24 Haziran 1938 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 1

24 Haziran 1938 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 1

r FOTO=== Magazin Kadın, salon, moda smema, sağlık ve spor yazıları Nefıs tablolar bol resim Bir san'at eseri olan üçüncü sayısı 1 temmuzda çıkıyor Telefon: 24008 43495 umhuri cnen üüby Teıefon: Başmuharriı ve evl: 22366 Tahrlr hevetl: 24298. tdare ve matbaa Her .. „ . UUID3 Z4 nSZirSîl «„ 1300 tSTANBUL C A G A L O Ğ L Ü Teltrraf ve mefctub adresl: Cumburlyet İstanbul Posta mıtusu: İstanbul No 246 Rismı 24299 24290 eve lâzım olan çok faydah eserdir. e ve şark memlekelleri Dost Efganistanla aramızdaki muahedenin uzatılması, şark komşularımıza karşı beslediğimiz samimî hislerin ifadesine bir vesile teşkil etti. Ancak genc şark milletleri için de, Türkiyeye karşı, muztr propagandalardan kaçınmak esastır. ürlc Efgan muahedesinin temdıdi münasebetile, evvelki gün Büyük Mıllet Meclisinde sıcak bir hava ıçinde samimî tezahürat yapıldı. Nasıl yapılmasın kı Efganistan bizim çok sevdığımız kardeş bir mıllettır. Aramızda sıkı dostluk bağlan vardır. Bu bağların temeh kıymeth hatıralarla örülüdür. 1920 de istiklâline kavuşan sevgili dost millet ilk ış olarak o sıralarda istiklâli uğrunda çarpışan Tiırkıye Büyük Millet Meclısi hükumetini tanımıştı. Muvaffakıyetimizden bütün cihanın şüphe ettiği tehlikeli bir devirde, istıklâlinı henüz kazanmış genc bir milletin bu idealist jesti bir şiir, bir kahramanlık, bir efsane güzelliği taşır. Millî Mücadelenin en bunaltıcı yıllannda, Hacıbayram caddesindeki Efgan sefarethanesinin balkonunda sallanan dost bayrağı gördükçe her Türkün kalbi dışarıdan gelen bu yegâne ıman havasile ferahlardı. Ankaradaki Efgan sefiri o zaman, çocuklann bile hürmetle alâkadar olduğu çok sempatık bir sima idi. Onu gördüğümüz zaman: Bize inanan kardeşimizin mümessili! Diyorduk ve kendi kendimize olan inancımızı tazeliyorduk. *** Haiayda seçim dıırdıı Mussolini, ilk hamlede 10 bin askeri geri alabileceği kanaatinde [ Süveydiyede kanh çarpışmalar oldu j Çünkü Franko, İtalyanların yerine koyacak kadar kıtaat hazırlamıştır Milletler Cemiyeti mümessilleri Arablar lehine propaganda nutukları söylüyorlar, Süveydiye ve Harbiyedeki Etiler kendilerine dipçik zorile rey verdirildiğini söyliverek Türk makamlarma şikâyet ettiler Haleb tüccarları greve bir hazırlanıyorlar ispanyadan hesablı çekili? T Dost Efganıstanla aramızdakı muahedenin uzatılması ayrıca, çark komşulartmıza karşı beslediğimiz samimî hislerin ifadesine de bir vesile teşkil etti. Türkıye Cumhuriyeti, hislerile hareketleri arasında tam bir uygunluk bulunan sıhhatlı bir devlettir. On beş senelik tarihımızın her sahıfesi bunun canlı bir misalidir. Bütün insanlığın malı olan medeniyet abidesine karşı her millet vazifelerini ifa edebilmek için umumî bir sulh şarttır. Milletler Cemıyetine bunun için girdik; Balkan Antantının kurulmasına bunun için çalıştık ve Saadabad paktını bunun ıçın bütün kalbımızle benimsedık. Bugün İranla, Irakla ve Efganistanla kuvvetli bir murabba teşkil etmiş bulunuyoruz. Garbî Asyanm bu murabba sayesinde çok şeyler kazandığma ve daha da kazanacağma eminiz. Türk Mısır, IranMısır münasebetleri ilerisi için kuvvetli ümıdler uyandınyor. Ancak genc şark milletleri için, muzır propagandalardan kaçınmak esastır. Dünyanın bu parçasında kuvvetli, müstakil