28 Haziran 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

28 Haziran 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Çarşamba 28 HAZIRAN 1939 5 KURUŞ Başmuharrirlik Ulus Basımevi Çankırı Caddesi, Ankara Telgraf: Ulus - Ankara TELEFON Mücasese Müdürü 1144 ADIMIZ n NDIMIZDIRM ULUS Yakında başlıyoruz İKİSİ ik Aşk Romanı İngiliz teklifleri Sovyetleri tatmin ediyor Baltık devletleri garantisi lam ve olomalik olacaktır HERETERAANAMDANK SA S DĞ ESTL NDK GS UK ORNARANİĞAT Bir Fransız gazetesine göre Roma ve Berlin daha çok ekonomik ablokadan korkuyorlar “ X KU4 Tüğütlü Bizo BNt Çömberleyü Londra mektupları — 6 Petworth'da bir gün.. Falih Rıfkt ATAY Londra 4 haziran — Bütün Londra şehrinde, yalnız Picca. deliy'de, Paris usulü bir tek kah- ve vardır ki onu da ekseriya boş | götürsünüz. İngiliz hayatı içeri'. de veya açık hava'dadır. Evleri. ne, kulüplerine, kırlarma, yarış- larına ve maçlarına gitmeksizin ve biraz onların hayat zevkini almaksızın, İngiltere'yi tanımak değil, onunla temas bile edemez. siniz. Bilhassa Country house dedik. leri mâlikânelere gitmek fırsatı- nrbulmalısınız. Bunlar, yakın ve uzak kırlarda ormanlı ve çayırlı saraylar, şatolar, konaklar evlerdir. Her birinde, sahibinin zenginliğine göre, birden kırka kadar misafir odası bulunur, Kırk adedini kullanışımın Eıbo. da tesadüf edişimdendir. — Ingilizler eski türk usulü firperverdirler. Bir ing dostuna en iyi ikramı, onu evine | Kİ almak, evinde yatırmak ve a; lamaktır. Misafirlik külfetsiz, sade ve sıcaktır. İngiliz kibarı tantanalı gösterişi sevmez ve mi safirinin hayreti ile eğlenmek i temez. aN Pazar günü bizim kıf'ılıyı iki. ye ayırmışlardı. Hüuyı.n C,hi( Yalçın, Asım Us ve benim hisse. mize Londra'dan altmış yetmiş kilometre uzakta Petworth'da lord ve ledi Leconfield'in şatosu düştü. 75 bin hektarlık arazisi o- lan bu şato av ormanından, zen- gin ve büyük çayırlarından, çi . çek bahçelerinden başka tablo. ları ile meşhurdur. Alt kattaki BİR FRANSIZ GAZETESİNİN HABERİNE GÖRE AAT aA AF AĞN RARDARR Uzakşark vaziyeti dolayısiyle Sovyetler anlaşmanın bir an evel aktedilmesine taraftar Paris, 27 a — Bütün gazeteler, sovyet tekliflerinin İngiltere tarafından kabulü ile Moskova müzakerelerinin ileriye büyük bir adım attığını yazmaktadır. Jur zetesi, bu hususta aşağıdaki izahatı vermektedir: “Temin olunduğuna göre, dün akşam İngiltere tarafından Strang ve Seeds'e gönderilen tâlimat sovyet hükümetini tatmin eylemektedir. 1 — İngiliz hükümeti, Baltık dev- letleri garantisinin Polonya, Roman- ya ve Yunanistan garantileri derece-| sinde tam ve otomatik olmasına mu- vafakat etmiştir. Baltık cümhuriyet - lerine karşı doğrudan doğruya veya dolayısiyle teveccüh edebilecek teh- dit takdirinde karşılıklı yardım siste- mini harekete getirmek kararını ver- mekte Sovyetler Birliği serbest bıra- kılmaktadır. 