24 Haziran 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

24 Haziran 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

A Nİ latanbut: TELGRÂF İSTANBUL İ TELEFON : 24319, 24310 spöknence' — — No. 1132 24 HAZİRAN İ 1938 | LAM BAŞMUHARRİIRİ: AHMET EMİN YALMAN VATANDAŞ! R Yurdunu, yuvanı Türk Bayrağı İmalât Evi- 'nin ayyıldızı kendinden dokunmuş, rengi, metaneti kanuni evsafı garanti bayraklarile süsle ve onunla iftihar “* Adrer İstanbul Divanyalu, Türbe karşısı FRANSA TÜRK ASKERLERİNİN HATAYA GİRMESİNE RAZI OLMUŞ Ihtilâfın Sâdece Hataya Girecek Kuvvet- lerimizin Miktarında Olduğu Bildiriliyor Romanın Forumundan Yirmi Otuz Kere Daha Kıymetli Bir Hazine Yazan: Ahmet Emin YALMAN İskoçyalılar dünyanın en tutumlu insanları diye tanın- mıştır, Bir İskoçya üniversitesinin Bizans eserlerini ara- mak maksadile masraflara girmesi, insanâ derhal şu düşünceyi veriyor: Bu para mutlaka yerine sarfediliyor ve İskoçyalıların kazdığı yerde elbette zengin tarih ha- zineleri vardır. İ İskoçya Üniversitesi hesabına İstanbulda araştırmalar yapan zat, Bizans tarihinin en tanınmış âlimlerinden Pro- fesör Bakster'dir. Geçen gün kendisile karşılaşınca tecessüs duygularım ayaklandı. Sordum: 7 Ortaya çıkardığınız eserleri görebilir miyim? İskoçyalı âlim, dileğimi büyük bir nezaketle karşıladı. Ertesi sabah erkenden buluşmak için sözleştik. Meşhur â- limin rehberliği altında eski Bizansa kısa bir seyahat ya- pacaktım.. Ertesi sabah otomobilimiz Yereba tan sarayı önüne gelince Profesör haber verdi: — Bu saniyede Bizans imparator- larının saray sahasına girmiş bulunu- Bugün bu topraklar üzerinde yük- #elen yapılar onun gözünde birden- bire yok olmuştu. 16, 17 asır geride yaşıyordu. Halinden anlıyordum ki, bana anlattıkları, kendisi için gözle görülecek, elle tutulacak kadar ya- kındı. İşte sarayın bekçilerinin bulundu-| ğu binanın önünden geçiyoruz. Sa- Fay, sonra bu sarayın yalnız impara- tora mahsus olan mukaddes kısmı. Oradan uzun bir koridorla üç küçük kiliseye geçiliyor. Biraz uzakta da senato binası var... rofesörün kazdığı yerler, iç sa- raydan kiliseye giden kori-| dora tesadüf ediyor: Yürekten kopan bir umran ihtiyacile araştırma saha- M temiz, güzel bir hale konulmuş, Şiçekler yetiştirilmiş, çamur ve toz Olmasın diye yollar açılmış. Her ta- Palta ancak işine sahip bir adamin kurabileceği müsbet ve derli toplu va var. İşte şimdi Bizans imparatorlarının Saraydan kiliseye gitmek için basıp Beçtiği yerlerde dolaşıyoruz. Her ta- Taf kıymetli mozayıklarla işlenmiş. Tarih bakımından birer hazine olan sanat eserlerinin üzerine İnsan basmıya kiyamıyor. Arkamızdan bir işçi yetişti. En gü- ?el mozayıkların bulunduğu bir kaç Yeri suladı. Tozların altından güzel, Büzel renkler belirdi. Mozayıklarla Sizilen şekil ve manzaralar bir kat ha canlandı. Profesör Bakster, bu muhitte ba- Da evvelâ kendi davasını, sonra mem in çok mühim, çok canlı bir da- mi anlattı, rofesörün davası, hepimiz İçin her günlük ıstırap kaynağı Mân kırtasiyeciliktir. İskoçyalı âlim leketimizde gördüğü nezaketten alâkadan çok memnundur. Netice | Bekâr Arkadaşın Tavsiyeleri Sir Bekârın Evlenmek İstiyen Arkadaşına Yazdığı Beş