28 Aralık 1939 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

28 Aralık 1939 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

CUMHURİYET 28 Birincikânun 1939 ( Şehir ve Memleket Haberleri ) ADLİYEDE VE = MAHKEMELERDE Ficaret şirketlerinin Akif ihtifali Dün bir müessesenin kaDünkü celsede hararetli münakaşalar oldu, ölen patılmasma karar verildi Ihtikârla mücadele komisyonu, kadının varislerinin vekili, ikinci vukuf ehli toplantı yaparak yüksek fiatla satışdün bir ve ihtikâr işleri etrafında tetkiklerde bulunraporuna şiddetli hücumlarda bulundu muştur. Toplantı esnasında bir levazımatı Tedbirsizlik, dikkatsizlik, seyrüsefer nizamlarına riayetsizhkle Sıdıka isimli bir kadının ölümiine sebeb olmaktan suçlu Dr. Profesör Orhan Unalın muhakemesine, ıstanbul Asliye Dördüncii ceza mahkemesinde dün akşam devam edildi. Meşhud suç kanununa göre bakılan bu davanın dünkü muhakenıe celsesi çok hararetli oldu, ölen kadının varislerinin vekili, ikinci keşifle verilen vukuf ehli raporuna şiddetli hücumlarda bulundu. Celsede davacı vekilinden başka, Orhan Unalla iki avukatı hazırd'lar. önce, Belediye makine şubesi müdürlüğünden vâki istilâma gelen cevab okundu. Bunda, 1930 da hazırlanan Belediye seyrüsefer talimatnamesinin 80 inci maddesinde, şehir dahilinde otomobillere saatte 20 kilometre sür'at gösterildiği, lâkin zamanla görülen terakkiyata ve artan emniyet tertibatına göre, Belediyece saatte 36 kilometre sür'at teamülü kabul edildiği ve yağışh havada, yağmurda sür'at hususuna gelince, bunun da nakil vasıtasını idare edenin göreceği lüzum ve zarurete bağll olduğu yazılıydı. Teşrinisaninin 21 :nde, 932 plâka sayılı hususî otomobilile Fatihten Edirnekapıya giderkeo, Malta çarşısında I 38 numaralı direğin yanında, yolun solundan sağına geçen Sıdıkaya çarpan Orhan Ünalın bu kazadaki vaziyeti hakkında verilen ikinci rapora şiddetle hücum eden varislerin vekili Profesör Cevdet Ferid; bu raporun fen ve ınantık bakımından sakat bir rapor olduğunu söyledi ve hücumlannı, 5 maddelik raporun her bir noktasında teksifle, bu arada şöyle dedi: Ben de otomobil kullanmm. Yapılan bu keşifte hazırdım. Edjndiğim kanaat, eğer suçlu, dediği gibi otomobilini yavaş sürseydi, bu kazanın olmıyacağı merkezindedir. Ve keşifteki vaziyeti gören herkesin de, benim bu kanaatime iştirak etmesi, fenne ve mantığa uygun olmak lâzım gelir. Keşiften şu anlaşılıyordu ki, suçlu, o gün otomobilini en az, saatte 50 kilo metreden fazla sür'atle sürmüştür. Ve bundan dolayıdır ki kaldırım kenarında o kadıncağızı çiğnememek için, otomobili durduramamış, yapılması gerek fren manevralarını yapamamıştır; zaten, kendi sinin boyuna korna çalmış olması da, dedığim gibi sür'atli gittiğini gösterir. Çünkü, normal gidişte, korna çalmağa hacet kalmaz. Raporda, keşfe göre suçlunun 30 kî lometrc sür'atle gittiği yazılı olduğunu gördüğüm zaman, şaştım doğrusu; hal buki, bu ikinci keşifte yapılan üçüncü tecrübede, otomobili süren doktorun yanma oturan amatör