17 Eylül 1938 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

17 Eylül 1938 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

CUMHURİYET 17 Eylul 1938 Yozgadın bazı köyleri Yarın akşam Ankaraya gidecek olan heyetin bu Bugün yapılacak müsa miihim hasara uğradı ziyareti, büyük alâka ile karşılandı IBastaraiı 1 tnd sahtfede] bakaların sıklet merkezi muştur. 2378 ton buğday, 160 ton diğer 5000 metrelik yarıştır hububat mahvolmuş, üç kişi boğulmuş % Bugün ve yarın Belgradda dokuzuncu Balkan atletizm müsabakalarına devam edilecektir. Geçen pazar günü Yugoslavlarm fevkalâde dereceler elde etmeleri umumî tasnifte her sene birinci olan Yunanlılan şaşırtmış, müşkül vaziyete düşürmüştür. Bugünkü müsabakalarda 200 metre süratle Balkan bayrak yarışının Yugoslâvlar, disk atma ile uzun atlamanm da Yunanhlar tarafından kazanılmalan muhtemeldır. Geriye 400 metre ile 5000 mukavemet yanşları kalmaktadır. 400 metre için Türkiyenin Gören vası tasile bir birincilik kazanmasından bahsedilmektedir. Bu takdirde vaziyetin merkezi sikleti 5000 metrelik yarışa inhisar ediyor demektir. Balkanlı atletlerin bu sene elde ettikleri derecelere bakılırsa bu muka vemet yarışının Yunanhlar tarafından kazanılacağını kabul etmek lâzımdır. Fakat geçen pazar günkü neticelerin geçmişteki derecelere hiç tevafuk et mediğini de unutmamalı ve Romanyalılann da bu mesafede bir sürpriz yapabileceklerini gözönünde bulundurma hdır. Umumî tasnifte hangi milletin birinci olacağını kat'iyetle kestirebilmek için bugünkü neticelen beklemekten başka çare yoktur. Karamürselde beş ev yıkıldı Beynelmilel ticaret odası heyeti şehrimizde Belgrad oyunları Yağmur ve seller yüzünden... RADYOLİN ile Sabah, Öğle ve akşam Her yemekten sonra muntazaman dişlerinizi fırçalayınız. tur. Bunlardan başka 15 bin liralık kadar tüccar eşyası da işe yaramaz bir hale gelmiştir. Karamürsel 16 (Hususî) Günlerdenberi yağan yağmurların şiddetinden Karamürselin her tarafını seller bastı. Bütün şehir sular içindedir. Beş ev yıkıldı, bahçeler ve parklar harab oldu. Nufusça zayiat yoktur. Nafıa Vekâletinden: Eksıltmiye konulan iş : 1 Tokadda Kozovası sağ sahilinin sulanması için açılacak 0 20 Km. lik sulama kanalımn hafriyat ve sınaî imalâtı keşif bedeli 551,480 lira 99 kuruştur. 2 Eksıltme 26/9/938 tarihine raslıyan pazartesi günü saat 10 da Nafıa Vekâletı Sular Umum Müdürlüğü Su Eksiltme Komisyonu Odasmcia kapah zarf usulıle yapılacaktır. 3 İsteklıler eksiltme şartnamesi. Mukavele projesi, bayındırlık işleri genel şartnamesi, fennî şartname ve projeleri 27 lira 60 kuruş mukabilinde Sular Umum Müdürlüğünden alabilirler. 4 Eksıltmiye gırebilmek için isteklilerin 25,809 lira 25 kuruşluk muvakkat temınat vermesi ve eksiltmenin yapılacağı günden en az sekiz gün evvel ellerinde bulunan bütün vesikalarla birlikte bir istida ile Vekâlete müracaat ederek bu işe mahsus olmak üzere vesika almalan ve bu vesikayı ıbraz etmeleri şarttır. Bu müddet içinde vesika talebinde bulunmıyanlar eksiltmiye iştirak edemezler. 