1 Mayıs 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

1 Mayıs 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

ıinıısıd — hnişam WVostası * magığ ığ ıo--o selen koca saatta ne7. Yunanistanda diktatö luğe dogru Asri mezarlık yapılması düşünülürkef mühim bir adım atıldı M. Kondilis ve M.Metaksas Yunanistandaki idare tarzı meselesinin ıslah edilmesine kat'i lüzum görüyorlar Atina, 1 (Hususi) — Başvekil M. Çaldaris ile hariciye nazırı M. Maksimos, M. Papan>stasiyuyu davet ederek zabitanım terfii lâ- yihası münasebetiyle konuşmuş - lar ve muhaliflere son bir uzlaş- ma teklif etmişlerdir. M. Papanastasiyu kendisine ya pılan bütün tavsiyeleri M. Venize- | losa iblâğ edecek ve o da milli | geldiğine karar vermişlerdir. Bu, bir mezarcı güllük bir bahçe tanzil etmiye muvaffak oldu yüzsüz çocuklar hep ilk - stajl cenaze peşinde görüyor, orada 4 hyor, ondan sonra şehre yayıl Mezar başında M'î Geçen gün bir ahpab cenazesile Eyup mezarlıklarıma gitmiştik. İstanbuldaki her mezarlık gibi ittihat liderlerini davet ederek va- | hâdise, diktatörlük için atılmış bir | 04 koyunlı ler, kl ziyet hakkında kendileriyle görü- | adım ııyılınıhıdır İeedü .d hai şecektir. Diğer taraftan M. Kondilis ile M. Metaksas umumi vaziyeti bera- | berce tetkik etmişler ve Yunani&» | tandaki tarzı idare meselesinin kat'i surette ıslah edilmesi lâzım- M. Bartu M. Löbrönle görüştü Paris, 1 (A, A.) — Havas ajan- sı bildiriyor: Bugün reisicümhüur M. Löbrön hariciye nazırı M. Bartuyu kabul etmiştir. Hariciye nazırı leh ve Çekoslovak devlet — adamlariyle | yaptığı mülâkatları anlatmış ve ! ayni zamanda M. Löbrönün mek- tuplarına Lehistan ve Çekoslovak- ya reisi cürahurları tarafından ve» rilen cevapları tevdi etmiştir. M. Löbrön hariciye nazırını seyaha- tinden dolayı hararetle tebrik et- miştir. Bu seyahat ilerde çok mes- ut neticeler vermekten hali kalmı- yacaktır. Stratosfer balonu " Leningrat, 1 (A A.) — Tecrü- be mahiyetinde olmak üzere bir | stratosfer tayyaresinin inşasını başlanmıştır. Bu tayyarenin çıka- bileceği azami yükseklik 26 kilo- | metredir. 340 beygir kuvvetinde | bir motörü olacak ve sürati on beş kilometre irtifaa çıkıncıya kadar 5 ile 6 yüz kilometre ve on beş ki- lometreden yukarıda da 1000 ki- Jometreyi bulacaktır. Ingiliz su kanunu Londra, 1 (A. A.) — Avam ka- «narası şehirlerin su ihityaçlarını temine matuf kanun lâyihasını ü- çüncü kıraatinde kabul etmiştir. Rusyada altın Moskova, 1 (A A.) — Kafkas dağları eteklerinde — zengin altın madenleri bulunmuş, bunların işle tilmesine başlanmıştır. Moskvoa telsiz evi Moskova, 1 (A. A.) — Mosko- va telsiz evinin inşasına başlanmış tır. Bu bina 22 katlı olacak ve i- çinde 29 stüdyo bulunacaktır. Bun- dan başka 2000 kişi alacak bir ryadyo tiyatrosunu da ihtiva a ede- cektir. Yeni spor sahası Moskova, 1 (A. A.) — Amele sendikaları merkez komitesi Mos- kovada çocuklar için bir spor sa- hası ile bir yüzme mektebi ve muh telik yüzme havuzları inşası için bir milyon rub'e tahsisat vermiş- tir. Tediyede bulunacak Prağ, 1 (A, A.) — Millt banka | Yugoslavya ile yaprlan takas mu- amelelerinde 100 ithalâta mukabil 125 ihracat esası