ye kadar 10 rinin Milletler Cemiyeti aleyhinde böyRoma mihveri ve bunun Roma paktı yeni dretnot yaptırmağa karar ver le bir beyanname neşretmeğe pek o kadevletleri üzerindeki tesirleri teşkil eylemekle bu sahada yapabileceğinin dar mütemayil olmadıklan beyan edil miştir. azamisini yapıyor, demektir. Kenmektedir. Çünkü her iki hükumet de cedisine, bilhassa, açıkça müttefik olamiyetten malî müzaheret görmekte ve rak kabul ettiği Fransanm yardım etmesi her ikisi de îngiltere ile Fransanm Mil lâzımdır. Fransa, 1942 ye kadar yalnız letler Cemiyetine bağlılıklannı ilân edePrag 10 (Hususî) Romanya Haiki tane 35,000 tonluk dretnot yaptır cekleri bir sırada bu iki demokrasinin siriciye Nazın M. Miçesku Pragda fev makla iktifa ederse ve o vakte kadar Ayasetine muhalefet etmek istememektedirkalâde tezahüratle karşılanmıştır. Müt merika, îngiltere ile teşriki mesaiyi kabul ler. tefik Romanya Hariciye Nazın istasyonetmezse îngiliz grupunun donanması ltalyamn rolü da kendisini karşılıyan Çekoslovakya 1942 de de zırhh filolar bakımmdan nisRoma 10 (A.A.) Havas ajansı Hariciye Nazın M. Krofta ile beraber bet itibarile, bugünkünden üstün değil, doğruca Hariciye Nezaretine giderek ilk zayıf bir halde bulunacaktır. Ingil muhabirinden: terenin, Fransanm daha fazla siBudapeşte konferansının devamı müd mülâkatmı yapmıştır. Öğleye doğru M. lâhlanmasını istemesindeki hikmet de detince îtalya tarafından Tuna havza Miçesku Çekoslovak meçhul asker abide budur. Diğer taraftan Fransa, Ak sındaki devletleri îtalya Almanya sine bir çelenk koyduktan sonra Çekos denizde İtalyadan daha kuvvetli bir Japonya grupunun komünizm aleyhin lovakya Başvekili M. Hodza'yı ziyaret donanmaya sahib olmakta devam deki siyasetini kabule ve buna iştirake etmiştir. etmek isterse hemen yeniden iki, hat ikna için sarfedecek olan gayretler mü Çekoslovakya Cumhur Reisi doktor ta üç dretnot daha yaptırmağa karar ver nasebetile buradaki siyasî mehafil M. Beneş, misafir nazır şerefine bir öğle melidir. Aksi takdirde bugünkü nisbetler, Ciano'nun göreceği başlıca vazifenin bir ziyafeti vermiştir. Ziyafetten sonra RuIngiltere ve Fransa aleyhine bozulacak taraftan Macaristanla Yugoslavya ve men ve Çekoslovak Hariciye Nazırları tır. diğer taraftan Macaristanla Romanya arasında müzakerelere devam edilmiştir. arasında bir mukarenet tesisine çalışmak M. Miçesku akşamüzeri Pragdan BelABtDİN DAVER olacağım beyan etmektedir. Macaristan, Yugoslavya arazisi üzerindeki mütalebatmdan vazgeçmiş bulunmaktadır. İtalya tarafından tazyik edilecek olan Maca ristan, Romanyada iktidar mevkiine gelen hükumet reisinin bizzat Transilvan yah olması münasebetile Transilvanya arazisi üzerindeki mütalebatından da vaz geçmeğe mecbur kalacaktır. Romadaki ecnebi mehafili, Macaristanın araziye müteallik olan bütün bu mütalebatından feragat edeceğine ihtimal vermemekte dir. Çünkü M. Ciano, ivaz olarak ancak Romanya tarafından Macar ekalliyet lerine iyi muamele icra edileceğini ileri sürecektir. italyanın Avusturya ve Macaristan hükumetlerinden evvelâ General Franco hükumetinin tanınmasını, saniyen gizli Italyan