1 Mart 1939 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

1 Mart 1939 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

CUMHURİYET 1 Mart 1939 Ne tuhaf şey! Nikâhlı olduğunu guya bilmiyormuş, onun için iki defa daha evlenmiş! Evli bulunduğu halde tekrar tekrar evlenmiş olmak esasmdan açılan bir daya, Almanyada Aahen mahkemesinde, Java edilen erkeğin beraet etmesile neti:elenmiştir. Bu erkeğin üçüncü defa olnak üzere evlenmiş bulunmasına rağmen jeraet etmesinin sebebi, mahkemece, biinci karısınm kendi nikâhında kaldığmı .onraki evlenişlerinde bilmediği kanaatiıin hasıl olmasıdır. Şimdi yaşh olan bu adam, bundan enelerce evvel, henüz 20 yaşmda iken, îk defa evlenmiş ve ilk evlilik devresi, ouz sene sürmüştür. Aradan otuz sene geince, taraflar arasmda boşanma davası çılmış, bu davanın görülmesine Dort lund mahkemesinde başlanmıştır. Mu lakemede hazır bulunmıyan erkek, bir ün vekiline davasmın ne safhada oldu unu sormuş, o da «Lehine halledildi»deıiştir. Bundan sonra bir daha o avukatın üzünü görmiyen adam, «artık boşanmış ulunuyorum» zannile ikinci defa bir kaın almıştır. Bu ikinci evlilik hayatı da d sene devam ettikten sonra, gene Dortıund mahkemesinde ikinci evlilikten bo înma davası açılarak, boşanma kararı erilmiştir. Yaşı ilerliyen erkek de, üçünii defa evlenip, Aahen civarında bir yere üçüncü karısile birlikte istirahate çe ilmiştir. /POJÎ Mahkum Yahudi! Suçlunun ırk düşmanlığı yaptığı anlaşıldı 1899 tarihinde Vilhelmshafende do ğan Kurt Leyzer isminde bir Yahudinin, Nürenbergde devamlı surette Alman ırkına taaruz mahiyetinde hareketlerde bulunmaktan yapılan muhakemesi bitmiştir. Verilen karara göre, bu Yahudi, 1935 senesinde yirmi dört yaşmda bir Alman kızile sıkıfıkı alâka peyda ederek, yakın tanışma sırasında kızdan kendisinin Yahudi olduğunu saklamıştır. Yaklaşma neticesi olarak, Alman kızının Leyzer'den bir çocuğu olmuştur ve ancak çocuk doğunca, Leyzer genc kadına kendisinin Yahudi olduğunu söylemiş, kadını, resmî biryere müracaatinde çocuğun babası hakkında yanlış malumat vermek üzere tazyikten de çekinmemiştir. Ari kanından olanlarla Yahudilerin yakınlaşmasını meneden ırk işi kanunu neşrolunduktan sonra da, ırka taaruz mahiyetindeki hareketine devam etmekten geri kalmamıştır. Bu sebeble Alman mahkemesi, bu Ya hudiyi sekiz sene hapis cezasına mahkum etmiştir; beş sene de âmme haklarından mahrum bırakılması, ayrıca karar altına alınmıştır. Ankara Istanbul maçı Cumartesi ve pazar günleri yapılacak müsabakalar için futbol heyeti 45 oyuncuyu antrenmana çağırdı Ankara muhtelitile şehrimizde yapıla cak müsabakalara, îstanbul mıntakası çok ehemmiyet vermektedir. Istanbul mıntakası cumartesi günü Ankaraya karşı, pazar günü de Tamşvar ve Ankaraya karşı oynıyacak Istanbul muhtelitleri için kırk beş futbolcu davet edil miştir. Üç İstanbul muhtelitinin iki gün zarfında yapacağı maçların ehemmiyetini nazan dikkate alan hazırlık komitesi, en iyi oyuncuları bir araya toplamak için çalışmaktadır. Davet edilen futbolculara nazran ta kımlarm şu şekilde tanzimi muvafık oia caktır: Samim 2 