devletlerin aralarında kardeşçe anlaşmaları bazı menfaatlere şüphesiz uygun gelmiyecektir. Bunlar, yakın şark milletlerinin arkadaş olmalanna karşı koymak için en ufak fırsatı kaçırmıyarak propagandalarına, tezviratlanna devam edeceklerdır. Bu nüshamızda okuyacağmız Beyrut muhabirimizin mektubu bu hususta şayanı dikkattir. Bizim bütün iyi niyetlerımize rağmen Hatay meselesi bahane edilerek Suriye ile aramızı bozmak için sarfedılen gayret, zarar gören menfaatleri açıkça göstermektedır. Buna karşı Hariciye Vekilimiz Rüştü Arasm şu samimî sözlerini okuyunuz: « Milletimizin her vakit hakhında bir kardeş muhabbeti taşıdığı Suriyenin de bir gün ve yakın bir günde istiklâline kavuşluğunu görmekle bahtiyar olmak isieriz. Arab âlemine karşı yüreklerimizdeki samimî muhabbet ve saygıyı yeni Türkiyenin Mısırla, Irakla, Hicazla Ve Yemenle idamesine itina ettiği münasebetleri en beliğ surette ifade etmektedir. Sevdiğimiz Suriye halkı hakkında bundan başka türlü ve daha az duygu taşımak için hiçbir sebeb yoktur. Ancak samimî bir doslluğun idamesi yalmz bir iarafh olarak uzun uzadıya temin edilemez. Suriye halkımn vatanperver ekseriyelinin bizim duygularımıza tam bir karşıhkla bize karşı kardeşlik hisleri beslediklerinde şüphemiz yoktur. Şu kadar var ki hükumetler milletlerinin haki Payas 22 (Hususî) Sabahleyin intıhab mıntakalarına gitmiş olan Millet ler Cemiyeti kalem reısleri; komisyon reisinden aldıkları emir üzerine sandıklan kapıyarak intihab mıntakalarını terkettıklerinden Hatayın her tarafında seçim durmuştur. Suriye hududu üzerindeki Suriye jandarmalan hudud civannda, bir köye Türklere rey verdıkleri için hücum ederek yağma etmişlerdir. Mishane köyünde tahrikçilerle köy halkı arasında musademe devam etmektedir. Dün Levsiyede inti hab yerinde kalem reisi halka bir nutuk söyliyerek Arabların Arab sandığına rey vermelerini tavsiye etmiştir. Harbiye vakasının da bitaraf Cemiyeti Akvam mü messillerinin teşviki eseri olduğu tesbit edilmiştir. Süveydiye ve Harbiye mıntakasındaki Etiler, kendilerinin, çetecilerin silâhlı tehdıdleri altmda Arab ve Alevî sandığına rey verdirildiklerini, halbuki kendilerinin Türk olduklarını söyliyerek Hatay Türk partisine ve Türkıye boşkonsolosluğuna müracaat etmişler ve mazbata vermişlerdir. Zeki [Arkast Sa. 8 sutun 3 te] Leon Blıun Mussolini tehassıslann İspanyadaki vaziyet hakkmdaki raporlarım tetkik ettikten sonra General Franko'nun vaziyetine tehlikeli bir darbe indirmeksizin İspanyadan derhal 10,000 askeri geri çekebileceği kanaatini hasıl etmiştir. Filvaki, mütehassısLondra 23 Gazetelerin Romadan ların vermjş oldukları rapor, geçen mart [Arkası Sa. 8 sutun 3 te] istihbarına göre M. Mussolini, askerî mü Fransız sosyalist lideri son kararlara şiddetle hücum ediyor Japonya uzun bir harb Arab âleminde mukabil için hazırhğa girişti propaganda yapmalıyız Hükumet umumî seferberlik plânı hazırladı, Tokyo 23 Kabinenin akdetmiş olduğu müstacel bir içtima neticesinde bir umumî seferberlik programı kabul edılBeyrut, 20 haziran larını bir misli daha artıracak olan yeni miş, ayni zamanda memleketin varidat, Beyrut limanının, ihtıyac halinde bü genişletme projesinin tatbik şenlıklerini sanayi ve vesaitini ekonomize etmek ve yükçe bir Fransız fılosunu barındırabil yaptıktan sonra Fransız filosu Beyrutu esaslı iptidaî maddelerle madenlerin da[Arkası