17 Nisan 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

17 Nisan 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

mi Ri N ii 1 TERA RE çare km Yali el REN KR EMEN APEN EDEMEM ei gr erken DANDAN Mösvö münakaşaya devam ediyor Emme Milena ke) < Jeneral Kondilisle Amiral Hacı kiryakosun bir diktatör- Atine, 17 (Hususi) — Ahrar | duğunu iddia etmektedir. fırkası reisi M. Venizelos yuna- nislanı alâkadar eden harici mese- | leler hakkında neşriyata devam €- diyor. M. Venizelos yeni makalesinde | Yunan hükümetini Balkan misakı- nı imzalamağa sevkeden korkula- rın yerinde olduğunu ve Yunanis- tan tarafından Dedeağaç tarikiy- le Bulgaristana bir o mahreç ver- mek tehlikeside gayri mevcut ol- | ciye nazırı arasında bir Selâhiyettar bir makamdan ya- pılan bir tebliğe nazaran Balkan misakma zeyledilmiş olan proto- kolun dördüncü maddesinde mün- deriç meseleler, dört Balkan hari- yapılacak toplantıda (o halledilecektir. Yunan hükümeti toplantıda büyük bir devlet ile harp ihtimaline kar- şı teminat almağa gayret edecek- tir, Atina, 17 (Hususi) — Akropo- lis ve Anekesartinos (o gazeteleri ceneral Kondilis, amiral Hacı Kir- kayos ve M, Metaksasın Yunanis- tanda diktatörlük kurmağa gayret ettiklerini yazmaktadır . Bu yazı, o siyasi mahafilde bir çok dedikodulara sebep olmuştur. Hükümet günden güne sadmeye uğramakta olduğundan bir an ev- vel intihabat yaptırmak istemek - tedir. .. , Ergani ikramiyele- ri kime çıktı | Ankara, 17 (Hususi) — İkra- miyeli ©; 5 faizli 1933 Ergani ma- den istikrazmın ikramiye ve amor- ti keşidesi dün Cümhuriyet Mer- kez Bankasmda banka ve Maliye | Vekâleti murahhasları ile noter ve diğer bankalar mümessilleri hu- zurunda yapılmıştır. Bu keşidede 152613 numaraya 30.000, 92169 numaraya (o 15.000, 157052, 156944, 8776 numaralar 3,000, 7496, 166696, 45721, 88022, 196930, 190128 numaralara 909- ar lira ikramiyeler isabet etmiştir. ” rıca 289 adet numaraya 120- şer liralık ikramiye ve 4200 adet numaraya da amorti verilecektir. Mısır tahvilleri Kahire, 17 (A.A.) — Misir kre- di fonsiye tahvillerinin son çekili- şinde 1886 tahvilerinden 155,471 ve 1903 tahvillerinden 410.184 nu- maralar yüz biner Frank 1911 tah- illerinden 134,424 numara elli bin frank kazanımıştır. Dâvete gitmediler Ankara, 17 (Hususi) — Burada çıkan Aneksartinos gazetesinin verdiği havadise göre evvelki ak: sam M. Venizelos tarafından €- vinde tertip edilen süvareye da- vetlilerden Romanya ve Yugoslav- ya sefirleri bulunmamışlardır. Ga- zete bu gelmeyişe M. Venizelosun Balkan misakı (o aleyhindeki hü- cumlarını sebep göstermektedir. Ankara hususi bütçesi Ankara, 17 (Hususi) — Umumi meclis içtimaları bitmiştir. - Bir milyon dokuz yüz bin liralık olan yeni sene bütçesi Dahiliye vekâle- tine verilmiştir. Yeni bütçenin geçen senekinden farkı yoktur. Usküdar hattı için Ankara, 17 (Hususi) — Burada bulunan Üsküdar, Kısıklı Tram- vay şirketi idare meclisi reisi Nec- mmeddin Sahir Bey Kadıköy hattı nın temdidi meselesiyle (o uğraş- maktadır. Nafianın teşebbüsü