27 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

27 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMA Sakal modasına doğru... dı: -— O pahalandı, bu pahalandı.. Şimdi de jilet bıçaklarına bindirmiş- ler. Akal öğretenler oldu: — Daha seyrek traş ol. — Eski nesiller bu hususta lâkayıt- kat ben, her gün yüzümü yıkar ken yanaklarımda bir modern ustu- racık gezdirmeği huy edindim, Bu- nu yapmasam, dişimi fırçalamamış, saçlarımı taramamış gibi oluyorum... Müdhiş bir rahatsızlık duyuyorum... Medeni iptilâ... — Bir bıçağı bileyip iki defa yerine üç defa kullan! - tavsiyesinde bulu- nanlar oldu. — Bileme makinen yoksa avucunda bile, — Bardağın içini ıslattıktan sonra, jileti iç astha — ve bardak ağziyle bıçağın ağzı müvazi tarzda — baslı- Ta bastıra döndürmek en muvafık u- suldür... Erkekler kızıyorlardı: Aralarından hiri, intikam almak istercesine söze karıştı: — Şapkacıların başına EE b bu jiletçilerin de gelebilir... ie — Onlar da felekten silleyi yerler... Bu da pek yakındır... Malüm ya: Fes taklibi hükümetinden sonra parsayı topladılar. Artık dünya kendilerinin sandılar... Halbuki bir şapkasızlık modasıdır çıktı; ticaretlerinin yarısı hapı yuttu. Unutmamalı ki, istikbal. leri tehlikededir. Zira şapkasızlar, gençler... Vaktile Romalıların başı açık gezmesi kabilinden, gelecek nesil, şap- / kaybediyor. | ka kullanmak itiyadını (Kadmlarınki de şapka değil, bir ne- vi garip kurdelelerin, tüllerin, kadife parçalarının fiyangosu zaten!) Ke za, firkete sanayli hapı yuttu... Ka- dımlar yazın çorap kullanmadıkların- dan bu sanaylin de büyük darbe ye. diği meydanda... Bir nevi şeritlerden ibâret yazlık ayakkabılar, dericiliği hırpalamıştır muhakkak... Şimdi de ayni şekilde felekten tokatı yemek si- rası jiletelliğin... Evet, azizim, her gün traş olmak medeni ihtiyaçlarımız ara- sına girdi; hakkınız var, başka türlü edemiyoruz; fakat... Her şeyin fevkin- de bir kanun var!... (Muhtekirleri iki sene iki ay müddetle sürgüne gönde- ren kanun da var, o başka mesele!)... Fakat ayrıca bir moda kanunu var! Jileti alardıranların o çahına işte asıl otu o tıkıyacak!... Sakal mo- dası garpten bu tarafa doğru geliyor... Memeleketimizdeki — bahusus şehir- lerimizdeki — erkeklere şöyle bir ba- kımız. Meselâ köprü üstünde... Tek tük sakallılara rastlarsanız, onlar da köylerden yeni gelmiş insanlar, yahut bazı tekaüdlerdir!.. Fakat garptaki son harp, oralarda bir sakal modası» dır yarattı; batıdan doğuya doğru, bu moda yola çıkmış bulunuyor: Ka- rikatürlerde, fotograflarda hep sakal. Lı gençler... On dokuzuncu asır son- larının bu modası geliyor ha geliyor... Her yeni salgın gibi o da ortalığı kap- layacaktır. Kapladı mı işte o zaman jiletçiler, pahahlığı görürler... — Bir ahbap dün sana belediyenin tramvaylar hakkındaki kararını pek beğendiğini söylüyordu bay Amca... AKŞAM Belediye ve vilâyet masraf bütçesi Bazı fasıllardaki tahsisat miktarı azaltıldı Umumi meclis dalmi encümeni dünden tedkik etmeğe başlamıştır. Encümen, dün- kü toplantısında Fen heyeti ve İmar büt- çelerini tedkik etmiştir. Belediyenin mezbaha ve gümrük resmin- den bir milyon liraya yakın bir varidat kaybetmesinden dolayı yeni sene bütçesi ie umumi hizmetlere dalr ayrılan tah- sisat miktarı azaltılmıştır. Geçen seneki bütçede yol inşaatı için ayrılan 800 bin H- ralık tahsisat yerine 940 bütçesine 500 bin lira konulmaktadır. Bunun iki yüz bin Ii rası yolların daimi tamiratına tahsis