31 Ocak 1939 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 8

31 Ocak 1939 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 8

Memur baremi kanun projesi Madde: 5 Devlet memurluğuna ilk defa girenlerden umumî müfetişlik, Riyaseti Cumhur dairesi memurlukları, hususî kalem müdürlükleri, mütercimliker, elçilikler, valilikler ve hukuk müşavirliklerine tayin olunacaklar bu kanunun 3 üncü maddesinde yazıh kayıdlara tâbi tutulmaksızın kadrodaki derece maaşı ile bu memuriyetlere tayin edilebilirler. Bu gibilerin muayyen terfi müddetlerini doldurdukça ayni vazifede terfileri de caizdir. Şu kadar ki bulundukları bu dereceler tahsil vaziyetlerine ve hizmet müddetlerine nazaran ancak bu kanundaki umumî hükümlerin müsaadesi nisbetin1 150 600 de başka memuriyetler için mükteseb hak 2 125 500 sayılabilir. 3 100 400 Evvelce devlet memuriyetinde bulun4 90 300 duğu halde bilâhare ayrılmış ve en az beş 5 80 260 seneyi müstemirren memurluk haricinde 6 70 210 geçirmiş olanlar da bu vazifelere ayni su7 60 170 retle tayin olunabilirler. 8 50 140 Kezalik dairesinin bağlı bulunduğu 9 40 120 vekâlete tâbi alelumum teşkilât haricinde 10 35 100 diğer bir vekâlet teşkilâtına ilk defa ola11 30 85 rak yukarıda sayılı memuriyetlerden bi 12 25 75 rile intisab edecek herhangi bir derecede13 20 60 ki devlet memurları hakkında da birinci 14 15 50 fıkra hükmü tatbik olunabilir. 15 10 40 Bu madde mucibince yapılacak tayin Tekaüd ve harcirah hesablarında vc muhtelif kanunlarm maaş asıllaruıa taal ve terfiler, adı geçen vazifelerin filen ifaluk eden hükümlerinin tatbikmda bu cet sile meşrut ve mukayyeddir. Terakki için aranan sartlar velin ikinci siitununda yazıh miktarlar ve emsali hasıhna aid hükümlerde de üçünMadde: 6 Yukan dereceye terfi cü sütundaki rakamlar esastır. için en az dört sene bir derecede bulun Madde: 2 Umumî muvazeneye da muş ve bu kadar müddet o derece maabil dairelerin 1 inci madde mevzuuna gi şını filen almış olmak şarttır. ren teşkilât kadrolan bu kanuna bağlı Yüksek mektebden mezun olanlar için cetvelde yazılı olduğu şekilde değiştirıl bu müddet üç senedir. miştir. Müddetlerini ikmal etmeden mafevk derecede bir memuriyete tayini icab e Devlet memurluğuna ilk defa denler müddetleri hitamına kadar eski girecekler derece maaşlarını ahrlar. Madde: 3 Devlet memurluğuna Her ne suretle olursa olsun bir dere ilk defa girenlerin menşelerine ve tahsilceden falza terfi caiz değildir. lerine göre alınabilecekleri dereceler asaŞu kadar ki 7 ve daha yukan derece gıda gösterilmiştir: A ) Ortamekteb mezunu olmayıp da lerden birine aşağıdaki derecede kadroya memurin kanuna göre memur olabile göre memuriyet olmadığı veya ehil me mur bulunmadığı takdirde iki derece acekler 15 inci dereceye, B) Ortamekteb mezunu olanlar 14 şağıdaki memurlann tayini caizdir. Bu suretle iki derece yukarıdaki memuriyete üncü dereceye, tayin olunanlar eski derecelerinde bir terC) Lise veya muadili mekteblerden veya orta tahsille ayni zamanda meslek fi müddeti dolduruncıya kadar o derece tabsili veren en az beş yılhk veya orta maaşını, bir terfi müddetince de aradaki rnekteb tahsilini ikmalden sonra en az iki derece raaaşmı aldıktan sonra tayin edilyılhk meslek mekteblerinde mezun olan dikleri derece maaşmı alırlar. 