23 Mart 1939 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 9

23 Mart 1939 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 9

23 Mart 1939 Müşterek emniyet Londra, devletlerin vereceği cevabı bekliyor Romanya hükumeti, millete hitaben bir tebliğ neşrederek endişeye mahal olmadığını bildirdi Bükreş 22 (Başmuharririmiz telefonı bildiriyor) Bugün burada mataata verilen resmî bir tebliğde Roıanyanın son günlerde aldığı bazı müdaıa tedbirleri hakkında efkân umumiye ;nvir ve tatmin olunmaktadır. Tebliğ, orılıkta Romanya için telâş ve endişeyi ıucib hiçbir sebeb olmadığmı sarahat ve at'iyetle izah ederek alınan tedbirlerin rf ihtiyatî bir mahiyeti haiz bulunduğuu beyan ediyor. Romanyanın aldığı tedbirler herhangi ir sürprizle karşılaşmamak için bazı nıfları seferber ederek hududlannı takiyeye müsaraat eylemiş olmasından ibaettir. Görüp geçirilen hâdiselere nazaran ju tedbirleri makul ve hatta zarurî bulnamak mümkün değildir. Ve burada unumun telâkkisi bu merkezdedir. Buna ıer ihtimale karşı Romanyanın tutumu ^ayet ciddî olduğunu ilâve edersek buraJaki vaziyeti hakikî ve tam olarak hulâsa etmiş oluruz. runda Ingiliz Mısır anlaşması mucibince deruhde ettiği taahhüdleri derhal ifa edeceğine dair îngiltereye teminat ver miştir. Rusyanın yaptığı teklifin aslı YUNUS NAD1 Londrada yapıan mühim görüşmeler Londra 22 (a.a.) «Havas» Londraya muvasalatmı müteakıb Bonnet, Lord Halifaksl'a bir saat kadar görüş müştür. Bu mülâkat esnasında Ingiliz Hariciye Nazın Bonnet'ye îngiltere hükumetinin tasavvurlan hakkında malumat vermiştir. Bugün aglebi ihtimal Çemberlayn'in iştirakile bir mülâkat daha yapı lcaktır. Öğrenildiğine göre Lord Halifaks, Fransız Hariciye Nazırına bu aralık bir 'nfirad politikası takib etmenin îngiltere .çin tehlikeli olacağmı söylemiş ve îngil tere hükumetinin tedafüî bir mütekabil yardım politikası takib edeceğini bildir miştir. Mütekabil Ingiliz Fransız taahhüd lerinden maada Holanda, Belçika ve Isviçreye karşı yapılacak her taarruz bütün tngiliz kuvvetlerinin derhal müdahalesini intac edecektir. Almanyanın Romanyayi tehdidi üzerine Îngiltere ile Fransa bu tehdid filiyat ahasına intikal ettiği takdirde ne yapmak .ıiyetinde olduklarını öğrenmek üzere 3alkan devletlerinin fikirlerini sormuşlarJır. tngiltere ile Fransanın nihaî hattı hareketleri bu devletlerden alacakları ce vablara bağlıdır. Londra 22 (a.a.) Havas Ajan ından: Ingiliz nazırlan ,her türlü taar uza karşı mukavemet hakkında bir beyanname neşredilmesine iştirake daveti nutazammm Ingiliz plânma bir çok Avupa devletlerinin vermiş oldukları cevaban tetkik etmek üzere bu sabah bir topantı yapmışlardır. Öğrenildiğine göre Hariciye Nezareti, lominyonlardan ve birçok Avrupa dev ^tlerinden cevab almıştır. Moskova 22 (a.a.) Tass ajansı bildiriyor: Yabancı matbuat, Sovyet hükumelinin, son zamanda, Polonya ve Romanyaya, tecavüze maruz kaldıkları takdirde, yardım teklifinde bulunduğu şayialarını yaymaktadır. Tass ajansı, bu haberlerin hakikate tevafuk etmediğini bildirmeğe mezundur. Ne Polonya, ne Romanya, Sovyet hükumetinin yardımım istememiş ve kendilerini tehdid eden bir tdhlikeden Sovyet hükumetini haberdar etmemiştir. Doğru olan şudur: 18 martta îngiliz hükumeti, Romanya aleyhine bir şiddet hareketinden