27 Haziran 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

27 Haziran 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Ulus Basımevi Çankırı Caddesi, Ankara| ; SALI 27 Tolgraf: Ulus - Ankara HAZIRAN TELEFON essese 1 Vö 39i | gada üeü D g Yazı İşleri Müdürü N leti 1062 5 KURUŞ | Yazı İşieri 1 ADIMIZ ANDIMIZDIRM İKİSİ Büyük Aşk Romanı Yakında başlıyoruz Bankalar ve müesseseler baremi Mecliste hararetli müzakereler Lâyihanın aleyhine lehine müfalealar ileri sürüldü esi istendi İktisat Encümenine iad Bu kabul olunmadı maddelere geçildi Kamutay dün Dr. Mazhar Germen'in reisliğinde yaptığı ikinci celsede banka ve iktısadi müesseselerin baremini müzakereye başlamıştır. Bu baremin ruznamede bulunuşu dinleyici locala- rını bir meraklı kalabalığı ile doldurmuştu. Müzake- relerin çok hararetli olacağı tahmin ediliyordu. Fil- hakika dünkü münakaşalar bu tahminin doğruluğunu göstermiştir. Sözü evelâ Nazmi Topçuoğlu (Aydın) almış, lâyi- hanın mucip sebeplerini biraz ölçüsünü kaybetmiş balde bulmuş, bu lâyihanın tedvininde hâkim olan ka- naati izah etmiş. mucip sebepler mazbatasındaki dev « letin kıymetli elemanlarının yüksek ücretler dolayı Siyle bu müesseselere gittikleri fikrini, kabul etme miş ve demiştir ki: *— Bütçe encümeni bu müesseselerdeki işlerin mahiyet ve ayrılığını kabul ettikten sonra alt tarafın- da bunların maaşlarında tevhit ve teadüll ararken ma - hiyette hiç benzemiyen devlet memurları maaşımı &- sas olarak alıyor. Bunda da istinat ettiği tek nokta semkerdeti halluk menetmektir. Bütün hâdise, bir tıl sım gibi, tutulmuş olan mühaceret kelimesinde topla- niyor, (alkışlar) Bu baremin tatbik edileceği müesseselerin hususi- yetine, burada çalışanların faaliyetlerine, işlerinin di- iğer âmme işlerine göre olan orijinalliklerine işaret e- den hatip sözlerini şöyle bitirmiştir: “— Arkadaşlar; istikhal emniyeti, çalışma şartları ve işteki istikrar biribirine benzemiyen - işlerde aynı maaşı veremeyiz. Bugün öyle müesseseler vardır ki hattâ yarın mevcut olacağı belli değildir. Fakat bir #mme müessesesinin yarın da mevcut olacağına şüpbe etmek imkânı yoktur. Fakat bir bankanın bir sene son- Londra mektupları - 5 Temaslar ve konuşmalar... F.R. ATAY Londra, 2 Haziran — Dün ve Lâyihan sesenin ertesi seneye yetişip yetişmi- yeceği malüâm değildir. Onun memu- runun bir iki sene sonra kapı dışı kal- mak ihtimali vardır, bu kadar tehlike | içinde bulunan memurları nasıl diğer | memurlarla aynı hesapta tutabilir ve maaşını aymı ölçü ile ölçebiliriz? Bunları yaptığımız takdirde bu Iktı Sadi müeseseleri hakikaten yıkıma döğru götüreceğiz. Tehlike geldiği zaman yeniden ihtısas mevkileri, şun- Lâyihanın aleyhinde söyliyenlerden Hikmet Bayur Rasih Kaplan ra mevcut olup olmiyacağı, bir mües- — Mareşal Fevzi Çakmak Mareşal Çakmak Gelibolu'da Tekirdağ, 26 aa — İki gündenberi Tekirdağında bulunan ünlü konuğu « dün