28 Haziran 1939 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

28 Haziran 1939 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

28 Hazîran 1939 Barem lâyihasının aldığı son şekil bmda ve dığer memuriyetlere nakil ve tah bağlı cetvellerde gösteriiir. Bu kabü maaşlı villerinde mükteseb hak sayümaz. Bu gi memuriyetler bağlı (2) sayıü cetvelde gosbilerin tahvil ve tekaüdlüklerinde tahsil terılmiştir. Bu memuriyetlerde istihdam edileceklere vaziyetlerine ve hizmet müddetlerine gore iktisab edebilecekleri derece maaşları •esas bu kanunun umumi hükumleri dairesinde tır. Evvelce devlet memuriyetinde bulun almakta oldukları derece maaşını iktisab duğu halde bilâhare ayrılmış ve en az beş edinciye kadar muvakkat tazminat veril seneyi mustemirren memurluk hancinde mez. Bu madde hükmü ücretlilere de şamü geçirmiş olanlar da bu vazifelere ayni suretle tayin olunabilirler Şu kadar ki daire dir. On dordüncü madde Ücretli vazife sinin bağlı bulunduğu Vekâlete tâbi alelumum teşkilât haricinde diğer bir Vekâlet lerde bulunanlardan bir terfi müddetini teşkilâtma dahil yukarıda sayıh memuri dolduranlar ücretlerinin tekabül ettiği deyetlerden birine ilk defa olarak tayin edi recedeki maaşlı memuriyetlere ve doldurlecek herhangi bir derecedeki devlet me mıyanlar bir derece aşağıdaki memuriyetmurları hakkmda da bırinci fıkra hükmu lere naklolunabilirler. tatbik olunabüir. Ücretli bir vaaifeye nakledikcek maaşlı Bu madde hükmüne göre yapüacak tayin memurlardan bulundukları derecede bir ve terüler adı geçen vazifelerin filen ifa terfi müddeti dolduranlar iki ve bu muddetı doldurmıyanlar bir üst dereceye aid masıle mukayyeddir. Yedinci madde Yukarı dereceye terîi aş tutarmın tekabül ettiği ücretleri alabiiçin en az dört sene bir derecede bulun lirler. Bunların geçtikleri maaşlı veya ücretli muş ve bu kadar müddet o derece maaşını filen almış olmak şarttır. Yüksek mekteb memuriyet derecesindeki terfi müddetinin den mezun olanlar için bu müddet uç se mebdei nakledildikleri tarihtir. On beşinci madde Ucretlılerden An nedir. Müddetini ikmal etmeden mafevk dere karada bulunanlara almakta oldukları uccede bir memuriyete tayini icab edenler ret derecesinin bir derece dunundaki maaşlı müddetlerinin hıtamma kadar eski derece memurlarm muvakkat tazminatı maaşlüar hakkındaki umumi hükümler dairesinde maaslarını alırlarHer ne suretle olursa oLsun bir derece verilir. On altıncı madde Vekâletler teşkilâ den fazla terfi caiz değıldır. Şu kadar ki, yedinci ve daha yukarı derecelerden birine tmdan ve memuriyet derece ve aylıkları aşağıdaki derecede kadroya göre memuri kanunla tespit edilen müesseselerden birinyet olmadığı veya ehil memur bulunmadı den diğerine memur nakli aid olduğu Veğı takdirde iki derece aşağıdaki memurla kilin muvafakatine bağlıdır Ancak tayinrm tayini caizdir Bu suretle iki derece yu leri manallerine aid memuriyetler arasmkarıdaki memuriyete tayin olunanlar eski daki nakil ve tahviller tayine salâhiyettar derecelerinde bir terfi müddeti doldurun olan makamların müsaadesüe yapüır. cıya kadar o derece maaşını. bir terfi müdIstifa edenler hakkında dahi üç ay müddetince de aradaki derece maaşını aldıktan detle bu hükiim tatbik edilir. sonra tayin edildıkleri derece maaşını a Bu madde hükmü ücretlilere de şamildir. lırlar. On yedinci madde Mesleki tahsil göAltıncı ve daha aşağıdaki derecelerdeki rerek mesleklerine aid daire ve vazifelere memuriyetlere bu dereceler karşılık göste intisab edenlerle bu kanunun 6 nci ve rilmek şartile daha aşağı derece ile me 13 üncü maddelerinde yazılı vazifelere alınanlar müstesna olmak üzere bidayeten mur tayini caizdir. devlet memuriyetine alınacaklarm müsa Altıncı maddede yazılı hükümler mah baka imtihanma ve birden fazla talib bufuz kalmak üzere beşmci ve daha yukarı lunmadığı takdirde ehliyet imtihanına giderecelerdeki memuriyetlere tayin edile rip kazanmaları şarttır. bilmek için yüksek mektebden mezun ol On sekizinci madde *• Umumî, mulhak, mak şarttır. hususi bütçelerle belediyeler bütçelerinden Sekizinci madde Ehliyetleri ve sicilleri ve bunlara tâbi teşekküllerden maaş ve itibarile terfie hak kazandıkları halde kadücret almakta olan memurlarm hususi bir roda münhal yer bulunmamak sebebile bir kanunda aksine sarahat olmadıkça bulunderecede iki terfi müddeti geçirmesine rağdukları müesseselerin içinde ve dışında men terfi edemiyenlere her derecede bir maaşlı veya ücretli ayrıca bir vazife almadefaya mahsus olmak üzere üst derece maları caiz değildir. aşı verilir. 