1 Aralık 1939 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

1 Aralık 1939 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

1 Birincikânun 1939 CUMHUBIYCT HABER Hâdlseler arasında Fraıısızlar dün bir Alman tahtelbahrini daha batırdı Garb cephesindeki Alman ordusunun vaziyeti hakkında şayanı dikkat malumat veriliyor Paris 30 (Hususî) Bahriye Neza1 retinin bir tebliği Fransız torpitolarının bugün bir Alman tahtelbahrini daha batırdıklarını haber veriyor. hareket iki ağır zırhlı fırkanın Rhin'in sağ sahiline geçirilmiş olmasıdır. Ancak bu iki fırka Kolonyanın civannda dur muştur. Almanlar kışlamağa hazırlanıyorGarb cephesindeki Alman ordusu lar. Fakat ordulan dirsek teşkil etmekte devam ediyor. nun vaziyeti Halkevlerimizde ciddiyet ve salâhiyet minönü Halkevi «Yeni Türk» adlı bir mecmua çıkarır. Her sayısında, okuyucuya salâhiyetini kabul ettirmiş bir kaç tanınmış imzadan ba$ka bir görürsünüz. Kunalay muharrir dura boyacuile konuştuklannı acemi ve yavan bir müptedi üslubu icinde size hikâye eden meçhul imzanın makalesi bu mecmuanın baa taraflannda yer almıştır. Bir sayi* sında hiç tanımadığınız bir imza, tarih donelerini altüst ederek, İsmaîl Hâmi Danişmend gibi tarih mevzuunda yüksek bir salâhiyete «küstahkk» ve «balâpervazlık» vasıflarını kondurur; başka bir sayısında, gene hiç tanımadığınız başka bir imza, ayni salâhiyete daha ağır hakaretler savurur. BUenlere sorarsınız ve öğrenirsiniz ki bu yazılardan biri Hukukun birinci »mıfında bir talebe, öteki lisenin onbirinci sımfına geçmif başka bir talebe tarafmdan yazılrmştır. Mes'ul bir muhatab bulsanız tekrar sormak istersiniz: Halkevleri, kaç defa ilân edildiği gibi, halk üntversiteleri değil midir? Onun kürsülerinde mekteb çocuklannın ne i»i vardır? Hatta salâhiyetli bir fikir adamının bile Halkevi mecmuasında bir meslektasına söğmesi nereden, nasxl huna ye görebilir? Bu küfürleri basan mekteb çocuklanna, Halkevi kürsülerinde değil, mekteb bahçelerinde bile, teşvik edici müsamahalarile ağız açtıran idarenin mes'uliyeti olmaz mı? Halkevleri, tertib ettikleri konferantlar ve çıkardıkları mecmualarla, halkın ve gencliğin önünde en uz iki vasfa sahib olmahdırlar: 1. Ciddiyet, 2. Salâhiyet. Bu vasıflardan bir tekinin yokluğu, Halkevlerinin prestijini sıfıra indirmek için kâfi gelir. EminÖnü Halkevi, mecmuasında, bir Hukuk ve bir lise talebsine büyiik bir fikir adamını tahkir etmek salâhiyetini verirken, hangi ciddiyeti ve hangi salâhiyeti temsil ediyor? Sahifelerini mekteb çocuğu ve müptedi yazılarile dolduran Halkevi mecmuasının ki masrafını koruyacak kadar biîe satılmadığına şüphe edilemez kâğıd, mürekkeb, dizgi, baskı, cildlenme paasını kim veriyor? Kâğıd kıtlığında bütün memleket gazete ve mecmualannın sayfalarını azaltmağa mecbur olduklan böyle bir buhran devrinde, milletin parasmı amatör hezeyanlarına harcamak salâhiyetini, Eminönü Halkevi nereden almıştır? Ben bu mecmua misalini, Halkevlerinin idaresine aid büyük prensiplerin tatbikında gösterilen