29 Haziran 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

29 Haziran 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Perşembe 29 HAZIRAN 1939 ! 8 KURUŞ Başmuharrirlik Ulus Basımevi Çankırı Caddesi, Ankara Telgraf: Ulus - Ankara TELEFON Mücssese Müdürü Yazı İşleri Müdürü 144 FN ULUS DIMIZ ANDIMIZDIRM TERT Büyük Aşk Romanı Yakında başlıyoruz arem üzerinde hararetli görüşmeler Başvekilimiz diyor ki : Biz bu kanunu memurlarımızın — huzuru, rahatı için yapıyoruz 'ARADA BELKİ MADDETEN ZARAR GÖRENLER BULUNA BİLİR, FAKAT BÜYÜK BİR MEMURLAR KİTLESİNİN MEVCUDİYETİ LÜZUMLU OLAN E Bankalar bareminin ilk müzakeresi bitirildi Mümtaz Ökmen konuşuyor Londra mektupları - 7 İngiliz kırlarında.. Falih Rıfkt ATAY Londra 4 haziran — Lady Le- confield, karşı ufka doğru, al bildiğine yeşil — çimenliklerini göstererek diyordu, ki V Eğer iki gün daha yağmur yağmazsa, bütün buraları sula- mak icap edecek! Bir ingilizin, bu çimenlerin 1 yetiştirilip muhafaza edil. diğini merak eden bir amerikalı- ya vermiş olduğu cevabı belki duymuşsunuzdur: * — Pek basit... Bir defa eker, i. ki asır sularsınız! Mütemadi yağmur ve nem, in- giliz yeşilliğinin asıl esrarı bu! On beş gün yağmur yağmazsa burada kuraklık başlamış de. mektir. Bir de aylarca bir damla suya hasret çeken Anadolu top- raklarını düşününüz ! Bize araba arkadaşlığı eden zat Hükümetimizin en ta- lihsiz adamı ziraat nazırıdır, di. yordu. Bir taraftan toprak kısır! Diğer taraftan, meselâ Danimar- ka gibi bir memleket ziraatini piyasamıza satış yapmak için or- ganize etmitşir. Onun aleyhine çiftçimizi himaye etmeğe kalk. sak, Danimarka'yı alman kuca- ğına atmış oluruz. Halbuki milli müdafaamız için bu memleketin ehemiyetini takdir edersiniz. “Sonra çiftçimizi toprakta tut. mağa mecburuz. Bir defa şehire gelen ve diğer işlerde çalışan tihsal için artık kaybol- kâneler'yalı nız dağıl İmıyor, şehir. den hiç kimse tarlaya dönmü. yor!” Bir tarihte İtalya'ya gittiğimiz vakit Musolini'nin ayni mevzu i. çin bize _gnı 8. inci sayfada) DOLAYISİYLE Muhitfin Birgen'in bir makalesinden çıkan mesele Mümtaz Ökmen, Muhittin Birgen'e alkışlarla karşılanan cevap verdi Milletin parasını emniyet ettiği müesseseleri kontrolün ana yasaya uygun olduğunu söyledi Büyük Millet Meclisi, dün B. Refet Canıtez (Bursa) nın reisliğinde toplânmış, bankalar ve iktisadi müesseseler bareminin maddelerini mü - zakereye başlamıştır. Bu lâyihanın şümul çerçevesine gil madde görüşülürken Refik İnce (Manisa) söz almış, hususi surette te - şekkül eden milli bankaların bu kanun! kilâtı esasiyeye muhalif olduğunu ONLARIN İSTİKBALİ İÇİN SLARI KOYUY ORUZ. Kecep Feker Ronuşuyor Münakale Vekilimizin İstanbul'da tefkikleri İstanbul, 28 (Telefonla) — İstan - bul'da bulunan — Münakale — Vekili B. Ali Çetinkaya, bu sabah saat |880 da, Şi apılan yeni te- lefon bi miş, tetkiklerde bu luni sonra, £ havuzlara giden Münakale Vekili: a havuzları baştanbaşa tetkik et- miş, tâmir fabrikalarını gezmiş ve y ni yapılacak terasne tetkik etmiştir. B. Ali Ç radan Valide kızağına g daki tersane arazisini gezmiştir. Bay bur: yasetine giderek akşam geç vakte kadar meşgul olmuştur. n müesseseleri