Sa. 8 sutun 1 dc] mesi için bugünkü liman sathını ve dokhilî istihlâkini tahdid eylemek maksadüe bazı tedbirler ittihaz olunmuştur. (a.a.) Suriyede Vatanî erkânından Fahrî Barudi, demir gömlekli teşkilâtının bir mitinginde Fransızların idare ettikleri Türkiye aleyhtarı neşriyat, şiddetli akisler yapmağa başladı dahilî istihlâk tahdid ediliyor Ingiliz Kralının Paris bir daha... seyahati geri kaldı İkmaîetalebeküstah genc kalan Muallim düşmanı Kraliçenin annesi vefat ettiği için hükümdarlar Fransaya temmuzun 19 unda gidecekler iki muallime bıçakla taarruz etti Başvekilin beyanatı Tokyo 23 Başvekil Prens Konoye gazetecilere yaptığı beyanatta Çine karsı olan muhasamatın yeniden uzamasına milletin hazırlanması lüzumuna dair yakında milleti ikaz edeceğini söylemiş ve demistir ki: « Hükumet yakında Meb'usan meclisine bir lâyiha vererek memleket dahilinde ıstıhlâkin tahdıdıni ve uzun bir [Arkası Sa. 8 sutun 1 tfe] İzmir 23 ÇTelefonla) Bus?ün Karşıyaka ortamektebinden Mehmed \sminde bir talebe, kendisinı ıkmale bıra kan riyaziye muallimi Edıbeye yolda giderken bıcakla saldırmıştır. Edibenin yanmda bulunan riyaziye muallim vekili Osman, bu küstah talebenin hareketlerine mâni olmak istemis, Edibe bir eve iltica ederken azgın çocuk da riyaziye muallimine: « Bırak beni, yoksa seni bıçaklarım» diyerek boğuşmağa başlamıştır. Kendisini bu kanlı tecavüzden zorlukla kurtaran muallim vekili, cür'etkâr talebeyi yakalıyamamıs, kaçırmıştır. Mehmed, her tarafta şiddetle aranıyor. Çinde son harekâttan: Bir Japon müf« rezesi sallarla bir nehri geçiyor Yeni romammız. ŞEYTAN ( Yazan : SERVER B E D T ) Beyoğlunun en sefil barlarile Büyükadamn çok neş'eli ve zengin muhitlerini birleştiren gizli ve şaşırttcı ihtiraslarla, tezadlarla dolu olan bu millî roman, açlık ve lüksü, seialet ve güzelliği, aşk ve cinayeti de içine almaktadır. «Şeytan» romamnı okurken taşkın bir heyecan duyacak, Server Bediin bu en güzel eserini merakla takib edeceksiniz. Vekiller Heyetinin dünkü toplantısı Ankara 23 Bugün İcra Vekilleri Heyeti, Başvekil Celâl Bayarm reisliği altmda toplanmış, muhtelif işler üzerinde Londra 23 Kraliçe Elizabet'in an yapacakları ziyaret üzerinde ne gibi bir görüşmelerdc bulunmuş ve bu hususlara nesi Kontes dö Strahmor, bu sabah Lon tesiri olacağı hakkında henüz resmî bir aid kararlar vermistir. drada Portman Skuar'daki ikametgâhm tebliğ neşredilmemeşitir. (a.a.) da bir kalb sektesınden vefat etmiştir. Hükümdarlar gelecek ay Kendisi, birkaç gündenberi bu hastalıktan gidecekler mustarib bulunmakta idi, Kontes, 76 yaLondra 23 (Hususî) Kraliçe Eşında idi. Londra 22 (Hususî) Tegayyüb Kral ve Kraliçe, Kontesin son daki lizabet'in annesinin ölümü münasebetile, ettiği bildirilen Kudüs müftisi Elhac Hükalannda hazır bulunmuşlardır. Kral Ingiliz hükümdarlarının önümüzdeki salı seyni bugün Beyruta dönmüştür. Eski ve Kraliçe, saat ikiyi biraz geçe Bü günkü Paris seyahatleri temmuzun 19 u müfti istirahat etmek üzere Lübnanın na tehir edilmiştir. Ingiliz hükümdarları sayfiyelerinden birine gittiğini söylemişkingham sarayına dönmüşlerdir. Bu matemin Kral ve Kraliçenin Parise tir. : . . , [Arkası Sa. 8 sütun 2 de] İngiliz Kral ailesi (X işaretli kadın. Kraliçenin annesidir) bir resmî ziyaret esnasında Kudüs müftisi tekrar meydana çıktı Yarın neşre başlıyoruz NAD1R NADl ;?• lArkası Sa. 7 sutun 3 tel