27 Mart 1940 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

27 Mart 1940 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

CUMHURİYET 27 Mart 1940 RA MEKTUBLARI ( Şehir ve Memleket Haberlerl ) Siyasî icmal Vilâyet bütçesi Encümence 5,559,408 lira Vergisi artacak malları olarak tespit edildi ortadan yok etmeğe Belediye Daimî encümeni nisanın bi rinde toplanacak olan Şehir meclisine vebaşladılar ıilecek yeni sene bütçesinin vilâyet kısmını hazırlamıştır. Vilâyet bütçesi geçen senekinden 110,598 lira fazlasile 5,559,408 lira ola rak tespit edılmiştir. Bu fazlalık bina ve buhran vergile rinde gbrülen inkişafın neticesidir. Vilâyet masraf bütçeleri adi ve fevkalâde masraf muhassesatı yekunu geçen sene den 153,130 lira fazlasile 4,699,079 lira olarak tespit edilmiştir. Bu para şu su retle taksim edilmiştir: 87,5 79 lira nafıa, 2,122,85 7 lira maarif, 105,831 lira ziraat, 55,040 lira ve reriner, 180,428 lira sıhhiye, 1,012,734 lira muhtelif hayır müesseselerine yar dımlar. Bundan başka fevkalâde bütçe ile ve programa müsteniden 507,700 lira vi lâyet yollarına, 190,000 lira şehir ve köy okulları inşa ve istimlâkine, 300,000 lira yeni hastane inşası için taksit, 64,314 lira beden terbiyesine, 67,596 lira müte ferrık masrafa verilecektir. Bütçenin Belediyeye aid kısmı üzerinde tekrar çalışılmaktadır. Bu kısım en cümenden parça parça çıktıkça Şehir meclİ3İne verilecektir. Belediye bütçesinin yollar kısmına bu sene 500,000 lira konmuştur. Bunun 200,000 lirası mütemadi tamirata, 300 bin lirası da daimî inşaata sarfedilecektir. Tenvirat faslı da 260,000 liradan 300,000 liraya çıkarılmıştır. Heyeti fenniye bütçesinde umumî tezayüd müşa ıede edilmektedir. Fevkalâde varidat temini dolayı sile hükumetin vergilere yapılması teklifinde bulunduğu zamlann esaslan şehrimizde malum olunca, bazı fırsat düşkünlerinin maalesef her zaman basvurduklan çarelere gene tevessül ettikleri, zam yapılacağı anlaşılan mallann süratle piyasadan kaybolmağa başiadığı görülmüştür. Bilhassa kilo başına 20 kuruş zamma tâbi tutulması teklifi yapılan kahve, 40 kuruş zam yapılması düşüniilen çay, 20 para zam yapılması düşüniilen kibrit, litresi beşer kuruj pahalanması muh. temel benzin ve petrol ve sırasile vergilerin artmasından fiatlan yükselecek olan pamuk, deri, ipek ve sun'î ipek, keten, porselen, züccaciye mamulâtı ve saireye halkın birdenbire tehalük göstermesinden cür'et ve cesaret alan bir kısım ticarethaneler gene (mal yok!) teranesini tutturmağa başlamışlardır. Fakat alâkadar makamlar bu vaziyeti daha ilk anında hissederek derhal piyasada tahkikata girişmişlerdir. Millî korunma kanununda bu nevi hareketlerin cezası çok ağır bulunmaktadır. 