Mektup itibarile, memleketimize ettiği büyük hizmetin takdir edildiğine de katildir. Ne çâre ki, kırtasiyecilik bildiğini ©- kuyor; Eskiyi araştırma müssadesi nin ber sene yenilenmesi lâzım, mü- m nee İsazde verilmesi imkâm yok. Kanun, İhükümete böyle bir salâhi mıyacak kadar dar yapılmış, Sonra araştırmalar, Evkafın bir dı- varında durmuş. Bunu yıkmak mü- saadesi de elbette gelecek, fakat mu- ayyen bir seyri takip etmesi lâzım... Bir taraftan da araştırma ameli- yatı vilâyetin aygır deposuna gel miş, dayanmış. İşe devam için bir ta- kım istimlâklere ihtiyaç var, Kırta- siyecilik şöyle diyor: — İstimlük için pare sarfetmeniz icap edecek. I skoçya üniversitesinin lim namına göze aldığı cömertlik İ burada duruyor. İstanbuldâ yapılan iş İlme hizmet olmakla beraber Tür. kiyeye de büyük bir yardım.. Araştır. ma masrafı arasında istimlâk bedeli altında para sarfedilmesi İskoçya üniversitesinin bir türlü aklına sığ. miyor. Profesör Bakster, bana bu işin ge- niş mâna ve şümulünü anlattı, De- di ki: — Romadaki Forum ve Koliseum âlimlerin ve turistlerin umumi bir ziyaret yeridir. Büraları İtalya için devamlı bir gelir ve döviz kaynağı- dır. İstanbulda ortaya çıkarılabile. cek Bizans eserlerinin, bence Ro- ma Forumundan yirmi; . otuz kere yüksek kıymeti ve enzibesi vardır. Türkiye bu işi başaracak o- lursa bütün dünyanın dikkati bu- raya toplanacak, devamlı bir turist akını başlıyacaktır. Göze alınacak külfet, işin ehemmi- yetine ve kıymetine nisbetle büyük değildir. İstanbulda canlandırıla- cak Bizans sahası ikidir: Birisi Sul tanahmet meydanı civarı, diğeri de Ayvansaraydır. bırak- | Fransa Endişede Milletler Cemiyetini Terk Etmemizden Korkuyorlar Antakya, 23 (Hususi surette gönderdiğimiz ar- kadaşımızdan) — Bazı mahfillerin işaa ettikle yanlış haberlere rağmen Türk ve Fransız askeri he- yetleri arasında burada cereyan eden müzakerele- rin iyi bir şekilde inkişaf etmekte olduğunu haber aldım. Sızan malümata göre Fransızlar esas itibariyle Türk as- kerlerinin Hatayda vazife almalarına razı olmuşlardır. İhti- lâf noktası sadece Hatayda Fransızlarla birlikte asayişi te- min edecek olan Türk askerlerinin miktarında imiş. Türkler, bu kuvvetin Fransızlarınki kadar olmasını | Fransızlar ise buna razı olmyarak Türk küvvetinin Türkiyeyi Ha. | tayda daha ziyade şeklen temsil edecek nisbette olmasını ileri sürüyorlarmış. (Arkası: Sayfa 10, sütün 2 de) Hatayda kan dökülmesi Mahut Milletler Cömiyeti komisyonu azaları Antakyada çalıştıkları otel- den çıkarkarlarken, )Ç işaretlisi muhabirimizdir Hamidiye Payasta Tabii bir hadiseymiş Fransizca Lö Tan'ın Başmakalesi Pariste çıkan Lö Tan gazetesi “İskenderun menin, serlevhasiyle şayanı dikkat bir yazı neşretmiştir. Bunu hü- lâsatan alıyoruz: “İspanya ve Merkezi Avrupa hâdi- İselerinin arzettiği tehlikeli manzara rın tesiri altında bulunan. Fransız u- mumi efkârı, Şarkta cereyan” eden şeyleri ihmal etmemelidir. Fransa. nın Şarkta, yalniz eskidenberi yer- leşmiş olan nüfuzunu değil, bugünle i kültürel, iktisadi, hattâ askeri münasebetlerini korumak mecburi- yetinde bulunduğu bir saha vardır. Mandamıza nihayet vermek için —biraz vakitsiz. olmakla