25 Mayıs 1938 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

25 Mayıs 1938 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

CUMHURÎYET 25 Mayıs 1938 [ Şehir ve Memleket Haberleri J Tarihi roman: Siyasî icmal Çekoslovakya devletler ve ekoslovakyadaki nahiye idarei hususiyeleri intihabı arifesinde, Çek ve Alman unsurlan arasında kanh çarpışmalar olması, Almanya hududunda vahim hâdiseler çıkması ve Alman devlet adamlannm Çekoslovakyanın Südet havalisindeki üç buçuk milyon Almanm ezilmesine seyirci kalamıyacaklarını açıkça söylemeleri yeni bir Avrupa harbinin eli kulağında olduğuna delâlet ettiğinden her tarafta büyük endişeler uyanmıştı. Çekoslovakyanın kısmî seferberlik ilân etmesi ve ayni zamanda Çekoslovakyanın Lehistan ve Macaristan hududlanna asker yığarak bu hududlan kapatmasi üzerine Leh ve Macar hükumetlerinin Pragda şiddetli protestoda ve teşebbüste bulunmalan yüzünden vaziyet büsbütün karışmıştı. Südet Almanlan lideri Hen lein Londra, Berlin ve Viyanayı dolaşıp memleketine döndükten sonra, Çek hükumetini ortalığı karıştırmakla itham ederek sükun ve huzur havası esmedikçe, muhtelif unsurlann hususiyetlerini ve muhtariyetlerini temin edecek tedbirler üzerinde bu hükumetle müzakerede bulunmaktan imtina etmesi vaziyetin salâh bulacağı hususunda hiçbir ümid bırakmamıştı. Çünkü salâh herşeyden evvel muma ileyhle Çek hükumetinin anlaşmasına bağlı"bulunmaktadır. Vaziyet o kadar fenalaşmıştı ki Berlindeki îngiliz sefiri, bir günde, üç defa kısa fasılalarla Almanya Hariciye Nezaretini ziyaret ederek harbin önünü almağa çahşmıştı. Pragdaki îngiliz sefiri de Çek hükumetini Südet Almanlarını memnun etmek için o kadar sıkıştırmıştır ki bu havalideki intihabda Almanların herhangi suretle Çek hükumeti memurlan, ve bahusus zabitleri ve yarı askerî teşkilâtı Sokol mensublan tarafından tazyika maruz kalmamalan için îngiliz müşahidler gönderileceğini bile anlatmıştır. Gerek Londrada gerek diğer başka yerlerde îngiliz hükumeti Henlein ile temas etmiş ve Südet Almanlarının hukuku muhafaza edileceğini temin ede rek Almanlann sükunet ve emniyetle hareket etmeleri tavsiyesinde bulunmuştur. Ingilterenin Avrupa sulhunu bir daha kurtarmak için yaptığı tavassut gayreti neticesiz kalmadı. Şimdilik nahiyelerin üçte birinde yapılan intihabda, Südet Alman partisi" Almanlarla meskun ko münlerde kahir ekseriyet kazanmakta zorluk çekmedi. Şöyle ki Alman mıntakasmdaki 33 nahiyede bu parti namzedleri 84,000 rey almıştır.Bundan evvelki intihabda Henlein'in 58,000 rey aldığına nazaran bu defa yüzde 44,5 nisbetinde yani yarıya yakın fazla rey almış oluyor. Bazı nahiyelerde bu Alman partisi yüzde 98 ve hatta yüzde 100, fakat vasatî olarak yüzde 90 tey almıştır. Alman mıntakasmdaki Çek e kalliyeti ancak 18,000 rey almıştır. Komünistler dahi 4000 rey almışlardır. Çek nahiyelerindeki intihaba gelince, geçen son intihabda Çeklerin çoğu sağ ve mutedil partilerin lehine rey verdikleri halde bu defa komünistlerin ve sosyalistlerin lehine rey vermişlerdir. Bu suretle Cumhurreisi Beneş'in şimdiye kadar memleketin beşinci derecedeki partisi olan mutedil sosyalist fırkası Çek millî sosyalistleri (bununla Hitler'in partisi millî sosyalistler arasında yalnız isim müşabeheti olup mahiyetleri başka dır) 142,500 ve komünistler 89,000 