6 ay harbden sonra Ingiliz milleti, zafer fikrine daha kuvvetle bağlandı Fırsat düşkünleri Apartıman hırsızı Izmitten kaçan hırsız, şehrimizde yakalandı Beyoğlunda Küçükhendek sokağında 46 numaralı apartımanın dördüncü ka tındaki Madam Mariyanın dairesine pencereden girilerek konsolda bulunan 330 lira, iki tane altın kol saati, bir altın küpe ve muhtelif mücevherat çahnmıştır. Bu mühim hırsızlık hakkında yapılan müracaat üzerine polis derhal tahkikata başlamış ve sekız saat zarfında hırsızın hüviyetini tespit ederek dün öğleüzerı yakalamıştır. Vak'a gecesi apartımanın etrafında ya bancı bir şahsın dolaştığı civardan gö rülmüştür. Polis, tahkikatını bu yoldan yürüterek vak'a gecesi o civarda dola şan yabancının Oflu Mehmed oğlu Şukrü olduğu anlaşılmış ve bu adam yaka lanmış ve biraz sıkıştınlınca suçunu ta mamen itiraf etmiştir. Ayni zamanda Şükrünün 15 gün evvel lzmitte şekerci Faikın dükkânından yapılan mühimce para hırsızlığının da faili olduğu tespit edilmiştir. Şükrii, hakkında tanzim edilen evrakla birlikte Beyoğlu cürmü meşhud Müddeiumumiliğine teslim edilmiştir. Italya Rusya askalyanın tesiri yahud bir tesadüf eseri olarak gerek siyaset âleminde gerek askerlik sahasmda nisbî bir sükun vardır. Daha doğnısu geçen mühim hâdise ve hareketlerle önümüzdeki büyük hamleler ve teşebbüsler arasında tabiî bir fasıla ve intikal devri içinde bulunuyoruz. Bu faaliyetsizlik içinde zikre şayan yegâne yenilik Italya ile Sovyet Rusya arasındaki münasebatta salâha doğru bariz bir değişiklik peyda olmasıdır. Finlandiya harbi, Ispanyadaki dahilî harb zail olduktan sonra Moskova ile Roma arasında teessüs eden münasebetleri yeniden bozmuştu. Italyan matbuatı Finlandiyayı komünistlikle milliyetçilik arasındaki mübareze için ikinci bir lspanya addederek Rusyadaki komünist hükumetin siyasetine şiddetle hücum etmişti. Ispanyadaki milliyetçilerin imdadına giden Italyan gönüllüleri gibi Finlerin de imdadına ltalyan gönüllü muharibleri koşmuşlardı. Fin ordusuna harbin en sıkışık bir anında en modern bombardıman ve avcı tayyarelerile ilk yardımı yapan Italya olmuştu. Italyanın bu hasmane hareketi karşısında, Romaya yeni tayin olunan Sevyet sefiri, Italya hükümdarına itimadnamesini bile vermeksizin Moskovaya dönmüş, Italya da Moskovadaki sefirini geri çekmişti. Finlandiyadan sonra Sovyet taarruzlarında sıranın Balkanlara geleceğine dair çıkan haberler üzerine Italya derhal vaziyetini tayin etmişti. Ispanyada yerleşerek Akdenizin garb havzasında Sovyetlerin temel atmalanna mâni olan Italyanın, Sovyetlerin Balkanlar üzerinden Akdenizin şark havzasına sarkmasına bütün gücile ve hatta yalnız başına mümanaat edeceğini salâhiyettar ağızlarla bütün dünyaya ilân etmişti. İtalya Sovyetlerden petrol almayı kesmiş ve Rur>anyaya müracaat etmiştî. Lâkin Brenner mülâkatından sonra faşist ltalyanın komünist Rusyaya karşı tavır ve hareketi esasından değişmiştir. Sovyetlerle Almanyanın, ltalyanın muvafakatini istihsal ederek Balkanları kendi nüfuzları altına almak için hazırlandıklarına dair çıkan şayialan, evvelki gün, Italya hükumetinin neşir vasıtası olan gazete Almanyanm aleyhine olduğu kadar İtalyanın aleyhine Ingiltere ile Fransanın emperyalizm yolunda bir