korkmak için ciddî sebebler olduğundan Sovyet hükumetini haberdar ederek, böyle bir ihtimalde Sovyet hükumetinin ne gibi bir vaziyet alacağını sormuştur. Bu suale cevab veren Sovyet kükumeti, en ziyade alâkadar devletlerden, ezcümle Îngiltere, Fransa, Polonya, Romanya, Türkiye ve Sovyetler Birliğinden mürekkeb bir konferans toplanmasmı teklif eylemiştir. Sovyet hükumetinin fikrine göre, böyle bir konferans, hâdis olan vaziyeti aydınlatmak ve konferansa iştirak eden bütün devletlerin vaziyetini tasrih eylemek için azamî imkânlan verebilecektir. Fakat Ingiliz hükumeti, bu teklifi zamansız bulmuştur. (Bajtara/ı 1 mrt sahtfede) Bundan scnra Esad Uraz ayağa kalkarak Genbaşkur tarafından kendisine tevdi edilen ve Ankara müntehibisanilerine hitaben yazılmış olan kapalı zarfı açtı ve okumağa başladı. Ezcümle deniliyordu ki: «Biliyorsunuz ki Cumhuriyet Halk Partisi mevzuatına göre, Partiyi alâkalandıran bütün teşebbüsler için lüzum gördüğü kararları almak, seçimi idare etmek ve namzedleri kararlaştırmak, hak ve salâhiyeti Parti Riyaset Divanına, namzedleri ilân salâhiyeti de münhasıran Değişmez Genel Başkana aiddir. Ve gene bu vaziyete göre, Partililer bu kararlara kayıdsız ve şartsız itaate mecburdur. Millî Şef îsmet înönü Türk milletinin siyasî hayatında halkçı bir idarenin bütün yüksek ve ileri vasıflarını tahakkuk ettirmeği ve halkın devlet idaresi üstündeki rnurakabesini en yüksek bir hale getirmeği millet işlerinde takib edecekleri siyasctin ilk ve ana düsturu olarak ele almışlar ve Büyük Millet Meclisinin tam bir millet hulâsası kudret ve manzarasile millet huzuruna çıkması lüzumunu ilân etmişlerdir. Bu maksadladır ki Genbaşkur bu intihab devresi için meb'us namzedlerini tespit ve ilân etmeden önce, memleketin birçok yerlerinde Partinin ikinci müntehiblerile temas yapmağı kararlaştırmıştır. Milletin siyasî hayatmda lk defa tatbik edilen bu usul Genbaşkurun bütün Partililere muhabbet ve itimadınm bir ifadesidir.» Müntehibisanilere hitab eden bu satırarda istişarî mahiyette reyler kullanılırken her türlü şahsî hislerden uzak kalınması tavsiye ediliyor, bunun Partinin si. yasî rüşdüne ve olgunluğuna bir mİ3al teşkil edeceği kaydediliyordu. Tebligatın altmda Parti Umumî Reis vekili Refik Saydam ve Fikri Tüzerin imzalan vardı. Esad Uraz, bundan sonra, bu istişareye aid talimatı okumağa başladı. Parti nizamnamesinin mubtelif maddeleri ve bu arada namzed ilân salâhiyetinin münhasıran Değişmez Genel Başkana aid olduğunu gösteren 26 ncı maddesini ve enbaşkurun vereceği kararlara bütün Parti azalarınm kayıdsız şartsız itaate mecbur olduklan hakkındaki 27 nci maddesi hatırlatıldı. Ve hakikî lüzum ve ihtiyacların bir ifadesi olan Parti mevzuatmdaki bu hükümlerin daima mahfuz kalması lâzım gelen esaslardan olduğu ebarüz ettirildi. Millî Şef İsmet Inönünün, Türk miletinin siyasî hayatında halkçı bir idealin bütün yüksek ve ileri tekemmüllerini tahakkuk ettirmeği ve milletin devlet idaresi üstünde murakabesini en mütekâmil hale getirmrği ana düstur olarak ele aldığı ve Büylik Millet Meclisinin bu intihab devresinde millî kudretin bir muhassılası halinde çıkması yolundaki yüksek ve mübeccel arzu beyan edildi. Ve gene bu maksadladır ki Parti namzedlerinin tespit ve ilânmdan evvel memleketin