10 Mayıs 1938 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

10 Mayıs 1938 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

10 Mayıs 1938 CUMHURtYET SON B E Hâdiseler arasında Soysuzlaşmış san'at Çocuk ve terbiye ispanyada mütareke şayiaları A Ispanyol sularında Ingiliz gemilerine taarruz mu? • • • Uç Ingiliz vapurunun kaptanları, müracaatta bulunarak bitaraf mıntaka tayinini istediler Londra 9 Valansiya limanmda demirli bulunan 3 Ingiliz vapjarunun kap tanları Hariciye Nezaretine bir telgraf göndererek halihazırda İspanyol limanlarında Ingiliz vapurlarının kasden bombardıman edilmekte olduğunu bildirmiş ler ve meşru hamulelerin tahmil ve tah liyesi için her limanda bir bitaraf mıntaka tayini için derhal harekete geçilmesini taleb etmişlerdir. vapur, ikincikânunda Frankistler tara fından zaptedilmiş ve Palma'da birkaç gün alıkonulduktan sonra Amerika hü kumetinin teşebbüsü iizerine bırakılmıştı. Harb cephelerinde kayde şayan birşey yok Salamanka 9 Evvelki gece büyük umumî karargah tarafından neşrolunan tebliğde muhtelif cephelerde iş'ara şayan birşey olmadığı bildirilmektedir. Bir gemi takibe uğradı Cebelüttarık 9 Grafton, torpito muhribi, Cebelüttarık açıklarında Fran • kistlerin müsellâh iki balıkçı gemisi ta rafından takib edilmekte olan «Refast» adındaki petrol gemisinin yardımına koşmuştur. Refast, kapalı zarflarla verilmiş olan emirleri hâmil olduğu halde hareket et • mişti. Yolda Frankistlerin takibine maruz kalmıştır, fakat Grafton görünür görünmez balıkçı gemileri istikametlerini değiştirmişler ve Söta'ya gitmişlerdir. Refast, Mantuket Şiyef adındaki Amerikan petrol gemisinin yeni adıdır. Bu """"'»ıı Mütareke akdi mevzuubahs değil Cenevre 9 (Hususî) Bugün Ce nevrede deveran eden bir şayiaya göre, bir mütareke akdi için General Franko ile Madrid hükumeti arasında müzakereler cereyan etmektedir. Cenevredeki Ispanyol murahhas neyeti bu şayiayı tekzib etmiştir. General Franko hükumeti de şayiayı derhal tek zib eylemiştir. Bu münasebetle Burgos ta neşredilen bir tebliğ, hükumet kuvvetleri bilâkayid ve şart teslim olmadıkça İspanyada sulhun avdet edemiyeceğini sarahatle bildirmektedir. IIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIflllllllllllllllllllllllllllHNimımnmu Fransız frankını Çin taarruzunda Belçika takib ediyor son vaziyet Bu hususta Pariste dün Japonların geri çekildiği bir içtima aktedildi haber veriliyor Paris 9 Fransa Hariciye ve Ma liye Nazırlannın Belçika Hariciye ve Iktfsad Nazırlarile dün Pariste yapmış oldukları görüşmeler, malî Fransız meha filinde şiddetli bir alâka uyandırmıştır. Bu görüşmelerin mevzuunu bilhassa Frank kıymetinin yeniden düşürülmesi ve bunun Belçika iktısadiyatı üzerindeki te sirleri teşkil etmiştir. Umumiyetle serdedilen mütalealara göre, Belçikanın parasını Fransız parasile bir hizaya getirmek raecburiyetinde kalması muhtemeldir. Hankeu 9 Dün umumileşen hücumdan sonra. Çantung'un şimalini müda faa eden Çin merkez kıt'aları, on kilo metrelik bir ilerleyiş kaydetmiş ve Pihsine'in şimali şarkisinde Talianpi ve Siaoliangpi köylerini geri almışlardır. Çin sağ ve sol cenahları da mühim te rakkiler elde etmişlerdir. Büyük zayiata ve müteaddid mağlu biyetlere uğnyan