Ankara, 17 (Hususi) — Nafi- dan her kangi bir esbap dolayısi- le çıkarılanlarm diğer devlet hiz- metlerinde çalıştırılmamaları için Nafia Vekâletince (o teşebbüsatta bulunulmakta olduğu söylenilmek tedir, İstihlâk vergisi Ankara, 17 (Hususi) — Dahili istihlâk vergisinin tadili lâyihası Tuznameye alındı. Bütçe encümeni, / şeker mali- yetleri tahminen yüzde 5 nisbe - tinde azalmış olduğundan bu sefer yapılacak yüzde 4 zammın şeker satış fiatları üzerinde tesir yap- mıyacağı, fabrikaların (kârından temin edileceğini bildirmektedir. İktisat vekili Celâl Bey, encü- mende bu zammın şeker satışına tesiri olmıyacağını (o söylemiştir. Lâyihanm son şekli. İstihlâk vergisi kanununun bi- rinci maddesi aşağıda veçhile tadil edilmiştir. Dahildeki fabrikalardan istih - sal edilecek şekerin kilosundan 12 kuruş istiblâk resmi almır. Bu ka- nunun neşri tarihinde faaliyetleri henüz bir istihsal senesini tamam- lamamış olan fabrikalar mamulâtı için bu resim on kuruştur. oAn- cak İcra vekilleri Heyeti 935 ve müteakip senelerde bu mahiyet- teki fabrikalar omamulâtma ait resmi birinci (o fıkradaki miktarı çıkarmak selâhiyetini haizdir. yazıldığı Havagazı kazası Ankara, 17 (Hususi) — Ziraat enstitüsü odacılarından Mustafa Efendi banyo üzere girdiği yerin hava gâzının nasıl kapatılmasmı bilmemesi yüzünden zehirlenerek öldü. Yerinde bir karar Ankara, 17 (Hususi) — Beledi- yelerin fen islerinde çalışacakla- rm tayinleri Nafia yapılması için yakında verileceği söyleniyor. Orman mektebi Ankara, 17 (Hususi) — Ziraat Vekâletince bir Orman ihtisas mektebi açılması ( için bir lâyiha hazırlanmıştır. Şark demir yollarında Ankara, 17 o (Hususi) — Şark demiryolları komiserliğine erkânı harbiye mütekaitlerinden (Faik Bey tayin edildi. Yeni bir kanun Londra, 17 (A.A.) — Avam kamarası, ikinci (o okunuşunda 63 reye karşı 277 rey ile askerleri ve bahrivelileri Mi ln ğutmıya teşvik edenlere karşı mev cut kanunu şiddetlendiren bir ka- nan lâyihası kabul etmiştir. bir karar Süngercilik işi şirketi kuruldu Ankara; 16 O (Hususi)— İş ve Sumer bankaları ile (İstanbul ve İzmir liman şirketleri tarafından Türkiyede sünger ( toplama için 100 bin lira sermayeli bir şirket teşkili kararlaştırılmıştır. o Şirket Türkiye sularındaki o süngerleri çıkarma ve işleme ile meşgul ola- caktır. Buğday kontenjanları Vaşington, 17 (A.A.) — Zira mahafil birleşik Amerikanın, Ro- ma mukavelesine tevfikan buğday kontenjanlarının arttırılmasını is - tiyeceğini ihsas etmektedir. Yeni bir reislik Ankara, 17 (Hususi) — Burada deveran eden bir habere nazaran Emniyeti umumiye müdürlüğü em rinde bir de teftiş (o heyeti reisliği ihdası düşünülüyormuş.. HABER — nyan Post. n194 ; i Banker İnsul nasıl ve Venizelos misak hakkında /Adli BE İkhdni 1 j Fransız sermayedarları devletçilik taraftarı Fransada Ouestions du Jour isimli üç aylık bir mühim mecmua çıkmağa başlamıştır. Bunun ilk sayısında, bü- yük Fransız sermayedarlarile devlet şilik hakkında mülükatlar var. Dikkate şayandır ki, liberal olmas: lâzım gelen bu