27 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

27 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Ankaranın İstanbul merkez Bayileri: ERMİS BAKKALİ ANKARA PAZARI Kavaklıdere şarabı Beyoğlu Sahne sokak Taksim meydani Müttefikler Amerikadan Türkiyeye yapılan demir sevkiyatına müdahale etmiyecekler Sene 22 — No. 7697 — Flati her yerde 5 kuruş ÇARŞAMBA 27 Mart 1940 Sahibi: Necmeddin Sadak — Neşriyat müdürü: Şevket Rado — Akşam matbaası Macarlar kendilerinin feda Anıd - kabir için bütçeye edilmesinden korkuyorlar Alman - Sovyet Rusya - Italya anlaşması ihtimali Macaristanda endişe uyandırdı Italya, Macaristana yeniden teminat vererek Macar talepleri hakkında teahhüdlere Bere 26 — Macar ekili Kont Melekinin Roma seyahati İsviçrede nlâ- ka uyandırmıştır. İsviçre #mütalâadı şudur; «Macaristan Avrupa- daki son vaziyetten endişeye düşmüş- tür. İtalya Macaristana yeniden teminat verecek ve Macar talepleri bakkında ba- zı taahhütlere girecektir. Fakat bu taah- hütlerin tahakkuku Avrupanın yeniden tanzimi işine başlanacağı zamana bırakı- İacaktır.» Roma 26 (A.A.) — (Havas): Ma. car Başvekili Kont Telekinin Romayı zi- yareti, son Avrupa hâdiselerile ve bil. hassa Brenner mülâkatı ile sıkı surette slâkadardır. Budapeşte kabinesinin Ay- rupa hâdiselerinin aldığı seyirden endişe ettiği gözüküyor. “Berlin ile Moskova arasında her gün daha ziyade fili bir mahiyet alan işbirliği ve Tuna ve Bal. kan Avrupası üzerinde bir İtalyan - Al. maf - Sovyet anlaşması ihtimalleri, sa- lâhiyettar Macar mahfillerinin endişele- rini artırmakta ve bu mahfiller, Macar menfaatlerinin nihayet Roma - Berlin mihveri menfaatlerine kurban gitmesin- den korkmaktadır. Bü snhada meselâ, Budapeşte, İtalya ve Almanyanın, Macaristanın Romanya- daki isteklerini harp sonuna kadar tehir etmesi, için hâlen yaptığı tazyikin “se bepilörini anlayamamaktadır. Herhalde Kont Teleki, Mussolini - Hitler mülâka- B. Reynaud: girişecekmiş Romanya kralı Romanyada bir top fabrikasını siyaret ediyor Başvekilinin endişelerini izaleye çalışmiş bulunduğu şüphesizdir. Kont Teleki, bugün, B. Mussolini ta- tinin hakiki şümulünü Romada şahsen öğrenmek istemiştir. Faşist Hariciye Na- zınnın, dünkü görüşme esnasında, Ma- car Başvekiline İtalyanın siyasi faaliye- ti hakkında izahat verdiği ve Avrupanın cenabu şarki omıntakasında (ovaziyetin müstakbel inkişafları hakkında “ Yaşadığım an kati bir andır,, diyor Fransız Başvekili ilâve ediyor: vazifesi her sahada harbetmektir,, Paris 26 (A.A.) — Başvekil Reynaud #aat 20 de radyo ile bir nutuk söyle- miş ve ezcümle demiştir ki: «Bugün, hükümetimi, Fransız mil- letine takdim ediyorum, İttifak hu- #ulünü temenni ediyorum ve bütün Partiler mensuplarına, Kabineye işti- râk teklifinde bulundum. İttifak, ic- raatımızın neticesini karşılıyacaklır. Fransanın harp ortasında, mütemü- diyen düşen bir hükümet manzarası Aarzetmemesi lâzımdır. Tehlike bertaraf edilmiştir. Şimdi hükümet icrası lâzımdır. Kabine da» hilinde dokuz âzadan müteşekkil bir rafından kabul - edilecek ve perşembe günü de Papayı ziyaret eyliyecektir. (Devamı 10 uncu sabifede) Vergi kanunları Encümenin bugünkü içtima- ında Ticaret Vekili de bulunacak “Hükümetin Ankara 26 (Telefonla) — Meclis İk- | ii tisad encümeni yarın öğleden evvel saat onda toplanarak vergi kanunları lâyihalarını müzakereye devam ede- cektir, Ticaret Vekili B. Nazmi Top. çuoğlu yarınki içtimada hazir bulu- harp komitesi vücuda getirdim. Müza- | nacâktır. kere için kâfidir ve harekete geçmek için de fazla değildir.” Yaşadığım an kati bir andır, Vaziyet sarihtir; 1936 martında, Alman ordusu Phenaniye girdi, 1938 martında Viyanâya, 1939 martında, Praga, sonm Memele girdi. 