24 Haziran 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

24 Haziran 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

*24:6:938 Batırılan Gemiler Yazan: Ömer Rıza DOĞRUL General Frankonun tayyareleri, huriyet İspanyası limanlarına uğ Yan ve oraya mal götüren İngiliz ret gemilerini batırmaya devam iyor. İngiltere hükümeti bu tecavüz İn önüne geçmeye yarayacak bir İtübir alacak vaziyette olmadığını, nkü her tedbirin İngiltereyi harbe ıştıracağını söylemiş ve bu tica- gemilerinin her tehlikeyi göze ala İk hareket ettiklerini izah etmiş ol- Üundan, yeni hâdiselerin bu siya- Mi değiştireceğini sanmak, çok yan- olur. General Frankonun İngiliz ticaret nilerine karkşı bu vaziyeti alması- “o sebebi hakkında birçok şeyler söy mektedir. Bir rivayete göre Fran- un maksadı, muhariplik hakkının tunmasıdır. Çönkü bu hakkın tanın netciesinde İspanya kara sula» gelen bütün ticaret gemilerini rtırmayn imkân bulacak ve bu sa. de hasımlarına deniz yoliyle si- ve mühimmat kaçırılmasına kar- #elecektir, Bir rivayete maksat İngiltere kârı umumiyesini bu işle meşgul e- tek Almanların Orta Avrupa işle- daha ferah uğraşmalarını temin ık ve bu suretle Almanlardan gö- yardıma mukâbelede bulunmak Belki de bütün bu maksatlar bi ne bağlıdır ve muhakkak olan bir varsa Frankonun İngilterenin bu it hâdiseler yüzünden ademi mü- etli bir hükümet teşkiline çalı- maktadır. Başvekil Mehmet Mah- Paşa bu imkânı elde etmek için İfa etmiş ve eski Vefd Partisinin en etli elemanlarından beşini kabi. Ye almaya karar vermiştir. Bundan kabineye müstakillerden birkaç akma kri si Farm uygun bir mahiyet alacaktır. Bu de yeni hükümet belki de, umu. #eçimin tekrar yenilenmesine ka. İktidar mevkiinde kalmak imkâ- elde edecek ve esaslı bir progra- tatbikına çalışabilecektir. ba eski Vefdist ve yeni Sadist. » liberallerle anlaşabilecek ve be. çalışabilecekler mi?. En mihi budur ve yeni hükümetin mu. iyor. Bu havalide hareket im- kalmamıştır. Fakat Japonlar tse nehri yoliyle Hankava var- Ve bu şehri ele geçirmeyi umü- 1. Son haberlere göre Yangtse de kabarmaya ve taşmaya bas- ve bu yüzden bü yol ile Han- doğru yürümeye imkân kalma- ordularının bu taşkın nehir- Marsınında birşey yapamadan dur Mecbur kalmaları, Japonyaya > Ucuza mal olmıyacaktır. #hirlerin tağyanı yüzünden Çini he sefalet ve harabi, milyonlar- nın uğradığı feci âkıbet ise ha- yürekler acısıdır. tir Tayyare Kazası > 23 (A.A) — Içinde 7 kişi bu iş Dir askeri tayyare dün gece , Yakınında düşerek parçalanmış 1 ş armalar" şimdiye kadar kö - line — gelmişolan O tayya- amele: 4 ceset çıkarmış Bir Vapur Battı et 28 AA — 3,000 ton demir , Sig, duğu halde Belçikaya gitmek © Azya Varvara adındaki Yu- Sapuru Vessan kayalıklarında 30 kişiden ibaret olan mü- ti kurtarılmış ve Brendiziye ir. AVAM KAMARASINDA HEYECAN! Mebusların Hükümete A gır Hücumları.. Frankoculara Karşı Mukabele Bilmisilde Bulunulması İsteniyor iki İngiliz ticaret gemisinin İoyd Corç ta münakaşalara iştirak ederek, hükümetin Franko ile bera- ber İtalya ve Almanyayı da niçin pro testo etmediğini sormuş ve İngiliz ge milerine hücum eden tayyarelerin, İtalyan tayyareleri olduğuna dair, birçok deliller bulunduğunu söylemiş tir. Başvekil Chamberlain cevap ve- rerek, bu silâhları, İspanyada dö- vüşen her iki tarafa da hariçten gön- derilen diğer silâhlardan ayırmamak lâzım geldiğini anlatmıştır. Nihayet bir mebus, ticaret gemile- rinin en yeni tayyare bataryalarile silâhlandırılması