28 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

28 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

beton borulardan yaptırılması lüzu. 28-6-939 BUGÜN Arnavutluk Yolu İle Balkanlara Tecavüz Yazan: Ömer Rıza DOĞRUL talyadan gelen haberlere göre, İtalyan mahafili, Arnavutlu » Zu, Balkanlarda yapmak istedikleri propaganda için bir merkez olarak kullanmağa karar vermişler ve bu. nun için bütün Balkan dilleriyle ga- zeteler çıkarmayı münasip görmüş - ler. İtalyan mahafili Arnavutluğu is an istihdaf olunan o maksatların birini daha açığa vurmuş oluyorlar. Biz Arnavutluğun işgali sırasın. da yazdığımız yazılarda bu işgalin Bulkan yarımadasının sırlına saplan. mış bir hançer olduğunu anlatmış » tık. Arnavutluğun işgali, “Balkan Bal. kanlılarındır” düstur ve şlarma vu. rulmüuş en ağır bir darbedir. İtalya, yalnız Adriyatiğin ağzını seddetmek ve daha başka bir o sürü stratejik istifadeler temin oetmekle kalmamıştır, üstelik © Arnavutluğu Balkanlarda genişlemek için bir kai. de olarak kullanmak niyetinde oldu. ğunu da göstermiştir, İtalyanın Arnavutluğu bir propa - ganda merkezi olarak kullanmak is. temesi ise, bu genişleme siyasetini tatbik yolunda attığı ilk adım sayı - Tır. Bu adımın hedefi Balkanları İ. çinden teshir etmek, Balkanların ev- velâ manevi varlığını çürütmeğe ça- lışmak, ve vaziyeti ikinci adım için hazırlamaktır. Balkanhlar, milli rüştlerine var - miş, ve Balkan varlığını, Balkan bir. liğini ve beraberliğini her şeyin fev. kinde tutmağa karar vermiş olduk » ları için, herhalde İtalyan mahafili » nin bu kararına karşı vafi tedbirler almakla mukabele deceklerdir. Hem de bu tedbirleri şimdiden almak ve İtalyanın Balkanlarda genişlemek i-| Çip almak istediği adımı — peşinden ör, etmek verektir. İtalyanın Balkan ve Balkanlıla - ra karşı aldığı vaziyet, (o Balkanlara zorla tahakkiim emelinin, İtalyan si. yasetine h olduğunu © apaçık göstermektedir. Balkanlıların emeli ise hiç bir kimsenin tahakkümüne o boyun eğ - meden hür yaşamak, kimsenin siya. setine âlet olmryarak kendi siyaseti. ni tatbik etmek ve kimsenin menfa. atlerine değil, yalnız kendi menfa » atlerine hizmet etmektir. e olduğu için, | İtalyan mabhfilleri tarafından vezilen yeni kararlar, herhalde bütün Balkan! mahfilleri tarafından sağlam bir u - yanıklıkla karşılanmağa lâyık gö . rülecek ve elbirliği ile mukabil ted. birler alınmasına saik sayılacaktır. Çünkü bu vaziyetler o karşısında gösterilecek ihmal veya lâkaydi, da. ha tehlikeli adımları ancak teşvike yarar. Balkanlılar ise, kendi nleyh lerinde hiç bir hareketi teşvik etmi. yecek derecede uyanık, uzak görü lüdürler ve bunu her lâhza (o İspala hazırdırlar, Konyada Güzellik ve Temizlik İşleri Konya (TAN) — Yeni valimiz Nis zamettin Atakerin emriyle belediye, parkların etrafındaki tahta parmak. klar kaldırılması, eski usuldeki dükkân kepenklerinin değiştirilmesi, fenni esaslara istinat etmiyen ve kinlik iras eden inşaatın men'i kara. rını vermiştir. Belediye relsi doktor Muhsin Faik Dundar da yeni emirler vermiştir. Temizlik işleri sıkı bir kontrole tâbi tutulmakta, şehir içindeki ahırlar kaldırılmakta, yaş ve çiğ yiyecek maddeleri muayeneden geçirilmek. | tedir. Temizliğe dikkat etmiyen Kahve ve lokanta sahipleri cezalar. | dırılacak, icabında işten menedile. cektir, Bir cenaze otomobili alınması ka. rarlaştırılmıştır. Zindenkale mevkiinde, etrafı du. varlı bir pazar yeri yapılmaktadır. Bundan