9 Mart 1939 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 9

9 Mart 1939 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 9

» Mart İİM» Anketimiz IBaşturafı 1 inct sahifede\ alâka birinci şarttır. İstanbulun bütün halkı, şehrin iman, tanzimi, temizliğile candan alâkadar olursa, bu şehrin modern bir beîde olmamasına imkân yoktur Bu anketi açmaktan asıl hedefimiz, bu sevgiyi ve a'lâkayı uyandırmaktır. Bir taraftan yerlere süprüntü, kâğıd atmayız rükürmeyiz, kaldırımları, parkları, âbideleri bozmayız, diğer yandan da şehirle ciddî surette alâkadar oluruz. Şehir Meclisi azasını harekete getiririz. Şehir Meclisinin bugünkü salâhjyetleri bile, şehri seven canlı azanm sözlerile, tenkidlerile, Belediye Reisini, Belediye mekanizmasını harekete getirmeğe kâfidir Hemşerilerin alâkası, kendilerini temsil edenleri can landırır. Eski Şehir meclislerinin sinirlere dokunan «makam böyle istedi, makam böyle istemiyor» gibi tekerlemelerinden kurtuluruz ve makamın, hep kendi keyif ve hevesile hareket etmek salâhiyeti ol madığını, şehir halkının istediği şeyleri bırakıp istemediklenni yapamıyacağını is pat etmiş oluruz. Halkçı bir rejimde îs tanbul Belediye Reisi halkın ve efkârı umumiyenin arzularını dinlemeğe mecburdur. Böyle bir anket, îstanbulun imarı işinde, İstanbul halkının isteklerini anahatları itibarile gösterecektir ve hiç şüphe yok ki Belediye Reisimiz de, meselâ Eminönü meydanını tamamile tanzim etmeden işi yarıda bırakıp konservatuvar binası yapmağa kalkışmıyacaktır. Çünkü, bir musiki mektebinden başka birşey olmıyan Konservatuvar, herhangi temiz bir binada da çalışmalarına devam edebPeceği halde, Eminönü meydanı, yarım yamalak kalamaz. Bu, bir misaldir ki taaddüd edebilir. Anketimize gelen cevablardan bir kısmını da bugün dercediyoruz. vatandaşların bu kirli, çarpık, siz caddede geçirdıkleri nefret buhranına ehemmiyet vermiyorsak ecnebileri düşünelim. Bu cadde şehrin büyük şiryanla rından biridir ve diğer birçok caddelerden evvel tanzime ve imara muhtacdır. Fuad Nami * * * Bana kalırsa elzemi lâzıma tercih edelim. Beş milyon liranın üçünü îstanbulun imarına tahsis ve iki milyonile de hastanelere yatak ilâve edelim. îki löğusayı bir yatakta yatmaktan, müracaat eden ağır hastaları yatak bulunmadığından hastane kapısmdan çevirmek felâketinden kurtaralım. Muhterem ve faal Belediye Reisimiz Lutfi Kırdardan âli meslekleri icabı bu ciheti nazarı itibara almaları, zannederim, benımle beraber bütün Is tanbul halkının başlıca temennisidir. Kanhca: Havva Seniye Cenani * * * İstanbulun, ihmali caiz olmıyan derdleri düşünülürken Ortaköy deresi felâketini unutmak büyük bir haksızlık o'ur. Civanndaki evleri bazan bir eşkıya gibi basan bu dere cidden bir felâkettir. Evvelce burasmın ıslahı için bir tahsısat konmuştu. Fakat, görülen lüzum üzerine bu tahsisat Yıldıza nakledildi ve Ortaköy deresi gene batakhk halinde kaldı. Canlı anketinizin malî esasını teşkil eden beş milyon liranın pek az bir