Japonlar, hakikî surette zayıfladıklarmı anlatacak bir tarzda geri çekilmektedir. Halen, düsman, takviye kıt'aları bekler vaziyettedir. Şark cephesinde Çinliler, Tangpu'yu yeniden ele geçirmişler ve bu suretle Nankin'le Vuhu arasındaki düşman münakale hattmı tehdidleri altma al mışlardır. Suiyuan'ın 25 kilometre cenubunda şiddetli bir muharebe vukua gelmiş ve bin kadar Japon teslim olmuş ve ku mandanları muharebede ölmüştür. Hanko 9 Şahar'lı seyyar bir Çin kolu Seddi Çini geçmiştir. Bu kol, şimdi Pekinin ancak 35 kilometre şimali garbisinde ve Pekin Suiyan demiryolu üzerinde bulunan Şangping'e hücum etmektedir. Resmî Çin membalanndan verilen bu haberlerde diğer bir seyyar Çin kolunun Tiençin'in ancak 14 kilo metre garbinde ve Tiençin Pukos demiryolu üzerinde bulunan Yangliu şing'e hücum etmekte olduğu ilâve olunmaktadır. şın derecede modern resmin ne olduğunu herkes bilir. Bazı örneklerine bizam sergilerimizde de tesadüf edilen bu tablolardan biri, meselâ şöyle birşeydir: Bir gözü şakağında, öbür gözii çenesinin altında, kulağı burnuna yapışık ve kafatası yanm daireler, müsellesler, acayib tırtıllar içinde yassılmış bir yüz; fakat mitolojik bir hayvana mı, bir efsane kahramamna mı, bir cine mi, bir karakoncolosa mı aid olduğu kestirilemiyen bir yüz. Merak edip de resmi yapan san'atkâra sorarsanız: «Kendi portremdir.» cevabmı verebilir ve itiraza cesaretinizi kırmak için derhal ilâve eder: «Ben kentîimi böyle görüyorum!» Bu görüşle bir delinin rüyası veya bir tifolunun kâbusu arasında fark olmadığını söylerseniz şu cevabı ahrsınız: «San'at bir delinin rüyasma veya bir tifolunun kâbusuna lâkayd mi kalmahdır? Şuurun bu hummah derinliklerinde hiçbir hakikat yok mudur?» Var veya yok; fakat an'aneye hakaret etmekten başka marifeti olmıyan bu san'at, dünyanın her tarafmda iflâs etmiştir. Modern felsefeden ve psikolojiden cesaret aldığı için nazariyesi kendisinden daha az gülünc olan bu resimler, şimdi yalnız tezyinî şekiller halinde, biraz dekor san'atına sığmarak yaşıyor; mobilya veya kumaş üstündeki desenlerde mana değil, yeni kombinezonlar arandığına göre, çılgın şekiller oralarda makul görünebilir. Berlinden Cumhuriyete sık sık canlı müşahedeler yollıyan Adnan Cahid ötüken, evvelki gün çıkan mektubunda şöyle bir haber veriyordu: «Nasyonal sosyalist reiim, Almanyanın büyük şehirlerinde yeni bir seyyar sergi dolaştınyor. Adı «Entartete Kunst». Bunu türkçeye «mütereddi», daha doğrusu «soysuzlaşmış san'at» diye tercüme edebiliriz. Sergide kübizm, fütürizm, dadaizm adı verilen san'at maskaralıklarına aid eserler teşhir ediliyor.» Gene Adnan Cahid yazıyor: «Hitler de bir san'atkârdır. Bu san'at maskaralıklan karşısında nefretini şöyle anlatıyor: Muhalefet fikri Yazan; AL1 KÂMÎ AKYÜZ Muhalefet denilince en ziyade siyasî manasile rejime muhalefet manası ania şılır. Eski zamanlardanberi biz bu muhalefetin türlüsünü görmüşüzdür. Son padışahlar devrinde rejıme muhalefet menfalarda sürünüp ölmeyi göze aldıran bir faziletti. Milletin nekadar kıymetli evlâdı bu uğurda kurban gitti. Meşrutiyetin ilânından sonra saray ve mensublarından menfaatlerine halel gelenler yeni rejıme muhalif oldular. İtilâfcılar harbi kaybeden Ittihadcılara, millî istiklâlimizi