24 Aralık 1939 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

24 Aralık 1939 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

Snrmcflcânun 1 9 3 9 [ Şehir ve Memleket Haberleri j ADLİYEDE VE MAHKEMELERDE Ekmek fıatları Demir tüccarları da Kömiir meselesi Siyasî icmal Şimal harbi inler Ruslara karşı dört cephe üzerinde harbediyorlar. Büyük göl ve diğer engellerle birbirinden ayrı bulunan bu cephelerden en cenubdaki Leningradm yanıbaşında ve Fin körfezi sahilinden başlayıp şimalde Ladoga büyük gölünün cenub sahılinde nihayet bulmaktadır. Karelye berzahı dahi denilen ve eni seksen kilometre bulunan bu cephe, Majino ve Zigfridden sonra Avrupanın en mükemmel istihkâm hattmı teşkil etmektedir. Helsinkiye giden demiryolu ve bu memleketin mamur yerleri burada bulunduğundan Ruslar bütün kuvvetlerile buradan ilerlemeğe çalışıyorlar. Fakat bugüne kadar mezkur istihkâm hattı önünde kalmışlardı ve Finler de istihkâm hattı haricine çıkarak mukabil taarruzda bulunmuyorlar. Fakat hava kuvvetlerile Rus ordusunun gerilerini ve hatta Leningradı tehdid edecek vaziyette bulunuyorlardı. Şimdi burada da Fin kuvvetlerinin mukabil taarruza geçtikleri haber veriliyor. Ikinci cephe, mezkur gölün şimalindedir. Üçüncü cephe Suomussolom havalisindedir. Dördüncü cephe dahi en şi malde Petsamo nehri havzasındadır. Bu üç cephede Ruslar karşılarında sabit istihkâm hatlan bulunmadığından bidayette Finlerin dümdar kollarile çarpışarak ilerlemişlerdi. Hatta en şimalde Sovyet hududile Norveç hududu arasındaki otuz kilometre arzındaki koridonı zaptetmişlerdi. Fakat şimdi Finler tabiî müdafaa hatlan gerilerinde kâfi derecede kuvvet topladıktan sonra her üç cephede de mukabil taarruza geçerek Ruslan ricat etmeğe mecbur etmişlerdir. Finlerin iki Rus hrkasını imha ettikleri ve Rus zırhlı motörlü kuvvetlerine büyük zayiat verdirdikleri bildiriliyor. Birdenbire bütün cephelerde Finlerin mukabil taarruza geçmelerinde başlıca iki amil vardır. Biri haricden gördükleri siyasî muzaherettir. Büyük ve küçük hemen bütün devletler doğrudan doğnıya yahud dolayısile Finlere yar dımda bulunuyorlar. Hatta Baltık denizine hâkim olan Alman donanması Finlandiye limanlarma silâh ve levazım götüren bitaraf gemileri araştırmamaktadır. Fransa Başvekili Daladye Fransanın Finlandiyaya yardımda bulunduğunu ve bundan sonra da bulunacağını resmen beyan etti. Amerika dahi yüksek değerli tayyare benzinile buna aid kimyevî formüllerin Rusyaya gönderilmesini resmen menetti. Isveçte şimdi ordudan istifa eden general ve zabitler vasıtasile Finlandiya için bir gönüllü ordusu hazırlanıyor. Her tarafta ianeler toplanıyor. Bütün dünya Finlandiyaya manen ve maddeten yardım ediyor demektir. Finlandiya, askerî vaziyetine emin olmakla beraber, sulhun iadesi için daima imkân ve açıkkapı göstermekten de geri durmamaktadır. Başvekilinin Rusyaya hitaben söylediği son nutuk bunun bir delilidir. Finlandiya son harblerde en ziyade Suomussalmi cephesinde Salle'y» üssül hareke yapan büyük Rus taarruzu karşısında ciddî tehlikede kalmıştı. Çünkü bu taarruz muvaffak olup da Rus kuvvetleri Botni körfezine indiği takdirde Finlan diya iki ayn parçaya bölünmüş