edi- lecek ve üç yüz bin Jira ile yeni yel inşa edilecektir. Belediye, bu sene şehrin tenvirine ehem- Lâstik ve k ve kâğıt İngiltereder bazı bazı fabrika ümessilleri leri geldi Otomobil istiği ih #ihalâtçılarının, Teğki- Jâtlandırma müdürlüğünde toplanarak git tikçe artan otomobil lâstiği sıkıntısına bir çare bulunmasını hükümetten reyi | karar verdiklerini yazmıştık. Dün şehri- mize büyük bir İngiliz otomobil ve tayyare Jâstikleri fabrikası mümessili gelmiştir. Mister Fandlers isminde olan bu İngiliz mümessili, fabrikalarının bütün ibtiyaçla- İ rımızı karştlıyacak kudrette olduğunü, memleketimizle geniş mikyasta İş yapmak için şehrimize geldiğini ifade etmiştir. Bundan başka dün İngiltereden mister Basli Botbay isminde bir ticaret ajanı da- ha şehrimize gelmiştir. Bu mümessili de, İngiliz kâğıt fabrikaları namına iş yapmak için şehrimize geldiğini, Ingiliz fabrikaları- nun, Türkiyenin bütün ambalâj ve fantezi kâğıt ihtiyacını karşılıyabilecek kudrette olduğunu #öylemlştir. “© İşçi ME ii çizin kel ği üye maruz kalmadığını sö: 'Tan gazetesinde Sabiha in 1 bir yazıda, bir müessasede çalışan bir genç kız tarafından gazeteye bir mektup gönde- rilerek müessese sahibi tarafından çirkin tekliflere maruz kalması yüzünden işini terkettiğini bildirdiği yazılmış ve alâkadar makamlar tahkikata başlamışlardı. İsmi- nin Vedia olduğu anlaşılan bu kız dün Bea ri ilerek "İstievab edile miştir. Ken İfadesinde, Tan gazete- sine mektup Şazmadığını, on beş gün ka- dar evvel birile evlenerek kendi rizasile müessesedeki işinden ayrıldığını ve müos- sesede hiçbir çirkin teklife maruz kalma- dığını söylemiştir. Bu Made üzerine kimse hukkında takiba» Wi icab ettirecek bir cürüm mevcud olmadı: Şundan, evrakın hifzina karar verilmiştir. Muallim hastalanınca mektebi kapamışlar! Kartal kazasının Samandıra nahiyesi tlkokulunda 3 muallim bulunması Jâzımge- İirken bu mektep bir muallime bu f tır. Bu muallim de hastalandığı için mek- tebi açamamaktadır. Nahiye halkı, bu yüz- den çocukların tahsilsiz kaldıklarını Kar- tal Kaymakamına, k bildirmişlerdir. Bir çocuk tramvay caddesin- de yaralı olarak bulundu Çinarçeşme çıkmazında ee 13 yaşlarında Halli, dün akşam 3a- at 19 da tramvay caddesinde başından ya- ralı olarak bulunmuş ve babasina haber Verilmiştir. Cocuk, verdiği ifadede tram- yaydan düştüğünü söylemiştir. Tahkikat yapılıyor, ramasananansanseneKnazssanssasesase EE EEE er « O sakallı hale geldikten sonra 66 sene daha yaşamış... Buna rağmen elli yaşında intibamı veriyor... Biz orta yaşlıların sakalsız. ları da, bu ihtiyar halli gençler ara- sında bir müddet daha göze batma- dan yaşar, gideriz. (Vâ - Nü; ».. Doğrul... Bu meselede ben de o zatla beraberim!... Fakat... miyet verdiğinden, umumi tenvirat için ayrılan 260 bin liralık tahsisat bu sene 300 bin liraya çıkarılacaktar. Encümen Vilâyet bütçesinin tedkikleri- mi bitirmiştir. 940 varidat bütçesi geçen seneden 110,598 lira fazlasile 5.559.408 lira olarak tesbit edilmiştir. Vlâyet bütçesinde görülen bu yüz küsur bin liralık fazlalık, bina, ve buhran vergilerinin tahsili hususunda gösterilen gayretten ve bu vergilerde görü» len inkişaftan İleri gelmiştir. Encümenin hazırladığı Vilâyet masraf bütçesinin âdi ve fevkalâde kısımlarına alt muhassasatın yekünu geçen seneki bütçeden 153.130 lira fazinsile 4,690,079 lira olarak tesbit edil. miştir. Bu tahsisat âdi bütçede şu işlere tahsis edilmiştir; 87,979 Naflaya, Belediye, bu