rey kazanmışlardır. Çek mıntakasında ekalliyet halinde bulunan Almanlardan 15,531 kişi Henlein tarafına ve 9283 kişi de sosyal demokrat partisine rey vermiştir. Yeni intihabda Alman mıntakasında Almanların Henlein tarafına hemen he men müttefikan rey vermiş olmalan, vaziyetin salâhma yardım etmiştir. Şimdi mesele mumaileyhin Çek hükumetile müzakereye başlamasına razı olmasına baglı bulunuyor. Almanya hududundaki hâdiselerden dolayı Çekoslovakya hükumeti Alman hükumetine itizar beyan eyledi ğinden aradaki gerginlik bir derece ta haffüf ermiştir. Çekoslovakya hükumeti Lehistan ve Macaristan hududlarmı da açmıştır. Şimdilik salâh emareleri çoğalıyor, demektir. Muharrem Fevzi TOGAY 104 Yazan: M. TURHAN TAN îstanbullular heyecan içinde... Şuurunu kaybetmiş olan on binlerce Istanbullu, gerçekten zaptolunmaz bir sele benziyordu Mabedi dolduran halk, yıllardanberi dillerde dolaşan bu kanh vakıanm, mabede kurşun atmak ve mabede sığmmış mazlumları kesmek şenaatinin de öcünü Yeniçerilerden almak istiyor du. Bununla beraber orada, o kalabalık içinde akıbeti şüpheli görenler ve işi tatlıya bağlatmak suretile kendi hayatlarını muhtemel bir tehlikeden korumak istiyenler yok değildi. Onlardan biri veya birkaçı, düşüncelerine uygun bir entrika çevinnek emeline bile kapılmışlardı, Sadnazama sokularak mürai bir dille dinî vecibelerden dem vuruyorlardı. Asilerle mukatelenin meşru olduğuna fetva ve rilmişse de silâha sarılmadan önce onların toplandıkları yere bir nasihatçi gön derilmesinin de şer'an vacib olduğunu fısıldıyorlardı. Peygamberin bayrağından alınan kuvvetle koca payitahtı ayaklandırmak istiyen Sadnazamın «mes'eli ehli bagy böyledir, kitabda böyle yazılıdır» mukad idemesile ortaya atılan bu fikri mühimsememesi mümkün değildi. Sözün ayağa idüşmesi, öbür tarafa hazırlanma ve kuvyetlenme fırsatları verilmesi pahasına da olsa bu teklif üzerinde durulmak zarureti vardı. Zavalh Selim Paşa içinden bell i lânetler okuyarak bu zarurete uydu, keyfiyeti büyük hocalardan sordu. De cliğimiz gibi mesele, kitaba istinad ettiriliyordu. Ondan ötürü Şeyhülislâm ve saire de Etmeydanma bir adam gönderil mesi lüzumunu kabul etmek ıstırarmda kaldı ve biraz önce ateşli sözlerle halkı ağlatan Ahıshalı hoca Ahmed Efendi elçi seçildi. Lâkin o, mes'eli ehli bagyi ortaya atan ikiyüzlülerin entrikasını, büyük hocaların tereddüdünü bir hamlede gidermek celâdetini gösterdi: benziyordu, Yeniçerilerin kurmak iste dikleri sedleri yıkarak hedefe doğru akıyordu. Nakilci bu mangalara «halkı korkut mak» emrini vermişti. Çünkü halkın kuru bir gürültüden, yalın paladan ve hatta Yeniçeri sesinden korkacağını umuyordu. Ayni zamanda halkla ocak arasına da kıljc girmesim o günün nezaketini düşünerek tehlikeli gördüğünden mutlak bir zaruret görülmedikçe kan dökülmemesini de tenbih etmiş bulunuyordu.. Çeteler bu vaziyette silâh kullanamıyorlardı, sadece sb'ğüp saymakla halkın ve bilhassa medreselilerin akınını durdurmağa çalışıyorlardı. Halbuki silâh da kullanılsa gayzı kabarmış ve gözü kararmış olan halk kütlelerini geri çevirmek imkâm yoktu. Nitekim medreselilerin kendilerini mü himsememekle iktifa etmiyerek istihzaya da kalkıştıklannı gören bir mangabaşı bu kadar küçülmeğe ve küçültülmeğe tahammül edemedi, ağız dalaşında pek ileri giden bir medreseliyi