9 Mayıs 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

9 Mayıs 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Pazarlesi Atölye Ulus Basımevi Çanıkırı caddesi, Ankara o Telgraf: Ulas . Ankara TELEFON MAYIS Başmuharrir ını 1938 Fransizca Ankara 1063 Yazı işleri — 1062-1063 İdare müdürlüğü 1061 1064 DIMIZDIR İlkbahar at yarışları İlkbahar at “yarışlarının — birincisi dün yapılmış ve çok güzel olmuş- tur. Tafsilât 7. inci sayfamızdadır. Başbakan ve Dr. Aras dün Belgrada Dost Yugoslavyanın sayın başbakanı B. Stoyadinoviç *Toprak,, ”mahsulleri,, . . ofisi - F.R. ATAY Bilânçolar ve istatistikler bize, rakamların kuru, fakat kati dili ile, Türkiyede hayat standardı- nm, ferdi ve milli ihtiyaç sevi B büyük bir Iuıılığıkıeldı seyri devam ettirmek için, kazan- cımızı artırmak, milli ve beynel- milel mübadele kudretimizi ge- nişletmek zaruretindeyiz. İmdi Türkiyenin başlıca kazanç kay- nağı toprak'tır. Endüstrimizin temellerini dahi onun bağrına a- tıyoruz: Hammaddemizi olduğu kadar, mamul malımızın müşte- risini de toprak sayinden bekli- yoruz. Hükümet, bugüne kadar, top- rak sayini yeni Türkiyenin inki- nizamı ile irmek i- gin birçok tedbirler almıştır. Zi- raat kongresi ve onu takib ede. ceğini bildiğimiz ziraat plânı, toprak Türkiyesinin daha sürat- le kalkinmasına hizmet edecek- tir. Hükümet,Kamutaya sevketmek üzere olduğu bir kanunla bu hu- sustaki faaliyet hedeflerinin iyi bir misalini vermektedir. Bu ka- nuna göre “merkezi Ankarada olmak, hububat ve sanayiine, silolar ve w maddelere müteallik,, bütün işleri idare et- mek üzere toprak mahsulleri - fis'ini kurmaktadır. En başta buğday geliyor: Ofis buğday fi- atlarının normalden aşağı düş- mesini önlemek için, buğday sa- tın alıp piyasayı koruyacak ve stok bulunduracaktır. Normal fi- at, “cihan piyasasındaki buğday fiatları karine ittihaz edilip,, her sene haziranmın ilk on beş gü- nü içinde, vekiller heyetinin ka- rararı alıı , muayyen — vasıf- larda buğdaylar için tesbit edi. lecek fiattır. Ofisin buğdaya aid vazifeleri arasında iç ve dış pi- yasalarda alım satım yapmak, sürüm pazarları arayıp bulmak, buğday fiatlarının müstehlik halkı tazyik edecek derece yük- selmesine meydan vermemek, iç piyasaları tanzim etmek i tihlâk yerlerinde muayyen larla buğday satmak, alâkadar larla doğrudan doğruya temas ederek buğdayı mahdud nevile- re irca etmek ve ticari maksad- lara göre standard tiplere vara- bilmek için tedbirler almak gibi belli başlı meseleler vardır. Türk istihsalini cihan şartları. (Sonu 3. üncü sayfada) B. Celâl Bayar ve Dr. Aras Tıbbiyenin veda balosunda İstanbul, 8 (Telefonlap — Twb Fa- kültesini bitirmekte olan 268 genç tıbbiyelinin, dün gece Beylerbeyi sar rayında hocalarına verdikleri - veda balosu çok parlak ve neşeli geçmiştir. Baloya, Üniversite rektörü Cemil Bil- sel ve bütün fakülteler dekanları iş- saran Çaiyüse ve Sayısi ZUUV 1 vurmu davetliler sarayımn bütün — salonlatını doldurmuşlardır. Başvekil B. Celâl Bayar, gençlerin davetini kabul ede- rek saat 23 te Hariciye Vekili Dr. A- ras'la beraber bir motörle Beylerbe- yine gelmişlerdir. Başvekilimizin rıh- tıma çıkışı ve saraya girişleri, sürek- li alkışlarla karşrlanmış, coşkun teza- bürata vesile vermiştir. Üniversite rektörü Cemil Bilsel, söylediği bir teşekkür nutkunda de- miştir ki: *Tıbbiyeliler, bu veda müsameresi için Beylerbeyi sarayını istiyorlardı. (Sonu 8. İnci sayfada) hareket