788 sayılı memurin kanununun 8 inci Dokuzuncu madde Alelumum maaşlı maddesile 1496 sayılı kanunun birinci madveya daimi ücretli hizmetlere aid kadroladesi hükumleri ücretli memurlara da şa rın teşkilât kanunlarına bağlanması şart mildirtır. Ancak muvakkat muddetlerle ifası icab Maaşlı veya ücretli memurlarm uhdeleeden ve daimi mahiyet arzetmiyen hiz rinde maaşlı veya ücretli yalnız bir daimi metlerin butçe kanunlarına bağlı (E) cetvellerine dahil tertiblerden alınacak kad muallimlik bulunabiür. Şu kadar ki aslî vazifesi maaşlı olanlarm uhdesindeki marolarla idaresi caizdir. aşlı muallimlikten alacakları para, ücret Bütçe kanununa bağlı (D) cetveli yal itibar olunur. Bu suretle ilâveten bir munız 19 uncu maddede yazılı müstahdemler allimlik deruhde edenlere mualllmliğin ücle nakıl. vasıtaları kadrolarına inhisjir ret veya maaş tutarmın üçte ikisi verilir. ederMuallimlerden uhdelerinde rektörlük, deOnunca madde Daimi olarak Anka»*, kanlık, müdürlük, basmuallimlik, muavinrada bulunan maaşlı memurlardan 1, 2 ve lik, basmuallimlik, laboratuar, mühendis 3 üncü derecelere dahil olanlara 60, 4 ve mektebi ve san'at okulları atelye sefliği gi5 inci derecelere dahil bulunanlara 30, 6, 7 bi ücretli idari bir vazifede bulunanların ve 8 inci derecelere dahil buîunanlara 22, iki muallimliği cemetmeieri caizdir. Bun 9, 10, 11, 12 ve 13 üncü derecelere dahil bu ların idari vazifelerine aid ücretlerinin ve lunanlara 15, 14 ve 15 inci derecelere dahil muallimlik maaş veya ücretlerinden mikolanlara 10 lira her ay maaşlarma ılâveten tarı fazla olanlarınm tamamı ve ikincisimuvakkat tazmînat verilir. Bu tazminat nin üçte ikisi verilir. (Müderris, profesör, kazanc ve iktısadi buhran vergilerine tâbi doçent tabirleri bu kanuna göre muallimdeğildir. lik ifadesinde dahildir). Devlete aid mebaniie ve memurine tahYukarıda sayılı idari vazifeleTİ olmıyansis edilen meskenlerde oturanlara ve mın lara üç muallimlik verüebilir. Bunlar maaş taka merkezleri Ankarada olan müfettiş veya ücretlerinden miktarı fazla olanının lerden Ankarada ikamet etmıyerüere bu tamamını ve tayin sırasile de ikincisinin tazminaı verılmez. Mezuniyet veya muvak üçte ikisini ve üçüncüsünün üçte birini akat memuriyetle Ankaradan ayrılanlara lırlar. ayrıldıkları müddetin yalnız üç ayı için bu Tabibler iki meslekî vazifeyl veya biri tazminat verilir. idari, diğeri mesleki maaşlı veya ücretli iki Bir memuriyete açıktan vekâleten tayin vazifeyi deruhde edebilirler. edilenlere almakta oldukları vekâlet maaşı Serbest tabib bulunmıyan vilâyet ve kanispetmde muvakkat tazminat verilir. zalardaki tabiblerin zanaret halinde o vi7 nci madde mucibince müddetini ikmal lâyet ve kazaya aid üç muhtelif mesleki etmeden yukarı derecelere tayin ediler.le hizmeti deruhde etmeleri caizdir. Bu takrin alacakları muvakkat tazminat almakta dirde bunların alabilecekleri ücret ve maaş oldukları maaş derecesine tekbul eden taz nispeti muallimler hak'ıcnıda yukarıda konulan hükümlere göre hesab edilir. minattır. Muvakkat tazminat maaşlar hakkındaki Muhendisler ve veterinerler hakkmda da tediye usulleri dairesinde tediye olunurbu hükümler tatbik olunurBu tazminat borc için haczedilemez. 