26 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

© edecekti © Tin Ke Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler Son dakika | B. Hitlerin bir nutku “İstikbalde yapacağımız müşterek fedakârlıklar Almanya ve Italya için olacaktır,, Berlin 26 — B. Hitler dün Münihte 500 eski İtalyan muharibine hitaben irad ettiği bir nutkunda demiştir ki: — Ziyaretinizin müşterek düşmana karşı müşterek bir cephe kuran itti- #akımızın akdedildiği zamana rasla- mâşından bahtiyarım, Şu kati kana- aiteyim ki, demokrasilerin ve plutokra. | tik sermayedarların bizi hazırlamış ol. | (dukları akibete uğratmağa matuf her © teşebbüsü iki inkılâbımızın müşterek | kuvveti karşısında akim kalacaktır. Yaşamak, kendi mevcudiyetlerini t8- min için her şeyi tehlikeye koymağa hazırlanmış olan milletlere mahsus- tur. Mazide bunu yaptınız, biz de bu- nu yaptık. İstikbalde müşterek fe dakârlıkları Almanya ve İtalya için yapacağız. İttifakımız bozulamaz. Bu- na karşı yapılacak her hücum akim kalacaktır. Essen 26 — Doktor Göbbes burada söylediği nufukta Almanyanın taleb- lerini tekrarlamış ve ezcümle demiş- tir ki: «Tabii hayat şartlarını elde et. mek, Versay muahedesinin haksızlık. larını tasfiye etmek İstiyoruz. Biz ebe- diyen Avrupanın fakir halkı olarak kalmak istemiyoruz.» İngiltere Uzak Şarkta azimkâr hareket edecek per karşı bahri nümayiş , yapıl ması düşünülüyor girişmek, 3 — Japonyanm süratle cevap vermesi, 4 — İngiltere, bu talepleri kabul edilmediği takdirde şiddetli tedbirler ala- ağını sarahatle ihsas etmiştir. İngiltere hükümeti, Tokyonun cevabını beklemektedir. Bu cevap müsaid olmaz- sa, İngiltere Iktisadi ecri tedbirlerden başka Uzak Şarkta hukuk ve menfatle- Tini ve tebaasıni himayeye azmetmiş gl- duğunu göstermek İçin Japonyaya karşı bahri bir nümayiş yapmağı da düşünmek- tedir. Bu bahri nümayişe 4 kruvazör, 4 muh- Tip, 15 tahtelbahir ve 20 gambot İştirak in'den gelen son haberlere göre vaziyet değişmemiştir. Abluka sıkı bir sw- rette devam ediyor. İngiltere aleyhindeki propaganda, kuvvetlendirilmiştir. İhtilâf kati safhaya giriyor Paris 26 — Londradan buraya gelen ba- erlere göre İngiliz - Japon ihtilâfı, bu bafta kati safhaya giriyor. İngiliz sefiri, dün Japonya Hariciye Nasrile görüşmüş- tür, Bu mülâkat, Japonyanın Tlen - Tsin meselesini mevpii bir ihtilâf telâkki edip etmediğini ve dostane bir şekilde hallet- mek emelinde olup olmadığını öğrenmeğe matuftu. Tokyo, İngiliz sefirinin bu hu- #ürtaki raporu bugün Londraya gelecek ve bu sabah İngiliz kabinesinin harici ko- misyonu tarafından tedkik edilecektir. B. Chamberlain'in nutku Cardiff 25 — Başvekil B. Chamber. Jain dün akşam burada yapılan bir toplantıda mühim bir nutuk söyle- miştir. Başvekil bu nutukta demiş- tir ki; «Almanyada yapılan propaganda Avrupa havasını zehirliyor. İngiltere ve Almanya pekâlâ birlikte çalışabilir. | Fakat makul insanlarla makul şeki). de görüşmedikçe buna