şoför avukat Kenan Ömer, otomobilden inince, kendisine sormuş, «şimdiki sür'at, 40 kilometre kadar vardı» cevabmı almıştım. Sonra, ehlivukuf heyetinin raporunda, sür'ati 30 a inmiş görünce, şaşmakta haklıyım. Keşifle raporun yazılması arasında geçen zaman, o kadar kısadır ki bu zamanda sür'at derecesinin bu kadar unutulmuş olması, hayrete değer! Diğer taraftan, ehlivukuftan Belediye mühendisi ve Şoförlük mektebinde muallim Beşir, keşif yerinde bu üçüncü tecrübe yapılırken, otomobilin medrese duvarı kenarında du ranlar üzerine sevkini müteakıb, yeni bir kaza geçiştirilince, «doğrusu şoförlükte meharetini ispata yeter» diye Orhan Ünal hakkında mütalea beyanla, daha ra porunıı vermeden, boş bulunarak, reyini ihsas etmişti. Buna da itiraz etmekte haklıyım. Üzerinde durulması gerek bir cihet de, raporda durak yerleri civanndaki 50 metrelik sahada olabilecek kazalardan dolayı şoförlerin mes'ul tutulamıyacağı, zira, durak yerlerine yaklaşan şoförlerin, bütiin dikkatlerini durağa çevirmek za ruretinde bulunduklan mütaleasıdır. Eğer belediye bu esası umumî bir kaide olmak üzere benimserse, artık her durak yeri etrafındaki 50 metrelik saha, birer kaza, belâ geçidi halini ahr. Artık şoförler, oralarda ahaliye hiç mi hiç aldırış etmez, sürüp geçerler. Bana öyle gehyor ki muayyen bir yere bakan herhangi bir kim senin rüyet ufku, ayni zamanda etrafıdır; yalnız gözlerini üzerine diktiği noktayı görmesi, kâfi sayılamaz. Herkes de, ayni zamanda etrafını görebilir. Bu arada, ehli vukufun mütalealarının, bize ve mahke meye malum olmadan şayi ve neşriyat sahasına intikal etmiş bulunduğu nokta sında da duruyorum! Hulâsa, meşhur Garonun dediği gibi, ehli vukuf raporlan, iki türlü tefsire müsaid, iki tarafı da keser bir kılıc gibidri. Hâkim, hükmünde mutlaka bununla takyid edilmiş sayılamaz; takyid esas olursa, hükmünü ehli vukufa bırakmış ve kendi takdir hakkım terketmiş, demektir. Yeniden keşif için müekkilim keşif parası verebilecek vaziyette bulunmadığından, bunu istemiyor, ancak, ehli vukufun celbile mahkemede şahid Şerife hazır bu lunduğu halde, rapor üzerinde tetkikat yapılmasım istiyorum. Buna karşı, Orhan Ünalın avukatları mukabil hücuma geçerek, raporun sara hati karşısında sözü uzatmağa mahal olmadığını, bir hüsnü talih eseri olarak bu işte tamamile mütehassıs ehli vukufla karşılaşıldığını, raporun başından sonuna kadar mükemmel olduğunu, ileri sürülen itirazlann şahsî kanaat ve faraziye mahiyehnde bulunduğunu söylediler. Müddeiumumî muavini Necati, tahki katın tevsiine lüzum olmadığı mütalea sında bulundu, hâkim Bürhaneddin Ö en, tahkikatın tevsiini red kararı verdi. Bunun üzerine müddeiumumî muavini, esasten mütaleasını beyanla, bu araAa rapora istinad ederek, Sıdıkamn kendi ihtiyatsızlığına kurban gittiği neticeslni çı kardı ve «Orhan Ünalın beraetini iste rim»» dedi. Mahkeme, taraflar şahsî iddia ve müdafaa yapmak üzere, muhakemenin devammı 4 kânunusani perşembe saat 15 e bıraktı. O gün karann da