manevrası olduğunu ilân etti. Moskova ve Roma telsiz neşriyatı birbirine hücumu kesmişler ve lngilterenin aleyhine dönmüşlerdir. Dün Italya ile Rusya arasında bir ticaret muahedesi imzalanmıştır. Fransız matbuatına göre ticarî münasebatı genişletmek işinde de Rusya ile ltalyanın arasına giren Almanya olmuştur. Italya ile Sovyet Rusya arasında mukarenet takarrür etmişe benzemektedir. Fransız mehafilile sıkı alâkası bulunan Isviçredeki fransızca gazetelerin öğrendiğine göre Hitler, Brenner mülâkatında Mussoliniye Balkanlara karşı Sovyetlerin bir harekette bulunmıyacağını temin ettikten sonra Mussolini şarktaki bütün hâdise ve hareketleri ltalyanın yakından takib edeceğini taahhüd etmiştir. Italya bilhassa General Weygand'ın faa liyetini ve Ingiltere ile Fransanın Akdenizin şark havzasındaki bütün teşebbüslerini yakından takib edecektir. Bu havalide Ingiltere ile Fransanın yapacağı bir taarruzî hareket otomatik olarak Italyayı müdahaleye sevkedecektir. ltalyanın müdahalesi bidayette diplomatik sahada olsa da sonunda kendisini harbe sürükleyecektir. Fransızlar vaziyeti bu şekiîde görüyorlar. ŞEHÎR İŞLERİ Satılacak malzeme Belediyenin Floryada geçen seneki inşaattan artan mühim miktarda malzemesi vardır. Belediye, bunları ve ayni zamanda kendisine aid bazı ufak binaları ve arsalan da satacaktır. Za/erc kadar harb için topyekun hazırlanan İngilterede bir alârm düdüğii ve pasif korunma servüinde çalıfan kadmlar ekipi Londra (Hususî muhabirimizden) Altı ay devam etmiş olan harbden sonra Londrada dikkatli bir müşahidin serdedeceği bir takım miilâhazalar vardır; bu mülâhazaların başhcası şudur: Ingiliz milletinin bu harb karşısındaki hattı hareketi, 360 dereceyi katetmiştir. Harbin başlangıcında Londrada büyük bir coşkunluk görıilmiiştü ve, Ingiliz soğukkanlılığı bile, bu coşkunluk içinde neş'esizliğini gizleyemiyordu. Halk tabakaları arasında sulhun kurtarılacağı ümidi son dakikaya kadar muhafaza edilmişti ve Münich'ten sonra Chamberlain'in bir mucize göstermesi bekleniyordu. Ingiliz milleti, psikoloji bakımından harbe hiç de iyi hazırlanmış değildi... Churchill ve Eden gibi icraat adamları ~ ancak nihaî vc kat'î karar ittihaz cdüdikten sonra bir nebze nüfuz kazanabildiler. Her tngiliz kendi kendine şu suali soruyordu: Kime karşı harbedeceğim? Hıç kimsenin kin ve nefretini celbetmemiş olan Alman milletine karşı mı? Hitler'e karşı mı? Hitler, daha dün bir centilmen gibi davranmamış mıydı? Kendi prestijini feda etmek ve ÇekoSlovakyanın zıyaına nza göstermek pahasına Ingiliz Başvekili, hususî bir tayyare ile üç defa Führer'in dostluğunu kazanmak için onun ayağına kadar gitmemiş miydi? Şimdi bütün bunlarm hiç bir kıymeti kalmadı mı? Malumat almak hususunda pek o kadar kuvvetli olmıyan siyas! mahfillerde derin bir dıişünce hükum sürmekte idi. Demokrat ve ideoloji itibarile garb demokrasilerile birlik olan Prag'ın mahvolmasına göz yumulmuştu. Polonya, yarı faşist ve adeta diktatörlük haline