imkân yoktur. Uzak Şark vakayiine gelince, hiç- bir İngiliz hükümeti, tebaasının Tien- tein'de olduğu gibi, muamele görme. sini ve harici politikasını tayin için yabancı bir hükümetin emrine tabi olmağı kabul edemez, Japon hükü- metinin böyle bir niyet beslemediğini ve askerlerinin harekâtını affetmiye- Londrada bir bomba patladı 3 kişi yaralandı, bir dükkâ- nın ön kısmı harap oldu Londra 25 (AA) — Piccadiliy Circus'de vukubulan infilâk netice- &inde üç kişinin yaralandığı öğrenli- miştir. Bunlardan biri hastaneye kal- dirılmıştır. Vekaya şahid olanlardan birinin iadesine göre, iki kişi bir taksi ile gelmişlerdir. Bunlardan biri posta kutusunun içine bir şey atmış ve mü- #eakiben her ikisi de kalabalığın için- de kaybolmuşlardır. Bir tütüncü dükkânının ön kısmı harap olmuştur. Civardaki mağaza- Marin işıklı olan lâvhaları kırılmıştar. gini ümid ediyor. İngiltere bugün kuvvetlidir. Mua- hedelerde bazı tashihlere lüzum oldu- ğunu biliyorum. Fakat bu tadillerin kuvvet istimali suretile yapılmasına müsamaha etmiyeceğiz.» İngiliz gazetelerinin makaleleri Londra 25 — Sunday Times güaze- tesi yazdığı bir makalede, vaziyet de- Eişmezse, İngilterenin Uzak Şarkta azimkâr bir şekilde hareket edeceğin! de söylemiştir. Hükümet, donanma- nin Singapurda toplanmasını düşü. nüyor. Maamafih ihtilâhın müzakere yolile halledileceğini ümid etmekte dir, - Bu gazetenin siyasi muharriri di- yor ki: «İngiltere hükümeti çok sabı?- h ve ihtiyatlı hareket etmiştir. Fakat Tientsin'in ablukasına, tebaasına fe- na muamele edilmesine tahammül edemez. Svatov'daki İngiliz Bahriye makamlarının cesurane hareketi iyi bir netice vermiştir. Bu hareket üze- rine, mana gemilerin girmesini ya- sak eden Japonlar, bundan vazgeç- mişlerdir. Kabine, Çindeki aneukiiinizi bırak» mamakla, Japonlar şerefimize halel getirmeğe devam ederlerse, tedbir al. mağa karar vermiştir. Bahri bir nü. mayiş iyi bir tesir yapacaktır.» Singapur konferansı itilâfla neticelendi » Singapur 26 — Uzak Şarkta İngiliz - m hattı hareketini tevhid için bu- toplanan ri tam bir ili heticelenmiş- tir. Verilen kararlar, bugün kaleme ali- nacaktır İki taraf murahhasları, üssül. harekelerine dönmeğe hazırlanıyorlar. Verilen kararlar hakkında Azami ketumi- yet muhafaza edilmektedir. Maamafih alınan maldmata göre bu konferansta askeri, bahri, havai stratejik meseleler tedklik edilmiş, bir harp vuzuumda Uzak Şarkta İngiliz - Fransız kumandanlığının tevhidine ve Singapurun umumi kârar- gâh ittihazına karar verilmiştir. Harp Çi- karsa Uzak Şarkta İngiliz - Fransız kuy- Vetlerinin kumandasını İngiliz amiral geruhde edecektir. . : Sir John Simon'a hücum Bir İngiliz mebusu Çindeki vaziyetten bu zatı mesul “tutuyor Londra 25 (A.A.) — Amele partisi mebuslârından Herbert Morrison, dün bir nutuk söyliyerek, şimdiki Maliye Nazırı sir John Simon'a şiddetle hü- cum etmiştir. Hatip, mumaileyhi Ha- riciye Nezâretinde bulunduğu