10 Ekim 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

10 Ekim 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

(Baş tarafı 1 incide) Kralm gözlerini, orada mevcut ve derin bir heyecana düşmüş o - lan bir kaç şahsiyetin önünde Buş dü Ron belediye reisinin karısı kapamıştır. | Çıkan kurşunlardan biri Kralım I kalbine öteki karnına isabet et- mişti, Kralm cesedi şimdi belediye salonlarımdan birinde — geniş bir divan üzerindedir. Kralm yüzü, sanki uykudaymış gibi sakindir. Kralm iki tarafında iki kişi a- FPakta selâm yaziyetinde beklemek tedir ve halı üzeri çiçeklerle do - kadür. Odanın bir köşesinde ak saçlı biri ağlryor. Bu, Aleksandra ço * cukluğundan beri hizmet etmekte olan uşağıdır. Binlerce halk belediyenin ö - nünde bekliyor. Hepisinin yüzün de derin bir elem okunuyor. Bü- tün bayraklar yarıya indirilmiştir. Polis tarafmdan meydandaki ku- lübeye ihtizar halinde nakledilen katil bir az sonra ölmüştür. bombaları da varmış! Marsilya, 10 (A.A) — Kral A- leksandırm katili, arabanım basa- mağma atladığı zaman iki elinde birer tabanca, cebinde de bir bom ba bulunuyordu. Muhafızlardan biri, kendisine mâni olmak istedi, fakat Kalemen, askerin üzerine a- teş etti ve onu yere yuvarladıktan sonra üzerinden aştı. Katilin tabancası, son sistemdi ve âdeta bir küçük mitralyözdü. Kalemen, tek başına ateş etmiştir. Vaziyetin ağırlığından dolayı, caniyi sorguya çekmek mümkün olamamıştır. M.Bartu da hastanede öldü Marsilya, 9 (A.A.) — M. Bar- tunun, nakledildiği hastanede ev- | velâ yalnız bir kolu kırılmış oldu- | ğu için, vaziyet pek vahim görül- | memişti. Fakat ameliyat esnasın- da seylânı dem vuku bulduğun - dan kendisine kan zerkedimiş, lâkin nazırım her an daha ziyade zayıflamasına mani olunamamış - tır. M. Bartu, şaat 17,40 ta öl - müştür. Bu ölüm, hudutsuz yeni bir he- yecana şebep olmuştur. Ölüm ha- berini Kanebiyer cadesine asılan ilândan haber alan halk hiddet - ten köpürmüştür. Bahriye nazırı M. Pietri ile belediye reisi, emniyeti umumi -« ye müdürü, ceneral ve amiraller cesedi selâmlamağa gelmişlerdir. Alınan tedbirlere râğmen Marşilya, 10 (A.A) — Kral A- leksandrın ziyareti münaşebetiyle zabıta, tekayyütler hakkında, çok sıkı emişler almıştır. Kralın geçe - ceği yollara iki keçeli 1400 asker aralanmıştı. Halkın arasında 200 sivil polis bulunuyordu. Bütün bu tedbirlere rağmen, ka til, kordonu yarmağa — muvaffak oldu. Bir an, hayret içinde kalan halk, birden kendisini topladı ve linç et- | mek maksadiyle, caninin üstüne atıldı. Polis, biraz sonra ölü düşen Kalemen'i korumak mecburiyetin de kaldı. Kral, Aleksandrın yatmakta ol- | duğu valinin çalışma odası, mu- | vakkat bir kilise haline konulmuş- | tur. Kralın cesedi, bir kanapenin | “izerinde serilidir. Cenazenin “Dubronviç,, kruva- zörü ile Yugoslavyaya nakledile « ceği tahmin ediliyor. M. Bartu, “Otal-diyö,r HABER — Ak am Postası sinde caân vermiştir. Yarasından çok muztarip görünüyordu. Son sözleri: “Çok mustaribim.. Susa - dım..,, olmuştur. Jeneral Jorj, askeri hastaneye kaldırılmıştır. Vaziyeti vehameti- ni muhafaza ediyor. Cenerallar ölmediler Paris, 10 (A.A) — Jeneral Jorj ile amiral Bertelo ve Maraşal Dimitriyeviç'in de öldüklerine da- ir çıkan şayialar tekzip ediliyor. Sulkast resmen Belgrat hükümetine bildirildi Pariş, 9 (A.A.) — Hariciye ne- zareti, suikastı derhal resmen Bel- grat hükümetine