böyle bütün Yiğımların | Halep, (Hususi) — Emir Abdullah Hazretlerinin temmuz iptidasında Lübnanı ziyareti tekarrür etti. Zi yaretin programını Lübnan hükü- metile birlikte hazırlamak üzere dün Ammandan Binbaşı Salim Ali Bey Beruta geldi. Lübnan Maruni Patriği gazetelere sn tasrihatında, Suriyenin krallık olmasının ve krallığa da Emir Ab- dullah Hazretlerinin getirilmesinin münasip olduğunu söylemiş ve Emi- rin yüksek idaresinden bahsetmiştir. ğer taraftan İtalyanlar da Halepte şiddetli bir propaganda- ya giriştiler. Halepteki İtalyan konsolosu Halepten İtalyaya seya- hat edecek mektep talebelerinin hiçbir masraf vermeden bedava seyahat edebileceklerini ve bu ta lebelere üstelik birer kat faşist elbisesi de hediye edileceğini bu- i ajanları vasıtasile ilân et- e de, şimdiye kadar hiç kimse böyle bir müracaatte bulunmadı. Bütün Halep gazeteleri bu seya- hate hiç im işti sini yazmaktadır. “ri SEUŞICI Gizli Terbiyesi Berlin, 27 (Hususi) — Danzigte 16 —20 yaşlarmdaki Almanların Şarki Prusyada birkaç hafta sürecek talim ve terbiye görmelerine karar verilmiştir. Bu talim ve terbiye son derece gizli olacak, hiç bir kimse bu askeri terbiyeyi nerede aldığını bil- miyecek ve çocuklar ana babalariyle dahi muhabere etmiyeceklerdir. i b Cianonun Babası Öldü Roma, 27 (A, A.) — Mebusan mec lisi ve hariciye nazırı Kont Ciano - nun babası Kont Constanzo Ciano di Cortellazo, evvelki gece Toskana da. hilinde Morianoda kâin malikâne - sinde ani olarak vefat etmiştir. Fski bir bahriye zabiti olan mü - teveffa, toessüsündenberi faşist fır. kasının filli bir mücahidi idi, Kıbrıs Sularında İngiliz Manevra Atina, 27 (A.A.) — Öğrenildiğine göre bir İngiliz donanması, Kıbrıs sularında büyük manevralar icra e decektir, seyi Gümrük ve İnhisarlar Müsteşarlığı Ankara, 27 (TAN Muhabirin den) — Gümrük ve İnhisarlar Ve- kâleti müsteşarlığına gümrükler u- mum müdürü Mahmut Nedimin ta- yini muhtemeldir. * mu kararlaştırılmıştır. Halepte Italy Propagandası Talebeyi Faşist Elbisesi Verip Avlamak İstiyorlar | © Almanyada ecnebi dövizi o kadar azalmıştır ki, iş için memleket haricine gitmeleri mutat olan banker ve Suriyede kabine buhranı hâlâ de- vam etmektedir. (Önümüzdeki pa- zartesi günü Suriye hükümetinde İ âli komiser tarafından mühim te- İ beddülât meydana getirileceği siyasi mahfeller tarafından söylenmekte- dir. Arnavutluk Kralı FransayaGidiyor Eski Arnavutluk Kralı Ahmet Zo- go İle Kraliçe birkaç güne kâdar Fransaya hareket edeceklerdir. Kra- lan hususi kâtibi ile maiyetinin mü- him bir kısmı bugün vapurla Mar- silyaya gideceklerdir. Kralın İngiltereden ikamet müsa- adesi istediği ve bu müssadeye inti- zaren bir müddet için Versayda ki- raladığı bir köşkte oturacağını daha evvel bildirmiştik. Kralın hususi kâ- tibi ile maiyeti Marsilya yolile Ver- saya gidecekler ve kralın Fransaya gelişine alt hazırlıklarla meşgul öla caklardır, Londra, 27 (Hususi) — Mısır Ha. riciye Nazırı Abdülfettah Yahya pa- $a bugün Röyterin Bükreş muhabiri. me beyanatta bulunarak kral Karol ile veliahtinden gördüğü iltifattan son derece hoşnut © olduğunu, kral Karolun veya Gafenkonun Misir zi. yaret etmesinin gösterilen hüsnü kabule mukabele için pek kıymetli ANA EİN © İtalya Trablusta 325 tayyare biriktirmiştir. Bu miktar, İngilterenin Nilde ve Fransızların Tu- nusta bulundurdukları tayyare miktarından faz- ladır. İtalyanların Trablusta tahşidat yapmala- rından maksat Mısıra