23 Nisan 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

23 Nisan 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

29 HABER — Akşam Postası — gayet iyi tesir braktı Tan gazetesi; “silâhları brakma meselesinde şimdilik mevcut imkânların ne olduğunu şüphesiz Paris, 23 (A.LA) — M. Suviçin Parise uğramasından ve oradaki mülâkatlarındın — bahseden Tan gazetesi diyor ki: “İtalyan hükümetinin ve şahsen | Duçenin salâhiyettar mümessilinin teşebüsü burada — memnuniyetle | karşılanabilir. Bu teşebbüs, Fransız — İtalyan | münasebatının mütekabil itimat ve dostluk havası içinde inkişaf et- mekte olduğunu gösterir. Tan gazetesi mütalealarına de - vam ile diyor ki: Sofyada çocuk | bayramı yapıldı Sofya, 23 (A.A.) — Dün her se- | ne olduğu gibi — çocukları himaye cemiyeti tarafından — çocuk günü tes'it edilmiştir. Bayraklarla donatılmış olan şe- | hir, bir şenlik manzarası arzediyor du. — Saint Alexandre Newski ki- lisesinde yapılan dini âyinden sons | ra ekserisi milli elbise giymiş olan | mektep çocukları — kraliçe Maria, prons Eydoxle, maarif nazırı M. Boyaciyef, Sobrayna reisi M. Ma- | linof, Sofya baş — piskoposu mon- sinyör İstefan ve — diğer zevatın mevki almış oldukları tiribünün ö- nünden alıy halinde geçmişlerdir. Bütün memlekette çocuklar için o- yunlar tertip edilmitşir. Diğer bir takım çocuklar da caddelerde ço - | cuk hayır cemiyetleri için iane top | lamışlardır. | Trakya umum müfettişi Edirne, 23 (Hususi) — Trakya umum müfettişliğine tayin edilen Ibrahim Tali Bey dün tam saat on yedide buraya vasıl olmuştur. Kendisini sevinç içinde karşılı - yan büyük bir halk kütlesinin te- zahüratma karşı müfettiş bey şu beyanatta bulunmuştur: “ Bu eser, onun seredir. Onun e serine başlamak ve tamamlaımak hususunda âmir, memur, esnaf ve çiftçi bütün — Trakyalıların bana müzaheret edeceklerine eminim.,, Gece Halkevinde İbrahim Tali Bey şerefine bir müsamere veril - miş ve müsamerede — canlı olarak Trakya haritası temsil edilmiştir. Otobüs kanunu | Ankara, 23 (Hususi) — Beledi. ye hudutları dahilinde otobüs ve | otobüs gibi yolcu — ve yük başına | ücret alman nakil vasıtalarının iş- letilmesi hakkını belediyelere ve. ren kanun lâyihası meclise gelmiş- tir, Mektep pansiyonları Ankara, 23 (Hususi) — Mektep | pansiyonları nizamnamesi vekiller | heyetince tasdik olunmuştur. Ankara, 23 (Hususi) — Edirne | vilâyetinde valilere ait bazı selâhi- | setlerin umumi mürettişliğe veril - | nesi hakkındaki lâyiha da meclise şelmiştir. katlarında silâhları bırakma mese- | gelmiştir. anlamıştır,, diyor Hiç şüphesiz M. Suviçin mülâ - lesi mevzuu bahsolmuştur. Bu es» nada M. Dumergin Fransanın bu | meselede almış — olduğu vaziyeti sarahatla anlatmış olduğu muhak- kaktır. — Şu halde M. Suviç, Lon- draya silâhları brrakma meselesin- de halen mevcut olan imkânların neden ibaret olduğunu ve yeni bir akamete uğramamak için ne gibi teşebbüslerden tevakki edilmesi âl bilerek gidecektir. zım geldiğini Saraybosnada bir maden faciası Belgrat, 23 — (A.A.) — Saray Bosna civarında Kakgn'de kömür madenlerinde bir — infilak vukua Resmi haberlere göre felâket madenlerde fazla miktar - da gaz çıkması yüzünden