olacak ve ordusu da ikiye ayrılmış bulunacaktı. Geçen Umumî Harbde Alman ordularının Paris üzerine yaptıklan taarruza benzer bir hareketle karşılanmıştır. Finlandiyayı ikiye ayırmak istiyen taarruz, ricate münkalib olmuştur. Finlandiya şimdilik en büyük tehlikeyi atlatmış oluyor. Muhtelif membalardan gelen haberlere göre Sovyetler, askerî harekâtı gelecek ilk bahara bırakmağa taraftar bulunuyor lar. Bu takdirde sulhun iadesi için uzun bir fırsat kazanılmış olacaktır. Istanbul Barosu idare meclisi teşekkül etti Avukatlar, dün yaptıkları içtimada aslî ve yedek azaların intihabını tamamladılar İstenilen on para birlik kuruyorlar Belediye nakliyata zam yapıldı, fakat. Amerikaya sipariş edile nezaret edecek Un fiatları yükselirse ekmekçiler Belediyeye tekrar baş vuracaklar! cek demir 15 şubata kadar getirilecek Ticaret Vekili Nazmi Topçoğlu, dün saat 10 da Mmtaka Ticaret müdürlüğüne gelerek tetkiklerine devam etmiştir. Vekil, manifatura, demir, çivi, süt ve peynir tüccarları ve Doyçe Oryent Bank müdürlerile görüşmüştür. Vekilin saat 12 de demircilerle yaptığı konuşamda bazı esaslar tespit edilmiştir. Karara göre, şehrimizdeki demir tüccarları da bir birlik kuracaklardır. Birliğin nizamnamesi bir iki gün içinde hazırlanacak ve Vekâlet tarafından tasdik edilecektir. Amerikaya üç bin ton demir için akreditif açılacaktır. Sipariş edilecek demirin 15 şubata kadar getirilmesi temin olunmuştur. Aynca gene Amerikadan civata için altı yüz ton demir getirtilecektir. Bundan başka ltalyadan da fiat istenmiştir. Bir hafta sonra dört bin ton demir almak için temaslara geçilecektir. italyaya verilecek iki ton hurda demir mukabilinde bir ton mamul demir alınacaktır. Mevcud hurda demirlerin mühim bir kısmımn gümrüğü verilmemiştir. Bugün tamamen hurda halinde bulunan bu demirlerin gümrük resimleri alınmıyacaktır. Ticaret Vekili Nazmi Topçoğlu sabahleyin saat 1 1 de Vali ve Beledive reisi Lutfi Kırdarı kabul etmiş, kendisile muhtelif meseleler üzerinde bir saat kadar görüşmüştür. Nazmi Topçoğlu, bu akşamki trenle Ankaraya avdet edecektir. Depolardan kömiir istiyenler kaymakamlardan kâğıd alacaklar Belediyenin açtığı kömür depolarına müracaat eden halkın miktan çoğalnıaktadır. Belediye bu depolara 80 ton kömür tevzi etmiştir. Belediye, bir taraftan bu depolarda halkın kömür ihtiyacmı temin ederken diğer taraftan tstanbula gelen bütün sömikok ve Karabük kömür nakliyatını da nezareti altında bulundurmağa karar vermiştir. Bu itibarla umumî depolardan kömür alacaklar da ya kaymakamlardan veyahud Belediye Iktısad müdürlüğünden alacakları kâğıdlarla buralara müracaat ederek kömür tedarik edebileceklerdir. Esasen kaymakamlıklarca açılan depolarda bir tondan fazla kömür verilmiyecektir. Umumî depolardan alınan kömürleri Belediyenin nezaret altmda bulundurması, bir takım muhtekirlerin kömür idhar etmelerinin önüne geçmek içindir. Resmî müesseselere de Karabük kömürü verilecektir; hatta resmî müesseselerin sömikok yerine Karabük kömürü almalan ve aradaki farkın tediyesi hakkında Heyeti Vekilece karar verilmiş. alâkadarlara tebliğ edilmiştir. Baronun dünkü içtimamda idare meclisi azahğı için seçim