May 17, 1940 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

May 17, 1940 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

17 Mai 1040 CUMHURÎYET Ruzvelt Mussoliıtiye harb harici kalmasmı tavsiye etti (Baş tarafı birinci sahifede) Mussolini üzerinde ne gibi bir tesir hasıl etmiş olduğunu öğrenmek henüz mümkun olmamıştır. Resm imehafil, Comte di Savoie vapurunun 15 mayısta Nevyorka mputeveccihen hareket etmesinden dolayı buyük bir memnuniyet izhar etmektedirler. Kahire mektubu Mısır | Milletler Cemiyeti Tehlike karşısında îsviçreden Lizbona nakletti Cenevre 16 (Hususî) Milletler Cemiyeti melhuz tehlikeler karşısında arşivlerini Lizbona nakletmiştir. Milletler Cemiyeti sarayı tamamen tahliye edilmektedır. Cemiyetin erkân ve memurları da Portekize harekete hazırlanmaktadırlar. meclisine tevdı edılen yeni bir gümrük kanunu mucibince şimdiye kadar 10 kilometreden ıbaret olan ve gumruk bakımından • karasuları* addedilen mmtaka hududu 12 mile çıkanlacaktır. Harb halinde vazifesini ifaya kadir ve hazır... Kahire (Hususî) Son zamanlarda Mısırın askerî sahada elde etmiş olduğu terakkiyatı ve yukselmış bulunduğu seviyeyi gösteren haberlerin pek nadir olması, hukümlerinde acele eden bir müşahid de Nıl vadisinin ekzotik romanlar yazanların hoşlarma gidecek bir gaflet uykusuna dalmış olduğu zannını uyandırır. Halbuki böyle bir intıbadan daha yanlış bir şey olamaz. Habeşıstanın İtalya tarafından zaptı ve bunun üzerine Süveyş kanah etrafmda bir takım ihtirasların uyanması üzerine Mısır, mulkî ve siyasî tamamıyetini muhafaza etmek için fevkalâde gozu açık davranmaktadır. Bu hususta Mısıra yardım eden devlet, büyuk menfaati olan İngilteredır. İngiltere, Mısıra muhim mıktarda asker gondermiştır. Bu askerler, en modern silâhlarla mücehezdirler ve harb esnasındaki kıymetleri herkesin malumu olan bu insan kütlelerinin iaşe bakımından butün ihtiyacları mukemmelen temin edilmiştir. Suriyede General Weygand'ın kumandası altında bulunan Fransız kıtaatı ile sıkı temasını muhafaza etmek suretıle hareket eden butün yakın şark umumî askerî karargâhı Kahirede kurulmuştur. Bugun Mısırda yalnız İngiliz askerleri bulunmamaktadır, çünkü İngilterenin gondermiş olduğu orduların içinde butün dominyonlardan gelmiş olan kıt'alar da vardır. Hindistan, Avustralya, Yeni Zelanda ve Kıbrıstan gonderilmiş olan kıtaa*, Mısırın müdafaa sistemi teşkılâtma dahil bulunmaktadır. Daha dün cenubî Rodezyalı genclerin Mısır limanlarına muvasalat ettikleri gorulmüş tür. Bu yeni gelenler, sportmenlere hâs tavırları, azımkârane hareketlerile Mısır şehirlerinde şimdiye kadar gorulmemış bir canlılık yarat maktadırlar. Çeşid çeşid üniformaları, kasketleri. nişanları.. ilâh.. ile bu askerler; Mısıra 25 senedenberi gorulmemış olan bir harb hali manzarafi vermektedirler. Memleketin hemen hemen her tarafında İngiliz camiasının himayesi altında bu askerler için kulübler vücude getirilmiş ve mem leketin hangi noktasmda olursa olsunlar, alışkın olduklan konfor temin edilmiştir. Memleketinin yeni hayata intıbakma karşı şahsan derin bir alâka gösteren Kralın bu hislerinden