ciddiyetsiz liklerden bir tanesine işaret için aldım. Daha nicelerine bizzat sahid olduğumu da ilâve edeyim. Şimdilik, herhangi bir seviye ve salâhiyet, herhangi bir ciddiyet mizanından tamamile mahrum görünen su mecmuanın hesabını istemekle kahvorum. IHEM Finlandiyanm coğrafî ve iktısadî vaziyeti Ruslar, îlk askerî hareketi niçîn yarısı Finlandiyada bulunan Ribadi yarımadasına yapıyorlar? Yazan: M. F. T. Siyaset etrafında NALINA M1H1NA Tam ablukanm tesirleri Londra 30 (a.a.) Daily Teleg raph gazetesinin Eupen muhabiri Alman tahşidatı hakkında şu malumatı vermek tedir: Bütün söylenenlere rağmen, Almanyanın Belçika ve Holanda hududlannın birleştiği noktadaki tahşidatı devam ct mektedir. Achen etrafında 8 fırka bulunuyor ki bunlann bariz hedefi Liege kalesidir. Achen'in şimalinde birbirile dirsek teşkil eden iki ordudan mürekkeb bir grup vardır. Bu orduların birinin cephesi garb digeri cenuba müteveccihtir. Achen'in cenubunda da iki orduluk biı fırkası vardır. Bu iki ordu gerek garb, gerek cenub, gerek cenubu garbî isükame tinde taarruz edebilir. Bu iki grupun arasmda ise üç hafif ve altı ağır motörlü fırka olduğu gibi dört fırka da zırhlı kıtaat vardır. Bu iki grup Fransızlann Moselle'deki mevzileri üzerine yürüyebileceği gibi Ho landa ve Belçika hududlarını da lecavüz edebilir. Bu ikinci şıkta ise Achen'in cenubun daki ordular Namur cçnubundan Ardennes'lere geçerek Maginot hattını şimalden çevirmeğe teşebüs edecektir. 10 gündenberi bazı harekât müşahede olunmaktadır. Fakat bunun kıtaat arasında bir değişiklik olduğu zannediliyor. bir Alman kıt'ası bir yerde 10 günden fazla bulundurulmuyor. Yegâne mühim Havada bir çarptsma Berlin 30 (a.a.) Bugün Northumberla'da bir Alman keşif tayyaresile bir îngiliz avcı tayyaresi arasında yüksek irtifada bir hava muharebesi olmuştur. îngiliz avcı tayyaresinin hücumuna uğra yan Alman tayyaresine, birçok isabetler vaki olmuş ve îngiliz tayyaresi, 50 metreye kadar Alman tayyaresine yaklasmış tır. Fakat müteakıben birçok isabetler alan îngiliz tayyaresi bulutlar arasında gözden kaybolmuş, Alman tayyaresi keşif vazifesine devam etmiş ve bilâhare üssüne avdet eylemiştir. Fransa üzerinde yapılan uçuş Paris 30 (a.a.) Dün Öğleye doğru Fransanın sarkında bir mıntakada bir takım istikşaf tayyarelerinin çok yükseklerden uçmakta olduklan ihbar edilmesi üzerine derhal tehlike işareti verilmiş ve derhal tayyare defi toplan harekete geçmiştir. Tayyareler, bulutlar içinde kaybol muşlardır. Finlandiyalı askorler bir manevra esnasında... Yirmi iki sene evvel Rusyadan ayrılarak istiklâline kavusan Finlandiya, tek rar hücuma maruz kaldı. Firılandiyanın mesahası, ahiren Al manya ve Rusya tarafmdan paylaşılmış olan Lehistanm mesahasına yakın olup 388,279 kilometre murabbaıdır. Lehistanmki 388,634 kilometre murabbaı olduğuna göre aradaki fark ancak 345 kilometre murabbaıdır. Fakat nüfus itibarile aradaki fark pek büyüktür. Lebistanın nüfusu 34,221,000 ki»i idi. Finlandiyanın bütün nüfusu 3,582,000 