kısmile bu felâketin önüne geçmek mümkündür. Ortaköy: Rıza Koparoğlu * * * Yıllardanberi mikrob aşılıyan karasineklerden ve gübre kokusundan kurtulamadık. Fakat valimizin sıhhat ve temizlik bakımmdan titiz olması bizi bu derdden kurtarır. İstanbulun en güzel ve havadar scmti bulunan Fatih ve çirkin ismile anıIan Atpazarının kalkması ve o adada bulunan ahırların ve çirkin evlerin istimlâk edilip Prost'un plânına göre oraya mo dern bir çocuk bahçesi ve yahud bir park yapılmasını dilerim. Murad Jüfekçioğlu * * * İstanbulun iman mevzuu bahsolduğu zaman, hatırrma ilk gelen şey hastanelerimizin vaziyetidir. İstanbul, Anadolu için derdlere deva bulan bir şehir olarak kabul cdilmiştir. Memleketin en kıymetü mütehassıslan buradadır. Fakat zengin için de fakir için de hastanesizlik mevzuu bahistir. Anadolunun doktor yüzü görmiyen köyîerinden abn akm İstanbula gelen hastalar için modern hastaneler yapılması şehrin iman düşünülürken en başta zikredilecek davadır. Beş milyon liranın iki milyonu muhakiak surette hastanelere sarfedilmelidir. Beykoz: Rıdvan Öztiyk * * * 1 Belediyenin beş milyon lirahk kredi ile yapacağı iik iş ana caddeleri tanzim etmek olmalıdır. Bundan sonra şehrin iman kendiliğinden ilerler. Ana caddelerin açılması için evvelâ Eminönü meydanına şekil verilmeli ve ana caddeler bu merkezden dağılmah dır. 2 Balıkpazarından Kerestecilere kadar olan saha bir mezbele halindedir. Buradan geçecek yollar tayin edilmeli ve açılmalıdır ki bu ticaret merkezi gü^el bir şekil alsın. İhracat taciri: Ziya Kılıcoğlu * * * Eminönü meydanının plânına göre açıhp tanzim edilmesi parasızlık yüzünden uzun zaman teahhur edecekse bu teşebbüsün ikmali için beş milyon liradan bu meydana lüzumu kadarım ayırdıktan sonra mütebaki parayı ve hatta badema tarik bedelleri de başka yerlere sarfedilmiyerek mevcud yollarımızı medenî insanlara yaraşır bir haîe getirmeğe çalış malıyız. R. Gündüz Otobüs satın alan biçim dostluğu karşısında Amerikalı köylü! Bir Bulgar gazetesi mü ilk defa şehre inen him bir makale neşretti köylünün 2000 dolarını Sofya (Hususî) Zora gazetesi dolandırdılar «Türk Yunan dostluğu» başlığıJe neş rettiği başmakalede şunları yazıyor: «Türkiye Hariciye Vekili Şükrü Saracoğlu gayet mutantan bir şekilde karşılandığı Atina'dan büyük bir tezahürat içinde ayrıldı. Saracoğlunu vatanına götürecek olan yat Yunan sahillerinden ayrılmazdan evvel, Yunan Kralı bizzat Vekile iadei ziyarette bulundu. Bizim memiekette zannedildiği veçhile, Türk Yunan dostluğu yeni birşey olmayıp, hayli eskidir ve derin kökleri vardır. Harblerden önce îstanbul Rumları arasmda Yunanistanla Türkiye arasında yakınlık, hatta federatif rejim tesisini istiyen bir cereyan vardı. Bu mefkureyi benimsiyenler arasında maruf Türk ve Rumlardan başka, Sultan Hamidin bedbaht kardeşi Murad da vardı. Demek ki, Türkiye ile Yunanistan aras'ndaki hududun kaldırılması hakkında birkaç defadır söyliyen General Metaksas'ın sözleri, öyle gelişigüzel söylenmiş