bildirmiştir. M. Dumerg bu münasebetle ve milli matem kararı vermek kabine meclisini müstacelen fev - kalede içtimaa davet etmiştir. Dördüncü ölüm Marsilya, 10 (A.A) — Dün sui- kaşt esnasında yaralanan kadın - lardan biri bu sabh ölmüştür. Bu ölüm dördüncüdür. Fransız hükümetinin beyannamesi Paris, 10 (A.A) — Kabine, bu- gün Fransanın her tarafında drvar lara yapıştırıdlacak olan, aşağırdaki beyannameyi kararlaştırmıştır: “Fransa hükümeti, Yugoslav milletinin, Fransız milletine karşı beslediği sadıkane — muhabbeti, tam teyide geldiği bir sırada vuru lan Yugoslavya Kralr Aleksandı'- m, faciayı katlini memlekete bil - dirmekle müteellimdir. « Hükümet, milletin de duygula- rına tercüman olarak, Kraliçeye, Yugoslavyya hükümetine ve ulu dost millete, Fransızların derin te- essürlerini arzeder, Kral Aleksandr'ın yanında, M. için tikleri bu feci matem — içerisinde ve fikren, her zamankinden ziya - de müttehit hissedeceklerdir.,, imza: — Doumerg Fransa hükümeti, ordu, donan- ma ve haya kuvvetlerinin bir ay müddetle matem tutmalarını em - retmiştir. M. Bartuya milli cenaze mera- simi yapılacaktır. M. Dumerg Yugoslavya Başve- kiline, Fransanın elemini bildir - miştir. Vaziyetin fecaatı Kabine içtima: dağılırken, na - | zırlar fevkalâde müteessir görü- nüyorlardı, M, Heryö dedi ki: *Vaziyetteki fecaati tamamile idrak etmeğe bile imkân yoktur.,, 21 gün matem Paris, 10 (Hususi) — R! cümhur M, Lehrun ile zevcesi ve M. Herriot Marsilyaya gitmişler- dir. Fransada bugünden itibaren 21 gün müddetle matem tutula- caktır. Bütün bayraklar yarıya indirilmiştir. Vazifesinin başımnda ölen M. Barthou'ya milli cenaze merasimi yapılacaktır. Müteveffa kralın naşi, kendisi- ni Marsilyaya getiren Dubrovnik adlı Yugoslav torpidosu goslavyaya götürülecektir. Yugos- lav kraliçesinin annesi olan Ro - manya vülde kraliçesi Mari Hz. Fransaya hayeket etmiştir. Marsilya, 10 (A.A,) — Yugas- lavya kraliçesi Mari, buraya gel- miştir. Onbir yaşındaki veliaht Kral ilân edildi Belgrat, 9 (A.A.) — Kral A - leksandzın.vefatı haberi burada Bartu da vurulup ölmüştür. Birleş | her iki millet, kendilerini kalben | ile Yu- | 1934 tarihinde Kalemen isminde, | | isim, Macar hududunda çok team- - Yugoslâv Kralına suikast tafsilâtı muazzam bir teeşsür uyandırmış - tır. Derhal toplanan meclişi vü - kelâ elyevm berayı tahsil Lond - | rada bulunan 11 yaşındaki veliaht Prens Piyeri Kral ilân etmiştir. Teşkilâtı esasiye kanunu mu - cibince niyabet kralın vasiyetna- mesinde gösterilmiş olan üç kişi tarafından idare olunacaktır. Va - siyetname yoksa bu üç kişiyi ta - yin mehusan ve âyan meclişlerine ait olacaktır. | Lnodra, 10 (A.A.) — Yugoslav- | ya veliahtı, bu sabah, her türlü ih- tiyat ile, babasının ölümünden ha- berdar edilmiştir. Prens, derhal Yugoslayya faretine gitmiştir. Kısmi seferberlik haber- leri yalan Belgrat, 10 (A.A,) — Kısmen seferberlik ilân edildiğine ve as - keri harekât başladığına dair çı- kan haberlerin aslr yoktur. Kralın vasiyetnamesi açılmış - tır. Bu vasiyetname, krallık ni - yabeline Prens Pol'un getirilme- sini tavsiye etmektedir. Memlekette altı ay yas tutul- ması emredilmiştir. Kalemen'in Belgratta dişçilik etmekte — olan kardeşi tevkif olunmuştur. Tehlike vaziyeti Belgrat, 10 (A.A.) — Memle - ket, sakindir, fakat halk arasın- | da gittikçe yayılan bir — nefret duygusu vardır. Bugün için mem- lekette “Tehlike — vaziyeti,, nin | ilânı bekleniyor. Kraliça faciayi haber alınca bayıldı Bezanson, 10 (A.A.) — Krali- çe Mari, Doubs valisi M. Peretti Dellaroca ile karşılaştığı zaman, suikasttan henüz haberi — yoktu. Vali, kendisini birdenbire haber- dar temeği — muvafık görmedi. Trene bindi ye yolda yavaş yavaş, kraliçeye kara haberi bildirdi. Liyon, 10 (A.A.) — Suikastı baber almca, kraliçe Mari dü- şüp bayılmıştır. Kendisini taşı - yan tren Long lö Sonyede durdu- rulmuş, kraliçe tedavi edilmiştir. Katil, şüpheli bir adamdı Paris, 9 (A.A.) — Kralı öldü - ren Hırvat Petrus Kalemen, Yu - goslav polisi tarafından Franşız polisine bildirilen süpheli eşhas meyanında bulunuyyordu. Kralın muvasalâtı münasebetiyle çok sı - kı tedbirler alımmıştı. Otellerin bütün kuyudatı tetkik edilmiş ve her tarafa şüphelilerin fotoğraf - lariyle birlikte iki yüzden — fazla tamim gönderilmişti. | Ya hüriyet, ya ölüm! Zagrep, 10 (A.A.) — — Katil Kalmen, Pragda ticaret ile meş- guldü. Yücudünde bir çelenkle çevrilmiş çaprazlama iki kol ke- miği ile bir ölü kafasının altında *Ya hürriyet, ya ölüm,, ibaresini taşıyan bir dökme vardı. Zagrep, 10 (A.A.) — Franşa- nın Belgrat seferatinde — yapılan tahkikat neticesinde, — 30 mayıs | se- hiç kimseye vize verilmediği anla- ! şılmıştır. O halde, katilin ya pa- | saportu, yahut ki, üştündeki vize sahte olmak lâzım geliyor. Kalemen, Zagrep zabıtasınca meçhuldür. Esasen bu isim, bir Sırı; * Hırvat ismi — değildir. Bu müm etmiştir. | Brüksel, 10 (A.A.) — Liyej zabıtası, Petrus Kalemenski na - mında Hıryat bir günlerde, ortadan kaybolduğunu bildirmiştir. lav Kralı haşmetln Aleksandı haz- retlerine karşı yapılan şuikast ha - vadisi Ankarada büyük bir heye- canla karşılanmıştır. Belediye in tihabatı münasebetile baştan ba- şa donatılmış olan şehir bu feci haber üzerine hemen aydınlıkları- nr söndürmüş ve dost milletin ma- temine iştirak eylemiştir. Fransanım hariciye nazırı M, Bar- tu cenaplarının da aldığı yara - lardan müteessiren vefat havadisi inzimam edince hişşolu- | nan umumi teessür azami derece- yi bulmuştur. ve gerek hükümet erkânı tarafın- dan Yugoslavyaya ve Fransaya taziyet milletin hissetti rine bildirilmiştir. Hükümet, üç gün matem tutulma- sıma karar verilmiştir. —"0 birinci teşrin 1884 — Karacaahmet cinayeti (Baş tarafı 1 idcide) Hakkı Efendi derhal oraya © var Nuhkuyusu karakoluna malü” mat vermiş vak'a mahalline ler yetişmiş ve bir taraftan dâ .ıl'_ liyeye haber verilmiştir. Tahkikata Üsküdar müddei © mumi muavinlerinden Nazif M, el koymuştur. Kesilen adam tatara benzemek” tedir. Onâadım ileride kesilttii ve şimdiki yerine kadar bacağlir dan tutularak — sürüklenmişti" Çünkü on adım ileride ayak karf şıklıkları, bir mala, tesbih V bir de maktulün giydiği ıllll!M makta olan külâh bulunmaktad! Zavallı adamı kesen katil, ci bacağından tutarak on adım dar sürüklemiştir. Fakat maktulü o civarda t& nıyan yoktur. İhtiyarın keşildii! yerde mala bulunuşuna göre di ger olduğu zannedilmekte; kati * lin bu ihtiyarı bir kurnazlıkla bu raya kadar getirdikten sonra hunharane cinayeti işlemiş duğuna muhakkak nazariyle kılmaktadır. Hadise mahallindi tetkikat yapmakta olan — muâ' Nazif Bey, bu katil hadişeşin? bir kin ve intikam fikrinden vellüt ettiği kanaatindedir. Şimt dilik dört kişi zan altındadır. — amelenin, son ANKARADA TEESSÜR Ankara, 9 (A.A.) — Yugos - | Bu elim habere