ettiler B. Celâl Bayarın Avala ajansı muhabirine yaptığı beyanat: Yugoslavyaya Atatürkün ve bülün fürk milletinin selâmını götüreceğim İstanbu, 8 (Telefonla) — Başbaka- nımız B. Celâl Bayar ve Dış işler ba- kanımz B. Tevfik Rüştü Aras bugün öğleden evvel şehinde otomobille bir geşinti yapmışlardır. Kendilerine vali ve belediye reisi B. Muhiddin Üstün dağ refaket etmiş ve izahat vermiştir B, Celâi Bayar ve doktor Aras öğ- leden sonra bir müddet Perapalasta is. tirahat etmiş ve bazı hususi ziyaretle- Ti kabul eylemişler, saxt 22 de de hu - susi bir trenle Belgrada müteveccihen şehrimizden ayrılmışlardır. Başbakanımız, refaket ve maiyet- lerindeki zavat Sirkeci garından ay- tilirken çok samimi tezahürat yapıl- mıştır. İstanbulda bulunan Maliye Ve- kilimiz B. Fuad Ağral, Dazi aa lar, Balkan antantına dahil devletler konsolosları ve konsolosluklar ileri gelenleri, İstanbul yali ve belediye re- isi, İstanbul kumandanı, İstanbul em- niyet müdürü, üçüncü ve dördüncü umumi! müfettişler, İstanbul üniversi- tesi rektörü, parti, vilâyet ileri ge- lenleri, mahalli mücsseseler erkânı ve banka müdürlerile kalabalık bir halk kütlesi başbakanımızı uğurlamak üze- re istasyonda birikmiş bulunuyorlar. dı. B. Celâl Bayar, beraberinde doktor Aras ve maiyeti erkânı olduğu halde 21,55 te gara geldi ve alkışlandı. Bir (Sonu 3. üncü sayfada) Hatayda nisbi ve “cebri,, bir sükün var Öldürülen iki jandarmanın türk oldukları anlaşıldi Antakya, 8 (A.A.) — Anadolu Ajansının hususi muhabiri bil diriyor: Aktepe vakasında ölen iki jandarmaı anlaşılmıştır. Bunların kimler tarafından - öl: meçhuldür. Bu vakadan beri yeni mühim bir hâdise kaydedilmemiştir. Dağ kır ova, gözün erişebildiği ye - | re kadar, gökün, su sahalârının renkle- diği ve şimdi türkten başka unsurlarla meskün olan bazı köylerin bile en zarif mleriyle çağrıldığı bu güzel türk ülkesinde nisbi ve cebri bir sükün hü - küm sürmektedir. Heyecan devam ediyor Bununla beraber tazyik hareketleri- nin doğurduğu beyecan ve - sabırsızlık, mahsüs bir şekilde görülmekte ve türk aleyhtarlarının bazı kimscleri silâhla - dıkları srarla söylenmektedir. Zabıta, silâh taşınmasına karşı şid. detli bir mücadele açmış görünüyor. Şe hir ve köy kapılarından giren ve çikan- larin üstleri aranmaktadır. Şehrin mü - him bazi mevkileri müfrezelerle tutul - muştur. Bu münasebetle bazı şiddet hareketleri haber verilmektedir, 'Türkler, hükümetin alacağı tedbir - leri heyecanla fakat sükün ve vakarla beklemektedir. Yenigün gazetesi kapatıldı Antakya, 8 (AA.) — Anadolu A- jansının husus! muhabiri bildiriyor : (Sonu 8. inci sayfada) türk oldukları üldükleri henüz Dün Ankara ve İstanbulda milli küme maçlarına devam olunmuştur. Ayrıca Ankarada bölge kupası maç- larile mektebler arası futbol karşıla şmaları ve bisiklet sancak halesine kornerden bir Bol yapılışını gösteriyor. Spor haberlerimiz 7. inci Türk gezetecileri Belgradda Belgrad, 8 (A.A.) — Türkiye Baş- vekili B. Celâl Bayar'ın yakırıda bura- ya yapacağı ziyaret münasebetiyle türk gazetecilerinden mürekkeb bir grup gelmiştir. Gazeteciler, şereflerine Spriski kım rali'de matbuat bürosu tarafından ve- rilen öğle ziyafetinde hazır bulun- muşlardır. | $ : M Bü ziyafette Avala ajansı müdür B. Yovanoviç ile yugoslav gazeteleri- nin birçok mümessilleri hazır —bulu- nuyorlardı. Ziyafetten sonra türk gazetecileri, “muhtelif asırlarda italyan portresi sergisini” ziyaret etmişierdir. Filistinde