5 İsteklilerin teklif mektublarmı ikinci maddede yazılı saatten bir saat evvelıne kadar Sular Umum Müdürlüğüne makbuz mukabilinde vermeleri iâzımdır. Postada olan gecikmeler kabul edilmez. « 3353 » ( 5874 ) Şehrimizde: Yağmurların şehirde yaptığı tahribata dair edindiğimiz mütemmim malumatı bildıriyoruz : Üsküdarda İcadıyede 40 numarah evin üst tavanı çökmüş, gene Üsküdarda Gecedede mahallesinde Gündoğumu caddesinde Mehmed Said kızı Muazzeze aıd 71 numarah evin bahçe duvarı yıkılmış,tır. İnsanca zayiat olmamıştır. Karagümrükte Dervişali mahallesinde Kasab sokağında 72 numarah Madam Agavniye aid evin balkonu, yağmurlar yüzünden gece yıkılmıştır. Fatih mıntakasında Belgrad karakolu idaresindeki Ağaçaym sokağında 18 ve 20 numarah evlerle Samatyada Hacıkadın caddesinde 49/1, Silivrikpı cadde sinde 154, 156, 158, 160 numarah evleri su basmıştır. İnsanca zayiat olmamıştır. Tarlabaşında Kerestecireceb sokağın da 43 numarah Luiz ve 41 numarah Uranyan'ın evlerinin alt kısımlannı su basmıştır. Nişantaşında Valikonağı caddesinde 35, 37, ve sabık Halâskârgazi caddesinde 197 numarah apartunanın zemin katın: su istilâ etmişse de itfaiye tarafından boşaltılmıştır. Yıldızda Akdoğan sokağında 17 numarah Kuşçu Deli Mehmedin ahşab evi yıkılmıştır. Ölen, yaralanan yoktur. Beynelmilel Ticaret Odası Reisi Vatsoç ve eşi, dün Tophane njıtımında.... Beynelmilel Ticaret Odası umumî reisi Mister VVatson'la Beynelmilel Oda nın umumî kâtibi ve diğer heyet azaları bugün ve yarm serbest bulunacaklar, yarın akşam Ankaraya hareket edeceklerdir. Heyet, perşembeye kadar Ankarada kalacak ve perşembe günü şehrimize dönerek cuma günü de burada kala caktır. Burada bulunduğu müddetçe Beynelmilel Ticaret Odası Türkiye millî komitesi namma heyet şerefine ziyafetler verilecek ve şehrimizdekı sınaî müesseseler gezilecektir. Dün akşam Perapalas otelinde Mister Watson'un eşi ve beynelmilel bir iktı sadcı olan Bayan Watson, Pariste bulunan Beynelmilel Ticaret Odası Türkiye millî komitesi reisi Mıthat Nemlinin eşi Bayan Nemli tarafından ziyaret edil miştir. Alâkadar mehafilde, Beynelmilel Ticaret Odası reisile umumî kâtibi ve 79 memlekette şubesi bulunan Amerikanın meşhur Maşin korperasyon mütehassıslarının memleketîmizi ziyaretleri alâka ile karşılanmaktadır. Mister Watson, ayni zamanda Ame rika Cumhur Reisi Ruzvelt'in en yakın müşaviri, Kolumbiya Üniversitesi rek törü Maşm Korperasyon umumî reisi de bulunmaktadır. ( En güzel ikiz hemşireler müsabakası J Bulgaristan 1939 Balkan oyunlarmı organize edemiyor Sofya (Hususî) Geçen gün Bel gradda yapılan kongrede onuncu Bal kan oyunlarının, geçen sene Bükreşte verilen karara istinaden, Sofyada ya pılması ve 1 teşrinievvele kadar Bulgar atletizm federasyonundan cevab isten mesi kararlaştırılmıştı. Kongrenin bu kararı Bulgar atletizm ittihadı tarafından memnuniyetle karşılanmıştır. Çoktanberı Bulgar sporcuları arasmda bahis mevzuu olan bu mesele hakkında Bulgar atletleri namına Belgrada gönderilen müşahid murahhasa talimat verilerek yapılacak teklifin kabul edil mesi, ancak verilecek cevabın teşrini saniden evvel istenilmesinın korigre den rica edilmesi söylenmişti. Kongre, kta'î cevabın 1 teşrinievvelde verilmesini istiyordu. Bu vaziyet karşısmda Bulgar atletizm ittihadı kat'î bir cevab verememek mevkiinde bulunuyor. Diğer taraftan Bulgar Maarif Nezareti oyunların gelecek sene Sofyada tertib edilmesine taraftar olmadığını daha şimdiden ihsas etmiştir. Nezaret, oyunla rın yapılabilmesi için stadyom olmadığı ve Bulgar atletlerin çok zayıf olduğu ve bu iş için sarfedecek birkaç milvon levanın mevcud olmadığını ileri sürmüştür. EV*IŞ Pazartesi günü çıkıyor Van Nafıa Müdürlüğünden: 1 Vanın Başkale kazasmdan itibaren 11 ve 25 inci kilometrelerindeki İspirıs ve Karasu uzerme yapılacak onar metrelik ikı aded betonarme köprulerın bedeli 18035 lira 76 kuruş olup münakasaya konulmuştur. 