kuvvet alan ve adeta birbirlerile rekabet eden Mısır askerleri, modern askerî tekniğin her turlu şekıllerini öğrenmekte, durmadan çalışmaktadırlar. Hecinsüvar alaylarına varm caya kadar motörize edilmemiş kıtaat yoktur. Ecnebıler de Amerikalıların aktüalite filimleri sayesinde Mısır askerlerinin çolde yapmış oldukları son manevralann muvaffakiyetini gormüşlerdir. Bir zamanlar Lıbya çolü methalüıde bir Magınot hattı vücude getirilmesi için ortaya bir proje atılmıştı. Harbiye Nazırı Salıh Harb Paşa, böyle bir müdafaa sisteminin çölde hiç bir faydası olamıyacağını, pek fazla masarifi istilzam edeceğini ileri sürerek bu projeye muhalefet etmiştir. Başvekjl Aü Mahir Paşanın himmet ve gayretile ahnmış olan müdafaa tedbirleri, mütearri7in kuvveti ne olursa olsun memleketin emniyetini zamân altına almağa kâfidir. Mısırın bu teyakkuzuna bir de İçtımaî İşler Nazırı ve eski Ankara sefıri Abdurrahman Azım Beyin eseri inzımam etmektedir. Mumaileyhin vücude getırmiş olduğu ihtiyat ordusu, her ihtimale karşı koyacak kabilıyettedir. Çunkü altı ay müddetle bu orduda talım goren gönüllüler, fevkalâde rasyonel ve ameli bir surette yetiştirilmektedirler. Mümtaz teknisyenler tarafmdan idare edilmekte olan bu hazırlıklar haricinde hukumet makamlarının sivil halkı, bir harb zuhuru halinde yasayacakları hayata alıştırmak için sarfetmiş olduklan mesai de kayda şayandır. Erkek ve kadın hastabakıcıların yetıştirilmesine ve pasif müdafaa gönüllülerinin talim ve terbiyesine fasıla verilmeksizin devam edilmektedir. Dünya medeniyetinin mukadderatı mevzuu bahsolduğu bu kat'î anda Mısır, kendisini idare eden mes'ul ricale tamamen itimad edebilir. Mısır, İngiltere, Fransa, Türkiye ve Balkan devletlerinin yanıbaşında bulanık suda balık avlamak isteyenlerin bozmağa kalkışacakları Akdeniz statukosunu müdafaa etmekte, üzerine düşen vazifeyi ehliyetle ifa edecektir. Cidalar Bir İngiliz doktoru, alınan gıdaların, insanın huyları ve karakterleri üzerinde yaptığı tesirlere dair uzun uzun tetkik lerde bulunduktan sonra şu neticeleri elde etmiştir: Arasıra sığır eti yemek insanı metin ve hareketli yapar, ruha neş'e ve ferahlık verir. Koyun eti ise aksine hüzün ve cesaretsizlik verir. Mütemadiyen domuz eti yemek insanı bedbin yapar. Dana eti ise daima müteessir ve mahzun olmanin en büyük âmillerinden biridir. Mütemadi . yen dana eti yiyenler daimî cesaretsizlik ve metanetsizliğe müptelâ olurlar. Balık eti gencliğin muhafazasını ve hafızanın kuvvetlenmesini temin eder. Yumurta ve süt ruha faaliyet verir. Bil hassa kadınlara ve çocuklara büyük faydası vardır. Tereyağı, insanı tenbel yapar. Elma, zihnî meşguliyetleri fazla olanlara bil . hassa tavsiye edilebilir. Hardal, hafızanın kuvvetlenmesini ve zihnin açılmasını temin eder. Sebzelerin bir çoğu maddî sıhhat noktai nazarından şayanı tavsiye ise de bostan sebzelerinin çoğu Tuhî inhitatlara sebebiyet verir. Sebzelerin içinde ispanak, iradeyi takviye eden, ruhi metaneti artıran yegâne gıdadır. Bezelye, insanda havailiği ve şuhluğu artırır. Havuç, hilkaten ateşli yaratılmışlarda mübalâğalı hareketliliği tadil