22 Mayıs 1938 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 9

22 Mayıs 1938 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 9

22 Mayıs 1938 CUMHURİYET Muaşeret Orijinal Paris modelleri Südet Telefonda nasıl konuşmalı? •^ Ahbablarınızı, onları evde bulabileceğiniz en muvafık zaman olması iti barile yemek saatinde telefon başına çağırarak rahatlannı kaçırmaymız ve yemeklerinin soğumasına sebebiyet vermeyiniz! ~JC Karşınızdakinin acele bir işi olduğunu sesinden, konuşuş tarzından anladığınız vakit lüzumsuz lâkırdılar ve cümlelerle onu işgal etmeyiniz.. •^ Şayed mühim bir mesele konuşa caksanız karşınızdakinin telefonun bulunduğu yerde yalnız olup olmadığını münasib bir cümle ile anlamağa çalışınız. "^ Gizli birşey konuşacaksanız, bunu telefon vasıtasile yapmak daha iyidir. Çünkü misafiri, ziyaretçisi, hısımı, akrabası varsa onlara duyurmamak için ne müşkül vaziyetlere düşeceğini ve son derece mahçub olacağını tabiî tahmin edersiniz. ^ Eğer, karşınıza beklediğiniz arka daşınız çıkmazsa «pekâlâ, ben kendisini bir daha ararım!» gibi soğuk bir cümle ile mükâlemeyi kesmeyiniz. Ona, siSoldan birinci: Fantezi lameden fevk alâde bir gece elbisesi. Garnitürleri düz zin için katlanmış olduğu zahmete mukarenk lameden. İkinci: Yünlüden bir ceke t etek. Yakası ve tezyinatı kürktendir. Ibil münasib bir cümle ile teşekkür etmeği çine ipekli veya jerseden bir bluz iyi gid er. Uçüncü: Sire ve granite krepten bir unutmayınız! •^ Aranan birinin yerine tesadüfen öğleden sonra elbisesi. Bilhassa kollar ve korsaj kısmı cok zariftir. siz telefona gitmişseniz keza karşınızdakine soğuk ve kuru bir cümle ile hitab etmeyiniz. Hiç lüzumu olmadığı halde kabalığınıza hükmettirirsiniz ve belli olmaz, bir gün birbirinize tesadüf ettiğiniz za man mahçub düşersiniz. Almanları ile Çekler arasında çarpışmalar oluyor yansı hâlâ devam etmekte idi. Polis nümayişçilere sopalarla hücum etmiştir. Birkaç kişi yaralanmıştır. Halk Almanya sefarethanesine aid bir binada bulunan «Beyaz haç» kahvesinin camlarını kırmıştır. Çekoslovakyada vahim hâdiseler [Baştarafı 1 inci sahifede'i ber hududda askerî tedbirler almış, bazı ihtiyat sınıflarını silâh altına davet etmiştir. Almanlar, Çekoslovakya hududundaki tahşidatın alelâde mevsimlik harekâttan madud olduğunu, Çekler de bazı teknikçilerin istisnaî bir askerî hizmet devresi için silâh altına ahndıklarını iddia etmektedırler. Diğer taraftan Lehistanın da işe karışarak Çekoslovakya hududunda tahşi datta bulunduğu şayi olmuş, fakat bu rıaber Leh hükumeti tarafmdan tekzib edılmiştir. Bu kanşık vaziyet karşısında Ingiliz hükumeti Almanya nezdinde teşebbüsatta bulunarak Çek hududundaki tahşidatı hakkında teminat istemiş ve Almanyanın Çekoslovakyanın dahilî işlerine müdahalesine İngılterenin müsaade etmiyeceğini ihsas etmıştir. Hmniyet tertibatı Prag 21 Ostrava Moravska'da halk «Alman evi» ni muhasara etmiştir. Polis halkı dağıtmak için güçlük çekmiştir. Brno'da polis bir