gelmişti. Albay Beck, Hitler'le beraber yemek yiyor, baş başa aiyasî meseleleri görüşüyordu... Pekâlâ, Ingiliz askerleri «Beck Hitler'in iğfalâtına aldanmış» diye rri kendilerini telef edeceklerdi? Denebilir ki harbin ilk aylannda lngilterenin Polonya lehinde daha müessir surette müdahalesi, Ingiiiz milletini alâkadar etmiyecek ve hatta Ingiliz milleti bu müdahaleyi tasvib eylemiyecekti. Ingiliz milletinin tenviri için 1933 senesindenberi ihmal edilmiş olan her şey, harbin ilk altı ayında telâfi olunmuştur. Fakat İngilizler, Alman Hariciye Nezaretinin «Versay» muahedesini ileri sürerek koparmakta olduğu feryadın manasını artık anlamışlardır. Ancak şimdiki harb başladıktan sonradır ki İngilizler, hakikati hali ve Almanların fikir, kan ve his itibarile başka olan inşanları ezmek sevdasında bulunduklarını ilk defa olarak takdir etmiş bulunuyorlar. Ingiltere, açıkça Musevi taraftarı değildir; fakat nazi tahaşşiid kamplarında Musevilere karşı yapılan mezalim, hiç bir ideolojinin çerçevesi içine girmiyen, sadece ahlâk ve insaniyet kaidelerine muhalif hareketlerdi. Büyük Alman milleti, bizzat kendisi için adalet ister ve itidal dairesi haricindeki bir takım millî metalibinin is'af edilmesini taleb ederken, bir taraftan ekalliyetlere yaptığı zulümlerde çok ileri gidiyordu. *#* Ingiliz beyaz kitabı, müttefiklerin hava kuvvetleri tarafından Almanyanm her tarafında dağılıyor ve herkes tarafından tnerakla okunuyor. Almanyanm yeni hiikümranlan tarafından zulüm ve itisafa uğrayanlar, yalnız Museviler değildir; itikadlanndan ayrılmıyan protestan ve katolik papaslan da hücrelere kapatılmışlardır ve siyasî kanaatlerinden vaz geçmiyen saltanat taraftarlarile demokratlar ve sosyalistler hakkında da ayni mua/nele yapılmıştır. Ciddî Ingiliz politikacıları, nazi siyasetinin şeflerile dostane bir anlaşma mı yapmak istediler? Burasmı kimse anlayamamıştır. Fakat simdi ayni zevatın Almanyaya ilân etmek mecburiyetinde kaldıklan harbe hararetle taraftar olduklan görülüyor. Iş bu hale geldikten sonra tngiliz milletini son tarihî hâdiselere bağlayan psikolojik köprüler kurulmuştur. Ingiltere, artık kendisinden pek uzak ve bambaşka olan Polonyalıların değil, bizzat kendi mukadderatınm mevzuu bahsolduğunu anlamıştır. Otoriter devletlerin Tuna havzası yapitahtlarına kadar ilerlemeleri takdirinde Ingiliz ticaret yolları kesilecek, boğazlanacaktı. Bu suretle boğulmuş olan ticaretle birlikte ihtimal her türlü hürriyet de yok olacaktı. Polonyadan kurtulup memleketlerine gelen İngilizler, dostlarına açık şehirlere, müdafaasız kadm ve çocuklara karşı bombalar atılmış ulduğunu nakletmişleTdir. Bu haberler hürriyete âşık olan IngiIizleri dehşet içinde bırakmıştır. Herkes «Kendimizi bu kuvvetlere karşı koruyalım... Evvelce olduğu gibi hayata lâvık bir şekilde yaşamağa çalışalım» diyordu. Ingilizlerde bu harbin elzem ve tutulacak yegâne yol olduğu kanaatini tevlid eden son hâdise, Hitler'in Moskova ile anlaşması