tayin eden birinci BÜTÇE ENCÜMENİ Bütçe Encümeni bugün saat onda toplanacaktır. imul çerçevesine girmesi teş- uN şü liyerek demiştir ki : “— Hiç bir kanunun teşkilâti esa -7 siyeye muhalif olmiyacağı yolundaki sarahate ittiba etmekle mükellefiz. Bu bakımdan geçen gün arzettiğim esbabı mucibeyi tekrardan sarfınazar ederek hususi ve milli bankaların em - sali yabancı memleket bankaları ya - nında vaziyetlerini küçük di neticesine varacak olan bu vaziyetin serbest sâyünmele tamamen müessir olduğunu tekrar arzeder ve (B) fık- rasının “hususi sürette teşekkül e- den... ilh... diye başlıyan ibarenin tay- yını bir takrirle teklif ediyorum. Ka- bulünü rica ederim.,, Müstakil grup namına Fuat Sir- men bü müesseselerin lâyihanın şü- mul çerçevesine alınması için kuvetli bir mucip sebep görmediklerini söy - ledi ve bu hususta izahat talep etti. Bütçe encümeninin cevabı Bütçe enecümeni namına B, Faik Baysal şu izahlarda bulundu Hükümetten gelen lâyihada, hu- susf bir kanunla devletten bir hak te- min eden veya sermayesinin yarısın dan fazlası devlete ait olan banka ve (Sonu 6 ıncı sayfada) Tiençin meselesinin halli için Londra - Tokyo arasında görüşmeler Japon Hariciye Nazırı Arita, Hitler'in resimlerine bakıyor bir tavsiyesini hatırlıyo-| (Bu husustaki telgraflarımızı bütün ta! caksınız| İlâan edilmiyen harp Mogol arazisine yeni tecavüzler yapıldı ŞİDDETLİ HAVA HARPLERİ OLDU Mozkova, 28 a.a. — Tas ajansı bildiriyor: Mogol * Sovyet erkânıharbiye heyetinden verilen malümata göre 27 haziranda Japon - Mançuko hava kuvetleri hududa 120 kilometre mesafede kâin Tamtsak - Bulak mıntakasında Mogol halk cümhuriye- ti arazisine yeniden tecavüz etmişlerdir. Japon - Mançuko hava kuvetleri takriben 80 avcı tayyaresi ve 30 bombardıman tayyaresinden ibaretti. Kısa bir çarpışmadan sonra bombardıman tayyaresi üzere 7 japon tayyaresi düşürülmüştür. Sovyet tayyarelerinden altısı hareket üslerine dönmemişlerdir. A- raştırmalara devam edilmektedir. Yapılan bombardıman neticesinde Bainovinen'de iki küçük ev ha- sara uğramış ve bu evlerde bulunan beş kişi yaralanmıştır. olmak | Sovyet - İngiliz görüşmeleri Sovyetlere verilecek cevap fespil edildi Londra, 28 aa. — “Times” gazete - in bildirdiğine göre, İngiltere'nin Sovyetler Birliğine cevabı, dün ak - şam tesbit edilmiştir. Cevap, bugün, B. Seeds'e gönderilecektir. Moskava- daki fransız büyük elçisi de hüküme- tinden beklediği tâlimatı alır almaz, iki diplomat birlikte olarak yeniden B. Molotof ile temasa gecektir. Bundan başka selâhiyettar mahafi- lin istihbarına göre dün akşam Mos - kova'da bulunan B. Seeds'e yeni tâli- mat gönderilmiş olup müzakerelere ancak fransız sefirinin de iştirâk ede- bileceği anda başlanacaktır. Paris, 28 a.a, — nazırı Bone öğleden t#onra irigiliz büyük iel- iyle görüşmüştür. (Sonu 8 inci sayfada) yapılacak Hariciye lâtiyle 8 inci sayfamızda bula- Ali Çetinkaya, öğleden sonra Timan | Fuçeu ve Uençeu bölgesinde Japonlar ablokayı — genişletiyorlar Japon bahriyelrileri bu iki şehrin karşısındaki adaları da işgal ettiler Şanghay, 28 a.a, — Domei Ajansı bildiriyor: Japon deniz makamları aşağıdaki tebliği neşretmişlerdir ; “Japon