6 ncı ve daha aşağı derecelerde yukanlar 13 üncü dereceye, ki dreecelerden karşılık gösterilmek sureD) Use derecesinde bir tahsil üzerine en az bir yllık meslekî tahsil yapmış veya tile aşağı derecedeki vazifelere memur kurs görmüş ve yahud beş yılhk meslek tayini caizdir. 5 inci maddede yüaılı hükümler mahmektebi tahsili üzerine en az iki yılhk dafuz kalmak üzere beşinci ve daha yukaha yüksek bir meslek tahsilini bitirmiş veva orta tahsilini bitirdikten sonra en az r ıderecedeki memuriyetlere tayin edileirt yılhk meslek mekteblerinden mezun bilmek için yüksek mektebden mezun ololanlar mesleklerine aid memuriyetlerde mak şartbr. 12 nci dereceye, (Lise veya muallim mektebini bitir dıkten sonra imtihanla orta tedrisat muallimliği ehliyetnamesi almış olanlar Maarif meslekine bu derece ile ahnabilirler.) E ) Altı yıldan az tahsilli yüksek mekteb mezunlan 11 inci dereceye, 1 Bunlardan askerlik hizmetini ifa etmeden memuriyete intisab edecekler altı ay müddetle 12 inci dereceye almır Iar. 2 Tahsil müddetinin 3 yıldan eksik veya fazla olması halinde eksiği ilk terfi müddetine eklenir ve fazlası ilk terfi müddetinden indirilir. F) 6 yılhk yüksek mekteb mezunlan 10 uncu dereceye, G) Lise tahsilini yurdda ikmal edenlerden yüksek tahsilini gerek memleke timizde ve gerekse yabancı bir memie kette bitirdikten sonra mesleğin muayyen bir şubesinde aynca ihtısas yaparak ihtısaslarını hususî kanunlannda yazıh şe klide tasdik ettirenler 9 uncu dereceye, H ) Yukarıdaki fıkralara göre 15, 14, 13, 12, 11 ve 10 uncu dereceye girecekler arasında mesleklere göre icra vekilleri heyetince tesbit edilecek yabancı diller den birine ve 9 uncu dereceye ahnabilecekler arasında bu dillerden ikisine hakkile vâkıf olduklan İcra Vekilleri heyeti kararile teşkil edilecek bir komisyon huzurunda imtihanla sabit olanlar bir derece yukansına ahnabilirler. Kadroda açık yer bulunmaması dola yısile tahsillerine göre girebilecekleri dereceden daha aşağı derecede bir memuriyete alınanlardan ehliyeti görülenler şu belerinde ilk açık vukuunda girebilecekleri derecelere tercihan tayin olunurlar. Madde 4 : Devlet memuriyetine bidayeten ahnırken yabancı bir dil bilmedikleri halde memuriyete geçtikten sonra öfrendikleri veya bir dil bildiklerinden dolayı üst dereceye alınanlardan bilâhare bir dil daha öğrendikleri 3 üncü maddenin H fıkrasında yazıh şartlar dairesinde sabit olanlara yapılacak nizamname ile tesbit olunacak nisbetlerde ve bir defaya tnahsus olmak üzere nakdî mükâfat veAnkara 30 (Telefonla) Devlet lemurlannın maa§lannın tevhid ve tea lüliine dair olan 1452 sayılı kanuna ek .anun lâyihasile, devlet müesseseleri meaurlan aylıklarının tevhid ve teadülü lakkındaki kanun lâyihası, Büyük Millet vleclisi ummnî heyetine sevkolunmak ü :ere Bütçe encümenince hazırlanmıştır. 