Şevki 1 Son hakem kursuna yirmi dört kişi girmiştir. Bulnardan Fikret, Sabahaddin ve Baruh Çizmeci en iyi derece almışlardır. İmtihan evrakı Federasyona gönderilmiştır. RADYOLİN ile SABAH, ÖĞLE ve AKŞAM Her yemekten sonra muntazaman dişlerinizi fırçalayınız Nezle ve baş ağrısı Soğuk Algınlığınm Bu ilk alâmetlerini İstanbul Kros birinciliği îstanbul Atletizm Ajanlığı pazar günü 6000 metrelik bir mesafe dahilinde Kros Kantri birincilik müsabakasını yapacaktır. : 5 şîi Hürriyetiebediye yolu arasmda '•>cak bu müsabaka bütün atletlere aç'k olacaktır. Birinci, ikinci, üçüncü gelen Birinci gün: Istanbul Ankara: atleter, Ankarada yapılacak, Türkiye Hüsameddin Lutfi, Hüsnü Musa, Kros şampiyonasına iştirak edeceklerdir. Esad, Reşad Naci, Boduri, Ali Rıza, Güneş Kulübünün kongresi Basri, Diran. Güneş Kulübünden: İkinci gün: İstanbul Tamşvar: 1 Kulübümüz yıllık adi kongresi Armanak Lebib, Vilâstardi Reşad, 1 13939 cumartesi günü saat 14 te kulüb Etyen, Yusuf Melıh, Suldur, Bambino, merkezinde yapılacaktır. 3asri, Sarafim. 2 Kulüb vaziyeti hakkında görü İstanbul Ankara: Mehmed Ali Hüsnü, Lutfi Musa, şülüp bir karar verilmek üzere umumî heAngelidis, Esad Necdet, Naci, Budu yetin ayni gün saat (15) te fevkalâde olarak ayrıca toplanmasma haysiyet divanı ri, Şeref, Diran. Bu üç takım için çağırılan ihriyat oyun ve idare heyetince karar verilmiştir. îşte bu aralık, evli bulunduğu halde 3 Sayın azanın her iki toplantıda culardn Galatasaraydan kaleci Osman, ylenmiş olmak esasından açılan bir dava Vefadan merkez muavin Lutfi, Beykoz bulunmak üzere mezkur gün ve saatte kue karşılaşıyor. Meğer birinci karısından dan Şehab, Şişliden Nobardan da istifa lüb merkezine teşrifleri rica olunur. oşanma kararı verilmemişmiş. O zaman de etmek mümkündür. Tekirdağında atletizm t avukatı, müekkilinin malumatı olma Beşiktaştan Hüsnü îstanbul muhteliti musabakası an, birinci karısı aleyhine munzam bir takım kaptanı olarak seçilmiştir. Tekirdağ (Hususî) Kulübler araava açarak, bu davayı kazanmış. Müİstanbul mıntakası, şehrimizde iki maç sında tertib edilen atletizm müsabakasıckiline «lehine halledildi» derken de, yapacak olan Ankara mıntakası futbolcunm ikincisi beş bin metrelik kır koşusunu ile birliğini muhafaza hususunda ihtar lan şerefine pazar akşamı yüz eliı kişılik 20 dakikada Yılmaz kulübünden Z e ahiyetindeki bu munzam davanın ka bir ziyafet verecektır. keriyya kazanmıştır. Tekirdağspordan înıldığını anlatmak istiyormuş. Halbuki Hilmi Evren ikinci, Halkspordan SüleyAntrenmana çağırılan iyle bir munzam dava açıldığından haman Ergür de üçüncü gelmişlerdir. Önüfu.tbolcular ;ri olmıyan koca, avukatınm boşanma müzdeki hafta Tekirdağ atletizm şam İstanbul Futbol Ajanlığından: avasından ötürü «lehine halledildi» depiyonluğu için üçüncü defa büyük bir Ankara ve Tamşvar maçlarına hazır iğini sanmış. lık antrenmanı yapmak üzere aşağıda müsabaka yapılacaktır. Halk bu koşulara Şimdi mahkeme, bu adamın birinci isimleri yzılı futbolcularm 231939 per yakın bir alâka göstermektedir. ırısınm kendi nikâhında kaldığını bıl şembe günü futbol levazımlarile birlikte Bisiklet musabakaları eksizin ikinci ve üçüncü defa evlendiği saat 15,30 da Beşiktaş stadında hazır Istanbul Bisiklet Ajanlığından: ınaatini kaydederken «ilk evlenmede bulunmaları tebliğ olunur. 