bildirilmesi kuvvetle muhtemeldir. inşaiye müessesesinin seddine karar verilmiştir. Karar bugün tasdik edildikten sonra müessese seddedilecektir Siyasî icmal Finlerin zaferi inlandiyanın sevkülceyş cihe* tinden en mühim yerleri ve li manlarile adalarının Sovyetler Birliği devletine bırakılması için Moskova ükumetinin yaptığı siyasî tazyıklere Finler metanetle mukavemet etmişlerdi. Bu mukavemeti kırmak için üçüncü enternasyonalin bir şubesi olarak Leningrad'm yanıbaşındaki hudud üzerinde Moskovanın teşkil etmiş olduğu komünist hükumetine yardım bahanesile Kızılordu Fin körfezile şimalî kutub okyanusu ara sında bin küsur kilometrelik umumî bir cephe ile Finlandiyanın üzerine bir çığ gibi hareket etmişti. Bütün dünya Almanlarla Ruslann Lehistanın üzerine yapmış olduklan harekete bakarak Finlandiyanın da pek çabuk ezilip istilâ ve tahrib edileceğini beklemişti. Ümidsizliğe kapılmıyan yalnız Finlerdi. Bunlar kendilerinin cesaret ve çevikliklerine ve diğer Turanî milletler gibi an'anevî kahramanlıklanna güvendikleri gibi Ruslan ve Sovyet diyarının vaziyetini gayet iyi bildiklerinden hasmın bir çok zayıf taraflanm öğrenmiş bulunuyorlardı. Finler Kızılorduyu garbî Avrupadaki Fransızların Majino ve Almanların Zig i rid hatları kadar mükemmel olan Mannerheim istihkâmları önünde daha ilk ünde durdurmuşlardı. Bu suretle Fin andiye bütün umran ve serveti ve sanayiinin temerküz etmiş bulunduğu cenubî Finlandiyayı kurtarmışlardı. Eğer bu hat önünde duramamış olsalardı garbî Le histan gibi memleketin bütün iktısadî kudretinin candamarları birden kesilmiş olacaktı. Mezkur hattı bozup yarmak için üç yüz Rus bataryasının on gün devam eden fasılasız ateşi tesirsiz kaldığı gıbi hatın simalindeki en zayıf noktası Taipel nehrile Leningraddan Viborg'a giden demiryolu üzerinden Kızıl fırkalann yaptıkarı hücumlar dahi püskürtülmüştür. Son günlerde Finler bu müstahkem hattan huruc yaparak Ruslann Fin arazisindeki mevkilerini de istirdad etmişlerdir. Tarihin en devamlı ve kanlı muharebelerinden sayılan Karelin berzahı büyük muharebesinde Finler muzaffer olmuşlardır. Olüme sebebiyet davası teskiline baslandı Bugün Üniversitede genclik tarafından büyük merasim yapılacak Cürmü meşhud yapılan mağazalar Ticaret kontrol müdürlüğü, vâki şikâyet üzerine bazı kâğıd ticarethanelerinin satışlarını kontrol etmiştir. Uç ticarethanenin mevcud mallarının mühim bir kısmını sakladıkları tespit edilmiştir. Madenî eşya ithalâtçılarımn kurduğu şirket Bakır, san, alaminyom ve buna mümasil madenî eşya ithalâtçılan ve bu işle meşgul fabrikatörler, 50 bin lira sermayeli bir limited şirketi kurmuşlurdır. Şirketin mukavelesi dün imzalanmıs ve hazırlanan nizamname Vekâlete gönderil İhtifalde bulunmak üzere gehrimize gelen Ankara Veteriner Faküîtesi taleoeıennden bir grup miştir. Ölümünün senei devriyesi dolayısile bunu Hukuk Fakültesinden Necdetin bir Zahire ihracat komitesi bugün Üniversite konferans salonunda hitabesi takib edecektir. Zahire ihracatçılan