değildir. Türk Yunan yakmlığmın mümessilleri harekete ilk olarak geçmiş değildir. Selânik Kumandanı Tahsin Paşa, şehri harbsiz olarak Yunanlılann eline vermişti ki, bu esnada, Bulgar askerleri Akdenizin büyük limanını zaptetmek maksadile şehrin yüksekliklerinde henüz harbediyorlardı. Bizdeki basiretsiz devlet ricali Meriç boyu ve bu nehrin kaynakları hakkında umumî yerlerde söz söyledikten sonra, Türk Yunan dostluğu hususî bir şekil aldı. Kimlerin tefhimiie bu ideallerin ortaya konduğu ve bu ideallerden hangi maksadlar güdüldüğü artık herkesin malumudur. Fakat, bu ideallerle takib edilen hedefe vardılar ve Bulgaristanı Türkiyeden tamamile ayırdılar. Münferid şahıslar tarafmdan işlenen bu kabahatler artık takdir edilmekte o lup, ortadan kaldmltıalan için birşeyler yapılmağa başlanmıştır.» Vilyem Gan isimli bir adam, Amerikanm en ücra bir yerinde senelerce yaşadıktan sonra, bu sene ilk defa olmak üzere, Los Ancelese gelmiş ve ilk defa bir omnibüse binmiştir. Bu kocaman nakil vasitası o kadar hoşuna gitmiş, ki bu halini yüzünden okuyan omnibüsteki dört gene, kendisinı bu zâfından istifade ederek dolandırmağı kurmuşlar ve bu omnibüsün yeryüzünün en son sistem nakil vasıtası oiduğunu söyliyerek, «biz, Omnibüs şirketinin direktörleriyiz. Burada şehir otobüsleri bir sene müddet'.e kiraya verilmek mutaddır. Kiralıyan kimse, şoför veya biletçi olarak içerisinde çahşabilir, bu suretle hem para kazanır, hem de daima omnibüsle gezer. Fiat ucuzdur ve muhakkak kira fiatından kat kat fazla kâr temin olunur. Halen 1324 numaralı araba, kiralıktır. O da bu arabanm eşlerinden biridir. İsterseniz, 1324 numarayı size satahm!» demişlerdir. Türk Yunan Komünistlerin Madrîd'deki isyanı dün bastırıldı General Miaja «Gayemiz harbe insanî tarzda nihayet vermektir» diyor (Baştarafı 1 inct sahtjedt) bir Cevablar Eminönü meydanı şehrin kapısı demektir. Çünkü İstanbula denizden gelenler, şehrin en kıymetli ve tarihî kısmı olan istanbul tarafına buradan girerler. Buranm imar ve tanzimine henüz başlanmamıştır. Şimdiye kadar yapılanlar, imar ve tanzime takaddüm eden temizlik devridir. Şimdiye kadar kazma çalışmıştır, bundan sonra mala çalışacaktır. Fakat yıkılan binalann arkasından, yıkılahlardan daha V'^'u binalar meydana : mıştır. Eski Belediye Reisi, söz dinleyip de, biraz para istikraz ederet yıkılan binaların arkasından meydana çıkacak olan yamrı yumru binalan da vaktile istimlâk etseydi, şimdi, oralarını bazı zengin müesseselere satar ve yerlerine muhteşem binalar yaptırmak imkânmı bulurdu. Allah slâmet versin sabık Vali ve Belediye Reisimiz, böyle yapıcı işler düşünür bir zat değildi. Nafıa Vekili Ali Çetinkayanm himmeti olmasaydı, 6, Emmönü meydanına şimdiye kadar tek kazma bile vurdurmazdı. Şimdi, benim fikrimce, kazmamn temizlediği meydana nazır binaları da hemen istimlâk edip gene kazmaya teslim etmeli ve Eminönü meydanını mamur ve mükemmel bir hale getirmelidir. Bunu yapmağa başladıktan sonradır ki diğer işleri düşünebiliriz. Başlanmış güzel bir işi yanm bırakmıyalım ve her şeyi birden yapmağa kalkışıp hiç iyi birşey yapamaz vaziyete girmiyeüm. Çengelköy: Süha Pars * * * Şehrimizîn imarmda ilkönce yapılması lâzım olan yoldur: 1 Yenikapı Unkapanı arasmdaki Atatürk caddesinin, Atarürk köprüsünün ikmaline kadar hiç olmazsa Şehzadebaşı Unkapanı arasınm yapılması. 