28 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

28 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

3 eğ. YA © Türk Safosunun Hayatı za A FİYE SULTAN ZAN: TURHAN TAN #1 (8 TEFRİKA No. 86 Padişah Dönemiyordu . Ulüfe Tevziindeki Yolsuzluk, Askeri Heyecanlandırmış pi Safonun — taçdar oğlunu sefe. re çıkaranların biri olduğundan dolayı — hoca Seddetine kızgın olduğunu Hasan Paşa biliyordu. Abdülhalim! himaye için, işte o kızgınlıktan istifade etli, valide Sultana bir rika sundu, “İstanbul kadısından cenabınızın birgüna şi. © küyeti yoğ iken hoca efendinin © telkiniyle derdmendin azli gü. mahtır,, dedi. Safo da: “Edirneden © — gelen kadıyı hemen geri gö © Eski kadıyı yerine oturt!,, Emrini © verdiğinden hoca zade Esat efen. di apartopar payitabttan çıkarıl- dı, babasının yanına yollandı (1). MY EE , hoca Sadettini (o olduğu kadar, padişahı da mütees. © sir edecek bir muameleydi. Hoca da ayni kanaati (o beslediğinden alı al, morumor (bir durumda hünkârm yanına çıktı, kaymakam Hadım Hasanın “Hattı şerife, g gösterdiği hürmetsizliği dile ale. . rak, uzun uzun söylendi, saltanat şerefiyle kendi haysiyetinin ko. Tunmasımı ısrarla İs! Sultan Mehmet, o sırada arasından da © bu iş hakkında bir mektup almış © olduğu için, hocanın sözlerini ka- © yıtsızen dinliyordu. Sadettin cfen. © di susunca, geniş geniş gülümse. vd: — Hadım Hasanın, dedi, suçu © yok, Oğlunuzu geri yolliyan a. namdır. Eğer dediğinizi yapar. © sam, oğlunuzu İstanbul kadılığı. na tekrar gönderirsem, anamla mühazasyı Kâbül etmiş olurum. Halbuki cennetin, ana ayağı sl. tında bulunduğunu söyliyen siz. © siniz, anaya - babaya üf diyen. — lerin Allahı gücendirmiş olacağı. © nı, bize öğreten yine sizsiniz Şu — takdirde benim elimden ne gele- © bilir ki?. © Üçüncü Sultan Mehmet, bu söz. © leri söylemekle de iktifa etmedi. © Sadrazama hitap ederek, bir hat © kaleme aldı ve bu emirnamede: “Mehdi ulyâyi sadefi dürri hilâfet Valide sultan aliy. “ği yetüşşan hazretlerinin iradesiyle yapılan her işin muvafık oldü- ğunu ve olacağını, beyan ederek hoca zade Esat Mollanın başka su. © retle sevindirilmesini bildirdi. a Sadrazam, bu ferman üzerine © Edirne kadılığından ayrılmış, fx “ tanbul kadılığı mskamına ise, o turamamış bulunan genç Mollaya kazaskerlik rütbesi verdi, 5 Sep Mehmet, o Filibeden : hoşlanmış ve orada dört © gün kalmıştı. Şehrin en güzel e. — Vi olup, Meriç kenarında kurulu » Olan bir köşk bu misafirlik günle- © rinde ona karargâhlık yaptı. Köşk, yi Filibe kadısınındı. Hünkâr, Filibe den ayrılırken, ev sahibini mükâ. © fatlandırmak istedi ve Filibe ka. © dılığını kaydı hayat ile ona arma. © Oğan etti!.. Başka bir konak yerin. © de de eski sadrazam Sinanın oğ- lu Mehmet Paşa ile defterdar — Geç.Dehan Ali Çavuş — Ostro. — gen kalesini Nemseliye teslim et. — tiklerinden dolayı — zindana at. — tırdı ve mallarını kendi hazinesi- : ne aldı. Bir kaç gün sonra, ikisini © de affetti. Fakat Mehmet Paşanın o elinde, avucunda bir şey kalma. oodığı için bir vezir dairesi düz. omekte ve orduya o suretle iltihak “etmekte güçlük çekti, o sebeple © de Belgrat muhafızlığında bıra. “kıldı. — — Padişah, biraz ayak sürer va. — oziyetteydi. “Vaktiyle iki menzili bir etmek yolları aranırken o, bir © konaklık yeri, ikiye bölmek çare- araştırıyordu. Zavallı ten. saltanat, perver âdam, Belgratta anasının öğüdünü hatırlıyarak geri dönmek temayülleri gösterdi, fakat ulüfo tevziindeki yolsuzluklardan dola. yı, o sırada asker heyecan İçinde bulunduğundan, büs temayül üze. rinde ısrar edemedi, hastalanma- yıda başaramadı, her nefere — dedikodu yapmasınlar diye — biner akçe rüşvet dağıttı ve içi. ni çeke çeke yine yola düzüldü. 