24 Aralık 1939 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

24 Aralık 1939 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

24 Birincikânun 1939 Finlerin biiyiik muvaffakiyeti OTOMOBİLLERİ İÇİN {Baş tarafı 1 tnci sahifede) kumetin merkezi olan Teriuki kasabasını şiddetle bombardıman etmişlerdir. Rus tayyareleri de cenubî Finlandiyada yedi şehri bombalamışlardır. Londra, 23 (a.a.) Havas ajansı bildiriyor: Finlandiya askerî harekâtını idareye memur Leningrad mıntakası başkumandanı General Meredzof un azledildiğine dair haberler, Moskova tarafından henüz doğrudan doğruya teyid edilmemektedir. Bu haberin Moskova salâhiyettar mahfillerinden çıktığı söylenmekte ve Stalin tarafından verilen karara sebeb olarak General Meredzof un, kâfi derecede hazırlık yapmaksızın bir yıldırım harbine teşebbüs etmiş olması gösterilmektedir. Daily Telegraf gazetesinin Moskova muhabiri, Generalin bundan iki gün evvel izahat vermek üzere Kremline çağınldığını söylemektedir. CUMHURIYET PAZAPDAN PAZAPAI Hitlerin emirleri Finlerin zaferi Ticaret vekilimizin soyadı Matmazel saat Terim ne demek? Yazan: SERVER BEDt Hitler'in emirleri nını arayacaktı. Böyle zannedenlerin hayreti bizimkinden çok daha fazla olsa gerek. Ne Rusların üç günde Helsinki'ye, ne Finlerin üç ayda Moskovaya dayanacaklarını zannedenlerden değildik; gene de mucizelere inanmıyoruz; ve lâkin Finlerin bu mukavemetini cinlerin tabiat üstü yarifetlerine benzetmekten de kendimizi alamıyoruz. Eğer dostumuz Sovyetler, bazı mübalâğacıların iddia ettikleri gibi Leningradı, hatta Moskovayı Finlere vermek zorunda kahrlarsa onları milliyet r\n' carnh. diveceğiz! Traınvayda kulağıma calmmıştır: Ticaret Vekili Nazmi Topçoğlu niçin «Topçu oğlu» soyadını almış? Belki babası as kerdir ve topçudur. Belki de ailesinın soyadı eskidenberi Topçu oğludur. Olabilir. Niçin Merak ettim. Soyadı neden Topçu oğludur, bilmiyorum ama, ihtikârı topa tutmağa başladiğım görüyorum. Şimdiden isabetler vâki olmaya başladı. Matmazel saatten haberiniz var mı? Ben de yeni öğrendım: Telefonda (35) rakamlarım çeviriyor sunuz, bir kadın sesi, size saatin kaç olduğunu dakikalarına ve saniyelerine kadar haber veriyor. Meğerse bu bir plâkmış, Londrada doldurulmuş, otomatik olarak ışliyormuş. Nekreler buna Matmazel saat diyorlar. Ne kolaylık! Telefon santralına bari bir de «Madam barometre» oturtsalar da bize havayı haber verse... Son gazete havadislerini bildiren bir «Matmazel gazete» de ihdas edilebilir. Fakat bunlar gramofonla dolmaz; canlı madamlar, matmazelleı lâzım. Telefon Umum MüdÜTİüğü, saatin kaç olduğur.u söyleyecek kadar bile türkçesi düzgün bir kadın bulamami'j ki gramofon usulüne başvurmuş. Bizim Ankara Radyosu, da telefondan ders alarak, hiç değilse muayyen ve sabit cümleleri söyelmek için bir «gramofon spiker» usulü ihdas etse, birkaç kelime olsun düzgün türkçe dinlemiş oluruz! TAKSİ «Dolmuşa bir adai»üsulü Neticeyi tahmin ediyoruz: Bu şekilden ne müşteri, nede şoför memnun kalacak, Istanbuldan Beyoğluna giden tek yolun tıkanması da ayrı bir derd.. Yazan: Salâhaddin Güngör Rus kumandanı azledildi lar