öldürdü. Fakat ölünün arkadaşlan bu cinayetten ürkecek yerde gazaba geldi, yumrukla silleyle o mangayı püskürtüp ve maktulü de omuzlayıp gene yoluna devam etti. Bir adam metresini Yeni vapurlarımız Liselerin imtihan programları pencereden attı «Efes» geliyor, «Sus» un Hâdisenin sebebi, iki kadın arasındaki infialdir inşaatı ikmal edildi Almanyada yeni inşa olunan ve inşaatı ikmal edilen Sus vapurunun süvarisi Vedad Almanyaya hareket etmiştir. İzmir körfezi için yaptırılmı$ olan Dizel motörlü iki vapurdan ikincisi olan Efes, yoldadır. Bu vapur bir haftaya kadar îzmire gelmiş olacaktır. Bugün evsafı tamamen taayyün etmiş olan yeni vapurlarımızdan en büyüğünü Amur, Hadsusas ve İçdeniz teşkil etmektedir. Bu vapurlar 5500 gayri safî tonluktur. 5000 iş'ari beygir kuvvetinde olan makinelerle saatte 16,5 mil yapacaklardır 63 yataklı, 36 birinci ve 86 ikinci mevki kamaraları olan vapur, 500 güverte yolcusu alacaktır. Vapurlarm dört ambarından biri soğuk hava tertıbatlıdır. Büyük tip vapurların beherinin kıymeti 227,400 İngiliz lirasıdır. Dört aded olan orta hacim vapurların safi tonaji 3500 dür. 2500 iş'ari beygir kuvvetinde olan makinelerle 13,5 mil yapacaklardır. Orta mekteblerin ders kesimleri dün tebliğ edildi Maarif Vekâleti. lise ve orta mekteblerle ilk öğretmen okullarımn ders kesimi ile imtihan programlannı bildiren tamimi alâkadarlara tebliğ etmiştir. Bu sene haziran devresi liselerin fen şubesinin matematik, fizik kimya, tabiî ilimler; edebiyat şubesinin edebiyat, tarih coğrafya, ve her iki şubenin türkçe kompozisyon olgunluk imtihanlan yazılı olarak yapılacak, edebiyat şubesinin filozofi ve sosyoloji olgunluk imtihanları müstesna, sualler Vekâletten gönderilecektir. Haziran devresi yazılı olgunluk imtihanları şu günlerde yapılacaktır: 24 haziran cuma: Liselerin fen ve edebiyat şubelerinin türkçe kompozisyonlan. 27 haziran pazartesi: Liselerin fen şubesinin tabiî ilimler ve edebiyat şubesinin edebiyat olgunluklan. 2 temmuz cumartesi: Liselerin fen şubesinin matematik, edebiyat şubesinin tarih coğrafya olgunlukları. 8 temmuz cuma: Liselerin fen şubesinin fizik kimya, edebiyat şubesinin filozofi ve sosyoloji olgunluklan. Diğer taraftan lise ve orta okullar talimatnamesine göre bu yıl haziran ve eylul devrelerinde lise mezuniyet imtihanlarına girenlerin matematik, tarih coğrafya, tabiî ilimler mezuniyet sınavlan yazılı olarak yapılacak ve sualleri imtihan komisyonlarınca tertib olunacaktır. Bu mezuniyet imtihanlan, olgunluk sınavlarınm yapıldığı müddet içinde ve imtihan komis yonlarınca tertib olunacak günlerde yapıIacaktır. Kuruçeşmenin Alayemini mahalle sinde 20 numarada kunduracı Nazım Karabulut isminde birisi oturmaktadır. Bu adam epey bir zamandanberi Zeyneb isminde bir kadmla yaşamaktadır. Zeynebin bir de çocuğu vardır. Bir metresi kâfi bulmıyan Karabulut, bir müddettenberi Emine isminde bir kadınla da konuşmağa başlamış, münasebeti çabucak ilerleterek genişletmiştir. Zeyneb işin farkına varmıştır. Karabulut evvelki gece Emineyi evine de getirmiştir. Bu yüzden iki rakib kadın arasında gürültü ve kavga hâd şeklini almış, Karabulut işi teskin et mek istemişse de imkân bulamamıştır. Münazaanm önüne geçemiyen Nazım, bir aralhk Zeynebi tutunca evinin ü çüncü kat penceresinden aşağı atmış tır. Zavallı kadın bir tesadüfle komşu37 yataklı. 