Alman programına göre 1938 senesinde yapılması derpiş edilmiş olan bütün Alman Italyan teşebbüslerine müzaheret etmelerini, salisen Milletler Cemiyetine karşı kabul edilecek hattı hareketi yeniden gözden geçirmelerini istiyecektir. grad'a hareket etmiştir. Romanya ve Çekoslovakya Hariciye Nazırlan arasında cereyan eden müza:reler hakkında neşredilen resmî tebliğ Milletler Cemiyeti Konseyinin arifesinde beynelmilel vaziyetin tetkik edildığini ve Milletler Cemiyetinde Küçük Antantm takib edeceği hattı hareket hakında tam bir anlaşma müşahede edildiğini bildirmektedir. Resmi tebliğ Prag 10 (A.A.) Romanya Ha riciye Nazırımn Praga yaptığı ziyaretin neticeleri hakkında bu akşam saat 16,15 te aşağıdaki tebliğ neşrolunmuştur: Pragda 9 ve 10 ikincikânunda Çekoslovakya ve Romanya Hariciye Nazırlayaptıkları konuşmalarda Milletler Cemiyeti konseyinin içtima devresile alâkadar olan beynelmilel vaziyeti tetkik et mişler ve keza, Küçük Antant daimî :onseyinin önümüzdeki toplantısında müakere edilecek meselelere dair noktai nazar teatisinde bulunmuşlardır. Iki Hariciye Nazın derpiş olunan bütün meseleler üzerinde tam bir görüş birliğini ve keza Küçük Antant tarafından bugünkü beynelmilel şartlar içinde takib ılunacak siyasette tam bir anlaşma mev:ud olduğunu memnuniyetle müşahede :ylemişlerdir. M. Krofta'mn ve M. Miçeshu'nun nutuklart Prag 10 (A.A.) Hariciye Neza retinde Krofta tarafından verilen gala Jyafetini müteakıb Krofta ile Micescu nutuklar teati etmişlerdir. Krofta, Rumen Hariciye Nazın tarafından Praga yapılan bu ziyaretin Ro manya hükumetinin Çekoslovakya ve Yugoslavya ile emniyetle teşriki mesai tmek siyasetine devam etmeğe karar verdiğine bir delil teşkil ettiğini beyan etmiştir. Krofta demiştir ki: « Pragı ziyaretinizden sonra Yu « goslavyalı kardeşlerimiz arasında bulu •* nacağız ve oradan da Romanyayı ve Küçük Iblâfı temsil etmek üzere Cenevreye gideceğiniz için bu ziyaretiniz hu * susî ve remzî bir mahiyet almıştır. Bu suretle şüphesiz Hariciye Neza • retine gelişinizin ne Küçük Itilâf devletlerinin Milletler Cemiyetile münasebet « lerinde ne de Cenevrede müzakere edilen meselelerde şimdiye kadar Küçük Itilâ * fın hareketine rehberlik eden prensipler* de bir değişiklik göstermiyeceğini anlaU mak istiyorsunuz.» Hatib bundan sonra Küçük Itilâf dev« letlerinde vukua gelen hükumet tebeddülâtınm bu itilâfın azalan arasmdaki iş lirliğinin sağlam temellerini sarsmıyaca * ğını ve bu azaların dahilî işlere kanşmamak prensiplerine ihtimamla riayet ettiklerini söylemiştir. Bu sözlere cevab veren Micescu, Küçük İtilâfı teşkil eden devletlerin hüku metlerinde ne türlü değişmeler olursa olsun Küçük İtilâfın daima kuvvetini ve azası arasındaki irtibatı muhafaza ede ceğini kaydetmiş, Küçük itilâfın daimî konseyinin şimdiki reisi ve Romanya Hariciye Nazın sıfatile Küçük Itilâfa sadakatinin Romanya haricî siyasetinin te « mellerinden birini teşkil ettiğini teyid e> miştir. Nazır şu sözleri ilâve etmiştir: « Prag ve Belgraddaki meslektaş ^ lanmla derhal temasa geçmek istiyorum. Küçük itilâfın Milletler Cemiyetindeki mümessili sıfatile yolunun