beraber — meydana gelen Fransa — Suriye ve Fransa — Lübnan muahedeleri, bu- alâkadar EA ve kati mahiyette bu- (Arkan: Sayfa 10, sütün 2 ei Yunan Muhteliti Pera Ile Berabere Kaldı Zenci Boksör Coe Lüviz, Alman Boksörü Şmelingi İki Dekikadi Nasil Nakavt Etti? Yunan muhteliti - Pera maçından bir enstantane Pazar günü Fenerobahçeye 2 - 0) Luviz de Alman boksör Şmellingi hi- mağlüp olan Yunan karışık takımı |rinei ravntta nakavt etmiştir. dün Pera ile karşılaşmış ve 2 - 2 yel Bu müsabakaların tahlil ve tafsilâ (Arkası: Sayfa 10, sütun 5 dej berabere kalmıştır. Zenci boksör Coe | tanı spor sayfamızda bulacaksınız. Yazan: .Mahmut Yesari Yakında "TAN, Bahriyelilerimiz Kıbrısta Çok Parlak Merasimle Karşılandılar © Magosa, 23 (A.A. — Bugün Hamidiyede bir ye- meği verilmiştir. Hamidiye bu akşam saat 6 da Pa- yasa müfeveccihen buradan ayrılmıştır. Mektep gemi bu kısa ziyareti bürada fevkalâde iyi intibalar bırak- miş ve adada çıkan her dilden #aze- teler bü ziyaretten uzun yazılarla bah setmekte ve bilhassa gemi komutan heyeti ile sübay ve eratının vekar ve ciddiyetini sitayişle kaydetmektedir. ler. Hamidiyenin Kıbrısta karşılanması Magosa, 23 A.A. — Hamidiye mek- tep gemisi 20 Haziranda Magosa lıma nina gelmiştir. Ekseriyetini Kıbrıs Türkleri teşkil eden binlerce halk mktep gemisinin bu ziyaretini kutlu Ihraç Mallarımızı lamak için adanın her tarafından Ma- gos'a gelmiş bulunuyorlardı. Hamidiye rıhtım ve civarındaki ka lelerin üzerinde biriken bu kesif kala balığın sürekli alkşları arasında lima na girerek rıhtıma yanaşmıştır. Gemi komutanı Kurmay Yarbay Necati Öz deniz tarafından resmi ziyaretler ya pıldıktan sonra Hamidiyenin Subay ve talebeleri saat 17 de Magosa İngi- liz kulübünde bir çay ziyafetine işti- rak ettiler. Akşam da Magosa kayma- Kamı tarafından gemi erkânının ve Türk konsolosunun hazır bulunduğu TArkası: Sayfa 10, sütun 4 de) Arttırmak Için Bir Proje Hazırlanıyor iİktısat Vekâleti Yeni Kontrol Nizamnameleri Hazırlamak Üzere İhracat Tüccarlarımızla Komisyonlar Teşkilini Bildirdi İktisat Vekâleti dış ticaret umum müdür! i, son gün- lerde geniş bir faaliyet programı hazırlamakla meşguldür. Bu farliyı tin hedefi Türk mallarının muhtelif dış memle- ketlere ihracatını artirmak i için alınacak tedbirleri tesbit et- mektir, Umum müdürlük, ihraç mallarımı zın herşeyden evvel standardize edil mek suretiyle muayyen tiplerin ve kalitelerin ayrılmasına ehemmiyet vermektedir. Bu işleri sistematik bir usulle idare edebilmek maksadiyle evvelâ ihraç maddelerimizden: yu- murta, fındık, elma için mevcut kon trol nizamnamelerinin ihtiyacı temin edecek ve şikâyetlere mahal bırak- mıyacâk şekilde tâdil etmekle bera- ber diğer taraftan tamsmen yeni kon trol talimatnameleri hazırlanması muvafık görülmüştür: Bu maksatla şehtimiz ihracat tüc- carları Ticaret Odasında veya Türko fiste toplantılar. yapacaklardır. Bu toplantılara yapak, tiftik, buğduy, arpa tacirleri dâvet edilmişlerdir. Toplantılar için İktısat Vekâleti tara fından günler tayin ve tebliğ edilmiş tir. Birinci toplantı buğday için vapı- İacak ve Haziranın 27 inei gününden Temmuzun dördüneü gününe kadar lArkam: Sayfa 10, sütun 4 de)