2 — Hatti, üç Baltık devletinin di- ğer hos Anvlakta Histütse " desine raptolunacak — protokol mektuplarda zikredilmesi bile mevzu- ubahistir... Mihver'in Moskova'ya yaptığı avanslar Figaro gazetesi şöyle diyor: “Berlin ve Roma ihatanın askeri hakikatına inanmıyorlarsa da, yalnız İngiltere siyasi, mali ve bal kudreti ile tahakkuk edebilecek hattâ ilânıharpsız ekonomik ablukadan kor- kuyorlar. İşte rus işinin iç yüzü: Berlin'in Moskova'ya yaptığı avanı lar, Roman'ın Moskova'ya gösterdiği şayanıhayret nezaket hep ekonomik &bluka dairesinin şarktan kapanması- na mani olmak içindir, Diğer tarafta: Moskova hükümeti de, garanti ©: Polnoya ve Romanya sayesinde kendi- (Sonu 8. inci sayfada) | ;/Iîî Şef'in Hataylılara iltifatları ana aS yaz yekvecur minnet ve şükran telgraflarına Milli Şef İnönü şu suretle mukabelede bu- lunmuştur : Tayfur Sökmen Antalya Saylavı Antakya Aziz Hatay'ın ana vatana kavuşma- sı sevinci büyük ve derindir. Bu me- sut neticeye ulaşmasında unutulmaz hizmet bisseleri olan sayın hataylıla-| rı ve sizi muhabbetle anar hararetle tebrik ederim. Başvekilimizin teşekkürleri Başvekil Dr. Refik Saydam, Hata- y'ın ana vatana kavuşması münasebe- tiyle vatandaşlardan aldığı tebriklere teşekkürlerinin ve mukabil - tebrikle- rinin iblâğına Anadolu Ajansını me - mur eylemişlerdir. (a.a.) Hatay'da sevinç ve bayram Dün Antakya Halkevinde parlak bir tören yapıldı Antakya, 27 (Hususi) — Büyük sevinç dalgası ve coşkun bayram hava- Si bütün Hatay'ı her gün biraz daha sarmış bulunuyor. Bütün Hatay dur - madan dinlenmeden bayram yapıyor. Dün de bildirdiğim gibi, Hatay'ı ana- vatandan ayıran hudut taşlarının sökülüş tezahürleri çok coşkun oldu. Bu törenden dönen on binlerce kişi bir insan seli halinde caddeleri doldurmuş- tu. Bu coşkun gösteriler arasında batipler, bu taşların dikilişi ile sökülüşü arasındaki büyük farkı ve mânayı tebarüz ettirdiler. Halkevindeki tören Hatay kurtuluşunun en parlak tesit merasimi Halkevinde yapıldı diyebi- lirim. Bu büyük törende Antalya me- busü Tayfur Sökmen, Albay Şükrü Kanatlı, mebuslarımızdan Rahmi Ap- Jak, Cevdet Kerim İncedayı, Antep mebusu doktor Abdurrahman Melek, Başkonsolosumuz Abdülgani Türk - men, Parti ve Halkevi Başkanları, jandarma umum kumandanı ve Hatay hılar bulundular. Binanıtı önünü izci- lerimiz doldurmuştu. Büyük tören Halkevi gençlerinin çaldıkları istiklâl marşımızla başladı. Bunu bir konter takip etti. Dışarda ve içerde halkın tezahürleri devam e- diyor, şuurlu fakat hudutsuz bir neşe herkese sirayet ediyor ve mütemadi - yen artıyordu. Bu esnada Halkevi na- on bir salon, şüphesiz kan ve kol | mına Remzi Silloz balkona çıkarak (Sonu 8 inci sayfada ) ( Sönu 8. inci sayfada) B. Tayfur Sökmen B. Köseivanof Berlin'e gidecek Berlin, 27 a.. - Berlindeki selâhiyet tar Bulgar mahfilleri başvekil Kösci - vanof'un alman hükmeinin daveti üze- rine, üç günlük resmi bir ziyaret için C. H. Partisi Meclis Grupu Milli Müdafaa ve Maarif Vel Vekillerin verdikleri cevaplar için bir koordinasyona ihtiyaç ittihaz edilmiştir. Berlin'e geleceğini teyit etmektedir - ler. —— C. H. P: Meclis G Sanayi plânlarını tatbik safhaları sanayi işletmeleri mürakabesi için müzakere Hazırlanan rapor hükümete verilmek üzere tasvip edildi reis vekili Hilmi Uran'ın başkanlı Ruznamede mevcut olan Hakkı Kılıçoğlu'nun let sanayi plânlarının tatbikinde ve sanayiin işletilmesinde mev- €ut murakabenin kifayet derecesine ve gene bu mevzuun tatbiki Rasih Kaplan ve Kütahya mebusu Alâettin Tiridoğlunun takrir- leri muhteviyatını tetkik için daha evel grup umumi heyeti ka- rariyle tavzif edilmiş olan komisyon raporu müzakereye mevzuü rupunda dün — 27. 