meselesini ileri sür- müş, Başvekil bunun gemi sahipleri tarafından düşünülmesi Jâzımgeldiği ni bildirmiştir. Müzakereler esnasında liberal me bus Sinkler demiştir ki: Ingiliz gemilerine karşı yapılan bu hücumlar, korsanlıktan başka bir şey değildir. Frankonun her hücu - muna karşı bir nasyonalist harp ge- İmisini, mukabeleibilmisil olarak, ba- tarmalıyız. İçtimadan sonra Başvekti batırılan gemi kaptanlarını kabul etmiştir. Kaptanlardan biri, Barselonada 7, yılaştıklarını, diğeri gemisinin 300 metreden atilan bir bomba ile batı- rıldığını anlatmıştır. Mesele Avam Kamarasında tekrar görüşülecektir. Ayses zırhlısı batırılan gemilerin tay falarını almak üzere Valansiyaya git miştir. Yeni bir tecavüz Bugün de iki İngiliz gemisine yeni İbir tecavüz vuku bulduğu haber ve- rilmektedir. Gemilerden biri tevkif LÜBNAN Başmüftü Bulundu Kudüs, 23 (Hususi) — Dün izi - nin kaybolduğu şeyi olan Kudüs başmüftüsü o Hacı Eminülhüseymi, bugün Beyrut civarındaki evine dön müştür. Kendisinin yam geçirmek üzere Lübnan dağında bir ev aramak için çıktığı, ve bu evi bulup kira- ladıktan sonra geri döndüğü anlaşı- hyor. Bugün başmüftü, İranın eski Başvekili olan Tabatabai ile görüş- müştür. Tabatabai, müftünün dos - tudur ve kendisini görmek için Bey ruta uğramıştır, MISIR İran Başvekili Kahire, 23 (A.A.) — Iran veliah- dinin Mısır Prensesci Fevziye ile ni. şanlanması üzerine Mısıra gelmiş o- | lan Iran heyeti, Tahrana dönmek ğ- zere bugün Kahireden ayrılmıştır. Kral Faruk, Iran Başvekiline İran Şehinşahına hitaben hususi bir na - me vermiştir. RUMANYA Demir Muhafızlar Bükreş: 23 (A.A. )— Eski demir muhafızlar rüesasından Prens Alek- sandr Kantaküzen ile B. Kristesku kendilerini Bütsares'e götürmekte 0- lan trenden atlıyarak kaçmışlardır. Kendilerini bulmak için yapılan a- yeştermalar boşa gitmiştir. Demir muhafız şeflerinden 20 ilâ (30 unun davası cumartesi günü di- İ banıharte başlıyacaktır. Blumun Mühim Bir Yazısı Londra, 23 (Hususi) — Dün de İspanyol sularında batırılması hâdisesi, bugün Avam Kamarasına çok heyecanlı bir celse yaşatmıştır. Birçok muhalefet liderleri söz alarak, hâdise! layı Chamberlain hükümetinin takip ettiği siyasete şiddetli hücumlarda bulunmuşlardır. en do- ——— .-. Danzig'de Polonyalılar Zulüm Görüyor ! Varşova, 23 A.A, — Yarı res mi İskara Ajansı, Polonyalı hal kın Danzig'deki Nazi memurları tarafından zultim görmekte oldu- Bunu haber vermektdir. Zarenaeeeetmaaneaeneanazsz? olunarak Majorkaya © götürülürken imdat istemiş ve bir İngiliz destroye ri tarafından kurtarılmıştır; Diğer gemi Cebelüttarık civarın- da yakalanmış ve daha sonra veri- len başka bir habere göre gemiye ateş edilmiştir. B. Blumün bir makalesi "Paris, 23 Hususi — Hükümetin İs İpanya hududundaki gümrük memur- larına, huduttan silâh geçmemesi için azami “dikkati. göstermelerine dair yaptığı tebligat Blum tarafından şid detli tenkitlerle karşılanmıştır. Blum Populer gazetesine yazdığı bir makale de, hükümetin fili vaziyette husüle gelen bu değişikliğin Sosyalist firka 31 tarafından katiyen kabul olunamı- yasayin “Yazlık xi Ve KERTya”- İgiL tere anlaşmasına da hücum ederek | İtalya ile samimi ve devamlı bir an- laşma yapılabilmesi için imza değil, fil ve hareket beklenmesi lâzimgel- diğini söylemektedir. Daha sonra Blum, bundan dolayı eldeki silâhların bırakılmamasını çün kü tek taraflı ve acele ile yapılmış teşebbüsler şeklinde tezahür eden itimat ifratının ihtiyatsızlıkların en korkuncu olduğunu yazmaktadır. LİTVANYA Bir Hâdise Kavnas, 23 (A.A.) — Bir Alman gemisinin Kleypeda'ya gelmesi yü - zünden bir takım hâliseler vukua gel miştir. Bu geminin yolcuları Nazi marşları terennüm etmekte idiler, Ahali, polis komiserliğinin camları ni kırmış ve iki polis neferini yara- lamıştır. 