20 birinci ve 44 yataklı 22 nun tarasasma düşmüştür. Zeyneb, baygın bir halde hastaneye nakledilmiş, ikinci mevki kamarası bulunan bu tip vaNazım Karabulut tevkif olunarak Ad purlar, 304 güverte yolcusu alabilecektir. Üç ambarı ve altı vinci bulunan va liveye verilmiştir. purların kıymeti, 136,269 îngiliz lirasıŞEHÎR tŞLERl dır. Bu vapurlar Kadeş, Etrüsk, Tirhan ve Şalan isimlerini taşıyacaktır. Valinin dünkü tetkikleri Bu tecrübe Beyazıd meydanında sık sık tekrar olundu, halktan üç bes. kişi parçalandı, Sultanahmed önlerinde de eski defterdarlardan Hacı Yusuf Efendinin Başçukadan katlolundu. Lâkin halkın ve medreselilerin akmı durdurulamadı. Çünkü Sadnazamın tellâlları Nakilcinin tellâllannı susturmuşlardı, Istanbulun her tarafına yayılıp halkı tam manasile ayaklandırmışlardı. Bunlar: «Müslüman olan Sancağı şerif altına gelsin» nidasile da vetlerine dinî bir mehabet terfik ettikle » rinden Nakilci tellâllarının: «Yeniçe riler, Yeniçeriliği sevenler kazan dibine gelsin» diye bağırmalarının artık bir kıy Alerre'si vel'ayn, dedi, ben vamp meti kalmamıştı. Din, ocağı sarsıyor ve hakikati ifadede kusur etrnem. Lâkin an sancak kazanı yeniyordu ( 1 ) . lann tavrü mişvarı malumdur. Hak kelâSancağın çıkarılmıs. ve halkın sancak mı kabul etmezler. Belki ben yok yere altına çağırılmasına girişilmiş olması ya ellerine düşmüş olurum. Maslahat da na vaş yavaş Nakilcinin tellâllarını da haşfile gecikir. yete düşürdü ve onlan sessizliğe sürükleMehmed îzzet Pasa bu doğru sözü di. Daha sonra mahud çeteler de ayni şu mülâhaza ile teyidden çekinmedi: korkunun ve şahid oldukları umumileş İsyandan vazgeçerler mi, geçmez miş heyecandan içlerine sinen endişenin ler mi diye şüphe etmeğe, bu şüpheyi gi zorile fütura kapıldı. Ocak namına' ya dermek için de elçi göndermeğe bence lü pılan, yahud yapılmak istenilen perakenzum yok. Bu gibi şüpheleri kılıcdan baş de hareketler felce uğradı. Artık tellâllar, ka birşey izale etmez. halkı önlemeğe memur çeteler kös kös Sadnazam Ağa Hüseyin Paşaya ba Etmeydanma dönüyorlardı, vaziyetin fenalaştığmı Nakilciye haber veriyorlardı. kınca o, iki kelime mırıldandı: Geç kalıyoruz! Sinirlerini, tadsız hâdiselerin birbirini Selim Paşa bu sözler üzerine kitablar takib etmesi önünde, bozulmaktan güç da yazılı mes'eli ehli bagy ile daha fazla lükle koruyabilen zorbabaşı, sarayda topalâkalanmayı manasız buldu, asilere kar lanan halka bir gözdağı vermek ve sara$ı yapılacak hareketi bizzat idare etmek yı harekete geçmeden kuvvetli bir blöfle için ayağa kalktı. Fakat yanıbaşında sarsmak istedi. Gözü pek, yüreği pek, bibulunanlar tatlı dil dökerek, birçok se leği pek ocaklılardan çarçabuk bir fırka bebler göstererek onu bu teşebbüsten ah hazırladı, Topkapı sarayına yolladı. O koydu, hücuma Mehmed îzzet ve Ağa nun fırka elebaşısına verdiği emre göre Hüseyin Paşaların kumanda eylemeleri yapılacak iş imkân bulunursa saray öni kendisine kabul ettirdi. Artık ok yay nündeki kalabahğı kılıc tersile dağıtmak Üan çıkmışh. Atmeydanı Etmeydanına ve gene imkân bulunursa henüz dış avlu•» yaman bir azimle saldırıyordu. Herda dikilidurduğu anlaşılan sancagı al îki meydanı işgal edenlerin dilinde şeriat maktı. Unlü zorba, halkın heyecanmı, lelhnesi dolaşıyordu, her iki taraf dinî