yapthrken... Istanbul Barosuna mensub avukatlar; içtimaa Baronun 620 azasından 123 ünün iki hafta evvel yaptıkları senelik içtimada geldiği, bu rakamdan 18 i haric olmak muhtelif işleri görüşerek bu arada idare üzere diğerlerinin rey verdiği tespit olumeclisi için beş aslî, iki ihtiyat azalık in narak, geçen içtimada 76 reyle aslî azatihabile meşgul olmuşlardı. Avukatlar, bu lığa intihab olunan Abdullah Giize ilâtoplantının devamı olmak üzere Postane veten 92 reyle Osman Nuri Lerminin, 81 nin Adliyece işgal olunan kısmındaki Ti reyle Asım Sorgunun, 71 reyle Celâl Socaret mahkemeleri koridorunda dün de funun aslî azalıklara seçildikleri, Hüseyin Avni Kiperle Ahmed Cevdet özgürün toplanmışlardır. Geçen umumî heyet içtimaında, Istan 68 er rey alarak, aralannda tesavi hubul Barosunda mevcud 620 azadan 3 1 1 i sule geldiği riyasetçe bildirilmiştir. Bunun hazır bulunmuş, bunlardan 121i reye iş üzerine kendilerine kur'a çektirilmiştir. tirak etmişti. Tasnif neticesinde, namzed Kupalardan birine ayrı ayn her ikisinfn lerden Abdullah Güziin 76 reyle aslî isimleri yazılı birer pusula, diğerine de azalığa seçildiği anlaşılmış; aslî azalık üzerinde «seçildb ve «seçilmedi» yazılı için Osman Nuri Lermiye 59, Ahmed iki ayrı pusla atılmıştır. Kur'a çekmeğe Cevdet Özgiire 55, Celâl Sofuya 42, A davet edilenlerden Ahmed Cevdet Özgüsım Sorguna 39, Hamdi Halime 33, Şü rün bir kupadan çıkardığı puslanın kendi kufe Ziyaya 28, Galib Pektaşa 28", Hü ismi yazılı pusla olduğu, Hüseyin Avni seyin Avni Kipere 27 rey verildiği, ih Kiperin diğer kupadan çıkardığı puslada tiyat azalık için de Ahmed Sabri Inha da «seçildi» yazılı olduğu görülmüştür. nın 45, Hamdi Ipekoğlunun 24, Hamdi Böylece, biri kendi ismini çekmiş bulunÜgenin 23, Emin Raifin 22 rey aldıkları duğu gibi, diğeri de namzedlikte rakibine öğrenilmişti. Reylerin bu suretle dağıl kazandırmış olduğundan bu rasgeliş itiması dolayısile bu rey sayısı intihaba yet barile intihabın bu kısmı şakalar ve almediğinden bunlar arasında balotaj ya kışlar arasında neticelenmiştir. Bunu müpılarak, yani tekrar seçimle en çok rey teakıb da ihtiyat azalığı 78 reyle Ahmed edinebilenlerin aslî ve ihtiyat aza olma Sabri tnhanın ve 66 reyle Hamdi lpeları vaziyetile karşılaşılmıştı. Reis Hasan koğlunun kazandıkları bildirilmiştir. Sıra geçen senenin malî raporunu tet. Hayri Tanın reisliğindeki kongrede, bu kik için mürakıblar intihabina gelînce, iş halledilmiştir. Reis Hasan HayTİ Tan, aslî azalık seçiCelse açılarak, celse zabıt kâtiblikleri minde kazanraamakla beraber en çok ne tsmail Agâh Akkanla Şemsi Izzet Gü rey alan Hüseyin Avni Kiperle Vedad nal seçildikten sonra, eski zabıt okun Ardahanın murakıblıklara tayinleri mumuş, kabul olunmuş ve intihaba geçile vafık olacağım söylemiş, bu sözü «muvarek aslî ve ihtiyat azalıklar için reyler fık, muvafık» cevablarile karşılanarak bu ayrı ayrı iki kupaya konulmuştur. Ortada iş de bitmiştir. En sonda reis şöyle deiki namzed listesi vardı. Birinde idare miştir: meclisi aslî aza namzedleri olarak Osman Ruznamemizde bir de «meslek hakNuri Lermi, Ahmed Cevdet Ozgür, Asım kında söylenecek şeyler» faslı, yani teSargun, Hiiseyin Avni