3 roje şudur: Madde 1 Maaşlı devlet memurlarıım (hâkimler ve mualliraler dahil, subayar ve askerî memurlar haric) dereceleri re her dereceye aid maaş asıllarile tutan ışağıdaki cetvelde gösterilmiştir: Derece Maa$ asılları Tutan CUMHURİYET 31 tkincikânun 1939 Hitler'in beklenen nutku (Baftarafı 1 inci sahifede) başkalannın müdahalesine müsaade etmiyecektir.» Bazı istisnalar nn terfilerindeki hükümlere tâbidir. Maaşlı veya ücretli ihtısas mevkilerinde istihdam olunacaklar bu kanun mu cibince muayyen şeraiti ihraz edinciye kadar ihtısas mevkii olmıyan diğer bir vazifeye tahvilde mükteseb hak teşkil etmemek üzere kadrolannda muayyen maaş veya ücretle tayin olunabilirler. Bu gibilerden bir terfi müddetini ikmal edenlerin ayni mahiyetteki ihtısas mev kilerinde kezalik mükteseb hak teşkil etmemek üzere terfileri de caizdir. îhtısas mevkilerinin, teşkilât kadrolarına bağlı kadrolarda tasrıh edilmiş olmasi şarttır. Madde: 11 Ücretli vazifelelrde bulunanlardan bir terfi müddetini dolduranlar ücretlerinin tekabül ettiği derecedeki maaşlı memuriyetlere ve doldurmı yanlar bir derece aşağıdaki memuriyet lere naklolunabilirler. Ücretli bir vazifeye nakledilecek maaşlı memurlardan bulunduklan derecede bir terfi müddeti dolduranlar iki ve bu müddeti doldurmıyanlar bir üst dereceye aid maaş tutannın tekabül ettiği ücretleri alabilirler. Bunların geçtikleri maaşlı veya ücretli memuriyet derecesindeki terfi müddetinin mebdei nakledildikleri tarihtir . Madde: 12 Ücretlerden Ankara da bulunanlara 10 uncu madde mucibince girebilecekleri maaşlı derecelere aid mesken tazminatı maaşlı memurlar hak kmdaki umumî hükümler dairesinde ve rilir. Derecelerinin üstünde ihtısas mev kilerinde ücretle istihdam edilenlere bu tazminat verilmez. Madde: 13 Gerek bir vekâlet teşkilâtından diğer bir vekâlet teşkilâtına, gerekse (....) sayılı kanun hükümlerine tâbi teşekküllerden vekâletler teşkilâtına veya vekâletler teşkilâtmdan bu teşekküllere memur nakli aid olduğu vekilin muvafakatine bağhdır. Istif a edenler altı ay müddetle bu mad dede yazıh diğer bir vekâlet veya teşekkülde herhangi bir vazifeye tayin edilemezler. Bu madde hükmü ücretlilere de şamil olup ancak tayinleri mahallerine aid memuriyetler arasındaki nakil ve tahviller valilerin müsaadesile yapıhr. Müsabaka ve ehliyet imtihanları li tahsildar, daktilo ve steno ve bunlara benzer müteferrik müstahdemler bu kanun hükümlerine tâbi değildirler. Madde: 17 Mülhak bütçeli idareler, hususî idareler, belediyeler, ticaret odaları ve borsalar dahi bu kanun hü kümlerine tâbidirler. Ancak İnhisarlar ve Devlet Demiryolları ve Limanlan Işletme idaresi umum müdürlerine alacaklan ücretten başka görülecek lüzum üzerine îcra Vekilleri Heyeti kararile ayda 100 lirayı geçmemek üzere münasib bir taz minat verilebilir. Madde: 18 Ücretle müstahdem memurlann harcirahları maaşlı memur ların harcirah hükmüne tevfikan ve isbu kanunun birinci maddesinde yazıh de rece aylıklan esas tutularak hesab edilir. Madde: 19 Devlet memurlan aylıklarının tevhid ve teadülüne dair olan 1452 sayılı kanunun 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ve 16 ncı maddelerile mezkur kanunun ve diğer kanunlarm bu kanuna muhalif hükümleri ve 163 ve 206 sayılı tefsirlerin hükümleri ve muhtelif dairelerin teşkilât kanunlannda mevcud ve maaş emsali hasıhnın veya maaş emsali hasıhnın fazla veya eksiğinden ücret olarak verilebileceği yolundaki