eder. Yeşil fasulye, hayale kuvvet verir ve san'atkârane istidadları takviye eder. Kuru fasulya fazla zihnî meşguliyetle yorulmuş dimağları kuvvetlendirmek için ye. nilebilecek en esaslı gıdalardan biridir. Patatese gelince, fikrin selâmetini ve düşüncenin doğruluğunu temin eder. Zihinde muvazene yaratır ve hislerde itidal husule getirir. BAHAR KIYAFETLERI Ruzvelt «Okyanus bizi artık müdafaa edemez, silâhlanalım» diyor Vaşington 16 (Hususî) Cumhur Reısi Ruzvelt, kongreye gönderdiği bir mesajla miliî müdafaa bütçesinin artırılmasıru istemiş ve Amerikan menfaatlerine karşı her türlü taarruzlara karşl koymak üzere lüzumlu askerî malzeme için bir nülyar 182 milyon dolarhk askerî kredi taleb eylemişfır. Cumhur Reisi Ruzvelt, bu münasebetle irad ettiği nutkunda ezcumle demiştir ki: c Son günler zarfmda cereyan eden hâdiseler tehhkenin zannedildiğinden daha sür'atle her tarafa yayılabileceğini göstermiştir. Tayyareler, paraşutçuler ve beşinci kolonların faa liyetleri neticesinde uzak ve yakın bütün memleketler tehlike karşısmda bulunuyorlar. Ok yanus artık Amerikayı müdafaa edemez. Memleketimizin müdafaası için senevî tayyare imalâtımızı 50 bin tayyareye iblâğ etmeliyiz. A merika, her nevi tecavüzlere karşı hazır olmahdır.> Isviçrede endişe ^ Londra 16 (Hususî) İsviçre hududlarmua devam etmekte olan Alman tahşidatı İsviçrede ciddî endişeler uyandırmıştır. Hükumet bu gün kadınlardan mürekkeb sivil müdafaa teşkilâtları vücude getirmiştir. Alman kıt'aları son üç gün zarfında İsviçre hududu yakınında Constance gölu sahilinde manevralar yapmışlardır. Bâle etrafındaki demiryolu munakalâtt hemen hemen tamamile inkıtaa uğramıştır. Belgrad. 16 (a.a.) Royter: Burada buçun alınan malumata göre, garbî Hırvatistanın Italya hududuna 60 kilometre mesafede kâin bir Nevyork 16 (a.a.) Newyork Herald Tribune mevki olan Guhn'de geçen salı gecesi bir Ilalgazetesi yazıyor: yan tayyaresi duşürülmüştur. Hatırlarda o'.du«Birlesik Amerikanın mevcudiyeti ve huzuru ğu uzere. Yugoslav hudud bataryaları geçenbakımından en ucuza mal olacak hal çaresinin lerde hududu geçecek her tayyare üzerine ateş derhal Almanyaya harb ilân etmek olması pek etmek için emır almışlardır. muhtemeldir. Alman harb makinesi, kuvvetli olduğu kadar çirkin bir şeydir. Birlesik Anıeri Yugoslavyada pilot mektebi açıldı ka, bu hale artık göz yumamaz.» Belgrad, 16 (a.a.) Yugoslavyanın her tarafında bir çok delikanlılar, Yugoslav tay>aıe Vaşington 16 (Hususî) Hariciye Nezareti kulubü tarafından açılmış olan pılotlar mektebİtalyadaki ve cenubu şarkî Avrupa memleketle leri musabakalarına iştirak için müracaatte burindeki Amerikan tebaasmı Amerikaya dönme lunmaktadırlar. ğe davet etmiştir. Amerikan tebaasına, İtalyan İsviçreliler bir Alman tayyaresini limanlarından vapura binmemeleri, Fransanm indirdiler Bordeaux limanından ve yahud İspanvol ve Lozan 16 (a a ) isviçre Genelkurmayının Portekiz limanlarından Amerikan gemilerile saat 18 de bıldırdığine gore, Zurhi kantonu uzememlekete avdetleri tavsiye edilmiştir. rınde bin metre irtifada uçan bir Alman bomİngiliz tebaası da ayrıldı