Kiper, ihtiyat aza menni takrirleri bahsi varsa da, saat bir namzedleri olarak Ahmed Sabri Inhan, hayli ilerledi. Bunlann müzakeresine zaHamdi Ipekoğlu teklif; diğerinde de ida man kalmadı. Ayni zamanda celse pek re meclisi aslî aza namzedleri olmak ü de kalabalık değildir. Uygun görürseniz zere Celâ Sofu, Ahmed Cevdet Özgür, bu meseleyi de gelecek içtimaa bırakaOsman Nuri Lermi, Vedad Ardahan, ye lım. Zaten şubatta murakıblann letkik dek aza olmak üzere de Hamdi lpekoğlu, raporu için bir içtima daha yapmak jraHamdi Üge tavsiye ediliyorlardı. Celse ruridir. nin seçim bürosunu teşkil eden Orhan Bu da muvafık görülerek saat on dört Arsal, Nevruz, Lazaraki Kürkçüoğlu ta buçuktan on altı buçuğa kadar süren içraflanndan yapılan tasnif neticesinde, bu tima bitirilmiştir. Ekmekçilerin ekmek fiatlanna on para zam yapılması hakkındaki talebleri, Belediye encümenince kabul edilmiş, keyfiyet dün alâkadarlara tebliğ olunmuştur. Bundan sonra ekmek 10, francala gene eskisi gibi, 14,5 kuruşa satılacaktır. Şehrin bazı yerlerindeki fırıncılar zam kararmın Daimî Encümenden geç çıkmış olmasmdan dolayı muhtelif sebeb ve bahaneler ileri sürerek evvelki aksam kâfi miktarda ekmek çıkarmamışlardır. Bazı fmncılar, mevcud narkla zarar ettikleri veya kâfi miktarda kâr etmedikleri için hamur ve bozuk ekmek çıkarmışlardır. Zam karan vaziyeti şimdilik düzeltmiştir. Son zamanlarda şehrimizdeki dört değirmenden maada Anadolunun muhtelif mahallerinden de Istanbulun ekmek unu çeşnisine uygun mal gelmektedir. Un fiatlarında tereffü devam ettiği takdirde, ekmekçilerin gerus Belediyeye baş vurmalan muhtemeldir. Ekmek fiatının mütemadiyen yükselmesinin önüne geçilmesi, Toprak Mahsulleri ofisinin buğdayı daha ucuza verebilmesile kabil olacaktır. Çuval ve değirmen malzemesi meselesile Ticaret Vekâleti meşguldür. Buğdaym şimdilik daha fazla ucuzlatılmasına imkân görülememiştir. Aksarayda nümuneye muhalif ekmek çıkaran dört fınn Belediye tarafından kapatılmıştır. Ancak, bir ekmek buhranına mâni olmak için Belediye bunlan münavebe ile cezalandırmağa karar vermiştir. Nitekim, bunlardan birinin kapanması vesilesile evvelki akşam Aksarayda biraz ekmek noksanlığı görülmüş, diğer hrınlarda da izdiham göze çarpmıştır. Üsküdardan Kadıköyüne ekmek gönderildiği doğru değildir. Üsküdar Ekmekçilik şirketile rekabet etmek üzere Belediye, oradaki kapalı fırını işletmeğe karar vermişti. Bir zat, Belediyeye müracaat ederek bu fırında ekmek çıkarmak istediğini bildirmiştir. Bundan sonra has ekmek çıkarmak üzere müracaat edenlerin fınn açmalarına müsaade edilecektir. En ziyade şikâyeti mucib olan Üsküdar mıntakasile Boğazın Anadolu sahilindeki bazı fınnlarda evvelki gece sabaha karşı anî teftişler yapılmış, birçok fınnlardan noksan ve hamur ekmekler musadere edilmiş, hatta bu yüzden bazı yerlerde ekmek tedariki müşkülleşmiştir. ŞEHÎR İSLERI Bir tecrübe mahiyetinde ımış! Muayyen duraklarda yolcu alarak otobüsler gibi bazı hatlarda çalışacak olan taksi otomobillerin seferleri, bir tecrübe mahiyetinde olacaktır. Tecrübe iyi netice vermezse bilhare bundan sarfı nazar edilecek, şimdiki halde bu hatlardan başka yerlerde otomobillerin bu