salâhiyetler kaldırılmıştır. Madde: 20 Riyaseti Cumhur teşkilâh hakkmdaki 2180 sayılı kanunun 13 üncü ve mezkur kanunun 3011 sayılı kanunla değiştirilen 14 üncü ve Ankara Yüksek Ziraat Enstitüsü hakındaki 2291 sayılı kanunla îstanbul Üniversitesi hakkındaki 2928 sayılı kanunun ve bunların ek ve tadillerinin asistan, doçent ve profesörlerin hizmete alınış ve terfileri hakkındaki Müze ve Rasadhane teşkilâtı hakkmdaki 2530 sayılı kanunun müte hassıslan hizmete alınıs ve terfilerine dair hükümleri ve Cumhur Başkanlığı Filârmonik orkestrası teşkilât ve orkestra mensublannın terfi ve tecziyeleri hakkmdaki 3045 sayılı kanunun orkestra tnensublarının hizmete almış ve terfilerine dair hükümleri ve Posta, Telgraf ve Telefon idaresi teşkilâtı hakkmdaki 2822 sayılı kanunun 3080 sayılı kanunla değiştirilen 28 inci maddesi ve 3021 sayılı emniyet teşkilâtı kanununun 24 ve 47 nci ve Büyük Millet Meclisi teşkilâtı hakkmdaki 3552 sayılı kanunun 5, 6 ve 7 nci maddeleri hükümleri mahfuzdur. mevkiinde bulunan ücretli memurlar B) Halen ihtısas mevkiinde bulunan ve ehliyetleri Vekâletlerince tasdik olunan ücretli memurlann bir defaya mah sus olmak üzere bu kanunun neşri tari hinde almakta olduklan ücret derecesinde bırakılmaları veya ücretlerine tekabül eden maaşın bir derece aşağısındaki gene ihtısas mevkii olan maaşa geçirilmeleri caizdir. Şu kadaT ki bu suretle alacaklan ücret ve maaş dereceleri 10 uncu maddede yazıh ihtısas mevkileri haricindeki memuriyet derecelerine nakil ve terfi etmeleri için mükteseb hak teşkil etmez. C) ( A ) fıkrası mucibince dereceleri tespit edileceklerin dahil olacaklan de receler tutarile almakta olduklan aylıklan arasındaki fark, yirmi beşte biri her ay memurun ayhğından indirilmek suretile izale edilir. Mu vakkat madde: 3 1 9 3 8 yıh rmrvazenei umumiye kanununa bağlı E cetveline dahil tertiblerden alınan kadrolardan daimî mahiyeti haiz bulunanlan da ihtiva eden ve ihtısas mevkilerini gösteren ve bu kanunun 8 inci maddesine göre teşkilât kanunlanna eklenmesi icab eden daimî ücretli kadrolara müteallik lâyihalar en geç 31 birincikânun 1939 tarihine kadar Büyük Millet Meclisine verilir. Muvakkat madde: 4 Yüksek mekteb mezunu olmayıp da 1452 sayılı kanunun mer'iyete girdiği 1 eylul 1929 tarihinden evvel devlet hizmetine girmiş olan maaşlı memurlann beşinci dereceye ve bu gibilerden mezkur tarihte beşinci ve daha yukan derecelerden birinde bulunanlann da bulunduklan derecenin iki derece yukansına terfileri caizdir. Bu kanunun mer'iyeti tarihinde ücretle müstahdem olanlardan yüksek mekteb mezunu olmıyanlann terfi edebilecekleri dereceler yukarıki fıkra hükümlerine ve bu kanunun onuncu maddesindeki ölçüye göre tayin olunur. Muvakkat madde: 5 Bu kanunun mer'iyete girdiği tarihte vazife başında bulunan memuTİann bilfiil maaşını al makta olduklan derecedeki terfi müddetleri on beş sene kaydı olmaksızm 1452 sayılı knunla kabul edilmiş olan terfi müddetlerine göre hesab olunur. Ihtisas Yalan haberler Hitler, bundan sonra Almanyadaki iktısadî ve malî buhran ile yiyecek fıkdam hakkında yabancı gazetelerde çıkan haberlere temas ederek bu haberlerin Ya hudüer tarafından uydurulmuş