10 Mayıs 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

10 Mayıs 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Salı | 10 | ! Ulus Basımevi Çanletrı caddesi, Ankara Telgraf: Ulus - Ankara TELEFON MAYIS Ba n 1938 ?'.."'“. isleri 10021063 5 KURUŞ BK ua DIMIZ Hipodromunda 15-5-İ938 pazar saat NDIMIZDIR ŞEHİR 16 da ilk.- bahar at yarışları ikin- ci haftası Başbakan ve Dr. Aras Belgradda Bir ve kuvvetli Yugoslavya l F.R. ATAY Başbakanımız, doktor Tevfik | Rüştü Aras'la birlikte, dost ve| müttefik Yugoslavya'nın merke- zine dün varmışlardır. Bu zi-| yaret, iki millet arasındaki sevgi | ve yakınlığın, ve Balkan antantı dayanışmasının yeniden tebarüz etmesine hizmet edecektir. Yugoslavya 14 milyon nüfusu, kuvvetli ordusu, mütemadi inki- şaf hâlinde bulunan medeniyeti ile orta Avrupa ve Balkanların birinci sınıf devletlerinden biri- ni teşkil ediyor. Kıral Aleksandr | zamanında Sırb - Hırvat - Sloven unvanı yerine alınan Yugoslav- ya tabiri, eski osmanlı kelimesi gibi, bir milliyetler halitasının adı değildir: Bilâkis bu tabir te- canüs ifade eder. Çünkü sırblar, hırvatlar ve slovenler aynı kan- dandırlar ve aynı dili konuşurlar. Yugoslav unsurları arasındaki sa- dece din ve mezheb, ve asırlarca ayrı ayrı idareler altında yaşa- mış olduklarından dolayı, bazı küktür farkları hususunda, bir vakitler, fazla mübaleğa edili- yordu. Yirminci asırda ırkı bir, dili bir olduktan başka, politika ve ekonomi menfaatleri arasın- da hiç bir tezad olmıyan bir mil- let vahdetinin, din ve mezheb kavgaları ile parçalanacağını zannetmek hatâ idi. Büyük kıral, yerli ve yabancı tahriklere karşı kati bir mücadele açtığı zaman, il isti: iştir. eeet ei tarihte en yakın misali İtalya de- ğil midir? Siyasi birlik elde edil- dikten sonra, uzun ayrılığın is- ter istemez doğurduğu bir takım farkları tesviye etmek için, bir birleştirme ve bir kşy- naştırma 'devresine ihtiyaç olur. Fakat asıl mühim nokta, en şiddetli buhranlar içinde, bütün ıykul ve en büyük milli facia u N;jleneıı tahriklere rağ- men, Aasil yecoslav milletinin büyükler, yani şeflew - bulmakta hiç zorluk çekmemiş - olmasıdır. Naib Prens Pol, kıral Aleksand- rın tarihi eserini devam ettirmeği bilmiş ve doktor Milan Stoyadi- noviç gibi mükemmel bir devlet adamını idare başına getirmiş- tir. Marsilya faciasından sonra, dost memleket hakkında her ta- rafı kaplayan endişeleri biliyo- ruz. Yugoslavlar ağır darbenin altında kendilerini kaybetmedi- ler: Bilâkis tehlikeyi bütün şuur- ları ile kavrayarak, biribirlerine , sarıldılar. Başvekil Stoyadino- wiç, kendisini ve idaresini, din we mezheb çatışmalarının, unsur imtiyazlarının, hulâsa, yugoslav vahdetini yıpratmak istiyen ihti- lâfların üstünde tuttu; siyaset, idare ve ekonomi adamlığı va- sıflarını vahdet ve refah gayret- leri üzerinde teksif etti. Eseri meydandadır: Yugoslav tecanü- sü her zan an daha sağlam- dır; iç vaziyet her zamandan da- ha sakindir; finans ve ekonomi şartları her gün daha iyileşmek. | tedir. Biz, Yugoslavyanım dostları, iki hakikati bilmeliyiz: — Yu- goslav milletinin mazisi, iki im- | paratorluğa karşı m.i'ılzmııll hür riyet mücadelesi ile geçmiştir. Millet wndu'. civanmerd. türlü istiklâl davâsına candan bağlıdır. Her geçen gün yugoslav birliğini daha faz- | İA tamamlamakta, devletin kud- ret ve nüfuzunu artırmaktadır. Ve sayın Başbakanımız Anka- raya döndükten sonra bize tek- rar edeceği üzere, yugoslavlar bizleri kardeşler gibi sevmekte- dirler. Türk kalbinin de ayni | vaku bulduğunu da biliyoruz. hisle çarpmakta