üzerinden tedi- yede bulunacaktır. Polis hakkında yeni bir kanun Ankara, 1 (Hususi) — Polis teşkilât kanunun bazı maddeleri - nin tadili hakkında dahiliye ve- kâletince bir lâyiha hazırlanmış- tır. Lâyihanın esaslarına göre po- Tis teşkilâtınım bazı şubelerine or- du, jandarma tayinlerine cevaz verilmekte, me- muriyetten ihraç kaydi, meslekten | ihraç şeklinde tadil edilerek gaze- telerdeki usullere dair olan mad. deler değistirilmektedir. Maliyede değişiklik Ankara, 30 (Hususi) — Sivil malmüdürü Ragıp Bey vekâlet emrine alınmış ve yerine Tavas malmüdürü İsmail bey tayin olun- muştur. Bozdoğan malmüdürlüğü- ne eski malmüdürlerinden Süley- man, Tercan malmüdürlüğüne Ar dahan sabık malmüdürü Mustafa, Siirt merkez malmüdürlüğüne Çer mik malmüdürü Rüstem, Suruç malmüdürlüğüne Saylak malmüdü rü Hamdi, Niksar mal müdürlüğü- ne Fatsa malmüdürü Mustafa, Mazgirt malmüdürlüğüne Elâziz varidat kâtibi Haydar, İsklip mal- müdürlüğüne Cide malmüdürü Rüştü, Ezine malmüdürlüğüne Pa- zar malmüdürü Kemal, Akseki malmüdürlüğüne Manavgat mal- | müdürü Halil, Manavgat malmü. dürlüğüne de Akseki malmüdürü Vahdi beyler tayin edilmişlerdir. Muahede yapılamadı Prağ, I (A. A.) — “Çeskeslo- vo,, gazetesinin Viyanadan öğren diğine göre Avusturya » Çekoslo- vakya ticaret muahedesi müzake- releri üç haftalık bir mesaiden sonra tehir edilmiştir. Bu müzake- relere Roma müzakerelerinden sonra tekrar başlanacaktır. Avusturyanın Roma müzakere - lerine büyük ümitler bağladığın - dan daha evvel Çekoslovakya ile bağlanmak istemediği anlaşılıyor. Slovaklar ayrılmak istiyor Prağ, 1 A(. A.) — Çekoslovak- ya halk fırkası reisi M. Hlinka söylediği bir nutukta fırkasının ne için muhtariyet istediğini anlatmış tır. Mumaileyh Çeklerle Slovak. ların tabiatlarında birçok ayrılık- lar bulunduğunu söyliyerek demiş- tir ki: Slovakya muhtariyetçileri cümhuriyete sadıktırlar ve devlet fikrini kayıtsız ve şartsız kabul e- derler ve bilhassa, dint iktısadi, i- dari ve harsi noktalarda bir itilâf elde edileceğini ümit ederler. Ha- zırün arasında bulunan * birçok Atina, 1 (Hususi) — Yunan hariciye nazırı ile başvekil arala- rında görüştükten sonra çiftçi ve amele fırkası reisi M. Papanasta- siyuyu çağırarak terfi yıl dönümü- nün değiştirilmesinde ısrar eden zabitanm ve ordunun vaziyeti kında nazarı dikkati celbetmişler ve bu meselenin sürüncemede br- rakılması M. Venizelosun Yunan harbiye nazırının Ankara seyaha- ti münasebetiyle tekrar harici me- seleleri kurcalamak için neşriyata girişeceği tehdidinde bulunması - nın, diktatörlük ilân etmek istiyen | kabinedeki bazı unsurların plân- mensuplarının da | larını kolaylaştıracağını söylemiş - ler, bu noktaları M. — Venizelosa bildirmesini rica etmişlerdir. M. Venizelos, hükümetin bu tebligatı nt aldıktan sonra ağlebi ihtimal vaziyeti müzakere etmek için dün muhalif fırkalar reislerini içtiman davet etmiştir. SİYASET Stalin ve Troçki Bolşevik inktlâbın ilk yedi senesih- 'Trogkirin ismi daima Leninninki Sovyet cumhu- de, ile yanyana anılırdı, riyetlerinin her yerinde, resimleri de, aynı büyüklükte asılırdı. O zamanlar, Stalin, ikinci, hattâ üçüncü safta bir