alay tertib ederek millî marslar söyliyen 5.000 Çeki dağıtmağa teşebbüs etmiştir. Alman konsoloshanesile «Alman evi» ve Henlein partisinin merkezi poîısle muhafaza altındadır. lanmıştır. Dün öğle zamanı Almanyadâ; | askerî hareketler yapılmakta olduğuna dair Londrada bazı şayialar deveran etJ tiği malumdur. | İyi haber alan mahfiller Alman kıt'a * larının «mevsim icabı olarak» yer değiş * tirmelerinin Londrada endişe tevlid et a miş olan bu hareketlerin yegâne sebebi CH lup olmadığı suale şayan görmektedirîer, ayni mahfiller İngiltere sefiri tarafmdan Berlinde yapılan teşebbüsün İngilterenia halihazırda orta Avrupa hâdiselerinĞ karşı gösterdiği büyük alâkayı tebarüz et* tirmiş olduğunu ilâve eylemektedir. Almanyadâ akisler Berlin 21 Burada, Çekoslovakya * daki Alman ekalliyetinin vaziyeti ciddî ihtilâtlar ihdas edecek mahiyette telâkkî ediîdiğinin bugün Fon Ribbentrop'lâ: Henderson arasında da yapılan mülâkat esnasında anlaşılmış olduğu Alman mati buatı tarafından bildirilmektedir. . Henlein, Hitler'le görüştü Daima ağırlığınızı kontrol ediniz! Normal kadınların haftada bir tartılmaları kâfidir. Fakat zayıflamak istiyenler mutlaka günde iki kere tartılmalıdırlar Acaiblik nümunesi Avrupada garib şekilde giyinmek mo dası günden güne ileriliyor. Şu, yeldeğirmenini temsil eden acayib şapkaya ba kın.. Bunu herhalde herkesin eğlencesi olmak tehlikesine düşeceği için ciddî bir kadın giymez. Ev ve eşya Yuvaları kolay ve ucuz şenlendirme usulleri Bazılan, erkek vücudünün ağırlığma aid kilo miktarında boyun bir metreden geriye kalan uzunluğunun bir esas olmasını ve meselâ 1,70 olanın 70 kilo gelmesi icab ettiğini söylerler. Kadınlar için yukarıdaki esastan daima 5 kilo tarhet mek lâzımdır. Yani boyu 1,60 olan kadının 55, 1,65 olan kadının 60 kilo gelmesi aşağı yukarı normal sayılır. Fakat boy ile ağırhk arasında muay yen muvazeneyi gösterecek bu şekilde kat'î bir nazariye ortaya atmak fennî ve ilmî telâkki edilemez. Çünkü ağırlık sade boya göre değil, kemiklerin, adalele rin teşekkülüne vücuddeki kanın miktarına ve saireye göre değişebilir. Onun için ayni boydaki normal kadmlardan bir çoğunun ağırlıkları arasında daima 35 kilo bir fark görüldüğü gibi, keza ayni ağırlıktaki ve ayni boydaki kadmlardan bir çokları yekdiğerinden birkaç santimetre daha uzun veya daha kısa görünebilirler. Bu gözün karşısındaki vücudün yapılışına nazaran hafif bir aldanışıdır. Çünkü ince yapılı vücudler fazla adalelidir ve fazla fışkırmış bir tarzdadır. Dolgunca olanlann adaleleri daha yumuşaklır. Fazla gerginlik gösteremezler. Diğer taraftan ayni boy, ayni yapılışta iki kadın bazan ayni ağırhkta çekmezler. Birinin karnı toktur, b'tekininki aç.. Ya hud biri fazla su içmiştir, öteki hiç!.. Maamafih bizim asıl bahsetmek iste diğimiz kilo ile boy ve vücud arasında bulunması lâzım gelen nisbetten ziyade bir kadının niçin ağırhğına fazla dikkat etmesi icab ettiği hususunun tetkikidir. Kim sık sık tartıhrsa, o, gerek