biraz — sonra ettiği | Gerek Reisicumhur Hazretleri çekilmiş ve l teessür kendile- telgrafları Rio de Janeiro, 10 (A.A,Y — U « . e Gazi Hz.nin taziyeti Ankara, 9 (A.A.) — Yugoslav Kralı Haşmetlu Aleksandr Hazretlerinin suikast neticesi olarak vefatı üzerine Reisicum- hur Hazretleri tarafından Yugoslav Prensi Fehametlu Paul Hazretlerine aşağıdaki taziyet telgrafı çekilmiştir: Yugoslav Prensi Fehametlu Patl Mazretlerine Beoğrad Yuıq_!lıvyı Kralı Haşmetlu Aleksandr Hazretlerine karşı yapılmış olan Vahşiyâne sulkâastı büyük bir tecssürle haber 1 dım, Sadık bir dostu ve samimi bir kardeşi olmakla müftehir bulunduğum büyük Kralının vefatiyle Yugoslavyanım duçar olduğu elim ziya, bütün Türk milleti tarafından da aynı şid- detle hissedilecektir. Ben katiyetle eminim ki Yugoslav milleti, asırlarca gös terdiği yüksek kabiliyetlere iştinaden ve zatr Fahimanelerinin münevyer idaresi altında olarak, kaderin kendisine tahmil ettiği bu acıklı tecrübeden de muzafferane çıkacak ve inşani- yete refah bahşedici sulha doğru çizdiği yolda ilerlemesine büyük bir sükün ile devam edecektir. Zatı Fahimanelerinden sadık bir dostu, ve dostluğuna da- ima şadık kalmağı bir şıar addeden ve Yugoslav milletinin büyük kederine iştirak eyliyen bir millet mümessilinin en mü- teheyyiç taziyetlerini kabul buyurmaların; rica ederim, TÜRKİYE REİSİGUMHURU GAZİ M. KEMAL KRALİÇEYİ TAZİYE Ankara, 9 (A.A.) — Yugoslavya Kralr Haşmetlâ Aleksandr. Haf retlerinin vefatı faciast üzerine Reisicurahur Hazretleri tarafından aşağ” | daki taziyet telgrafları çekilmiştir: Yugoslavya Kraliçesi Haşmetlâ Mari Hazretlerine Marsilya Kral Aleksandr Hazretlerinin şahıslarına karşt yapılan şeni kast ve feci cinayeti en büyük bir teessürle haber aldım. Hiç bir insi hişsinin kabul demeyeceği bu vahşiyane hareketin acıklı netiçesini duyuf” ca bütün Türk milleti benim duyduğum derin teetsürün aynını bissedt cektir. Zatı Haşmetpenahilerine Kralın ve Yugoslavya'nın bir dostu pıff” tiyle en samimi taziyetlerimi arzeder ve gerek benim ve gerek Türk mi: tinin Zatı Haşmetpenahilerinin istırabına ve Yugoslav milletiyle — bül Balkan milletlerinin matemlerine iştirak ettiğimize — itimat bu rica ederim. GAZİ M. KEMAL Yugoslavya Veliahtı Fehametlü Prens Piyer lhııe(ler'm.e Pederleri Haşmetlü Kral Hazretlerine karşı yapılan tavsif €tmez derecede şeni suikast münascbetile taziyetlerimin — kabülünü Zati B Fahimanelerinden rica ederim. Vefat eden Büyük Kralın dostu stfati ve bütün Türk milletiyle beraber Zatı Fahimanelerinin ve döst Yugot ine büyük bir samimiyetle iştirak ediyorum. ya'nın matemine büyü! SAA BUMAL FRNASÂ REİSİCÜMHURUNU TAZIY.E M Ankara, 9 (A-A.) — Marsilya'da yapılan suikast ııehcuı_n_dı ç edan Fransa hariciye nazırı M. Bartu'nun ziyat dolayısiyle Rıı.ıcudad Hazretleri tarafından Fransa Reisicumhuru Hazretlerine aşağıdaki telif” “hlm’::ınu Reisicumhuru Albert Lebrun Hazretlerine Paris Kendi toprağında yapılan suikastın bizzat Fransayı da mılJ A eden neticesi, bütün sulh dostlarının, Fransa ve Yugoslavya doıu:’*"r hissettikleri elemi bir kat daha arttırmıştır. M. Bartu'nun vefatı, Kral ge) sandr'la beraber Ayrupa'nın uğrıyabileceği en acı bir ziyadır. Bu ©€ E hâdise münasebetiyle Zatı Devletİçrine derin sempati hislerimi arzeder Ü B dost Fransa'nın matemine bütün Türk milletinin en şamimi bir swrt” iştirak ettiğini bildiririm. GBAZI M.KEMAL — g