alaylarımız tarafından spor ge: likleri tertip edilmiştir. Bu şenlik de, Mareşal ve refakatlerindeki örge - neral Fahrettin Altay, Örgeneral İz » zettin Çalışlar, Körgeneral Salih O - mürtak, Trakya müfettişi Kâzım Di - K İrik, Tümgeneral Zeki, Tümgeneral | |Kemal Balıkesir ve vali hazır bulun * * |muşlar. Altı bin seyircinin iştirak et- tiği bu şenliklere istiklâl marşiyle baş lanmış, alaylarımız spor kıyafetleriy- ee bir resmi geçidi mülcakip jimnas » tik hareketleri yapmışlardır. Bundan sonra millf oyunlar oynamış ve İstan- " |bul'dan gelen Beşiktaş kulübü B taki | |mm ile Yılmaz kulübü arasında bir maç yapılmıştır. Maç 6 - 1 Beşiktaşın gali biyetiyle neticelenmiştir. Maç bittik « ten sonra subaylar tarafından muhare be atışları yapılmış ve şenliklere ni * hayet verilmiştir. Mareşal bugün re » fakatlerindeki zevat ile birlikte Geli- boluya hareket etmişler. Gelişlerinde olduğu gibi hararetli bir surette uğur- İtanmışlardır. Emin Sazak ın lehinde söyliyenlerden Hamdi Yalman muz Mareşal Fevzi Çakmak şerefine| bugün bize muhtelif tabakadan şahsiyetlerle temas etmek ve ko. uuşmak fırsatını veren ziyaret ve ziyafetlerle geçti. Dün Green- wich'te öğle yemeği, Londra li- manımı dolaşma, bugün Londra beladiye reisi tarafından kabul ve hükümetin öğle yemeği! Halkın cihan hâdiseleri ile mütemadi alâkasına bir gazeteci olarak hayret ediyorum. Bu se- iz milyonlük şehirde herhangi bir dükkâna girip otel ve isim adresimizi verdiğimiz zaman, muhatabımız gülümsiyerek yüzü- müze bakıyor: — Türk heyetindensiniz, değil mi? Dün Greenwich'e gitmişsi - niz nasıl buldunuz? Yahut sadece, tatlı ve sıcak bir sesle: — Müttefiklerimiz, sözü! Eğer bir harp olursa, Türkiye- nin kendi vazifesini nasıl yapa - cağı hususunda kimsenin tered- dü yok. Bir büyük general dost. larımızdan birine demiş ki: — Yaman askerlersiniz, mağ- lübiyette bile yılmaksızın döğü - Şürsünüz ! Fakat bilhassa City Gâlemine mensup olanların konuşmalarına hâkim olan bir düşünce var: ik- tısadi münasebetlerimizi daha i- yi tanzim etmeliyiz! (Sonu 7 inci sayfada) lar ve bunlar çıkarmak suretiyle tadi- le başlıyacağız, tamire uğraşacağız ve bir gün bunu da 1452 No Ju barem ka- (Sonu 6 rmcı sayfada) Halay zaleri dolaysiyle Milli Şef'in İzmir Belediye Reisine teşekkürü İzmir, 26 aa. — Hatay'ın anavatana ilhakı münasebetiyle belediye reisi doktor Behçet Uz tarafından çekilen tebrik telgrafına Reisicümhur şu ce - vabı vermişlerdir ; İzmir belediye reisi Dr. Behçet Uz| Muhabbetinize teşekkür ve ben de sizi tebrik ederim. İSMET İNÖNÜ Türk alfabesi tâdil edilmiyecek Maarif Vekilliğinden : 'Türk alfabesinin tadili hususunun düşünülmediğini ve bu yolda her han- Hatay'lı izcilerimiz bir tören esnasında Payastaki hudut taşı halkevi müzesinde Hatay izcileri büyük fören yaptılar B. Tayfur Sökmen Ebedi Şef'in büyük dâvâ için olan çalışmalarını anlatıyor İskenderun, 26 (Telgrafla) — Bütün Hatay'ın büyük sevinci yer yer ve başka başka tezahürlerle her gün biraz daha artarak devam etmektedir. Kadın erkek, genç il ruhlarından kopan bu samimi atinde her yerde görmek kabildir. Bugün kız ve erkek izciler ellerin- ar bütün Hataylıların nç tezahürlerini günün her sa- harekete getirmişlerdir. İzci gençler gi bir teşebbüsün bahis mevzuu olma- | de bayraklar olduğu halde şehirde çe-| bundan sonra kamyonlara binerek Pa- dığını beyana Anadolu Ajansı mezun-| şitli gösteriler yapmışlar, halkın gön-| yasa' gitmişler, orada senelerdenberi dur. lündeki büyük heyecanı birkat daha (Sonu 7 inci sayfada) Sovyet - Mançu sınırındaki harp 56 Japon - Mançu 14 Mogol -Sovyet tayyaresi düştü İki taraflan da ölenler ve yaralılar var Sovyet - Mançu sınırındaki muharebenin olduğu sahayı gösterir harita i Moskova, 26 a.a. — Harict Mogolistan ve Mançuri hududunda bir aydanberi mühim hava ve kara muharebeleri cereyan ettiği resmi bir tebliğde teyit edilmektedir. 22 ve 24 haziranda cereyan eden muharebeler esnasında 56 japon, Mançuri ve 14 Mogol - sov- yet tayyaresi düşürülmüştür. (Sonu 7. inci sayfada) Devlet Deniz yolları ve devlet limanları Umum Müdürlükleri Denizbak'ın yerine '1 temmuzda faaliyete geçiyor İstanbulda bulunan Münakale Vekilimiz | B. Ali Çetinkaya'nın gazetemize beyanatı İstanbul, 26 (Telefonla) — Dün İstanbul'a gelmiş olan Muha - bere ve Münakale Vekili Bay Ali Çetinkaya bu sabah İstanbul mıntakası münakale ve liman riyasetine giderek tetkikler yapmış- tır. Bay Ali Çetinkaya liman reisi B. Refik'ten birçok hususlar hakkında malümat almış; bazı şefleri kabul etmiş ve daireyi gez- miştir. Vekil denizyolları ve devlet liman- ları umum müdürlüklerinin bulundu u binaya giderek deniz yolları umum müdürü B. İbrahim Kemal Baybura ve devlet limanları umum müdürü B. Raufi Manyaslı ve umum müdür mu- avinlerinin bulunduğu bir toplantıda bulunmuştur. B. Ali Çetinkaya öğleden sonra İgene mezkâr idareye giderek aynı ze- vatla konuşmalarına devam etmiştir. Denizyolları, devlet limanları — ve | diğer bütün münakale ve muhabere işleri hakkında kendisiyle görüştü- ğüm Münakale ve Muhabere — Vekili B. Ali Çetinkaya bana şu mühim be- yanatta bulundu: Muhabere ve Münakale Vekilimiz B. Ali Çetinkaya | Hatay Anlaşması — Denizbankın yerine biri devlet deniz yolları işletme umum müdürlü- Bü, diğeri devlet limanları işletme u- mum müdürlüğü adı ile mülhak bütçe |ile idare edilmek üzere iki umum mü- dürlük teşkil olundu. Kanunt merasi mi ikmal edilen bu iki umum müdü: lük bir temmuzdan itibaren resmi fa- aliyete geçecektir. Denizyolları Umum müdürlüğünün vazifeleri Devlet deniz yolları umum müdür lüğünün vazifelerine —dair hizmetler şunlardır: (Sonu ? inci sayfada) Mecdlise verildi Lâyiha muvakkat bir Encümene havale edildi Kamutayın dünkü toplantısında, Ha. ritiye Vekilimiz B. Şükrü Saraçoğlu (Sonu 7 inci sayfada)