1939 eylülünde, Sovyetlerin ortaklığı a Polonyayı parçalıyarak Varşovaya (Devamı 10 uncu sahifede) Yakın Şarka hâkim olan Türkiyedir Temps gazetesinin mühim bir makalesi Bu gazete diyor ki: “Brennerdeki nümayiş- rane mülâkat Türkiyede tesir yapmamıştır,, Temps gazetesi, «Alman manevrası, yelliğiyle yazdığı bir makalede Mosko * > Berlin - Roma arasında Balkanlat di, kında üçüzlü bir pakt akdi için sarfe- bı, > gayretlerin, Alman propagandasr” » mahsulü olduğunu uzun uzadıya kay- *iikten sonra sonunda diyor ki: Yar takikat şudur ki, Balkanlarda vazi- e? inkişafına hâkim olan âmil, Türki. | *. > -Vaziyetidir. Türkiye bükümeti, diğ ve İngiltere ile itilâfları imzala- - gündenberi, ittihaz ettiği vaziyeti kal afaza ettikçe; — Alman - Rus - Yan paktı akdedilsin veya edilme- | , > siyasi ve wkeri realiteler plânı şinunda muvaffakiyet ömidile hiç bir. | yapılamaz, On Papen'in Türk efkârına tesir yap- mak için sarfettiği bütün faaliyet seme- resiz kalmıştır. Ankara hükümeti, yeni Türkiyenin hayati menfaatlerine en uy- gun telâkki ettiği siyasette sarsılmaz bir azimle sebat etmektedir. Suni Alman - Rus itilâfı ve Brevnerdeki nümayişkârane rmülâkat, Türkiyede, Alman manevrasını | kolaylaştırmıyacak . tesirler ” yapmıştır. Velhasıl. Berlin, Roma ve Moskovada başka büşka şekilde mütalâa edilen Al man - İtalyan ve Rus blokunun tegek. külü için elzem olün - unsurlar, büğüne kadar tamamen gayri mevcuddur, bu da bilhama Türkiyenin o vaziyetinden ileri Bzlmektedir. Türkiyenin vaziyetinde değişecek hiç bir çihet görünmemektedir. Üç totaliter (Devamı 10 uncu sahifede) Türkiye - Suriye hududu Yeni bir anlaşma akdedildi Kahire 26 (A.A.) — Beyruttan Mıs- ri gazetesine bildiriliyor: Türkiye ile Sus riye arasında hudut meselelerinin * halli hakkında bir anlaşma akdedilmiştir. Ye- ni anlaşma nisan 939 da akdedilen an- laşmanın yerine kaim olmaktadır. Dikkatle nr: Modern Karagöz Mekteplilere Karagöz gösterilecek- miş. Fakat «pabuç büyüklüğünde sen sanlim haline getirilecek; yanla- rma Miki ve saire ilâve olunacakmış. Sebebi ne? Faydası ne? Karagözü eski «hayal» suretinde aynile bıraksak... Medernize etmek istiyorsak, Hacivad, Karagöz ve arka- daşlarını «dessin anim& — canlı re sim» haline sokalım, Yalnız çocukla. rımızı eğlendirmekle, ananemizi tes- bit etmekle kalmayız; şarklı ve şark- la alâkadar memleketlerin hepsin- de — Miki gibi — revaç temin ederiz, Perde kurup, şem'a yâkıp yeni bir İş yapıyoruz diye deve kadar ve deve derisinden Karagöz azmanlarını oy- natmağı düşünmek, sinemanın keş- finden bihaber olmak gibi bir şeydir. 250bin lira tahsisat kondu Başvekil, Parti grupunda beyanatla bulundu İnşa edilecek binanın bir panteon olmayıp, münha- sıran Atatürke aid bir âbide olması kabul edildi Ankara 26 (A.A.) —C. H. Partisi Büyük Millet Meclisi grupu bugün «26/3/940> saat 15 te parti müstakil grupu ile birlikte grup reis vekili Hil- mi Uran'nın başkanlığında toplan- mıştır, Celsenin açılmasını müteakip kür- süye gelen Başvekil doktor Refik Say- dam, Atatürk anıt kabri için şimdiye kadar 280 bin metre murabbaıda bir sahanın istimlâki muamelesi he- men bitmiş olup âbidenin şerefi için bu sahaya ilâveten daha 230 bin met- re murâabbaıda bir yerin de İstim- lâki cihetine gidilmiş olduğundan bu- günlerde artık âbide projesinin yap“ tırlacağını ve milletler arası mimar- lar nisamnamesine göre müsabaka talimatnamesinin ve teknik progra- munın hazırlandığını beyan İle partiye dahâ evvel de arzedilmiş olduğu veçhi- (Devamı 10 uncu sahifede) Seferoğlu sürgün cezasına mahküm edildi İki sene, iki ay Kırşehirde oturacak, 750 lira ağır para cezası ödeyecek Seferoğlu Nikolâki (gözlüklü) Evvelce şeker ticaretile iştigal et- mediği halde, şeker fiatlerinin yükse- leceği şaylaları üzerine satın aldığı 120 çuval şekeri beyanname ile hükü- mete bildirmemek suretile Milli ko- runma kanununa muhalif hareket- ten maznunen muhakeme altına alı- nan ve evvelki gün asliye sekizinci ce- za mahkemesinde muhakemi ENA ANE SAAEAAAAAABELENAEEAAN, baş- | (De BU BEAAEANUNAABUNAABABUAAAADA EBEDE EAA EEASAAAE ARA adliyeden çıkarken lanıp mahkemede tevkif edilen Ha. 8ir İskelesinde yağ ve peynir tâciri Se- feroğlu Nikolâkinin muhakemesi dün bitirilmiş ve karar tefhim edilmiştir. Davayı merakla takip eden birçok tacirler muhakeme salonunu doldur- muşlar, bir kısmı da koridorda yığılıp kalmışlardı. vamı 10 uncu sahifede) Orkestra şefi — Boşuna nefes tükelme çelebi, senin havan bizim hâva- nuza uymazi...