1 Seri bisiklet yarışlarının ikincisi ıki boşanma davasmın davaya bakan Hüsamettin, Armanak, Lutfi, Hüs 341939 pazar günü sabahı saat 9 da ahkemece reddedildiğinin kocaya res nü, Musa, Mehmed Reşad, Esad, Ange yapılacaktır. en bildirildiği hususunda, o dava dosya lidis, Diran, Melih, Naci, Buduri, Meh2 Yarış yolu: Mecidiyeköy Hacııda bir sarahate raslanılmamıştır. Di med Ali, Osman, Necdet, Hıraç, Basri, osman tepesi Tarabya Kibrit fabri ;r taraftan buna munzam aile birliğini Ali Rıza, Şahab, Çafatino, Lebib, Vi kası Yeniköy Tarabya Mecidiye uhafaza hususunda ihtar mahiyetindeki lastardi, Etyen, Yusuf, Sarafim, Nubar, köy. »vanın tarfından kazanıldığı kendisine Bambino, Culafı, Suldur, Şeref, Lutfi. 3 Yarışçılar yarış saatinden evvel smen bildirildiği yolunda bir işaret de, hazırlanmış oldukları halde Mecidiye Hakemler ne kadar maç ı munzam dava dosyasında mevcud deköyünde Likör fabrikası önünde hazır idare ettiler? Idir. Şu hale nazaran da birguna kasdi bulunacaklardır. îstanbul hakem komitesi bu mevsimde ılaşılamamış ve bu itibarla evli olduğuAlmanca mütercimliği ı bile bile tekrar tekrar evlenmekten be yapılan lik maçlarınd teşkilâta bağlı haBeden Terbiyesi Umum müdürlüğüne eti, lâzım gelmiştir, esbabı mucibesine kemlerin yaptıkları maçlara dair bir liste almanca neşriyatı ve muhaberatı idare tynıyor. Mahkeme, adlî hata mahiye hazırlmiştır. Muhtelif maçlarda hakem etmek için 150 lira ücretle bir almanca ıde olan tebliğ işlerinin yapılmamış ol duranları sırasile yzıyoruz. mütercim almacaktır. Birinci ikinci B. 5inm cezasını bu adamın çekmesi icab takım takım takımı Futbol Federasyonu Reisi mediği kanaatini barizleştirmektedir. G R İ PİN ile bertaraf ediniz. G R İ PİN Bütün ağrı, sızı ve sancıları dindirir, grip, romatizma, diş, sinir, adale ve bel ağnlanna müessirdir. Amerikan ordusuna 7,500 tayyare verilecek Vaşington, 28 (a.a.) Orduya yen:den beş bin beş yüz «Shepard» tayyaresinin verilmesi hakkındaki tahsisatın Meb'usan Meclisince kabul edilmesi üzerine Âyan Meclisi ordu encümeni reisi bu tayyare adedinin 7500 e çıkanlması için Âyan Meclisine bir teklifte bulunmuştur. Galatasaray mürakabe heyeti azalarına Galatasaray Spor Kulübü İdare Heyeti Riyasetinden: Esas nizamnamemiz mucibince martın ilk haftasında toplanması icab eden mürakabe heyetimızin içtimaı, 4 mart 1939 cumartesi günü, saat 14 te kulübümüzün merkezinde yapılacağından, sayın mürakabe heyeti azamızm o gün ve saatte teşrifleri ehemmiyetle rica olunur. Tecrübe Ediniz, Aldanmayınız. Rağbet gören her şeyin taklidi ve benzeri vardır. GRİPİN yerine başka bir marka verirlerse şiddetle reddediniz. Ziraat Vekâleti Satınalma Komisyonundan: « 500 pülverizatör alınacak» 1 Kapah zarf usulile hava tazyikli beş yüz ad<ed sırt pülverizatörü satın almacaktır. 2 Hepsinin muhammen bedeli 17,000 lira, muvakkat teminat 1275 liradır. 