bardıman tayyaresi gorülmüştur. Heinkel 101 ıle Isviçre avcı tayyareleri araLondra 16 (Hususî) İtalyadaki İngiliz teba aları, İngiltere büyük elçisi tarafmdan derhal sında kısa bir çarpışma olmuş ve tayyare defı İtalyayı terke davet edilmişlerdir. İlk grup bu topları da harekete geçmiştır. Yere inmeğe mecbur edilen Heınkelde yangın çıkmış ve taysabah Romadan hareket etmiştir. yarenin bir kanadı sakatlanmıştır. Tayyarenın Jsviçredeki tngilizler de ayrıldılar mürettebatından iki yarah enterne edilmiştır. Zurih 16 (a.a.) .Reuter. Zürih'teki İngiliz Diğer ikisi kaçmıştır. Bunlar aranmaktadır. konsolosluk makamları, bu gün İngiliz tebaasıŞimali îsviçre boşalıyor na, her ıhtimale karşı Zurih mmtakasını terketBern 16 (a a.) Iki gündenberi, bırçok kinımeleri tavsiyesinde bulunmuştur. Fransız İsviçresine doğru memlekeü terkedenlerle dolu tren se, ezcumle kadınlar, çocuklar, memleket dahiline yerleşmek uzere hudud mmtakasını terler Zünh'ten hareket etmektedir. ketmektedir. Bu buyuk otomobıl gidış gelişınttaîyada yeni numayişler den başka, ayrıca herhangi bir askerî hareket .Roma 16 (Hususî) Bu gün İtalyanın bir yoktur. Fabrikalar işlemekte, koyluler tarlalaçok şehirlerinde muttefıklere karşı numayişler nnda çalışmaktadır. Mahallî müdafaa teşkilâtı yapılmıştır. Fıume mıntakasında yapılan numa buyük bir faaliyetle organize edilmektedır. yişler esnasında numayişçiler Dalmaçyanın İtalyaya ilhakıru istemişlerdir. Mıllî Terbiye Nazırı talebeyi numayişler yapmaktan vazgeçmeğe davet etmişse de, muhtelif şehirlerde yeni numayişler yapılmıştır. Romadaki Yugoslav elçiliği binasmı muha faza etmekte olan müfrezeler, sükunet içinde geçen geceden sonra nöbetten çekilmişlerdir. Gazeteler Almanyaya ilânı harb istiyor Bir İtalyan tayyaresi düşürüldü Amerikan tebaasma verilen emir Dişler Dişlerin, yüz güzelliğinin muhafazası için en esaslı bir unsur olduğunu pekâlâ bilirsiniz. Onlar, sade dudaklar arasından inci gibi gö'rünerek şirinliği artırmakla kalmazlar. Aynı zamanda yanakların iç «daleleri onların üzerlerine istinad ederek dik durmalarını temin ederler. lhtiyarların avurdlarının çbkmesinin bir sebebi de dişsizliktir. Onun için dişlere pek ziyade dıkkat etmek gerektir. Dişleri mutlaka sert fırçalarla ovmalı, kat'iyyen yumuşak fırça kullanmamalıdır. Dişler kadar diş etlerini de fırçalamalıdır. Hatta diş etleriniz kanasa da gene korkmadan ovmakta devam etmelisiniz. Ağzmızı yıkamadan ve dişlerinizi fırçalamadan yatağa yatmayınız. Çünkü ağızdaki mikroblar bilhassa geceleri büyük faaliyet gösterirler. Açık renk uzunca boylu bir caketle Koyu renkte çizgili ve caketle düz lâciverd eteklikten mürekkeb bir tayyör. koyu renk eteklikten mürekkeb bir tayBu kıyafet lâciverd fötr şapka ve lâciverd yör. Caketin yakasında küçük astragan krokodil çanta ile çok iyi gider ve her bir yaka vardır. Şapka, çanta ve eldivenler de koyu renktedir. giyeni çok gene gösterir. Permehant yaptırmalı mı? Saçlarınızı elektrik makinesine teslim etmeden evvel bilinmesi icab eden hakikatler, riayet edilmesi lâzım gelen şartlar vardır ler. Permenant yapılır yapılmaz ondan istifade