27 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

o Son dakika İngiliz filosu Skajerak boğazında dolaşıyor Norveçten demir nakleden Alman vapurlarına limanlara sığınmak emri verildi Paris 27 — İngiliz kruvazör, torpido muhrip ve tahtelbahiri, Skajerak ile Kattegat boğüzları arasında cevelânlarına devam ediyorlar. İngiliz harp gemile- rinin, Almanya, Norveç ve Danimarka arasındaki sularda bu cevelârları, şi- maji İsveçten çıkarılıp, şimendiferle Norveçin Narvik limanına ve oradan da Alman vapurlarile Almanyaya yapılan demir sevkiyatına mani olmak içindir. Son günlerde İngiliz tahtelbahirleri tarafından torpillenen iki Alman vapuru, Almanyaya demir madeni naklediyorlardı. Alman âamirallığı, bu torpilleme vakalarını haber alır almaz, büyük bir telâşa düşmüş, vapurlarına en yakın bitaraf ve yahud Alman limanlarına iltica etmeleri için seri emirler vermiştir. Paris Sovyet sefirinin vazifesine nihayet verildi Fransa, B. Suriçin bir telgrafını dahili işlerine müdahale telâkki ederek geri çağırılmasını istedi Faris 27 — Moskovadan bildiriliyor: Tass ajansına göre Rusyanın Paris 86- firi B. Suriç, Fransa hükümetince mergup bir şahsiyet olarak telâkki edilme- diğinden vazifesine nihayet verilmiştir. Bu hususta verilen malümata göre Fransanın Moskovadaki maslahatgü- zarı B. Payar 19 martta B. Molotofu ziyaret ederek Sovyet Fin sulh münase- betile B, Suriçin kendi imzâsile Moskovaya çekmek istediği telgrafı Fransız hükümetinin dahili işlerine bir müdahale telâkki ettiğini bildirmiş ve B. Su- riçin geri çağrılmasını istemiştir. B. Sudiç, kendi imzasile ve açık olarak telg- rafhaneye verdiği bu telgrafta «Sovyet ordusunun kahramanlığı sayesinde harp mesulü İngilizler ile Fransızların Avrupanın şimalişarkisinde parlatmak iste- dikleri harp ocağının söndürüldüğünü» beyan ediyordu. Franaz sansürü bu telgrafın çekilmesine müsaade etmemiştir. Sovyet hükümeti, 26 martta Fransanın'bu teşebbüsüne cevap vererek Fransanın bu talebini haklı ve varid görmediğini ve maamafih Fransa B. Su- riçi mergup bir şahsiyet telâkki etmediğine göre vazifesine nihayet verdiğini bildirmiştir. Roma mülâkatının neticeleri lla'ya ile Macaristan Tuna ve Balkanlarda sulhü korumak için beraber çalışacaklar Roma 27 — Stefani ajansı Macar Başvekilinin Romadaki mülâkatlarına dnir bir tebliğ neşretmiştir. Tebilğde, B. Mussolininin Macar Başvekilini, Kont Cianoda hazır bulunduğu halde, kabul ederek iki saat süren uzun bir mülâ- kat yaptığını, ve bu mülâkatta Iki memleket arasındaki sıkı dostluğun İtal ya ile Almanya, Almanya ile Macaristan ve İtalya ile Yugoslavya arasındaki münasebetlere ve suihün muhafazasına mutabık olduğu müşahede edildiği ve iki dost memleketin Tuna havzasında ve Balkanlarda sulhü muhafaza için gayretlerini ahenkleşlirmeğe karar verdikleri beyan edilmektedir. ingiliz Kabinesi Değişikliğe dair neşredilen | Almanya harbi | kazanamıyacak haberler üzerinde şimdilik vaziyette bir tebeddül al yok Hollandaya kaçan Südetli Londra 26 (AA) — Renter e İ iki Alman böyle diyor Üz kabinesinde e e e | o Amsterdam 26 (AA) — Havas Mine. dair, bu hafta gazetelerde muhtelif edildi, Şimdilik vaziyette na yona Trade - işçi komiteleri dahildir, Bu sebeple parti şef- lerinden bazılarının yeni kabineye das hil olup olmamaları lüzumunu karar al- tina almak üzere içtima etmek zarur&- ti yardır. İşçi partisinin gelecek içtima! Panta- kot'da yapılacaktır. Fakat partinin, bil- hassa harp dolayısile mühim bir hâdise vukua gelmediği takdirde hususi bir iç“ tma yapması muhtemeldir. Alman - Rumen ticaret müba- deleleri