zaman, takip ettiği siyaset neticesinde Çinde bugünkü vaziyeti ihdas etmiş olmak. la itham etmiştir. Hatip, muhafazakâr partinin men- faatleri bile sir John Simon'un istifa- sını bir zaruret haline getirmiş oldu- gunu iddia etmiştir. B. Gafenconun son seyahati Siyasi ve askeri muahedeler Bükreş 25 (A.A.) — Rador ajansı bildiriyor: Gafenconun Ankara ve Atina ziyaretleri esnasında siyasi ve askeri yeni anlaşmalar akdedildiği hakkındaki şayialar asılsızdır. Bu ziyaretlerin hedef ve neticeleri mat- buata verilen beyanat ve tebliğlerde tasrih edilmiş bulunmaktadır. Mısır Hariciye Nazirı Bükreşe vasıl oldu Bükreş 25 (A.A.) — Mısır Hariciye Nazırı Abdülfettah Yahya paşa bugün öğleden sonra buraya gelmiş ve akşam yemeğini bayan ve B. Gsfenco ile bir- likte yemiştir, Yarın Başvekil Kalines- coyu ve müteakiben kralı ziyaret ede. cektir. Mısır Hariciye Nazırının kral Karol ile Gafencoyu resmen Kahireyi ziyarete davet edeceği zannedilmek. tedir. Münakalât Vekili geldi Münakalât ve Muhaberat Vekili B. Ali Çetinkaya, dün akşam saat yir- mide Haydarpaşaya muvasalat eden Toros ekspresile şehrimize gelmiştir. Vekil, Yalova ve İstanbulda bir kaç gün kalacak ve Vekâlete aid bazı iş- lerle meşgul olacaktır. . 1 Hiddetli saka Küçük bir kızın başını sopa ile yardı Firuzağada Ekmekçibaşı mahalle. sinde oturan Eşrefin yeğeni dokuz yaşlarında Hasene mahalle civarında. ki çeşmeden su doldururken Mahınud isminde bir saka çocukla kavgaya tu- tuşmuştur. Saka Mahmud bir aralık su taşıdığı kalın sopa ile zavallı kız- cağızın başını yarmış ve kızı kurtar. mağa gelen düyısı Eşrefi de muhtelif yerlerinden yaralamıştır. Japon balıkçıları Sovyet makamları ciddi surette tazyik ediyorlarmış t Tokie 25 (AA) — Domei ajansı bildiriyor: Sovyet makamlarının Ja- pon balıkçılarına karşı yaptıkları tazyik ciddi bir mahiyet almaktadır. Vaziyet av mevsimi pek yakında bağ- Nıyacağı için vahim telâkki edilmek. tedir. Hâlen başlıca hadise, balıkçı gemilerinin techiz edildiği liman olan Hakodatedeki Sovyet o konsolosunun Koryumaru gemisine Sovyet sularında seyrisefer müsaadesi vermemesidir. Bundan başka, Sovyet makamları son anlaşma mucibince menedilen av hisselerinin Japonlara verilen yeni hisselere devredilmesine de mâni ol- maktadırlar, Badoglionun Arnavudluk- taki teftişleri 'Tiran 25 (AA) — Badoglio, ya- nmda generali Güzzoni ve Zanza ol. duğu halde Köriçeye gelmiş ve me- murlarla kalabalık halk kütlesi tara- fından istikbal edilmiştir. Badoglio, garnizon kıtaatını teftiş ettikten sonra tayyare ile Agrirokas. troya hareket et etmiştir. Belgradda Çekler lehinde çok hararetli bir tezahür Belgrad 26 — Belgrad ve Çek ta- kımları arasında yapılan maç sonun- da halk Çekleri çılgınca alkışlamış- lar, yaşasın Çek kardeşlerimiz, yaşa- sın esir kardeşlerimiz» diye bağırmış- lardır. Irakın yeni Ankara sefiri Bağdad 26 — Yakında Irak sefirle. ri arasında bazı tebeddüller olacak- tır, Tewlik Suveydi