yalanlardan ibaret olduğunu söylamiş ve demiştir ki: « Bu yalanları uyduranlann arzulanna rağmen istihsalâtımız artmıştır, iktısadî ve malî vaziyetimizde buhran yoktur, Ihalkımızın iaşesi her zamankinden daha rnükemmel bir haldedir. Bugün Almanyada bir metre murabbadan 135 kişi yaşadığı halde, muhtac halde bir Alman yoktur, halbuki bir metre murabbaı arazide 15 kişi yaşayan demokrasilerde işsizlik meselesi bile he nüz halledilememiştir. Almanya, bugün müstemlekeden mahruın olduŞu halde işsizlik meselesini kökünden halletmeğe muvaffak olmuştur.» Müttemleke meselesi Harbden evvel mevcud meseleler umumî harbden sonra daha vahim bir sekil iktısab etmişlerdir. Ortada siyasî, iktısadî ve manevî hiçbir sebeb yokken Aknan müstemlekeleri cebren işgal edilmiştir. 80 milvon nüfusa malik olan Almanyava esaret havatı yaşatmak istiyorlar. fakat kimse buna muvaffak olamıyacktır. Bu sahadaki haksrehklar tamir edilmeli ve Avrupada müspet birer kuvvet olan Almanya ile ttalya tatmin edilmelidir. Müstemlekelerimizi iade etmemek için, onları aakerî maksadlara kullanacağımnıza ileri sürüyorlar; halbuki yalnız tngiltere teslihata 20 milyar mark tahsis etmiştir. Müstemleke meseîesinde biz, rrveşru hukukumuz için mücadele eddyoruz. Ba'kasında olan bizde de bulunmalıdır. Herkes gibi biz de silâhlanabili riz, cünkü biz de müstakil bir devletiz ve kendilerine güvenebileceğimiz dostlarırruz vardır. Yahudi meselesi Kadronun müsaadesizliği hali Madde 7 Ehliyetleri ve sicilleri itibarile terfie hak kazandıkları halde kadronun müsaadesizliği sebebile bir derecede iki terfi müddeti geçirmesine rağmen terfi edemiyenlere her derecede bir defaya mahsus olmak üzere üst derece maaşı verilir. Bu hükmün tatbikmda geçecek terfi müddetlerinin mebdei bu kanunun meriyeti tarihinden itibaren hesab olunur. Madde 8 Alelumum maaşlı veya daimî ücretli hizmetlere aid kadrolarm teşkilât kanunlarına bağlanması şartnr. Ancak muvakkat ve mütehavvil müddetlerle ifası icab eden ve daimî mahiyet arzetmiyen hizmetlerin bütçe kanunlanna bağh ( E ) cetvellerine dahil tertiblerden alınacak kadrolarla idaresi caizdir. Muvazenei umumiye kanununa bağlı ( D ) cetveli yalnız 16 ncı maddede yazıh müstahdemlerle nakil vasıtaları kadrola nna inhisar eder . Madde: 9 1542 sayılı kanunun 18 inci ve 3139 sayılı kanunun 1 inci mad deleri mucibince verilecek mesken tazminatı 1 3 üncü dereceler için 60, 4 ve 4 inci dereceler için 30 ve 68 inci dereceler için 22, 913 üncü dereceler için 15, 14 ve 15 inci dereceler için 10 lira olarak tesbit olunmuştur. Memuriyet veya muvakkat memuriyetle Ankaradan ayrılanlara ayrıldıkları müddetin yalnız üç ayı için bu tezminat verilir . Bir memuriyete açıktan vekâleten tayin edilenlere almakta olduklan vekâlet maaşı nisbegtinde mesken tazminatı verilir. 