sene şehrin tenvirine ehene | tahsis edilmiştir; SIJı9 Naflaya, Z1Z3A57 | sevkedileceklerdir...,. © — Karilerimizin mektupları Radyo pek yeknesak | Radyomuzda bugüne kadar halledi- lemiyen parazit derdinden başka bir de her önüne gelenin mikrofon başına geçmesi ve acayip sesler çıkarması var- dır. Bu vaziyet en mühim propaganda. kudretimiz olan milli musikimizi pek tabildir ki temsil edemiyor, Bu yolda birçok şikâyetlerin yapıldığını duyu- yoruz. Fakat bunların merciine vara- mamiş olmasını, radyomuzda değişik- lik yapılmamış olmasından anlıyoruz. Sayılamıyacak kadar zenginlik arz#- den musikimizi fasıl heyetimiz o ka- akşam programları olmağa başladı. klâsik programını istisna elanek mec- buriyetinde kalıyoruz.) Bu eksiklikle- rin Radyo idare âmirleri her halde farkında olacaklardır. Kendilerinden bu yolda esaslı bir tadilât beklerken bunu icab ettirecek Azami titizliği lerine eminiz, Ahmed Akgöze Üsküdar Gülfem Hatun Mah. Hüdal sokak Ne, 35/1 şimdiden gösterecek- Tren bir adamı ikiye böldü 55 yaşında görünen bu adamın hüviyeti yeti anlaşılamadı Dün saat 13 sıralarında makinist Arifin idaresindeki banliyö treni Bakırköyle Ye- dikule arasından geçerken ray üzerine Çi- kan bir adama çarparak ikiye bölmüştür. Parçalanan adam derhal ölmüştür. Dün yapılan tahkikata rağmen bu adamın hü- Yiyeti anlaşılamamıştır. Kendisi tahminen 55 yaşlarında ve gayri müslimdir. Cebin- den bir hastane kâğıdı çıkmıştır. Bunda is- mi yazlı değildir. Bu kâğıttan, adamın basta olduğu tahmin edilmektedir. Tahki- kat devam ediyor. Ecnebi sularındaki vapurlar Umanımızı getirtilip getirtilmemesi hak- kında karar verecek olan heyet dün öğle- den sorra Liman relsliğinde Heyet on sekiz buçuğa kadar mü?akerele- rine devam etmiştir. Bazı hususların ta- miki için de Komisyon bugünlerde tekrar toplanacaktır. Komisyonun vereceği kararlar, tasdik edilmek üzere derhal Münakalât Vekâleti- ne arzedilecektir. Bugün 7 nci sahifemizde: Bay Amcaya görel.. «. Şu dilenci derdiyle esaslı uğra- Şan yok!... lira Maarife, 105.531 lira Zirnate, 56,040 11- ra Veterinere, 180,428 lira Sıhhiyeye, 1012,734 Ura muhtelif hayır müssseselerine yardım olarak aynimıştır. Bundan başka fevkalâde bütçe ile ve programlanmış işlere ait ol- mak üzere 507,700 lira Vilâyet yollarına, 195,000 lira şehir ve köy yollarının inşaat ve istimlâkine, 300,000 lira Mecidiyeköyün- de yapılacak yeni hastanenin inşasına, 64,314 lira Beden terbiyesi müdürlüğü em- rine, 67,596 lira müteferrik masraflara a7- rumaştar. 1 nisanda içtimalarına baştıyacak Umu- mi meclise bütçenin heyeti umumiyesi bir- den sevkedilemiyeceğinden, bu bütçeler muhtelif kısımlara ayrılarak parça parça sevkedileceklerdir. Kömür satışı Eti Bank üç depo tesis edecek Bti Bank Kömür işleri bürosu gefi B. Macid dün şehrimize gelmiş ve Belediyeye gelerek şehrin kömür ihtiyacı we vaziyeti hakkında İktisad müdürü B. Saffetten tza- hat aldıktan sonra şehrimizdeki kömür depolarını tedkik etmiştir. Eti Bank, şehrimizde kömür satışını te- min etmek Üzere, Ikisi şehrin Anadolu ya- kasında, biri de Kuruçeşmede olmak Üze- re üç büyük depo tesis edecektir. Bu de- polara yaz mevsiminden körür idhar edi- lecek ve kış mevsiminde bir kömür buhra- nına meydan verilmiyecektir. Bu depolar, Eti Bank tarafından kiralanır kirâlanmaz derhal kömür sevkiyatına başlanacaktır. | İstanbulun senelik kömür ihtiyacı 76 bin tondan ibarettir. Bti Bank, bu kömürü önümüzdeki eylülden