tabiatile Prag ve Belgraddan geçmesi lâzım geldiği kanaatinde bulunduğumdan emin olabilirsiniz. Milletler Cemiyetinde müzakere edilen meselelerde olduğu kadar dost ve müttefik devletlerimizin müşterek siyasetine müteallik meselelerde de kurulan esaslara riayetkâr olan ihlâskârane teşriki mesaimize güvenebileceğimizi biliyorsunuz.» Micescu kendisine yapılan hararetli istikbalden dolayı teşekkür etmiş ve iki memleket arasındaki teşriki mesainin gittikçe dostane ve feyizli bir şekilde devam edeceği ümidini izhar etmiştir. Romanya Hariciye Nazırı Çekoslovakyada Vicki BAUM Yazaa: Hamdi VAROGLU Çeviren: J 71 Marcella onun neşriyat şefiydi, reklâmını yapmak için var kuvvetile çalışıyordu. Dorina ona doğru yürüdü ve yanağını hafifçe okşadı. Marcella eğüdi, onun, öptürmemek için çektiği elini birdenbire tutup öptü. O esnada Mis Butcher: Kırk sekizinci sokağa kadar otomobilde sizinle beraber gelebilir miyim? diye sordu. Çok işim var, fazla dolajacağım da... Hayır, metroya binin. Mis Butcher'in yüzünde, derhal, yaşadığı iyi günlerin alâmeti olan çizgiler peyda oldu. Dorina, onun gazub çehresi yanmdan geçerken, Salvatori, mantosuna bürünmüş, kır saçlarının üstüne küçük şapkasını yıkmış, pürazamet ilerliyordu. Bunun üzerine Dorina hiddetle bağırmağa başladı. Bağırmanın, sesi için muzır olduğunu bile bile bağırıyordu. Siz beni rahat bıraksanız oîmaz mı, kuzum? Yalnız kalmak istiyorum, anlarnıyor musunuz? Rolümü ezberliyece ğim, prova edeceğim; sizin manasız i^îerinizle uğraşamam. Rica ederim karjımdan çekilin. Kapıyı hızla kapayıp çıkmak istiyordu. Fakat, Mis Butcher'in bir lady olmasına hürmeten bunu yapmadı. Asansöre bindiği zaman, bağırdığına nadim olmuştu. Bu nedameti kısmen sesinin bozulacağından korktuğu içindi; kısmen de, ka dmların, işittikleri azar karşısındaki mahçub vaziyetlerindendi. Hele Salvatori, böyle zamanlarda, Swane yatmda yanlarında gelen ve Carthagene'de kendisini denize atıp boğulan hasta köpeğe nekadar benziyordu! Rossi'nin hususî arabası yoktu; fakat eski biçim, siyah bir otomobil kiralamıştı. Bu araba ve sahibi, tıpkı Mis Butcher gibi, gün görmüşlerdi. M. Haldock is minde olan bu adam, Mis Butcher'in eski ahbablarındandı ve bu işi ona bulan da kendisiydi. Dorina otomobile biner ken, adam, başındaki melon şapkayı çıkarıp selâm verdi. Dorina, nezaketle mu kabele etti: Bonjur M. Haldock, nasılsînız? Bu iltifat, gücendirdiği, yukarıdaki üç kadınm gönlünü alacakmış gibi bir zehaba kapılıyordu. Otomobilin bir köşesine, tostoparlak büzüldü; bir dakika sonra da, yeni rolüne, Tatiana rolüne avdet etmiş bulunuyordu. Salvatori, onu sahneye girilecek yer de bekliyordu. Dorina gülmeğe başladı. İhtiyar muganniyenin, kendisinden evvel yetişmek için, metroya binip pürtelâş gelişini tasavvur ediyordu. Salvatori, daha onu uzaktan görür görmez: Çantanızı evde unutmuşsunuz. Diye haykırarak elinde tuttuğu bir el çantasını göstermişti. Dorina, çantayı aldı ve Salvatori'nin porsuk yanağına seri bir buse kondurduktan sonra, provanın yapılacağı yeri anlamak için kara tahtaya doğru gitmişti. Büyük salonun kapısmı açtı. Artistlere bir