2 Bu işe aid şartnameler ve evrak şunlardır : A Eksiltme şartnamesi B Mukavele projesi, C Bayındırlık genel şartnamesi D Fennî şartname E Metraj keşif hülâsası, fiat tahsili cetvellerini. îstiyenler bu şartnameleri ve evrakı ücretsiz Van Nafıa Müdürlü* ğünde görebilirler. 3 Eksiltme 9/9/938 tarihinden itibaren on beş gün müddetle 24/ 9/938 cumartesi günü saat 11 de Nafıa Müdürlüğü odasmda teşekkül edecek Komisvon huzurunda yapılacaktır. ı 4 Münakasa kapah zarf usulile yapılacaktır. 5 Eksiltmiye girebilmek için isteklilerin 1352 lira 69 kuruş teminat vermesi ve bundan başka taliblerin eksiltme gününden sekiz gün evvel Vılâyete müracaatle ehliyet vesikası almalan şarttır. 6 Teklif mektubları yukarıda üçüncü maddede yazılı saatten bir saat evveline kadar Ziraat Bankasına yatırılan 1352 lira 69 kuruşluk teminat makbuzunun Nafıa Müdürlüğü odasmda E,ksiltme Kpmisyonu riyasetine vereceklerdir. Posta ile gönderileoek mektubların nihayet üçüncü maddede vazılı saate kadar gelmiş olması ve dış zarfmın mühür mumile iyice kapatılmış olması lâzımdır. Postada olacak gecikmeler kabul edilmez. ( 6301)' Eylul sayısı Çukura yuvarlanan katnyon Dün gece saat 21 raddelerinde, Ni şantaşı ile Harbiye arasındaki Hamidiye çeşmesi yanında yağan yağmurlarla dolmuş bulunan bir çukura İnhisarlara aid bir kamyon yuvarlanmış, mürur ve uburun yarım saat kadar durmasma sebebiyet vermiştir. İnsanca zayiat yoktur. Amerika Her sene yapılan «En guzel ıkız hemşıreler> müsabakasına bu sene 310 kız (yani 155 ikiz) girmiş, İrene ve Madeleine Spencer hemşireler kazanmıştır. Son hava vaziyeti f Nevyorktaki büyük san'at mahallesi J Yeşilkö'y meteoıeloji istasyonundan aldığımız malumata göre, dün, hava, yurdun cenub sahılerinde bulutlu, doğu Anadolu ile orta Anadolunun şark kısmında çok bulutlu ve muvassaf yağışlı, diğer bölgelerde umumiyetle kapah ve yer yer yağışlı geçmiştir. Rüzgârlar, doğuda şarkî, cenub bölgelerde şimalî ve diğer bölgelerde garbî istikamette ve orta kuvvette Şu halde, gelecek sene oyunları, Türk esmiştir. Istanbulda ise hava, kapah geçfederasyonu kabul ederse, Istanbulda miş, rüzgâr cenubu garbîde/ saniyede 35 metre sür'atle esmiştir. yapılacaktır. Fenerbahçe tstanbuUpor maçi Yann Fener stadmda îsîanbulspor ve Fenerbahçenin A. ve B. takımları arasında birer maç yapılacaktır. Karaköyde: Büyükdere Beyaz Parkta « %£ Yarînki yüzmelere davet Beşiktaş jimnastik kulübü başkanlığmdan: Kulübümüzün yüzme havuzunun açıhşı yıldönümü münasebetile 18/9/938 pazar günü saat 12,30 da başlıyacak olan (M. Üstündağ kupası) yüzme müsabakalarına sayın saylavlarımızm, Halkevlerı ve kulübler mensublarınm, gazeteci arkadaşlarımızın ve su sporları merak lılarımn teşrifleri rica olunur. Dühu liye serbesttir. Gene Burgazın «Karaköy» köyündeki zarar ve zayiat da mühimdir. Köy, bir denbire seylâb felâketile karşılaşmış, dağ eteklerinde otlamakta bulunan 500 davarla bir yük arabası sürücü Şükrü ile birlikte sulann cereyanına kapılarak kaybol muştur. Ayıca bir bostan bekçisi ile bir kadın ve bir çocuğun da boğuldukları anlaşılmıştır. GREGOR'un VEDA KIR BALOSU Dikkat: NAŞID saat 9,5 ta başlıyacaktır. Komik N A Ş i D ve arkadaşlan Pazarlık İlânr Eskişehir Nafıa Müdürlüğünden: Nevyorkta da, Pariste olduğu gıbı