geniş bir mıntakasından ikinci müntehiblerin reylerinin sorulması kararlaştmldığı zikredilerek Türk milletinin siyasî hayatmda ilk defa tatbik edilen bu usulün, Partinin ikinci müntehiblerine muhabbet ve itimadının bir ifadesi olduğu bildirildi. Bu talimatla tespit edilen istişare usulIerine göre: Namzedliklerinin kabulü Genbaşkurca takarrür etmiş olanlann isimleri ikinci müntehiblere verilecek, onlar da bu liste üzerinde kanunî meb'us sayısına göre namzed seçecekler, liste haricinde rey vermiyerek kendilerine bir kolaylık olmak üzere verilen listelerde diledikleri isimleri bırakacaklardı. Yeni seçilecek mebuslarımız Înönü bu intihab devresinde Parti tarafmdan Ankaradan namzed gosteriliyordu. Ankara için bir müstekil meb'usun intihabma muzaheret olunuyor ve bir namzedlik Partice açık bırakılıyordu. Bundan başka seçilecek meb'uslardan bir tanesinin kadın olması şartı vardı. Bu suretle 35 kişilik listeden 13 isim seçmek lâzımgeliyordu. Halen Ankara meb'usu olanlardan Satı Kadın da namzed olarak gösterilmiyordu. Listede kadın namzed olarak Mühendis Yarbay îhsan Aksoley eşi Mebrure, Ankara lisesi almanca muallimi Şaziye Perim, Ankara Kız lisesi tabiiye muallimi Belkisin isimleri vardı. îstişareye arzedilen diğer namzedleri de aynen bildiriyorum: İsmet înönü, Ahmed Ulus, Arif, Eşref Demiral, Falih Rıfkı, Mümtaz Ökmen, Muammer Eriş, Rifat Araz, Şakir Kmacı, Yahya Galib, Aka Gündüz, (Bunlar halen meb'usturlar.) Mahmud Sinoblu (Merkez Bankası idare meclisi azası), Affan (Harb okulu fransızca muallimi), Avni (Maarif Vekâleti orta tedrisat umum müdürü), Hasib Ahmed (Gazi Terbiye enstitüsünde muallim), Hazım Atıf (Siyasal Bilgiler okulu profesörü), Mustafa Aytaç (Solfasol köyünde çiftçi), Çakır îbrahim (Sulakyurd köyünde çiftçi), Fevzi Daldal (îsparta valisi), Ömer Dilice (Keskinin Karabekir köyünde çiftçi), Kâzım Pekin (Ankaranm Yassıören köyünde çiftçi), Fuad Tuğ (Temyiz mahkemesi azasmdan), Ekmel (Zonguldak Ağırceza reisi), Sabri Çelikkol (Belediye azasından), Avni Refik (Maarif Vekâleti kültür kurulu azası). M. Saffet «Türk Tarih Kurumu azası», Lutfi «îktısad Vekâleti arşiv müte hassısı» Hamdi Akif Battalgazi «emekli albay», Refet «emekli Tümgeneral», Hüseyin Ertuğrul «Belediye meclis azası», Nasuhi Baydar «Ulus gazetesi da imî muharriri», Naili «Devlet Şurası azası». Namzedler üzerinde alenî müzakere Ier talimat mucibince açılmadı. İkinci müntehibler ellerindeki listelerde biri kadm olarak 13 kişi bırakıldılar ve diğer isimleri çizerek tevdi ettiler. Bu tecrübe seçimi de bilhassa toplantıda hazır bulu nan namzedler için heyecanlı oldu. Tecrübe seçiminin sonunda öğleye doğru içtima nihayet buldu. Kazalarda yapılan tecrübe seçiminin neticeleri de telgrafla vilâyet başkanlığına, vilâyetçe de Parti Genel Sekreterli ğine bildirildi. Dün de bildirdiğim gibi bugün 28 vilâyette ayni şekilde istişarî seçim yapılmışür. Halk Partisi genel merkezinde bu gece geç vakte kadar çahşıldı. Ve bu istişarî seçimlerin neticesine dair telgraflar almdı. M. S. ortamekteb muallimi, 38 Samlye Nedim Bilhan Vaniköyde eski Viyana sefiri Mahmud Nedim Paşa kızı, 39 Tezer TaşiJiran Ankara kız lisesi müdürü, 40 Halid Birsan Galatasaray lisesinde muallim, 41 Sırrı Demirkan Devlet matbaası ustası, 42 Haydar