olduğunu — tek- rar etmeğe lüzum var mı? Atatürkün gençliğe büyük teveccühleri Türkiye serbesi güreş şampiyonu Olacak güreş takımına ”altın Atatürk kupası ,; veriyorlar Tam spor olduğu için bize en uygün olan serbest güreşin tamimini emir buyurmuş olan Büyük Şefimiz, milli sporlarrmızın Başında gelen bu şubode birinciliği kazanacak grups verilmek üzere “Altun Atatürk Kupası,, ihdas etmişlerdir. Bu birincilikler, Türkiye güreş federasyonunun teşebbüsü ile önümüz. deki 4 ve $ haziran tarihlerinde Ankara şehir stadında yapılacak ve birin. ciliklere Türkiyenin börün güreşçi gençleri iştirâk edecektir. Bu müsaba.- kelar Tçin memleketimiz on iki büyük grupa ayrılmıştır. Grup merkezleri Ankara, Balıkesir, Diyarbakır, Kdirne, Erzurum, İstanbul, İzmir, Kasta. monü, Konya, Samsun, Soyhan olarak tayin edilmiştir. Müsabakalarda bu gruplardan kangisi birinci olursa “Altun Atatürk Kupasr,, nr o grup ala çaktır. Türkiye serbest güreş birincilikleri her yıl yapılacağından kupa serbest güreşçi türk gençliği için daima tazeleneti temiz bir rekabetin mev- zuu olacaktır. Yani gruplar her sene karşılaşacaklar ve bunlar arasında şampiyon çıkacak olan grup takımı kupayı o yıl sonuna kadar muhafaza edecektir. Atatürk'ün sporcu gençliğe bu yeni ve değeri ölçülemiyecek ka- dar büyük armağanını hak edecek mutlu takımı, $ haziran günü bütün memleketin catdan alkışlayacağı ve o taktm olmak için de bütün grup bi- rincilerinin bütün heves ve gayretleriyle çalışacakları muhakkaktır. " KALAAAAKAAAA KA KA KA AAA AAA ( gönbetik | Atatürkün ir? Acaba maünâsı nedir? ncdolüyü “ayük Geçen haftadan beri bir defa bu Ha lFbastığı büyük bayram sütunda, bir defa başyazımızda tay seçim kaydı meselesine temas ettik. İkinci makalemizde İskende- run'daki tahrik vakalarının pek de günü olan iyi bir başlangıca delâlet etmemekte olduğuna işaret ediyorduk. Fakat delege Mösyö Garo Ankara'dan he- ı9 Mlesta nüz ayrılmıştı. Hâdiselerin ceroya- : zenü gözetla / Büliça alazili bal ye gazetemiz bitaraflık aleyhine harekette bulu- nulmasına müsaade etmiyeceğini ümid ediyorduk. Ancak İskenderun'da tazyik ve mü- dahalelerin hiç de eksik olmadığmı haber alıp durmaktayız. Bütün kmn— ların, fransız istihbarat zabitlerinin malümat ve muvafakatleri ılıgdıı yi Olarak çıkacaktır Kiymetli bir hâtıra: Balkan antantının iki kuracusu, Atatürk Dolmabahçe sarayında Devlel adamlarımıza Belgrad, 9 (A.A.) — Başvekile refakat eden genel direktörü- müz bildiriyor: Başvekil Celâl Bayar ve Hariciye Vekili doktor Rüştü Aras ile refakatlerindeki zevatı götüren Semplon Ekspresi saat 16.33 de |Yıııoılıvyımn hudud istasyonu olan Çarbrodda durdu. ki üç gün içinde âdeta umumi bir tedhiş havası yaratılmıştır. Eğer ler böyle gidecek ve seçim bu tedhiş havasmın tesiri altında yapılmak is- tenecekse, nikbinlik ve itimadımızın bizi birkaç gün avutmuş olmasından gayri ne faydası olur? Ankarada delege Mösyö Garo ila Fransa - Türkiye dostluğunun icab - ları samimi ve açık bir lisanla görü- şülmüş ve anlaşılmış olduğu malüm- dur, Yalnız buna istinaden birbirini velyeden hâdiselere göz yummak ağır bir Lata olacağını da itiraf et- | mek mecburiyetindeyiz. Hakikati niçin saklamalı? Isken- derun'da olup bitenlere Ankara'da kimse akıl erdiremiyor. Ve bunların manâsı ne olduğunu açıkça sormak istiyoruz. Sualimize bir cevab alabilsek, vaziyet muam- malı olmaktan çıksa, bizim de hare- ket tarzımızı yeni şartlara intıbak ettirmemiz mümkün olacaktır. Mesul salâhiyet sahiblerinin, va - zife ve mesuliyet hissi tanımıyan, Hatay davâsmın