olmuştur. Acaba bu anlaşmayı yapan Hitler, tahaşşüd kamplarında Alman komünistlerini inleten ve komintern aleyhindeki cidalde Ispanyada Alman gencliğini feda etmiş olan ayni Hitler miydi? Fin Rus ihtilâfında Almanyanm sulh için tavassutta bulunmasma Hitler'in lskandinav memleketlerini tamamile kendi nüfuzu altına almak için yapmış olduğu emperyalist bir teşebbiis nazarile bakılmaktadır. Bu haller üzerine Ingiltere gözünü açmıştır. Bolşevizme karşı son bir hisar addettiği Almanya ile bozuşmak istemiyen çok kuvvetli Ingiliz asilzadegân zümresi. birdenbire fikrini değiştirmiştir. Hitler'in Polonyanın yansından sonra çok medenî bir devlet olan Finlandiyayı Rus taarruzuna peşkeş çekmiş olması bütün mehafilde büyük bir kin ve hiddet tevlid etmiştir. Bütün Ingiliz milleti, bu hiddeti hissetmekte beraberdir. Kahramancasma mevcudiyetini müdafaa eden küçük bir milleti son yaşamak imkânından mahrum edecek surette hançerlemek, Ingiliz an'anesine mugayirdir. Ingiltere, bu gün tamamile Hitlerizm aleyhtarı olmuştur. Şimdi «Her ne pahasına olursa olsun sulh» düsturu yerine «Hiç olmazsa bir nesle emniyet bahşedecek sulh» düsturu kaim olmuştur. Burada hiç kimse yeni sinir buhranları istemiyor. Nazi sisteminin imhasından mukaddem bir sulh akdine hiç kimsenin muvafakat etmiyeceği muhakkaktır. Bazı Ingilizler, «fena kuvvetlerin imhası» bahsinde daha ileri gidiyorlar ve Hitler Almanyasının ablukasını tamamlamak için Akdenizde dahi bir milletle harbe girmek ihtimalini göze alıyorlar. Bunlar, gerçi Londra resmî mehafilinirı mütalealan değildir, fakat son derecede ehemmiyetlidir. Hore Belisha'mn Neıcs of ÎPorWdaki haftahk makaleleri, halk ekseriyetinin efkân umumiyesine tercüman olmaktadır. Anlaşıhyor ki altı aylık harbden sonra Ingiltere artık tedafüî harble iktifa fikrinden vaz geçmiştir. Ingilizlerin şimdilik, asgarî olarak istedikleri şeyler, şöyle hulâsa olunabilir: 1. Norveç sularının, Almanya tarafından suiistimal edilmesini kat'î olarak menedecek tedbirler. 2. Almanyanm, Isveçin demir madenlerinden istifadeden mahrum edilmesi. 3. llerisi için vakit geçirmeden Finlandiyaya yardım temin olunması ve bu küçük devletin her ihtimale karşı kuvvetlendırilmesi... MÜTEFERRİK Tecrübe tahriri Birinciteşrinde memleketin her tarafında yapılacak olan umumî nüfus sayımına esas olmak üzere Bakırköy kazasında bir deneme sayımı yapılacağını yazmıştık. Bu sayımın nisanın yirmi birinde yapılması Dahiliye Vekâletinden Vilâyete tebliğ edilmiştir. Dün Vilâyette Vali muavini Halukun başkanlığında toplanan sayım hazırlık komisyonu hazırlıklan tetkik etmiş ve sayım sahasını 460 mıntakaya ayırmıştır. Burada çahşacak memurların miktan da tespit olunmuştur. İçki kanunu değiştirilecek 1926 yıhndanberi mer'iyet mevkiinde bulunan ispirto ve ispirtolu içkiler kanu nunun yeni icablara göre tadili takarrür etmiş, bu kanun yerine kaim olmak üztre yeni bir içki kanun projesi hazırlan mağa başlanmıştır. Güzel bir karar lnhisarlar