2 Unkapanı Eyüb yolunun yapılması, 3 İstanbulun yangm yerlerindeki yolların açılıp kaldırımlanması. Bu suretle açılacak yollann etrafındaki arsalar üzerine binalar yapılmak suretile hem İstanbulun bakımsız kalan semtleri, imara kavuşacak ve hem de iki üç sene sonra bu binalardan vergi almak suretile de belediye varidatı çoğalmış olacaktır. Şehzadebaşı: Mahmud Acar, Cemil Cen * * * Şehir demek, evvelâ yol, sonra bina demektir. Bu kaideye göre şehircilikte en önde olan şeyin ne olduğu meydandadır. Ancak mevcuda göre en mühim ve şehir plânına göre istikametleri değişmiyecek ana yollardan işe başlamak tabiidir. Bunlardan Şişli Tünel, Harbiye Maçka, Sultanahmed Aksaray, Beyazıd Fatih, Yenikapı Unkapanı hatıra gelir. Bunlar asfalt olacağına göre oralardan çıkacak parkeler bu ana caddelerin yan sokaklarına döşenir. Bunlardan da azamî nispette istifade için parke, sokakların üç metre genişliğinde orta kısmına konulur. Geri kalan yanları arnavud kaldırımı olur. İleride imkân hasıl oldukça bu kısımlar da parkeye tahvil olunur. Avukat: S. S. * * * Galatadan Tophaneye giden cadde •imana gelen ecnebi gemilerinin şehre x>şalttığı yabancılanp geçididir. Eğer Erzincanda şiddetli kar yağıyor Erzincan 8 (a.a.) Evvelki gün ya ğan karlardan dünkü tren postası gelememiştir. Geciken trenin bugün saat 8 de Pağıştaş istasyonundan hareket ettiği haber ahnmıştır. Bir nazır yüzünden çıkan hâdise Şust 8 (a.a.) Karpat Ukraynası Başvekili Volohin, Karpat Ukraynası Dahiliye Nazırlığına General Perhalanm tayinini protesto etmek üzere ÇekoSlovakya Reisicumhuruna, Başvekiline ve Hariciye Nazınna birer telgraf çek miştir. Volohin, Haha'ya gönderdiği telgrafta, Ukraynalı olmıyan bir nazırın tayinine müsaadesini vermediğini, bu tayinin gayrimeşru bir hareket ve salâhiyeti suiistimal olduğunu, azledilen Revay'm birleşik millî Ukrayna partisinin itimadmı haiz bulunduğunu ve Ukrayna halkı a rasındaki teheyyücü teskin için tayinin geri alınması lüzumunu bildinniştir. Köylü, fazla tereddüd etmemiş ve üç adam otobüsten inerek bir meyhaneye girmişlerdir. Bir içki masası başmda paarlığa girişmişler, bir senelik kira bedeli olmak üzere 2000 dolar üzerinde mutabık kalmışlardır. Alım satım muamelesi kâğıda geçirilmiş, köylü 2000 do!arı masanın üstüne sıralamıştır. Sonra da dört gene kendisinden aynlmış ve onlardan biraz sonra dışanya çıkan Vilyem Gan, caddede durup 1324 numaralı omnibüsün gelmesini beklemiştir. Beklediği omnibüs görününce, köylü sevincle yaklaşmış, biner binmez biletçiye: «Ben bu omnibüsü satm aldım. Bu omnibüsün yeni sahibi benim. Çantanı ve bilet kutunu bana ver. Bu