21: Eylülde, yani İstanbuldan çıkıldığı günden tam üç ay sonra Erlo (Bizim tarihlerde Eğri) ova. sına varılmıştı ve ayni adı taşı. yan kale etrafına çadır kurulmuş. tu. Şehir ve kale kısa bir mirka- vemetten sonra, teslim olduğun. dan, Sultan Mehmedin yözü bi. raz güldü ve hemen İstanbulu fetihname ve müjdeciler yollan. dı. Fakat bu basit muvaffakıyetin üzerinden henüz on gün bile zeç- meden © Arşidük Maksimliyen ve Transilvanya prensi Siksmond kumandaları oaltında iki büyük ordunun Haçovaya geldiği haber alındı, hünkârın da keyfi kaçtı, Vaziyet nazikti. Çünkü — Türk yarattı. RADYOLİN Mütehassıs kimyagerler tars- fından senelerdenberi tetkik ve tetebbü edilen ve bütün dünya- da tesir ve faydası mühim olan yeni bir, “KEŞİETİR. Püskürtmeye lüzüm yok. Yakmak lüzumu hissetmez. Hiçbir zahmeti yok. Yalnız odanızın veya elbise dolabınızın herhangi bir köşesi- ne asılması kâfidir. Sizin baska bir meşgaleniz ol- madan ASEPTA tableti vazifesi- ni kendi görür. ve Padişahı Belgrattan Dönmekten Menetmişti ordusuna nisbetle — yorgun ol. mıyan düşman askerleri sayıca da üstün bulunuyorlardı. Üç yüz bin kişiydiler, yüz topları vardı. Viyana, İspanya, Floransa büyük dükalığı, Transilvanya ve yedi mubtelif memleket bu büyük or. dunun teşekkül etmesine yardım etmişlerdi. Onun için ihtiyatlı ha. reket etmek ve çok ciddi davran. mak lâzımdi. Halbuki Sultan Mehmet, Itendi ordusuna mensup bir fırkayla düşman piştarları arasmda yapı- lan çarpışmada bin yeniçerinin, yüz sipahinin şehit düştüğünü ve kırk üç top kaybedildiğini duyun. ca, geri çekilmek istedi ve bu ar. 7asunu sadrazama (o hisettirdiğin. ık bir harp meclisi ku. rulmasına ihtiyaç görüldü, Vetir- İer hayret içinde susuyorlardı, sadrazam kötü kötü düşünüyordu. Hoca Sadettin, bu umumi endişe arasında yegâne mert İnsan gö. rünmek fırsatını kaçırmadı: (Devamı var) (0) Nalma tarihi - CE 1, 5: 144, İkisi de birbirine hayran Sabah, öğle ve akşam her yemekten sonra günde 3 defa muntazaman kullandıkları RADYOLIN sadece dişleri temizlemekle kalmaz, diş etlerini ve dişleri kuvvetlendirir, ağza giren mikropları öldürür. Böylece bütün vüöcudün sıhhatini temin eder. 228 Kürkleri, elbiseleri, çamaşır- ları, halıları, ve salreyi tahrip eden GÜVELERİ kökünden yok eder, Yemek salonuna, yatak odası- na, banyo odasına, mutfağa, ap- tesanelere koyacak olursanız, SİNEK - SİVRİSİNEK ve bütün haseratı uzaklaştırdığı &ibi fena kokuları da izale eder. Sari hastalıklar mikroplarını taşıyan haşerattan korunmak için EVİNİZE, APARTIMANINIZIN içine bir veya birkaç ASEPTA tableti asmak kâfidir. Eczanelerde ve büyük bakkaliye mağazalarında satılır. Sark İsmencivari Lâhoratuvarı, İstanbul, iğ TAN BULMACA Dünkü bulmacamızın balledilmiş şekli 12345671809 10 İM İma Mw SOLDAN SAĞA VE YUKARDAN AŞAĞI: 1 — Devamlı, 2 — Müsavilik - Bir nota, 3 — Yukardan - Denizde bulunur. 4 — Lezzet - Bir nehir. 