paşa Londra ve Irakın eski Milli Müdafaa Nazırı An- kara sefaretine tayin edilecektir. Tramvaydan atlıyan bir çocuk yaralandı Galatastrayda İpekçi sokağında oturan 10 yaşlarında Simon oğlu Yor. gi dün akşam Şişli - Tünel tramvay arabasından Elhamra sineması önün. de yere atlamış, bu yüzden sol baca ında büyük bir yara açılımşıtır. Akdenizde bir Maginot hattı vücuda getirildi Daily Express, Türk - Fransız anlaşmasının bunu temin ettiğini söylüyor Londra 25 (A.A.) — Türk - Fran. sız itilâfı hakkında tefsirlerde bulu- nan Daliy Express gazetesi, bu iti Mfia Şarki Akdenizde bir Maginot hattı vücude getirilmiş olduğunu yazmaktadır. Fransız gazetelerinin makaleleri Paris 25 — Gazeteler bügün de, Türk - Fransız anlaşması hakkında makâleler yazıyorlar. B. d'Ormes- son, Figaro gazetesinde yazdığı mâ- kalede diyor ki: «İki tarafın menfaatinin bu kadar birleştiği bir anlaşma pek nadir gö- rülür. Türk - Fransız itilâfı Ankara, Paris, Londra, Kahire, Atina ve Bük- reşte ayni derece hararetle karşılan- mıştır, > 20 senedenberi yüksek meziyetli hükümet adamları tarafından idare edilen, müttehit, kuvvetli ve basi- retli Türkiye hem kendisi, hem baş- kaları için sulh istiyor. O da bizim gibi her taarruza karşı koymağa azmetmiştir, Şu halde Türk politi- kası bizim politikamızın aynidir.» Donnadien, Epogue gazetesinde diyor ki: «Türk - İngiliz anlaşması- nı müteakip Türk - Fransız İtilâfı- nın imzası Almanya ve İtalyada bü- yük tesir yapmıştır. Bu iki hükümet, birkaç ay evveline kadar Türkiyenin sulh cephesine iltihak etmiyeceğini tahmin ederek büyük ümitler besii- yorlardı. Hiddetleri, bu ümitlerin bo- şa çıkmasından ileri geliyor.» Ocure gazetesi diyor ki: . «Bu am laşmalar ve daha evvel yapılan Mom treux anlaşması gösteriyor ki ne Fransa, ne de İngiltere tatbiki kabil olmayan muahedelerin gözden geçi- rilmesinden kaçmıyorlar. Bunun için yegâne şart şantaj yapmamak, mü- zakere etmektir. Türkiye ile anlaş- malar bu suretle yapılmış, yani Mil- Jetler Cemiyeti paktının 19 uncu madesine göre hareket edilmiştir. Repubiigue gazetesinde Bricon ya- yor: Türkiye Suriye ile hududun değiş- mez mahiyetini tanımaktadır ve bu memleketin toptrak bütünlüğüne riayeti (o kabul eylemiştir. Suriyeyli Türk isteklerinin tevlit ettiği ağır ihtimallerden kurtaran bu taahhüt hayati bir ehemmiyeti haizdir. Populaire gazetesinde Brossolette, Fransız - Türk anlaşmalarını «Har- be karşı diğer bir mania» olarak bü- yük bir memnuniyetle karşılıyor, fa- kat bunların kâfi olmadığını ilâve ederek İngiliz - Fransız - Sovyet an- laşmalarının da biran evvel akdini istiyor. Belçikadaki yeni cereyan ilm mizi kuşkulandırdı Yarı resmi Alman gazetesi Belçikanın yeni tedbir almasına lüzum olmadığını söylüyor Berlin 25 (A.A.) — Belçika, Fran- sa ve İngiltere erkânıharbiyeleri ara- sında görüşmeler yapılması hakkın- da Belçika âyanından birinin bir takrir vermesi ve Belçikada bu hu- susta bazı