alar Roma 26 — Corriere del reşten aldığı malümata Grenli ray Alman - Rumen ticaret mübadelelerinin ağırlaş- Uğını bunun da sebebi Romanyanın İn- giltere ve Fransaya karşı giriştiği yeni taahhütler olduğunu yazmaktadır. ajansı muhabirinin bildirdiğine göre Büdet'li iki Alman askeri Hollanda topraklarına kaçmıştır. Bunlar ifade- lerinde Almanyanın katiyen harbi ka- zanamıyacağı mütalâasında bulun- muşlardır. - Bundan birkaç gün evvel de bir Ak mân Layyareci çavuşu Hollandaya kaç- mışlar, İtalya Şarki Akdenizde va- Pur seferlerini arttırıyor Venedik 26 (A.A.) — Adriyatik va” pür kumpanyası gelecek ay, İtalyan li- manlarının 24 deniz hattı ile Şarki Ak- deniz limanlarına bağlanacağını ilân et- mektedir. Firari yolkesen yakalandı İzmir 25 (Telefonla) — Borgamaya beş Kilomeire uzakta Babaköy mezarlığı önün- de yoltuların yolunü keserek onları silâh- Ja tehdid etmek suretile 20 liralarını alan Balıkesirin Karacaören köyünden Mehmed AE Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler 21 Mart 1940 Pasif korunma Keten, kendir, cam, mu- şamba istihlâk vergilerine ne kadar zam yapılıyor? Zamlar 1 Hazirandan meri olacak, stok bulun- duranlar heyanname vermeğe mecbur olacak Kazanç vergisine yapılacak zam teşebbüsleri Amiral Monreh 6 cumartesi günü İzmirden şehrimize gelecek İzmir 28 (Telefonla) — Amiral Moüren Karşıyaka ve Bornova nahi- yelerinde tedkikler yaptıktan sonra Kültürparkta şehrin pasif korunma teşkilâtına mensup muhtelif ekipleri teftiş etmiştir. Tecrübeler yapılmış ve mütehassıs neticeden memnun kak miştır. Amiral Mouren akşam üzeri Nazilliye gitmiştir. Yarın orada ted- kiklerde bulunduktan sonra akşam üzeri İzmire dönecek ve cüma sâbahı da İstanbula hareket edecektir. Nafia Vekili Küçük Menderes ıslah tesi- satı regülâtörü bugün merasimle açılacak İzmir 26 (Telefonla) — Nafia Ve- kiki ge Ali Fund Cebesoy refakatin deki zevatla bugün Denizli, Goncalı, Çivril, Nazilli havalisindeki sulama tesi” satını, elektrik santralı inşmatını vesair fia işlerini tetkik ettikten sonra gece dasının Çamlık istasyonuna gele sek geceyi orada geçirmiştir. Nafia Vekili yarın, Aziziye tüneli in- şantını tetkik edecek ve otorayla Tireye geçerek Akkoyunlu mevkiinde küçük Menderes mecrası ıslâh tesisatı rezülâ” törünü merasimle açacaktır. Vali, ku- mandan, belediye reisi, parti erkânı, civar kaza ve köyler halkı merasime da- vetldirler. Nafia Vekili merasim miüna- sebetile bir nutuk irad edecektir. Mera- simden sonra tesisat gezilecektir. Vekil perşembe günü Balıkesire hareket ede- Pansiyoner ialebe Önümüzdeki ders senesi için alınacak ücretler tesbit edildi Ankara 26 (Telefonla) — Önümüzdeki ders senesi içinde pansiyoner talebeden ali- nacak ücretler tesbit edilmiştir. Adana okulları 165, Afyon lisesi 135, Balıkesir li- sesi 180, Bursa lisesi 165, Denizli Hisesi 145, Diyarbakır lisesi 165, Edirne lisesi 156, İstanbul okulları 206, Galatasaray lisesi 240, Erenköy kız (ilk Kısım) 180, Erzurum Bsesi 17İ, Gazlântep 147, İzmir okulları 206, Kastamonu lisesi 147, Kayseri İsesi 165, Konya lisesi 156, Kütahya İlsesi 135, Sıvas ilsesi 156, Trabzon lisesi 150, Yozgad Msesi 147, Kars lisesi 158, İsmetpaşa kız enstitüsü ve Üsküdar kiz sânat okulu 206, Bilecik ortaokulu 133, Çanakkale ve Ma- nisa ortaokulları ile Bursa kız öğretmen okulu 150, Bolu, Maraş, Aydın ortaokulları ye #anat okulları 150, Antakya okulları , Niğde ortaokulu 138 lira. Karı koca, Ayşeyi öldürdüler Abdullah, cinayetini tiraf etti Dün, Fesbiie melesinden Hüseyin isminde biri müddeiumumiliğe bir ihbar- da bulunarak, ayni