26 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

26 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Ingiltere Uzak Şarkta azimkâr hareket edecek Sene 21 — No. 7427 — Piati her yerde 5 kuruş AKŞAM Hatayda bugün büyü PAZARTESİ 26 Haziran 1039 şenlikler yapılacak Meclis azasından bir heyetin Mesut anlaşma Türk - Fransız anlaşması metni tamamile neşredilmiş bulunuyor. Cihanın itldina apaçık bir surette | serilmiş olan bu beyanname, insan lığın sulh dosyasına yeni bir emni- yet vesikası halinde geçti, Kendi kendimize soralım: Önü- | müzdeki eserin manası nedir? Bunun bizim milli dikkatimizi en | ziyade tevkit etmesi lâzım gelen ilk | noktasını şöyle görüyoruz.: Anlaşılıyor ki artık dünya yüzün- de ve medeniyet âleminde. Türkiye- nin iştirak ve muaveneti temin ödik meden kurulması mümkün olan sağ- lam ve devamlı bir sulh binası ta- savvur olunamaz. 'Türkiyeniri gerek coğrafi ve siyasi | mevkii, gerek milletlerarası mevcu- diyette gösterdiği kudret ve dürüst- lük, onu cihan üzetinde hem bir me- deniyet lâzımesi, hem de bir barış nüsuru haline koydu.. Bu hakikati fiilen kabul etmiş milletler. başında bügün kimlere rastlamadayız? Ce. vap vermeden evvel biraz onu hatır- | layalım: Biliriz ki yıllar ve yıllardır ki büyük dostumuz Sovyetlere en yalansız münasebetlerde bulunduk, hâlâ bulunuyoruz ve dalma bulun- mak azmindeyiz. Yine biliriz ki bü- tün bu sağlam ve samimi hava orta- (Devamı 4 üncü sahifede) Fazıl Ahmed Aykaç | sinde mühim müzakereler olacak, | dün saat 11,30 da Tekirdağına gel Kahraman askerlerimizin Antakyada Ankâra 26 — Hatayın anavatana ilhakı hakkındaki anlaşma müna- | sebetile bügün Büyük Millet Mecli- Bir çok hatipler tarafından nutuk- lar söylenecektir. Hataya, Meclis âza- sından mürekkeb bir heyetin gitmesi muhtemeldir. Antakyadan gelen haberlere göre Hatay üç gündenberi büyük sevinç içindedir. Her taraf donanmıştır, Bu- gün Hatayda büyük bayram ve şen. Mareşal Tekirdağında Tekirdağ 25 (A.A) — Trakyada tedkiklerde bulunan mareşal Fevzi Çakmak o Trefakatlerinde Orgeneral Fahreddin Altay, orgeneral Salih O- murtak ve diğer zevat olduğu halde mişler, Muradlı yolu üzerinde . asker halk ve mektepliler tarafından hara- | rTete karşılanmışlardır. Mâreşalımız istikbal edenlerin hatırlarını sormuş. Jar ve «Yaşa var ols sesleri arasında bayraklarla donatılmış olan şehre in- mişlerdir. Sayın Mareşalımız dün saat dörtte sahil kışlasında kıtâatımızı teftiş et- mişlerdir. Dört saat süren teftişten sonra mareşalımız refakatlerindeki zevat ile birlikte Vali Konağında $6- reflerine verilen ziyafette bulunmuş- lardır. Geceyi Tekirdağında geçiren ma- Öğleden sonra Malkara ve Keşan yolile Geliboluya hareket edeceklerdir. Dünkü spor hareketleri (nsan ve zihniyet evvel, ortada Beşiktaş, Ateşspor maçından bir enstantane (Tafsilât ve diğer spor hareketlerine aid yazı ve resimler Spor sahifemizde| nündnknelkamidin a it bd knmdkini. Hataya gitmesi muhtemel SE z x bir geçid resmi likler yapılacaktır. 