sıhhatini, gerekse bünyesini çok iyi tanır ve ona göre sıhhat ve tuvalet tedbirleri ittihaz eder. Her hafta ayni gün, ayni saatte ayni kıyafetle, ayni kantarda tartılmak agırlığı kontrol için en muvafık usuldür. Bu, normal kadınlar içindir. Eğer zayıflama kürü takib ediyorsanız hemen hergün, hiç olmazsa gün aşırı tartılmanız gerektir. Hassas teraziler 200 hatta 100 grama kadar gösterirler. Zayıflama kürlerînde, mümkün mertebe az gıda almak ve id man hareketleri yapmak usullerinde başlangıcda kilo fazlaca azalır, sonlarmda ise gayet ağır gider. Onun içn iptidada fazla se\inmek ve sonunda da endişeye düşmek doğru değildir. Meselâ 20 kilo kaybetmesi icab eden birinin ilk haftada 5 kilo birden düştüğü görülür. Halbuki 5 kilo kaybetmesi icab edenin ilk haftada düşeceği miktar ancak 2 veya 2 buçuk kilodur. Böyle kür yapanların ucuz bir kantar almaları şarttır. Her sabah onda ayni kıyafetle tartılıp ağırlıklarını kaydetmeleri, keza, akşamlan yatmazdan evvel de gene o elbise ile tartılarak kantarm gösterdiği rakamı sabahkinin altına yazmaları muvafıktır. Sabahki miktarla aksamki miktar arasında daima 700 gram bir fark vardır. Eğer bu defa ayni şekilde devam ediyorsa normal kilonuzu muhafaza ediyorsunuz demektir. Şayed eksilıyorsa zayıflamakta olduğunuza delâlet eder. Artması tabiatile hiç de hayra alâmet değildir. Jimnastiği fazlalatmak, gıdayı, suyu azaltmak icab eder. Bu iş, epey güç birşeydir amma, inceliklerini muhafaza etmek istiyenler çaresiz katlanacaklardır. Londra mehafilinde, Almanyanın bugün Çekoslovakyada yapılacak belediye intihabatı üzerine tesir yapmak maksadile Çek hududlannda tahşidat yaptığı kanaaati mevcuddur. Çekoslovakya Cumhurreisi dün radyoda irad ettiği bir nutukla, Çekoslovak yanın kimseden korkmadığını, her türlü ihtimale karşı hazır bulunduğunu ve bunun için icab eden tedbirleri aldığını söylemiştir. Günün meselesi halini alan Çekoslo vakya hâdiseleri hakkında dün muhtelif Çek Erkânıharbiye Reisi hududda membalardan alınan mütemmim malumat Londra, 21 (Hususî) «Röyter» şunlardır: ajansınm Prag muhabirine göre, Çek erHududda bir hâdise kânı harbiyesi hududda icab eden askerî Prag 21 Bu sabah saat 3,30 da tedbirleri almıştır. Çekoslovakya erkânı de bir hudud muhafızı, üstünde iki kişi bu harbiye reisi bizzat hudud mıntakasına lunan ve Almanyaya doğru giden bir hareket etmiştir. motosikleti durdurmak istemiştir. MotoTekzib olunan Leh tahşidatı siklettekiler, verilen emri dinlemedikleri Londra 21 (Hususî) Londradaki için muhafız ateş ederek her ikisini de Leh sefareti tarafmdan bugün neşredilen öldürmüştür. Bunların iki Südet Almanı bir tebliğ Leh kıtaatınm Çekoslovakya oldukları anlaşılmıştır. Hududda iki Almanın öldürülmesi hududlarında tahşidat yaptığına ve Mareşal Riç Smigli'nin hududa hareket ettişiddetli nümayişlere ğine dair bazı gazetelerde çıkan haberlesebebiyet verdi rin tamamen uydurma ve asılsız olduğunu Prag 21 ((Hususî) Motosikletle bildirmiştir. hududu