yeni kanlı çarpışmalar Kudüs, 8 (A.A.) — Filstin'in mer. kezinde birçok müsademeler olmuş- tur. Bu havalide askeri kıtalar, silâh. lr çetelere karşi harekâta devam et- | mektedirler. Karkur yakinında birçok tedhişçi- İler, askeri kıtalar ile yapmış olduk- ları bir müsademe esnasında yaralan- mıştır. Nablus'ta iki bomba atılmıştır. Tulukerim mıntakasında mühim bir silâh deposu meydana çıkarılmıştır Fransada jandarlık günü Paris, 8 (A A, ) — Jandark'ın hatıra. sına yapılan tezahürler dolayısiyle bu- gün başvekil B. Daladiyenin huzurunda garnibonu Pariste bulunan bütün kıta- lar büyük bir geçit resmi yapmıştır. sornu ncusu da yapılmıştır. Resmimiz, Al. sayfadadır. B. Hitler'in ikametine tahsis olunan Kirinol sarayının içinden bir görünüş Roma görüşmelerinde Esaslı meselelere temas edildi mi? Roma mahfilleri bu suale ” hayır! ,, cevabını veriyorlar Roma, 8 (A.A.) — Siyasi mahfiller, Hitler ile Musolini'nin kar- şılıklı dostluk ve tesanüd sözleriyle iktifa ederek Roma gü lerinin esasını teşkil eden meselelere temas etmediklerini bildir. mektedirler. Bu mahfiller, bu meselelerin henüz kati şekillerini almadıklarını ve bu hususta hnüz Rorna ile Berlin arasında gö- rüş teatisinde bulunulması lâzımgeleceğini beyan etmektedirler. İyi baber alan mahfillerde söylen - diğine göre, ya ilhakı neticesinde ortaya çıkan si- yast ve ekonomik meselelerin halledil mesi yapılacak işlerin başında gelmek tedir. Ayni mahfiller, Musolininin faşist İtalyanın Almanyaya olan tü. kenmez dostluğu ve herkes için daha müessir adalet ve emniyet teminatı verebilecek muhtemel yeni bir beynel mill işbirliği sistemi ihdasına dair o- lan beyanatına bilhassa ehemiyet ver- mektedirler. Cenevre konseyi bugün toplanıyor İlk celse ruznamenin tesbitine hasrolundu Cenevre, 8 (A.A.) — İngiltere Ha İriciye nazırı Lord Halifaks, buraya İgelmiştir. Nazır, öğleden evvel Bay Avenol ile görüşmüş ve öğleden son- ra Milletler Cemiyeti konseyinin bür zt azasiyle bilhassa Londradaki Şili sefiri B. Edvars ile görüşmek tasav- vurundadır. Anşlustan sonra Hitlerin anşlus neticesinde italyan halkı nezdinde hasıl olan endişeyi gi- dermek hususundaki arzusu diploma - tik mahfillerde bilhassa memnuniyet- le kaydedilmektedir. Bu mahfiller, Hitlerin söylediği nutukla bin bu ka- dar seneden beri şima) cermanlığı ile| — Konseyin ilk içtimar yarın saat 11 italyan romantizmi arasında mevcud de aktedilecek ve bilhassa Truzname- anlaşmazlığa kati surette nihayet ver-| nin tesbitine hasrolunacaktır. miş olduğunu tebarlz ettirmektedir. | — Konsey toplantısının cuma akşamı Führerin beyanatı ve bilhassa al-| veya en çok cumartesiye kadar tem - man milletine iki memleketi birbirin-| did olunacağı tahmin edilmektedir. den ayıran Alp hududunu geçilmez| Letonya Hariciye nazırı Muters Ce addetmesini tavsiye eden siyasi vasi -| nevreye gitmek üzere Stokholmden yetnamesi italyan mahfillerinde mem-| ayrılmıştır. nuniyetle karşılanmaktadır, İsveç haritiye nazırı Sandler de Ce- nevreye hareket eylemiştir. İki hariciye nazırının yolda bitaraf. lık meselesiyle Milletler Cemiyeti iş- lerini görüştükleri tahmin ediliyor. B. Bonne de Paris'ten hareket et. miştir. (Somru 3. üneli sayfada) a * Atatürkün Anadoluya ayak bastığı büyük bayram günü olan 19 Mayısta gazetemiz Olarak çıkacaktır ARRARAA KA DA KARKARAKA KA KRK AA S cRasAK” KaAAKURAUNAAA AA ARLAAREA AAA SA KSANA KA KO KA SENAN A GA KA BA KA EAAAİ”