taarruzdur. Çünkü İtalyan- lar Mısırın Tunustan daha az müdafaa tertibatı- na malik olduğuna kanidirler. a Enverin bugün evlenme çağına gelmiş olan çocukları: Sağdan sola doğru: Râna, Ali, Türkân, Mahıpeyker. Çocukları Memlekete Geliyor Enverin Fikir Buğuları Yazan: B. FELEK Ger, densiz bir misafir gibi birdenbire üzerimize çullan » dı. Plâj ve sayfiye (sahiplerinden başkası pek memnun değil © Gerçi mevsim icabı ama, üç gün evvel açık pencere önünde oturulamazken şim. di sıcaklığın otuz beş dereceyi bulu. şu biz fânilere iyi tesir o etmiyor. (Allah Abdulkadir Ziya ve emsali nin yardımcısı olsun) Bu ani ısınma. nın neticesi olarak fikirlerimiz bu. kulandı. Sade bizim değil, karileri « mizin de, Nitekim dün hüviyetini bil. dirmeyen bir okuyucumun bana gön. derdiği mektupta şu fıkra var; Adamın biri: “.- Eve giderim yâr yok! Çarşı. ya giderim kâr yok! Kahveye gide. rim zar yok! diye hülyalanırken gaf- let basip uyuya kalmış. Uykusunda yüksek bir dağ tepesinde “FP: dında birinin isteyene helâl kuruş, istemeyene haramınd kuruş verdiğini görmüş. Enverin 20 Yaşındaki Oğlu Ali Ankaraya Gidip Harbiyeye Girmek İstiyor Enverin çocuklarının vatana av- detleri için hazirlanan kanun lâyiha- sı Meclis rüznamesine alinmıştır. Bugünlerde müzakere edilecek 0- lan bu kanun kabul edilince çocuk- lar derhal Paristen hareket edecek- lerdir. Enverin sakıt hanedan âzasından olan eşi memleketten ayrılınca evve- ü Nise gitmiş, kocası öldükten son- ra, kocasının kardeşi mühendis Kö- mil ile evlenmiş, oradan çocukları ve kocası ile beraber Almanyaya geç- İmiş ve bir müddet orada ikamet et miştir. Bilâhare Almanyadan San Remoya geçmişler ve son zamanlar. İda da Pariste yerleşmişlerdir. Enve-! Abdülfettah Yahya Paşa, Köstencede vapurdan çıkarken Mısır Hariciye Nazırının Bükreşteki Beyanatı bir vesile teşkil edeceğini söylemiş, daha sonra iki taraf arasındaki ikti. sadi münasebetleri takviye için Mı - sırm İş âlemine mensup bir heyetin Romanyayı ziyaret edeceğini anlat - muş. Kendisinin Gafenko ile Balkan antantı reisi sıfatiyle de görüştüğü. nü ilâve etmiştir. içyüz memektedir. tüccarın bile memleketi Londrada Polonya, Romanya ve Türkiye murah- haslarile İngiliz murahhasları arasında iktısadi müzakereler cereyan etmektedir. Romanyalıdarla yapılan müzakereler bitmiştir. Anlaşma bir iki gün içinde imza edilecektir. İngiltere Romanya- ya 5,500,000 İngiliz lirası kredi açacaktır. üç, Kâmilin de bir kız çocuğu vardır. Evlenme yaşlarına gelen Enverin kızları ile diğer kardeşleri Paristen memlekete kabulleri için Cümhuri- yet hükümetine bir istida vermişler İve bu istida üzerine bu çocukların memlekete kabullerinde bir mahzur Jolmadığı görülerek avdetleri için Jâ- zam olan kanun lâyihası hazırlan. meiştar. İ Enverin en büyük kızı Mahpeyker buzün yirmi üç yaşındadır. Paris Tıp Fakültesinin üçüncü sınılında- idir. İ Bu genç kız Fransa Manrif Noza- reti tarafından bir takdirname ile İtakdir olunmuştur... ii Ortünca kızı Türkân yirmi İki İ yaşındadır. Paris Kimya İnin ikinci sımfına terfi etmiştir. Tür kân da tahsilini yurtta ikmal ede. cektir. Üçüncü çocuğu Ali bugün yirmi yaşındadır. Bu sene Paris Lise- sini ikmal etmiştir. Ankaraya gidip Harbiyeye girmek arzusunu gösler- mektedir. Kümilin kızı Râna henüz on altı yaşındadır. Çocuklar, burada amcaları Emekli General Nurı Gilli- oğlunun nezdinde ikamet edecek. lerdir. Istanbulda amcalarından başka E- mekli Albay