koruyanlar, düsmana kollarını açan İtilâfçılara muhaliftiler. O halde «muhalefetin değeri takib olunan rejımın değerile makusen mütenasibdir» demek doğru olur. Siyaset âleminde yurddaşların üçe ayrıldığını anlamak için sathî bir görüş kâfidir. Bir kısmı: Ne verseler ona şakir, ne kılsalar ona şad» mısraına uygun olacak bir tevekkül ve kanaatle etliye sütlüye karışmaz. Dedikodudan da hoşlanmaz. Tam bir (jömanfisizm nemelâzımcıhk) içinde yalnız kendini düşünür. Bu ideaîsizler tipi kümes halkile halleşen bir bahçe merakhsı değilse dünyadan elini eteğini çekmiş, kahve peykesinde öksüren ve nargilesini tokurdatan bir deryadildir. Bir kısmı da bilâkis herşeye burnunu sokan, üstüne vazife olmıyan binbir işe tırnak atan, ve yapılan her işe mahsus uzatılmış bir tenkid tırnağile ilişip kanatan itirazcı tipidir. Burada itirazcı demekle vara yoğa her iddianın aksini iltizam etmeyi meslek edinenleri murad ediyoruz. Nihayet ikisi ortası rasyonel bir tip vardır ki mantıkının doğru tartan hassas terazisile realite sahasmda her işi olduğu gibi gören, yapan, bilmediği işler hakkmda da kesin hükümler vermiyen aktif tiptir. Birincilerin kendi âlemlerinde yalnız kendileri vardır. Sonunculara diyecek sözümüz yoktur. Fakat itirazcı tipi çok söz götürür. Bu tip hocasınm takririne uluorta itiraz etmeyi iş edinen mekteb talebesinden münevver geçinen birçok ukalâya kadar geniş kadrosunda sayısız kimselere yer açar. Şavinyi «Esprit de contradiction» isimli eserinde bu tip hakkındaki ince a raştırmalarmın güzel bir bilânçosunu vermiştir. O, bunu başlıbaşma bir tip saymıyor. Eserinde yazdığma göre muhalefet başlıbaşma bir karakter, bir tip değil; bazı karakterlerin terkibine giren bir un surdur. Muhtelif tiplerdeki şahsiyetlerle imtizaç eder. Fakat bizzat onun teşekkülünü kolaylaştıran amiller de yok değildir. Bunların başında kendini beğenmek gelir. İtirazcı kendini dev aynasında gören bir mizaca maliktir. Kendi bildiklerine veya bilirim zannettiklerine hududsuz bir itimadı vardır. Kendi nefsine olan bu hududsuz itimadın zarurî bir neticesi olarak baskalarına emniyet ve itimadı yoktu*. Başkalarma emniyet ve itimadı ol maması yüzünden bazılan merdümgriz yni yabani olurlar. itirazcı olmak hiç de kötü huylu veya huysuz olmak demek değildir. İtirazcı ile pekâlâ konuşulabilir. Halbuki huysuz kimse lâfa başlar başlamaz tecavüze kalkıştığı için onunla konuşulamaz. İtirazcılar hatta bazı meclislerde aranır bile. Çoğu güzel söz söyler, meclis ârad.r. Kendısı ıçın «ne malumatlı, ne kulağı delik adam!» derler. Fakat böyle diyenler ekseriya aldanırlar. Biraz derine gidilirse görülür kı o sadece muhatabının ters yüzünden başka birşey değildir. Asıl söz sahibinin müsbet olduğu kadar menfi tarafının da aksini yani meziyetlerini meydana çıkarır. Tezad fikrinin muhakemeleri düşünce tarzı nasıl bir mantıkla yürüyor, tetkike değer birşeydir. İtirazcının mantığını teşkil eden başlıca eleman (benlik) tir demiştik. Sistemli itirazcının ilcalarını yakından analiz edecek olursak kendinin de pek sarih olarak farketmediği gizli tarafile o şunu demek ister: IHEM NALINA MIHINA Istanbul sularınm kurtuluşu Hükumetin vaziyeti sağlamlaştı Brüksel 9 Belga ajansmdan: Hükumet mehafilinde