hasıl ol muştur. İmdat ameliyesine hükümet me- murlarının ve bilhassa — orman ve maadin nazırının huzurile devam edilmektedir. Ancak arazi çökmesi ve su sız> ması yüzünden bir takım müşkülâ- ta tesadüf — olunuyor. Ölenlerin miktarının çok fazla olduğu tah - min ediliyor. Hükümet, keyfi- yetten haberdar olur olmaz felâket zedelerin — ailelerinin yardımına koşmuş ve ilk muavenetler yapıl « | mıştır. Iran Şahı | Ankara, 23 — (Hususi) — İran şahı Pehlevi hazretlerinin Trab- zondan Samsuna kadar - seyahatı Yavuz dretnotumuzla 'yapmaları tekarrür etmiştir. Şaki Remzi yakalandı Adana, 23 (Hususi) — Uzun se- nelerdenberi Kadirli, Andrin ve- havalisinde şekavet yapmakta o- lan ve bu meyanda üç jandarma- mızı şehit ederek — Suriyeye ka- çan Abdullah oğlu Remzi isminde- | ki şaki hükümetimizin teşebbüsü üzerine Antakyada Fransızlar ta- rafından yakalanarak İ:)örtyıılı'lıl hükümetimize teslim edilmişti. Şaki dun sabah şehrimize geti « rilmiştir, Bugün Kozana sevkedi- lecektir. ” M. Bartu Varşovada Varşova, 23 (A.A.) —M. Bartu, saat 17,50 de gelmiş halk | tarafından alkışlanmıştır. Reisi cumhurygn mümessilleri, hariciye nazırı ve saİr bir çok zevat tara- fımdan istikbal edilmiştir. Bafrada tütün piyasası Bafra, 22 (A.A.) — Alıcıların çoğalması, şehrimizde tütün piya- saşının harap edilmesine sebep ol- muştur. Dün ve bugün mahsuller 13.75 — 14 arasında satıldı | sene, Nazmi Bey iki sene, 'Tan gazetesi, gerek Londrada ve gerek diğer payıtahtlarda Fransa notasının hiç bir — veçhile samimi muttasıfane ve makul bir hal sw- retine yolu kapamamakta olduğu- nun anlaşılmış olduğunu yazdık - tan sonra netice olarak İngiliz — Italyan teşebbüsünün netice veres bilmesi için evvelâ Londra ile Ro- m sındaki ihtilâfı izale etme- leri icap eder. M. Makdonald ve Con Simon ile yapacağı mülâkatlar meseleyi ten- vire medar olacaktır. Izmirsporda çıkan müessif hadise İzmir, 23 (Husust) — Cuma gü« nü yapılan Altay — İzmirspor maçında stadyomda beş defa topu delmek, saha müdürünü dövmek, polise tecavüz etmekten suçlu ola - | rak adliyeye verilen — İzmirspor klübünden Nazmi, Necdet, Bur - han, Sami, Reşat, — Hafız Ahmet Beylerle Kadriye Hanımın duruş « maları yapılmıştır. Sami, Necdet, Nazmi Beyler tevkif edildiler. Ay- ni zamanda futbol merkez heyeti dün vali Kâzım Paşanın riyasetin de bir toplantı. Beş saat süren top- lantıda İzmirspor idare heyeti- nin mes'ul tutulmaları kararlaş - mıştır. İzmirspor idare — heyetine bir kaleci Sami bir sene, diğer dokuz oyuncu da altışar ây boykot cezasına mah- küm edilmişlerdir. Sahadaki tah- ribatın bedeli olan 82 bin lira da İzmirspor klübü — tarafımndan taz- min edilecektir. Tayyare filomuz Ankara, 23 (Hususi) — Bir ma- yıs Sovyet bayramında Moskova»- da bulunmak üzere memleketimiz- den hareket eden — tayyare filosu Sivastopoldan —hareket ederek Harkofa varmıştır. SİYASE M. Bartunun seyahatı Fransa, bir kaç ay evvel sarsılmış gibi duran siyast nüfuzunu tekrar ele geçirmek için çabalamaktadır. Harici- ye nazırı M. Bartu, evvelâ Belçikaya bir seyahat yaptı. Şimdi de, diğer iki devlet arasında uzlaştırıcı bir rol oyna- | yıp onlars ağabeylik ediyor . Lehistan ve