Gündüz İstanbulda emekli muhabere albayı, 43 Ali Seyfl Taner Ankarada emekli topçu albayı, 44 Ahmed Hamdi Binark İstanbulda emekli topçu albayı, 45 Fuad Köseraif İstanbulda emekli albay, 46 Hüsameddin Ülsel İstanbulda eski Bahriye müsteşan, 47 Şerif Akalın İstanbulda emekli kurmay yarbay, 48 Suad Ener Ankarada emekli kurmay albay, 49 Nuri Divriker İstanbulda emekli General, 50 Rıza Kurtkaya İstanbulda emekli albay, 51 Osman Nuri Bü yükalpan istanbulda emekli kurmay al bay. 52 Cevdet Erentok İstanbulda emekli yarbay, 53 Nedim Muradoğlu İstanbulda emekli tuğbay, 54 Kadri Demirkaya emekli General. Harb okulu fransızca öğretmeni, 55 Hayri Seaer İstanbulda emekli kurmay yarbay, 56 Abdullah Vahdi Arıman Ayakkabıcılar kooperatifi müdürü, 57 Hamid Anteb İnhisarlar hukuk müşaviri, 58 Bedreddin Sozmen Lstanbulda emekli kurmay yarbay, 59 N. Atakan Harbiye okulu öğretmeni emekli albay, 60 Ziya Tonguç eski Çorum mebusu, 61 İskender Ülmen Bostancıda doktor, 62 Mithat Yenel İnhisarlar Umum Müdürü, 63 Mehmed Ali Özkardas P. T. T. Fen heyeti azası, 64 Nasuhi Özok Denizbank şeflerinden, 65 Esad Muhlis Oksal Orman fakültesinde profesör. 66 Fuad Simavi Hariciye Protokol U. Müdürlüğünden emekli, 67 Ragıb Köseraif eski Stokholm sefîri, 68 Asım Süreyya İloğlu İstanbul belediyesl İktısad müdürü, CTJMHUBÎTET Bulgar Başvekili IBastaratt ı tna sahitedei raya kadar geçtiğim ve kaldığım yerlerde çok içli dostluk tezahürleri göstermek nezaketinde bulunan necib Türk milletine yaymamzı rica ederim.» Dr. Köseivanof ve maiyetindeki zevat saat dokuza yirmi kala Bulgaristana hareket etmiş ve tren kayboluncıya kadar uğurlayıcıları elle selâmlamışlardır. Kadri Oğu: Bulgar Başvekili Sofyada Sofya 22 (a.a.) Bulgar ajansı bildiriyor: Bulgar Başvekili Köseivanof ile maiyetindeki zevat saat 15,30 da hususî trenle Türkiyeden buraya dönmüştür. Köseivanof garda Kralın mümessillerile bütün Nazırlar, Meclis Divan azası, Balkan devletlerinin mümessilleri, sivil ve askerî erkân, muhtelif teşekküllerin mümesslileri ve kalabahk bir halk kütlesi tarafından karşılanmıştır. Başvekil bütün tren güzergâhındaki garlarda, Sofya garınm peronunda ve civarında ve sokaklarda, Türkiye ile Bulgaristan arasmda mevcud tam anlaşmayı ve sarsılmaz dostluğu teyid ve temhir etmiş olan Ankara ziyaretinin yüksek manasını hisseden halk tarafından hararetle alkışlanmıştır. Ankara Borsası 22/3/939 1 100 100 100 100 100 100 100 100 100 Romanya ihtiyatları silâh altına çağırdı Bükreş 22 (Hususî) Romanya hükumeti ihtiyat efradım silâh altına çağırmağa karar vermiştir. Ayni zamanda iktısadî tedbİTİer de almmıştır. Salâhiyettar mohafilde söylendiğine göre, Macar ordusu seferberliğe nihayet verdiği takdirde, Romanya askerî tedbirlerden feragat edecektir. Macariutanda seferberlik ediyor devam Macaristanda seferberlik devam etmektedir. Bugün de bilumum hususî otomobillere vaz'ıyed edilmis. ve doktorlar silâh altına çağrılmıştır. Alman Rumen müzakereleri durdu Bükreş 22 (a.a.) «Havas» Alâ kadar mahfillerden bildirildiğine göre Al manya ile Romanya arasmdaki müzakerelerin inkişafı pek heyecanlı bir şekil aldığı için geçen sonteşrinde akdedilen Alman Rumen muahedesini tamamlıyacak olan munzam itilâflar şjmdiki beynelmilel buhranın sonuna bırakılmıştır. Alman