işle kendim meşgul olacağım.» diyince, biletçi köylüyü deli sanmış, polis çağırmış, polis de timarhaneye telefon ederek deli nakline mahsus bir araba getirtmiştir. Bu aralık, teslim ve tesellüm muamelesini icra etmek üzere kumpanya direktörü olduklarını söyliyen dört dört gencin gelmediklerini düşünen ve Sultanhamamı yangıni köylü, dolandırıldığından şüphelenmişdemacerayi polise anlatınca, işin rengi IBastarafı 1 incl sahifedei ğişmiştir. Şimdi polis, 1938 senesinde Bir saat kadar süren keşifte, Ata AtaLos Angeles gibi bir yerde, köylü de olbek hanının yukarıdan nasıl görüldüğü sa, bir Amerikalıya şehir omnibüslerintespit olunmuştur. Yıkmanın devamile bu den birini açıktan açığa satan dört «sevaziyet değişecek, tehlikeli duvarların yıvimli» genci aramaktadır. Bütün bu pakılmasından ve çöküntü ile örtülen oldukzarlık, 20 dakika içerisinde becerilmiş, ça sağlam kalmış kısmın temizlenmesinden cür'etli gencler köyîünün 2000 dolarını sonra, tekrar keşfe gidilecektir. Yangının bu kadar kısa bir müddet içerisinde ele neden, nasıl çıktığının öğrenilmesine de geçirmişlerdir. Köylünün gazete okumıasıl o zaman çalışılacaktır. Yıkma ve teyan biri olduğu, Amerikada bu gibi cürmizleme ameliyesi esnasında bertaraf eetle yapılan işlerin hiç mesabesinde oidudilecek şeylerin ayrı bir yerde saklanıl ğunu bilmediği kaydile, Amerikalı olduması, bu işle nıeşgul olacaklara tenbih eğu halde böyle kolaycacık aldatılabilmedilmiştir. Kat'iyetle bir tahmin yürütülsi, bu husustaki bilgisizliğine verilmektemesi mümkün değilse de, eğer yangında dir... bir kasd varsa, bu arada suçun deliline rasgelinmesi az çok ihtimal dahilinde Filistin konferansının örülmektedir. Her ihtimale karşı, tetkik mevzuu olabilecek ne bulunursa gözönünde tutulmasına, zıyaa uğramamasma dik Londradaki çalişmaları kat etmek lâzım gelmektedir. Kasd yok (Baştarafı 1 ind sahıfede) da ihmal varsa, bunun tespitine yarıyacak smda bir nebze terakki edilmiş oiduğunu bir iz bulunması da imkân haricinde sa ve Macdonald'ın saburane gayretleri sayılmamaktadır. Hulâsa, kasd veya ih yesinde bir uzlaşma zemini bulunmasının male delâlet edebilecek delil veya emare muhtemel bulunduğunu beyan etmekte ler araştınlacaktır. Neticeye göre de, esas dir. keşif raporu yazılacaktır. Dünkü tetkikDün akşam İngilizlerle yahudiler, I te, sadece, mevcud vaziyetin usulüne görakhlar ve Mısırlılar arasında yarıresmî re tespitile iktifa olunarak, herhangi bir bir toplantı yapılmıştır. Yahudiler, Ya kanaate dayanan mütalea izharı yollu hudi muhaceretinin biraz tenkis edilme neticeye vanlamamiştır. sini kabul etmeğe mütemayil görünmek Diğer taraftan, müddeiumumî muavini tedirler. Bu muhaceretin hatta bir had Necati Kütükçüoğlu, bu yangm etrafm dahilinde ipkasım kabulden imtina eden da dün öğleden sonra da bazı kimselerin Arablar ise şimdi muhacirlerin miktar iıi fadelerini almıştır. Tahkikat dosyası, gösterecek sarih erkam irae edilmesini isşimdiden hayli kabank bir dosya olmuş