geçmek istiyen iki Almanın SüLondranın kanaati det fırkasına mensub oldukları anlaşıl Londra 21 (Hususî) Salâhiyettar mıştır. İlk kurşundan ölen Georg Hof man Südet fırkası erkânından olup ge mehafilde Almanyanın Çekoslovakyayı çenlerde müteveffa Çekoslovakya Cum korkutmak, yarınki intihabat üzerine tesir hurreisi M. Mazarik'm mezarına tecavüz yapmak ve Çekoslovakya Almanlannın edenlerdendi. Hastanede ölen M. Bum kâmilen M. Henlein'in etrafında toplan da Südet fırkasının faal azasından biıi masmı temin için tahşidat yaptığı kanaati umumidir. idi. Südet Almanları meb'usu M. Kolner hudud hâdisesi hakkında tahkikatta bu lunmak üzere vak'a mahalline gitmiştir. Bu münasebetle Südet Almanlan büyük bir nümayiş tertib ederek Çek askerleri nin yüzüne tükürmüşlerdir. Belediye reisi de bizzat bu hakarete iştirak ettiğinden hâdise vahim bir şekil almış ve çarpışmalar neticesinde 16 kişi yaralanmıştır. Belgrad, 21 (Hususî) Südet Almanları lideri M. Henlein bugün Behtesgaden'de M. Hitler ile uzun bir mülâkatta bulunmustur. Londradan bildirildiğine göre, siyasî mehafilde M. Hitlerin Südet Almanları Henlein müzakereyi reddediyor l liderine itidal tavsiyesinde bulunduğu kaPrağ 21 Berno ve diğer mahaller* naati mevcuddur. de vuku bulan hâdiseler üzerine HenleiıJ Çekoslovakyada askerî tedbirler hükumetle müzakereye girişmekten imtw Prag 21 Hükumet askerî ihtiyat na etmiştir. , tedbirleri almıştır. Bütün köprüler ve büMüzakereye gir'şmek için Südetler ta* tün resmî binalar muhafaza altına alın rafından ileri sürülen başlıca şartlar §um mıştır. Genç ihtiyat zabitleri ile mütehas lardır : sıslar ve ihtiyat teknikçiler silâh altına da1 Nizam ve âsayişin yeniden tesî; vet edilmişlerdir. 2 Fikir serbestliği, Taksiler ve kamyonlar ordu hizmetine 3 Matbuat îerbestliği, alınmıştır. 4 Toplanma serbestliği. Lord Halifaks acele Londraya döndü Londra 21 Çekoslovakyadaki va« ziyet dolayısile Lord Halifaks bu sabaH Oksford'dan Hariciye Nezaretine dön * müştür. Şimdi, hafta sonu tatili esnasında, Çemberlayn ile birlikte vaziyetin in • kişafını dikkatle takib etmektedir. Kendilerine bazı teminat verilmedik çe müzakereye girişmek istemediklerinî beyan eden Südetler hakkında İngiltere hükumeti, böyle bir vaziyetin «öküzlerin önüne arabayı koymak» şeklinde tefsir edılebileceği, çünkü bu teminatın ancak' teklif edilen müzakereler neticesinde ve« rilebıleceği kanaatindedir. Fransada endişe Paris 21 Saîâhiyettar mahfiller, Çekoslovakyadaki vaziyet dolayısile en dışe izhar etmektedjrler. Bu mahfiller bununla beraber vaziyette telâşı mucib olacak bir hal olmadığı kanaatini izhar etmekte ve «Çekoslovak milletinin muhtemel bir tecavüze muka • vemet etmek azminde bulunduğuna» dair Beran tarafından Havas ajansına ya« pılan beyanata büyük bir ehemmiyet atfetmektedirler. Beran, Hodza'nm mensub olduğu partinin lideri olduğu için beyanatı her halde hükumetin noktai nazarını in'ikâs ettirmektedir. Salâhiyettar Fransız mahfillerinde