27 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

27 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

İ Sene 21 — No, 7428 — Flali her yerde 5 kuruş Mecliste müzakereler | | | BALI 27 Haziran 1939 Telefon: Başmuharrir; 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20401 Satye binası tahkikatı Denizbank M. muavini B. Türk - Fransız anlaşmalarının tasdikine Hamdi dün tevkif edildi aid projeler muhtelit encümene verildi, Denizbanktan 40 memura şahitlik için tebligat yapıldı. Dün 11 şahit dinlendi Iktisadi müesseselerde çalışan memurlar hakkındaki barem kanununun müzakeresine başlandı ve hararetli münakaşalar olda Yalova kaplıcalarının Sıhhiye Vekâletine devri hakkındaki kanun kabul edildi Iktisadi sulh Dâha umumi harp felâketi cihan , Bsayişini altüst etmeden evvel “dahi €kohomistler şu mühim hakikati keşfetmişlerdi. Biliyorlardı ki, millete ler arasında iktısadi bir tesanüd zaru- reti vardır ve eğer birlbirlerinden is- tilade ederek biribirlerini tamamlamis ya tabiaten mahküm olan devletler | bu dakikayı görmezlerse işin sonu fe- | na olacaktır, Nitekim öyle oldu. Zira hakiki harp, İnsanların kudurmuş mahlâklar halinde biribirinin boğa- Zına atıldığı dakikada başlamış değil di, Beşeriyeti o korkunç saziyete 80- Kün iç kargası çoktanberi tahribatını | yapmakta bulunuyordu. Ve biribirle- rinin aleyhinde silâhla yürüyenler za- ten ötedenberi fktisadi bir kavganın İçinde gözleri bulanarak nihayet 'son Çareyi toptan tüfekten beklemeğe ka Tar vermiş bedbahtlardı. Umumi bo. Buşma neyi isbat etti? İnsan aklile Yicdanının iflâsı demek olan bu hâdi. seden çıkan neticeler sayısızdır. An- cak ekonomi ülkesinde şunu açık açık gördük; anlaşıldı ki muharebeden ev- Yel, ancak mütehassısların tahminle Tinde yer tutan o (inlerdöpendance) Yani, herkesin herkese muhtaç olduğu hakikati, tahayyül edildiğinden de fazladır. Ve dünyada hiçbir millet, Yalruz kendi toprağının verimile tam ve kâmil bir medeniyet hayatı süre- Mez, İnkinci hakikat bu interdöpendance dediğimiz tabit mecburiyelin yalniz bazı ham ve mamul maddeler alıni Satımı İle ticarete değil, bütün zirai, &mal ve mali sahalara da nüfuzunu teşmil ettiğini gösteriyordu... Geğiri- len ve hâlâ geçirilmekte olan buh- Tanlar henüz hatırlardadır. Fakat... Evet burada biraz duralım? O ka- dar kan pıhtısı içinde boğulân bu feci Fazıl Ahmed Aykaç (Devamı onuncu sahifede) İngiltere ve İngilizler İnsan ve zihniyet portresi Yazan: Halide Edib Bugün beşinci sahifemizde Mecliste bayanalta balunanlardan, yukarıda Sıhhiye ve Hariciye Vekilleri, aşağıda soldan sıra ile: B. Nazmi Topçuoğlu, Mümlaz Ökmen, Faik Baysal, Maliye Vekili, Hali Menteş, Emin Sarak İ Ankara 26 (Telefonla) — Büyük 'Milleş Meclisi bugün Dr. Mazhar Ger. men'in başkanlığı altında toplandı. | Celâenin açılmasını müteakib kürsü ye,gelen . Sıhhiye, Vekili Dr. Hulüsi Alatâğ Yalova kaplıcalarının işletik mesi ve kaplıcaların İnşası işlerinin Sıhhat ve İçtimal Muavenet Vekâle. tine devfi hakkındaki kanun lâyihası. run müslacelen