tarafından terkedilmiş ve soğuktan donmuş tanklarla doludur. Salla bölgesinde Sovyet kıtaatımn zayiatı müthiştir. Bir Fin tebliğine göre Ruslar, 30,000 ölü ve yaralı bırakmış lardır. Helsinki 23 (a.a.) Havanın oldukça güzel olmasına rağmen, bugün Helsinkide hiçbir tehlike işareti verilmemiştir. • Dün on kadar Rus tayyaresi Helsinki banliyösüne bomba atmışlardır. Hasar azdır. Keza beyannameler de atılmışsa da bunlar denize düşmüştür. Bu baskınlar esnasında iki düşman tayyaresi düşürülmüştür. Hango'da iki defa tehlike işareti ve rilmiştir. On bir Rus tayyaresi bomba atmış, iki sivil yaralanmıştır. Diğer taraftan Karis üzerinde uçan tayyareler Ku sinnen hükumetinin bir beyannamesini atmışlardır. Bu tayyareler ayni zamanda trenleri mitralyöz ateşine tutarak kaKomünist hükumeti erkânı idatn sivil ve çocukları yaralamışlardır. dın Rusların yaptığı hava taarruzu Ticaret Vekitimizin soy adı edilid Kıyıdan kıyıya «dolmuşa bir adam...» ticaretini yapan eski kayıkçılara, karada yeni bir rakib çıktı: Taksi şoförleri... Artık köşebaşlannda ikide bir yolumuzu kesecekler: Buyrun bayım... Şişliye on kuruş!.. Hele iş, bir de rekabete dökülecek olursa, seyredin çeşid çeşid çığırtkanları: Tramvay römorklarında tahta kurusu gibi ezilme tıknaz bayan... Arabanm böylesi... Yedi buçuk kunışa Taksim! Hani ya, Taksime var mı giden? Altı kuruşa Taksim dedik! Benzine mi, şoförün gündeliğine mi, arabanın masrafına mı, eskime payına mı, Belediye cezalarına mı?.. On kuruşa Şişliye götürüyoruz baylaTİ.. Derken müştereken kiralanacak otomobillerin etrafında grup grup toplantılar... «Sen bineceksin, ben bineceğim!» çekişmeleri... Fazla müşteri almak kaygusile hemen de kucak kucağa oturtulan yolcular arasmda anlaşamamazhktan, yahud da şu veya bu sebeblerden doğan kimi sürekli, kimi süreksiz kavgalar... Araba sürücülüğünden mütekaid ihtiyarm uzaktan manalı bir baş sallayışı: Şu şeytanarabalannm da iki paralık haysiyeti kalmadı ya... Parası olan da biniyor, olmıyan da... Nerdesin benim baklakın beygir?.. Sizin kel ahretlikle komşunun sümüklü beslemesi arasında bir konuşma: Dün gene izin günümdü, Taksime kadar gidip geldim. Tanıdıkları filân görünce otomobilin içinden sağa sola selâm sarkıtması hiç de fena olmuyor! Tramvay vatmanı, «dandan» ını öttürerek giderken her rastladığı yaya yolcunun öniinde boyun kınp duracak: Otomobilden daha çabuk gitmezse para yokl Bu arada dedikoduculara da sermaye çıkacak: Herif galiba miras yedi... Baksana otomobilden aşağı inmiyorl Ne diye insin... Dolmuşa bir adam. Lâzım! Gece, sinema kapısında iki şoför: Biz kapıları dolmuşa açtıktan sonra kibar müşterilerin hepsi kaldırıma döküldü. Neden? Otomobile binmekten utanıyorlar galiba. Işin zabıtaya taalluk eden tarafları da bulunacak. Meselâ, karanlık bir sokağın başmda şuna benzer feryadlar duyacaksınız: Eyvah! Saatimî çalmışlar... Bire aman... Para çantam yok... Tabiî nekadar geçmişi ve geleceği bozuk varsa, el ayak çekildikten sonra ikisi üçü bir olup bir otomobil peyleyecekler. Gözlerine kestirdiklerini de arabanın içine attılar mı tamamdır keyifleri... Kısa günün kârı marfum ya, ne