kiîidir. Bu nüfusun mühim bir kısmı fehirlerdedir. Payitahtı Helsinkinin sekenesi 278 bin, eski payitahü Turku'nun 70,000 ve Leningrad'ın yanıbaşındaki Viborg'un 72,000 kişidir. Finlandiyanm nüfusu azsa da halkı son derecede zeki, namuslu ve açlışkan olduğundan bu memleketi Avrupanm en zengin ve mamur bir kıt'ası haline sokmuslardır. Başlıca serveti ve halkının maişet vasıtası memleketin yüzde (64,5) kismını kaplayan ormanlardır. Finlandiya arazisinin yüzde (25,9) kısmı da gayrimümbittir. Üçte biri göldür. Otuz üç bin gb'l vardır. Bunlann mecmu sathı Belçikadan büyüktür. Memleketin sathmın ancak yüzde (2,5) kısmında ziraat yapılmakta ve ekin yetistirilmektedir. Maahaza halkın yüzde altmısı çiftçidir. Başlıca mahsulü çavdar ve arpadır. Geniş mikyasta hayvan da yetistirilmektedir. Son istatistiklere göre 1,822,00 sığır. 1,024,000 koyun, 360,000 at ve 148,000 Ren geyiği vardır. Senenin büyük bir kısmında memleketin birçok tarafı kar ve buz altında bulunduğundan Ren geyikleri nakil işlerinde mühim bir amil teşkil etmektedir. Memleketin başlıca sanayii ormanlann servetine dayanmaktadır. Dünyanın en büyük kâğıd ve sellüloz fabrikaUn bu radadır. Bu sanayiin merkezleri Esno ve Kolka havalisinde bulunuyor. Demircilik sanayii de mühim ise de otuz binden fazla ameleyi yaşatan fabrikalar mamulâtı daha ziyade dahili piyasada sarfolunmaktadır. Finlandiya yüksek yaylasındaki göllerin sulan bir çok selâleler teşkil ettiğinden bunlardan 600,000 beygir kuvveti enerji istihsal edilmektedir. Memleketin payitahtı Helsinkt, ayni zamanda ziraat alât ve makinelerile motör sanayünin merkezidir. Finlandiyanm bütün sahflleri Baltık denizine bakar; kutbu şimalî Okyanusuna bir koridoru vardır. Yarısı Rusyada, yarısı Finlandiyada bulunan Ribadi yani bahkçı yanmadasının muhafaza ettigi Petsoma limanı memleketin şimalinde bulunan gayet zengin nikel madenlerinin ecnebi memleketlere ihracına vasıta olmaktadır. Işte Ruslar ilk askerî hareketi bu yarımadaya tevcih etmiş ve burasını al mışlardır. Finlandiyanm mühim olan şeker sanayii eski payitahtı olan Turku'da ve konserve sanayii de Viborg havalisindedir. Finlandiyanm bahrî ticareti çok geniştir. Dünyanın her tarafına kâğıd, kereste, sellülozla ham ve mamul eşya ihrac edilmektedir. Ticaret filosunun umumî hacmi 4,811,000 tondur. Başlıca ticaret limanları Helsinki ile kışın donmıyan yegâne limanı Hangö ve eski paytahü Turkuaur. Finlandiyanm sevkülceyşî ehemmiyeti de büyüktür. Halkı îsveçli ve idaresi Finlandiyaya aid olup sayısı üç bini bulan Aland adalan, Baltık denizinin simal kolu bulunan Botni körfezine hâkimdir. Hogland adası, Helsinkiyi muhafaza etmektedir. Sovyet hükumeti harbe başlamazdan evvel bu yerleri kendi hükmü altma almak istemişti. Ayni zamanda Lodaga gölü ile Fin körfezi arasındaki berzahta Viborg liman ve müstahkem mevkiini setreden istihkâmat hattının bırakjlmasını taIeb etmişti. Lâkin Finler, vatan ve istiklâllerini feda etmek istemediklerinden 170 milyon nüfusu olup dünyanın