itibaren tamamen it- | hal etmiş bulunacaktır. Gerçi bu kömürün | defaten ithali kubilse de kömür istihsal | için bir zaman ayırmak lâztn geldiğinden | eylüle kadar müddet ayrılmıştır. Eti Bank, İstanbulda kok kömürü satışının Idaresin- de Belediye İle teşviki mesai edecektir. Koordinasyon heyeti, EL Bank tarafın- dan resmi kömür satışına başlanıncıya ka- dar bir kömürnaylun Histesi hazırlamıştır. Vekiller Heyeti tarafından tasdik edilen bu listeye göre Zonguldakla İstanbul ara- sında kömür nakliye ücreti ton başına 225, Zonguldakla Derince ve diğer Marmara Mi- manları arasında 250, Zonguldak - İzmir arasında 265, Zonguldak - Fethiye arasın- da 275, Zonguldak - Mersin arasında 325, Zonguldak - Samsun arasında da 770 ku- ruştur, KÜÇÜK HABERLER: A Modadaki heyelânın sureti vukuu ve heyelânın sahası bakkında Vali B. Lütü Kırdarın reisliği altında bir heyetin yaptı- ği tedkikler neticesinde heyelâna mani ol- mak için yol kenarına bir duvar İnşası ka- rarlaştırılmıştı. Saha boyunca yapılacak bu duvar yakında münakasaya çıkarılacaktır, * & Belediye, Floryada eski inşaattan arta- kalan malzemeyi satmağa karar vermiştir. | Maamafih içinde işe yarıyan kısımlar tef- rik edilerek satılmıyacaktır. # Nüfus sayımı komisyonu dün Vali mu- avin! B. Halük Nibadın reisliği altında top- lanmıştır. Bu komisyonda 21 nisanda Ba- kırköyünde yapılacak nüfus sayımı işleri etrafında görüşülmüştür. Nüfus sayımına ai* bütün hazırlıklar yapıldığından, 21 ni- sanda yapılacak tecrübe, gelecek teşrin aylarında yapılacak umumi sayım için bir esas teşkil edecektir. & Belediye kooperatifi yeni müdürü B. Ahmed Şükrü, kooperatifin vaziyetini ted- kik ederek idare heyetine bir rapor vermiş- tir. Bu raporda Kooperatif muamelelerinde görülen sakatlıklar izah edilerek ıslah ça- releri gösterilmiştir. Kooparatif heyeti umumiyesi yarın saat 17 de toplanarak kö- operatif müamelelerini müzakere ve ted- kik edecektir, # Felemenk bandıralı Merope vapurile tutkal, kurşun lâvha, cam eşya, makine v6 aksamı, pamuk ve jüt mensucat, deri eşya, kimyevi ecza, çinko Jârha, suni ipek ipliği, fildişi, kakao yağı 'gelmiştir. Yunan ban- dıraı Belölo vapurile de kendir, keten, ar- pa, kolza tohumu, hardal tohumu, ayçiçeği küsbesi gitmişi ». Yani, senin anlıyâcağın, dilenci. lerle mücadele etmiyoruz!... Bahife 3 Sanayideki muafiyet. lerin ilgası , Şimdiye kadar Cümhuriyetin yüksek himayeler ve teşvikler sayesinde kökle- sen ve çiçeklenen Türkiye sanayii için İüzumsuzdu. Çün- devlet himayesine medyun lunan bu fabrikalar, bugün de devlete vergi vermek suretile bir mukabelede bulunmağa mecburdurlar. HÜSEYİN AVNİ Yeni içkiler kanunu projesi 1926 tarihli ispirto ve ispirtolu içkiler Kanununun on dört senedenberi tatbikl neticesinde elde edilen tecrübelere İstina- den bu kanunun yeni zaruretlere uygun bir şekilde tadiline karar verilmiştir. İnhisar. lar Umum müdürlüğünce yeni bir içki ka- nunu projesi hazırlanmaktadır, Bir kaç günelkadar ikmâl edilecek olan pröjenin Büyük Millet meclisinin bu dev- resinde kanuniyet kesbedeceği ümid olun- maktadır. Tekirdağında yarım milyon liraya iskele yapılıyor Tekirdağ 26 (AA) — Tekirdağında ya- rım milyori lira âsrfile Tayda yapılacak olan büyük iskelenin inşaatı ihale edilmişe tir. İnşaata 1 nisanda başlanacaktır. Bu inşaat için iskele civarındaki 27 ev istimlâk olunacaktır. B.A, — Nasıl etmiyoruz &ayım, kadın, erkek bütün şehir halkı so- kaklarda mt takan üeniilerie