hükumetin va ziyetinin hâlen kuvvet bulmuş olduğu beyan edilmektedir. Yarın Başvekilin be yanatmdan sonra meb'usan meclisinde cereyan edecek olan müzakereler esnasında hükumet itimad meselesini ileri sürecek tir. Para meselesinin siyasî vaziyetten tamamile müstakil olduğu ve Belçika için böyle bir mesele mevzuu bahsolmadığı ilâve edilmektedir. • Elektrik şirketile müzakereler Ankara 9 (Telefonla) Istanbul Elektrik şirketile müzakerelere bugün Nafıa Vekâletinde biri öğleden evvel, diğeri öğleden sonra yapılan iki celse halinde devam edildi. Kırşehirden yeni zelzele haberleri Ankara 9 (Telefonla) Zelzele sahasmdan Dahiliye Vekâletine gelen resmî haberlere göre, Köşker ve Akpmar havalisinde yer sarsıntılan hâlâ devam etmektedir. On gündenberi zelzele mıntakasını dolaşmakta olan îskân Umum Müdürile yanındaki heyet, Kırşehir ve Yozgad mmtakasında tetkiklerini bitirmiş, ve Keskine gelmiştir. Heyet, yarın şehrimize dönecektir. sunu ikinci defa ipotek ederek Emlâk Bankasından 20,000 lira almakla suçlu Mehmed Eminin muhakemesine bugün devam edildi. Istanbul hukuk mahke mesinden sorulan ve bu binanın ipotek kaydına aid olan müzekkereve cevab gelmediği anlaşıldığmdan muhakeme 9 hazirana talik olundu. « Bunlar ortaya ne koydular? Sakat, dejenere, çirkin insan vücudleri; yalnız nefret hissi veren kadmlar, insandan ziyade hayvana yakın erkekler ve nihayet Allahın lâneti sayılabilecek iğrenc çocuk tipleri ve bir sürü gülünc muamma.» Kudretli Alman diktatörüne bu nefretinde iştirak eden büyük bir dünya ekseriyeti olduğuna eminim. Nazi rejiminin bu nevi san'at karşısmdaki hareketi de yalnız kendisinin bileceği şeydir. Ben san'atkânn cezasına dair bir şey söylemek istiyorum. Bugüne kadar bir san'at eserinin cezası, ona cemiyetin verdiği notta gizliydi; hiçbir san'atkâr, ceza kanununun menettiği bir suç yoksa, alenî tekdir, muvakkat tard veya ihrac gibi cezalara uşramamıştı; güzelliğe kasdinden dolayı hiçbir san'atkâr mahkemeye verilmemişti. Zira çirldnliğin cezası umumun nefretidir. Bu koryanında, afenî tekdir ve Bursada yirmi bin liralık kunc ukubet hiç kimseyi kasdetmeteşhir değil, dolandırıcılık davası den söylüyorum cellâd satın bile haBursa 9 (Telefonla) Tütün depo fif bir okşamadan ibaret kalır. PEYAMt SAFA Iki idam hükmü tasdik edildi Meclisin dünkü celsesinde bazı lâyihalar da kabul olundu «Benim zekâm sizinkinden yüksektir. J| stanbulda bir su meselesi vardır. FaO halde sizin fikrinizi tenkid etmeden 11 kat bu defaki su meselesi başka türkabul etmemek imkânı yoktur. Kabul etlüdür. Asırlardanberi İstanbulun ihmediğime göre benim düşüncem elbette tiyacını temin eden sulardan kurtulmağa müreccahtır.» çalışıyoruz, onları nereye akıtacağımızı, Herhangi bir mevzuda kendinden başka nasıl yok edeceğimizi bilemiyoruz. Bahbirinin haklı olabileceğini teslim edemez. setmek istediğim sular, Evkaftan Belediİşte onu her mütaleaya karşı ayak dire yeye devredilen sulardır ki bir müddet evmeğe sevkeden mekanizma budur. Gitgivel, gayrisıhhî oldukları için kesildi. Yerde bu bir itiyad halini alınca bakarsınız lerine Terkos suyu ikame edilmek istenilhiç bilmediği mevzular üzerine en mütedi amma tabiî muvaffakiyet hasıl olamahassıs ve salâhiyet sahibi