altıda birini elinde bulunduran Sovyet Rusya ile sonuna kadar harbetmeği gözlerine almışlardır. Franstz sabah tebliği Paris 30 (a.a.) 30 teşrinisap.i sa bah tebliği: Kaydedilecek hiç birşey yoktur. Alman tebliği Berlin 30 (a.a.) 30 tesrinisani tebliği: Garbda mevziî hafif topçu ateşi olmuştur. Kesif tayyarelerimiz îngiltere üzerindeki uçuşlanna devam etmişlerdir. HiıııııinnillllllllllllllllllllllHlllllllllllllinilUimilllllııııııınıı Devlet fabrikaları bilânçoları Türk îngiliz Umumî heyet Başvekilîn Londrada mühim görüşriyasetinde toplandı meler yapılıyör" Ankara 30 (a.a.) Sermayeleri devlet tarafmdan verilmek suretile kurulan iktısad tesekküllerinin 938 senesi bilânçolarile kâr ve zarar hesablarını tetkik etmek üzere 3460 numaralı kanun mucibince 30 tesrinisani 1939 perşembe günü Başvekilin riyaseti altında B. M. Meclisinde toplanmış olan umumî heyet, adı geçen teşekküllerin bilânçoları hak kindaki umumî murakabe heyeti rapor lanna ıttıla kesbetmiş ve bilânçolarla raporların muhtelif tâli komisyonlarda tetkikini tasvib ederek 14 kânunuevvel 939 da toplanmak üzere içtimaa nihayet vermiştir. Londra 30 (a.a.) «Havas» Dün saat 16,30 da Londraya muvasalat eden Türk ekonomi heyetinin reisi Numan Menemencioğlu bugün Hariciye Nezaretine giderek Lord Halifaks'la ilk görüşmesini yapmıştır. Menemencioğlu müteakıben diğer bazı hükumet azasmı ve ezcümle Oliver Stanîey, Sir John Simon ve Eden'i ziyaret eylemiştir. ^, • temasları irincikâmınun dördüncü günü başhyacak olan tam ab!uka, üç aydanberi denizaşın ithalâtından mahrum edilen Almanyanm, denizaşın ihracatını da durdurmak hedefinı takib etmektedir. İngiltere ile Almanya. buna dereceye kadar muvaffak olacaklardır? tkhsadî harb yüzünden Almanyanjn sulh zamanındaki umumî ithalâtuıın yüzde 5254 nispetinde kesildiği muhakkaktır. Bu yüzde 52 54, Almanyanın denizaşın bitaraflar ve şimdi harb halinde olduğu memleketlerle yaptığı ticarettir. Yalnız, Almanya, acaba sağdan soldan bu yüzde ellinin ne miktannı tedarik edebilmektedir? Burası malum değildlr. Tam abluka, Almanyanın denizaşırî ihracatının nekadannı durdurabilecektir? Büyük Harbde Almanya, 11 mart 1915 ten ibbaren tam ablukaya tâbi tutulmuştu. 1913 te Almanyanın ihracatı 14 milyar frank kıymetinde iken 1915 te 2 milyar 800 milyon franga düşmüştu. 1916 da bu miktar, 2 milyar franga, 1917 de 1 milyar 854 milyon franga inmiştir; fakat 1918 de bir miktar artarak 2 milyar 340 milyon frank olmuştur. Alman gümrüklerinin mark iverinden yaphgı hesablara göre, Almanyaoın dış ticareti, 1913 te 850 milyon mark iken 1918 de 133 milyon marka düsmüştür. Şu var ki, Almanya, Büyük Harbde, daha müessir bir abluka altında idi. Bugün, Sovyet Rusya, İtalya ve Rumanyanın düsman olmamalan hasebile, Almanya, bu memleketlere de ihracat yapabilir. Bu itibarla, şimdi, Alman mallarlna konulan memnuiyet, Almanyayı Büyük Harbdeki kadar sıkıştırmıyacaksa da, denizaşırı memleketlerden mal ve döviz tedarik etmesinin önüne geçecektir. îngilizce Financial