komitesi, dün Ti şair Mehmed Akif için genclik tarafından Bundan sonra şairin şiirlerinden par caret ve Sanayi odasında ilk içtimaını bir ihtifal yapılacaktır. çalar okunacaktır. Hava müsaid olduğu yapmıştır. Toplantıya Ticaret Vekâleti lhtifale saat 1 8 de başlanacak, bu mü takdirde gencler sabah saat onda şairin Teşkilâtlandırma Umum Müdüıü Servet nasebetle profesör Ali Nihad Tarlan ta mezannı ziyaret edeceklerdir. Berkin de iştirak etmiştir. Dünkü toplan rafından merhumun hayatı ve edebî kıyAynca Yüksek Muallim mektebinde tıda haricdeki fiatların tespiti işile dğra meti hakkmda bir konferans verilecek, de bir toplantı yapılacaktır. sılmıştır. İhtilâflı maç davası Geçen sene millî küme maçında Galatasarayla Demirspor karşılaşması esnasmda hakem Tarığa iki yumruk atan Demirspor kalecisi Necdetin muhakemesine dün Üsküdar asliye ceza mahkemesinde devam edilmiştir. Dinlenen şahidler, kaleci Necdetin kinci devrede asabileştiğini, Galatasa. rayh bir oyuncile dövüştüğünü, hakeme de iki yumruk attığını söylefcişlerdir. Necdet, oyun esnasında bir Galatasa. raylının kendisini kızdıracak mahiyette sözler söylediğini, hakem tarafından atılan yumrukla burnunun kanadığını ifade Şirket mtidürleri Ankaraya etmiştir. gitmek üzere... Muhakeme, bazı şahidlerin çağırılması lthalât limited şirketleri için tanzim için 13 kânunusani cumartesi günü saat edilmiş olan 12 maddelik nizamnamenin ona bırakılmıştır. en mühim tarafı şudur: Gümrük kaçakçılığı «Hükumetin memleket ihtiyacını tatGümrük kaçakçılığı yaptığı iddiasile min ve piyasa ve fiat tanzimini temin humahkemeye verilen Ford müessesesinin susunda vereceği direktiflere uygun oldavasma dün asliye beşinci ceza mahke. mak şartile çalışmağı kabul ve taahhüd mesinde devam edilmiştir. Ford vekili ile gümrük vekili arasında münakaşalar ol ederiz.» Şirket, malı ancak sahibine verecek ve muş, neticede dava 17/1/940 tarihine bu vaziyet karşısında mutavassıtlar kat î bırakılmıştır. surette ortadan kalkmış bulunacaktır. Eroin çekerken yakalandı Müdürlerin Ankaraya hareketinden Tahtakalede bir duvar dibinde eroin sonra, şirketlerin kurulması ve işlerin çekerken yakalanan îbrahim oğlu Mus tanzimi için şehrimizde bir merkezî büro tafa, dün evrakile beraber asliye beşinci tesis edilmiştir. Bu büro icab ettikçe Veceza Müddeiumumiliğine teslim edilmiş, kâletle şirketler arasında irtibat vazifesi müşahede altına alınması için Adlî Tıb İş görecektir. leri müessesesine gönderilmiştir. C. H. PARTİSİNDE Cumhuriyet Halk Partisi kaza kongreerinin sonuncuları cumartesi ve pazar günleri Kartal ve Eyübde yapılacaktır. Bu sene vilâyet kongresi olmayacak tır. Kongrelerdeki dilekler tetkik edilmek üzere hükumete arzolunacaktır. DENİZ IŞLERİ Bir motör parçalandı Liman riyasetine bir gemiden gelen telsizde Ereğli civarında Alaplı limanına yakın kayalık sahilde 200 tonluk bir motöriin karaya çarparak parçalandığı ve tayfalannm boğulduğu bildirilmiştir. Kız Talebe Yurdunun küşad Liman reisini ziyaret