medreselilerin feveranını, hatta bir kısım bütünlük namına harbettiklerini söylü ocakların saraya iltihakmı sancağın çı yordu. Lâkin hakikat, sarayla ocağın karılmasına hamlettiğinden onu yakala mücadelesinden ve son kozlarını oynamak makla bütün o heyecam, o feveranı Etmeydanma çevirebılecegini umuyordu. istemelerinden ibaretti. Nakilci ile arkadaşları, sarayda mü him kuvvetler toplandığmı ve kendilerile ciddî surette mücadele yapılmak istendiğini ögrenince telâşa düşmüşlerdi, ayaktaşlarını cür'etlendirmek için hararetli bir propagandaya girişmişlerdi. Artık olanca talâkatlerini kullanıyorlardı, Hacı Bektaş ocağının kıyamete kadar sönmiyeceğinden tutturarak birçok tekerlemeler savuruyorlardı, saraym bütün isyan larda maglub oldugunu hatırlatıyorlardı. «Mahallebici» diye andıkları başıbozuklarla fodla düşmanı adını verdikleri ho caların Yeniçeri palasını değil, Yeniçeri börkünü göriir görmez çakşırlarını kirle terek savuşacaklannı anlatıyorlardı. Bu arada yağma edilecek hazinelerin elmas serabını göstermekten de geri kalmıyor lardı, her ağza üç beş parmak bal çal mağa savaşıyorlardı. Bu telkinlerle Etmeydanmda toplanan ocakhyı feverana getirirken şuraya buraya mangalar yollıyarak saraya gidecek gönüllüleri önlemek ve geri çevirmek tedbirini de almışlardı. Bu işe memur ettikleri çeteler, Fatihten, Aksaraydan saraya giden yolları k=pamağa çahşmakla iktifa etmemişlerdi, Sultanahmed meydanma kadar sokulmuşlardı. Fakat db'rt yandan coşup gelen halkı durdurmak hiçbir su retle mümkün olamıyordu. Heyecandan şuurunu kaybetmiş olan o on binlerce İstanbullu, gerçekten zaptolunmaz bir sele Bu düşüncede belki isabet vardı. Şu kadar ki sancağı saraydan alabilmek bir meseleydi. Nakilci ba mühim meselenin halli için de halkın Yeniçeri silâhı önünde sersemleşip dağılacağı akidesine gü veniyordu. Lâkin bu hesab, sabahtanberi yürütülen hesablar gibi yanlış ve hatta ters çıktı. Çünkü kemiyet ve keyfiyet bakımından hayli kuvvetli olan hücum fırkası henüz Atmeydanmın bir ucuna geldiği sırada binlerce başı kavuklunun tekbir alarak saray tarafından yürüyüşe geçtiği ve bu heyecanlı kütlenin ortasmda sancağın dalgalandığı görüldü. Avla avcılar bu suretle yüz yüze gelmiş bulunuyordu ve Etmeydanmda verilen karara göre hemen hücuma geçilmek lâzımdı. Fakat fırka kumandanı bu lüzuma uygun surette hareket edemedi, ileri atılma emri veremedi. Yeniçeriler de garib bir hareketsizlikle bulundukları yerde durakaldı. Zira ayyuka çıkan tekbirlerden onlar da heyecana kapılmışlardı, maksadı ve va zifeyi unutacak kadar şuursuzlaşmışlar • dı. Ayni zamanda korku da duyuyorlardı, dizlerinde dermansızlık hissediyorlardı. (Arkast var) Vali ve Belediye reisi Muhiddin Üs tündağ, dün refakatinde şehircilik mütehassısı profesör Prost ve Fen işleri müdürü bulunduğu halde Floryaya giderek burada yapılmakta olan inşaatı tetkik etmiştir. Geçenlerde ihalesi ya pılan kazino ile bu kazinoya giden yolun inşaatı kırk dört bin liraya mal olacak, ameliyat sonbaharda bitirilmiş bulunacaktır. Gümüşsuyu yolu ve GazHane Yeni j'apılmakta olan Gümüşsuyu yolunun inşaatı ilerlemektedir. Yol, bir taraftan esaslı surette tamir edilmekte, diğer taraftan da bazı kısımları on dört ve bazı kısımlan on yedi metre olmak üzere genişletilmektedir. Ameliyat yakmda bitecektir. Gazha nenin buradan kaldırılarak Hasahı rin arka kısmına tesadüf eden sahada büyük bir spor meydanı yapılması mukarrerdir. Kısa bir zamanda bu işe de başlanacaktır. llk vapurunu Trak'ın teşkil ettigi Marmara tipi vapurların bundan sonrakileri Sus ve Marakas isimlerini taşımaktadır. 