vurabilirlerse artık... Saat mi olur, yüzük mü olur, para mı olur... Dolmuşa taksi seferleri şehrin içine yayıldıktan sonra oto kalabalığından yol bulup da geçebilene aşkolsun. Meselâ Karaköye geleceksiniz. Zınk! bir duraklama... Önünüzde kıyamet gibi araba var. Aksi gibi işiniz de acele... Zaten acele işiniz olmasa, tramvay neyinize yetmezdi... Bre şoför! Çek şu arabayı biraz ileriye... Kabil değil bayım; önümüz dolu. Bu tramvaylann hepsi geçecek ki biz de yol bulup ilerleyelim. Peki ama, biz tramvaydan sonra yerimize varacaksak otomobile niçin bindik! ??... Sabaha karşı, işkembeci dükkânında iki ahpab çavuşlar arasında bir muhavere: Nasıl dolmuşa müşteri? Karmca gibi... Demek kazanc yolunda?.. Yok canım... Araba doluyor sadel Keseler dolmalı ki iş olsun. Altmış kuruşa Şişliye yolcu taşı da gör hayrını... Neticeyi biz şimdiden kestirmekte güçliik çekmiyoruz: Dolmuşa muştefi usulü ne müşteriyi memnun bırakacak, ne şoförü. Istanbuldan Beyoğluna giden tek yolun tıkanması da ayrıca bir derd. Sıcak ve rahat bir otomobil içinde seyahat edebilmek için yedi buçuk kuruş yerine on beş kuruş vermeği göze alacak pek çok kimseler çıkacağını tahmin ediyoruz. Bilhassa acele işi olanların, otomobili tercih edeceklerine şüphe yoktur. Fakat, taksi seferleri bu defa da o kadar çoğalacak ki en seri nakil vasıtası hizmetini ayaklarımıza gördürmeğe başlayacağız! Menziline tramvaydan daha geç varan veyahud en erken tramvayla atbaşı beraber yürüyen birt arabaya bu devirde otomobil değil, öküz arabası derler. «Dolmuşa adam» alan taksilerin daracık yollarımızda seyriseferi bir kat daha güçleştirmelerine mukabil, şehir halkına nasıl bir istifade temin edeceklerini gerçekten merak ediyoruz. Stokholm, 23 (a.a.) Havas: Teeyhaberi veriyor yüd etmiyen bazı şayialara göre FinlanHelsinki 23 (a.a.) Bugünkü Finlandiya demokrat ve halk hükumeti erkânı, Sovyetler tarafından tevkif olunmuş, hat diya tebliği: Kareli berzahında gündüz nispeten süta Kuusinen idam edilmiştir. kunetle geçmiştir. Bir Finlandiya mukabil Yeni bir propaganda taarruzu esnasında, beş Sovyet tankı Londra, 23 (a.a.) İki gündenberi, tahrib edilmiş, bir miktar mitralyöz ele Isveç aleyhinde endişe verici propagangeçirilmiştir. Ladoga gölünün şimalinde dalar işitilmektedir. News Chronicle gabir Rus taarruzu kolaylıkla defedilmiştir. zetesi propaganda ajanlarının Fransa ile Aglajervi bölgesinde üç gündür devam Ingilteıe tarafından, Almanyanın çember içine aıınmasına devam maksadile ve Fin eden muharebe dün gece Sovyet kıtaatılandiyaya yardım bahanesile Isveç'te vc mn tam hezimetile nihayet bulmuştur. Bu Norveçte üsler teminine çalışıldığı iddid bölgedeki Sovyet kıtaatından bir kısmı muhasara edilmişti ve şiddetli mukavesını ileri sürmektedirler. tnet etmekte idi. Bunların büyük bir kısHelrinki tekrar bombalandı mı imha edilmiştir. Ve Finlandiya kıtaatı Helsinki, 23 (a.a.) Reuter ajansı ileri hareketlerine muzaffer bir surette bildiriyor: Bir Sovyet tayyaresi, dün ak devam etmektedirler. Şimdiye kadar ahşam, bir kar fırtması esnasında, Helsinki nan ganimet arasında: 8 tank, 8 tank tahüstüne 1 5 bomba