edenler merasimi Fransız ve tngiliz ataşenavalları dün Hapse mahkum olan eroin satıcıları Kömür meselesi Esrar ve eroin sattıkları bir sırada yapılan cürmü meşhud neticesinde suç üstü yakalanarak Adliyeye verilen ve 4 teşrinievvelde tevkif edilerek muhakemelerine mevkufen devam edilmekte olan SaBelediye İktısad Müdürü Saffet, kö<lim Kara ile suç ortağı Safiye Fırıldakm mür meselesi hakkmda dün bir muharrimuhakemelerine dün de asliye beşinci cezada devam edilmiştir. Neticede Safiye rimize şu izahab vermiştir: « Belediyenin kömür işini ele ala6 ay, Salim de 1 1 ay hapse mahkum olrak depolar açmasına sebeb, perakendemuşlardır. Kaçakçılıktan maznun posta cilerin kömürü tahminin fevkinde pahahya satmakta ve bu kömürleri başka şeylerle kanştırmakta olmalan idi. Filhakimemurları Gümrük kaçakçılığı yapmaktan maz ka elimizde mevcud zabıtlara nazaran bilnun posta memurlarından Ahmed Res hassa Beyoğlunun bir çok yerlerinde dükmile Mehmed Tevfik ve arkadaşları hak kâncılann sömikokun kilosunu ?,5 4 kukındaki dava evrakı beşinci ceza Müd ruşa satmakta oldukları anlaşılmaktadır. İşte bu vaziyet karşısmda Belediye tertideiumumiliğine verilmiştir. bat almak mecburiyetinde kaldı ve gazeUç buçuk ay hapse mahkum telerle de yazıldığı veçhile malum semtlerde kömür depolan açtı. Ilk günlerdeki olan kadın Sultanahmed civarında Halidin apar ufak, tefek noksanlar bertaraf edildikten tımanından 60 liralık bir fotoğraf maki sonra bugün Belediye gerek açtığı bu denesi aşırmaktan İstanbul altıncı asliye ce. polar, gerekse büyük depolardaki satışı za mahkemesinde muhakeme edilen Z.eh nezaret altında bulundurmak suretile nâra Maizerin kaTan, dün verilmiştir. Bu zım vazifesini ifa etmektedir. Filhakika genc kadının, oda kapısı kilidini de kır bu mağazalarımız evvelce ilân edilen fidığı iddia ediliyordu. Kapalı bulunduğu atlar dairesinde satış yapmaktadırlar. Halk odanın kilidini, hırsızhk yapmak mak da istediki kadar kömürü buralardan tesadile değil de, kaçmak maksadile kırdı darik edebiliyor. Bu vaziyet karşısında ğı anlaşılmış, bu suretle cezalandırılmış evvelce dükkânına kömür ithar etmiş düktır. Üç buçuk ay hapsine karar verilen kâncılar da dükkânlanndaki fiatı BelediZehra Maizer, mevkuf olarak bu müdde ye depolanndaki fiatlara uydurmak mectin çoğunu bitirmistir. 1 8 gün sonra Tev. buriyetinde kalmışlardır. Belediyenin bu isteki maksadı ticaret olmadjğma göre bikifhaneden çıkacaktır. zim perakendecileri hiçbir suretle izrar Şüpheli ölüm gayemiz yoktur. BuBİardan ellerinde köKasımpaşada yeni doğan bir çocuğun mür bulunmıyan bir kısım dükkâncılar biölümü tahkikatına başlanmıştır. Babası ze müracaatle kendilerinin kömür satıp Kendilerıne Hüseyin adh biridir. Çocuğun sekiz ayda satamıyacaklarını sordular. doğduğu anlaşılmış, ölümü şüphe uyan derhal bunda serbest olduklarını, bizim dırmıştır. Adliye hekimi Enver Karan, depolarda tonunu 22.5 liraya sathğımız cesedin Morga kaldırılmasına lüzum gös sömikoku 23 liraya satmaya talib