bir san'at mahallesi vardır. Resmimiz, Grinviç Villâj tesmiye edilen san'at mahallesinde bir ressamın tesadüfî bir model üzerinde çalışmasını gösteriyor. Bir düzeltme İstanbul su sporları ajanlığmdan: 18/9/938 pazar günü Beşiktaş Jim nastik kulübü havuzunda büyükler arasmda yapılacak olan baycak yarışının 4X100 olmayıp 4X200 olduğu tavzih olunur. Eskişehir Çifteler yolunun 13 '•£ 000 21 '+ 900 kilometreler arasmda yapılacak 15976.05 lira keşif bedelli şose esaslı tamiratmm 5/9/938 ve kapah zarf usulile yapılan eksiltmesinde istekli çıkmadığından ev velce üân edilen şerait dairesinde 2490 numarah kanunun 40 ncı madde sine tevfikan bir ay müddetle pazarlığa konulmuştur. İsteklilen=: pazarlık Için her zaman Vijâyet Daimî Encümenine müracaat edebilirler. İsteklilerin 1190.20 lira muvakkat teminat vermeleri ve Vilâyete müracaatle alacakları ehliyet vesikasmı hâmil olmaları lâzımdır. ( 6390 ) rib bir eksiklik hissediyordu. İçinde, sanki birdenbire birşey kırıl mış, ve bu kırılan şey, bütün vücudüne bir kesiklik vermişti. 3«fiği; Feride Hanım hâdisesini; Istanbuldan bir akşamüstü, felâketten kaçar gibi Eskihisara koşup gelişini, evlilik hayatının bu büyük sukutu hayalini, o gündenberi ilk defa olarak yüreğinde isyan duymadan, süku netle, ve sanki yabancı bir hâdise imiş gibi lâkaydiye yakın bir tabiilikle düşü nüyordu. Bahçedeki çitin kenanndan dolaşıp, kıvrıla kıvrıla Gebzeye doğru uazanan yola baktı. Sefik. biraz evvel bu yoldan geçip ıstasyona gitmişti. Sımdi hâlâ orada tren bekliyordu. Zeyneb, bahçe duvarınm dibinden geçen yolun uyandırdığı tedai ile îstanbuldaki evi, kendi odasım, orada geçirdiği eşsiz saadet günlerini düşündü; sonra, gene ayni tedai ile, bu saadeti bir lâhzada yıkan imzasız mektubu, o mektubun sahibini düşündü. Bu akşam Istanbulda bulunacak olan Şefigin, belki de Feride Hanımla buluşacağım düşündü ve kalbi, yeni bir isyanla coştu. O sırada, Gebze istikametinde gözüne beyaz bir duman ilişti. Şefiği götürecek olan tren geliyordu. Beş dakika sonra, o beyaz duman, ta karşıki esmer dağın boyunca ilerlemeğe başladı, yavaş yavaş uzaklaştı ve bir ümid gibi azala azak nihayet kayboldu. Güneş kavuşup ortahk iyice karardıği zaman, Zeyneb, yüreğinde bir fırsat kaçırmış olmak hissile, kolları pence • * renin kenarmda, gözleri, lokomotif dumanınm eriyip semaya karıştığı karanlık noktaya takılı, hâlâ oturuyordu. 16 Postacı, Raika Hanımm telgrafını getirdiği zaman saat gecenin onuydu. Zeyneb yarım saat evvel yatmıştı. Sıdıka Hanım, uykusunu kaçırtmamak için ona bu telgrafı göstermedi, ertesi güne bıraktı. Zaten o saatte yapılacak birşey yoktu. Zeyneb îstanbula gitmek istese bile, mutlaka sabahı beklemek mecburiyetindeydi. Telgraf müstaceldi ve Raika Hanım, Sefiğin ağır hasta olduğunu haber veriyordu. Sıdıka Hanım, satırlann arasmdan gizli manalar çıkaracakmış gibi, telgrafı, üstüste birkaç defa okudu. Fakat, üç kelimeden ibaret olan bu fena haber, içinde başka manalar aramağa l'ıl zum kalmıyacak derecede beliğdi. (Arkast Büyük aşk romanı: 4 9 Nakleden: HAMDİ VAROĞLU Burada, evimizde kalmak, eski haya sun anne? Siz varsınız ya? tımı yaşamak, gene gafıl ve cahıl bir gene Ben ilel'ebed yaşıyacak değilim kız gibi asude günler geçirmek istiyorum. kızım! Herşeyin fenasını düşünmek lâ Ne olur, beni yanınızdan ayırmaym an zım. Sonra da, yaşh bir kadm, senin yasında bir gence arkadaşhk edebilir