temayüller belirmesi siya- si Alman mahfillerinde endişe ve hoşnutsuzluk uyandırmıştır. (Diplomatiseh und Politische Kor respondenz», gazetesi Belçikanın «ne- ticesi vahim olabilecek bir ittifak ak- detmek veya tedbirler almak» hakkı | da dahil olduğu halde harici siyaset hakkında her türlü kararlar ittihaz etmek hakkına malik bulunduğunu tasdik etmekle beraber; Belçika si- yasetine yeni bir istikamet vermek Üzere ittihaz edilecek kararların Bek çika haricinde akisler uyandırması zaruri» olduğu noktasında hiçbir şüphe bırakmamak istediğini Okay- deylemektedir. : Bu gazete büyük devletler tara- fından Belçika hudutlarınn masu- niyeti garanti edilmiş olduğundan «Belçika milletinin bilâistisna bütün komşuların Belçikanin ne siyasi ne de askeri mahiyette bir taahhüt altına girmek istemediğinden emin olmaları keyfiyetine büyük bir ehem- miyet atlettiğini. sanmakta oldu- ğunu yazmaktadır. Gazete söyle devam etmektedir: sBeiçika hükümetinin, bu noktada hasıl olacak bir şüphenin memleke- tin istikbali için vahim neticeler ve- rebileceğini müdrik bulunduğu anla» şılıyor. Bunun içindir ki hükümetin istiklâl siyasetine tamamile sadık kalacağına dair beyanatı büyük bir ehemmiyeti haizdir; General Gamelin Verdun zaferinin yıldönümü münasebetile bir nutuk söyledi Verdun 25 (A.A.) — Verdun zafe- rinin 23 üncü yıldönümü münasebe- tile bir nutuk veren general Gamelin, Verdun kıtaatının kahramanlığını ha- tırlatarak ve Petaini tazimle yadettik- ten sonra demiştir ki: «İhtilâlin çocuğu olan ve 1792 den 1918 e kadar ki mücadelelerden dov- muş bulunan Fransız milletinin, hu- dudları dahilinde taksim kabul etmi. yen ve hududları ötesinde de hiç bir şey istemiyen bir bütün olduğunu» tekrar ilân ediyoruz. Bizzat imparatorluğumuz, «İşletile- cek ham maddeler» temini işinden bambaşka bir şeydir. Bu imparatorluk bayrağımızın ve medeniyetimizin .et- rafında birleştirmeğe muvaffak oldu- ğumuz milletlerin ittihadıdır. Verdun ölülerile birlikte hepimiz zaferin bazı ihtirasların ve gâyretin karşısında tereddüd etmekle kazanılamıyacağına ve hürmetin de tavizlerle satın alına- ei senin kani bulunuyoruz. Amerikanın yeni topları Lâstik tekerlekler üzerinde saatte 20 kilometre süratle gidiyor Vaşington 25 (AA) — Harbiye Nezareti milli fabrikalarda hali har arda imal eğilmekte olan toplar hakkında bazı malümat vermektedir. Bu malümata nazaran 24 kilomet- relik bir mesafeye 50 kiloluk mermi atan bu topların çapı 105 milimet- re, ağırlığı 15 tondur. Iâstikli (Otekerleklere bindirilmiş olan bu toplar saatte 20 kilometre süratle hareket etmektedir. Dün şimali Karolinde Bragg istih- kâmlarında yapılan tecrübeler e* nasında 24 kilometrelik bir mesafe- ye atılan mermilerin toprakta beş metre derinliğinde delikler açtığı gö” rülmüştür. "Topları inşa edenler, bunların düş” manın ihtiyat kuvvetlerini ve nakii- ye kuvvetlerini bombardıman etmek için kullanacaklarını tasrih etmek tedirler,