5 — Kayır değil » Mensup - Bir harf, 8 — Enecl - Bir para, 7 — Dir hayvan - Keskirletmek, 3 — Bir hart - Annesiz hubasız - Pir renk, 9 — Dökmek - Teb'a, 10 — Köpek - Bir sebze, Samsunda Çekirge Mücadelesi Samsun (TAN) -— Samsun ve ha. valisini cidden telâşa düşüren çe. tütünlerimizin mahvolmak tehlikesi bu havali halkını haklı surette en- dişeye düşürmüştür. Bafrada otuz bin hektara yakın a. razide kısmen uçmak üzere ve kıs. men de yumurtadan henüz çıkmış! çekirge zuhur ettiğini gören halk, ziraat odasında toplanarak | Ziraat Vekâletine ve mebüslara telgraflar! yağdırmağa başlamışlardır. Ziraat Vekâleti işbu müracaat ü. zerine derhal şiddetli emirler ver. miş ve her tarafta mücadeleye baş- lamak üzere ilâç ve âlât ve edevat göndermiştir. Acil tedabir ittihaz «- dilirse, tahribatın önü alınacağı kuv. vetle ümit edilmektedir. Bilecikte Yağmurlar Yolları ve Mahsulü Bozdu Bilecik (TAN) — Uzun zaman. danberi yağan yağmurlar, yollar ü. zerinde fazla miktarda tahribat yap. mıştır. Sakaryaya karışan bir dere nin suları © kadar fazlalaşmış ve şiddetle akmıştır ki, Söğüt - Güme. le « Ankara yolu üzerinde bulunan derenin 12 metrelik bir köprüsü yı. kılıp sürüklenmiştir. Yağmurlar, mabsulâta da zarar vermiştir. Vali ve nafıa müdürü, köprünün yıkıldığı yol üzerinde tetkikat icra etmişler ve lâzım gelen tedbirleri it- #ihaz eylemişlerdir. ii Bir İhtiyar Boğuldu Müddelumumilik dün Köprünün Haliç iskelesi tarafından denize dü- şerek ölen Avram isminde 65 yaşın. da bir kilise bekçisinin tahkikatiyle a) meşgul oldu. Tahkikatı müddeiumu- i mi müavinlerinden Reşat Saka idare etmiş Tabibi adil Enver Karanda cesedi muayene ederek gömülmesine izin vermiştir, Şahitlerin anlattıkla- rına göre büdisenin şöyle olduğu tah min edilmektedir. Avram fhtiyar bir adamdır. Dün gece apdest bozmak İ için köprü merdivenlerinden aşağıya linmiş ve muvazenesini kaybederek ! denize düşmüş ve boğulmuştur. | Yine şehitlerin anlattıklarına göre Avram buradan inmiş ve biraz sonra İbir gismin denize düşmesinden doğ- ma bir ses işitilmiş, civarda bulunan. lar oraya koşmuşlar, denizde bir şey görememişler. Bir saat sonra ceset denizin üstüne çıkmış ve köprünün üstüne alınarak müddelumumiliğe ha ber verilmiştir. OTOMOBİL ALTINDA Şoför Enverin idaresindeki 1819 numa- rahi otomobil Beşiktaş tramvay ciddein- den geçerken o civarda oturan Mehmedin oğlu 8 yaşında Hamdiye çarparak başın- dan ağırca yaralamıştır. Yaralı Şişli Çocuk hastanesine kaldırılmış, golör o yakalan- miştir. , kirge âfetine ciddi tedbir alınmazsa | OKUYUCU MEKTUPLARI 28-6-939 IzmirBelediyesinden Temenniler Bizim belediye relsi şehrin bütün ihti- yaçlurım, bilhassa temizlik, yol, park, ç0- cuk bahçeleri gibi işleri ciddi bir alâka ile takip ve intaç ediyor. Bu sahadaki faaliyet Gidden şayanı şükrandır. Fakat arada hal kın aleyhine gibi görülen Bazı ernst ta var, Meselâ sinek mücsdeleği için evlere, dükkürlere yiz nde bir belediya me- murları nazareti altında Mtresi 9 kuruştan mazot veriliyor. Halbuki mazot dışarda beş kuruşa satılmaktadır. Uzunluğu 6 ki» lometre olar hükümet önünden Güzelyalı - ya kadar otobüs ücreti beş kuruş, bunun yarısı için yüz paradır. Halbukl belediye kendi işlettiği üç kilometrelik Punta hat- tında beş buçuk kuruş ücret aliyor. Ha bukl bu buttin türkleri de eskiden “Epi Güzelyah hattı târifesi gibi idi, Hususi o- tobünlere haddi istizbisinden fezle bir kişi bile alınamaz, 