atmıştır. Sadece bir a rib topu, bir miktar mitralyöz vardır. tölye harab olmuştur. tnsanca zayiat yokAglajervi muharebesinde Ruslar 3000 tur. ölü ve 600 esir vermişlerdir. Salla bölgesinde Finlandiya kıt'aları Rusların zayiatı evvelki gün mukabil taarruza geçmiş Amsterdam, 23 (a.a.) Röyter ajansı bildiriyor: Moskovaya kadar gelen lerdi. Bu kıt'alar ileri hareketlerine de şayialara göre, Kızılordu, Finlandiyada vam etmektedirler. En yukarı şimal mıntakasında kayda 25,000 nefer zayiat vermiştir. Ayni şayiadeğer bir hâdise olmamıstır. lara nazaran yaralılann, hstlrın ve kçanDanimarkadan Finlândiyaya gideların sayısı da 35,000 dir. Finlandiya resmî tebliği zafer Ankara muhabirimiz Mekki Said Esen bildiriyor: «Burada ısrarla dolaşan bir şayia var: Hitler in emrile evvelâ Graf von Spee'nin, sonra da kumandanının intihar ettiğini biliyorsunuz. Cenubî Amerikadan buraya gelen bir rivayete göre, intihar eden kumandanın ruhu, Hitler'in huzuruna çıkaak sormuş: « Baska bir emriniz var mı üstad? «Hitler elile bir işaret yapaTak: « Rüyama girme, başka bir şey istemem! demiş. «Ruh bu emre de itaat ederek dışan çıkarken, Hitler arkasından bağırmış: « Git, Ingiliz Bahriye Nazırının rüyasına gir! Matmazel saat Finlerin zaferi Rus ric'ati artıyor Amsterdam, 23 (a.a.) Havas ajansı bildiriyor: lyi bir kaynaktan alınıp Norveç ve Isveçten Helsinki'ye gelen haberler, uzak şimal cephesindeki Rus ricatinin, hakikî bir felâket denecek nispette arttığını göstermektedir. Ruslar, kaçarken, mühim miktarda malzeme terketmektedirler. Tallinn 23 (a.a.) Şimdi tamamile donmuş olan Leningrad, Kronstadt ve Buga limanlarının işe yaramıyacak bir hale gelmeleri üzerine Sovyetler Birliği, daha ziyade Estonya limanlarından istifade etmektedir. Helsinki, 23 (a.a.) Finlandiya ordulan Başkumandanı Mannerheim, orduya hitaben gönderdiği Noel mesajında ezcümle şöyle demektedir: «Bu imtihanm sonuna kadar gitmîyecek olursak, içimizden hiçbirinin ne ocağı, ne yurdu, ne hürriyeti, ne de yuvası kalacaktır.» Rus limanları dondu Fin mareşalımn mesajt Harb ilkbaharda bitecekmiş Londra, 23 (a.a.) Daily Express gazetesinin Amsterdam muhabiri gazetesine şu telgrafı göndermiştir: «ltimada şayan bir membadan öğrenildiğine göre Ruslar ilkbahara kadar Finlandaya karşı yaptıklan harekâtı durdurmağa karar vermişlerdir.» Rus tebliği c Moskova, 23 (a.a.) Leningrad ve civannda 1 00 kilometrelik bir saha dahiDün akşam Lâlelide Ahmedşuayib solinde gece ışıklar maskelenecektir. kağında 8 numarah eve hırsız girmiştir. lsveç gönüllüleri Sokak kapısma anahtar uydurmak suretiStokholm, 23 (a.a.) Ikinci bir lsveç le eve dahil olan hırsız, ev sahibleri bir odada yemek yerlerken antredeki port gönüllü kafilesi buradan Finlandaya hamantoda asılı bulunan üç pardesü ile bir reket etmiştir. kostüm, iki eşarp çalmış, kaçmıştır. Holandalı gönüllüler Kostümün cebindeki bir Zenit saatile Amsterdam, 23 (a.a.) Prens Beriçinde 8,5 lira bulunan bir cüzdan da benard, dün kıtatı teftiş etmiştir. Diğer ciraber götürülmüştür. hetten Holanda gönüîlülerinden mürekBeyazıd polis merkezi tahkikata el keb ilk kafilenin Finlandaya