1800 gayri safi tonluk olan bu vapurlar, türbin makinesile mücehhezdir. 3600 şaft beygir kuvvetindedir. Vasatî sür'atleri 18 mildir. 6 yataklı üç birinci, gene altı yataklı üç ikinci mevki kamarası vardır. îstiabı 500 er kişidir. Kıymetleri 86,136 îngiliz lirasıdır. Bütün vapurlanmız mobilya itibarile fevkalâde bir şekilde olduğu gibi teknik bakımdan da gemi inşaiyesinde en son buluşları ihtiva etmektedir. Bu meyanda bütün vapurlarda otomatik iskandil tertibatı, radyo ve telefon tesisatî, otomatik yangın zilleri ve süvariye geminin neresinde yangın oldugunu derhal gösteren otomatik müş'ir tertibatı bulunmaktadır. Daimî tenvir tesisatî işi Millî bayram ve şenlik günlerinds şehrin tenviratım esaslı bir şekilde temin etmek maksadile muhtelif yerler de daimî tesisat yapılmasına karar verilmişti. Buna aid mukavelename ile proje tasdik edilmek üzere Nafıa Ve kâletine gönderilmiştir. Bu arada Sa rayburnunda da bir fiskiye yapılması mukarrerdi. Projenin bu kısmına bazı ilâveler yapılarak fiskiyeden başka sahil boyunca tenvirat yapılması da ka rarlaşmıştır. Mukavelename ile proje nin tasdikından sonra icraata geçile cektir. Belediye reis muavini geldi Belediyeye aid işler hakkında aid olduğu Vekâletlerle temas etmek üzere geçenlerde Ankaraya giden Belediye tin, 10 13 haziranda makine, 17 hazi reis muavini Ekrem Sevencan işlerini randa astronomi, 20 25 haziranda matebitirmiş, şehrimize dönmüştür. matik. 20 25 haziranda smaî kimya, Beyazıd kulesinin düdügü 21 28 haziranda nebatat (lisans) yapılacaktır. değiştirildi F.K.B. imtihanları 1 9 , fizik 6 10. Saat on ikide Beyazıd kulesinden çalınmakta olan düdük. dört beygir kuv umumî kimya (eczacıların), 10 28 de vetinde idi. Bu düdük dün değiştirilmiş. olacaktır. yerine altı beygir kuvvetinde daha kuvECNEBİ MEHAFtLDE vetli yeni bir düdük konmuştur. Bu yıl riaziran ve eylul devrelerinde orta okul mezuniyet sınavlarına girenlerin türkçe, tarih coğrafya, matematik imtihanlan yazılı olarak yapılacak ve sualleri imtihan komisyonlarınca tesbit olunacaktır. Bu sene dersler, orta mekteblerle li selerin birinci devre birinci, ikinci ve üçünÜNtVERSlTEDE cü sınıflan ile liselerin ikinci devre birinci ve ikinci smıflarında ve ilk öğretmen okulEhliyet imtihanları Geçen sene olduğu gibi, bu yıl da orta larımn birinci, ikinci ve üçüncü sınıflarınöğretim ehliyet imtihanları, Üniversi da 28 mayıs cumartesi günü kesilecektir. tenin Edebiyat ve Fen Fakültesinde ya30 mayıs pazartesi günü orta mektebpılacaktır. Dün, Vekâletten bu hususta lerle lise ve ilk öğretmen okullarında muÜniversiteye bir emir gelmiştir. allimler heyeti toplanarak kanaat notları îmtihanlar 1 1 0 eylulde Üniversite üzerinde görüşmeler yapacaktır. Edebiyat ve Fen Fakültesinde yapıla 31 mayıs salı günü liselerin ikinci d>»cak ve tarih, coğrafya, fizik, kimya, re üçüncü sınıflannda sözlü imtihanlar türkçe ve yabancı dillerden olacaktır. İmtihana iştirak etmek istiyen talebe, başlıyacaktır. Orta okullarla liselerin diMaarif Vekâletine müracaat