kimselerin fikirdı. lerine de itiraza kalkışır. Maksad döküTerkos kumpanyasmm, yeni teşekkül manlara dayanan rasyonel bir tenkid yapettiği zaman, su yolcularını elde ederek mak değil, sırf itiraza dayanan ve kapalı su yollarını bozdurduklarını, çeşmeleri kaldığı nisbette sahası büyüyen benliğin tahrib ettirdiklerini rivayet ederler. Terilcalarile hissî bir itiraz yapmıs oîmaktır. kos kumpanyasının nasıl hırsız ve hayırsız Böyle sistematik itirazları aklî, mantıkî bir şirket olduğunu ve Istanbul yangmbürhanlarla çürütmeğe çalışmanın ne bolarının bir kısmmdan mes'ul olduğunu bişuna vakit kaybetmeğe müncer olacağı lenler için, bu dedikoduya inanmamak meydandadır. Küçük çocuklar da böyle elden gelmez. değil midır?. Ne söylenirse onun zıddını Terkos kumpanyasının yerine geçen vaDmağa kalkısmazlar mı? Bu, onun bir Istanbul Belediyesi, şirketin mirasına kobakıma refleksi, gırizevî müdafaa vasıta» narken, elbette, onun bu kötü huylarına sıdır k^ 'üzumsuz tahrik edildiği takdirda tevarüs edemezdi. Çünkü birisi para de itiyad halini almasından korkulur. kazanmak hırsından başka bir düşüncesi Kibirli kimsenin tenkide tahammülü olmıyan bir ecnebi kumpanya idi; öteki yoktur. Ona karşı cepheden hareket hiç ise, Istanbul hemşerilerine hizmetle mübir netıce vermea. Netice vermek şöyle kellef bir halk müessesesidir. Kırkçeşme dursun fpnalığını artırmasma bile sebeb sularınm ve emsalinin kesilmesi, Terkoolabilir. İtirazcı bunu bir itiyada tâbi osun yeni sahibi olan Belediyeye para kalarak yaptığmı bilmez ve boyuna kendi zandırmak emelinden ziyade, bu sulann kafasının doğruluğuna gider. Bu gibilere içilemiyecek bir halde ve mikroblu oldu"karşı doğruluğuna emin olduğunuz her ğunun tahakkuk etmesindendir. Fakat, hangi bir fikrinizi sarahatle ileri sürme Belediyeye düşen vazife, bend sulanni yiniz. Ona bir ip ucu vermiş olmamak kesmekten ve yok etmekten ziyade buniçin fikrinizi bir müddet saklayınız. Yoklardan istifade etmek olmalıdır. sa hemen yapışır, aksini iddiaya başlar. Bend suları, îstanbul kadar eskidir. Gitgide serdettiği mütalealara kendi de hakikat rengi verir ve bunun haricinde bir «Şehremaneti umuru miyahiye müdürü Nazım» isminde bir zatm topladığı mahakikat olamıyacağı inancm besler. lumata göre, îstanbul sularınm on sekiz Onunla münakaşaya girişmekten ve asırlık bir mazisi vardır. İstanbulda bumünakaşayı davet edecek bahislere temas gün hâlâ mevcud olan ve bend sularınm etmekten çekininiz. Bilâkis bu cephenin şehre getirilmesinde kullanılan kemerler, ardında umumiyeti itibarile vazih bir fikir Milâdm 387, 550 ve 1150 yıllannda bulunmadığını ve çoğunda da kof bir beBizans imparatorları tarafından yaptınlyin bulunduğunu bilerek, fırsat düştükçe mıştır. İstanbulun fethinden sonra da, onun mütaleası ne olduğunu ve ne yolda Kanunî Sultan Süleyman zamanında Mihareket edilmek lâzım geleceğini siz ona mar Sinan bu kemerleri tamir ettiği gibi, sorunuz. Eğer tecrübe etmemişseniz haybaşka yeni kemerler de yapmıştır. 