şahsiyetti. Halbuki, bugün, Stalin, dünyıa- daki toprakların yedide biri kadar bü- yük olan Sovyetlerin rakipsiz hiki- müdir!, Rusçayı bile bir — ermeninin 'Türkçeyi konuştuğu şekilde bozuk şiveyle ifade eden bu gürcü çocuğu umumt kâtibi olduğu bolşevik fırkası- mnı, het yerde kendi adamlarını yerleş- tirmek suretiyle, eline geçirmiş, rakip lerini birer birer atlatmış, ve nihayet “fırka böyle istiyor!,, diye kendi istek- lerini yaptırmağa başlamıştır. İtiraf etmeli ki, fırkanın yani Stalinin istedi- ği, Sovyet Rusyanın menafiine zıt de- ğildir. Bilâkis, pek uygundur. Sta- lin, memleketin kuvveti hariçte inkı- lâp, ihtilâl hareketleri yaratacak —Ko- minterne değil, dahildeki imara sarfe- diyor. Troçki ise, bunu, Sovyetlerin in- kılâpçı kabiliyetini kaybetmiş olması telâkki ediyor: "Siz, alelâde bir devlet haline geldiniz, ihtilâl hükümeti olmak mahiyetini kaybettiniz; beynelmilel a- mele sınıft ile alâkanızı kestiniz!,, di- yor... Komintern ismi verilen üçüncü Enternasyonelin ihmal ettiği cihanşil- mül ihtilâkilik ve inkılâpcılık vazifesi- ni görmek üzere merkezi Taviçrede 0- lan bir dördüncü Enternasyonal tesis etmiştir. Fakat, Troçkinin, faaliyeti ortasın- lanarak, Fransadan ihraç edi- ini, hattâ belki de, yeniden, büyük adadaki inzivagâhma geleceğini — bili- yorsunuz. Böylelikle, Troçkizm, Sovyetler ha- ricinde tavsamıştır. Lâkin, yalnız ha- ricinde değil, dahilinde de... Çünkü, sürgünde bulunan bir çok Troçkistler, boölşevik fırkasına, yani Staline dehalet- nameler yazıyor. Bunların en meşhur- larmdan olan eski Paris sefiri Rakois- ki de, Siberyadan böyle bir mektup göndererek, “hatalatını anladığını, hak yoluna geldiğini, *Yw Bütün 'Troçkistlere, kend i taklidi tavsiye da Slovak talebe hatibi şiddetle al- | ediyor. kışlamışlardır. tavuklar gezinen ve servilerinin al- tında yaz akşamları sulu susuz ga- zeller okunan bu mezarlığa bizim- le beraber bir alay da iskatçı ve di- lenci gelmişti, Cemaattan biri bana cemaatin arasındaki genç, şık, ya- kışıklı ve gözlüklü birini gösterdi: | — Bu genç, İstanbulun en meş- hur ve en sesi güzel hafızlarından birinin yeğenidir. Kendisinin sesi harikulâde güzel olduğu gibi oku- yuş tavrı da cidden emsalsizdir. Zannederim, cenaze cahibinin ah- pabı olmali ki mezar başında oku- maya gelmiş! lar demektir, Mezarlığın ortasındaki saati Hazır dilenci fideliği olan zarlıklarımızdan bahsederken Edirnekapı mezarlığının o asılan koca saatten ve bu saatifi nına yeni yapılan çiçek bab den de bahsedeyim: Edirnekapı mezarcılarınım kısmı, kendi mıntıkalarındaki mezarları açıp taze ölülerin larına yeni ölüler koymak, mezar taşlarını ve duvarlarını mak ve bir mezarı iki kişiye 4? ayrı satmak gibi suçlardan mv keme edilirlerken öte taraftan * ğer mıntıkanın mezarcısı Uzatmıyalım efendim, mezarın Ef. de tutuyor, kendi mezarcı lübesinin yanındaki çeşmeyi, başına geldik, cenaze gömülmeğe ve iskatçı alayı da hafif öksürük- lerle hançerelerini temizlemeğe başladılar, O şık, yakışıklı genç te, orta yaşlı, temiz tirandaz bir sa- rıklının yanına çömeldi ve derken sarıklı hoca efendi kısa bir şey o- kumağa başladı. Fakat adamcağız daha okuduğunu bitirmeden