temektedirler. tur. En çetin mesele, yeni devletin teşkili meselesidir. Yahudiler, yeni devletin YaBizerte'ye ütica eden de hudi ve Arab cemaatleri arasında müsa nizaltı gemisi vatı zamân altma almasmı istemekte, A Bizerte 8 (a.a.) Bir cumhuriyetçi rablar ise yalnız efradm müsavatı hudu îspanyol denizaltı gemisi, yanında bir sunda ısrar ederek Yahudilere nısbî temsil Fransız torpito muhribi olduğu halde, li hakkı bahşetmeğe muvafakat eylemektedirler. Arabların bu talebleri, Yahudi mana girmiştir. Fransız makamları, denizaltı gemisini lerce ,millî yahudi yurdunun ilgasma musilâhtan tecrid etmişlerdir. Esasen bu de adil olup tamamen kabulü gayrikabildir. nizaltı gemisi ağır surette yaralıdır. Çünkü dün komünistlerin kıyam hareket leri ezilmiştir. Tanklarla ihata edilmiş olan komünistler, albacete'den gelen cum1 • I L J L L huriyetçi' tayyareler tarafmdan bombar dıman edilmişlerdir. Bütün gün düdük ler, halkı sığınaklara girmeğe davet et miştir. Madrid radyo istasyonu, müteaddid defalar, millî müdaraa hareketine iştiraki kabul etmiş olan zevat ve teşekküllerin uzun bir listesini neşretmiştir. Radyo istasyonu, birçok defalar komünistlere hitab ederek halk ordusunun münha«ıran faşist aleyhtarı olan İspanyoliarın menafii için mücadele etmekte oiduğunu hatırlatarak onları vatandaşlarının büyük ekseriyet'ni takib ve millî müdafaa hareketine iştirak etmeğe davet eylemiştir. Yeni hükumete sadakat Madrid 8 (a.a.) Büyük umumî karargâh, tebliğ ediyor: General Miaja, Cartagene harekât üssü şefinden bir telgraf almıştır. Bu telgrafta isyan teşebbüsünün hitama er miş, bütün hedeflerin elde edilmiş oldu ğu bildirilmekte ve müdafaa meclisi t;brik edilmektedir. Birçok siyasî ve sen dikal zevatla teşekküller hükumetle birlık olduklarını bildirmişlerdir. General Miaja'nın nutku Madrid 8 (a.a.) Radyoda bir nutuk söyliyen General Miaja, cumhuri yetçi mıntakanın yegâne hükumeti olan millî müdafaa meclisinin bir tek gayesi oiduğunu ve bu gayenın harbe insani bir tarzda ve şerefle nihayet vermekten ibaret bulunduğunu beyan etmiştir. Mumaileyh, netice olarak şöyle demiştir: « Bundan böyle boş yere kan dökülmesini istemiyoruz.» General Miaja, dün öğleden sonra yaya olarak caddelerde dolaşmış ve halk tarafmdan alkışlanmıştır.» Hücuma uğrayan gemi Londra 8 (a.a.) Aurora ismindeki Holanda vapuru imdad işaretleri göndererek tabiiyeti meçhul bir harb gemisinin taarruzuna uğradığını bildirmiş ve civarda bulunan harb gemilerinin yardı mmı istemiştir. Amlralhk makamından bildifildiğine göre İngiliz îvanhoc muhribi Aurora'nın taarruza uğradığı mahalle gitmiştir. Muhrib, Holanda vapurunun Frankist filosuna mensub Jupiter ismin deki mayn gemisi tarafmdan çekilmekte oiduğunu bildirmiştir. Bununla beraber Aurora'nın Ceneve'ye doğru yoluna devam etmesine müsaade edilmiştir. Valansiyadaki komünistler Valans 8 (a.a.) Valans belediye meclisi, Madrid'i takliden validen ko münistlerin belediye meclisi azalığındaa uzaklaştırılmasını