sermayedarlar, hemen ittifakla, devletin kendi işlerine karış- masını, tanzim etmesini istemektedir. “Lu,, mecmuasının yazdığına görc, bü zengin adamlar, müstakil servetlerinin devlet tarafından sık: sıkıya idare edil- Vekâletince | mesine, kendilerinin bu miessesat ba- | şında büyük memurlar gibi kalmasına razı olmaktadır. "Bunlardan meşhur banker Le Roy Ladurle, bankalara bevletin şimdiden yarı yarıya vazıulyet (olduğunu, bir kaç adım daha atması lâzım geldiğini söylüyor. Maden işlerinin krallarından M. Pi- not, “ya hercümerç, yahut ta devletçi- lik!,, diyor, Paris kuyumcular sendikası umumi reisi G. Fouguct — Lapar bütün san'- atların Italyadaki gibi lonca usulüne bağlanmasını istiyor. - Yün komitesi reisi E. Mathor “dev- let tarafından idare edilen iktisadiyat Mâzımdır!,, diye feryat ediyor. Devlet demiryolları umumi müdü- rü, nakliyat sahasında da ayni fikir. de... . » * . . . b » . . Bütün dünyada devletçiliğin akp yürüdüğü bu devirde. başta Fransa ol- mak ürere ancak bir iki devlet kaide. nin İstisnası gibi kalmıstı. İşte, büyük Fransız sermayedarlarının da fikri bu merkezde! lük vücuda getirecekleri hakkında rivayetler Beyin riyasetinde toplanmıştı. 17 Nisan 1924 niçin teslim edildi İzmit meb'usunun ye vekili Saraç oğlu Şükrü B sualine delilli bir cevapla mukabele etti Ankara, 16 (A.A.) Meclisi bugün reis —B.M. vekili Refet Celsenin açılışını müteakip A- merikalı müflis banker | İnsulün ne vakte kadar mevkuf tutulaca» ğına dair sırrı Bey (Kocaeli) ta- rafından verilen sual takririne ad- liye vekili Saraçoğlu Şükrü (Bey cevap vermiş ve demiştir ki: “Türk ceza kanununun hak- kında tatbik edildiği İnsul cumar- tesi günü zabıtamız O tarafından teslim olunmuştur. Müteakiben kürsüye gelen sual takrir sahibi takriri ile vekil bey tarafından verilen cevap arasında geçen müdetin, sualin mahiyeti- ni kaybettiğini söyliyerek demiştir kiz “Mesele meclis kürsüsünde za- manında mevzuu bahsedilmiş ol- saydı burada cereyan edecek mü- zakereler bütün hukukçuları, üze- rinde tetkikata (o sevkedecek bir mevzu olacaktı. Belki de bu içti- hadımız beynelmilel hukuka Türk tezi olarak geçecekti. i den anlaşılacağı üzere (o İnsulün tevkifine muarız — bulunmadığını kaydederek İnsulün teslimi işin- deki Amerika kanunlarının hususi vaziyetine temas eylemiştir. İnsu- lün tevkifi için ileri sürülmüş olan cürümden muhakeme edilmesi lâ- zım geleceğini söylemiştir. Bu söylediğim mütalea hukuk- şinaslar nazarında çok ziyade hai- zi ehemiyet bir meseledir ve bunu Amerika hükümetine ( söylemek Türkiye cümhuriyetinin o yüksek şerefi müktazasıdır. Bunu, hassa- ten adliye vekili beyefendinin na- zarına arzederim. © Sırrı Beyin bu beyanatma ce vap olarak Saraçoğlu Şükrü Bey demiştir ki: “Muhterem mebusun suali İn- sulün ne vakit teslim ve iade olu- nacağını mutazammın oidi. Bu sualin altında şimdi burada söyle- dikleri manaları çıkarmak imkânı olsaydı arkadaşımı kürsüye kadar getirmek zahmetinde bulunmaz- dım. İtiraf ederim ki satırlarında mevcut suallerinden bunları