şekilde müşteri taşımalarına müsaade olunmıyacaktır. Emniyet direktörlüğü şoförlerin istedikleri fiatlarda tenzilât yaptırmış, bilet ücretlerini Eminönü Taksim için on, Eminönü Pangaltı ve Şişli için de on iki buçuk kuruşa indirmiştir. Dünden itibaren bu şekilde nakliyat başlamıştır, * • t Manifaturacılar heyeti İtalyaya gidiyor Manifaturacılardan mürekkeb bir heyet, bir iki güne kadar İtalyaya gidecektir. Heyet, manifatura mübayaam için Italyadaki muhtelif firmalarla temas ve müzakerelerde bulunacaktır. Dan gelen eşya Dün limanımıza gelen Rumen bandıralı Transilvanya vapuru sudkostik, teneke eşya ve cam getirmiştir. Yoksul çocuklara yardım cemiyetleri bırliçi kuruluyor Istanbul Vilyeti dahilindeki ilkmekteblerde okuyan yoksul çocuklara yardım maksadile kurulmuş bulunan cemiyetler, faaliyetini tanzimle daha semereli bir hale getirmek için bir «Yoksul çocuklara yardım cemiyetleri birliği» kurulmasına kafar verilmişti. Bu birliğin nizamnamesi Halk Partisince tasdik edilmiş, teşkilâtın vücude getirilmesi için harekete geçılmiştir. Her kaza dahilinde, himaye heyetlerinin yerine geçmek üzere birer cemiyet tesis edilecektir. Fatih, Eminönü, ve Beyoğlu kizalarında bu cemiyetler teşekkül etmiştir. Hazırlanan nizamnameler tas dik edilmek üzere hükumete verilmiştir. Cemiyet, Halk Partisi kaza idare he yetinden bir zatın riyasetinde Maarif memuru, Halkevi içtimaî muavenet şube sinden b,ir aza, Kızılay ve Çocuk Esirgeme kurumlarından birer mümessilden ibaret olmak üzere, yedi kişilik bir heyet tarafından idare edilecektir. Yardim cemiyetleri kurulduktan sonra ikincikânunun on beşinde, İstanbul Halk Partisi merkezinde, her cemiyetten üçer azanın iştirakile umumî bir toplantı ya pılacak ve bu suretle birlik filen teşekkül edecektir. Geçen sene yardıma muhtaç olan on üç bin çocuktan ancak dokuz binine bakılabilmiştir. Şimdiden her mektebe muhtaç çocuklann sayılarının bildirilmesi için tebligat yapılmıştır. Kaza himaye cemiyetleri faaliyete geçtikten sonra aynca bunlara bağlı olarak her ilkmektebde birer şube ihdasma çalışılacaktır. Bir heyet Ankaraya gidiyor Belediye reis muavini Rifat, Belediye Umuru Hukukiye müdürü Ferid ve Belediye Fen işleri müdürü Nureddinden mürekkeb bir heyet, bugün Ankaraya giderek Belediyeye aid işler hakkında Dahi liye ve Nafıa Vekletlerile temas edecektir .Heyet, ayni zamanda Dahiliye VekâIetinin yeni yapacağı belediye teşkilât ve varidat kanun projesi etrafında sorulan suallere, tstanbul Belediyesinin cevabını götürecektir. Izmir (Hususî) Macaristan için limanımızdan 750 ton üzüm ve incir yükleyen Macar bandıralı Tissa vapuru, Çanakkale boğazı önlerinde tngiliz gemileri tarafından yakalanarak Maltaya götürülmüştür. Emtianın iadesi için, alâkadar makamlar teşebbüslerde bulunmuşlardır. Bir Macar vapuru Maltaya götürüldü Zavallı çocuk Izmir (Hususî) Kemalpaşanın Soğukpınar mahallesinde sokakta oynamakta olan Hüseyin kızı 5 yaşında Ayten, Hasan Bodur nammda birinin koşturduğu atın bir tekmesile sokakta can vermiştir. Hasan hakkında takibata başlanmıştır. Belediye Makine ve Sanayi şubesi müdürü Nureddin, Teknik okulu muallimliğine tayin edildiğinden Belediyedeki