olurlarsa derhal kendilerine icab eden vesikayı termistir. Otopsi yapılacaktır. depolardan 21 lıra Tebligat mübaşirleri Posta vererek bunu büyük edebileceklerini söybeş kuruşa tedarik ledik. Belediye kâr kasdile hareket ^tmeIdaresine devrediliyor Adliye tebligatının senebaşmdan iti diği için bu kömürün tonunu 22,5 liraya baren Posta Idaresine geçeceği muhtelif satıyordu. Mutavassıtlar ticaret gayesi tavesilelerle yazılmıştı. Tebligatın o zaman kib ettikleri için kendilerine nakliye ve dan itibaren nasıl yapılacatını alâkadar kâr masrafı olmak üzere sömikokta ton lara anlatmak üzere Beyoglu postanesin başına 295 kuruş bırakıyoruz. Karabükü de açılan kursta, dün son izahat verilmiş ise 28 liraya satmalarına müsaade edecetir. Diğer taTaftan. İstanbul Adliye en ğiz. Yalnız Kadıköy ve Üsküdar mmtacümeni, teblieat mübaşirlerinin Posta I kalarına aynca mavna ile nakliye masradaresine ne şekilde geçecelkerini tayin ve fı inzimam edeceğinden bu iki yerde yaisimleri tespitle meşgul olmaktadır. Ken rımşar lira fazlasına satışa müsaade ededileri, yeni teşkilâtta iş alacaklardır. Mah ceğiz. Binaenaleyh perakendeciler yukakeme mübasirlerine gelince, bunlar, es rıda söylediğim fiatlara mal satmak arzukisi gibi Adliyede kalacaklardır. Yeni şe sunu izhar ettikleri zaman derhal burakilde teblieat, asağı yukarı mektub usu ya müracaat edebilirler. Kendilerine kölile vapılacaktır. Bundan üç sene sonra da mür verdiririz. Ancak dükkânlara fiatı gösterir levha asmak ve kömürlerin kauşbu işte telgraftan istifade edilecektir. tınlmıyacağını taahhüd etmek lâzımdır. Bundan başka yarım tondan fazla kömür 80 kilo köylü sigarası almak şartile halktan da her kim arzu ederse umumî depolardan peraVendeci fikaçırıyormuş! atına, yani sömikokun tonunu 2 1 lira beş Muhafaza teşkilâtı memurları, Hay kuruşa, Karabük kömürünün tonunu da darpaşa istasyonunda trenden çıkan Meh26 lira 25 kuruşa verdiririz. Tabiî nakliye med isminde birinin yanındaki iki san masrafı kendilerine aiddir. Elimizde çok dıkta 80 kilo köylü sigarası bulmuşlardır. miktarda kömür vardır. Kuruçeşme deBekliyen eşya hakkındaki polarında 2,000 ton sömikok, 4,000 ton da Karabük kömürü emre müheyyadır. kararname Yukarıda söylediğim gibi, Belediye, vaGümriıkteki mallann çıkarılmasına aid zifesini ifa etmiştir. Gazhane kömürlerini kararname dün gümrüğe tebliğ edilmiştir. yalnız mekteb ve hastanelere tahsis cttik. Eşyanın çekilmesi için 22 kânunusaniBunlar bu satışa dahil değildir.» ye kadar mühlet veıilmistir. Belediye İktısad Müdürü vaziyeti izah etti Halk Partisi tarafından Cağaloğlunda Liman Reisi Refiki ziyaret ederek kentesis edilmiş olan Kız Talebe Yurduna disile bir müddet görüşmüşlerdir. 