murahhası Woltat, bugün Berline dönecektir. Romanyanın Almanyanın bazı taleblerini is'af ettiği iyi haber alan mahfillerde söylenmektedir. Rumenler bu cümleden olarak soya baklaları ziraatinin inkişaf ettirilmesini kaydetmiş lerdir. Bazı petrol sahaları Alman kumpan yalarına verilecektir, fakat Rumenler petrol istihsalâtı imtiyazmı Almanlara vermeği kabul etmemişlerdir. Şehrimizde Istanbul ikinci müntehibleri de dün bir toplantı yapmışlardır. lstanbulda, bütün ikinci müntehibleri alacak bir salon bulunmadığı için, dün sabah saat 9,30 da ikinci müntehiblerin kazalara göre bir kısmı Şehir tiyatıosu binasında diğer kısmı ise Asrî sinemada toplanmışlardı. Saat ona yaklaşnken evvelâ Asrî sinemadaki toplantıyı Parti vilâyet heyeti reisi vekili sıfatile Vali muavini Hüdai Karata ban açmış ve seçimin pazar günü saat 8 den on ikiye kadar yapılacağını bildirmiştir. Polonyamn vaziyeti Londra 22 (a.a.) Polonya sefiri, )U sabah Bonnet tarafından kabul edil ıiştir. îyi malumat almakta olan mehafil, 'olonyanın Ingiliz sefirini kabul etme nesinin sebebini, bazı gazetelerin yazdığı eçhile, «Varşovadan sarih taahhüdler» tenilmiş olması olmayıp, belki Polonyatın bir kollektif emniyet sistemine iştirak tmek arzusunda bulunması olduğunu bean etmektedir. Öğrenildiğine göre îngiliz teklifi biraç satırlık bir vesika olup sulhu sever dev :tler için tertibat almanın zaruretinden ahsetmektedir. Bu vesika, teklifi kabul 2 imza edecek olan devletlerin müstaceyet halinde taarruza mukavemet için anacak tedbirler hakkında derhal birbir :rile istişarede bulunmağı taahhüd ede îklerini ilâve etmektedir. Varşova 22 (a.a.) Yarıresmî Curjer Poranny, bugünkü başmakalesin!e, Polonyamn haricî siyasetindeki istikâli ehemmiyetle kaydederek diyor ki: «Geçen 20 senenin tecrübesi Polon aya boş sözlerle hakikî kuvvet arasında ark gözetmek lüzumunu öğretmiştir. \lmanyanm dinamik istihalesi karşısında ;arb devletleri ya Almanya ile anlaşmak ahud da ona karşı kat'î bir cephe almak necburiyetinde idiler. Halbuki ne berikii ne de ötekini yaptılar. Polonya kendi ehsabına Milletler Ceıiyetinden doğan kollektif emniyetin ga^ntisini kabul etmedi. Ve siyasî istiklâlii muhafaza etti. Bundan böyle de bu vasî istiklâlini muhafaza edecektir. 69 Emin Arım İstanbul Kdastro müdürü, 70 Yusuf Ziya Ortaç Akbaba mecmuası sahibi, 71 İsmail Sıtkı Bilgiç İstanbul U. meclis azası, 72 Ethem Sencer Denizbank makine müfettişi, 73 İsmail Hakkı Andan İstanbulda emekli albay, 74 Mediha Muzaffer Baysal İstanbul kız orta okul coğrafya muallimi, 75 Semiramis Tezel İstanbulda doktor, 76 Lâtlfe Bekir Ankarada Yenisehirde mukim, 77 Kıymet Pekdeğer Beşiktaş ilkmekteb muallimi, 78 Rüstü Reoeb Duyar Bakırköy ve Şişll hastaneleri sinir mütehassısı, 79 Dr. Medenl Akman Burgaz sanatoryomu müessis ve müdürü, 80 Salim Ahmed Çalışkan İstanbulda doktor, 81 Dr. Ismall Hakkı Evin Kuleli askeri lisesi tabiiye muallimi, 82 Buphi Yakar emekli doktor General, 83 Zühtü Rıza Tinel Edlrnekapı dispanseri başhekimi, 84 İsmail Hakkı Yegilyurd Sıhhiye Vekâleti müfettlşl, 88 Ferid Erinal Beykozda eczacı, 86 Namık Taptık Kadıköyde eczacı, 87 Hüsnü Arşan İstanbulda Karaköyde eczacı, 38 İbrahim Tevfik Kezer Ankara jusliye ceza hâkimi, 89 Haşim Babacan Temyiz mahkemesi raportörü, 90 Hasan Fehml Erbll İstanbulda emekli albay, 91 Muhtar Sargın İstanbulda emekll istlhk&m albayı. 