28 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

28 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

Çarşamba' i 28 HAZİRAN 1-939 BEŞİNCİ YIL Caddesi 103 İSTANBUL No. 1403 5 KURUŞ Hatayın Kurtuluşu | Dün Hataydaki alayımızın Komutanı | Kurmay Albay Şükrü Kanatlı | “ Akdenizde Fransanın Mevkii Yazan: M. Zekeriya SERTEL Di İngilterenin Akdeniz- deki mevkiini, ve Türk - İngiliz anlaşmasının ehemmi - yetini anlatmağa çalışmıştım. Bugün de Fransanın Akde- nizdeki mevkiini, ve Türk -| Fransız anlaşmasının mâna ve ehemmiyetini izah etmek isti - yorum. Pransann Akdenizdeki mevkii İngiltereninkine © benzemez. Akdeniz Fransa için doğrudan doğ - ruya vatan müdafaası ile alâkadar - dır. Çünkü Fransa evvelâ bir Akde. niz devle! onra da Şimali A, kadaki müstemlekeleri, Tunus, Ce - zayir ve Fas, mandası altında bulu. | nan Suriye Akdeniz üzerindedir. Bi. | naenaleyk Akdenizde üstün bir va. ziyette bulunmak Fransa için bir müdafaa meselesi ve bir hayati za rurettir. Fransa şimdiye kadar düşman o. larak yalnız Almany tanımıştı. İki defa şark hudutlarından tecavü. ze uğradığı için onun nazarında en büyük ve biricik düşman Almanya idi. Harpten sonra bütün düşüncesi bu düşmanı taarruz ödemiyecek bir bale getirmek olmuştu. Versay muz. hedesine koydurduğu ağır şartları kâfi görmiyerek Alman hududun - da geçilmez Maginot hattını inşa et. meğe mecbur oldu. Orta Avrupada siyasi ittifaklar temin ederek Alman. yayı her taraftan çevirmeğe çalıştı Akdenize bile yalnız Almanyaya üdafaa bakımından e. et verdi. Tunus, Fas ve Ceza. yir, onun için ihtiyat birer sskeri de. | po idi, Mevcut askeri kuvvetin üçte) birini buradan çıkarıyordu. Bu se -| beple bu müstemlekeleri anavata nin birer parçası gibi idare etti ve buradan çıkaracağı askeri Fransaya nakil işine öhemmiyot verdi. İspan. ya, ötedenberi Fransanın sadik bir dostu idi, Onun için Garbi Akdeniz Şimali Afrikadan asker naklini kolaylaştıriyordu. Fransaya akat ortaya yeni İtal, F ca vaziyet değisti. FİİL Tesit Edildi Fransız Kumandanı Muharririmize: "Fransız Kıtaları Temmuz 23 den Evvel Topraklarınızdan Ayrılacak, Yurdunuzda Misafir Gibiyiz,. Dedi Antakya, 27 (Hususi surette giden arkadaşımız yor) — Buraya gelen kolonel Kole, bugün beni kabul ederek suallerime şu cevapları verdi: — Yapılmış olan anlaşma mucibince (Otemmuzun yirmi üçünden evvel Türk topraklarından ayrılmış olacağız. Şu an- da Hataydaki vaziyetimiz bir dost evinde oturmakta olan mi- tarafından gönderileceğimiz y zdır. Ve vazifenin tayin olunmaşına ve zi yeni vazifemize gölürecek vesa' İtin hazırlanmasmna bağlıdır. Bura - dan ayrılacağımız gün, bir kaç gü. ne kadar belli olacaktır. Bizi buradan ayıran sebepler ayni İ zamanda bizi birleştiren sebepler. dir. Bu itibarla bizim buradan ay. rılmamızın hiçbir ayrılığa benze. miyen bir hususiyeti vardır. Zira biz o gün birbirimizden ayrılmı yacağız, bilâkis birbirimize kavu. şacağız demektir. Arkamızda dost bir Türkiye bi- rakacağımızdan emin olacağımız İ- miki safirden