etmek isteyenelr böyle fazla temadi edecek jekilde bükülme ve kıvrıl•* malara talib olmamalıdırlar. İlk iki aydaki müşkülâtı altı aydan çıkaracak olursanız geriye gene dört ay kalır. Başkalannın başlarında da çok güzel tetkik edebileceğiniz veçhile fazla bükük ve kıvrık permenantlar hiç de hoj durmaz. Bilâkis hafif dalgalı permenantlar en zarif kadınların tercih ettik, leri tarzlardır. Fazla bükük ve kıvrık permenantln diğer bir zararı da saçları fazla kuru bir hale getirmesi ve büyümelerine ket vurmasıdır. Boyle bir permenantı müteakıb aylarca beklersiniz de saçlarınızın uzunluğu gene artmaz. Bu, belki saçlarında hiç bir rahatsızlığı olmıyan kadınlar için pek tehlikeli değildir. Fakat saçları zaten kuru olanlann vay haline... Sokol'lar resmi geçid hazırlıyorlar Belgrad 16 (a a.) Geçen pazar yapılmış olan biiyuk geçid ıesmine :ştirak eden Yugoslav Sokol teşkilâtları mensublannın miktarı yüz bin kişi tahmin edilmektedir. Bu geçid resminın kazanmış olduğu muvaffakiyete binaen yakında Yugoslavyanın bütün Sokol teşkilâtlarının iştirakile ikinci bir geçid resmi daha yapılacaktır. İtalya, Mısırdaki tebaalartnı çekiyor Kahire 16 (a a.) Reuter: Mısırdaki İtalyan konsoloslukları İtalyan tebaasına sakin bir surette tebligatta bulunarak Mısırı terketmelerini tavsiye etmektedirler. Diğer taraftan Amerikalılar da Mısırdan ha rekete amade olmağa yarıresmî surette davet edilmişlerdir. Mısır makamları Kahire ve İskenderiye ci varlarını ve tayyare meydanlarile diğer askerî noktalara civar mıntakaları boşaltmağa başlamışlardır. Macaristanda yeni tahşidat Londra 16 (Hususî) Peşte'den bildirildiğine göre, Macar ordusu bütün hududlarında tahşidata devam etmektedir. Alman istihbarat bürosu Peşte'den şunları bildiriyor: cResmen bildirildiğine göre Szekesfehrvar ve Kassa kolorduları seferber edilmiştir. Bu iki kolordu mevcudunun yüzde altmışı son za manlarda Macaristana ilhak edilmiş olan arazı ahalisindendır. Bu seferberlik, bu ahalinin talim ve terbiyesi maksadıle yapılmıştır. Aynı maksadla bir çok motörize livalarla süvari li vaları da seferber edilmiştir. Hududdaki arazi cüzütamları seferber edil miştir. Macar telgraf ajansı, bu hareketi Macaristanın muslihane emellerinin bir nişanesi a(> detmektedir.» Fiume'de «kahrolsun Yugoslavya» sesleri Belgrad, 16 (a.a.) Röyter: Fiume'nin karşısında kâin bir mevki olan Susak'tan bi'.dirildiğine göre, dün büyük tezahürat esnasında Fiuma sakinleri Yugoslav hududuna oldukça yak Amerika hükumetleri Alman tecalaşarak muttefikler aleyhinde haykırmış ve vüzünü protesto ediyorlar «kahrolsun Yugoslavya. diye bağırmışlardır. Tezahüratçılar Susak"taki evlere taş da atmışMontevideo 16 (a.a.) Birlesik Amerika dalardır. İtalyan polisi müdahale etmemistir. hil olmak üzere 14 Amerika cumhuriyeti, BelKara suları hududu tevsi edildi çikaya, Holandaya ve Luksemburg'a yapılan na zı taarruzunun protesto edilmesi için Uruguay Roma 16 (a.a) Facio ve Korporasyonlar tarafından vaki olan teklifı kabul etmiştir. memurlarile Lüksemburg'daki Fransız elçiliği memurlarını hâmil tren, dün gece Lindau is tasyonundan hareket