anla- mak mümkün değildir. Sırrı Beyefendi buyuruyorlar ki bu adamın arkasında dört yüz o gazeteci vardır. Bunun- la anlatmak istiyorlar ki teslim ettiğimiz adam büyük bir adam- dır. Sırrı Bey pekâlâ bilir, fakat bü- tün dünya da bilmelidir ki, bir a- damın arkasında ister 400 gazete- ci, ister dört süngülü olsun müc - rim olmak itibariyle ikisi de kanun nazarımda müsavidir. Diğer mühim olarak iliştikleri noktalardan birisi de, bu adam hakkında verilmiş olan kararı pek âlâ temyiz edebilir ve aglâbi ihti - mal temyiz de tasdik etmiyebilir. Veya tasdik edebilir, Sırrı Beyefendi sözlerinin ye- künu umumisi arasında geç kal- mak gibi bir şikâyeti de vardır. Di- ğer taraftan niçin bu kadar acele edildi deniliyor, Yani kâfi derece- i teslim edilmiştir de tenevvür ve tetkik edilme: niçin bu adam teslim edildi d liyor. Mesele arkadaşımın bildik!” gibi değildir. Mahkemei temyis” rarı tasdik etmiş ve bu davi kabiliyeti temyiziyesi olmadığı # rarmı vermiştir, ondan sonradır (M0. Türk mahkemesi tetkik kat sı verir ve kararmı verdikten ra o karar etrafında ne münak#f etmek, ne de her hangi bir açık pı kaldığını düşünmek ihtim? yoktur. Türk mahkemesi tetkik miş, kararını vermiştir. Sırrı B* pekâlâ bilir ki, bu iade ve keyfi ti her hangi bir muahedenin hül mü ile değil, ceza kanununun 9 cu maddesinin tatbiki neticesi sule gelmiştir. Acaba biz Amerikadan ayni kilde bir adam istemiş olsayi bunu verirler miydi? 4 Biz esasen bir mücrim teslim” derken mutlaka mukabelesi yapılsın diye yapmış olsaydık h#” kında ceza kanununu tatbik © mez, muahedenin mevkii meriyf girmesini beklerdik. Amerik: samimiyetini gösteren delil de den çok evvel iade muahedi tasdik etmiş olmasıdır. i Muhterem arkadaşlarımın #öl lediği sözlerin zannediyorum * hülâsası bundan ibarettir. Ke lerine ilk cevap verdiğim bu cihetlere temas etmeme, sü rinden bunların (çıkarılması! mümkün olmamasından neşet d miştir, Yalnız İnsul meselesi, memleketimize uğraması inki! memleketin temizlik ateşinin kadar hararetli olduğunu ve hangi şekilde olursa olsun müci lerin burayı cenah ve melce iti edemiyecekleri kanaatinin dün)” ya yerleştiğini görüyorum. Arkadaşlarımın süalleri bu leri tekrar etmeye vesile olduğu çin mucibi memnuniyet ciheti” bulunduğuna kaniim. Maruzst bundan ibarettir. İ Bu izahatı müteakip ” ye geçilmiş, tütün ve tütün inhiff rı kanun lâyihasmın gümrük ve hisarlar encümeni tarafından 1€ kikatı ikmal edildiğinden hav” edildikleri maliye, adliye, ziraat iktisat encümenleri tarafından bir an evvel müzakeresinin iki için bu encümenlerden muhtelit bir encümen tarafın tetkik edilmesi hakkında ve! bir takrir okunmuş ve kabul memiştir. Umumi hıfzıssıhha kanunu" da bazı değişiklikler (o yapıl” hakkındaki kanun müzaker€ kabul edilmiş, Perşembe günü © lanmak üzere celseye nihayet g rilmiştir, En ; (1) Adli evrak noksanmı$ ya kâfi değilmiş ve bu adam * ka bir cürüm için çağırıldığı asm dermeyan ediyormuş. * Beyefendi pekâlâ bilirler ki, “fi tün bunları tet mercii bir tek” da Türk mahkemesidir, >