6. 939 — saat 15 te ında toplandı: takririnden tlerine taallük eden suallere dinlendikten sonra heyetçe dev- | olduğuna dair Antalya mabusu (Sonu 8 inci sayfada ) MANÇUKO Şiddetli harpleri Stalin Satye meseles Müddeiumumi üç kişinin daha tevkifini istiyor Bunlar, Ziya Taner Şahin Giray ve Sedat Ödül'dür Tstanbul, 27 (Telefonla) — Satye binasının Denizbank tarafından satın alınması işi hakkındaki adliye tahki- | | katına bugün de devam edilmiş ve bir çok şahitler dinlenmiştir. Müddeiumumilik dokuzu mevkuf on altı kişiden mücekkep maznunlar- dan Denizbank İdare meclisi Reisi Ziya Taner, âzadan Şahin Giray ve Sedat Ödül hakkında sorgu hâkimli - ğince tevkif kararı verilmemiş olma- sına itiraz etmi Bir taraftan da mevkuflardan Jerans şirketi müdürü Meteos, serbest bırakılmasını, “iste - miştir. Gerek müddelumumiliğin üç ga: mevkuf hakkındaki tevkif talebi ve gerek Metcos'un tahliye talebi ağır ceza reiliği tarafından tetkik edil- )rektedir. Vaziyetin kati şeklinin ya- rın belli olacağı anlaşılmaktadır. Si | SINIRINDA Japon - Mançu ve Sovyef - Mogol hava kuvelleri arasında tayyare oluyor Kremlin Sarayında Stalin'in Reisliğinde bir foplantı oldu Sovyetler enerjik hareket edecekler Moskova, 27 aa. — Tas Ajansı bil - diriyor : Mogolistan cümhuriyeti dahilinde - ki Sovyet - Mogolistan kuvetleri ge - nel kurmayından alınan malümata gö-, re, 60 kadar japon avcu tayyaresinden mürekkep bir filo 26 haziranda hudu- | du tekrar Burmur gölü civarında ihlâl etmiştir. — Mogolistan — toprakların- da Mogolriha üzerinde elli yet - Mogol tayyaresinin iştirak etti - ği bir harp vukubulmuştur. İki saat kadar süren ve çok çetin olan bu mu - harebe japon tayyarelerinin mağlubi - İ ve kaçmasiyle neticelenmiştir. Sovyet - Mogol avcu tayyareleri — ja - pon tayyarelerini Gangçur'a kadar ta- (Sonu & incr saytada) sov- AARAAAKKARA KUKU AOUN KU CARAA AAA K ARR AAA "” Feniks ,, kazası dolayısiyle Milli Şef ve B. Lebrun arasında feali edilen telgraflar Feniks — Phenix — denizalti fes lâketi münasebetiyle aşağıdaki tek | graflar teati edilmiştir: Ekselâns B. Lebrun Fransa Reisicümhuru Paris Birçok fransız deniz subay ve efra« dının hayatına mal olan kaza haberin- den pek müteessir olarak, türk milleti- nin, fransız milletinin maruz kadığı bu müellim mateme samimi bir surette iştirak ettiğini arz ve hareretli tazi- yetlerimi kabul etmelerini ekselâns- larından rica ederim. | İsmet İNÖNÜ Ekselâns İsmet İnönü Türkiye Reisicümhuru Ankara larının Feniks felâketi mi le gerek kendi ve gerek türk milleti adına izhar buyurdukları sempati bütün Fransa'da derin bir te- sir bırakacaktır. Kendilerine hararet- le teşekkür ederim Albert LEBRUN | d Portekiz'e giden İtalyan harp gemilerinden biri Cavur zırhlısı Bir İtalyan filosu Portekiz'e gitti Bu husustaki haberlerimizi 8. inci sayfada bulacaksınız