22 kişilik belediye otobüs lerine 30 kişi bile binebiliyor. Talebelere verilen nısıf ücret karneleri bir sene Için muteberdir. Halbuki belediye mektepler tatil olduğu için 15 hazirandan iibaren bu karneleri hükümsüz addedi- yor. Bu hareket doğru mudur? Eğer söylenilenler doğru tse İzmir be- lediyesi emrindeki her zabıtai belediye memurunu her ay maaşı nisbetinde ceze yazmıya mecbur tutarmış ve aylığı kadar ceza yazmazsa memuru cezalandırırmış. Bu pek inanılır bir karar değil Fakst belediye otobüsleri için talebeye verilen karnelerin hükümsüz addedilmesi doğrusu biroz üzerinde durulacak bir meseledir. Şehrin ihtiyaçlarını karşılamıya çelisen belediye reisinin şu srzedilen noktalar da nazarı dikkate alacağına şüphe yoktur. İzmir Karantinede 176 Numaralı sokak 1 No. da Süleyman Turgul İş istiyormuş Ben tesviyeciyim, Bir istida ile Devlet Demiryolları Sirkeci atölyesine mürucsat- a iş istedim. İstidamı polis merkezine gönderip tahkikat yaptırdılar. Tahkikat neticelendi, aradan bir buçuk sene geçti, fukat heniz bana iş vermediler, Kasımpaşa Zafer sokak 13 No, da Ahmet Arslan . i Orhanelinde doktor ve yazılıyor; Kazamızda, bir doktor yoktur. Eczane de kapalıdır. Has- talardan vakti hali yerinde olanlar. 63 Xi- Iometre uzaktaki Bursaya gitmekte ve i- lâçlarını oradan getirimekte iseler de, ek- serisi fakir olan halk bunu yapamamak» ta ve izlirap çekmektedir. Buraya bir dok- tor tayin edilmesini rica ederiz, . Barem hakkında temenniler 200 liza ve daha fazla maaş Ve deret 8- lan memurların aldıkları bu paradan ây- da 10, 18 Yranın kesilerek küçük memur- ların maaşlarına zam yapılman halinde bu miktar kesilmesile yüksek maaşlı me- murların maddeten müteessir olmıynesk- lari ve küçük memurların yapılacak bu zamlarla refahlarının bir derece temin e- dilmiş bulunacağı gibi bu vaziyet devlet hütçesine de zarar iras etmiyccektir. BU itibarla yeni barem kanununda bu esasın gözönüne alınması faydalı olacaktır. Cebelibereket mahkeme zabit kâtibi Ökkâş Yavuz . Ben Cihan ve İstiklâl harplerine yedek sabay olarak İştirak ettim, $ buçuk sene (muallimlik, 8 sene maliye hesap memur- lağu yaptım, En son maaşım iki bin beş — ve Kayınbirad Tokat (TAN) — Bir adam, karı- sı, kaynanası ve kayın biraderleri tarafından feci surette öldürülmüş. tür. Katiller mahküm olmuşlardır. Tafsilât şudur: 'Topçubağı mahallesinde oturan Ali oğlu Dursun Tepenin karısı ha- tun, kocası İle geçinemediğinden, annesi Hafize ile kardeşleri Bekir ve Ali Çelikol'lara gitmiş, hemen kocasiyle ayrılmalarının teminini istemiştir. Bunlar hep beraber, Dursun Te- penin evine gelmişlerdir. Dursun, ayrılma teklifini memnuniyetle ka. jbul etmiş, karısının sakladığı taban. ca ve kamasını vermesini, ondan sonra eşyasını toplayıp gitmesini, bir kaç güne kadar da mahkemeye müracaat etmelerini söylemiştir. Hatun, kocasının silâhlarımı, bun. lardan haberdar olmadığını söyliye- rek, vermemiştir. Dursun Tepe de, silâhları verilmeden eşyanın götü. rülmesine muhalefet etmiştir. Bu yüzden kavga çıkmış, Bekir ve Ali Çelikol'lar, Dursunu bir kaç yerin- yüz kuruştu. Ben Iki bin beş yüz kuruş maaş alıricer iki defa memuriyetten inf. sal ettim, bifinci infisalimi müteakip tak- Tar fki bin kuruş maağla içe başladım. Maaşım #xi bin beş yüz olunca ledelicap len, ayrıldım. Tekrar me- muriyete avdet eltiğim