ihraç kıtaları Fuçeu limanımın civarındaki Uençeu ve Çohang- şin limanları önünde bulunan Yuhuan ve Kanuen adalarını işgal edecek- lerdir Japon müşahitler Fuçeu limanıma yapılacak olan harekâtın Çin sahi - lindeki bütün mühim limanların japonlar tarafından işgalini tamamlı « yacağı kanaatindedirler.., Halihazırda Uençov'da bulunmakta 1 Moller adındaki ingiliz va- | Si ından alınan bir telsizde bu Jiman | N ; uhanan bütün ecnebi ticaret gemi- lerinin bugün Jimanı terkedecekleri bildirilmektedir. Japon bahriyelileri karaya çıktı | Tokyo, 28 aa, — Japon bahriye Si« lâhendazları, Uençov ve Fuçeu'nun karşısında kâin adalara çıkarılmıştır. Bu kuvetler, re bu limanlar Ü- zerine sevkedilecektir. Bu limanların japonlar tarafından zaptı, Çan - Kaye Şek'in kuvetlerinin Çin sahilleri ile bütün münasebatını katedecektir. Çinliler müdafaaya hazırlanıyorlar Çunking, 28 aa. — Royter ajansı bildiriyor: Verilen malümata göre Çin makamları Fueçu'yu japon ta; ruzuna karşı müdafâaya hazırlanmak- tadırlar Yarından itibaren yabancı vee ya çinli hiç bir geminin limana gir « mesine veya limandan çıkmasına mü- saade edilmiyeceği zannediliyor. Pu« kien vilâyeti valisi general Çenyi sa- hil müdafaasını bizzat teftiş etmekte- (Sonu 8 inci sayfada ) * Şankşa « Henkşov” ÜUençeu Fuçeu Japonların son defa ihraç yaptıkları limanları gösterir harita Temmuz, Ağustos ve eylül aylarında Avrupa gerginliği son haddi_qe varacak B. Vinston Çörçil'in bir nutku Londra, 28 a.a. — B. Winston Churchill, bir nutuk iradederek ezcümle, temmuz, ağustos ve eylül aylarının Avrupa'daki gergin- liğin son haddine varacağı aylar olarak telâkki edilmesi lâzım- gelmekte olduğunu beyan etmi Hatip demiştir ki: "“Temmuz, ağustos ve eylül ayları Avrupa gerginliğinin en yüksek nok- tasına çıkacağı bir devre olarak te- |lâkki edilmek icabeder, Bu fikirde olmyanlar, hâdiselerin geçen sene - | kilerden farklı olmuyacağını — söylü - yorlar. Ancak şu fark vardır ki o za- man biz Çeköslovakyaya hiç bir mu- ahede ile bağlı değildik. Şimdi ise nazist Almanya kendisine karşı taar- ruz ettiği takdirde müttefiklerimizle birlikte harbe gireceğimize dair Po - lonyaya garanti vermiş bulunuyoruz.., | Hatip, geçen seneki vaziyet ile bu seneki vaziyet arasında büyük bir ben zetlik bulunduğunu, yalnız bu sene geri çekilmek yolları bulunmamak gi- bi bir fark mevcut olduğunu söyle - miştir, İstatistik Umum Müdüru B. Celâl Aybar 1940 ta Üçüncü umumi nüfus sayımı Harp olmuyacak ama... Hatip, şu suretle devam etmiştir: “— Harp olacaktır, diyemem. An - cak sadece Almanya'nın hazırlıkları- na ve alman hükümetinin kontrolü al- tında bulunan alman gazetelerinin e- dasına ve nazi liderlerinin nutukları. na bakılacak olurma antak aşağıdaki | netice istihraç olunabilir: en kötü şey y vukua gelecek, hem de pek yakında vukie geleğik. | Bunun için bir kanun B. Hitler'e, memleketini müthiş bir | $ lâyihası hazırlandı meçhule atmadan evel iyice düşün - | 1940 senesinde Türkiye'de üçüncü ini söylemek isterdim, B. Hitler'i | ingiliz imparatorluğunun sabrı tüken miş olduğuna ikna edebilmek ister - umum? nüfus sayımı yapılacaktır. İş. dim.,, Ki ( Sonu 8. inci sayfada)