Almanyanın tamiri kabil olamıyacak bir harekette bulunmaktan sakmacağı, çünkü Çekoslovakyadaki vaziyetin Avusturya • nın Anşlus'dan evvelki vaziyetine hiç benzemediği kanaati izhar edilmektedir. Filhakika Almanlara, Çekoslovakyaya taarruz ettikleri takdirde müttehid bir milletin mukavemetini kırmaları icab edeceği ihtar edilmiştir. Ayni mahfiller, bu ihtarın Almanlan dostane bir anlaşma temin etmekte men faatleri olduğuna ikna edeceğini ümid etmektedirler. Ültimatom haberi tekzib ediliyor Prag 21 Hükumet makamları, Almanyanın Prag hükumetine bir ültima tom gönderdiği hakkındaki haberi tekzib etmektedirler. Berlindeki îngiliz sefirinin tesebbüsü Berlin 21 Röyter Ajansı bildiriyor: Vaziyed çok ciddî olmakla beraber ümidsiz addedilmiyor. Şurası muhakkak ki, Almanya Südet Almanlarına yardım için azamî derecede ileri gitmeğe karar vermiştir. Maamafih bir harbi göze alacağı zannedilmiyor. Ingiliz büyük elçisinin bugün Alman Hariciye Nazırile yaphğı mülâkatlar enternasyonal endişeyi izale edecek neti celer vermemiştir. Alman siyasetinin maksadı, haricde Almanyanın Südet Almanlarını müdafaa için her şeye azmetmiş olduğu intıbaını yaratmak olduğu merkezinde gibi gözüküyor. Alman Hariciye Nazırı dün müsteşar tarafından verilen teminatı tekrarlamak tan başka bir şey yapmamıştır. Bu teminat şudur: Kıs kamplarından yaz kamplarına yapılan nakliyat haricinde fevkalâde hiçbir askerî hareket yoktur. Inailiz elcisi, bu teminatın tatmin edici mahiyette olmadığını, cünkü kısa mesafelerde olsa bile askerî harekât yapıldığı muhakkak olduğunu ve çünkü Avusturya hâdısesınde de ayni mealde teminat verilmiş olduğunu Alman Hariciye Nazırına hatırlatmıstır. Hulâsa, Röyter Ajansınm aldıgı malumata göre, Ingiliz büyük elçisi Alman Hariciye Nazırının yanmdan şu intıba ile ayrılmıştır: Almanya azimkâr hattı hareketini muhafaza etmekte ve mütevassıt bir hal tarzını kabul etmemektedir. Bohemya'da kanlı çarpışmalar Şık Amerikan şapkaları Bugün bir çok kadmlar, şık ve zarif modelleri seçerek onları ya bizzat kendileri dıkmek, yahud da evlerine gündelikçiler getirerek onlara diktirmek suretile ucuz bir şekilde güzel elbiseler giyebili yorlar. Fakat iyi bir ev kadmmın sade kıyafet itibarile şık gezmesi kâfi değildir.. O kadın yuvasını da ucuzca ve kolayca süslemeği, şenlendirmeği bilmelidir. Alelâde kumaştan eşyaya rengi uydurulmuş bir perde, duvarın tam münasib yerine asılm:s ucuz, fakat iyi zevkle seçilmiş bir tablo binanın o kısmındaki ifadeyi baştanbaşa değiştirebilir, oraya yeni bir hayat ve mana verir. Işte size yazhktaki yemek veya oturma odası için kolayca tedarik edilebilecek iki iskemle ile bir masa. Bunları pencerenin yanına kor, sabah kahvaltılarınızı orada alabilirsiniz. Keza misafirlerinize beş cayını orada verebilirsiniz. Kâğıd oynamak istedığiniz zaman kan koca karşı karşıya geçer eğlenirsiniz. Prag 21 Resmen bıldirildiğine göre, Şimalî Bohemya'da bazı ciddî hâdiseler cereyan etmiştir. Evvelki gün 60 