hareket ettikoymuştur. Hırsızın bugün yakalanması ği haber verilmektedir. muhtemeldir. Dün akşam Lâlelide bir eve hırsız girdi Moskova, 23 (a.a.) D. N. B. ajansı bildiriyor: Leningrad askerî mıntakası SALÂHADDİN GÜNGÖR erkânıharbiyesi tebliğ ediyor: 22 kânunuevvelde iş'ara değer bir şey olmamıstır. Rusyada ışıklar söndürülecek Kopenhag 23 (a.a.) Büyük bir Danimarka ticaret evi memurlarına yaptığı tebligatta Finlandiya ordusuna kaydedilmek isteyenlere orada kaldıklan müddetçe maaşlarını tam olarak vereceğini ve sakat olarak döndükleri takdirde de Finlerin zafer haberleri geliyor. vaziyetlerinin nazarı itibara alınacağını Bunlar Fin mi, cin mi? Sovyet askerbildirmiştir. lerinin ağızlarmdan girıp burunlanndan Finlândiyaya yardım edecek mı çıkıyorlar? Şimdilik dünyanın parmağı ağzındal Finlandiyanın mukavemeti memleketler Cenevre, 23 (a.a.) Şimdiye kadar Finlerin kuvvetine mi, Rusların zaafına sekiz muntelif memleket Finlândiyaya mı, yoksa her ikisine de mi işaret? Gerçi biz Avusturyamn Almanyaya ilmüzaheret meselesi hakkındaki tasavvurhakından, Polonyanın istilâsına kadar gelarını Milfetler Cemiyetı Umumî Kâtibîne bildirmiştir. Arjantin, Ekuvator, Haiti, çen yıllar içinde, bir devletin dünya haPeru, cenub Afrikası Birliği, Bolivya, Ve ritasından silinmesi için bir kaç gün, nihayet birkaç hafta kâfi geldiğini görmenezuella, Meksika. Bu memleketlerin hepsi assamblenin ğe alıştık; belki bunun için Finlerin mukavemeti bize büsbütün hayret veriyor. teşebbüsünü tasvib etmişlerdir. Bazılarımıza öyle gelmişti ki, 1 70 milyonluk Sovyetler Birliği, üç buçuk milyonluk Kömür havzasına giden Finlandiyanın kanını bir kadeh votka gimeb'uslarımız bi iki dakikada içecekti; fakat sarhoş olZonguldak 23 (a.a.) Maden hav ması için bu kadarı kifayet etmiy<:ceği için, zamızda tetkikat yapmak üzere I 1 kişi kadehini dolduracak başka milletlerin kalik bir meb'us kafilesi şehrimize gelmişler, istasyonda Vali, Parti, Halkevi ve Belediye reisleri, idare reisleri, bütün KaramürseMe zeytincilik millî teşekküller mümessilleri ve müessekursu seler direktörleri ve kalabalık halk taraIzmit 23 (a.a.) Zeytinciliğin inkifından hararetle karşılanmışlardır. Vluhterem misafirlerimiz, hükumeti, Partiyi şafı ve randımanının artırılması gayesıle ziyaret etmişler, öğleyin şereflerine Par Ziraat Vekâleti tarafından Karamürsel tide bir ziyafet verilmiştir. Öğleden son kazasında zeytinci halka mahsus olmak ra maden dairesine ve maden mmtaka üzere bir zeytincilik kursu açılmıştır. Bu larına giderek incelemeler yapmışlardır. kursta zeytin ağaclarının fennî bakım, Akşam Ereğli kömür işletmesinin ziyafe yetiştirme ve aşılama usulleri mıntaka tinde bulunmuşlar ve saat 22 de Halke zeytincilik mütehassısı tarafından göstevinin umumî toplantısında bululnan mi rilecektir. safirlerimiz sevincle karşılanmışlardır. Almanya kömür ihrac Halkevi reisi Ahmed Gürelin hitabesinetmiyor den sonra meb'us Bayan Nakiye Elgün Kopenhag 23 (a.a.) National Tive Ibrahim Bozkurt Zonguldaği ve Zonguldaklıları taltif ve takdir eden konuş dende gazetesinin Berlin muhabiri Almalar yapmışlardır. Doktor