6 ncı madde mucibince müddetini ik mal etmeden yukarı derecelere tayin edilenlerin alacaklan mesken tazminatı almakta olduklan maaş derecesine tekabül eden tazminattır. Ücretle alınacak olanlar için... Madde 10 Ücretli vazifelere ilk alınacak memurlar tahsil derecelerine ve diğer vasıflarına göre girebilecekleri maaşlı memurluk derecesinin ancak bir üst derecesine aid maaş tutarile tayin oluna bilirler. Bulnarın terfileri de maaşlı memurla Madde: 14 Meslekî tahsil veya iht:sas tahsili görerek mesleklerine aid daire ve vazifelere intisab edenlerle bu kanunun 5 inci maddesinde yazıh vazifelere ve ihtısas mevkilerine alınanlar müstesna olmak üzere bidayeten devlet memuriyetine ahnacaklann müsabaka imtihanma, birden fazla talib bulunmadığı takdirde ehliyet imtihanma girib kazanmalan şarttır. Madde: 15 Hususî bir kanunla aksine saharat olmadıkça umumî ve mülhak ve hususî bütçelerle idare olunan daıre ve müesseselerle belediye bütçelerinde yer alan memurlann uhdelerinde; bulundukları müesseselerin içinde ve dışmda maaşlı veya ücretli aslî iki memuriyet içtima edemez. 788 sayılı memurin kanununun 8 inci maddesile 1496 sayılı kanunun birinci maddelelri hükümleri ücretli memurlara da şamildir. Maaşlı veya ümretli memurlann uhde lerinde maaşlı veya ücretli yalnız bir daimî muallimlik bulunabilir. Şu kadar ki aslî vazifesi maaşlı olan lann uhdesindeki maaşh muallimlikten alacaklan para ücret itibar olunur. Bu suretle ilâveten bir muallimlik deruhde edenlere muallimliğin ücret veya maaş tutannın üçte ikisi veriir. Muallimlerden uhdelerinde rektörlük, dekanhk, müdürlük, başmuavinlik, mua vinlik, başmuallimlik, lâboratuar, mühendis mektebi ve sanat okulları atölye eşfliği gibi ücretli idarî bir vazife bulunanlann iki muallimliği cemetmeleri caizdir. Bunların idarî vazifelerine aid ücretlerin ve muallimlik maaş veya ücretlerinden miktan fazla olanın tamamı ve ikicinsinin de üçte ikisi verilir. (Müderris, profesör, doçent tâbirleri muallimlik ifadesmde dahildir.) Yukarıda sayılı idarî vazifeler olmı yanlara üç muallimlik verilebilir. Bunlar maaş veya ücretlerinden miktan fazla olanın tamamım ve tayin sırasile de ikincisinin ücte ikisini ve üçüncüsünün üçte birini alrrlar. Tabiblerin ve mühendislerin deruhde edebilecekleri meslekî vazifelerin adedi ve bundan dolayı kendilerine verilecek maaş veya ücretler nispeti uhdelerinde idarî vazife bulunduğuna veya bulunmadığına göre muallimler için yukanda konulan hükümlere tâbidir. 900 sayılı kanunla 1702 sayılı kanun ve bunarın en ve tadilleri hükümleri mahfuzdur. Hâkimlerin ve D. D. Demiryolları memurlarımn vaziyeti Bu kanun, 2556 sayılı hâkimler kanununda yazıh haller haricinde hâkim ler ve müddeiumumiler hakkında da tatbik olunur. Şu kadar ki, zikri geçen kanunun 57 nci maddesinde gösterilen terfi müddeti hâkimlerle müddeiumumiler ve muavinleri ve bu sınıftan sayılanlar hakkında da üç senedir. Devlet Demiryollan ve Limanlan îşletme Umum Müdürlüğü memur ve müstahdemlerinin jücretleri hakkmdaki 2847 ve 3173 sayıh kanunlarm hükümleri mahfuzdur. Şu kadar ki, hizmete alınışta tahsil dereceleri esasına göre verilecek ücretler bu kanundaki miktarlan ve 1 inci dereceye verilen azamî ücret miktan bu kanundaki azamî haddi geçemez. San'atkâr ve işçilerin hizmete alınışında mezkur kanunlann hükümleri tatbik olunur. Kanunun kaldırdığı »alâhiyet Muvakkat madde: 6 Muhtelif dairelerin teşkilât kanunlarile 1452 sayılı kanun hükümleri haricinde olarak ücretlerin maaşa geçirilmeleri veya haricden ahnacaklann muayyen derecelere