900 sayılı kanun hükumleri mahfuzdur. On dokuzuncu madde Odacı, kolcu, On birinci madde Vazıie ve memuriyetlerine muteallik hususattan dolayı işten bekçi, evrak müvezzü, gemi murettebatı, el çektirilerek maaşları katolunan alelu ücretli ve aidatlı tahsildar, daktilo ve stemum memurlara tahkikat veya muhakeme no gibi muteferrik müstahdemler bu kaneticesinde men'i muhakeme .veya beraet nun hükümlerine tâbi değildirler. kararı verildiği veya haklannda takıbat Yirminci madde Ucretle müstahdem umumî afla kaldırıldığı surette katolunan memurlarm harcirahları maaşlı memur maaşları tutarınm yarısı verüir. larm harcirah hükümlerine tevfikan ve İşten menedildikleri suçtan dolayı hs,k işbu kanunun 1 inci maddesinde yazılı delarında yapılan tahkikat veya muhaksme rece aylıkları esas tutularak hesab edilir. sırasında memuriyet vazifelerine muteallik İ Yirmi birinci madde Inhilâl vuku budiğer suçları zuhur eden memurlar hakkm I lan memuriyetlerde vekil istihdamı halinde da bu madde hükmünün tatbik edile'oilmesi | maaş kanununun 8 inci maddesi mucibince için bunlarm bütün suçlarmdan men'i mu j verilecek vekâlet maaş veya ücretinin müdhakeme veya beraet kararı almaları veya I deti azamî altı aydan ibarettir. umumi afla takibalm kalkması lâzımdır. Yirmi ikinci madde Hususi kanunla On ikinci madde Ücretli vazifeiere ilk rında sarahat olmadıkça ihtısas ve komisalınacak memurlar tahsil derecelerine ve | yon ücreti ve makam tahsisatı ve tahsisatı diğer vasıflarına göre girebilecekleri maaçlı maktua ve hakkıhuzur gibi namlarla mamemurluk derecesinın ancak bir üst dere aşlı veya ücretli memurlara ayrıca umumî, cesine aid maaş tutarile tayin olunabilir mülhak ve hususi bütçelerden hiçbir mebiâğ verilmez. ler. Ancak kanunun tahmü etmediği mun Bunların terfileri de maaşlı memurlarm terfilerindeki hükumlere tâbi olup aitmcı zam bir vazifeyi münferiden ifaya memur madde hükmü bunlar hakkmda da tatbik edilenlere muayyen çalışma saatleri ha ricindeki mesaikrine mukabil İcra Vekil olunur. On üçüncü madde Hususi bir meslek leri Heyetince takdir olunacak bir ücret bilglsine ve ihtısasma ihtiyac gosteren me verüebilir, Şu kadar ki bir veya muhtelif muriyetlere devlet teşkilâtma dahil vazi dairelerin herhangi bir işi için teşkil edifelerde müstahdem olanlar arasmdan ka lecek komisyonlara memur edilip bu ko nundakl esaslar dairesinde ve ehliyet de misyonların bulundukları mahallin gayri receleri bakımmdan terfian veya naklen yerlerden celbedilecek olanlara yalnız hargetirilecek kimse bulunmadığı takdirde, bu cirah ve Icra Vekilleri Heyetince tayin omemuriyetlere haricden devlet memuriyet lunacak miktarda masarifi zaruriye veri lerinde hiç bulunmamış veya memuriyetle lir. alâkaları en aşağı beş senedenberi kesil Yirmi üçüncü madde Mülhak bütçeli miş; bilgi, ihtısas ve tecrübelerile mütema idarelerle hususi idare ve belediyeler dahi yiz kimselerin kadrodaki derece maaşlarile bu kanun hükümlerine tâbidir. Ancak İcra bu kanunda yazılı kayıdlarla mukayyed ol Vekilleri Heyetince varidatları müsaid gomaksızm İcra Vekilleri Heyeti kararile ta rülmiyen belediyeler için bu kanunun bi yinleri caizdir. rinci maddesinde yazılı derecelerin dununBu gibiler muayyen terfi müddetlerini da memuriyet ihdasına mahalli belediye doldurdukça gene ihtısaslarile alâkadar meclisleri salâhiyetlidir. Hususi idarelerle belediyeler memurlarıdiğer ihtısas mevkilerine nakil ve terfi edebilirler. Şu kadar ki bu dereceler bunlar nın kadroları Icra Vekilleri Heyetince tasiçin mükteseb hak teşkil etmez. Bu memu dik olunur. Yirmi dordüncü madde 1683 sayılı.asriyetler haricindeki memuriyetlere nakil ve tahvillerde ve tekaüdlüklerde tahsil vazi kerî ve mülki tekaüd kanununun mer'iyeyetlerine ve hizmet müddetlerine göre ik tinden evvelki hükümlere göre Tn»âş alan alelumum mütekaidjn ile eytam ve eramil tisab edebilecek derece maaşı esastır. İhtısas mevkileri teşkilât kanunlarına ve hidematı vataniye tertibinden rhaa§ alan zevata maaş asülariie tahsisatı fevialâdeleri birleştirilmek suretile bir kalem olarak ahkâmı mevcudeye göre verüir. Ba suretle maaş alan mütekaidlerden olup da umumi, mülhak ve hususi bütçelerden veya tediye edılmiş sermayesmin en az yarısı devlete aid olan muesseselerle me muriyet derece ve aylıkları kanunla tespit edilmiş olan müesseselerden tahslsat veya ücret alanların bu vaziyetleri devam ettıkçe tekaüd maaşları tahsisatı fevkalâdeleri Lâve edılmeksızın verüir. 