vazifesinden istifa etmiştir. Mezkur vazifeye bugünlerde bir başkası tayin edilecektir. Belediye Makine şubesi müdürü istifa etti tzmirde pamuk satışları Izmir (Hususî) Pamuk satışları alâkalı ve hararetli olarak devamdadır. Dün 56 62 kuruş üzerinden 1330 balya pamuk satılmıştır. Akale cinsi pamukta son hafta içinde 2 kuruşluk bir yükselme daha olmuştur. Bir dolandırıcılık davası buçuk lirayı cebine indirdiği gibi savuş . tuğudur. Bu işte, Evdoksiyanın annesi Katinaya da «kızkardeşin para göndermeği rica etti» dediği anlaşılmıştır. Mariya ile İshaka müracaatlerinde söyledikleri, «Paristen gelen akrabanız, şimdi limandadır, çıkmak için paraya ihtiyaclan vardır» şeklindedir. Fatihte oturan Lutfi isimli gence de, Edremiddeki ağabeysinin el bise ve palto istediği seklinde müracaatle, bunlan almış, Lutfi, Avram Kurteli aradan birkaç gün geçince Balıkpazannda, sırtında verdiği elbise ile görerek yakalatmıştır. Reis Halil; davacı ve şahidler tarafmdan yüzüne karşı söylenilenlere ne diyeceğini sorunca, Avram Kurtel, şu müdafaada bulundu: Müracaat etmiş olabilirim. Evet, doğrudur. Lâkin, suiniyetim yoktur, hüsnü niyetim vardır. Yunanistandan ve Fransadan gelenlere para götürmek üzere gittimse de, vapura giremedim, on dan veremedim. Yoksa, bunlann gelmiş oldukları ve para istedikleri hakikattir. Elbise ve palto işinde de vaziyet böyle dir. Sırf aldığım şeyleri istiyenlere gö • türmek imkânını bulamadığımdan bura. dayım, şüphe altmdayım. Mahkeme, şahid çağırmak ve bazı cihetleri araştırmak üzere, muhakemenin devamını başka bir güne bıraktı. Bu muhakemede sahidlik etmek üzere mahkemeye gelenlerden Madam Katina, rahatsızdı. Bir aralık rahatsızlığı arttı, su getirildi, tedavi olunarak, kızı tarafından evine götürüldü. Poliste «Bu işi ihtiyac yüzünden yaptım» diyen suçlu mahkemede inkâra başladı Istanbul altıncı asliye ceza mahkemesinde, dün sabah, mevzuu merak uyandıran bir davaya aid muhakemeye baş landı. Avram Kurtel isminde bir delikanlı, mevkuf olarak muhakeme ediliyor. Kendisinin, lstanbulda kadın, erkek, genç, ihtiyar muhtelif kimselere müracaatle, akraba veya ahpab taraflanndan gönderildiği kaydile, guya kendilerine götürmek üzere para veya elbise istediği, te şebbüslerinden bir kısmında muvaffak o larak eline geçirdiği şeyleri içettiği, iddia olunuyor. Dava, bir dolandırıcılık davasıdır. Avram Kurtel, yakalandığı zaman polisçe yapılan tahkikat dosyasmda yazıh ifadesine göre, «zaruret çekiyordum, ihtiyac yüzünden kârlı bir iş düşündüm, bu suretle para kazanmağa teşebbüsle dolan dıncıhk yaptım» demiştir. Mahkemede ise, hldiseyi «polisten korktum da böyle ifade verdim. Yoksa, yaptığım dolandırıcılık değil, müracaat ettiklerime insanî bir yardım, menfaat mukabili olmıyarak iyiliktir» seklinde anlatmış, suçsuz olduğunda ısrar etmiştir. Davaya nazaran, Avram Kurtel, Mariya, Evdoksiya, Katina, İshak ve Lut . fiye bu şekilde müracaatlerde bulunmuştur. Bunlardan bir kısmı davacı, bir kısmı da şahiddir. Dünkü celsede dinlenilenler, kendile rine vaki müracaatleri anlattılar. Tespit olunan vaziyetin bir safhası, Avram Kur. telin Samatyada oturan Evdoksiyaya, «Atinadan teyzen Atina geldi. Limana