tayinleri hakkında verilen salâhiyetler bu kanunun mer'iyeti tarihinden itibaren hitam bulmuş sayıhr. Muvakkat madde: 7 3499 sayıh avukathk kanununun beşinci maddesi hükmü mezkur kanununun 8 inci muvakkat maddesinde gösterilen müddet için de devlet, umumî ve hususî mülhak bütçeli idarelerin avukatlan hakkında tat bik edilinciye kadar bu avukatlar bu daireler haricinde kalan müesseselerin avukathklannı deruhde edebilirler. Bu takdirde bunlann ücretleri tam olarak ve rildiği gibi serbest iş almaya da devam edebilirler. Muvakkat madde: 8 Ücretlilere aid teşkilât kanunu yapıhncrya kadar Iktısad Vekâletinin yabancı memleketler deki teşkilâtında daimî bir vazife ile çalışan ücretli memurlann dereceleri tutarile bu vazifeler için kadrolannda gösterilen ücret miktarlan arasındaki fark bu vazifelerde bulunduklan müddetçe temsil tahsisatı olarak verilir. Almanya milletinin, İngiMz, Amerikan ve Fransız milletine karşı kat'iyen kini yoktur, fakat Yahudiler bunun aksini propaganda ediyorlar. Yahudilere karşı mücadeleye devam edeceğiz. Yahudi dostu geçinenler, niçin onları kendi memlcketlerine kabul etmek istemiyorlar? Biz Almanyada yalnız Almanlarm bulunmasını istiyoruz. Bugün Almanyada halis bir Alman kültürü kurulmuştur. Yahudi kültürünü. methedenler Yahudileri memleket haricine çıkardığımızdan dolayı bize minnettartar olmalıdırlar, çünkü bu suretle kendileri Yahudi kültüründen daha iyi istifade edebileceklerdir. Beynelmilel Yahudi maliye teşkilâtı Avrupadan koğulmazsa, muhakkak yeni bir harb çıkacaktır. Yahudiler yeni bir harb çıkarmak suretile dünyayi Bolşevikleştirmek istiyorlar. Ahnanva ile İtalya bu sebebden dolayı Yahudilere karşı ımücadele etmektedirler.> Dini mücadele Hitler bundan sonra Alman devletlnln din düşmanı olmadığını izah ederek, sadece başka memleketlerde olduğu gibi din işlerind devlet işlerinden ayırdığını ve ruhandlerin devlet işlerine müdahalesine müsade etmediğini söylemiş ve sözlerine söyle devam eıtmdştir: îtalyan Alman dostluğtt Muvakkat maddeler Muvakkat madde: 1 Bu kanunun ikinci maddesine bağlı teşkilât kadrola rında yapılan değişiklik dolayısile ellerine geçecek para miktan evvelkinden az olanlar aradaki farkı, terfi suıetile telâfi edinciye kadar, mükteseb halk olarak almakta devam ederler. Yukarıki fıkra şümulüne giren veya girmiyenlerden birinci maddede yazıh cetvelde yapılan tadilât dolayısile maaş asılları değişmiş olanlann gerek evvelki gerek yeni derecelerinde geçen hizmet müddetleri eski maaş asıllanna en yakın üst maaş derecesinde geçmiş sayıhr. Tekaüd maaşının hesabmda mükteseb haklar mahfuzdur. Muvakkat madde: 2 A Halen üc retli bir vazifede müstahdem olanların tahsil derecelerine ve bu kanuna tâbi dairelerle ( ) sayılı kanuna tâbi müesseselerde ücret ve maaşla geçmiş müddetlerinin mecmuuna göre on beş yılhk hizmet müddeti kayd: olmaksızm 1452 sayıh kanunun esaslan ve bu kanunun 10 uncu maddesindeki ölçü dahilinde ücretleri tespit edilir. Şu kadar ki bunlar meyanmda bu kanunun neşri tarihinde müstahdem olanlardan hizmet müddetleri üç seneye kadar olanlann 1, üç sene den fazla olanlann 2 yukan dereceye geçirilmeleri caizdir. Ancak bu dereceler terfi