5 temmuzda Türk askerinin Ha- taya girişinin yildönümü emsalsiz tezahüratla kutlanacak, bü münase- betle büyük bir geçid resmi yapıla. caktır. Yurdda sevinç tezahürleri Zonguldak 25 (A.A) — Hatayın anavatana kavuşması müjdesini alan Zonguldaklılar dün büyük bir bay. ram saadetinin coşkunluğu içinde (Devamı 4 üncü sahifede) Dikkatle: İlim kitapları Üniversitede «Arap harfleri bilmiyen nesli» ders okuyor. Tabiiye fakültemiz de | var. Buna rağınen, - Peyami Safanın yaz- dığı gibi - nebataba, hayvanata dair bir tek Türkçe Lâtin harfli eser mevcud de- gi. Talebe bütün bilgisini ders notlarile tamamlamağa mahküm. Dramatik, melodramatik cümlelerle ne- ler söylenebilir! Fakat biz biliyoruz ki, bü gibi noksanlar yalnız o kültür şubesi- no hâs değil, Hemen her kısımda elddi kitapların eksikliği duyuluyor. Gençlerde- ki saman ecnebi dilli» endişesi de bun- dan ileri geliyor. Geniş bir telif ve ter- cüme programile çalışmanız lüzumu ne zamandır hissedilmektedir. Hazan AH Yücelin iş başına geçer göçmez bir neş- riyat kongresi toplaması da bundan İleri geliyordu. Neşriyat programını süratle tatbike başlamalıyız. En kısa zamanda elle tutu- labilir müsbet eserler görmek istiyoruz. Ingiltere ve İngilizler portresi Yazan: Hallde Edib Yarınki nüshamızda okuyunuz. Cemal Nadir'in Yarınki Haftanın mizahı sahifesinde göre- ceğiniz eserlerden bazıları Şeytan aldı götürdür. dın bumu!” Yazı), Kam (Karikatür), Bekârlık vergisi!... (Fotomontaj), Bay Amca“ dan rivayeli.. (Yaz), Çürük çorap- ları tedkik komisyonu!.. (Karikatür), Olağan işler!.. (Yazı), | mühim birn nsa Hariciye Nazırı Akdenizde Maginot hattı getirildi vücuda Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 k Fra utuk söyledi Nazır, Türk - Fransız anlaşma- sından hararetle bahsetti Fransız Nazırı Sovyetlerle müzakerelerin süratle neticelenmesi için Fransanın elinden gelen gayreti sarfettiğini söyledi Arcâchon 25 (AA) — B. Binnet, oenubu garbi mıntakası radikal s0$- yalist federasyonunun Zziyafetinde bir nutuk irad ederek Moskova ile müzakerelere devam edilmekte oldu- gunu söylemiştir. Nazır, bu bapta sarih ve kati mâ» lümat ve izahat veremiyeceğini, an- cak Fransanın Sovyet Rusya ile yâr pılan müzakerelerin süratle netice- lenmesi için elinden geleni yapmak- ta olduğunu söylemiştir, Türk - Fransız itilâlından babse- den batip, Türk Başvekili Refik Say- damın «Türk - Fransız birliği, dün. ya sulhü için bir kazançtır.» sözünü tekrar etmiştir. B. Bonnet, itilâfın kati metninin, iki hükümetin Akdenizde bir harbe sevk edecek her hangi bir taarruz vukuu takdirinde yekdiğerine müte- kabilen yardım ve müzaherette bu Tunmak hususunda mutabık kalma- larını natık olacağını söylemiştir. Bu taahhüd, kati bir itilâfnamede tas | rih edilecek ve ayni zamanda bu iti- | Jâfnamenin gayesi, Balkanlarda em- | Fransız Hariciye Nazırı B, Bonnet niyeti zman altına almak olacaktır. B. Bonent, Fransa ile İngiltere ara- sındaki sıkı mesai birliğini hatırlata. rak sözlerini bitirmiştir. Türkkuşu filosu seyahati muvaffakıyetle sona erdi Genç tayyarecilerimiz dün Ankarada Başvekil tarafından karşılandılar Ankara 25 (A. A) — Memleket da- hilinde 4000 kilometrelik bir turneye çıkan on bir tayyareden mürekkep Türkkuşu filosu, yaptığı turnesini büyük bir muvaffakiyetle ikmal ede- rek bu sabah saat 1130 da Etimesut | tayyare meydanına inmiştir, İ Başvekilimiz Dr. Refik Saydam sa- | at 11,15 de tayyare meydanını şeref- | — Şu radyo güzel icat vesselâm!... — Evet amma vitrinde durduğu gibi lendirilmiş Ve daha evvel meydana gel- miş olan tayyare kurumu relsi Şükrü Koçak tarafından karşılanmıştır. Gazeteciler ve Türkkuşuna mensub gençlerle kalabalık bir halk kütlesi de ayni zamanda filoyu istikbale har zırlanmış bulunuyordu, (Devamı 4 üncü sahifede) dursa!,..