1029 retle göreceksiniz ki o, hiç meram anla Hicrî tarihinden itibaren de, Belgrad ormıyan, tepeden tırnağa menfî geçinen amanında yedi bend yapılmıştır. Bu benddam şimdi ne söyliyeceğini bilemiyen, kalerin sularına Kırkçeşme ve bu bendler rar vermekten âciz, mütereddid bir adam haricindeki memba sulanna da Halkali olmuştur. Çünkü onun hazır olduğu bir denilir. tek cephe vardır: Söylenene itiraz etmek. Son zamanlarda, bu suların aktığı Onu biraz böyle kendi haline bıraktınız 1600 küsur çeşme varmış; bunların yalmı, hemen sizden yardım beklemeğe ve sizin mütaleanızı almağa mecburiyet his nız 600 kadarı harabmış. Senelerdenberi seder. Artık itiraza maruz kalmıyacağı çeşmeler, sebiller, camiler, imarethane nızdan emin olabilirsiniz. Yardımmız onu ler, şadırvanlar, mektebler, medreseler mes'ud edecektir. Eğer tam bir muvaffa türbeler dergâhlar, hamamlar, havuzlar, kiyet elde etmek isterseniz o zaman biraz yangm havuzları değirmenler hastaneler, kendinizi naza çekin, endişesini hemen kiliseler, saraylar, beylik ahırlar karakoltatmin etmeyin. Vaziyetine rakibsiz hâ lar, kışlalar, ambarlar, imalâthaneler, fabrikalar, matbaalar, hapisaneler, resmî dakim olduğunuzu göreceksiniz. ireler, parklar, fırınlar, evler, kütübhaneŞavinyi, sonra bu usulü çocuk terbiye ler, hatta Gedikpaşa tiyatrosu bile bu susine de tatbik ederek muteriz çocuklarla lardan istifade edermiş. münakaşaya girişmektense, müşkül vaziBütün bir şehrin ihtiyacını temin eden yetlerde onların reyini almağa kalkışmak bu sular, asla yok edilmemek lâzım gelir. muvafık olacağını söylüyor. Bu suretle Bizim vazifemiz, atalarm çok kıymetli hem onlar düşünmeğe ahştırılmış, hem de hayratını yıkmak değil; modern bir şekle varayoğa kullanmak istedikleri itiraz si sokarak onlardan istifade etmektir. lâhları ellerinden düşürülmüş olur. Dahiliye Vekili ve C. H. P. Genel Ali Kâmi Akyüz Sekreteri Şükrü Kayanm, eski Istanbul sularınm ifna edilmiyerek içilir ve kullaAziziye tünelinde elektrikli nılır bir hale sokulmasmı emrettiğini haber alınca ona «su gibi aziz ol» demek lokomotifler için bu yazıyı yazdım. Ankara 9 (Telefonla) Aydın hattı üzerinde açılmakta olan Aziziye tüneli dik bir mevkide olduğundan bu tünelde elektrikle işliyecek lokomotifler için tesisat yapılması takarrür etti. İstanbulun imarı meselesi Dün geceki yangın Dün geceyarısı, Erenköy Bağdad caddesinde Selime aid 572 numaralı kazi nodan yangın çıkmış, bir katlı olan bina, tamamile yanmıştır. Yangının se bebi tahkik edilmektedir. Türk Amerikan ticaret müzakereleri Ordu hizmetinde kullanılan hayvanların ihracı şekilleri Ankara 9 (Telefonla) Ordudan çıkarılacak 12 yaşından yukarı hayvanların köylü ve yetiştiriciye satılması ta karrür etmiştir. Buna dair lâyihada şu hükümler vardır: «Halihazırda ordu kadrosunda on iki yaşını ikmal etmiş beygir, kısrak ve ka tırlar yerlerine hayvan almarak ordu hizmetinden çıkarıhr. Ordudan çıkarılacak hayvanlar Ziraat Vekâletinin göstereceği yerlerde köylü ve yetiştiricilere satılır ve o yerlere kadar nakilleri için Millî Müdafaa bütçesine tahsisat konur. Ordu ihtiyacı için haricden satın almacak ec nebi ırk hayvanlarm en az yüzde ellisinin damızlığa elverişli kısrak olması mecburidir. Fevkalâde müstacel işlerde Heveti Vekile kararile bu mecburiyet muvakkaten kaldırılabilecektir.» Lâyiha kanunlaşınca tatbik şeklini gösterir Millî Müdafaa ve Ziraat Vekâletleri müstereken bir talimatname tanzim •deceklerdir. Ankara 9 (Telefonla) Türk