27 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sahahki Elfaberler Son dakika Sovyet - İngiliz müza müzakereleri | İngiltere ile Fransa Baltık memleket- lerine garanti veriyorlar Dün akşam Moskova İngiliz sefirine gönderilen talimat bu merkezdedir Paris 27 — Londradan bildirildiği. he göre dün akşam İngiltere Harici. ye Nezareti Moskova İngiliz sefiri B. Becds ile B. Stranga yeni talimat gön- Germiştir. Bu talimat müzakereleri Yakında neticelendirecek bir mahi- yette telâkki edilmektedir. İngiltere İle Fransa hükümetleri, Sovyet Rus- yanın talebi veçhile, üç Baltık mem- leketine yani Estonya, Letonya ve Fin- Mndiyayı, bir tecavüze karşı garanti etmeğe kabul ediyorlar. B. Stranga anlaşmak için salâhiyet verildi Paris 26 — Figaro gazetesinin Lon- | dradan vuku bulan istihbaratına gö- re Moskovadaki İngiliz söfiri, Sovyet. lere yeni tavizlerde bulunulmasını | tavsiye etmiştir. İngiliz hariciye nezareti mahafili- nin fikrine göre Paris ve Londra hü- kümetleri, Moskovadaki mümesslilleri. nin tavsiyelerini nazarı itibara alır- ' Rus ve Japon tayyareleri larsa memnuniyete şayan bir netice elde edilebilecektir. Madam Tabuisinin Ouvre gazetesin- de son dakikada Londradan vuku bü- lan istihbaratına atfen yazdığına gö- re Moskovada bulunan B. Stranga B. Molotofun Baltık memleketlerine aid bütün taleplerini kabul edecek kadar İleri gitmesi için salâhiyet verilmiştir. B. Chamberlainin beyanatı Londra 26 (A.A) Öğleden son- ra Avam Kamarasında İngiliz - Fran- sız - Sovyet görüşmeleri hakkında beyanatta bulunan B. Chamberlain demiştir ki: İngiliz hükümeti, Fransız meti ile İstişare halinde olara 19 haziran tarihli beyanatımda bahis mevzuu etmiş bulunduğum teklifle- re karşı Sovyet hükümetinin yaptığı tefsirleri tetkik eylemektedir. Lord Halifax, pek yakında Mosko- va büyük elçimiz B. Seedse yeni tali- mat göndereceğini ümid etmektedir. hükü- arasında muharebeler Sovyetler, dün 25, iki gün evvel de 56 Japon tayyaresi düşürdüler Paris 27 (Radyo) — Moskovadanı | bildirildiğine göre 60 Japon - Mançu- ko tayyaresi, 26 haziranda tekrar Mo- Holistan hududunu geçmişlerdir. Der- hal havalanan 50 Sovyet - Moğol tay- yaresile Japon tayyareleri arasında Mongol Riba semalarında iki saat süren çok şiddetli bir hava muharebe- #i vuku bulmuştur. Japon « Mançuko tayyareleri mağlüp olarak kaçmak is- temişler ve Sovyet tayyareleri tarafın- dan takip edilmişlerdir, yaresi düşürülmüştür. Moskova 26 (A.A.) — Harici Mo- golistan ve Mançuri hududunda bir aydanberi mühim hava ve kara mu- harebeleri cereyan ettiği resmi bir tebliğde teyid edilmektedir. 22 ve 24 haziranda cereyan eden muharebeler esnasında 56 Jüpon - Mançuri ve 14 Mogol - Sovyet tayya- resi düşürülmüştür. 25 Japon tay- irinci Alber Belçikada Birinci kanalı sellerden çatladı Kanal barajlarında rahneler açıldı şimdiye kadar Brüksel 27 Birkaç güne kadar / açılış resmi yapılması muükarrer olân birinci Alber kanalının duvarlarında Assen civarında şiddetli yağmurlardan bazı rahneler hasıl olmuş ve bazı yer Jerde barajlarda nişliğinde rahneler ei n i sular, ovaları birçok ey- | su altında Maalesef | Alman ve Slovak | | askerleri çarpıştılar “İki taraftan on kişi öldü, bir- çok yaralı vardır Varşova 26 (A.A.) — Bratislavadan Pat ajansına bildiriliyor: Slovakyada Ziliriada Slovak asker- lerile bu şehirde bulunmakta olan Alman kıtaları arasında bir arbede vukubulmuştur. Express Poranny gazetesine göre her| iki taraftan da 10 kişi ölmüş ve birçok Kistler yaralanmıştır. Sivil halk, Slo- vaklardan yana çıkarak Alman asker- lerinden birkaçının silâhını almıştır. 