istemiştir. Buna sebeb, komünistlerin tecvizi kabil olmıyan tarzı hareketleridir. Halk cephesinin eyalet meclisi toplanarak millî müdafaa şurasına bu cephenin iltihakını bildiren bir telgraf göndermişlerdir. Bu münasebetle kabul edilen bir karar suretinde komü nist partisinin faaliyeti takbih edilmekte ve partinin Halk cephesinden çıkarılması istenilmektedir. Karar suretinde memleketin makul unsurları komünist partisinden çeki'meğe ve Halk cephesinin diğer teşekküllerine iltihaka davet edilmektedir. Frankistler hücuma hazırlanıyorlar ValladoHd, 8 (a.a.) Valladolid, radyo istasyonundan verilen bir mesajda şöyle denilmektedir: « Miaja ile Casado, iki senedenberi «menfur canilerle» teşriki mesai etmeği kabul etmişlerdir. Besteiro, Largo Caballero ile beraber çahşmıştır. Bu sebeble Franco İspanyasımn bu adamlarm beyanatmı ve tekliflerini soğuk karşdamasma hayret etmemek lâzımdır. Frankist İspanyanın nihaî zaferi kazanması lâzımdır.» Nasyonalist kumanda heyetile General Franko şahsen Madridde vaziyetin inkişafını saati saatine takib etmektedirler. Frankist kıt'aları Madride girişini hazırlamak için tedbirler ahnmıştır. Yiyecek yüklü birçok arabalar Madrid halkını iaşe etmeğe hazır bulunmaktadır. Gazeleler, İspanya Cumhuriyetinin inhidammı hab«r vermekte ve başkumandan taarruz emrini verir vermez nihaî zaferin istih sal edileceğini yazmaktadırlar. Mareşal Peten hareket ediyor Burgos, 8 (a.a.) Mareşal Petainin pazartesi günü Burgosa geleceği Frankist mahfillerinde teyid edilmektedir. Bu mahfiller, mumaileyhin evvelâ itimadnaa mesinin bir suretini General Jordana'y takdim edeceğini ve askerî vaziyet hâlâ İspanyol başkumandanının Madrid cephesinde bulunmasını icab ettirdiği takdirde Franko ile görüşmek üzere bir tarih tespitini istiyeceğini beyan etmektedirler. Bu takdirde Petain, birkaç gün San Sabestiano'da bekliyecek ve Fransız kançlaryasının bürolan muvakkaten orada açı lacaktır. Yeni Londra elçisi Londra, 8 (a.a.) Duc d'Alba'nın İspanyanın Londra sefirliğine tayin edileceği öğrenilmiştir. Duc, dün kendi namına îngiltere hükumetinin agremanını istemek için Hariciye Nezaretine gitmiştir. îngilterenin agremanını vereceğine muhakkak nazarile bakılmaktadır. Amerikanın kararı Vaşington 8 (a.a.) Ruzvelt, matbuat mümessillerine beyanatta buluna rak Amerika hükumetinin İspanyol cumhuriyetini tanımakta berdevam oiduğunu, Franko'yu tanımak için hiçbir tedbir ittihaz edilmemiş bulunduğunu söylemiştir. Bundan başka Ruzvelt, bir ilânı harbden evevl hajk arasında referandom ya pılmasını natık olacak bir kanunun milletin müdafaası işini ihlâl edeceğini beyan etmiştir. Negrin Parise kaçtt Paris 8 (a.a.) Matin gazetesi şu haberi veriyor: Resmî mehafilden öğrenildiğine göre, dün akşam buraya gelen Negrin ve Del Vayo'ya Pariste kalmalarının ır.uvafık olamıyacağı ve bazı tahrikât tevlid ede bileceği bildirilmiştir. İspanyol nazırları bunu pekâlâ takdir etmişler ve Paristen ayrılmışlardır. İspanyol mültecilerinin