Alman Bohemya'nın şimali garbisinde kâin Somutov'da Çek askerlerinden mürekkeb 5 kişilik bir grupa taarruz etmişlerdir. Askerlerden biri ağır surette başından yaralanarak hastaneye nakledılmiştir. Diğer askerler kasaturalarını çekmişler ve mütecavizler kaçmıslardır. Vak'a mahalline polis takviye kuvvetleri gönderilmiştir. Dün sabah yedi jandarma, hicviye dağıttıkları esnada tevkif edilen üç Almanı kurtarmağa çalışan takriben 300 kişiden mürekkeb bir kütleyi sopalarla dağıtmıştır. Jandarmalardan birine hücum edilerek yere yatırılmıştır. Diğer bir jandarma da nümayişçilerden biri tarafından atılan tahta bir kutu ile yaralanmıştır. Vaziyet vahim bir şekil almıştır. Jandarmalardan biri ihtar mahiyetinde olmak üzere tabancasile bir el ateş etmiştir. Nümayisçilerden biri bir kaza neticesinde yaralanmış ve üç tanesi de tevkif edilmiştir. Hâdise mahalline polis takviye kıt'aları gönderilmiştir. Akşama doğru sükunet avdet etmiştir. Dükkânlar bütün gün kapalı kalmıstır. Fabrikalarda Südetler çalışmaktan imtina etmişlerdir. Çek Cumhurreisinin bir nutku Prag 21 (Hususî) Çekoslovakya Cumhurreisi M. Beneş bugün radyoda bir nutuk irad ederek ezcümle demiştir ki: « Vaziyet yeniden nazik bir saflıaya girmiştir. Fakat itidalimizi ve Avrupadaki bütün dostlarımızla daimî temasi muhafaza edeceğiz. Kimseden korkmu voruz ve her türlü ihtimale karşı hazır bu. lunuyoruz.» Her nevi toplantt yasak Prag 21 (Hususî) Polis müdiriyeti tarafmdan bu akşam neşredilen bir te1 liğ her nevi alenî içtima ve mitinglerin yasak olduğunu bildirmektedir. Dahiliye Nezareti tarafından neşre dilen bir tebliğde, yarmki intihabat esna> sında müntahibler üzerine herhangi yikte bulunacaklann şiddetle tecziye edv leceğini bildirmektedir. Almanlar aleyhine nümayişler Prag 21 «Alman Evi»nin önünde yapılan nümayişler esnasında burada bazı hâdiseler cereyan etmiştir. Çek nasyonalist ve sosyal demokratları: «Bizim Slav Prağımıza uzun ömürler dileriz» diye bağırarak sokaklardan geçmişlerdir. Nümayisçiler bir kecicivi yaralamıslardır. Polis halkı dağıtmak için sokakları abloka etmeğe teşebbüs etmiştir. Nümayişler gece İngilterenin alâkası Pariste mühim bir içtima Mavi manila hasırından şehir kıyafetile giyilecek bir şapka. Tepesinde kırmızı çiçek tezyinat. Boynun altmdan da kırmızı bir kordelâ ile bağlanmakta, kordelânın ucu sarkmaktadır. Kalın hasırdan spor kıyafetlerle giymek için çok zarif bir yazlık sapka. Tepenin etrafındaki kordelâ elbisenin rençine göre kolayca çıkarılıp değiştirılebılir. Londra 21 Alman kıt'alarının yer değiştirmesini icab ettiren sebebler hak kında İngütere sefirinin Almanya Hariciye Nezaretinden malumat istediğine dair Berlinden verilen haber Ingiliz siyasî mahfillerinde büyük bir alâka ile karşı Paris 21 (Hususî) Harici ye Nazırı M. Bone bugün Sov yet elçisi M. Suriç, Ingiliz elçisi M. Eri Fibs ve Çekoslovak elçisi M. Ususki il uzun bir mülâkatta bulunmustur. Bu mülâkata hususî bir ehemmiyet a fedilmektedir.