mi? ne! Sıdıka teyze, Zeynebin, içinde hâlâ Daha yirmi yaşındasın... Onünde büyük bir istikbal var... Bugün, Eskihisarın yaşlar titriyen gözlerine baktı. Burası senin kendi evin kızım; sa bu hücra köşesinde hayatının sonuna kana, kalma demiyorum. Hatta, sen gi dar manasız, kasvetli, ölü günler geçir dince bana zindan olan bu evde seni, mekten korkmaz gibi görünüyorsun... mümkün olsa, ebediyen alıkoymağı ben Çünkü, çok sevdiğin Şefigin ihaneti, he<kha ziyade isterim. Fakat... Artık, eski nüz acılığını tecrübe etmediğin o gün gene kız değilsin. Evli bir kadmsm. Is lerden daha ıstırabh. Halbuki, o acıyı tanbulda, seni bekliyen bir kocan, bir yavaş yavaş unutup da tek başına kalmış evin, o kpcana ve o evine karşı bir takım olmanın azabile karşılaştığın gün, yap vazifelerin var. Onun içindir ki, seninle tığına nadim olacaksın. Zeyneb... sen, konuşurken, evli bir kadına hitab eder dünyada, hiçbir şeyin kusursuz olamıyagibi konuşuyorum. Şimdi özler gibi gö cağını bilmiyor musun? Hele erkekler... ründüğün o münzevi hayatın, birkaç ay Sevgi denilen şey, tam olamaz kızım. En içinde sana nekadar ağır geleceğini hiç kuvvetli sevginin bile, gün gelir, sırıtan bir tarafı bulunur. Bunu böyle bilirsen, düşündün mü? Münzevi mi? Nicin münzevî ol Şefiğin Feride Hanımı ziyaret etmesini, ihanet saysan bile, Eskihisardaki inziva şın. Gözüme hâlâ çocuk görünüyorsun ya sığmacak kadar ümidsizliğe kapıl dedimse, sahiden çocuk değilsin ya! Son pişmanhk fayda vermez. mazsın... Sıdıka Hanım odadan çıktıktan sonra, *** Zeyneb, dolabın açık kalan kapağım Sıdıka Hanım, birçok uğraşh, fakat Zeynebi ikna edemedi. Sözlerinin, kızı örttü; pencerenin önüne bir iskemle çeküzerinde yaptığı tesiri anlamak için yü ti, oturdu; düşünmeğe başladı. Sefiğin o gün Eskihisara birdenbire züne baktığı zaman, gene kadmın çehgelişi, gene kadmın ruhunda yeni bir fırresinde, yemeğe darılan çocuğun, yaptığma nadim fakat gururuna mağlub so tına koparmıştı. Bir aya yakın bir zamanmurtkanlığını görüyordu. Bu haleti ru danberi, beyninin içinde, Feride Hanımm hiyenin, fazla ısrar karşısmda menfi ne yüzile ayrılmaz bir halita halinde blrîeştice vereceğini bildiği için, nihayet sus miş görmeğe alıştığı 5efiğin hayali, karmağı tercih etti. O günlük bu kadarla ik şısmda hakikat olarak belirince, imzasız tifa edip işi oluruna bırakmaktan başka mektubu aldığı günün bütün acı intıbaları, yeni bir feveranla yüreğini doldurçare yoktu. Şefiğe verdiği ümidi boşa çıkarmış ol muş, asabını yeni bir sademe ile sarsmışmaktan ileri gelen bir üzüntü ile, son bir tı. Fakat, bu sademede, ilk acınm şiddetini azaltan bir tesir vardı. Belki Şef'.ğin defa daha sordu: Hulâsa, S^fikle banşmak niyetin yüzünü görmüş olmaktan, belki de, samimî görünen sözlerinde, hafif de oha de değilsin öyle mi? Hayır anne; kat'iyyen! Barışmak bir teselli noktası bulmaktan ileri gelen, affetmektir. îhanetini affedemiyecek, sükunete benzer bir hal hissediyordu. unutamıyacak olduktan sonra, zâhiren Şefiğin yalvaran sesine kapılıp İstanbarışmanm ne kıymeti var? Her dakika bula avdeti düşünmüş değildi. Annesi bu ihaneti hatırlıyarak cehennem azabı nin barıştırma teşebbüsünü de muvafa yaşamaktansa.... katle karşılamağı aklmdan geçirmemisti. Sen bilirsin kızım. Benden günah Yalnız, Ş«fik gittikten sonra, elinde tutgittî. Amma, beni dinlersen iyi düşün, ta tuğu eşyayı bir yerde unutmuş gibi, ga I