'ndiğine göre Hilnkanın doğ- Ruzemberk şehrinde de buna *r bazi hadiseler cereyan etmiş” Şehir halkı, sokaklardan geçe best Slovakya, Al der rek: «Yaşasın 8 manlar dışarı» diye bağırmışlardır. .. v 6 kişi boğuldu bu seylâpta insanca da zayiat olmuş- tur, Kanal civarında çalışmakta olan bir mühendis ile üç amele, merada oy- namakta olan üç çocuk ansızın sula- rın baskınına uğrıyarak kurtulmağa muvaffak olamamışlar ve boğulmuş- lardır. Boğulanlardan yalnız mühen disin cesedi bulunmuştur. İnsanca baş-| ka e mevcud olup olmadığı belli alyan gazetelerinin ingiltereye hücumları B, Chamberlainin Avam kama- rasında sorulan bir suale verdiği cevap Londra 27 — B. Chamberlain, İtal. yan matbuatında İngilteteye yapılan şiddetli hücumlar hakkında Avam ka- marasında sorulan bir sunle cevaben demiştir ki: — Hükümet İtalyan gazetelerinde İngiltereye karşı hücumların şiddet- lendiğini görmektedir. Bu hücum- lar, İngiliz - İtalyan itilâfının iki mem- leket arasında tesis etmek istediği dos tane münasebetleri tehlikeye düşürü- yor. Maamafih hükümet, şimdiki hai- de resmi bir teşebbüste bulunmak ni- m değildir. i 5 kı pe , | Mareşal Fevzi Çakmak beliboluda Alaylarımız, Mareşalın şerefine Tekirdağında şenlikler yaptılar Tekirdağ 26 (A.A.) — İki günden- beri Tekirdağında bulunan ünlü ko- nuğumuz mareşal Fevzi Çakmak 46 refine dün alaylarımız tarafından spor şenlikleri tertip edilmiştir. Bu şenliklerde, mareşal ve refakatinde ki Orgeneral Fahreddin Altay, Orge- neral İzettin Çalışlar, Korgeneral Ba- Mh Omurtak, Trakya müfettişi Kâ- zım Dirik, Tümgeneral Zeki, 'Tüm- general Kemal Balıkesir ve vali ha- zır bulunmuşlar, altı bin seyircinin iştirak ottiği bu şenliklere İstiklâl marşile başlanmış, alaylarımız spor kıyaletlerile bir resmi geçidi mütea- kip jimnastik hareketleri yapmışlar- dır. Bundan #onra milli oyunlar Oy- nanmış ve İstanbuldan gelen Beşik- taş klübü B. takımı ile Yılmaz klü- bü arasmda bir maç Maç 6-1 Beşiktaşın gali celenmiştir. 2 bittikten sonra sU- bugün refakatlerindeki zevat ile birlikte Geliboluya hareket etmişler ve gelişlerinde olduğu gibi hararetli bir surette uğurlanmışlar- dr. Reisicümhurun İzmir Belediye reisine cevabı İzmir 26 (AA. Hatayın an vatana ilhakı sebelile Belediye reisi doktor Be Uz tarafından çekilen tebrik telgrafına Reisicüm- hur şu cevabı vermişlerdir: İzmir Belediye reisi Dr. Behçet Uz: Muhabbetinize teşekkür ve ben de sizi tebrik ederim İsmet İnönü Türk alfabesi tadil edilmiyecek Ankara 26 (A.A) — Maarif Vekil. liğinden: Türk af, »in tadili hususunun düşünülmediğini ve bu yolda her hangi bir teşebbüsün mevzuubahis olmadığını beyana Anadolu ajansı mezundur. Gece işleri Çalışacak ve çalışamıyacak i hakkında Avam Ka B. Tayfur Sökmenin beyanatı Yirmi yıllık hicran, acı bir ruya gibi geçti Payastaki 476 numaralı hudud taşı yerinden sökülerek merasimle Antakya 26 (A.A.) — Hatayın me- | sud kurtuluşu dolayısile ibtisaslarını | öğrenmek istiyen gazetecilere Devlet reisi Antalya mebusu Tayfur Mi beyanatta bulunarak demiştir ki; — Bugünkü vaziyet zaten Kahraman ör- | dnmuzun geçen sene 5 temmuzda Hataya | girişiyle fiilen tahakkuk etmişti. Ben 24 | akustosta Hataya bir vatanday sıfatile ve diğer arkadaşlarım gibi milli davanımın başarlmasında çalışmak maksadile bü- yüklerim tarafından çgönderilmiştim. Sa- yın yurttaşlarımın naçiz şahsıma göster- | dikleri teveccüh ve itimadia Hatay Devlet riyasetine seçilmiştim. Hakikatte Türkiye Büyük Millet Meelisirin bir azası ve Cüm- huriyet hükümetinin