92 Ali Rıza Kalyon Abasoğlu İstanbulda emekli denlz albayı. 93 Yusuf Kenan Akyüz Adalar beledlyesi basheklmi, 94 İhsan Abidin Akuıcı Zlraat Bankası İdare meclisi azası, 95 J e h m i Vural Slnob valisi, 96 Mustafa İbrahim Tanm Eyüb orta akul muallimi, 97 A. Hllml Ömer Budda Haydarpaşa lisesinde mualllm, 98 H. Kemal Sun Pertevnlyal lisesinde muallim, 99 Fethi İsfendiyaroğlu İstanbul Maarif müfettişl. 100 M. Rıdvan Eldenlz Ankarada çiftçi, 101 Selim Bener Ankara İskân mlmarı, 102 Asım Engln Silivrl Parti başkanı, 103 Mehmed Ali Gökçen Üsküdar Parti baskanı, 104 Vahyl Özarar Ankara belediyesl kimyahane müdürü, 105 Hulkl İsmail Göknar İstanbulda klmyager, 106 Cevdet Erbatur İzmlr Gümrük kimyageri, 107 Rükneddin Nasuhioğlu İçel valisi, 108 A. Naci Akbay Şurayı Devlet azası, 109 Adil Güven İskân müfettişi, 110 Akif Altınsoy Devlet Demiryolları mes'ul muhaslblerinden, 111 Halil Mergen Ziraat Bankası şef muavini, 112 Halil Nimetullah Öztürk eski profesör, 113 Şükrü Sayan Gazi lisesinde muallim, 114 Saffet Ceylan İstanbul eski Maarif müdürü, 115 Esad Haml Ozkan Harb Akademisinde müderris, 116 M. Nlyazi Erenbilgen Kuleli lisesinde muallim, 117 Feridun Manyas İstanbul ticaret ve zahire borsası komiserL 118 Ethem İz zet Orsal Gemi kurtarnıa T. A. Ş. müdürü, 119 Murad Fortun İstanbulda tüccar, 120 Zeki Dede Muş belediye azası, 121 Suud Esad İstanbullu İstanbulda dördüncü ceza mahkemesi azası, 122 Ziya Yürük İktısad Vekâleti hukuk müşaviri, 123 Ali Rlfat Erel İstanbulda emekli kurmay albay, 124 Hüsnü Sağnak Beşiktaşta emekli albay, 125 Reşid Güneray emekli Tümgeneral, 126 Ali İhsan Sâbis emekli ordu kumandanı, 127 Hüsnü Kartaltepe İstanbulda emekli Tuğbay, 128 8üley man İzzet Yeğinsü İstanbulda kurmay yarbay, 129 M. Talât Özkan İstanbul verem dlspanseri başhekimi, 130 Rıza Nuri Birgi İstanbulda doktor, 131 Kâzım Esad Devrim Üniversite diş profesörü, 132 M. Reşad Elgün emekli Şehremanetl meclisi reisi, 133 Hasan Tahsin Erez Ankara kambiyo müdürü, 134 M. Behçet Yazar Haydarpaşa llsesi edebiyat muallimi, 135 Halid Fahri Ozansoy Galatasaray llsesi edebiyat muallimi, 136 Raşid Bigat Toprak mahsulleri idare meclisi reisi, 137 Necmeddin Göktalay İstanbul Denizbank başmakinlstlerinden, 138 Hükmü Arkok Beşiktaş Halkevi başkanı, 139 Ethem İzzet Benice Son Telgraf gazetesi sahibi, 140 Ali Naci Karacan İkdam gazetesi sahibi. 141 Galib Bahtiyar C. H. P. İstanbul İlyönkurul azası. 100 100 100 100 Ley 100 Dinar 100 Yen 100 tsveç 100 Rable K A P A N 1 Ş I AçıJıs Kapanıs 5,93 tngiliı lirası Dolar 126.6325 Fransız frangı 3.3525 Ltret 6.66 tsviçre frangı 28.4625 Bolanda 67,22 florhri 50.695 Ravhişmark 21.3125 Drahmi 1.56 Leva Tescil edilmemiş Çekoslovak krona 5.93 Peseta 23.96 Zloti 24.9675 Pengo 0,9050 2.9075 34.62 30,555 23.9025 kronn Esham ve tahvilât 19,45 Sıv. . Erzu. III 1 NÖBETÇİ ECZANELER Bu gece şehrimizin muhtelif semtlerin deki nöbetçl eczaneler şunlardır; İstanbul clhetl: Emlnönünde (Mehmed Kâzım), Aîem darda (Sırrı Rasim), Kumkapıda (Asador), Küçükpazarda (Hikmet), Eyübde (Hllcmet), Fatlhte (Emilyadl), Bakırköyde (İstanbul) eczanelerl. Beyoglu clheti: İstlklâl caddesinde (Kanzuk), Yenisehirde (Baronakyan), Bostancıbaşı caddesinde (İtimad), Galata Mahmudiye caddesinde (İsmet), İstlklâl caddesinde (Taksim), Kurtuluş caddesinde (Necdet), Beşiktaşta (Vldin), Kasunpa^ada (Müeyyed), Hasköyde (Sadık Akduman) eczanelerl. Üsküdar İskeleba^mda (Merkez), Sarı yerde (Osman), Kadıköy Haydarpaşa Rıhtım caddesinde (Kadıköy), Heybeliadada (Halk) eczanelerl. ca listeden kimlerin silindiğini, kimlerin kaldığım, hele kimin en çok rey aldığını blmenin imkânı yoktur. İstanbul meb'uslarından Başvekil Refik Saydam ve İn hisarlar Vekili Ali Rana Tarhan gibi muhterem ve memlekete hizmet etmiş zevatın ittifakla yahud da ittifaka yakın bir ekseriyetle rey almış olmalan tabiidir. Fakat, rey varakaları hemen toplanarak bavullara konulmuş olduğundan bu gizli intihabın neticesini ve en çok rey alanların kimler olduğunu bilmeği iddia etmek kâhinlik taslamaktan başka birşey değildir. Italyada silâh altına sınıflar çağırılan tttisareye arzedilen meb'us ve namzedler 1 Dr. Refik Saydam İstanbul meb'usu, Başvekil. 2 Ali Rana Tarhan istanbul meb'usu, Gümrük, İn. Vekili, 3 Ahmed Hamdi Denizmen İstanbul meb'usu, 4 Ali Barlas İstanbul meb'usu, 5 Atıf Baymdır İstanbul meb'usu, 6 Dr. Tuğamiral Hakkı Şinasl Erel İstanbul meb'usu, 7 Fakihe Öymen İstanbul meb'usu, 8 Gr. Refet Bele İstanbul meb'usu, 9 Gr. Kâzım Karabekir İstanbul meb'usu, 10 Sadeddin Uraz İstanbul meb'usu, 11 Salâh Cimcoz İstanbul meb'usu, 12 Şükrü Âli Ögel İstanbul meb'usu, 13 Yas.ar Yazıcı İstanbul meb'usu, 14 Ziya Kara mursal İstanbul meb'usu, 15 Rüstü 8akarya emekli Tümgeneral. 16 H2.tice Yeşim İstanbul kız lisesi ingilizce muallimi, 17 A. Şüıirü Esmer profesör ve gazeteci, 18 Arif Yazar İstanbul Adllye müfettişl, 19 Kemal Ergüden emekli General, 20 Safiye Hüseyin Elbl İstanbu 1 . C. H. P. İlyönkurul eski üyesi, 21 Dr. Sabiha Saym İzmir çocukyuvası başhekimi, 22 Atıfa Ayzıt Beyoğlu orta okul tabiiye muallimi ve yardirektörü, 23 Feridun Fikri eski Dersim Eieb'usu, 24 İbrahim Alâeddin Gövsa eski Sıvas meb'usu, 25 Dr. İhsan Arif Derman Oerrahpaşa hastenesi bevliye şefi, 26 Dr. Tevfik Receb Erensoy Üniversite profıesörü, 27 Memduh Say bakteriyolog, 28 Dr. Server Kânıil Tokgöz Sıhhiye V. Merkez Hıfzıssıhha müdür muavini, 29 Dr. Hasan Reşad Sığındım profesör, 30 Ali Kâmi Akyüz Darüşşafaka müdürü, 31 8üreyya Sami Berkmen Varna konsolosu, 32 Mahir Kemal Basmacı Beykoz fabrikası şeflerinden, 33 Said Demirbilek Turhal şeker fabrikası atölye şefi, 34 Ziya Akay Zeytinburnu silâh fabrikasında usta, 35 Şakir Zümre İstanbulda Türk sanaayii harbiye ve madeniye fabrikası sahibi, 36 Abidin Daver muharrir, 37 Fethiye Çavlı İstanbulda tzmirde istişareye arzedilen namzedler Şükrü Saracoğlu, Hasan Âli Yücel, Celâl Bayar, Mahmud Esad, Rahmi Çeçen, Reşad Mimaroğlu, Sadeddin Epikmen, Benal Arıman, Halil Menteşe, Kâmil Dursun, Çanakkale meb'usu doktor Mustafa Bengisu, Sinob meb'usu İsmail Hakkı Veral, Kız Muallim mektebi başmuavini Resmiye, Halkevi reisi Şe hime Yunus, Saada Emin, Cevriye Uyum, Melâhat Akcermen, Manısadan Hıfziye Ünsal, muallim Nazmi, Baha Kantar, Saffet Kanal, Halid Ziya, emekli General Cemal Teoman, Meh med Ali Balcısoy, Mehmed Al demir, Tahir Bor, Sırrı Şener, Hil mi Selvili, Mustafa Emin, Osman Yunus, Mehmed Akgün, Mehmed Şevki Ertuğrul, Nusrat