1683 numaralı tekaüd kanunu hükümlerine gore tekaüd maaşı tahsis edüenleraen yukarıda yazılı daire ve müesseselerden tahsisat veya ücret alanlar hakkında da mezkur kanunun 70 inci maddesı hukmu tatbik olunur. Alelumum mütekaidlerden maaşlı bir hizmete tayin ediienlerin (bu maaşh hizmetlerde ücretle çalışsalar dahi> tekaüd maaşları tamamen kesilır Harb malulleri bu madde hukmunden müstesna.dır. 900 numaralı kanun hükmu ve 2921 sayılı kanunun 36 nci maddesi hükümleri mahfuzdur. Aleiumum mutekaidler hakkında bu hükumlerın tatbik edilebilmesi için bunların aldıkları tekaüd maaşüe ucret veya tahsisat mecmuunun 50 lıradan aşağı düşmemesi şarttır. Yirmi beşinci madde Devlet memurları maaşatının tevhid ve teadülüne düir olan 18 mayıs 1929 tarih ve 1452 sayılı kanunla bu kanunun bazı maddelerini değıştiren 1476, 1738, 2041, 3139, 3234 ve 3391 sayılı kanunlarla 1804 sayılı kanunun birinci maddesi. 2291 sayılı kanunun 27 nci maddesi ve 2310 sayüı kanunun maaş ve temsil tahsisatlarına aid hükümlerınden gayri hükumleri ve 2658 sayılı kanunun ikinci maddesinin bu kanunun 11 inci maddesile temin edilen hükmü ve 3500 sayılı kanu nun 11 inci maddesi hukmu ve 1509, 1511, 1533, 1612, 1614, 1617, 1624, 1834; 1911; 2006; 2021; 2197; 2201, 2202, 2203, 2225, 2287, 2293; 2368; 2393; 2408; 2411, 2467, 2470, 2524, 2527, 2529; 2530, 2531, 2541, 2669, 2773, 2777; 2782; 2787; 2795; 2797, 2799, 2800, 2825, 2849, 2865; 2883; 2885, 2890, 2953, 2996, 2997, 3007; 3012; 3013; 3017, 3045, 3046, 3049, 3051, 3074; 3127; 3154; 3184, 3201, 3203, 3223, 3224, 3225; 3230; 3232; 3237, 3252, 3312, 3314, 3326, 3361; 3380; 3393; 3397, 3406, 3407, 3408, 3409, 3412; 3429; 3452; 3476; 3484. 3505, 3507, 3546, 3552, 3568; 3571; 3604, 3608, 3611, 3612, 3613, 3614; 3621 ve 3636 sayılı kanunlara bağlı kadro cetvelleri ve 1939 mali yılı muvazenei umumiye kanununun 19 uncu maddesi ve diğer kanunların bu kanuna muhalif hükumleri kaldırümıştır. Yirmi altıncı madde Riyaseti Cumhur teşkilâtı hakkındaki 2180 sayılı kanunun 13 üncü ve mezkur kanunun 3011 sayılı kanunla değiştirilen 14 üncu ve Ankara Yuksek iraat Enstitüsü hakkındaki 2291 sayılı kanunla Istanbul Üniversitesi hakkındaki 2928 sayılı kanunun ve bunların ek ve tadıllerinin asistan, doçent ve profesörlerm hizmete almış ve terfikrile müze ve rasadhane teşkilâtı hakkındaki 2530 sayılı Kanunun mütehassısların hizmete almış ve terfilerine dair hükumlerüe 3459 sayüı kanun hükmü Cumhur Başkanlığı füârmonık orkestrası teşküât ve orkestra mensublarının terfi ve tecziyeleri hakkındaki 3045 sayüı kanunun orkestra mensublarının hiz mete alınış ve terfilerine dair hükumleri ve Posta, Telgraf ve Telefon idaresi teşkilâtı hakkındaki 2822 sayüı kanunun 3080 sayüı kanunla değiştirilen 28 inci maddesi ve 3201 sayılı Emnıyet teşkilâtı kanununun 24 ve 47 nci ve Büyuk Mıllet Meclısı teşkilâtı hakkındaki 3552 sayılı kanunun 5, 6 ve 7 nci maddeleri, 3007 sayılı kanunun ve 1702 sayüı kanunla ek ve zeyillerinm maaş ve terfılere dair olan hükümleri harıc ol mak üzere dığer hükümleri mahfuzdur. Bu kanun, 2556 sayüı hâkimier kanununda yazüı hailer haricinde hâkimler ve muddeiumumuerle muavinleri ve bu sınıftan sayılanlar hakkmda da tatbik olunur. Devlet Demıryolları ve Limanları Işletme Umum Müdürlüğu memur ve müstahdemlerinin ücretleri hakkındaki 2847 ve 3173 sayüı kanunlarm hükümleri mahfuz olup muvakkat tazminatları da halen tatbik edümekte olan esaslara gore verılir. Şu kadar ki hizmete alınışta tahsil dereceleri esasma gore verilecek ücretier bu kanundaki miktarları ve birinci dereceye verilen azamî ücret miktarı bu kanundaki azami haddi geçemez. San'atkâr ve işçilerin h:zmete alımşında mezkur kanunların hükümleri tatbik olunurYirmi yedinci madde Mütekaidîerin ücretli bir vazifeye ahnmaları halinde bunlara en çok, tekaüdlüklerine mesned olan memuriyet veya rütbe dereceleri maaşma tekabül eden