kü- lüstür iskatçıların üçü, dördü bir- den çatlak seslerile euzu, besmele- yi çektiler, Gene iyi sesli bir hafız olduğu anlaşılan sivil kıyafetli, e- fendiden bir zat dıyıııuııdı, bu heriflere bağırdı: g — Susun yahu, susun be. ayıptır be, utanmanız, sıkılmanız yok mu sizin be? Buraya bu kadar meşhur okuyucular gelmişken size ne olu- yor? Iskatçılar hep birden sustular ve bunun üzerine o güzel sesli, şık, genç ve yakışıklı zat başladı. Tabi- 4, o çok güzel sesi ve okuyuş tarzile vazifesini yıptl Fakat adamcağız | henüz okuduğunu bitirmeden gene iskatçı güruhu hep birden tekrar e- uzu besmeleyi yapıştırdılar. Öteki adam onları tekrar zorla susturdu, başka bir efendiye işaret etti, lâkin onun arkasından iskat- çılar artık söz dinlemediler, san- ki arkalarından atlı kovalıyormuş | ©© gibi paldır küldür ve âdeta hep bir ağızdan gibi okudular ha, okudu- lar! Dilencilerin hüçumu: : SS Ondan sonra başta bu iskatçı gü- ruhu olmak üzere kırık - testilerle, küflü tenekelerle su getirenler, ser- seri dilenciler, cenaze sahibinin etrafını sardılar. Bir aralık öyle bir eden bu haşaratm elinden o adamı kurtardılar. Dilencilik resmen ya- sak iken cenazelerde başta iskatçı güruhu olmak üzere bir sürü dilen ci hâlâ, nasıl oluyor da apâşikâre ve bir tabur halinde tabutların pe- şine takılıp san'atlerini icra edi- yorlar?.. Bizdeki dilenciliğin asıl ve ilk fideliği zannedersem bu mezarlık- lardır. İstanbul sokaklarına yayı- lan siyah çarşaflı ve sakız gibi ya- pışkan kadınlarla yanlarında ve kucaklarında gezdirdikleri arsız, | mazgâhr tamir ottiriyor, sonra ” ları mükemmel boyatıyor, nı, resimlerini, çerçivelerini ya latıyor, ve bu yeni boyanmış * menin üzerine de Karaköydeki yük yol saati gibi kocaman bir asıyor. Daha sonra oradaki m Irk methaline menekşeler, Mezarlık ortasında yü ük 'e ler, kıma çiçekleri, karanfil şık bir de çiçek bahçesi yı Bunu etrafını zarif bir p çeviriyor, bu bahçenin kum döşüyor, bu kum döşeli babyestalıa Vi Kuyevtas Av petrol yanan bir fener asıp yıllardanberi simsiyah serviler i çiği w rasından gece zifiri karantif y) geçmek mecburiyetinde olan ? cuları biraz olsun karanlıktan tarıyor. Şimdi on beş, yirmi dür, Edirnekapı mezarlıkları " sından geçenler hep ıııuulı] , tasmdaki bu koskocaman radaki çiçek bahçesine bakıyorlar. Ayni umııdı ©! bir de çimentodan asri gusul" , yapmış olan Necati Efendi ile rüştüm, Diyor ki: — Ne yapayım, elimden Hk bu kadar geldi, fakat ben buralarını daha güzeli o* | ceğim! Hattâ mümkün olursâ boş yere bir de fiskiyeli hıvd tıracağım, Lâkin ıeçendı ârsız, yüzsüz dilenci çocuğu astığım şu koca saati taşla! duydum, fena halde canım # Şimdi camın üzerine bir tel * koyduracağım, Anlaşılan bizde tam asri mezarlıklar meydana € dan önce, mezarcı Necati nekapı mezarlığının bir meşhur (Perlâşez) e Seyyar "./ ü Cümhuriyetçileri? — nümayişi Madrit, (A.A) — Havat bildiriyor: Cümhuriyetciler, 1930 de Jaka'daki isyan şuna dizilen cümhuriyetci 9” şı Fernandez ile galau'n rını armak ve ııiunıh” larmna karşı bir tezahür © re bir nümayiş ya; len zabitlerin resimleri 60 bin kişi kadar geçmiş Y” lerin üzerine çiçekler ko ..aıı»’ | 4*