edip hü ğer bütün sınıflannda ve ilk öğretmen oviyet varakası aldıktan sonra Rektör kullannda ise sözlü imtihanlar 8 haziran lüğe başvuracaktır. çarşamba günü başlıyacak, 22 haziran çarFen Fakültesinin imtihanları şamba günü bitirilecektir. Liselerin ikinci devre üçüncü sınıflannda ise sözlü imtiFen Fakültesinin bu seneki imtihan hanlar 14 haziran salı günü sona ereceklarının programı tesbit edilmiştir. Bu na göre, 1 haziranda smaî kimya, 2 4 tir. 8 temmuz cuma günü olgunluk imti haziranda şimî fizik, 6 haziranda jene hanları başlıyacaktır. Geçen sene olduğu gibi bu yıl da h ricden lise ve orta mekteb imtihanlarına girecekler, mezkur devrelerin yukarıdaki bitirme imtihanlarına tabi olacaklardır. Eskiden kalan bakalorya talebesi ise olgunluk imtihanlan günlerinde imtihan verecekîerdir. KÜLTÜR İŞLERİ Yatı müdürlerinin içtimaı îlk yatı okul direktörleri dün Maarif Yugoslavyanın İstanbul Başkonsolosluğu Başkâtibi ve tercümanı M. Leo müdürünün riyaseti altmda bir toplantı nard Kob, Yugoslavyanın Sen Sava ni yaparak mekteblerinin yeni sene bütçeGazi köprüsü inşaatmda çalışan Mus şanile taltif edilmiştir. leri etrafmda görüşmüşlerdir. tafa adında bir amele kurşundan zehirlenmiş ve kaldırıldığı Alman hastane sinde ölmüştür. Alman hastanesi, Musîafanın zatürrieden öldüğünü tesbit etmiştir. Cesed. Adliye tabibi Enver Karan tarafından muayene olunmuş, Morga kaldırılmasına lüzum gösterilmiştir. ADUYEDE Bir amele kurşunla zehirlendi, öldü Nişanla taltif c Elektrik Şirketi devir alınıyor J Yüz güzelliğini bozma davası neticelendi Bir müddettenberi asliye dördüncü cezada devam eden yüz güzelliğini bozma davası dün sona ermiştir. Heyeti hâkime, Elinin yüzünü tır maladığını iddia eden Hayriyeyi 16 lira para cezasma, a\nakat ve mahkeme masrafını da ödemeğe, ayni zamanda aralannda geçen kavga dolayısile gerek Elinin, gerekse Hayriyenin üçer gün hapse mahkum edilmelerine karar vermiş, fakat suç karşılıklı olduğundan muhakeme sukut etmiştir. Erzincanda iki kişi boğuldu Erzincan (Hususî) Kemah civarında köylerin birisindeki köprüden geç mekte olan Bahaeddinle karısı gözleri karararak suya düşmüşler ve boğulmuşlardır. Zavıllıların cesedleri bulunamamıştır. Ankarada satış mukavelenamesi imzalanırken... Ankarada satış mukavelenamesini imzalıyan Elektrik şirketi Umum müdürü M. Spesial, dün Ankaradan şeh rimize gelmiştir. Müdür, akdedilen mukavelenameyi Belçikaya götürmek üzere bugünlerde şehrimizden ayrılacakür. Cumhuriyet Nüshası 5 kuruşrur. (1) Zorbalar «Yeniçeri olanlar kazanlar yeni reisi yamna gelsin» deyu çağırıştıkları sırada İstanbul mmtakası sıtma mücadele saray dellâlları: «Müslüman olan Sancağı şerif altına gelsin» deyu nida etmeğe baş heyeti reisliğine tayin edilen Konya iayınca şehir içinde bir acib ve müessir Sıtma mücadele heyeti reisi doktor Mitgulgule peyda oldu. Zorbaları dahi korku hat, şehrimize gelmiş ve vazifesine başve telâş aldı.> Cevdet Tarihi. C: 12. S: lamıştır. 159 > Sıtma mücadele heyeti Devir muamelegi Elektrik şirketi hesablarım kontrol etmekte olan heyet, sabık şirkete aid devir muamelesi ikmal edilinciye kadar vazifesine devam edecektir. Devir mu amelesinin temmuz ayına kadar süre ceği tahmin olunmaktadır. Senelik Altı ayhk Üç aylık Bir ayhk 1400 Kr. 2700 Kr. 1450 » 750 800 » 400 Yoktur 150