idaresi, beş yüzden fazla 15çalışan Paşabahçe ispirto ve içki fabrikasında bulunan işçilerin sıhhî ihtiyaclarını gözeterek burada bir revir inşasına karar vermiştir. Ayrıca henüz mekteb çağında olmıyan işçi çocuklarının barındırılması için de bir çocuk yuvası vücude getirilecektir. Profesör Halid Şazi için yapılan toplantı Diş Tababeti mektebinin müessisi profesör Halid Şazinin öldüğü gün olmak münasebetile dün akşam Diş Tabibleri cemiyetinin Cağaloğlundaki merkezinde merhumun 19 uncu ölüm senesinin tazizi çin bir toplantı yapılmıştır. Içtima, Kâzım Esadm bir hitabesile a:ılmıştır. Mumaileyh, merhumun kısa bir arıhçesini yaptıktan sonra mektebi tesis ususundaki hizmetlerinden bahsetmiştir. Profesör Ziya Cemal, merhumun ha ralarını ve mesleğe olan bağlılık ve aşkmı anlatmıştır. Merhumun eski talebesinden Kemal, derslerine ve tedrisata aid hatıralannı yâdetmiş, en sonra Sıvacıyan, merhumun san'ata karşı olan alâkasını tebarüz ettirmistir. Profesör Ziya Cemalin damak yarıklarına aid yaptığı bir ilmî tebliğle içtimaa nihayet verilmiştir. Vesaiti «akliye kaıalan Fatihte Kavak sokağında 14 numarada oturan Alonun 4 yaşlarında oğlu Ulker, Malta çarşısında dolaşırken, vatman Nurinin idaresindeki tramvayın çarpmasına maruz kalarak yaralanmıştır. Ülker tedavi altına alınmıştır. Vatman Nuri yakalanarak hâdise etrafında tahkikata başlanmıştır. •k Hüseynin idaresindeki 2460 numaralı araba, dün Küçükpazarda Kantarcılar caddesinden geçerken, beş yaşında Cevad adında bir çocuğa çarparak ya ılanmasına sebebiyet vermiştir. Cevad Etfal hastanesinde tedavi altına alınmış, suçlu arabacı yakalanmıştır. İr Usküdarda Omerli nahiyesinde oturan kömürcü Âşir oğlu Fehmi, beygirini ahıra bağlarken beygirin attığı bir çifte ile yaralanmış, tedavi altına alınmıştır. İr Beyoğlunda Tünel civarında Karakol sokak 1 1 numarada oturan Avram kızı 20 yaşlarında Ester, lstiklâl caddesinden geçerken şoför Hakkınm idaresindeki otomobilin çarpmasına maruz kalarak muhtelif yerlerinden yaralanmıştır. Vak'ayı müteakıb şoför yakalanmış, Eater tedavi altına alınmıştır. ~k Bakırköyünde Kartaltepe caddesinde otuıan 10 yaşlarında Rasim, bindiği beygiri koşturarak geçerken 54 yaşlarında Hristo adında bir ihtiyara çarparak muhtelif yerlerinden yaralanmasına sebebiyet vermiştir. Hristo vak'ayı müteakıb Balıklı Rum hastanesine kaldırılarak tedavi altına alınmıştır. Belediye kooperatif müdürlüğüne tayin edilmiş olan Ahmed Şükrü, koopera tifin umumî vaziyeti ve ıslahı hakkınd bir rapor hazırlamış, alâkadar makamata vermiştir. Perşembe günü toplanacak olan kooperatif umumî heyetinin bu top lantısından sonra yeni teşekkül edecek olan idare heyeti bu raporu tetkik ede Millî iktısadı koruma kanununa da cektir. yanarak teşkili vazifesi Ticaret ve IktıİKTÎSAD sad Vekâletlerine verilmiş olan ticaret ve sanayi birlikleri teşkilâtına aid nizamÇekoSlovakyaya yapılan ameler Vekiller Heyetinde bulunmaktaihracat dır. Dün ilk defa olarak