ücret verilebilir. Birinci muvakkat madde Bu kanu nun 2 nci maddesine bağlı teşkilât kadrolarmda yapüan değişiklik dolayısile slle rine geçecek para miktarı evvelkinden az olanlar aradaki farkı, terfi suretile telâfi edinciye kadar almakta devam ederler. Yukarıki fıkra şümulüne giren veya girmiyenlerden birinci maddede yazüı cetvelde yapılan tadiiât dolayısile maaş asılları değişmiş olanlarm gerek evvelki, gerek yeni derecelerinde geçen hizmet müddetleri eski maaş asıllarına en yakm üst maaş derecesinde geçmiş sayüır. Gerek 1452 sayılı kanuna bağlı kadro cetvelinin ilk tatbik 1 dolayısile maaş miktarları azalanlardan halen bu vaziyeti muhafaza edenlerin ve gerek bu kanuna istinaden maaş miktarları indirılenlerin tekaüd maaşlarının hesabmda evvelce aidıkları maaş miktarları esastır. İkinci muvakkat madde Halen ücretle müstahdem olan memuriar hakkında aşağıdaki hükümler tatbik edilir. A Halen ücretle müstahdem olanlarm tahsil derecelerine ve bu kanuna tâbi dairelerle aylıkları kanunla tespit olunan müesseselerde ve hususî mekteblerin tayin ve murakabesi Maarif Vekâletine aid bulunan muallimliklerinde ücret ve maaşla geçen müddetlerin mecmuuna ve yüksek tahsil görenlerin her iki ve görmiyenlerin her üç senede bir terfi esaslarına ve bu kanunun 12 nci maddesindeki hükümler dahilinde ücretleri tespit edilir. B Halen ücretle müstahdem olan mütekaidîerin tekaüdlüklerine mesned olan memuriyet veya rütbe derecelerine, ücretle istihdam edildikleri müddet için yüksek tahsilleri bulunup bulunmadığına göre yukarıki esas dahilinde hesab edüecek derece farkları ilâve edilmek suretile iktisab edebilecekleri dereceler tayin olunur. C Yüksek tahsil veren bir mektebde iken harb sebebile askerliğe çağırüarak yedek subay rütbesini kazanmış olanlar içııı (A) fıkrasmdaki terfi müddetlerinin he sabında her iki hizmet senesi bir der^ce terfi müddet: itibar ediierek iktisab ede bılecekleri dereceler tayin edilir. D ücretle müstahdem ıken askerlik hizmetine girerek vazıfesüe irubatı kesümiş bulunanların as^eruğe çağınlmazdan evvelki hizmetleri (.A) bendı mucibince hesao edilmek suretile iktisab eaebiıeceklerı derece üe yeniden hizmete almmaları caizdir. E (A) bendi mucibince tespit edilen derecelerde bu kanunun neşrı tarıninde müstahdem oiup h:zmet muddetierı uç sene ve daha zıjacie oıanlardan ehi:yetle:i Vekâletlerince tasdik edüenierm bir ust dereceye geçırilmeleri caizdir. Ancak bu derecener tern ve tahvillerde mükteseb hak teşkil etmez. F A, B, C ve D bendlerı muciüince dereceierı tespit eaılecekıerın almaları icab eden ucret halen almanta oldukları ücret miktarından fazla oianlar almakta oldu.ıları ücretleri muhafaza ederler ve ou ücretier bırmci maddede yazıiı maaş, cerecelerinden birine tetabuk ediyorsa o dereceye ve etmiyorsa buna en yakın dereceye halen aimakta oldukları ucretie dahil olnıuş sayılırlar. G A, B, C, D ve E bendleri mucibince tespit edüecek ucret memurun almakta olduğu aylıktan fazla ıse aradaki fark memurun aylığmdan her ay yirmi beşte bıri ındırilmek suretile 25 ayda izale ediıir. Ancak memurlarm talebı üzerine bu farkm daha evvel de izalesı caizdir. Bu farkm ızalesine kadar bu gıbilere muva.ikat tazminat verilmez. Şu kadar ki bu kesüecek farkm 1 kânunusani 1939 tarıhinden sonra yapılan tayin veya terfüerden mutevellid kısmı varsa bu kısım taksitlendirilmiyerek derhal kesilir. H Inhisarlar Umum Mudurluğü kadrosuna dahil olup bu kanunun neşri tarihinde müstahdem olanlar hakn almakta oldukları ücretleri muhafaza ederler. Üçüncü muvakkat madde 1939 malî yılı muvazenei umumiye kanununa bağlı (E) cetveline dahü tertiblerden alman kairolardan daimi mahıyeti haiz bulunanları da ihtiva eden ve 13 uncu maddede yazılı ücretli memuriyetleri gosteren ve by kanunun 9 uncu maddesine göre teşkilât kanunlarına eklenmesi icab eden daimi ucretli kadrolara muteallik lâyıhalar en geç 1 ikinciteşrin 1939 tarihine kadar Büyuk Millet Meclisine verilir. Bu lâyıhalar ka nuniyet kesbedinciye kadar muvazenei umumiyeye dahil (Dj ve (E) cetvellerile tajin edilen kadrolar içindeki ihtısas meviileri İcra Vekilleri Heyetince tayıl olunur ve bu mevkilerde halen müstahdem bulunanların birinci derecedeki ücret miktarını geçmemek üzere almakta oldukları ücretlerle istihdamlarma devam olunabüir. Bu madde hukmü mülhak butçeli idarelerle belediye ve hususi idareler hakkmda da tatbik olunur. Dordüncü muvakkat madde KadroUrı 1939 bütçelerine merbut cetvelde ayrıca gosterüen maaşlı memurlar bu kanun mevzuundan haricdir. Bunların maaş ve tahsisatları birleştirilerek ahkâmı mevcudeye gore kendilerine verilir. Beşinci muvakkat madde Yüksek mekteb mezunu olmayıp da bu kanunun meriyeti tarihinde devlet hizmetinde müstahdem bulunan maaşlı ve ücretli memurlarm bu kanundaki esaslar dairesinde 3 üncü dereceye kadar terfileri caizdir. Bunlardan halen üçüncü ve daha yüksek derecede olanlarm bir derece daha terfü caizdir. Altıncı muvakkat madde Bu kanunun mer'iyete girdıği tarihte vazife başında bulunan memurlarm bilfiıl maaşını almakta oldukları derecedeki terfi müddetleri 15 ve 20 sene kaydı olmaksızm 1452 sayılı kanunla kabul edilmiş olan terfi müdietlerine göre hesab olunur. Yedinci muvakkat madde Muhtelif dairelerin teşkilât kanunlarile 1452 sayılı kanun hükümleri haricinde olarak ücretlilerin maaşa geçebilmelerine veya haricden alınacaklarm muayyen derecelere tayinlerine ve maaş emsal hasümın tamamı veya maaş emsal hasümın fazla veya eksiğinin ücret olarak verilebileceğine dair olan salâhiyetler kaldırümıştır. Sekizinci muvakkat madde 3499 sayılı avukatlık kanununun 5 inci maddesi hükmu mezkur kanunun 8 mcı muvakkat maddesinde gosterüen müddet içinde devlet, umumi ve hususi ve mülhak bütçeli idarelerin avukatları hakkmda tatbik edüinciys kadar bu avukatlar bu daireler haricinds kalan müesseselerin avukatlıklarını der uhde edebilirler. Bu takdirde bunların ucretlerı tam olarak verüdiği gibi bunıar tayin şartları müsaid olduğu takdirde ser best ış almağa da devam edebilirler. Dokuzuncu muvakkat madde 1 eylul 1929 tarihınden evvel maaşlı devlet memuriyetinde bulunmuş oıanlardan bu kanu nun mer'iyet tarihınden sonra yeniden memuriyete almacaklann filen aldıkları maaş ve bu maaşm mevcud derecelerden birine tekabül etmemesi halinde buna en yaiıın üst derece maaşı kendileri için mükteseb hak sayılır. Evvelce bu maaşta geçırdikleri muddetier yeni gırdikleri derecede geçmiş sayüır. Yukarıki fıkrada yazılı olanlarm evvelce bulunmuş oidukları memuriyete yahud bunun maaşça muadili olan dığer herhangi bir memuriyete almmaları da caizdir. Şu kadar ki, bu suretle alınanların yeni maaşları eskismden yüksek ise mafevk dereceye terfi için bu maaşla muayyen müddeti ikmal etmeleri şarttır. Onuncu muvakkat madde Muhteliî da.relerin teşkilât kanunlarmda mevcud ve maaş emsal hasılmm veya emsal hasıl fazlası veya eksiğmın ucret olarak verıle büeceği yoluntiaki salâhıyetlere müsteni den tayin edümis olaniardan halen müs . tahdem bulunanlara bugün verümekte o lan ücrîtlerle muvakkat tazminatları ayni vazifede kaldıkları muddetçe şahıslarına nıunhasır olmak uzere verilmesme devam olunabüir. On birinci muvakkat madde Bu kanuna bağlı (1) numaralı cetveldeki memuri yetlerden 1939 mali y:lı zarfmda mevkuJ tutulacaklar bağlı (3; sayüı cetvelde gosterilmiş ve bu cetvel 1939 malî yılı muva zenei umumiye kanununa bağlı (L) işaretli cetvel yerine konulmuştur. On ikinci muvakkat madde Mülhafc bütçeli idarelerle hususî idare ve beledi ^ yelerin teşkilât kadroları bu kanun hü . kümleri dairesinde tadil edilinciye kadar bu idarelere aid ve halen mer'i olan kad rolann tatbikına devam olunur. Ancal; mülhak bütçeli idarelerin bu kanun hü kümleri dairesinde tanzim edüecek teşkilât kadroları en geç 1 teşnnisani 1939 tarihıne kadar Büyük Mıllet Meclisine ve belediye ve hususi idareler teşkilât kadroları da kezalik ayni tarihe kadar Icra Vekilleri Heyetine tevdi edilmiş olmak şarttır. On üçüncü muvakkat madde Bu kanunun neşrinden evvel ücretle istihdam edümiş olanlarm bu kanunun neşrinden sonra tekrar ücretli veya maaşlı bir vazifeye tayinlerinde girtbılecekleri dereceler bu kanunun hükümlerine ve tahsil vaziyetlerile geçmiş hizmet müddetlerine göre ta yin edüır. Şu kadar ki bunların girebilecekleri derecenin ücreti son aldıkları ücret miktarından fazla olamıyacağı gibi ma?