ederek İsviçreye gelmiştir. Almanyanın Brüksel'deki büyük elçiliği memurları, henüz hudud istasyonundadır. Diplo(Başmakaleden devam) lerin hayat ve hürriyetleri için harbedi matların mübadelesi harekâtındaki bu tear.hi.ir. geleceği şüphesiz olan bir taarruz ve isti yorlar. Onlar muvaffak olamazlarsa di İsviçredeki Amerika elçiliği vasıtasile muharib lâya karşı sımsıkı tutundukları bitaraflıkta ğer küçük ve orta milletlerin hayat ve devletler arasında yapılmış olan çok karısık lsrarla neyi ispat etmek ve hangi faydayı hürriyetleri de artık tehlikelerin en ciddi müzakerelerden gelmiştir. Muharib devlet ler, tam karsılıklı bir surette kordiplomatiğe temin etmek istiyorlardı? Böylelikle Al lerine # maruz bulunduğunda kimsenin zerre kadaj şüphesi olamaz. İsviçre ile mensüb olsun olmasın mübadelesi arzu edilen manların haksız ve sebebsiz taarruzlarına eshasın tamamen mübadelesini istemişlerdir. yeni deliller mi vereceklerdi? Bundan ne Tunaboylu ve Balkanh bitaraflar Belçi Maamafih mübadeleişibitmek üzeredir. ka Fransa topraklarında kendi talihleçıkar? rini de şidetle alâkadar ederek cereyan , 1940 ın ideolojist Almanyası Holanda etmekte olan müthiş harb muvacehesinde ve Belçikaya karşı son taarruz ve istilâsı lâkayd kalacaklar mı? Hâlâ diyecekler için göstermediği ve kendi kendine için mi ki biz bitarafız, taarruza uğrarsak müden düşündüğü sebeblerinde daha kuv dafaaya geçeriz ve o zamana kadar bekBu aym 27 sinde Yugoslavyanuı Adriyatik savetlidir. Nasyonal sosyalist Almanyası leriz?.. hilinde Dubrovnik şehrinde toplanacak olan kiiçük Holanda ile küçiik Belçikanın kenBu milletler, sonra çok geç kalmış ol Balkan Antantı ekonomik konseyinde hükâmedi hacimlerine nispetle çok büyük müstimizi temsil edecek olan delegelerimiz tespit temlekelere sahib olmalarını çekemiyor maktan dolayı dizlerini dövmemek üzere şimdiden hiç olmazsa kendi aralarında. edilmiştir. Delegelerimiz Trabzon meb'usu Have bunu haksız buluyor! adeta canhavli müsaraatile, tedafüî ve san Sakanın reisliğinde Ticaret Vekâleti Müs Ve zaten, diyor, yanıbaşımdaki bu kü tecavüzî bir anlaşmanın temellerini atma tesarı Halıd Nazmi Keşmır, ^. T. T. Umum Müçük hükumetler neden müstakil birer dev. yacaklar mı? Derhal hiç olmazsa bu ka durü Kadri Musluoğlu ve Balkan Antantı ekonomik konseyi üraumi kâtibi Şmasiden müreklet olarak duracaklar, bana tâbi olsunlar darını yapmayacaklar mı? kebdir. Heyetimiz ayın 20 sine doğru şehrimizdaha iyi! Eğer yapmazlarsa Holanda ile Belçi den hareket edecektir. Holanda ile Belçika bu hakikallerden kanın gafletlerini daha feci bir surette gafil idiyseler onların akıllarına sadece kendileri tekrar etmiş olmayacaklar mı? şasmak lâzım gelir. Işte tehdidlerin en korkuncu altındaki lmdi, geri kalan bitaraflann hiç vakit Su mahsulleri kanun projesi Meclise veril diğer bitaraflar ergeç başlarına geleceği kaybetmeksizin külâhlarını önlerine komuhakkak felâkete karşı şimdi bu sualleri miştir. Proje ile balıkhanelerin modern bir hayarak düsünmeleri lâzımdır: Bizler ne kendi kendilerine sorarak kararlarını ver le getirilmesi için 2 milyon lirahk