Nevvs gazetesi Alman ihracatının yüzde 45 50 nispetinde ineceğini ve ihrac edilemiyen bu malların kıymeti senede 90 milyon sterline (veya 16 milyar franga) baliğ olacağmı yazıyor. Halbuki Almanya, ithalâta muhtac olduğu gibi ihracat yapıp döviz almağa da muhtacdır. Bu maksadladır ki Almanya haricindeki Almanlan, memlekete getirmekte ve onlann elindeki kıymetli dövizlen aîıp yerine kâğıd mark vermektedir. Panjermanizmin'in ileri karakolları halinde, asırlardanberi Baltık memleketlerine yerleşmiş olan Almanlar, sırf döviz tedariki için, vatan ittihaz ettikleri memleketlerden sökülüp Almanyaya getirilmişlerdir. Bunlann getirdikleri dövizler bittikten sonradır ki Almanya tekrar dövize muhtac olacaktır. Almanyanın, 1918 denberi dış ticaretinin ve döviz ihtiyacmın daha çok artmış olduğunu da unutmamak lâzımdır. Almanların ablukadan kurtulmak itin, İRgiltereyi tazyik hususundaki şiddpfli gavretleri, iktısadî harbin tesirleri görülmeğe başladıgına delildir. ı Türk heyeti, muhtelif nezaretleri alâkadar eden birçok meseleleri müzakere edecektir: Bunlar geçen ay akdedilen anlaşmaya taalluk eden îngiltereden yapılan veya yapılması tasavvur edilen mubayaatın tediye ve tesviye tarzı, krediler, Türk îstihbaratımıza göre tâli komisyonlara müdafaası istikrazı, ilâh gibi ticaret ve ayrılan azalar şunlardır: malî meselelerdir. Etibank için Faik Baysal (Kayseri), Dün neşredilen nazırlar meclisi emirAli Rıza Türel (Konya), Feridun Fikri namesi bu meselelere bir tane daha kat(BingÖl), Galib Gültekin (Konya) ile maktadır: îş Bankası Umum Müdürü Salâhaddin Filhakika malum olduğu üzere Türk Çam ve Ziraat Bankası Umum Müdürü Alman ticareti çok ehemmiyetli idi ve Zaim ve Belediyeler Bankası Umum müttefikler tarafmdan Almanyaya karşi Müdürü Salih Vahid. alman mukabelebilmisil tedbirlerinin ya Sümerbank için, Mithat Yenel (Tunce pacağı menfi tesiri telâfi etmek üzere li), Sami îsbay (Urfa), Veli Necdet Türkiyenin yeni mahrecler bulması icab Sunkbay (Diyarbakır), Mükerrem Ün etmekte idi. Buna binaen Türk heyeti sal (îsparta), Nasuhi Baydar (Malat Türk ihracatından bazılarının îngiltereye ya), Ömer (Kayseri) ve Divanı Muha ne nispette yapılabileceğini de tespit edesebat reisi Seyfi Uran. cektir. İngiltere hükumetinin Almanya Ziraat Bankası için, Sırrı Day (Trab ya karsı alman tedbirlerle Türk ticaretizon), Hamza Arkan (Afyon), Suad ne indirilen darbeyi tahfif için mümkün Sermin (Rize), Tahsin Coşkun (Kasta veya muhal herşevi yapacağı kayıddan monu). Ş'nasi Devrin (Zonguldak), A müstsğni bulunmaktadır. bidin Binkaya ve Emlâk Bankası Umum Iranın yeni büvükelçisi Müdürü Cevdet. Ziraat İşletmeleri kurumu için Fikri Atlı (Giresun), Rahmi Köken (îzmir), Tevfik Tarman (Şeyhan), Yaşar Özey (Manisa), Sefik Özdenvr (Siird), Nuri Pazarbaşı (Gazianteb), Kemaleddin Ka mu (Rize). PEYAM1 SAFA Başvekil dün akşam Karabüke gitti Kendisine Hüsnü Çakır ve Ali Rana refakat ediyor Maarif Vekili, sual takrirlerine cevab verecek Ankara, 30 (Telefonla) Müstakil