Nurettinin eşi olan ha- laları da vardır. Macar Mekteplerine Devam Edebilecek Yahudi Talebe Budapeşte, 27 (A.A.) — Gazeteler, nümüzdeki sene içinde Macar mek teplerine devam edebilecek Yahudi talebe nisbetinin yüzde 6 yr tecavüz edemiyeceğini haber vermektedirler. Yalnız Budapeşte ve Mistole şehirleri müstesnadır. Bu şehirlerde Yahudi nüfusunun fazlalığı sebebile bu nis. bet, artirılabilecektir. Mağ Yunan Kralı İtalyada Atina, 27 (A, A) — Kral George, veliaht ve zevcesi, prenses Katerina ve maiyetleri bugün Korfudan Hel . las yatına binerek İtalyaya hareket etmişlerdir. Floransada Yunan pren sesi İrenanın dük di Spoleto ile izdi. vacında hazır bulunacaklardır. v terketmesine müsande edil. * rin ikisi kız, biri erkek olınak üzere | hemen © &i muş, hakikaten kâmil bir zat rüya» İsnda gördüğü gibi kendisine helâ - İlından kuruş haramından yüz kuruş teklif etmiş. O da helâlından bir kuruşu kabul ederek almış; çar. İşiya gitmiş. Yirmi parahk © ekmek, İyirmi paralık balık almış; eve getir. miş. Karısı balığı temizlerken kar - nından bir mücevher çıkmış. On - dan sonra büsbütün masal, Her şeyden evvel, şimdi dağ ba- şında oturup para dağıtan hayır sa « hipleri kalmadı. Sonra paranın he lâl ve haram nevileri kalktı. Daha sonra balık karnından mlcevher çi. kan devirler çoktan tarihe © karıştı. Lâkin sıcak yerinde olduğu için beni olduğu kadar okuyucumu da bunalt. mış olmalı ki böyle hülyalara dal - mış, Balık karnından mücevher çık - ması sözüne intikal eltim. Birisi rüş. İvet ulırken yakalanmış. Beş Uralığı yuttu diye iddia etmişler. Adamca - Bizin karsin © yıkamışlar. o Suyunu . jtahlil etmişler. Bir türlü kâğıdı yut. tuğu belli olmamış, Küşvet yiyenin midesinde, kar » nda veya kanında herhangi bir â- lâmet keşfedecek fen adamı beşeri - İyete ne büyük iyilik edecektir değil mi? | Daima tekrar ederim: İki şeyin İyendiği itiraf edilmez, yenilmediği ispat edilemediği gibi: Dayak ve Füş. vet, . İ Meni israf kanunu var. Böyle ka. İnunlar benim hoşuma gider. Çünkü israfa hiç tahammülüm yoktur. ta nıyanlar bilirler ki şahsen müsrif a. dam da değilim. Lâkin israfın mâna. sını ve şümulünü tayinde ittifak e . demiyoruz. Meselâ şa düğün meselesi, İnsan hayatında kaç defa evle. nir ki; bu uğurdaki sarfiyatı israf sa. yalım. Kaş defa evlenme deyince ister is. temez aklıma şu fıkra geldi: muş. Herkes dünyada yediği haltla. rın hesabını vermeğe davet edilmiş. Ya bizzat Tanrı tealâ, yahut tayin et. tiği sorgu melekleri herkesi istintak ediyor, Pek tafsilâtını bilmiyorum. Her kes mesleğine, mezhebine veya coğ. rafi bir taksime göre sıraya dizilmiş, İlâhi müstantiğin önünden geçiyor. Sıra boynu bükük bir biçareye geli. yor. Çelimsiz, âsabi ve düşkün. Hü. viyetine ait sorgulardan sonra ha » yatta başlıca ne gibi eziyet | çektiği soruluyor: — 25 sene evliydim. Cevabını ve. rince hitabı izzet vâki oluyor: — 36 ıncı cennet bahçesinin elli ikinci köşkünde havadar bir daire ve. riniz. Dünyadaki cefasına © mukabil safalansın! Arkadan gelen, bu hükmü işitin. ce sevincinden gözleri yaşarıyor ve kendisine sorgu tevcih edilmesini sa. bırsızlıkla bekliyor. Fazla bekletmi » yorlar. Resmi suallerden sonra dün. yadaki zahmetleri hakkında bir diye. ceği olap olmadığını soruyorlar: — Üç defa evlendim! Diyor. Bu cevapBâri taalâyı öfkelendiriyor: — Cehennemin 72 inci : bodrum katımdaki 136 nci karanlık hucreyı (Lütfen Sayfayı çeviriniz) Kıyamet kopmuş; mahşer kurul. İL ii