eski Türk Çeko Birliklerin teşekkülile şimdi mevcud Slovak ticaret anlaşması haricinde Çek ihracat ve ithalât limited şirketleri tasfiya Moravya idaresi topraklarına itha ye olunacağından, sermayeler de, birliğe olunmak üzere tütün satışı yapılmıştır dahil tacirler arasında usulü dairesinde Bundan maada, müddeti nisanda bitecek evzi olunacaktır. Bunlarm yerine kaim olan Türk ÇekoSlovak ticaret anlaşma olarak birliklerin bütçelerinin ne olaca sından istifade edilerek dün Prag'a külğı, masraflarının ne şekilde karşılanacağı liyetli miktarda yer fıstığı ihrac olunmuş ve sair hususlar üzerinde bir proje hazır tur. lamak üzere limited şirketler mümessilTenzilâtlı bira nakliyatı erinden mürekkeb 12 kişilik bir komite Şimdiye ka'dâr Devlet Demiryollarmm teşekkül etmiştir. Bu komite, toplantılar yaparak birliklerin bütçelerini ve masraf Avrupa hattından maada aksammda tatarın birliklerle birliklere mensub azalar bik olunan fevkalâde tenzilâtlı bira nakarasında sureti tevziini kararlaştıracaktır. iyat tarifesi 1 nisandan itibaren Avrupa Yeni kurulacak birliklere tütün ithalât ve hattında da tatbik olunacaktır. ihracat tacirleri girmeğe mecbur bulunmaktadır. Birliklere dahil olmıyanlar ihŞikâyetçi değilmiş! racat ve ithalât ticaretile meşgul olamıBir işçi kıza fabrika sahibi tarafından yacaktır. ena teklıflerde bulunulduğu hakkındaki havadis ve bu husustaki şikâyet mektubu Yanlış bir haber üzerine, bir taraftan Mıntaka Iktısad müDün bir sabah gatezesi, limited şirket dürlüğü, bir taraftan da Istanbul Cumhulerin ihracat birliği şekline kalbi üzerine riyet Müddeiumumiliği tahkikata başla. bu şirketlere tüccarların yatırdıkları pa mıştı. Bu kız, dün Müddeiumumiliğe ge raların henüz sahiblerine iade olunmadı tirilmiş, rnalumatına müracaat olunmuşğını, birlik kurulur kurulmaz birlik idare ur. Kendisi, bu mevzuda bir şikâyet mekheyetine dahil bazı tüccarların kendi men tubu yazmadığını, geçenlerde evlendiğini, faatlerini temine çalışmak gayesile birlik bu sebeble fabrikadan aynldığını, patrosafahatını diğer azalara bildırmemekte ol nu tarafından kötü bir muameleye maruz duğunun anlaşıldığını yazarak tiftik ve bırakılmadığını, hulâsa şikâyetçi olmadıjapağı ihracat birliği idare heyeti azasın ını söylemistir. Bu vaziyete göre de, Addan birkaçının Sovyet ticaret mümessilli iyece, tahkikat dosyasının hıfzedileceği ğine giderek satış teklifinde bulundukları e takibat açılmıyacağı tahmin ve istidlâl ve sonra bu müracaati de diğer arkadaş edilmektedir. larından sakladıklarını, bunun piyasada Şimendifer altında bir adam teessür uyandırdığını yazmakta idi. Dün bu hususta yaptığımız tahkikata parçalandı göre, Sovyet ticaret mümessillığine giden Dün öğle üzeri, yaşlıca bir adamın özevat yapağı ve tiftik ihracat limited koümile neticelenen bir tren kazası olmuşmite reisi, limited müdürü ve ticaret boı:ur. Makinist Arifin idarcindeki Banliyö sası komiserile birlik komitesi azasmdan reni, saat 1 3 te