Çekoslovakya, Fransa- | nımn ötedenberi tesiri altında olân mem- leketlerdi. Fakat, bunlar, Teşin hâdi- sesi münasebetile fena halde boruşmak üzere idiler. Buradaki Çekoslovakları Lehleştir- mek istiyen Polonyalılar, komşuları ta- rafından büyük bir aksülâmelle karşı- lanmışlardır. Çekoslovakyada, Leh se- faretine hücum edilmişti.. Bartu, seyahatinde, iki devletin a- rasını bulmak maharetini - gösterdiği için, bu peykleri Fransa, gene kendi caribesine takmıştır - Böylelikle, Şarkt Avrupadaki Fran. sız. istinatgâhları sağlamlaşmış — bulu- BDUyor « * M. Suviçin yarın | Esnaf bankası işi C.H.F. grupunda (Baş tarafı 1 nci sayıfada) muamelâti ticariyesini"ifa etmek üzere — kurulmuştur. Banka o za- | man iktısat müdürü bulunan Faik Beyin teşebbüsiyle vücude gelmiş- tir. Müessisler şunlardı: Istanbul şehremaneti, ekmekçi « ler, mavnacılar, hamallar cemiyet- leri ile kehribarcılar cemiyeti re- isi Ali, kehribarcrlar — esnafından Hâdi, attar İsmail Hakkı, hamal - lar cemiyeti kâtibi mes'ulu İzzed « din, Türkiye vapurları — sahipleri Hüseyin Nafi ve Halim, meclisi u- mumi vilâyet âzısından hâkim Rıza, Sekban zade Ahmet Necdet, Reşit Saffet, şehremini — esbakı Mehmet Ali, Konya — valiiesbakı Tüccardan Hüsnü Beylerle Sürey- ya Paşa ve ben vardım. Banka sermayesi tarafımızdan kondu. Ve banka kurldu. Hissedar lar toplandı. Banka idare meclisi seçildi. “Reisliğe hâkim Rıza Bey getirildi. İktisat müdürü Faik Bey de he- men o gün istifa ederek bankaya müdür oldu. Banka — açıldı. İşe başladık, İkinci sene nihayetinde hissedarlara 95 6 nisbetinde faiz verildi, Sonra sermayesinin beş yüz bin liraya iblâğı için heyeti u- mumiye toplandı. Bu içtimada, elde mevcut sermayeye ait bilân- çonun bulunmaması ve sureti sarfı hakkında esaslı ve vazıh malümat verilmediğini söyliyerek sermaye - nin beş yüz bin liraya çıkarılması- nın doğru olmadığını — söyledim. Yüz bin lirayı hüsnü idare edemi - yen bir müessese nasıl olur da beş yüz bin lirayı idare eder dedim. Ekseriyet kararile iblâğ işi kabul edildi. İçtimaa o zaman Şehremi - ni olan Muhittin B. riyaset ediyor du. Banka işe başladığı gündenbe- ri hseabatta intizam ve dürüsti ile hareket etmemiştir. Misal olarak şunu söyliyeyim. Bankanın elde mevcut nizam- namesinin 11 inci maddesine göre bankanımn resmen tasdikini müte- akıp hissedar kaydedilmiş — olan- lara beher kırk hisse için bir mü- essis hissesi verilmesi icap etmek- tedir. Ben şahsen iki bin lira ser- maye koymayı tâahüt ve imza et- miş, bunun yüzde onunu da ban - kaya vermiştim. Bana yukardaki madde mucibince 10 müessis his- sesi verilmesi iktiza ederken yal - nız bir tek müessis hissesi — veril- mekle iktifa edildi. Diğer senetler başkalarma verildi, Gerek bu bu- sus için ve gerek hisse — senetleri- min ihbar ve iş'ar edilmeden baş- kalarına satılması gibi nizamna- meye mugayir harekât - dolayısile banka idare heyetine — müteaddit defalar müracaatta — bulundum. Nihayet hâkim Rıza Beyle Milli saraylar müdürü Sezai Beyin be - nim taleplerimi dinliyerek — haklı | bulacakları bir şekil ile zararları- mı telâfi edecekleri vadedildi ise de bundan da hiç bir netice çık- madı. Müdür Faik Beyle bir gün hu- sus? surette görüşürken esnaf için açılmış olan bankanın büyük — ve mühim işlerle uğraşmasının doğru olmadığını söyledim ve — müessis olduğum için ikazda bulundum. | Faik Bey, muavenet edilmekte o - lan ve muamele yapılan büyük sermayeli müesseselerin küçük es- naftan daha çok sağlam olduğunu ve bu işlerin Muhittin Beyin emri ile yapıldığı cevabını verdi. 