şlz' memuriyetlerde dahi bunun bir aşağı derecesi esas tutulur. On dordüncü muvakkat madde 14 üncu madde mucibince 1939 mali yıhnda ücretli memurlara verilecek muvakkat tazminat ücretlerin taallük ettiği tertiblerden verilir. On beşinci muvakkat madde Yurdda yüksek tahsilini bitirdikten sonra bu kanunun neşri tarihine kadar, yabancı memlekette ayni tahsili yapmış veya yapmakta bulunmuş olanlarm ikmci tahsil için ge çırdikleri müddet birinci terfi müddetle rinden indirilir. Ancak bu müddet, üç seneden fazla olamazOn altıncı muvakkat madde 8 inci madde hukmunün tatbikmda geçecek terfi müddetlerinin mebâei bu kanunun neşri tarih:nden hesab olnur. Yirmi selsızinci madde Bu kanun neşri tarıhinden muteberdir Ancak bu kanun. mucibince emsal hasıllarımn artmasmdan ve derecelerin ilgasından dolayı tediyesi icab eden fazlalarla ücretlilere verilecek muvakkat tazminat ve ikinci muvakkat madde mucibince yapüacak derece intibakı ve bunun neticesi olarak tenzili lâzım gelen farkların kesilmesi 1 eylul 1939 tari hinden başlar. Yirmi dokuzuncu madde Bu kanun hükümlerini icraya İcra Vekilleri Heyetl memurdur. CUMHURTTET Ankara 21 (Telejonla) Büyük Millet Meclisi, devlet memurları ayhkları hakkındaki kanun lâyihasının birinci müzakeresini bitirmiş ve dünden itiba ren bankalar ve müesseselerde çalışan lar hakkındaki lâyilıa üzerinde müzake relere başlamış bulunuyor. Dünkü celsede lâyihamn heyeti umumiyesi üze • rinde münakaşalar yapılmıştı. Yarınki toplantıda maddelerin müzakeresine başlanacaktır. Devlet memurları baremi hakkındaki lâyihamn ikinci müzakeresi de önümüzdeki günlerde yapılacaktır. Üzerinde bütün Meclis tarafından günlerce ve inceden inceye çalışılmıs olduğu cihetle, kanunun birinci müzakeresinde aldığı şekille çıkacağı muhakkaktır. Bu münasebetle devlet memurlan ayhklarının tevhid ve teadülüne dair lâyihamn, ikinci müzakereye esas tutulacak olan şeklini aynen bildiriyorum: Birinci madde Maaşlı devlet memurlarının (hâkimier ve muallimler dahil, subaylar ve askeri memurlar haric) dereceleri ve her dereceye aid m a a ş asülarile t u t a r ı pşağıdaki cetvelde gösterilmıştir: ne'e p e Maaş asılları Tutarı \ 150 600 2 3 4 5 6 7 8 g 10 11 12 13 14 125 100 90 80 70 60 50 40 35 30 25 20 15 500 400 300 260 210 "0 140 120 100 85 75 60 % 40 Tekaüd ve harcirah hesablarında ve muhtelif kanunlarm maaş asıllarına ta alluk eden hükümlerinin tatbikmda bu cetvelin ikinci sütununda yazılı miktarlar ve emsal hasılına aid hükümlerde de üçüncü sütundaki rakamlar esastır. İkinci madde Umumî muvazeraeye dahil dairelerin birinci madde mevzuuna giren teşkilât kaıdroları bu kanuna bağlı U) sayüı cetvelde yazüı olduğu şekilde değiştirilmiştir. Üçüncü madds Maaşlı memuriyetlere ilk defa girenlerin menşelerine ve tahsillerine göre almabilecekleri dsreceler aşağıda gösterilmiştir: A) Ortamekteb mezunlarından talib bulunmadığı takdirde memurin kanununa gore memur olabilecekler 15 inci dereceye, B) Ortamekteb mezunu olanlar 14 uncu dereceye, 0 Lise veya muadili mekteblerdıen veya orta tahsille ayni zamanda meslek tahsilı veren en az beş yülık veya ortamekteb tahsilini ikmalden sonra en az iki yülık meslek mekteblerinden n«zun olanlar 13 üncu dereceye, D) Lise derecesinde bir tahsil üzerine en az bir yıllık mesleki tahsil yapmış veya kurs görmüş ve yahud beş yıllık meslek mektebi tahsili üaerine en az iki yülık daha yüksek bir meslek tahsilini bitirmiş veya orta tahsilini bitirdikten sonra en az dört yülık meslek mekteblerinden mezun olanlar mesleklerine aid memuriyetlerde 12 nci dereceye, (Lise veya muallim mektebini bitirdik ten sonra imtihanla orta tedrisat muallimliği ehliyetnamesi almış olanlar maarif mesleğine bu derece ile alınabilirler). E) Altı yüdan az tahsilli yüksek mekteb mezunları 11 inci dereceye, 1 Bunlardan askerlik hizmetinl ifa etmeden memuriyete intisab edecekler altı ay müddetle 12 nci dereceye almırlar. 