yer ayırmak üzere, salonun ortası boşaltılmıştı. Kenarlarda, boş koltuklar dizili duruyor, piyanodan başka her şeye benziyen bir piyano, kapağı alabildiğine açılmış, bir köşeyi işgal ediyordu. Salon, o zamana kadar gelip geçen müteaddid nesillere mensub mügannilerin ter kokusile doluydu ve Delmonte, pencerelerin açılmasını menediyordu. Dorina içeri girince Delmonte onu kucakladı, sonra Doris eğildi, onun elini ! öptü. Onunla bu suretle barışıyormuş gibi görünmek, ve kendisini onun talebesi addettiğini herkese göstermek için, daima böyle yapıyordu. Esasen, Marcella bu vaziyeti güzel bir şekilde süslemiş, gazetelere muhtelif şekillerde aksettirmişti. Delmonte bu musafahadan sonra, kalın boynundan atkısını çıkardı ve hazırlandı. Onun da, otuz dört defa on dörde ka dar sayarak teneffüs hareketi yaptığını doris biliyordu. Saat on biri on geçe provaya başla dıklan halde, saat bire geldiği zaman hâlâ devam ediyorlardı. Patırdılı sahne, saat on ikiyi otuz üç geçe olmuştu. Bi ribirlerine çok iğrenc sözler söylemişler, unutulmaz hakaretler savurmuşlardı. Delmonte: Seni çöplükten kurtardım, diye haykırıyordu. Cebimden para sarfettim, sana baktım. Açlıktan geberecektin. Çatlak tencere gibi ötüyordun, şimdi sahnede ne yapacağımı senden mi öğrenece ğim? Doris de ondan geri kalmıyordu. Başınızı sola çeviremeyişinizi, elli senelik alışkanlık mazeretile örtmeğe çahşmanız, artık sahneye çıkamıyacak kadar ihtiyarladığmıza delâlet eder, dedi. Delmonte'nin avazı çıktığı kadar haykırarak söylediği sözlerden sonra, onun, sesini yükseltmeden verdiği bu cevab çok müessir olmuştu. Fakat, Doris, bunun akabinde birdenbire köpürmüş ve reji söre bağırmıştı: Erkek yerine karşıma, çürümüş bir odun parçası çıkanyorsunuz. Aşk sah nesini ben nasıl oynanm? Rejisör, telâştan kan ter içindeydi. Orkestra şefi, piyano taburesinde, arkasına döndü ve sükunetle: Küstahlık etme, Dorina, dedi. Bir gün gelecek, sen de ihtiyarlıyaaaksın, gene şarkı söylemek istiyeceksin. Bunun üzerine bir sükut oldu. Doris öfkeden ve yeisten buz kesilmiş dudak larını ısırdı. Birdenbire hiç ümid edil ' mediği halde gülümsemeğe başladı. Başını salladı. «Hayır» diye düşünüyordu. Bu, harikulâde bir duygu idi ve mesle ğinin, bu duyguyu ona uzun zaman danberi unutturmuş olmasma esef edi yordu. Müstehzi ve sakin bir eda ile: Hayır, ihtiyarlamıyacağım. Diye cevab verdi. Salondaki sessizlik daha derinleşti ve yukarı kattaki kadın koro heyetinin sesi gene işitildi. Doris'm sıhhî vaziyetini herkes bili yordu. Once Marcella, gazetelerde es rarengiz ve hazin masallar uydurarak bu vaziyetten menfaat temin etmişti. Sonra Dorina'nın gözlerinin gitgide büyüdüğü gitgide çukura kaçtığı, hergün biraz da ha parlaklaştığı da görülüyordu. LArkası vari Kont Ciano'nun beyanatı Budapeşte 10 (A.A.) Kont Ciano, Macar hududuna muvasalatmda Macar ajansınm bir muharririne aşağıdaki beyanatta bulunmuştur: « Macaristana daima en büyük aşkla geliyorum. îtalyanın Macar meselesindeki noktai nazan malumdur. Ital ya bundan ayrılmıyacaktır. Italyan mil leti Macar mılletini kalbinde saklıyor ve daima muhabbetle düşünüyor.»