grupun yanlış kitab meselesi ve Maarife dair diğer meseleler dolayısile verdiği şifahî sual takriri üzerine Maarif Vekili Hasan Âli Yücelin Meclisin bu pazartesi günkü toplantısında beyanatta bulunacağı anlaşıhyor. Meclisin yarınki toplantısında bazı hesabı kat'ilerle sanayide kullanılan iptidaî maddelerin gümrük resimIerini indiren Vekiller Heyeti kararlarının tadili hakkındaki kanun lâyihası vardır. Rus Japon müzakereleri başlıyor Berlin 30 (a.a.) D. N. B. ajansmın Moskova'dan aldığı malumata göre, Rus Japon ticarî müzakereleri ge lecek ikincikânunda Moskova'da başlı yacaktır. Onümüzdeki ikincikânunda munkazi olacak olan balıkçılık anlaşması Ankarada bir sene daha uzatılacaktır. Bu hususta Ankara, 30 (Telefonla) îran bü müzakereîer, ticarî müzakerelerden ayn yükelçisi Kâzımi Ankaraya geldi. îstas olarak, ağlebi ihtimal ikincikânunda ve yonda merasimle karşılandı. Moskova'da başlıyacaktır. Leh Cumhur Reisi şerefine ziyafet Paris, 30 (a.a.) Cumhur Reisi Lebrun, bugün öğleden sonra, Polonya sefarethanesine giderek, Polonya Cumhur Reisinin ziyaretini ıade etmiştir. Yeni teşikl edilmekte bulunan Polonya Legyonundan bir müfreze selâm resmini ifa etmiştir. Reisicumhur, bugün Elize sarajında Polonya Reisicumhuru Rackiewice şerefine bir ziyafet vermistir. Bu ziyafette Eaşvekil Daladye, Polonya Başvekili Sikorski ve bir çok Fransız ve Polonyalı zevat hazır bulunmuştur. İtalyada kurşuna dizilen casuslar Belçikada kapahlan gazeteler Brüksel 30 (a.a.) Charleroi polisi, Cagliari «Sardunya» 30 (a.a.) Bu devletin emniyetini ihîâl teşebbüsünden sabah, cinayet mahkemesi tarafmdan verilmis olan iki idam karan infaz edilmiş dolayı Etincelle, Lutte ve Walle Bata tir. Casusluk maksadile insan telefine se ille gazetelerini toplattırmıştır. Fransa, doktorları terhis bebivet vermiş olmakîa itham edilmiş o!an iki kisi, kurşuna dizilmiştir. ediyor Avam Kamarasında haricî siyaset müzakereleri Londra 30 (a.a.) Çemberlayn, yann, Avam Kamarasında haftalık mu tad beyanatını yapmıyacaKtır. Fakat işçf partisinden Dalton'un beyana tıle haricî siyaset üzerinde rnüzakereler açılacaktır. Paris 30 (a.a.) Millî Müdafaa Nezareti, sıhhiye servisindeki ihtiyat zabitlerinden bir miktarına muvakkaten mezuniyet itasma karar vermistir. Memlekette vücudlerine âcilen ihtiyac hissedilmiş olan 3000 kadar doktor, dişçi ve eczacınm normal vazifeleri başına dönecekleri tahmin edilmektedir. Şimdi, Avrupanm en müterakki ve çaHam madde olarak Finlandiya. harice lışkan küçük milletlerinden biri daha hürkülliyetli miktarda demir cevheri ihrac etAnkara, 30 (Telefonla) Başvekil riyet ve istiklâlini kaybetmek tehlikesi karmektedir. Başlıca demir madenhti ve saDr. Refik Saydam refakatinde tktısad şısında bulunuyor. nayii Pitkaranta, Volimaki ve Kelivora Vekili Hüsnü Çakır, Büyük Millet Mechavalisindedir. M. F. T. lisi müstakil grup reis vekili Ali Rana Tar han, Başvekâlet ve iktısad Vekâleti kalemi mahsus müdürleri olduğu halde bu gece saat 21,30 da hususî trenle