ve tahvillerde mükteseb hak teşkil etmez. Bu fıkra mucibince ücretleri tespit edileceklerin alacaklan ücret halen almakta olduklan miktan geçemez. Kanun müteferrik müstahdemlere İnhisarlar Umum MüdÜTİüğü kadro famil olmıyacak sunda dahil olup bu kanunun neşri ta Madde: 16 Odacı, kolcu, bekçi, rihinde müstahdem olanlar hakkında bu evrak müv«zzii, gemi mürettebatı, ücret hükümler tatbik edilemez. c Bugünkü İtalyanlar eski Romalılarin, biz ise eski Tenton'larm halefleri bulunuyoruz. Bu bakımdan aramızda kan, tarih ve kültür bağları vardır. Mu> solini ile Faşizm olmasaydı, îtalya bu gün Bolşevizmin elinde bulunacaktı. Biz de ayni tehlikeye maruz bulunacaktı. Biz de ayni tehlikeye maruz buunduk ve müşterek tehlikeye karşı el birldği yaptık. Tarihi yapan insanlardır. Büyük aMuvakkat madde: 9 1 eylul 1929 tarihinden evvel maaşlı devlet memuri damlar ise temsil ettikleri milletlerin yetinde bulunmuş olanlardan bu kanu arzularım ifade ederler. Almanya sulh ittiyor nun mer'iyeti tarihinden sonra yeniden Biz harb istemiyonız, fakat başkalamemuriyete ahnacaklann filen aldıkları maaş ve bu maaşın mevcud derecelerden n da bizim gibi hareket etmelidirler. birine tekabül etmemesi halinde buna en Bu takdirde teşriki mesaiye hazınz. Müstemleke meselesi müstesna olmak yakın üst derece maaşı kendileri için müküzere, îngiltere ve Fransa ile ihtilâfı teseb hak sayıhr. Evvelce bu maaşta gemucib herhangi bir meseleımiz yoktur. çirdikleri müddetler yeni girdikleri dereBu mesele halledildikten sonra kendilecede geçmiş sayıhr. rile teşriki mesai edeceğimiz tabiîdir. Yukarıki fıkrada yazıh olanlann evvelce bulunmuş olduklan memuriyete yahud bunun maaşça muadili olan diğer herhangi bir memuriyete alınmaları da caizdir. Şu kadar ki bu suretle ahnanlann yeni maaşlan eskisinden yüksekse mafevk dereceye terfi için bu maaşla muayyen müddeti ikmal etmeleri şarttır. Muvakkat madde: 10 Muhtelif dairelerin teşkilât kanunlannda mevcud ve maaş emsali hasılınm veya emsal hasıl fazlası veya eksiğinin ücret olarak verilebileceği yolundaki salâhiyetlere müsteniden tayin edilmiş olanlardan halen müstahdem bulunanlara bugün verilmekte olan ücretlerin şahıslanna münhasır olmak üzeTe verilmesine devam olunabilir. Madde 21 Bu kanun 1 haziran 1939 tarihindea muteberdir. Madde 22 Bu kanunun hükümlerini kraya tcra Vekilleri Heyeti memurdur. Harbi hazırlamakta olan beynelmilel Yahudi teşkilâtlan harb çıkacağma kanddirler, ben ise uzun bir sulh temini kabil olduğuna kani bulunuyorum. Şimalde olduğu gibi, cenubda ve şarkta Romanya, Bulgaristan, Yugoslavya, Yunanistan ve Türkiye ile dostane münasebatnnız vardır. Almanya, diğer milletlerle olduğu gibi, Amerikan milleti ile de dost geçinmek ister, fakat Amerikalılarm müstakil bir devlet olan Aknanyanm dahilî işlerine kanşmasmı istemeyiz.» Hitler, Alman milletinin iki bin senedenberi giriştiği mücadelenin muvaffakiyetle neticelendiğini, ve büyük Almanyanın tahakkuk ettiğini kayıd ile bu uğurda çalışan bütün Alman Kral ve mparatorlanna minnettarlığını bildirmiş ve sözlerini §u kelimelerle bitirmiştir: < Bugünkü mes'uıd devri yaşayan ve onunla iftihar eden Alman neslini tebrik ederim.»