nezaket ve ehemi - yetini takdir etmiyen, su - bulandır- makta menfaatleri olan, kendi şahsi temayül veya istifadelerini, bir an evel teessüs etmesini istediğimiz sü « kün ve istikrara mani olmakta bu- lan entrikacıların müdahalelerine derhal nihayet vermeleri lâzım geli- yar. Sorduğumuz suale artık hâdiseler- den cevab bekliyoruz: Bu cevabın gecikmiyeceğini, ve endişelerin sü- kün bulmasına yardım edeceğini ümid edelim, 101 inci Yeni on liralıklar Yeni 10 liralık banknotlar cum- huriyet merkez bankası tarafın- dan bu ayın 16 sından itibaren te- davül mevküne çıkarılacaktır. Ye ni kaimelerin evsafiyle diğer her türlü tafsilât 8 inci sayfamızdadır. Lord Halifaks, Milletler cemiyeti a- züsından olan devletlerin Habeşistan fütuhatını tanımak hususundaki ser- bestileri mesclesi hakkında mezkür ce- Konseyin evelce yaptığı bir toplantısında, eski ingiliz dış bakanı Sir Samuel Hor, gene habeş meselesi hakkında söz söylerken Habeş meselesini hal için.. Cenevre konseyi dün devresine başladı Öecnevii; SÇAA,) # B Barme ile Bz Lityinof, bu. enhabCenar reye gelmişlerdir. Lord Halifaks, derhal kendilerini kabul etmiş- tir. İstasyon rıhtımında büyük bir ka- labalık, pek çok zabitle, mektebliler ihtiram vaziyetinde çevrelenmişti Başyekil ve bhariciye vekili trenden indiler. Belgrad elçimiz B.Haydar Aktay kendilerine istikbal için gelmiş olan Morova umumi valisi B. Lukoviçi ile hariciye nezareti umumi daire mü- (Sonu 8. inci sayfada) | İstanbul elekirik | şirkefi anlaşmazlığı | halledilecek mi? İstanbul elektrik şirketinin şebeke ve santralını şehrin ihtiyaçına uygun bir hale getirmemesinden ve diğer Bazı sebeblerden çıkan ihtilâf üzeri- ne başlamış olan müzakerelerin şirket murahhaslarınca zabıtların imzalan- masından istinkâf olunması üzerine inkrtaa uğradığını ve vekâletin de şir ketin varidat fazlalarını ve meveudu- | nu murakabe altına aldırdığİni evelce yazmıştık. Öğrendiğimize göre, İstanbul clek- şirketinin inerbut bulunduğu So- toplantı miyet konseyinin bu içtima devresinde takib edeceği usule dair muhtelif ec- | nebi devletler mümessilleri ile görüş- (Sonu 3. üncü sayfada) & rino elektrik Şirketl murahhas azâsı (Sonu 3. üncü sayfada) ve şövalye kıral Aleksandr heyecanlı ve coşkun fezahürler yapıldı Sofyadan geçerken Safya, 9 (A.A.) — Anadolu Ajansı nin hususi muhabiri bildiriyor: Başve- kil Celâl Bayar ve Hariciye vektli Dok- tor Tevfik Rüştü Aras, refakatindeki zevat ile beraber bugün saat 14 de eks- presle Sofyaya muvasalat etmişler ve ekspresin mutad tevakkufu müddetin- ce istasyonda kalarak aynı trenle Bel. grada mütevecci hareket eylemiş. (Sonu 8. inct sayfada) Floransayı ziyaret ettikten sonra B. Hitler dün akşam İtalyadan ayrıldı Roma, 9 (A.A.) — Büyük bir halk kütlesinin coşkun tezahür | ve alkışları arasında B. Hitler, kıral ile birlikte bu sabah Krinal meydanmdan termini istasyonuna gitmiştir. Alayın geçtiği yolda s&ker - selâm resmini ifa ediyordu. Termini — istas | yonunda B. Hitler ile kıral, duçe, itab yan nazırları ve birçok zevat tarafın - dan karşılanmışlardır. Führer, kıral - imparator ve duçe, peronda konuşmuş lardır. Suat 9,30 da misafir, dostane bir surette kırala vedâ ettikten sonra Floransaya hareket otmiştir. Bu esna- da bir askeri müfreze, selâm resmini ifa ediyor ve fanfar italyan -alman marşlarını çalryordu Düçe de Floran a gitmiştir. Floransa'da Saat 14 te B. Hitleri hâmil olan tren, Floransa istasyonuna dahil ol- muştur. Bi da mızıka nazi ve fa- kta idi. Hitler tren aman daha önce Floransa tarafından is.