60 talebe kaydedilmiştir. Yurdun açılma Yılbaşı gecesinde tahrik edimerasimi önümüzdeki hafta içinde yapılecek vapurlar acaktır. Yılbaşı gecesi saat 3 te Haydarpaşa, Alınan spor malzemesi Kadıköy iskelelerile bütün Adplara, AHalk Partisi, Halkevleri namına mü nadolu ve Rumeli iskelelerine vapur i§lehim miktarda spor malzemesi satın al yecektir. mıştır. Halkevleri bunlan mmtakalann Rötarla gelip giden vapurlar daki spor teşekküllerine tevzi edecektir. seferde bulunan GüneyŞEHİR ÎŞLERl su Karadenizde gün rötarla cuma günü ge. vapuru, bir lecektir. Ankara vapuru bir gün rötarla Şoförler cemiyetinin dün gelmiştir. Cumhuriyet \apurunun da müracaati avdeti teahhürlü olacaktır. Tan vapuru, Şoförler cemiyeti, dolmuş şeklindeki Akdeniz iskelelerindeki mtlları almak ütaksi usulü için dün Belediyeye yeni tek zere Mersine ilâve bir sefer yapacaktır. liflerde bulunmuşlardır. Şoförler, şimdi Samsun vapuru da ilâve bir Mersin seferi yolcu naklettikleri mıntakalardaki tarife için kiralanmıştır. ye ikişer buçuk kuruş zam istemekte, bunLodos hafifledi dan başka Taksim Beşiktaş (10) k u Evvelki geceyansından sonra başlayan ruş, Karaköy Beşiktaş (12,5) kuruş, şiddetli lodos fırtınası, dün akşam hafifBeyazıd Atikalipaşa (5) kuruş, Beya lemiştir. Sabah köprüden Yalovaya gitzıd Şehremini 7,5 kuruş olmak üzere mek üzere 9,25 de hareket eden Maltepe yeni dolmuş taksi nakliyatı için müsaade vapuru, lodos yüzünden Heybeliadada taleb etmektedirler. kalmış ve ancak akşam 4,30 da hareket Otomobilciler, aynca Kasımpaşa Eedebilmiştir. minönü arasında da on kuruşa dolmuş usulile adam nakledeceklerini söylemiş Üzerine dökülen sıcak su ile lerdir. Istekler, Belediyece tetkik edile haşlandı cektir. Feriköyünde oturan Bomonti Sür'at Halk hamamları Halk hamamları, bu aybaşmdan itiba Mensucat Fabrikası işçilerinden 18 yaşlaren Kasımpaşa, Balat ve diğer bir mahal nnda Kâmil oğlu Mehmed, fabrikada su kazanının devrilmesi neticesinde üzerine de açılacaktır. Çok yoksul olanlardan padökülen sıcak su ile haşlanmış, hastaneye ra alınmayacak, diğerlerinden beşr ku kaldınlmıştır. rus almacaktır. I 1111 Dün büyük bir eroin fabrikası bulundu , „ ,. , . .....>'•"»» '»• •'""»" " "" Meğer bu imalâthaneyi bir lise talebesi. ustabaşı ortağı ile birlikte işletiyormuş! Ladoga gölünün cenubundaki cephede Finler böyle bir zafer kazandıkları zaman gölün simalindeki diğer üç cephede dahi boş durmamışlardır. Bidayette Ruslan içeri çekerler. Gölün tam şimalinde Rusar Finlandiyayı cenubdan şimale kateden demiryoluna gelince Finler kayaklı kıt'alarile şimalden ve cenubdan Ruslan ihata ederek buradaki Rus ordusunu imha etmişlerdir. Son safhası Aglajaervi'de cereyan eden bu imha muharebesi Finlerin ikinci büyük zaferidir. Ayni zamanda daha şimalde altmışmcı arz derecesinde Suomissalmi cephesinde Finler mukabil bir taarruza geçerek Ruslann dokuzuncu ordusunu imha ederek üçüncü bir büyük zafer elde etmişlerdir. Burada Ruslar harb meydanında on yedi bin maktul bırakmışlardır. Daha şimaldeki dördüncü cephede bütün memleket ikiye parçalanmak tehlikesi karşısında bulunuyordu. Çünkü burası mustatil bir yarımada olan Finlandiyanın en dar yeri olduktan başka Ruslann hareketini işkâl edecek göller ve ormanlar yoktur. Ruslar kolayhkla yüz kilometre ilerlemişlerdi. 