bir mütedayapalım? diye. mek ve bunun için de çok acele etmek vil sermaye istenmektedir. Lâyihanın bir m^dHarb alabildiğine patlamıştır. Bu mudesine göre de sivil ve askerî yatılı mektebi erle mevkiinde bulunuyorlar. kadder akıbetine kadar gidecektir. İnorduda haftada bir gün balık yemek mecburigiltere ile Fransa hakikaten bütün milletYUNUS NADt yeti konmaktadır. «Kadın sütunlarının devamlı bir karii» Tuvalet masanızın üstünde daima bir yumak ince iplik bulundurunuz ve on imzasile bir mektub aldım. Orada bilhasdan her akşam bir parça kopararak diş sa şu satırlarla son yaptırdığı permenantlerinizin aralarını temizleyiniz. Zira, diş tan şikâyet ediliyor: patları ne derece antiseptik maddeleri «Ne yapacağımı şahavi olurlarsa olsunlar, ağızdaki bütün şırdım, kaldım. Hafmikrobları öldüremezler ve onların diş tada bir iki defa saçlerinizi tahrib etmelerine mâni olamazlar. larımı maşalayıp düDiş etleriniz ağrıdığı zaman tentürdiyot zeltmek zahmetinden kurtulayım diye perkullanmak da pek iyi bir usul değildir. menant yaptırdım, Ondan vazgeçiniz. Ağzın sıhhatini musaçlarım berbad olhafaza etmek icin en iyi usul sert fırça ve du. Onları eski haiyi cins patlar kullanmaktır. line getirmek de kabil değil, ıslattım, taradım, çektim, kopardım, nihayet oSohbet ve konuşma mevzuu! Aile reisi turdum ağladım, ağve ev sahibi kadın için bazan halledilmesi ladım. Bu gibi teşebçok müşkül bir meseledir. Gerek aile er büslerin aleyhinde olan kocam da karşıma geçti, benimle eğlendi: «Oh olsun!» dedi. Şimdi iki üç ay saçlarım tabiî hallerine gelinceye kadar çok üzüleceğim. Halbuki gittiğim yer birinci sınıf bir berberdi. Makinesi son sistemdi. Kalfası mahirdi. Saçlarımda gayritabiî hiç bir hasTokyo 16 (a.a.) Lima'da (cenubî Ameritalık yoktu. Neden bu hale geldiler?» ka) vuku bulan Japonya aleyhindeki hâdiselerin bildirıldığmden çok daha mühim olduğu Aziz kardeşim... Şize evvelâ şunu söykaydedilmektedır." Şehirde nizam ancak kıtaat leyeyim ki bu permenantın hatalı olmacelbedıldıkten sonra iade edılebılmiştir. 400 den sındaki yegâne kusur size aiddir. Çünkü fazla Japon mağazası ve evi halk tarafından berbere müracaat ettiğiniz zaman yedi hasara uğratılmıştır. 500 olü ve yarah olduğu sekiz ay devam edecek bir permenant bildirilmektedir. istediğiniz muhakkak... Sonra berberin saçınızın ötesinden berisinden biraz alıp onları hafifçe seyrekleştirmesine de itiraz ettiniz: Bern 16 (a.a.) Berlindeki Belçika Sohbet Lima'da Japonlara hücum ederek 500 kişi öldürdüler Fransa Almanya arasında diplomatların mübadelesi Tehdid altındaki diğer bitaraflar Balkan antantı ekonomik konseyine gidecek delegelerimiz Su mahsulleri kanunu projesi B. M. Meclisine verildi kânı arasında, gerekse dostlar meclisinde sohbet mevzuları neş'e, samimiyet esasını teşkil edebileceği gürültü, karışıklık da çıkarabilir, mücadelelere, kavgalara sebebiyet verir. Onun için kimseye hissettir meden bu işi idare etmek büyük bir meharete tevakkuf eder. Sohbet ve konuşma esnasında esas, söyleneceklerden ziyade susulması icab eden noktaları kestirmek, kendini bilgiç veya cazib göstermeğe