vaziyeti Paris 8 (a.a.) İspanyol mültecilerini kabul etmeğe muvafakat edip etmedikleri sorulan birçok hükumetlerden bu sabah Fransa hükumetine cevablar gel miştir. Bu cevablarda ihtirazî kayıdlar dermeyan edilmektedir. Vasatî ve Cenubî Amerika memleketleri esasen pek yüklü olan iş piyasalarıni ileri sürerek şimdiki halde kabul edebilecekleri mülteci miktarını tespit edemiyeceklerini bildirmektedir. Herhalde kabul edilecek olan roülteciler. çiftçiler arasından seçilecek ve miktarlan az olacaktır. tspanyadan kaçan Ruslar Oran 8 (a.a.) Büyük bir kısroi Rus olmak üzere muntazam pasaportlu birçok yolcular, bu sabah cumhuriyetçi İspanyaya aid üç tayyare ile buraya gelmislerdir. Uzakşarktaki harb [Baştaraft 1 inci sahuede\ NÖBETÇTECZANELER istanbul ciheti: Eminonünde (Mınasyan), Alemdarda (Arif Neşet), Kumkapıda (Belkis), Küçükpazarda (Necati Ahmed), Eyübde (Eyübsultan), Fatihte (Hüsameddin), Bakırköyde (Celâl) eczaneleri. Beyoğlu ciheti: İstiklâl caddesind« (Kanzuk), Yenişe hirde (Baronakyan), Bostancıbaşı cadde sinde (İtimad), Galata Mahmudiye cad desinde (İsmet), İstiklâl caddesinde (Taksün), Kurtuluş caddesindıe (Necdet), Be şiktaşta (Süleyman Receb), Kasımpaşada (Müeyyed). Hasköyde (Sadık Akduman) eczaneleri. Usküdarda (İmrahor), Sarıyerd* (Nuri), Kadıköy Moda caddesinde (Sıhhat) • Pa zaryolunda (Rifat Muhtar), Heybeliadada (Halk) eczaneleri. F0T0M\fAZIY Halifaks, Çin Japon muhasamatına nihayet vermek üzera pek yakında azamî bir gayretle çalışacaklardır. İngiltere insanî ve siyasî mülahazalar haric olmak üzere Uzak Şarktaki ticarî menfaatlerinin haleldar olmasma ve büyük Okyanustaki îngiliz deniz üslerinin Japonlar tarafmdan tehdid edilmesine seyirci kalamıyacaktır. îngiltere hükumetinin Japonyaya karşı büyük bir kat'iyetle hareket etmesini beklemek lâzımdır.» tngilterenin Çine yardımt Londra 8 (a.a.) Maliye Nazıri Simon, bugün Avam Kamarasmda be yanatta bulunarak, Çin yükumetinin on roilyon İngiliz lirahk bir istikraz serma yesi teşkil etmiş oiduğunu, bunun beş milyonunun hazine garantisile îngiliz bankaları tarafmdan verildiğini ve bu sermayenin muvakkaten on iki ayhk oiduğunu bi'dirmiştir. Japon tayyarelerinin bombardıman ettiçi şehirler Çungking 8 (a.a.) Çin Ajansı bildiriyor: Otuz Japon tayyaresi, dün sabah, Kansu ve Şensi eyaletlerinde muhtelif şehirleri bombardıman etmiştir. En ziyade zarar gören şehir, Kansu'nun garbında kâin Pingliang şehridir. Bu şehre seksen bomba düşmüştür. Yalnız yedi kişi öl müş, fakat 600 tane ev yıkılmıştır. Geçen pazartesi günü Mingsieya yapi' lan Japon bombardımanı hakkında gele tafsilâta göre, bu bombardıman son hattaların en kanlısını teşkil eylemiştir. Bu «ehirde sivil halktan 300 kisi ölmüştür. i HALK OPERETÎ Bu akşam saat 9 da (ÜÇ YILDIZ) Pazardan itibaren: ZOZO DALMAS Halk Operetinde Bu gece Şehzadebaşı (TURAN) tiyatrosunda (GÖKTE ARARKEN) vodvil 3 perde Foto Magazin Mart nüshasını mutlâka okuyunuz. Üsküdar Hâle sineması KONTES VALEVSKA Greta Garbo