bir memuru olarak vazife almış bulunuyordum. Bugünkü kut- | Is netice Ebedi Şef Atatürk ile Mili Şe- fimiz kahraman İnönünün yüksek deha ve iradesi ie başarılmıştır. Bu muyaffakıye- tin tahakkukunda büyük Türk milletinin sarsılmaz azmi, Büyük Millet Meelisinin isabetli kararları, Cümhuhriyet hüküme- tinin yüksek idaresi ve nihayet kahraman | ordumuzun yenilmez kndreti ve varlığı âmil olmuştur. Yirmi yıllık hicran, acı bir rüya gibi geçmiş ve artık tarihe mal olmuştur. Büyük “Türk valanının kop- maz bir parçası olan Hatayın ana yurttan ayrı kalmasına zaten imkân yoktu, Bu- günkü varlığımızın ebedi koruyucusu Mus- | tafa Kemal 1336 nisanında Hatayın milli misaka dahil olup olmadığı hakkında kendisine çekilen telgrafa Gaziantep mun- taka kumandanı binbaşı Receb - şimdi askeri temyiz arasından - vasıtasile ver: | diği cevapiz Hataym milli misakn dahil olduğunu bildirmek suretile bize bu ha- | kikati ilk defa müjdelemişti, l Ebedi Şef 423 marlında Adanayı yeref- | Antakyaya getirildi lendirdiği zaman bu hakikati bir kert dah bütün cihana karşı haykırmış v6 kırk asırlık Türk yurdunun esir kalmıyâ” cağını ilân etmişti, Büyük kurtarıcı (550 ikinciteşrinin birinci günü Büyük Mifkt Meclisinin açılışında söylediği tarihi no tukla Hatay meselesini Türk milletinin mi davası yaptı, Ebedi Şef milli davayı biran unutmamış, hasta halinde Hatayın yani başına kadar çelerek milli mücadeleyi ya“ kından takib eylemiştir. O son nefesinde bile Hatayı düşünmüş ve bu davayı ye“ güne halefi İnönüye emanet ederek müs“ terihane ebediyete karışmıştır. Mili mi“ sakımızın tahakkuk ettiği bu mesut gü” mü, sonsuz heyecanla kutlarken o Ebedi Şel aziz Atamızın manevi huzurunda eği" lir, Milli Şefimiz kahraman İnönüye de“ rin ve nihayetsiz saygılarımı sunmakla yeref duyarım. Hatay artık ana valanın değişmez * nırları arasına girmiştir. Bütün Türk düm“ yanın boçün heyecanla kutladığı bu mut” iu günü büyük milletimizin bir ferdi gi” bi ben de hududsuz bir sevinçle ketinyef ve ayni derin heyecanla yaşıyorum. Antakya 26 (A.A) Yayastaki 476 numaralı hudud taşı yerinden sü" külerek bugün buraya merasimle g& tirilmiştir. Antakya 26 (A.A) — Dörtyoldaki portakal bahçelerini Hava kurumu” na teberrü elden Nazif Bilgenle He tây Ziraat bankası genel müdürü Cevdet Selçuka verilen gümüş mir dalya ve beratları başkorsolosumuZ tarafından merasimle kendilerine ve- rilmiştir. Tientsinde igilizlere karşı fena muameleler devam ediyor B. Ghamberlainin Tientsin'deki vaziyet Londra 26 (AA) Laz gaze- | teleri Tientsinde İngilizlere yapılan | yeni bir takım fena muameleleri kay- dediyorlar. Svatov'da Japonlar ablukaya tek- rar başlamışlar ve iki İngiliz gemi- !i sini Hongkonga gönderilmek üzere işçiler hakkında yeni bir tebliğ | Ankara 26 (A.A.) — İktisad Vekâ- letinden, tebliğ edilmiştir. İş ununun 3 üncü desi mus cibince sanayiden sayılan işlerde öte- denberi geceleyin çalıştırılmakta bu- lunan 17 - 18 yaşlarındaki kız ve er- kek çocuklarla her yaştaki kadın iş- çilerin eskisi gibi gece işlerinde ça- hıştırılmalarına, 50 nci maddenin ikinci bendi hükmüne tevfikan umu- mi izin verilmiş ve keyfiyet Anadolu ajansı tasile 17/6/1937 ve 10/6 1938 tarihli gâzelelerde «resmi tebliğ» suretinde neşredilmiş idi Bu izin ayni hükme istinaden 17/6/ 1940 tarihine kadar devam etmek üzere bir yıl daha uzatılmıştır. İşbu umumi izin, İktisad Vekâleti tarafından görülecek lüzum üzerine bâzı iş yerlerine - bir ay evvel tebliğ edilerek - geri alınabilir, İhtar: 16 ve daha aşağı yaştaki kız ve erkek işçilerin her ne