fabrikada amöle ba- ennaği Abdullah ile baldırı Eminenin, bundan bir müddet evvel beraberce; memleketi olan Tirede bulunan karsı Ayşeyi öldürerek cesedini evin bahçesi- ne yömdüklerini bildirmiş; bunun üze- rine Abdullah yakalanarak sorgu hâr kimliğince sorguya — çekilmiştir. Abdul- lah; filhakika, izinli olarak memlekete sırada; kansı Esmineni ir gü nü ve evin bahçesine gömdüğünü, ken- disinin de korkudân bu işi söyliyemedi- af eniği cihetle tevkif olunmuş mumilik tarafından Tire ad- nayet evinde lâzmgelen araş- tırmanın yapılması bildirilmiştir. Emrazı akliye hastanesinde esrarengiz bir vaka Dün Bakırköy emrüzi akliye hastane- sinde cüzzamlılar kovuşunda yatmakta olan kırk yaşlarında Ahmed isminde bi- ri, boynundan ustura ile kesilerek öl dürülmüş bir halde bulunmuşter, Müd- delumumi musvihi B. İhsan tahkikata el koymuştur. Sovyet Rusya - timi arasında ticaret anlaşması imzalandı Tahran 28 (AA. — Part 10 martta Mos- kovada parafe edilen İran - Rus Henret ve geyrissfain muahedesi 25 martta Tabranda imza edilmiştir. Bütün matbuat bu muahedeyi iyi karşi- inmakta ve İki memleket arasındaki iyi münasebetleri tarsin edeceğini yazmakta» dir. Muukedenini Imizasından sonra Hariciye Nazırı bir öğle ziyafeti vermiş ve riyafette Başvekil! ile bütün hükümet erkânı da has gır bulunmuştur. Ankara 77 (Telefonla) — İktimd encü- meni, bugün saat onda toplanarak yeni vergi lâyihalarını müzakereye devam ©de- gektir. Haber verildiğine güre yeni elan Jar, i haziran 1940 tarihinden meri olacaktır. Ancak Resmi gazete ile neşrini takip eden 2 gün içinde stok sahiplerile Yabrikalar mezdierinde mamul ve yarı mamul olarak bulunan eşyayı bir beyanname ile hükü- mete bildirmege mecbur olacaklardır. Bu hükme muhalif hareket edenler, ağır c8- zalara çarptırılacaklardır. keten mensucatın kilosuna 40 kuruş, sicim, keten, kendir ve jüt kilosuna 30 kuruş zam yea Lâstik maddeler namı ai- tanda toplanan tarak vesair gibi eşyayı ih- tiva eden maddelerin kilosuna 30-30 kuruş, 10-20 kuruş İstihlâk resmi aammedilmek- tedir, Linolçum muşambalar ve muşamba me- vinden diğer eşyanın istihlâk vergisine kis lo başına cins ve nevilerine göre 5, 10, 60, 100 kuruşa kadar ve çini porseln mamnlâ- tanın cins ve vevilerine göre 3, 5, 10 kuruş sam yapılacaktır. Şişelere kiloda 2 kuruş, ayna ve camlara 3 kuruş, lüks zücaciye eşyasına 19-20 kuruş, kristal nevinden kıy» metli züceciye eşyasına 50 kuruş zâmme- dilecektür. Berbes meslek orbabından beyanname ve venlerin kazanç vergisine yüzde 50 zam ya- pılmaktadır. İradi gayrisafi üzerinden ka- sanç vergisi verenlerden almması teklif edis » len vergi sammi nisbeti yüzde yirmi beş» tir. Nakliyat vergisine yapılan zamla ban- Myö hatlarında mevki farkları gözetilmeli İçin Ücretlere yüzde 25 sammedilmişliğ. | bazı kâğıdlar le mukavvalara kilo başına Tayyare faaliyeti İngiliz tayyareleri yeniden Almanya üzerinde uçuşlar yaptılar Alman tebliği, 8 Fransız, 8 Alman tayyaresi ara- sında bir hava muharebesi olduğunu bildiriyor Londra 26 (A.A.) — «Evening Stan- dar» gazetesinin tahmin ettiğine göre, kraliyet hava kuvvetleri 25 mart akşa- mı Almanyanın şimali garbisi ve Prag Üzerinde keşif uçuşları yapmışlardır. Bu gazete şöyle yazmaktadır: «Ham- burg, Berlin, Münih ve Prag radyoları tam bir saat faaliyette bulunamamışlar- dır. Fakat bu hususta Londrada henüz Yesmi bir haber alınamamıştır. Garp cephesinde Paris 26 (A.A.) — 26 mart sabah tebliği: Warndt'ın cenubunda pontalarımızdan biri ARTAR mevsii bir hücumunu tardetmiş- ei kuvvetleri geceleyin de faaliyete de- vam etmiştir, Paris 26 (A.A.) — 26 mart akşam tebliği; Keşif kollarımız fanliyetie bulunmuşlardır. Berlin 26 (A.A.) — Askeri vaziyet hakkın- da D, N, B, yazıyor: Garp cephesinin ileri mevzileri mintaka- sının müteaddid kısımlarında düşman top- çu ateşi Almanların mukabelesini intaç et- miştir. 