Siber, Şevket Yalçıner, Ali Rıza, Doktor Adil Özyemişçi, Salih Tanka, Sabri Urunç, Nihad Delimollaoğlu, Aziz Oğan, Tevfik Fikret, Refet Tok, Adil, Kenan, Fuad, Mithat Yazıcı, tüccar Muzaffer, albay Hulusi, Cemal Mardin. jj Londra 21 (Hususî) Italyada kur'a efradı silâh altına çağınlmıştır. Normal zamanlarda silâh altına çagırı lan kur'a efradının miktarı 200 bini teBu talimattan sonra Ankara için tespit cavüz etmediği halde bu sefer 300 bin edilen namzed listeleri ikinci müntehibkişiye baliğ olacaktır. Buna sebeb olarak lere dağıtıldı. Liste 35 kişilikti ve şu hu3 sınıf erbabınm fazla olarak silâh altı susiyetleri ihtiva etmekte idi: na çağınlmış bulunduğu ileri sürülmekteReisicumhur Malatya meb'usu tsmet dir. gün Berlin elçisi Atoliko'yu kabul et Italyanın Mısır elçisi vaziyet hakkmmiştir. Elçi, Hitler tarafından gönderüen da izahat vermek üzere Romaya çağınlmektubu Mussolini'ye tevdi etmiştir. mıştır. Londra 22 (Hususî) Prag'dan Londra 22 (a.a.) Reuter ajansı bildirildiğine göre, sabık ÇekoSlovakya bildiriyor: Daily Telegraph gazetesinin diploma Hariciye Nazırı Krofta tevkif edilmiş tik muharririnin yazdığına göre, Akde tir. Yugoslavyada nizdeki gerginlik endişe verecek bir tarzda artmaktadır. îngilterenin ve Fransa Belgrad 22 (a.a.) Samuprava ganm menfaatleri tehlikededir. zetesi başmakalesinde son beyneîmilel Bu gazete, diyor ki: hâdiselere rağmen sulhun idame edileceHaber aldığımıza nazaran Italyanm ği kanaatini izhar etmekte ve şöyle de Berlin büyük elçisi Romaya dönerken mektedir: Hitler'in uzun bir mektubunu Mussolini«Yugoslav efkân umumiyesi sükuneye getirmiştir. Bu mektubda, eğer îtalya tini tamamile muhafaza etmiş ve bazı hamutalebatını derhal ileri sürerse Alman yalperest tahminleri nazan itibara almayanın kendisine tamamile muzaheret ede mıştır. Millerimiz iyiliğe ve iyiliğin kuvceSi büdirilmektedir. vetine inanıyor ve bunun içindir ki Yu Hitlerin mektuba Mussoliniye goslavlar müttehid olduklarını son günverildi ler zarfında bu kadar parlak bir şekilde Roma 22 (Hususî) Mussolînî bu izhar etmişlerdir.» Mısır elçisi Romaya çağrtldt Hitler Mussolini'ye ne yazmış? Krofta tevkif edildi Kimlerin ekseriyet kazandığı malum değildir Dün çıkan bir akşam gazetesi, Istan buldan gösterilecek olan namzedlerden en çok rey alanları bildiriyonız, diye bazı isimler ve bu meyanda kendi sahibinin ismini de yazmıştır. Halbuki ikinci mürîtehibler .kendilerine okunan Parti beyannamesine tevfikan hiç propaganda yapmadan, gayet gizli bir suretet rey vermişlerdir. Dün Asrî sinema ve Şehir tiyatrosunda toplanan ikinci müntehibler 1500 kadardı. Bu müntehibler, kendilerine gösterilen 141 isimden 34 kişi seçtiler, diğerlerini sildiler ve reyleri hakkında tam bir ketumiyet muhafaza ettiler. Çünkü Parti öyle istemişti. Binaenaleyh ko Başvekil dün Partide meşgul oldu Ankara 22 (Telefonla) Başvekil Refik Saydam, bugün akşamüzeri Par tiye giderek Genel Sekreter Fikri Tuzerle birlikte meşgul oldu. İstişarî mahiyette yapılan seçimlerin neticleri derhal Parti Umumî Başkanı Reisicumhur İsmet İnönüne arzedilecektir. Mısır ile Avustralyamn teminatt Londra 22 (Hususî) Avustralya ükumeti, harb takdirinde derhal îngil ereye muzaheret edeceğini Londraya bil'irmiştir. Mısır hükumeti de, harb zuhu