far Hareket etmemiz, erkâniharbiy: Milli Şefin Hataylılara Telgrafı Antakya, 27 (A.A) — Hata- yın Anavatana kavuşması do- layısile çekilen minnet ve şük- ran telgraflarına Milli Şef İnö- nü şu suretle mukabelede bu- Tunmuşlardır; Tayfur Sökmen Antalya Saylavı Antakya Aziz Hatay'ın oAnavatana vuşması sevinci büyük ve ka naz kamal ulaşmasında meutulmaz Biz: met hisseleri olan sayın Ha- taylıları ve sizi muhabbetle anar, hararetle tebrik ede- rim. İSMET İNÖNÜ Parti Grupu Dünkü Toplantıda Sanayi Plânı Görüşüldü yolculuğun yorgunluğu samimi hig- siyatımı lâyikile izah edebilmeme imkân vermiyor. Fakat emin olun ki rilirken, kaybedilmiş bir İ toprağın acısını değil, yeniden kaza- nılmış çok eski ve çok mert bir dos. tun elini sıkmanın zevkini duyâca- ğa” Hatayın kurtuluşunun tes'idi Antakya, 27 (A.A) — Hatayın kurtuluşunun ilk tesit merasimi bu- gün Halkevinde yapılmıştır. Mera- Ankara, 27 (A.A.) — C, H. Partisi | simde Antalya'mebusu Tayfur Sök- Meclis grupu bugün (27-6-939) saat men, Albay Şükrü Kanatlı, mebus- on beşte reis vekili Hilmi Uranın| larımızdan Rahmi Apak ve Cevdet başkanlığında toplandı: İ Kerim İncedayı, Antep mebusu Dr Ruznamede mevcut olan Hakkı| Abdurrahman Melek, başkonsolosu- Kıheoğlunun takririnden Milli Mü-| muz Denli, Abdülgani Türkmen, Par dafaa ve Maarif Vekâletlerine taal| ti ve Halkevi başkanları, Parti idare eden sunilere vekillerin verdik- | heyeti' üyeleri, jandarma umum ku- leri cevaplar dinlendikten sonra he | mandanı ve yüzlerce Hataylı hazır yetçe devlet sanayi * | bulunmuşlardır. Bisanın önünde iz- bikinde ve sanayiin ciler yer almışlardı. Halkevinin et rafında da binlerce halk toplanmış 5 i-| bulunuyordu. Merasime Halkevi (Sona Sa: 10, Sü: 3) sesine ve yine bu mevzuun ta (Sonu, Sa: 10; Sü: Maarif Şürasına iştirak Edecek Âzalar Seçildi Arasında Birçok Profesörlerle Mütehassısların da Bulunduğu Âzanın İsimlerini Yazıyoruz Maarif Şürası âzasını tesbit eden Maarif Vekili Hasan Âli Yücel (Yazısı onuncu sayfamızda) bildiri-| İğir. Henüz bitirdiğim uzunca bir) ÇOCUK ANSİKLOPEDİSİ Mualimilerin ve mektep talebesinin en Kuvvetli yar. dımcın, çocuğun en rengin kütüphanesidir. Çocuğunu me- ven her babanın yavrusuna verebileceği en güzel hediye, dir, Müessesemiz tarafından neşredilmiştir. Evinizde bir #sne bulundurunuz. Mançuri - Mongolistan hadudunda Japon tayyarelerini gözliyen Mongol makineli neferleri Polonyalılar Alma Alman | Askeri Tayyaresini Düşürdüler Londra, 27 (Hususi) — Va man askeri tayyaresi bir Leh üssü! olan Gydynia üzerinde, ihtarlara rağmen uçmakta devam ettiği çin tayyareye ateş edilmiş ve tay.) yare denize düşmüş, mürettebat buradan geçen bir Alman vapuru tarafından kurtarılmıştır. | Sovyet - Japon Tayyare Muharebeleri Şiddetlendi Iki Taraf Büyük Filoları Çarpışıyor si UZAK ŞARK HÂDİSELERİ İngiliz Sefiri Japon Hariciye Nazırından Verilen Protestonun Cevabını İstedi Tnmalnay D7-4(Hamasi ) Bugünde Moskova ile Tokyo Mogolistan - Mançuko hududu üzernde devam eden tayyare muharebelerinden © bahsetmekte, iki taraf da diğer tarafa ait bir çok tayyareleri düşürdüğünü söylemektedir. Sovyetler 25 Japon tayyaresini tahrip etmişler Moskova, 27 (A.A) — Tass Ajansı tebliğ ediyor: Mogolis- tan ümhuriyeti dahilindeki Sovyet - Mogolistan küuvvetle- İngiliz- İngilterenin Sovyet tekliflerini anlatmaktadır. müzakereleri Paris, 27 (Hususi) — Gazeteler sefirine ve Mister Strang'a gönderilen son talimata nazaran, ni ve müzakerelerin ileriye doğru büyük bir adım attığını mata göre, 60 kadar Japon avcı tays yaresinden mürekkep bir filo 26 Ha. ziranda hududu tekrar Burmur gölü civarında ihlâl etmiştir. Bunun üze- rine Mogolistan top nda Mon- golriba üzerinde elli Sovyet — Mo- İgol tayyaresinin iştirak ettiği bir | barp vuku bulmuştur. Ti saat kadar süren ve çok çetin olan bu muhare. be Japon tayyarelerin! n mağlübiyeti ve kaçmas neticelenmişt! Sov yet — Mogol avcı tayyareleri Japon tayyarelerini Gançur'a kadar takip etmişlerdir. Muharebe esnasında 25 Japon avcı tayyaresi dürşürük (Sonu Sa: 10, Sü: 5) Ti Genel Kurmayindan alınan mal- İngilterenin Moskova kabul etmiş addolunabilece; Jour gazetesine göre İngiltere hü. kümeti tarafından dün o Moskovaya gönderilen talimat, Sovyet teklifleri. ni kabul mahiyetindedir ve şu esas « lar dairesindedir. 1 — İngiliz hükümeti, Baltık dev. letleri garantisinin Polonya, Ro manya ve Yunanistan garantileri derecesinde tam ve otomatik ol - masına muvafakat etmiştir. Bal - uriyellerine karşı doğru. dan doğruya veya dolayısiyle te « veccüh edebilecek tehdt takdirin. de karşılıklı yardım sistemini ha. rekete getirmek kararını vermek. te Sovyetler Birliği serbest bıra- kılmaktadır. Epogue gazetesine göre Rusya ile anlaşma işini çabuklaştırmak lâzım, dır. Ve Ankara İle © yapıldığı" gibi | Moskova ile yapılan müzakereler #ü. | İratle neticelendirilmelidir. “Çürikü !Göbelsin nutukları Almanların Le - histana karşı hazırlıklarla meşgul ol. duklarmi apaçık göstermektedir. O- nun için Polonyaya silâh, mühimmat ve para vermek, ve onunla birleş - miş olan bütün devletlerin yardimi. nu temin etmek lâzımdır. Sözle vakit geçirmemeli Paris, 27 (A. A.) — Almanya ve İtalyanın hazırlığa başladıkları bü - yük askeri manevralar münasebetiy. (Sonu, Sa: 10; Sü. 4) SATİE BİNASI TAHKİKATI JDenizbanktan dün yedi Memur daha dinlendi Satie binası işindeki yolsuz- luk tahkikatı ile dün de müd- deiumumilik ve dördüncü sor- gu hâkimliği meşgul olmuştu Sorgu hâkimi Sami Erden, dün sabah eski Denizbank mubabe- re, yapı servislerinden üçü ka- dın olmak üzere yedi memurun şahit sıfatile ifadelerine müra- caat etmiştir. Öğleden sonra sorgu hâkimi bir keşif için daire haricinde çalıştığın dan şahitlerin dinlenmesine devâm edilememiştir. Tahkikatın bugünkü seyrine göre hazırlık tahkikatının on güne kadar ikmal edilebileceği tah. min edilmektedir. Dün öğleden sonra eski tramvsy şirketi direktörü ile şirket erkânin- den üç kişi de şahit sıfatiyle sorgu ine müracaat etmişler, hâ- (Sonu Sa: 10, Si: 5) Sorgu hâkimi Sami Erden