1 İ i ——— ÇİN ORDUSUNUN VAZİYETİ SAĞLAM. Japon Kabinesi Bir Toplantı Yaparak Umumi Seferberlik Kanu Nevyork, 23 (Hususi) — nunu Kabul Etti Uzak Şark harbine dair ge- len en son haberlere göre, Sarı Nehrin tuğyanı yüzün- den şimalde hâsıl olan vaziyet, cenupta da Yangtsi'nin tuğyanı yi Yangtsi ponların taarruz sahalarını Bu suretle Japon kuvvetlerinin bu sahada da bir harekette bulunmala- rına imkân kalmamıştır. Çinlilerin civardaki tepeler üzerindeki vaziyot- leri son derece kuvvetlidir. O kı dar ki mareşal Çanı - Kay - Şek hü- kümet merkezinin Hankovdan nakli- ne lüzum görmemektedir. Hankenden bildirildiğine göre Çinli e mma mea Çen'in garbinde yani tuğyana uğra- mış olan mıntakada kâin bulunan Işungmen kasabasını yeniden işgal etmişlerdir. Japonlar, cenuba doğru ricat et- mişlerdir. Seferberlik kanunu Tokyo, 23 (A.A.) Kabinenin ak - tetmiş olduğu müstacel bir içtima neticesinde bir umumi seferberlik programı kabul edilmiş, ayni zaman- Bir Bakışta Dünya Haberleri İTALYA Muazzam Bir Mabet Roma, 23 (A.A.) — Eski Romanın en muazzam mabetlerinden birinin enkazı meydana çıkmıştır. Bilhassa bu mabedin üç sütunu olduğu gibi durmaktadır. Salâhiyettar mahafilin zannına göre İsadar 300 sene evvel yapılmış olan Bellone madebi enka- zi olması muhtemeldir, : azalma BOMBARDIMAN FACİALARINDAN... | Kastellon düne kadar mâmur bir İspanyol linde evvel yapılan bembardımanlar gel evleri vö sokaklara dökülen halkı göstermekte, riydi. Son günlerde Frankist işa” harabeye şevirmiştir. Resim harap nden tahaddüs etmiş bulunuyor. Çünkü n suları da bugünden itibaren taşmıya ve Ja- tehdide başlamıştır. da memleketin veridat, sanayi ve vesaitini ekonomize etmek ve esaslı iptidal maddelerle madenlerin dahi- li istihlâkini tahdit eylemek maksa « dile bazı tedbirler ittihaz olunmuş- tur. Başvekil Prens Konoye gazetecile re yaptığı beyanatta Çine karşı mu- hasamatın yeniden uzamâsına mille tin mazreriipnasr uma dale ya? kında milleti ikaz edecebini söylemiş ve demiştir ki: “Hükümet yakında Mebu. san Meclisine bir lâyiha vere- rek memleket dahilinde istih- lâkin tahdidini ve uzun bir harbe uygun düşecek surette ekonomi ve maliyenin tedri- cen yükseltilmesini istiyecek- tir. İNGİLTERE Harp Tayyare Filosu Tondra, 23 A.A. — Hava işleri Na- İğu bir beyanname ile İngilterede şim diye kadar misli görülmemiş olan bir tayyareci kaydetme mücadelesi açmış tr Nazır, İngilterenin harp tayyare fil lolarının şu suretle terekküp etmek. te olduğunu tasrih eylemiştir: Anavatan tayyareleri 123 filo, Müs temlekât tayyarleri 29 filo, Deniz tay yareleri takriben 20 filo. YEMEN İmam Yahya Hasta San'a (Hususi) — Sarılıktan epey- ce hasta yatmış olan Yenen imanı Imam Yahya, son günlerde romatiz madan muztariptir. Bugünlerde 1 - mam Yahyanın sol bacağında felç başlamıştır. Doktorlar, Elkuriye'ye gitmesini tavsiye etmişlerdir. ALMANYA Viyanadan Muhaceret Londra, 23 Hususi — Avusuryadan halkın başka memleketlere muhacere İl gün geçtikçe fazlalaşmaktadır. Bugün Avam Kamarasında, Harici ye müsteşarı, bu yüzden İngilterenin Berlin ve Viyanadaki konsoloshane- lerini takviye icap etitğini söylemiş. tir. Viyana