uğraşmaktan ziyade başkalarında acı hatıralar uyandıracak, yahut onların izzeti nefislerine dokuncak hususları kurcalamamaktır. Sohbet ve konuşmada gaye, aile erkânını olsun, misafirlerini ol sun boş boğazlık etmeden, kimsenin aley' hinde dedikodu yapmadan alâkalandı rabilmektir ki, hiç de kolay bir şey değildir. Maamafih henüz vazifeniz hitam bul muş değildir. Diğerlerinin bu husustaki kusurlarını nazikâne tashih etmek gene size düşer. Meselâ misafirlerinizden bir bey, mutlaka kendi siyasî fikirlerini kabul ettirmeğe çalışıyor, değil mi? Sohbet mevzuunu ona hissettirmeden bir başka tarafa, meselâ musikiye, edebiyata nak ledivermek de gene sizin oynıyacağınız mahirane role mütevakkıftır. Erkeklerin siyasî münakaşalardan fazla hoşlanmalarına mukabil kadınlar da aile dedikodularından haz ederler. Bir Diğer taraftan permenantln uzun zaman devam etmesi onun sık ve fazla bükük ve kıvrık yapılmasile temin edilemez, saçlann ve bilhassa vücudün sağlam ve sıhhatte olmasile elde edilir. Sonra saclar çabuk büyüyorsa, meselâ senede 15 santim artıyorsa o vakit on iki ay zarfmda mutlaka üç defa permenant yap Çok saçtan insana zarar gelmez! Dediniz. Netice böyle oldu. Berberin tırmalıdır. saçları permenanttan evvel biraz seyrekSaçlannız çok ince, yumuşaksa, vüculeştirmeğe tesebbüs etmesi kendi işini ko dünüz yprgun ve rahatsızsa saçlarınızın laylaştırn1 ;~in değil, sizin permenantı sert maddeleri de zayıf olacağı için gene nızın iyi olması i permenant, sıhhatte bulunduğunuz zaçîndir. Binaena manki kadar ve saçları kalınca ve sertçe leyh ekseri perme olanlarınki kadar devam etmez. nantların ilk günBir berber doktor olmadığı için tabilerinde kıvırcık atile bütün bu noktalan size izah edemez kuzu pöstekisi ha ve belki de e^nresi lini alan baş sizde işine gelmez. Maabüsbütün mübalâ mafih bazıları perme ğalı bir şekilde te nant yapmadan evcelli etti. Bir miid vel sacların vazivedet sonra onlaT tini yağ banvolan • uysal bir şekle gi ve saire ile ıslah ve rerler ve «mise takviveve kf>lk en plis» vapılabiki bu da doğrulecek hale gelirdur. da onlar hakkında iyi bir fikir hasıl edeceğine, yok yere aleyhlerinde bir cereyan uyandırır. İşte o vakit ev sahibine düşen vazife gene karşılarındakine hissettirme den ve onları incitmeden mevzuu mahi rane değiştirmektir. Sohbet mevzulannda bilhassa bize başkalarınm tevdi etmiş olduklan sırları ifşa etmemek de dikkat edilecek en mühim nokta olmalıdır. Çünkü kendi sırlarımm meydana vermek az çok kendi salâhiyetimiz dahilindedir. Fakat diğerlerinin mahremiyetinden bahsetmeğa hemen hemen hiç hakkımız yok gibidir. mecliste her kim olursa olsun orada mevcud bulunmıyanların hususî mallarına aid en mahrem malumatı ortaya dökme sine meydan vermemek icab eder. Çünkü ekseri kadınların başkalarını tenkide kalkısmaları çok defa kıskançlık yüzün dendir. Aleyhteki dedikodular kadar, lehteki medihler de bazan meclisi sıkar. Bir hanımın mütemadiyen kocasını, yahut oğlunu veya kızmı göklere çıkarması diğerlerinin esnemesini mucib olur, artık kimsenin ağız açmasına imkân yoktur. Ha nım söyler de söyler. Hazır bulunanlar