23 Hisan 1924 Taksimde kadıf yüzünden cinaye! (Baş tarafı 1 nci uyı”*) bırakmamıştır. Nazmiye hastahaneden çlk"’ Kadriyenin evini bırakarak oğlunda Karnavola sokağın numaralı Madam Eleninin yerleşmiştir. Buraya gel Ber da V diktt| sonra kendisine berber Reşat * minde biri musallât olmuş ve © res olarak oturmalarını teklif miştir. & Nazmiye buna da muvafak$' iki ay kadar bir arada yaşamı? dır. kapanacağı bir sırada Nihayet dün akşam sinemal#” Na: arkdaşı Fatma ile birlikte Gülbi'|| çe gazinosu civarında dol: terkettiği dostu Reşatlı kari mış ve Reşat, orada ne aradli Nazmiye bir ya! sormuştur. cevap verirken ayni zamanda &t sokağına sapmıştır. Bu sırada Nazmiyenin ilk tığı Bedros bunlara rast gel arkalarından yetişerek imiş ilk e Reşada bir yumruk atmış, ve lindeki bıçağını çıkarmıştır. uğradığının farkını varamıyap şat, bıçak karşısında tehlike Wf cut olduğunu anlayınca o d ğını çekerek Bedrosun evvelâ sığına ve müteakiben — vücu: muhtelif yerlerinden du sapl yere düşürmüş, kendisi de hl( ğa başlamıştır. Bedros yediği bıçak dubj nin tesiriyle yere " yuvarlanı ıti di sonra son bir hamle ile ayağa V mış ve iki üç adım atmakla ber (tutun katil kaçıyor) diy * yada başlamış ise de katile ki yetişememiş, o da gelmiştir. Bedros daha fazla savuşup » mecal bulamadığından orada müş ve ü hastahaneye kaldırılfı ise de bir buçuk saat sonra Be! lu hastahanesinde ölmüştür. lu hastanesinde ölmüştür. yakalanmıştır. Milk hakimiyet günü —Baş tarafı 1 incl yarının büyükleri bugün saat 10 d& tihte toplanacaklardı. Ben de ca oraya gittim. 'Temiz ve güzel elbiselerini olan küçükler otomobillere bi: di. Ben de bu bayramı onlarla ber geçirmek, ihtisaslarını en zaptetmek için otomobillerden binmek issadim. Istanbul on üçüncü ilk mekti ait otomobillerden biri beni mi: ti. Aynı otomobilde mektebin sınıf muallimi Naime Hanım ve safif v & gibi yetiştirdiği talebelerden dört " bulunuyordu. Hepsi bugünün nı içinde, sevinci inde... Sunller yorum.. Bana iyi yetiştiklerini eden cevaplar veriyorlar. arada bir şey nazarı dikkattimi ti. Merasime iştirak oden TLal Wj Yalnı ci cuğa mukabil bunların bir kısmıni * ») mevcut otomobil çok az.. Bu bir kaç ta hususi otomobil gördüt Küçükler, otomobillerle F hareket ettikten sonra en baştâ bandosu olduğu halde stra Istanbul Belediyesini, — Hi merkezini, Halk Fırkasını, H! ile Tayyare Cemiyetini, Vilâyeti vt dıklıdaki üçüncü kolorduyu tiler ve doğruca Taksime geldiler" sim meydanına daha evvelden olan izciler ve nisbeten daha büyük taki mektepliler -etrafta saflar teşkil etmişlerdi. Cumhu bidesinin etrafında bir çok görünüyordu. Evvelâ merasimle v , z bayrağı çekilerek Şehir bandost finden Tstiklâl marşı çalındı. sonra Nakıye Hantm 23 Nisan da çok güzel bir hitabede bulu! sonra hep bir ağızdan Onyıl lendi, ve böylece merasim de çi