Amerikan ticaret müzakerelerine bugün de devam edildi. Müzakere müsaid bir safhada cereyan etmektedir. Anlaşmanm pazartesi gününe kadar imzalanabileceAnkara 9 Büyük Millet Meclisi ği tahmin ediliyor. Yeni anlaşma her bugün Hilmi Uran'ın başkanlığmda topiki tarafın da menfaatini koruyan mü lanarak Elâzığın Cafola köyünden Bekir him esasları ihtiva edecektir. oğlu Osman ve Dinarın Yeregiren köyünden Karaköz oğulîarmdan Hidayet oğ Asfalt dahilden tedarik lu Metalibin ölüm cezasına çarptırılma edilecek Ian hakkındaki mazbatayı tasvib etmiş ve Ankara 9 (Telefonla) Petrol is bazı ihracat mallarımız için İtalya tara tihsali için gerek miktar ve evsaf, gerek fından verilen munzam kontenjan liste iktısadî bakımdan elverişli görülmiyen as sinin kabulü ve buna mukabil Italyanm faltlann işletilmesini temin edecek tedbir genel ithalât rejimimizden mutlak surette ler almmaktadır. Asfalt, petrolün tabiî istifade ettirilmesi, subay rütbe isimlerin müştekatmdan olması itibarile 792 nu dc bazı değişiklik yapılması hakkındaki maralı kanun hükümlerine tâbi tutulmuş kanun lâyihalarının da birinci müzakeretu. Maden Enstitüsünün tetkikleri neti lerini yapmıştır. cesinde aranılan evsafı haiz olmadıkları Büyük Millet Meclisi çarşamba günü anlaşılan asfaltların mahiyetleri itibarile tcplanacaktır. (a.a.) taş ocakları nizamnamesine tâbi tutulmaFransız vapurlarındaki ları uygun görülmüstür. Buna dair lâyiha Nahiye müdürlüklerinde tesis edilen kanunlaşınca memleketin muhtac olduğu grevler bitti aile kayıdları için evlere matbu varakalar asfaltlar dahilden tedarik edilerek dövizParis 9 Başvekâlet dairesi, bahrî tevzi edilmiştir. Bu varakalar doldurul den tasarruf edilecek hem de memlekette ticaret âlemindeki ihtilâfın halledilmiş maktadır. J yeni iş sahalan açılacaktır. olduğunu bildirmektedir. Bunlan tesbit ve kayıdları tesçil için Aile kayıdları tesbit ve tescil ediliyor J IBaştarafı 1 inci sahifede] « Sayın Başvekil Celâl Bayar, seyahatleri sırasında buradaki pek kısa ve muvakkat ikametlerinden istifade ederek, İstanbulun imarma karşı gösterdikleri samimî ve ciddî alâkanın yeni bir de lilini vermiş oldular ve imar plânınm zemin üzerindeki vaziyetini mütalea ve tetkik etmek arzusunu izhar buyurdular. Bu plânla açılacak olan şehrin büyük arterleri üzerinde ve bu yollarda bulunan A zabkapıdaki Atatürk köprüsü başile Azabkapı Karaköy güzergâhını, İstanbulu Beyoğluna bağlıyacak olan arteri, stadyom ve hipedromu, Yenikapıda tesisi derpiş edilen liman mahallini ve hinter j landını ve oradan da karşıya geçerekj Boğazda açılacak sahil yolu güzergâhınıj esaslı şekilde tetkik ettiler. Bu tetkikatınj neticesi, kendileri için mucibi memnuniyet j oldu. 1 Plânın tatbikatı îçin Meclisten aldığı1 mız bir buçuk milyon liralık istikraz salâ1 hiyetile bu işlerin pek küçük bir kısmının] dahi hayattaki akislerini gösterecek şe 1 kilde netice alınamıyacağmdan bunun] altı milyon liraya kadar yükseltilmesi lâı nahiye müdürlüklerinde çalışmalar de zım geldiğini, bunun için de İstanbul Be1 lediyesine muzaheret edeceklerini emir vej vam etmektedir. 1 Yukandaki resim, tesçil faaliyetile vaid buyurdular.» meşgul bulunan bir bürodaki çalışmayı ^Vücudünü ve kafanı işlet. gösteriyor.