İngiliz konosolosanesi son günler içinde 71350 muhacire vize ver- miş ve 150 kişinin de vizesini yapma maştır. Bu 150 müracaat tetkik olun- maktadır, rı B. Kingsley Vut, neşretmiş oldu. | ELELE ..... a Yürü Yâ Kulum! Yazan: B. FELEK Yaş kırkı üştiktan sonra vücudün formasına, İşlemesine ve gitgide daha ağırlaşan bir yük halinde omuzları. mıza binen senelerin tesirlerine kar şı birtakım tedbirler almak mecburi- yetindeyiz. Gençlikte düşünülmiyen bu ted- birlerin olgunlukta çok kıymeti var. İşte bu icaplardan mülhem larak bu sene yazın müsait günlerde yü- rüyüşler yapmaya başladım. Evliya Çelebi merhum, meşhur se- yahatnamesinin mukaddemesinde bu seyahate neden çıktığını anlatırken güya rüyası reti Peygamberi görerek elini öpmüş ve £ — Şefaat Ya Resulüllah! diye is- ti.ndatta bulunacak yerde: — Seyahat Yâ Resulülish! diyiver mişs Ve niyazı kabul edildiği için se- yahate çıkmış, (Şöyle aralıkta diyivereyim: Ben hiç durmadan, bavulunun üzerinde otel yaftası yapıştıracak yer kalına. yan nelerini bilirim ki? Ne rüyasın. da peygamberi görmüş, ne de niyar- da bulunmuştur. Belki Evliya Çelebi merhum zamanında, seyahat yolu ba imiş, şimdi bu sistem çok değişti.) Ben de oturduğumuz yerin bütün civarını yaya olarak dönüp dolaşma- ya karar verdim. Dün sabah ta şöy- le Küçükçamlıca eteklerine düşen Acıbadem #ırtlarımın Doğu ve Balı yamaç ve derelerini gezdim. Hiç şüphem yoktur ki İstanbul Vi- ilâyeti veya Belediyesinin ileri zelen- lerinden kimsenin oralara ayağı dey- miş değildir. Çünkü Acıbadem end- desinden başka yerde sraba ve oto- mobil işlemesine imkân yok. Söyle- diğim zatların da o yerlerden yı veya katır sırtında geçmeleri hâtıra gelmez. İşitiyorum ki İstanbulda Dağcılık klübünde dağlara tırmanmak istiyen amatörler varmış. Uzaklara gitmeye hâcet yok. Ora- larda öyle yerler var ki; Alp dağları- »ın en sarp yerlerini aratmaz. Bir buçuk saat kadar süren gezin. tim esnasında, e da Acıbadem ş0s6: üzerinde bir çayırda hir ağaç dibi kahvesinden başka ilişip oturacak ye re rastgelmedim. Dünya ile alâkası kesilmiş denecek kadar hücra mahalleler gördün ki içinde büyücek hir çinko huniyi ğı kapatmışlar denecek kadar icük minareli ahşap camii var, Öyle yerler var en yakın nakil vasıtasına varmak için yarım saat yü rümek lâzım, Ve işin garibi şu ki bu yerler en havadar, en ferah ve güzel yerler, Düşündüm. Bütün bunlar İstanhul denilen geniş şehrin mahalleleri. dir ve şu üstüne titrediğimiz imar plünında belki bunlar da vardır. Bir daha yürümek için dahi güç geçece- ğim bu yerlerle heraber İstanbulun imarı bana bir hayal gibi görünmeye başladı. Acaba İstanbul kelimesinin fade dairesini biraz küçültsek nasıl olur?, ————————— Südetlerle Çek Nazırları Karşılaşıyor Prag, 23 (A.A) — Nazırlar Mec dün muhtelif milliyetlerin statüsü hakkındaki mesaisine devam etmiş- tir. Bu mesai, hayli ilerlemiştir, çün- kü B. Hodza, bugün Südetlerle nazır ları karşı karşıya getirecek olan bir içtima tertip etmiştir. rahhasları hükümet koalisyonunun erkânı ile karşı karşıya gelecekler- dir. İngiltere Kraliçesinin Annesi Öldü Londra, 23 Husust — Kra)içe Eliza bet'in annesi Kontes Dö Stratmer bu sabah Londrada bir kalp sekte, den ölmüştür. Kontes 76 yaşınd. Ölüm dolayisile sarayda resmen bir matem tutulmıyacak, yalnız Kral ile Kraliçe, sadece bir ale matemi tuta caklardır.,, Bu münsebetle Kral ve Kraliçenin Pris ziyaretlerinin 19 Temmuza tehir edilmiş olduğu resmen bildirilmekt, dir. m