2 Tahsil müddetinin üç yıldan eksik veya fazla olması halinde eksiği ilk terfü müddetine eklenir ve fazlası ilk terfü müddetinden indirilir). 3 . Yüksek bir mekteb tahsilini ikmal ve diploma istihsal eyledikten sonra yurdda veya yurd haricinde ayrıca doktora tahsilini yaparak muayyen tezini kabul ettirmiş ve buna aid vesıkayı da Maarif Vekâletine tasdik ettirmiş olanlar girebilecek leri derecenin bir derece yükseğine alıııabilirler. F) Altı yıllık yüksek mekteb mezunları 10 uncu dereceye, G) Use tahsilini yurdda ikmal edenlerden tahsilini gerek memleketimizde ve gerek yabancı bir memlekette bitirdikten sonra meslekin muayyen bir şubesinde ayrıca ihtısas yaparak ıhtısaslarını hususi kanunlarmda yazılı şekilde tasdik ettirenler 9 uncu dereceye, H) Yukarıdaki fıkralara göre 15, 14, 13, 12, 11 ve 10 uncu dereceye girecekler arasında mesleklere göre Icra Vekilleri Heyetince tespit edüecek yabancı dillerden birine ve 9 uncu dereceye aiınabilecekler arasmda bu dillerden ikisine hakkile vukuiları kezalik Icra Vekilleri Heyeti kararile teşkü edilecek bir komisyon huzurunda imtihanla sabit olanlar bir derece yukarısma alınabilirler. Dordüncü madde Kadroda açık yer bulunmaması dolayısile tahsillerine gore girebilecekleri dereceden daha aşağı de recede bir memuriyete almanlar dairelerinde ilk açık vukuunda girebilecekleri dere celere tercihan tayin oiunurlar. Beşinci madde Devlet memuriyetine bidayeten alınırken yabancı bir dil bümedikleri halde memuriyete geçtikten sonra öğrendikleri veya bir dil bildiklerinden dolayı bir üst dereceye almanlardan bilâhare bir dil daha öğrendikleri üçüncü maddenin (H) fıkrasında yazılı şartlar dairesinde sabit olanlara yapüacak nizamname ile tespit olunacak nispetlerde ve bir defaya mahsus olmak üzere nakdî mükâfat verilebılir. Altıncı madde Devlet memurluğuna ilk defa alınacak olanlardan Umumi Müîettişlik, Riyaseti Cumhur dairesi memurlukları, hususi kalem müdürlukleri, mutercimlikler, elçüikler, valılikler ve hukuk müşavirliklerine bu kanunun 3 üncü maddesinde yazılı kayıdlara tâbi tutulmaksızın kadrodaki derece maaş. ile memur tayini caizdir. Bu memuriyetlerde bulunanların muayyen terfi müddetlerini doldurdukça ayni vazifelerin yüksek derecelerine ter fileri de yapılabilir Şu kadar ki bunların bulundukları bu dereceler tekaüdlük hesa 15 10 Fuar hazırlığı İzmir Belediyesi otelleri kontrol ediyor KADIN VE MODA İzmir 27 (a.a.) Enternasyonal fuarın açılması zamanınm yaklaşması dolayısile belediye, şehrin bütün otel, kazino ve lokantalarını sıkı bir kontrol altına almış ve tarifeleri yeniden gözden geçir meğe başlamıştır. Dün akşam Belediye Reisi Dr. Behçet Uzun başkanhğında Belediye ve fuar mühendislerinin iştirakile yapılan bir toplantıda, fuar işleri tet kik olunmuş ve mühendislerin bir kısmı Belediye Reisile birlikte Kültürparka giderek inşaatı tetkik etmişlerdir. Fuann devam edeceği 31 gün zarfında Izmirde yapılacak eğlenceleri tespit ile mcşgul olan komisyon da programını haz'.rlamıştır. İzmire gelecek zıyaretçiler bu 31 günün yirmi dörder saatini de neşe ve zevk içinde geçirecek eğlenceler bulacaklardır. 26 Paristeki son at yarışlarında teşhir ağustos ve 9 eylul geceleri fuar sahasır.da Dİunan VB çok beğenilen yeni modjel yapılacak eğlenceler bilhassa parlak olabir şapka. cak ve sabaha kadar devam edecektir. tt&lyan filosu Portekiz sularında Roma 27 (a.a.) Cavour zırhlısile diğer 12 gemiden mürekkeb olan İtalyan filosu, Lizbona gitmek üzere Cebelüt tarıktan geçmiştir. Diğer bir İtalyan filosu, Valansiya'ya doğru gitmektedir. Bir Isviçre polis müdürü îtalyada tevkif edildi Bern 27 (a.a.) Lugano'nun eski polis müdürü İtalya İsviçre hududunda îtal> yan polisi tarafından tevkif edilmiştir. Bu tevkifin sebebi henüz aydmlanmamıştır. İsviçre makamlan işi yakından takib etmektedirler.