demır atan vapurda bekliyor. Navlun parası yok da ondan rıhtıma çıkamıyor, yedı Iıra istiyor» dediği, Evdoksiya ile birIıkte nhtıma gelerek, k I2 dan aldığı on iki Uç yangın Dün şehrin muhtelif semtlerinde üç yangın olmuştur. Bunlardan ikisi Beyoğlundadır. Asmalımesçidde Gönül sokağında Sotirinin 44 numaralı mobilya atölyesinde soba borularındaki kurumların tutuşma8i suretile çıkan yangın, İtfaiye tarafın dan söndürülmüştür. Şair Ziyapaşa caddesinde Safa apartımanının 2 numaralı dairesinde oturan seyyar basmacı Onniğin dairesinden de gene soba boruları tutuşmak suretile yangın çıkmış, söndürülmüştür. Kadıköyde Havagazi memurlanndan Ahmed, evvelki akşam Onnik Balıkçıyanın evi önündeki feneri yakmak isterken elindeki ağacm ucundaki gazli paçavra, evin kaplama tahtalarını tutuşturmuştur, Yangın çabuk bastınlmıştır. rihî bh tefrikadan dolayı, Müddeiumu milikçe açılan müstehcen neşriyat dava sına, Istanbul asliye sekizinci ceza mahkemesinde dün sabah bakılmış, hâkim Cemil; tefrikanın vaziyetine dair rapor almak üzere vukuf ehli tayin ettiği Zeki Velidi ile Mükrimin Halile, yazıyı göstermiş, kendileri esaslı surette tetkikle rapor hazırlıyacaklarını söylemişlerdir. Rapor hazırlanacak ye muhakemeye devam olunacaktır. KÜLTÜR İŞLERÎ Derslerin inkitaa uğramaması için... İdarî sebebler müstesna olmak üzere, sene içinde muallim nakli yapılmıyacaktır. Her mekteb idaresi bulunduğu mıntakanın talebe miktarmı gözönünde tutarak nekadar şubeye ihtiyacı olduğunu, buna mukabil kaç muallim istediğini daha sene içerisinden tespit ederek Vekâlete bildirecektir. Bu suıetle mekteblerin muallim kadrolan eylul ayı içinde kat'î bir şekilde taayyün etmiş olacak, mekteb . lerde tedrisata başlandığı zaman açık muallimlik bulunmıyacaktır. Eğitmen kurslarına verilen iyi cins tohumlar Ziraat Vekâleti, eğitmen kurslanndaki tatbikat tarlalannda kullanılmak üzere kurslara geniş mikyasta iyi cins tohum dağıtmaktadır. HeT kursun bulunduğu mıntakalarda kullanılacak tohumluk o mıntakalardaki ıslah istasyonlanndan temin edilmektedir. Broşür davası Broşür meselesi tahkikatından sonra açıln davaya Istanbul asliye yedinci ceza Izmir (Hususî) Bundan iki sene mahkemesinde kânunusaninin 12 nci cucadar evvel Binnaz nammda ihtiyar bir ma günü saat 16 da başlanacaktır. kadın, Halkapınar çayının kenanndaki Eroinoman gene sazlık içinde boğulmuş olarak bulunmuşTahtakalede oturan Ali adlı bir gene, tu. Kadmcağızı öldürmekle suçlu olarak, «îkdam» aleyhindeki müsteh İstanbul asliye beşinci sulh ceza mahke oğlu Seyfeddin yakalanmış ve dünkü mumesince, Bakırköy Akliye hastanesine hakeme celsesinde, iddia makamı, katicen neşriyat davası gönderilmiştir. Sebeb, bu gencin eroino lin idammı istemiştir. Seyfeddinin, para«Ikdam» sazetesinde neşrolunan ve man olduğu ve tedaviye muhtac bulun sına tamaan anasını öldürdüğü anlaşılKemaleddin Şükrü tarafından yazılan ta duğu neticesine vanlmasıdır. mıştır. Karar bugünlerde verilecektir. J Ana katili bir evlâdm idamı istendi işaret memuru koyacaktır. Tozkoparan asfalt yolunun inşasından sonra burası eTürk Hava kurumunun tertib ettiği hemmivet kesbetmiştir. model uçak müsabakasma iştirak etmek istiyen amatörler T. H. K. îstanbul şu besinde Türkkusu Espektörlüğüne mü racaat ederek kayıdlannı yaptırmakta ve Nüshası 5 kuruştur. müsabaka şartlarını ihtiva eden broşür ürkiye Barlc leri almaktadırlar. Hava müsaid olduğu için için takdirde ikincikânunun ilk pazar günü Yeşilköyde yapılacak müsabakada ka Senelik 1400 Kr. 2700 Kr zananlara çok kıymetli hediyeler verileAltı av!