3 Münakasa müddeti 27/1/939 dan itibaren « 45 » gündür. Münakasa 13/3/939 tarihime musadif pazartesi günü saat 15 te Ziraat Vekâleti binaında Satınalma Komisyonunda yapılacaktır. ***.* 4 Şartname, Ankarada Ziraat Vekâleti Satınalma Komisyonundan, Istanbulda Ziraat Müdürlüğünden paraız olarak verilir. 5 Bu işe taliblerin muvakkat teminat mektubları veva makbuzları ve 2490 sayılı kanunun iki ve üçüçncü maddelerinde yazılı vesikaları ve teklif mektublarını havi kapah zarflarını münakasa saatinden bir saat önceye kadar Komisyona vermeleri ve saat 15 te Komisvonda hazır bulunmaları. « 239 » ( 493 ) Bursada kupa maçları Bursa (Hususî) Halkevimizin tertib ettiği kupa maçlarının finalı pazar günü Atatürk stadyomunda 7000 e yakın seyirci kütlesi önünde yapıldı. Finale kalmış olan birinci Erkek lisesi takımile Merinosspor birinci takımları alkışlar arasında sahaya çıktı. Bu maçm seyircileri arasında Bursa Valisi Şefik Soyerle Kor ve Tümgeneraller de bulunuyorlardı. Birinci devre sert bir şimal rüzgârı altmda sıfır sıfıra bitti. Bu devrede Meri noslular Lise kalesini çok sıkıştırıyorlar, maamafih bir türlü sayı çıkaramıyorlardı. îkinci devrede hakimiyeti ele alan Liseli gencler dört sayı yaparak sıfıra karşı dörtle kupayı ve maçı kazandılar. Vali Şefik Soyer, Korgeneralden kupanın genclere kendi ellerile verilmesini rica etti. Korgeneral Halkevi kupasını Liselilere verdi. ROMATİZMA, L U M B A G O, ARKABELDİZ, KALÇA A G R I L A R I veSiYATiK'e Çatalağzı liman inşaatı Deyli Herald yazıyor: Türkiye Karadenizde mühim bir lian inşasına karar vermiştir. Liman için içücük bir balıkçı köyü bulunan Çatağzı ıntihab edilmiştir. Burasını birinsınıf bir liman haline getirmek için )00,000 İngliz lirası sarfedilecektir. Liana dair verılen projelerin tetkikinde r İngiliz firması Türkiye hükumetine üşavirlik yapıyor. İnşaatın bir İngiliz iiessesesine verılmesi muhtemeldir. İngiliz gazetesi, bu malumata Çatalzmm mevkiini gösteren bir haritayı ilâve etmiştir. Yazan: VİKÎ BAUM Adnan Akm 9 Şazi 14 Tarık 12 Refik Osman 2 Halid Galib 3 Feridun 4 Necdet 4 Eşref 1 AhmedÂdem 9 Nuri Bosut 3 Fahreddin Rıfkı Kemal Halim 3 Şehab Suphi 1 Halid 5 2 1 8 6 4 5 6 1 3 4 5 2 6 2 1 4 5 4 3 5 1 4 7 1 1 1 3 istifa mı edecek Futbol Federasyonu reisi Danyal Akbelin Ankarada bir mektebde idarî vazifesi bulunması ve her iki işi de birden yapması imkânsız olduğundan bugünlerde Futbol Federasyon reisliğinden istifa etmesi beklenmektedir. İstanbul, îzmir ve Ankarada lik maçlarının bitmesile yeni millî küme maçlarının hazırlanma işi sür'atle yapılması lâzım gelmektedir. Federasyon reisi çekildiği takdirde futbolun en harekctli bir ayında başıboş kal, ması doğru olmadığmdan istifasmın bir müddet için geciktirileceği ümid edilmektedir. zinden, güneşli ve taptaze semaya çevirdi; sonra, tayyare meydanına baktı. Tayyarenin hareketi, onu, düşüncelerinden bir parça ayırabildi. Tayyarenin, emniyetle üstüne bastığı, görünmez fakat sağlam bir yol varmış gibi, böyle havalanmak hoş birşeydi. Evelin ağaşı baktı. Fakat başı döndüğü için, gözlerini tekrar içeri çevirdi. Tayyarede