zâman yine'iki bin kuruşla işe ba m, Hakkı müktese- bim olan iki bin beş yüz kuruş mı diğim zaman beni Vekâlet emrine aldılar. Süreyi Devlet bu kararı refetti, Nefi ta- rihi 3 - 7 - 936 dır. O günden itibaren tekrar tayin için uğraşmıya başladım. Bugüne kadar maliyede henüz bir vezifı ye tayin edilmiş değilim. Bir sene Vekâ- let emri maaşı almıştım, bir sene sonra da Vekâletle alâkan kalmadı diye maaşımı İda kestiler. Dört ay hiç masş ulmadan yaştıdım. Sünleri yazmaktan maksadım yeni ba- Tem kanununda bir memurun hangi şert- lar altında Vekâlet emrine alınsbileceği- nin tasrih edilmesinin unutulmaması için- dir. Memur İçin Şürayi Devletten daba bü- yük bir koza makamı olmadığına göre de onun kararları muta olmalıdır. Aksi tak- dirde memur, Şürayi Devlet * kararına rağmen do bazan - benim gibi - hakkını alamaz. 4 mantiye memurlarından Kale- eikli Mehmet Kemal Cani Li Üniversite odacılarının bir ricası Biz Üniversite odacı ve hadetmeleri ç senedenberi elbise alamamaktayız. Hal- buki her sene bizlere birer kat elbise ve- rilmesi için bütçeye icap eden tahsisat ko- nulmaktadır. Üç senedenberi giymekte olduğumuz elbise artık taşmamıysesk de- Tocede eskimiş, yamana yamana artık gi- yilemiyecek bir hale gelmiştir. Bizleri bu acıklı vaziyetten kurtarması için, mukte- rem gazetenizle dileğimizin, merhame'li Üniversite Rellörünün dikkat nazarına u- laştırılmasını rlen ederiz . Belediye han odalarından şerefiye alamaz mı? Eminönü -meydenlığ sçılmakla bircok hanlar yıkıldığı gibi, Sultanhamam yan- ginıni miiteskin, kesm birleme han -denyiol. duğundan yazıhane kiroları tara 1KU mizi yükselmiştir. Han sahipleri bundan istifnde ederken, acaba belediyeriin bir şerefiye hakkı yok mudur? Yoksa mal sahipleri İstedikleri gibi kiraları bindirmekte serbest midir- ler? Bu vaziyette hayat pahalılığı müce- delesi nerede kaldı” Kayseri hanında Yakup Taner e Nevşehirde sitma ilerliyor Nevşehir (TAN) — İki, üç sene evve- line kadar sıtma nedir bilinmiyen muhiti- mizde bu âfet şimdi âdeta salgın şeklini almışür. Burada ve küylerde. 3 - 3 ya- sındaki çocuklurdan 70 - 80 yaşlarında kl ihtiyarlara kadar birçok vatandaş sii- maya tutulmuş bulunmaktadır ve elle- rinde kininden başka müdafaa silâhi yok- tur. Bu da kâfi gelmemektedir. Kazamız- da sitma mücadele teşkilâtına ihtiyaç vara dır. . Karilerimizden Zeki Nalçacıya Şikâyetinizde haklısınız. Belediye Tktı- sat Müdürlüğü bütün gazino, lokanta ve eğlence yerlerinin tarifelerini yeniden tet« kik ve daha ucuz olarak tesbit etmektedir, ————— —— — Tokatta Feci Bir Cinayet Bir Adamı Karısı, Kaynanası erleri Öldürdü den kama, biçek ve kurşunla yara- lamışlardır. Hatun da “Daha bu herif geber. medi mi?, Diyerek kazma ile ko. casının beynini parça parça etmiş, kaynana Hafize de ekmek bıçağını sokmak ve odunla vurmak suretiyle DursurTepenin ölümünü çabuklaş- tarmıştır. Bu feci sahneyi gören maktulün 11 yaşlarındaki oğlu ağlıyarak, z8- bitaya koşmuş, katiller hemen tev. kif edilmişlerdir. Cinayet, şehrimizde derin bir nef- ret uyandırmıştır. Muhakeme bü- yük bir kalabalık tarafından takip edilmiş, Hatun 22 sene, Ali 18 sene, Bekir 12 sene, Hafize de 16 ay hap- se mahküm olmuşlardır. HASTABAKICI ARANIYOR Cerrahi kısmında çalışmış tec- rübeli hastabakıcıya ihtiyaç var dır. İstiyen Şişli Sıhhat Yurdu- na müracaatı.