Kara(Başmakaleden devam) bu devletin dışandan yardım görmesi ih büke hareket etti. Başvekil, istasyonda Almanya, sonu meçhul bir sergüzeşte timaüerini de sayabiliriz. Finlandiyanm Meclis Reisi, Riyaseti Cumhur Umumî dalmış bulunuyordu. Bu sergüzeşt şu ve arazisi müdafaaya elverişli olmakla be Kâtibi, Münakale, Hariciye, Maarif ve ya bu şekilde neticelenmedikçe Alman raber, küçük bir ordu ile Rus kuvvetleri Maliye vekilleri, Ankara Valisi ve Polis yanın başka şeylerle meşgul olması im karşısında uzun müddet dayanabilecegi Müdürü ve bazı meb'uslar tarafmdan ukânsızdı. Bunun için, Polonya taksim edi tahmin edilemez. Ancak diğer Baltık dev ğurlandı. lir edilmez Sovyetler, Baltık sahillerinde letlerinin, bilhassa îsveç donanmasınm Başvekil, FCarabükte tetkiklerde buluderhal harekete geçtiler. Kendilerini müsterek hareketiîedir ki, Finlandiya, nacak, müteakıben Zonguldağa giderken Şarkî Prusya'dan ayıran küçük devletleri ciddî bir mukavemet imkânına kavuşabi kömür havzasında tetkikat yapacaktır. tazyik ederek bu mıntakada emniyetlerini lir. Başvekil, pazartesi veya salı günü Antamamladılar. Ve Finlandiyayı da kendi Fakat Finlandiyanm dostu olan bu karaya dönmüş olacaktır. menfaatleri uğruna bazı fedakârlıklarda devletler, dostlanna yardım etmek cesa Türkivenin Inffîliz ordusuna bulunmaya davet ettiler. Bu davete bo retini gösterebilecekler mi? yun eğdiği takdirde Finlandiya da, dihedive ettiği sişaralar Şüpheli olan nokta budur. Hiçbir yerğer küçük Baltık devletleri gibi tamamiLondra 30 (a a.) Resmen bildiril le Moskova'nın tahakkümü altma girmiş den müspet bir ses çıkmadığı takdirde, diğine göreİTürkiye, îngiliz kıtaatma bulunacaktı. Fin hükumeti, beynelmilel yakın bir zamanda, asil ve merd bir mille tevzi edilmek üzere iki ba!ya sigara hukuk prensiplerinin bütün inceliklerin tin daha istiklâlini kaybetmesine şahid göndermistir. Bu, bir millî hedive olarak telâkki edilebilir. Çünkü Türkiyeden istifade ederek, yanıbaşında bulu olacağız, demektir. nan kocaman kütle ile çarpışmamak yolNADtR NADI de tütün. devlet inhisanndad.r. Sigaralan askerlere tevzıe memur lannı aradı. Fakat Ruslar ellerine geçen direktör demiştir ki: fırsatı kaçırmamaya çahşıyorlardı. Nitsviçrede bir infilâk « Bu sigaralan askerlerimiz iki mem hayet, Leningrad'ın Fin tehdidi altında Berne 30 (a.a.) İsviçra Başkuman leket arasında mevcud sanvmî arkadaşbulunduğunu iddia ederek, işte, dündendanlığmın bir tebliğine göre, Fransız lığın bir nişanesi olarak Kabul edecekberi kendisine nazaran nispet kabul ethududunda ChauxdeFonds'da vuku lerd'r.> miyecek derecede küçük bir devlete karş' bulan bir infilâk neticesinie tsviçreli Kars Maarif müdürlügü taarruza geçmiş bulunuyorlar. bir subayla 11 asker yaralanmıştır. în Ankara, 30 (Telefonla) Kars MaFinlandiyayı, devasâ Rusya karşısında filâkm sebebi henüz anlaşıiamamıştır. arif Müdürlüğüne Gümüşhane Maarif mukavemete sevkeden sebebler arasında, Tahkikat yapılmaktadır. Müdürü Vehbi tayin edildi. 1 Rusya Finlandiya ,