ık 750 » 1450 » ceği gibi en yüksek puvan kazanmış olaÜç ayhk 400 » 800 > na da şeref kupası verilecektir.. Bir aylık 150 » Yoktur Gazi köprüsünün iki başına yapılmakta olan mesned duvarlarının çelik direkleri, bir aralık Almanyadan getirileme miş, buralara demir dökme direkler koMuharrem Fevzt TOCAV nulması kararlaşmıştı. Bilâhare bu direkler getirilmiş ve yerlerine konulmuştur. Ancak köprünün seviyesi toprak seviyesinden yüksektir. Doldurulan toprak yığmları çöktüğü için, Gazi köprüsünden otomobillerin geçmesine şimdilik müsaade Izmir (Hususî) Ödemişte, çarşı oredilemiyecektir. tasında feci bir cinayet olmuş, iki kişi Evlerin önündeki tretuvarlar ölmüştür. Hâdise, kan davasından çıkEvlerin Önlerine tesadüf eden tretu mıştır. Bundan senelerce evvel ödemişin varlann yapılması yapı ve yollar kanunu Türkönü köyünden Deli Mehmed oğlu nun 22 nci, Belediye ahkâmı cezaiye ka 45 yaşlarında Mahmud, Halil adında binununun da 62 nci maddesine göre halka rini, Mahmudun oğlu Mehmed de gene aiddir. Bu işe aid malzemeyi Belediye te. Mehmed Gütmez namında diğer birini darik etmekte, masrafmı halktan almak öldürmüşler, katil baba oğullar yakalatadır. Bu husustaki kanun, buna riayet et narak mahkum edilmiş ve cezalarım dolmiyenlerden elli Iira para cezası alınma durmuşlardır. Fakat Mehmed Gütmezin aile efradı bunu unutmamış ve bu ailesını âmirdir. den, Karacaova köyünde oturan Mestan Kad'köy iskelesindeki boş namında on beş yaşında bir gene, Mahmuddan intikam almak için fırsat kollasahava ağac dikilecek mağa başlamıştır. Nihayet Mahmudu oVali ve Belediye reisi Lutfi Kırdar, Kadıköy iskelesi önündeki boş sahaya ağac tomobile binerken görmüş ve çamurluğa dikilmesi için emir vermiştir. Dolma rıh sıçrayarak tabancasını üç defa sıkmıştır, tım bir parça daha yükseltilecektir. Vali, Kurşunlardan ikisi Mahmudun başına isaarsanın etrafına Belediye ve Muhasebei betle kendisini derhal öldürmüş, diğer Hususiyeye aid yeni binalar inşasım da bir kursun biraz ileride duran sekiz yaşında Ali Rıza oğlu Nedim namında zavallı istemiştir. ve masum bir çocuğa rast gelerek onu da cansız bir şekilde yere sermiştir. Katil yaIskeleden düşen işçiler Eyübde Bahariye caddesinde yeni in kalanmıştır.. Mestanın, bir teşvikle bunu şa edilmekte olan kadife fabrikasında yapmış olmasmdan da şüphe edilmekte çalışan sıvacı ustalanndan Yuvanla ömer, ve tahkikat ona göre derinleştirilmektedir. dün çalıştıkları iskele üzerinden düşerek muhtelif yerlerinden yaralanmışlardır. İş Şişhane yokuşu başına işaret çiler, Alman hastanesinde tedavi altına memuru konulacak alınmışlardır. Belediye, Şişhane yokuşu başına bir Gazi köprüsünden otomobiller bir müddet daha geçemiyecek Ödemişte kan davasm' dan feci bir cinayet Model tayyare müsabakası Cumhuriyet Abone çeraıtı