kendinden başka üç genc yolcu daha vardı. Çekçeye benzer bir lisan konuşan bir çift, bir de karşısında oturan Mösyö Gabhardt. Kamaranın içi sıcaktı. Motörün güriiltüsü, konuşmağa imkân bırakmıyordu. von Gebhardt, gazetesini, gülümsiyerek tekrar ona uzattı. Bursada bisiklet musabakaları Bursa (Hususî) Bursa bölgesinin tertib ettiği bisiklet koşularının birincisi bu hafta Mudanya şosesi üzerinde yapılmıştır. Koşuya saat onda Atatürk stadyomu önünden başlanmıştır. Müsabakaya Acardan ve Akınspordan olmak üzere beşer müsabık iştirak etmişti. 25 kilometre mesafe dahilinde yapılan bu müsabakada birinciliği Acar idmandan Hikmet, Akınspordan Bahaddin ikinciliği,, Acar idmandan Ahmed üçüncülüğü kazanmışlardır. Yalnız 2 ÇARE VARDIR. 1BURSA ve YALOVA KAPLICALARI 2BİR TÜB İLKO M E R H E Mi Evelin, gazeteyi dizleri üstüne bıra medi. îlkbahardan bahsediyordu. Kenkarak: «Nekadar doğru!» dedi. Hayatı disini alâkadar eder tarafı yoktu. nın, Düsseîdorf sokağı gibi dümdüz ve Yarım saat sonra, Evelin uyudu ve sıkıcı bir manzara içinde uzanıp gittiğini nefis bir rüya gördü. Mavi bir koyda görüyordu. Urson, Kurt'a benziyecekti. bulunuyordu. Su, berrak ve derindi; dibi Kleron, annesi gibi iyi bir terbiye göre de, suyun kendisi gibi maviydi. Güzel cek, ingilizce, fransızca öğrenecek, san şekilli ve güzel renkli balıklar, suyun içinat tarihi okuyacaktı. Bizzat Evelin, yet de oynaşıyor, gümüş berrakhğmda, almiş ikinci yaşını tes'id edecek, fakat ge tın sarıhğında ve hayatta mevcud olne böyle genc kalacaktı. Belki de, gü mıyan kızıllıkla renkler arasmdan, süril nün birinde Parise gittiğini, orada, ba sürü geçiyorlardı. Derinliklerden, büyük şına, inanılmıyacak haller geldiğini unu bir ses geliyor, her şey boşlukta yüzüyortacakrı. Maamafih, beş yaşında bir mi du. Yıldızlar gökte nasıl yüzerlerse, hex nimini iken, evden kaçıp, sokaktan geçen şey, suyun derinliğinde öylece kolaylıkaskerlerin peşine takıldığmı hâlâ hatırh la yüzüyordu. Balıklar tarafından çekilen yordu. Yalnız, çocukluğuna aid bu büyük bir gemi, koya yaklaşıyordu. Kırmızı bamaceranın artık hiç ehemmiyeti ve bir lik renginde, ısıklı yelkenleri vardı. Getebessümden başka değeri yoktu. Belki, minin kendisi de şarkı söylüyordu. Kendi' Frank'la yaşadığı macera da, bütün e ne mahsus, kuvvetli ve sakin bir sesi varhemmiyetini kaybedecek, hatta biraz gü dı. Evelin geminin içinde, çıplak insanlünc hale gelecekti. Hem elem verici, ların arasmda idi. Suyun dibinden yükhem teskin edici bir düşünce idi bu. Öl selen bir adaya doğru, pupayelken gidimek ve öldüğünü bilmemek. Gömülme yorlardı. Adada, hakikî insanlardan çok den ölmek. İşte o, bu idi. daha güzel bir takım adamlar vardı. Iri Bu satırları yazan muharrirîn adını a ağaclardan meyvaîar koparıp, havaya aradı. H. Hirschıbach'tı. Büyük bir şair tıyorlardı. Bu meyvaîar, maden gibi pardeğildi. Donuk ve burjuva bir akis uyan lıyor ve yere düşmüyorlardı. Cazibe kadıran meçhul bir isim. Birkaç satır da nununa aykırı olarak göke doğru yükselip İArkası var) ha okudu; fakat yazınm sonunu beğen orada kayboluyorlardı. Çeviren: HAMDt VAROGLU ODO Roman: 60 Mösyö von Gebhardt, hareket hazırIarında da Evelin'e yardım ediyor, bir ndan konuşuyor, anlatıyor, tarif edirdu. Güneş vardı. Fakat hava serinHerkes neş'eli görünüyordu. Möîvö von Gebhardt: Müsaade buyurur musunuz mam, dedi, size pılotumuzu takdım eyim. Mösyö von Trump... Madam ost. İsmimi nereden biliyorsunuz? Bütün kâinat onun Parise kaçamak ptığını biliyor gibiydi. Bende bir parça detektiflik vardır îdam... Esasen, isminizi, valizinizin ünde gördüm. Pilot, kuvvetli elile, Evelin'in elini tı. Esmer yüzlü, kara gözlü, şirin bir likanlıydı. Evelin, küçük bir çocuğun ıyıp getirdiğı eşya yığını arasındaki ndi valizine baktı. Evet, ismi orada zılıydı. Kartviziti deri vir çerçeve içinde oraya itina ile yerleştirilmişti. Yanıbaşında, otelin kıpkırmızı etiketi sırıtıyordu. Evelin müthiş bir korkuya kapıldı. Bu hain etiketi, kendisini ele verecek olan bu kırmızı kâğıdı, oradan kazıyıp çıkarmağa çalıştı; muvaffak olamadı. Başına bu işi açan yeşil önlüklü otel garsonuna fena halde öfkelendi. Bu, hem valizine, hem kendisine yapılmış bir fenalıktı. «Marian bunu buradan kazır, çıkarır» dıve düşündü. Birdenbire, kâinat, nazarında pusular, kapanlar, tehlikeler, uçurumlarla dolmuştu. Tehlike içinde bulunduğu hissi, Berlin'den hareketindenberi onu esasen ancak birkaç saniye rahat bırakmıştı. Kilisenin mavi ışıkları içinde bulunduğu zaman, bir de, Frank, sabahleyin, kaskadlı bahçeden bahsettiği zaman. Fakat şimdi, her taraf gene tehlike ile dolmuştu. Evelin, dumanlanan gözlerini, valı si bu'andı. Yerinden kımıldamadan ve gürültü etmeden, bir kâğıd torbanm içine gaseyan etti. Evelin gülümsüyordu. Kendisini, her türlü rahatsızlığa karşı emniyette sanıyordu. Tayyare, hemen hiç yalpasız uçuyordu. Aşağıda, köyler görünüyordu. Evelin bir sigara içmeğe başladı. Tütünün kokusunda, Frank'tan hâlâ öyle bir eser vardı ki. Mösyö von Gebhardt, sigara içmenin yasak olduğunu söyliyen bir afişi parmağile ona gösterdi. Evelin istemiyerek sigarasmı bıraktı ve gazeteyi okumağa başladı. Düşünmeden, okuduğu şeyin ne olduğunu tamamile kavramadan okuyordu. Yalnız, şu cümle nazan dikkatini celbetti: Arasıra, pilot, esmer yüzünü onlara dönüyor, ufak bir pencereden içeri bakı«Bizler hepimiz, hayatımiz devam eyordu. Bir aralık, aşağıda birşey göster dip giderken, günün birinde gömülmedi ve gülümsedi. von Gebhardt bu tebes den ölüveriyoruz. Artık mukadderatımız süme mukabele ederek aşağı baktı. Eve sona ermiştir. Hayatm bize vereceği şeylin onu taklid etti. Çok aşağıda, yer, ufa leri tamamen almış, bizim ona verebilecık murabbalara taksim edilmiş görünü ceğimiz ne varsa hepsini vermişizdir. Onyordu. Hava o kadar berraktı ki, bir dağ dan sonrası hayat adına lâyık değildir. yolunda, beygire, yahud köpeğe benzi Dünya, ölmüş olan, fakat öldüğünü bilyen bir hayvanın koştuğunu gördüler. E miyen insanlarla doludur. Pek az insan velin <?azeteyi aldı. Düşünmesine mâni vardır ki, mevcudiyetleri nihayete erdiolacak herşeyi me^r'univetle kabul edi ği dakikada ölmek mazıhariyetine ererjordj. Biıaz sonra, Çek kadınının mide ler.»