tarzda olur- sa olsun sanayi işlerinde gece çalıştı- rılmaları mutlak surette yasaktır. Yeni Emniyet umum müdürü Ankara 27 — Hatay valiliğini de. ruhte edecek olan Emniyet Umum müdürü B. Şükrünün yerine valiler. den B. Ali Riza çeviğin tayini karar. laşmıştır. B. Ali Riza bugünlerde ye- ni vazifesine başlıyacaktır. Hataydan sekiz mebus çıkacak Ankara 27 — Nüfus vaziyetine göre Fa» taydan sekir mebus çıkacağı tahmin edil- mektedir. Hatay valiliğine enaniyet umum müdürü B. Şükrünün tayin edileceği teeyyüd etmektedir. a ii eğ limana esya Ç n menetmiş- | lerdir, Bundan başka rından alın: göre Hankov'da muştur. Times gazetesi İngiliz hükümeti- nin Tientsin hâdisesinin mahalli ola- rak halledilebileceğini hâlâ ümid et- tiğini yazıyor. Daily Herald gazetesine göre, İngi- liz Kabi: gelecek çarşamba top- lantısında © zamana kadar ihtilâf Japon hükümeti muslihane bir tarz- da halletmek temayülünü göslermez- naki İngiliz kaynakla” verilen bir habere bir hâdise daha ol- İ se icab edecek mukabelebilmisil ted- birlerini tesbit edecektir, B. Chamberlainin beyanatı Londra 26 (AA rasında beyanatla bulunan Başvekil Chamberlain demiştir ki; «Tientsinde vaziyet ayar a buk bozulan Almanya, Rusya ile müza- kereye girişmek İstiyor Paris 26 — Figaro rini ganitekine göre, Berlinden İngiltere Hariciye Nezare- tine gelen haberler Almanyanın ya» kında Sovyetlerle başlayacak olan ekonomik müzakerelerin siyasi mü- zakerelerle tamamlanmasını Mosko- vaya teklif edeceği şaylalarını teyid etmektedir. Alman İdarecilerine göre antikomintern pakt Alman - Rus ade. mi tecavüz muahedesinin âkdine ma- ni değildir. Çünkü nistlerin ecnebi memleketlerdeki fa- güiyetini istihfaf eylemektedir. bu pakt komü- | marasında beyanati Olarak devam etmektedir. idhal nisbetleri normale nasaren yüzde 20 dir, nehirde romorkörlerde yapılan araştırmalar, gecikmeleri mucib olmakta” dır, Mahalli Belediye ve askeri makam” arı Ticnisinde iaşe meselesini dikkatle takib etmekte ve lâzım gelen ; tedbirleği almak hakkına malik bulunmaktadırlass İmtiyaz mıntakasına girmek veya çıkmak için Japon barikadlarından geçen Ingilis- lerin âdedi pek azdır. Fakat bunlardin bazıları gene tahkire maruz kalmışlardır. Lord Halifax Londra elçisile yaptığı bir lisan kullanımıştır. Craigie de Tokyoda ayni şekilde Aritâ nezdinde teşebbüste bulunmuş ve Namrli& beraber halihazırdaki vaziyeti bütün sa” #ahatile müzakere etmiştir. Bu müzakereler neticesinde Tlenisin işi nin halledileceğini ümid ediyorum. İngii3 tebansının maruz kaldığı tahkirlere niha- yet verilmesinde israr etmekle (o berabef meselenin Japon hükümetile birlikte mer nuniyeti mucih bir şekilde balline zarar verecek mahiyette birşey söylemek ist#- miyorum » Tokyo 26 (A.A) — Hariciye Neza- retinden bildirildi; göre, Japon aleyhtarı Çinlilerin girmelerine mâni olmak için Kuvangsu etrafındaki ab- Juka şiddetlendirilmiştir. Maamafih yiyecek ve lüzumlu levazımn Kır u maddelerin bu hususta Japonyanın mülâkatta enerjik İ vangsuya ithaline müsaade edilmek- | tedir. B. Lebrun Belçikayı ziyaret edecek Paris 26 (A.A.) — — Tour gazetesi nin bildirdiğine göre, Relsicümhur Lebrun 17 veya 19 temmuzda Belçi- kaya giderek Liege su sergisini ziya” ret edecektir, Belçika kralı Leopold Lebrun'ün bu ziyareti esnasında ken disi de Licge'e giderek orada misafir rini istikbal edecektir. Bir vagon tutuştu Dün gece snat 20 de Sirkesi - Flo arasında işliyen banliyö treninin loko 18! bacasından çıkan kıvılcımlar, ilk gonun damini tutuşturmuştur. Yan” 0 İ Florya itmiyesi tarafından söndürülmüs”