'Temas unsurları arasında bilhassa Paja- tinat ormanı mıntakasinde vuku bulan bir- çok müsademeler her iki tarafın oldükça şiddetli ateşine meydan vermiştir. Barre mıntakasmda 8 Alman Nes- sersehmitt/i ile 3 Fransız Morrane'ı arasın- da bir hava muharebesi olmuş, Fransız &v- Glarının bazıları hasara uğratılmış ve biri düşürülmüştür. Alman hava kuvvetleri Fransa, Şimal de- nizi ve İngiltere sahilleri üzerinde keşif uçuşlarına devam etmişler ve düşman tay- yareleri de yeniden bitaraf toptakları ihlâl ederek Almanyanın şimal ve conubu garbi- 8i üzerinde uçmuşlardır. B. Welles yarın Amerikaya varıyor Amerika sulh taarruzuna sürüklenmiyecek Nevyork 26 m — İyi haber alan mahfillerde hasıl olan göre, Sumner Welles, Vaşingtona avdet ettik- ten sonra Roosevelt Amerikayı yeni biz sulh taarruzuna sürüklemek teşebbüsü: ne sed çekmek üzere Hariciye müstoşa- rınm Avrupa seyahatinin neticeleri hak- kında beyanütta bulunacaktır. Sumner Wellesin 28 martta Vaşingto- na gelmesi beklenmektedir. Diplomatik mahfillerde Beyaz sarayın geçen hafta Sunner Wellesin bir sulh plânı getirdi- ğine dair dolaşan şayiaları ısrarla tekzip ettiği hatırlatılınaktadır.. Roosevelt siyasi bir nutuk söyliyecek | kazanç Bulgaristanda sivil seferberlik Müesseselerin kârları tahdid edilecek Sofya 26 (A.A.) — Harbiye Nazır, sivil seferberlik hakkında Meclise bir kanun lâyihası vermiştir. Lâyiha harpve sulh zamanlarında istihsalin - seferber | edilmesi için bir.müdüzlük ihdasmı der | piş ve halkın ve ordunun iaşesi, askere alınanların ailelerine yardımda bulunul- mas ve bunlara aid etazinin işletilmesi gibi hususları ihtiva etmektedir. Müesse- sölerin kârları tahdid edilecek ve fazla kâr devlete kalacaktır. Spekülüsyon yapanlar hakkında taki bat yapılacak ve 500,000 levayı geçen kaçakçılığı idam cezasile terziye edilecektir. Vasington 26 (A.A) — Cümhurrei- | Sovyet kıtaları Finlândiyanıri si Roosev 20 nisanda, genç demok- | yasi nutuk söyliyeceği haberi burada çok alâka uyandırmıştır. Vaşington Post gazetesi ve daha baş- ka gazeteler, bu nutukta, Rooseveltin namzedliğini tekrar * koyup koymıyaca- ğını, memlekete nihayet bildireceği mü- talâasıni ileri sürüyorlar. ingiliz ordusu Bir İtalyan gazetesi, ordunun aded ve vasıfça yüksek olduğunu yazıyor Romn 26 (A-A.) — Popolo di Roma, İngiliz ordusuna ve bu ordunun in- kişaf imkânlarına tahdis ettiği takdir. kfir bir makalede İngiliz ordusunun gerek adet, gerek vasıf itibarile yük- sek kıymette olduğunu müşahede edi- yor ve İngiltere tarafından alınan â5- keri tedbirlerin İngiliz ticalinin yen- mek âzminin manidar bir delili oldu- Eunu yazıyor. şimalinden çekiliyorlar Kirkenes 26 (A.A) — Sovyet kıta» ları Finlândiyanın şimalinden çekilmeğe başlamışlardır. Ricat inkitasız devam etmektedir. Petsamoda tahaşşüd etmiş olan bu kıtalar şarka gitmek Üzere va- pura irkâp edilmek üzere sıra beklemek» tedirler. Amerikadan Türkiyeye demir sevkiyatı Müttefikler bundan sonra sevkiyata müdahale etmiyecekler Londra 26 (AA) — Reuter ajansi Mi 4909 tonluk, Aznerika ban” dırah Exhibitor yük gemisi, Maltadel b #us olan demir yükü ile yoluna devesi | etmek üzere serbes birakılmıştır, Müttefikler, Birleşik Amerikadan Tür” kiyeye yapılan demir sevkiyatına bade k ma müdahale elmemeye karar vermi | İerdir, K İl