Bakırköyle Yedikule abirinden mürekkebdir. Bu ziyaret komiteasında anî olarak hat üzerine çıkan bir nin malumatı dahilinde ve bir nezaket zi damı tekerlekleri arasına alarak parçayareti olarak yapılmıştır. Ziyarette pek ta amıştır. Makinist birdenbire ve çok yakın biî olarak ve umumî şekilde Sovyet Rus ıir mesafede karşısına çıkan bu kazayı ya ile tiftik ve yapağı ticaretimiz de mev ütün gayretine rağmen önlemeğe muzuu bahsolmuştur. affak olamamıştır. Adamın üzerinde hüPiyasanın en nazik zamanında yapılan iyetini tespit edecek bir evraka tesadiif bu neşriyat alâkadar mehafilde hayretle dilememiş, yalnız kendisinin Rum oldukarşılanmaktadır. anlasılmıştır. Ticaret ve Sanayi birlikleri Belediye kooperatifinin ıslahı 12 kişiden mürekkeb bir komite bütçeyi hazırlıyor Muharrem Feyzi TOGAY Yardım yapılacak müesseseler Hükumet, muvazenei umumiyeden yardım gören müesseselere önümüzdeki malî sene içinde yapılacak yardım miktarla rında tenzilât yapmıştır. Bu karardan yalnız Kızılay istisna edilmiştir. Tenzilâttan sonra yapılacak yardım miktan şöyledir: Darüşşafakaya 50 bin, Çocuk Esirgeme kurumuna 1 6 bin, Kızılaya 15 bin, Beden Terbiyesi Genel direktörlüğüne 572 bin, Millî Iktısad ve Tasarruf cemiyetine 9 bin, Anadolu ajansına 100 bin, Evkafa 80 bin, Türk Tarih kurumuna 1 1 8 bin, Türk Dili Tetkik kurumuna 1 1 5 bin, Balkan Birliği cemiyetine 18 bin, Havayollarına 405 bin, Türk Maarif cemiyetine 25 bin, Ağac koruma cemiye tine 2500, Yarış Islah cemiyetine 33 bin, Ankara şehri imar masrafı olarak Ankara Belediyesine I 15 bin, 2871 numaralı kanun mucibince hususî idarelere 1 milyon 200 bin lira. Vapurların vaziyetini tetkik eden komisyon J Mektebler bu gün açılıyor Bir haftadanberi tatil bulunan lise ve orta mekteblerle muallim ve meslek mekteblerinde bu gün derslere başlanmaktadır. Tatil münasebetile muhtelif mıntakaarda seyahate çıkan talebe ve muallim er dönmüşlerdir. rafından kiralanmış olduğu, azamî kiralama müddetinin altı ay bulunduğu da gözinünde tutulmuştur. Toplantı sonunda apurlardan bir kısmının mallarını boşaltmış olduklan armatorların ifadesinden anlaşıldığından bunlarm avdetine, diğererinın hamulelerinin boşaltılmasının beklenmesinin Vekâlete teklifine karar veril • miştir. Komisyon, toplantılarına devam ederek bazı vapurlar hakkındaki vesaikl tetkik edecektir. Diğer taraftan Demirtaş ve Demir şi~ leplerinden sonra Bakır şilepinin de yabancı sulara seyahati için komisyona müracaat edilmiştir. A.F. Dün toplanan Deniz komisyonu Türk sulan dışma sefer yapacak vapurDünkü toplantı fasılasız dört saat sürarın vaziyetlerini tetkik edecek ve müsa müş ve evvelâ halen beşi Fransız limanlaade verilip verilmemesi hakkında Vekâle rında, diğerleri de başka yabancı sularınte teklifte bulunacak komisyon dün Li da bulunan dokuz Türk vapurunun vaziman reisliğinde tam kadrosile ilk toplantı yeti tetkik edilmiştir. Bu tetkikler esnasında vapurların bir kısmımn müttefikler tasını yapmıştır.