müzakeresini İstedi. Evvelki gün Ankaradan şehrimize İ gelen Münakalât ve Muhaberat Ve- kili Bay Ali Çetinkaya, dün sabah 9,30 da mıntaka liman reisliğine gide- rek 11,15 e kadar meşgul olmuş, bu- radan Denizbanka gitmiştir. Bay Ali Çetinkaya, Denizbankta gören bir muharririmize şu beyanat- ta bulunmuştur: «— Denizbank yerine Devlet de- nizyolları işletme umum müdürlüğü Kendisini | Iskân kanununun bazı maddelerinin tefsiri hakkındaki lâyiha encümene verildi Sıhhiye Vekilinin bu İsteği Meolise kabul edildi. Projenin heyeti umuml. yesi üzerinde söz alan ve bazı temen. rillerde bulunan Konya mebusu Os- max Şevki Uludağ ile Eskişehir me. busu Rerç Türkere #ıhbat ve İçtimai Muavenet encümeni mazbata muhar- riri Dr, Refik Güran tarafından cevab | verildi, (Devamı 11 nci sahifede) B. Ali Çetinkayanın beyanatı Yeni kurulan müesseseler hakkında izahat verdi Denizbanktan açıkta kalacak memur yoktur, Ankra - Samsun, Diyarbakır - Erzurum hava seferleri açılacak, Denizbankın bankacılık işleri tasfiye edilecek B. Ali Çetinkaya Denizbankta ve Devlet limanları işletme umum müdürlüğü adı altında mülhak büt- çe İle idare olunacak iki müdüriyeti umumiye teşkil edilmiştir. Bu husus- taki kanuni merasim tamamlanmış, | bütçe ve kadrolar Meclisten çıkmıştır. 1 temmuzdan itibaren bu iki müdi- riyeti umumiyenin faaliyetleri ores- İ men ve fülen başlamış olacaktır. Devlet denizyolları işletme umum (Devam omuncu sahifede) Mevkutfların tecrid edildiği haberi asılsızdır. Jerans Mei Satye binasmın Denizbank tara- fından satın alınması etrafındaki yolsuzluk hakkında adliye tahkikatı devam ediyor, Bu hâdise maznunla- rından sabik Denizbank umum mü- dür muavini B. Hamdi Emin Çap, İstanbulda bulunmadığı cihetle sor- gu için adliyeye getirilmek üzere hakkında ihzar müzekkeresi kesik mişti, Ankarada bulunan B. Hamdi Emin Çap, bundan haberdar olunca kendisi İstanbula gelmiş ve dün ad- liyeye giderek sorguya çekilmiştir. Dördüncü sorgu hâkimliği tarafın- dan yapılan isticvap neticesinde B. Hamdi Emin hakkında da tevkif ka- rarı verilmiştir. B. Hamdi Emin öğ- le vakti tevkifhaneye gitmiştir. Dördüncü sorgu hâkimliği Jerans müdürü Maleos Temel'in tekrar is ticyabına lüzum görmüş ve dün ken- (Devamı onuncu sahifede) kaybolmadım!., şirketi müdürünün tahliye talebi reddedildi müdürü adliyeden çikiyor Dikkatle r: Floryaya rağbet Senenin ilk sıcak haflasında Flor- ya treni jeci halini aldı: Birinci mevki yolcuları üçncüde... Koridorlar, sahanlıklar, merdivenler tıklım iklim... Tahammüljersa dir vaziyet! Mesele halkın bir yere rağbetini te- min elmektir. O rağbet hasıl olduk- İan sonra vesaiti nakliye tedariki hiç- tir. Sıcak tatü günlerinde bir tren ye- rine iki tren kaldıracak derecede ta- rifeyi zenginleştirmeli, Lokomotif ya- hut vagon mikları misaid değilse di- ger hatlardan büraya araba geçir. meli; olamıyorsa yenisini almalı. (Bir belediye tabsildarı 400 lira (ş beraber kayboldu) — gazetelerden — — Yaz bunu sicillime bay direktör: Çantada dörtyüz lira toplandı, gene