Aziz, nüfus manyanın bugünden itibaren Belçikaya siyasetimiz hakkında bir konferans ver kömür ihracatım tatil ettiğini bildiriyor. miş ve sinema gösterilmiştir. Meb'usları Bu tedbirler Belçika tarafından Almanmız bugün tetkikatlarına devam edecek yaya demir ihracatının durdurulmasına mukabele olarak ittihaz edilmiştir. lerdir. cek gönüllüler Terim ne demek? Talebe Terim ne demek efendim? Öğretmen Istılah demek ya! Talebe Biliyorum, bu kelimenin aslı türkçe mi? Öğretmen Değil mi ya? Besbelli: Ter terim. Yani «benim terim». Talebe Ne münasebet, efendim! Öğretmen Bu mübarek terimleri bulanlar, ararken çok terlemişlerdir de ondan oğlum! SERVER BEDt Almanlar «Sarı kitab» a itiraz ediyorlar Berlin 23 (a.a.) Resmen tebliğ edilmiştir: Fransız hükumeti, uzun müddetten sonra harbe takaddüm eden hâdiseler hakkında bir sarı kitab neşretmiştir. Bu kir tab batı devletlerinin harbden mes'ul olduklarını teyid eylemektedir. Bu koleksiyonu teşkil eden vesikalar tamamen indî ve hatalı bir surette seçilmiş olmakla beraber, gene de batı devletlerinin Polonyayı yolundan çevirmek için hiç birşey yapmamış olduklarını göstermektedir. Polonya sovinizminin taarruz arzusuna ve Alman ekalliyetlerine karşı şiddet hareketlerine ki bugün bütün dünyaya malumdur Almanyayı meşru müdafaaya sevk suretile çemberleme harbine vesile teşkil etmek batı devletleri tarafından müsamaha ile karşılanmıştır. Bugün söylenecek nutuklar Berlin 23 (a.a.) «D. N. B.» 24 kânunuevvelde 19,30 da, askerler tarafından Noel'in tes'idi için yapılacak bir merasimde başkumandan General von Bravchitoch bir nutuk söyliyecek ve bu nutuk radyo ile neşredilecektir. Berlin 23 (a.a.) (D.N.B.) Führer'in muavini Rudolf Hess pazar günü saat 21 den 21,20 ye kadar Noel nutkunu söyleyecek ve bütün Alman radyoları bu ni'tku neşredecektir. İnanlı hârası genişletiliyor J İtalyan gazetelerinin neşriyatt Stokholm, 23 (a.a.) Alman lsveç ticarî müzakereleri sona ermiştir. Neşredilen bir tebliğde bildirildiğine göre Berlinde 11 ile 22 ilkkânun arasında creeyan eden müzakereler aşağıdaki hususat hakkında bir itilâfla neticelenmiştir: 1 İki memleket tebaası ve hususî şirketleri arasındaki ticarî muameleleri ve istikrazlann tanzimine dair akdedilen Alman lsveç muahedesinin temdidi. Ruslar 30,000 kişi zayiat verdiler 2. 1940 senesinde Alman ve lsveç Helsinki 23 (a.a.) «Reuter» şimal eşyalarının mübadele şartları hakkındaki ve doğru şimal cephelerinde muzaffer muahedenin temdidi. Fin kıtaatı tarafından takib edilmekte olan Rus kuvvetleri ricatlerine devam et lsveç gazetelerinin neşriyatı mektedirler. tenkid ediliyor (Hususî) Tekirdağında hayvan neslini ıslah maksadile Norveç hududundan gelen haberlere Stokholm 23 (a.a.) Kabinenin evvelce yaptırılan İnanlı hâralarına ilâveten bu sene de (9967) liraya bir göre, Petsamo koridorundaki Sovyet or dünkü toplantısında Kral, dış politika sainek doğum ahırile memur evleri ve hâra müştemilâtınm su ihtiyacmı karşı dusu da Finlandiyalılar tarafından püs hasındaki matbuat serbestisi hakkında lamak üzere (3119) lirava bir su şatosu yaptınlmış ve bu iki inşaatm kat'î kürtülmüştür. Ruslar