19 kânunuevvelde Finler Botni körfezi sahilinden şiddetli bir mukabil hücum yaparak Salla istikametinde Ruslan ricate mecbur etmişler ve çok geçmeden ricat hatlarını da kesmişlerdir. Bu vaziyet karşısında Lâdoga'nın şima lindeki her üç cephede Ruslar kendi topraklanna doğru umumî ricat yapmak mecburiyetinde kalmışlardır. Ruslan takib eden Fin kuvvetleri bu defa Sovyet topraklanna girmişlerdir. Şimalî kutub sevahili ve Petsamo vadisi müstesna ola»"•»"""»' rak bütün Finlandiya istilâdan muzafferane kurtulmuştur. Fakat harb bitmiş değildir. Ruslar yeni ve taze büyük kuvvetIerle tekrar hücuma geçeceklerdir. Finler ise son ihtiyatlarını kullanmışlardır. Kahraman Fin milleti kendisine düşen vazifeyi şehametle yerine getirdi. Şimdı nihaî zaferi kazanmak için bütün medeniyet dünyasmdan ciddî ve hakikî yardım bekliyor. Muharrem Feyzi TOGAY Iki arkadaş, 4800 lirayı nasıl çaldılar? ' Hasköyde oturan mütekaid Şükrünüri evine misafir gelen Kenanla aşçı Cevad, Şükrünün sarhoşluğundan ve gafletinden istifade ederek yeleğinin düğmelerini çözmüş, iç cebinde bulunan 4800 lirasım çalmışlar ve müsaid bir fırsatta almak üzere paraları oturduklan odanın yanındaki küçük odada bulunan sandığın al • tına saklamışlardır. Parasınm çalındığını anlayan Şükrü misafirlere sezdirmeder» polise haber vermiştir. Tahkikata başla* yan Emniyet tkinci şube memurları suç lulan yakalayarak paralan bulmuşlar v« sahibine iade etmişlerdir. Dün meydana çıkarılan eroin fobrikosının malzeme ve aletleri Dün Emniyet Kaçakçılık bürosu me murlan büyük bir eroin imalâthanesini meydana çıkarmışlardır. İmalâthaneyi işleten Kabataş lisesi talebelerinden Şazi isminde bir gencdir. Şazi bundan iki buçuk sene kadar evvel eroin fabrikaaı işleten Armando isminde bir Italyan tayyareci ile birlikte çalışmış ve bu mesleği ondan öğrenmiştir. Armando"nun eroin fabrikası basılıp tevkif edilerek memleket haricine çıka nlmasmdan sonra Şazi bir müddet ortada gözükmemiş, nihayet geçenlerde şirketin ustabaşılanndan Ibrahimle birleşerek Beşiktaşta Tuzbaba caddesinde Ka bakçıhayreddin sokağındaki 7 numaralı evde yeniden bir eroin fabrikası tesis etmişlerdir. İlk partide çıkardıklan malları sattıkları bir sırada Şazi polisin nazarı dikkatini celbetmiştir. Bundan sonra devamlı bir suıette takib edilen Şazi ile İbrahim, nihayet dün Kaçakçılık bürosu memur larının yaptıklan bir cürmü meşhud ne ticesinde fabrikada çalışuken yakalan mışlardır. Fabrikada 15 kilo afyonla yanm kilo mamul eroin ve yalnız eroin imaline mahsus dereceli cam balonlarla bir takım eczayi tıbbiye ve daha birçok malzeme bulunmuştur. Polis tahkikata devam etmektedir.. Hastanede öldü Kadıköyde mukim şoför Ali idaresin. deki kamyon Ahmed Erzuruk ismindekî şahsa carpmıştır. Ahmed ağır yaralanmış ve ha3taneye kaldınlmışsa da orada vefat etmiştir. Cumhuriyet Nüshası 5 kuruştur. Aboneşeraıtı!^6 Senelik Altı avlık Üç avhk Bir aylık Haric için 1400 Kr. 2700 Kr. 750 • 1450 > 400 » 800 > 150 a Yoktut