takib edilmektedir. bazı takyidata dair bir kararname neşkabulü bu hafta icra edilmiştir. Hoyen Jaervi cephesinde yollar Rus retmiştir. Roma, 23 (a.a.) Stefani: Roma gazeteleri, üç dört sütunluk başhklar altında Rus Fin harbi hakkında haberler neşretmekte ve bütün cephelerde yapılan Fin mukabil taarruzlan neticesinde Rusların uğradığı hezimeti tebarüz ettirmektedirler. İtalyan gazetelerinin sureti mahsusada göndermiş oldukları muhabirler, darmadağınık bir vaziyette ric'at eden Rus yürüyüş kollarmdan ve bunlan takib eden kayaklı seri Finlanda müfrezelerinden bahsetmektedirler. Bothnie körfezine giden yol, şimdi pek ağır zayiata uğrayan Sovyet kıt'alanna kapanmıştır. Haber verildiğine göre yalnız Taipel mıntakasında Ruslar muharebe sahasmda 5000 ölü bırakmışlardır. Izmir 23 (a.a.) Belediyerin inşa ettirmekte olduğu çocuk hastanesi tamamlanmak üzeredir. Bu müessese en son sistem teşkilâta ve tesisata sahib clacaktır. Belediyenin havagazi fabrikasında yapılan genişletme işleri de sonuna gelmiştir. Belediye riyaseti havagazi işletmesinde yapılacak tasarruflarla ücretin nihayet 5 kuruşa tenzilini istihdaf etmektedir. İzmirdeki çocuk hastansi Rus Japon ticaret müzakereleri Amsterdam 23 (a.a.) Sovyetler Birliğile Japonya arasında bir ticaret muahedesi akdi için yapılacak müzakerelerin, 10 kânunusanide Moskovada başlayarcağı Moskovadan teyid edilmektedir. îsveç Alman ticaret muahedesi Londra 23 (a.a.) Mısırla tngiltere arasında kaybolan Ingiliz tayyaresipde 6 yolcu bulunduğu haber alınmıstır. Yolculardan sağ kalanlar bir Ingiliz gemisi tarafından kurtanlmıştır. Bunlar Maltaya sevkedileceklerdir. Tayyarede bulunan diğer 5 yo'.cunun akıbeti hakkında bir haber alınamamıştır. Gazeteler, İtalyan makamları tarafından yapılan araştırmalardan bahsetmekte ve bu araştırmaların kıymetini tebrüz ettirmektedirler. Akdenizde kaybolan Ingiliz tayyaresi Varşova sefirimiz Angers'te Paris 23 (a.a.) «Stefani» Türkiyenin Polonya sefiri, Polonya hükumetinin Angers'de bulunan merkezine bugün vasıl olmuştur. Halihazırda Polonya hükumet merkezinde Fransa, Ingiltere, Amerika, Türkiye büyük elçilerile ÇekoSlovakya orta elçisi bulunmaktadır. Tehdid savurmuş! Nuruosmaniyede oturan Mehmed is minde biri, geçimsizlik yüzünden karısı Siranuşla kavga ederken sövdüğü ve «seni öldüreceğim» diye tehdid savurduğu i'ddiasile meşhud suç kanununa göre Sultanahmed üçüncü sulh ceza mahkemesine verilmiş, dün sabah muhakeme edilerek, dava karara bağlanmıştır. İddiaya göre, Mehmed, karısı Siranuşu kavga sırasında evdeki bir odaya kapatmış, kapıyı kilidlemiş, bu suretle dışarıya çıkmasına da mâni olmustur. Hâkim Münib; tehdidi adiyen tehdid şeklinde sabit görmüş, bu suretle tehdidden ve sövmekten, ) 0 gün hapis, 1 lira para cezası ödemek kararı vcrmi§ür. Sofya 23 (a.a.) Kral Boris, kalabalık bir heyetin başında bugün Moskovaya hareket edecek olan Maliye Nazırı Bojiloffu kabul etmiştir. Nazırın riyasetinde Moslctovaya gidecek olan heyet Sovyetler Birliğile Bulgaristan arasında bir ticaret ve seyrisefain muahedesi akdi için müzakereye başlayacaktır. Bulgar heyeti Moskovaya gitti