10 Ekim 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

10 Ekim 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Gümrükler umum müdür- lüğü için yeni teşkilât projesi hazırlanıyor. Ankarada Bele- diye intihabı buğün başlıyor. Sahip ve Başmuharriri : Siirt Meb'usu MAHMUT Ouncu sene No. 3114 ÇARŞAMBA 10T.EVVEL 1934. Yunan Meclisi bu hafta içinde feshedilecek ve ya- kında yeni kanuna göre in- tihaba geçilecek. —. : . Büyük bir ziya 2 Medeni dünya akibeti ne ola- cağı henüz malüm olmıyan müt. hiş yeni bir facia karşısmda kal dı: Yugoslav kralı Aleksandr Hz. Fransaya yaptığı resmi bir ziya- retin ilk adımında, Marsilyada, Fransız (o toprağına ayak bastığı bir sırada bir Hırvatın kursununa kusban gitti. Yugoslav kralile be- , raber kendisini | istikbale gelen Fransız Hariciye Nazırı M, Bar- tu ile Kral Hazretlerine mihman- dar tayin edilen bir ceneral de öl- müştür. Dünya son aylar içinde bundan başka iki siyasi suikast karşısın- da kalmıştır. Temmuz içinde A- vusturya Başvekili | Dolifuss bir Avüsturya milli sosyalisti tarafın- dan katledilmişti. Bu hâdiseden evvel de Romanya Başvekili M. Dukas ayni akibete uğramıştı Fa- kat Yugoslav kralının sif katli şümul ve ehemmiyet itiba- rile bu iki suikast ile kıyaş kabul edemez. Müteveffa kral Sırbista- nın istiklâlile & neticelenen milli mücadelenin ve Orta Avrupada İslâvların birleşmelerile neticele- nen milli vahdet hareketinin kah- ramanı olan Kara Görgeviç aile- sinin mümtaz bir evlâdı idi. Har- bi umumiden evvel Avusturyanın idaresi altında bulunan İslâvların ümidi babası Petro ile oğlu Alek- sandr üzerinde toplanmıştı. Har- bin neticesinde nihayet bu birlik tahakkuk etti. Sırplar, Hırvatlar ve Slöven- ler birleştiler. Fakat birleştikten sonra aralarında ihtilâf çıktı. Si- yasi fırkalar şeklinde milli te- r meydana geldi. Sırp, ırvat, Sloven biribirine geçti. Millet meclisinde silâhlar atıldı. Nihayet 1929 senesinde kral A- leksandr. bir me ile siyasi fırkaları ilga etti ve meclisi dağıttı. Memleketin ida» resini de uhtesine aldı. Bu tarihe kadar devletin adı Sırplar, Hırvatlar Slövenler kral lığı iken yeni birliğe delâlet eden bir isim Kondu: Yugoslav krallığı. Kral Aleksandr bundan sonra mil- Mi birliğin timsali oldu . Yugoslav memleketinin dağı- nık unsurlarını bir arada toplayıp bir arada tutması itibariledir ki Kral Aleksandrın o memleketteki rolü büyüktü. Denilebilir ki harp- tenberi hiçbir hükümdar bu kadar ağır bir mesuliyeti üstüne alma- mış ve aldığı vazifeyi de bu derece iyi yapmamıştır. 1929 da hürriyetlerinin ilgasm- dan dolayı memnun or yeler olduğu şüphesizdir. Fakat Kral Aleksandr hiçbir icraatından dolayı tenkide maruz kalmamış, daima tebaası tarafından sevil « miştir. Görülüyor ki bu kadar se- Yilen bir hükümdara bile kıyacak zalim eller varmış! Kral Yugoslavyaya en büyük hiz- metleri yapacağı bir sırada dünyadan ayrılmış oluyor ve Kralın büyük oğlu henüz on birine basmış bir çocuk ol « duğundan Yugosaluya için bu ziyan telâfisi çok müşküldür. Aleksandrın Yemas ediyoı manlarda kendisini İstanbulda muh - terem misafirimiz olarak karşılamış. tık. Bu ziyaretin samimi intibat bütün Türklerin hafızasında dünkü kadar canlıdır. Türk milleti Yugoslavyanın sstıraplarına iştirak ediyor. Yugoslav milletinin bu müşkülât karşısında ar- tan kuvvet ve kudretine büyük itima- durız vardır. Yugoslav milleti kralın kendilerine miras clarak bıraktığı an'- anelere bağlı kalacak ve yine hiç şüp- hesiz Türk milleti de ayni hislerle yüksek Yugoslav dostluğuna bağlı kalacaktır. Kral Aleksandr Türk mil- iğ ve onun büyük şefinin ei daima yaşamış ve yaşayacaktır. Ba itibarla büyük bir hükümdar hay- pelen dost Yüğaslav milletine taziyet uyan ederken Türk elkörma tercü- a Plduğumuza şüphe etmiyoruz. yansa Hariciye nazırı M, Bartu - pen da bu Facıaya kurban olması ay» De Leessürü müciptir. Dest Fransa - e da vatanperver ve mütemayiz bir Tan. ziyandan dolayı ayrıca deri, illetinin taziyetlerini beyan e- Ahmet ŞUKRU sürler içinde öğrendik. Bu elim haber gerek Ankarada ve gerek şehrimizde he- yecan ve derin teessürler uyandır mıştır. Gece Marsilya muhabirimizle telefonla görüşmek istedik. Hatlar Belg” rad'la meşgul olduğundan muhavere temini kabil olamamıştır. sından sonra Belgrad ile telefon muba- veresi kesilmiştir. Sabaha kadar aldığı" mız telgraflar şunlardır : MARSİLYA, 9. A.A. — Buru- ya muvasalât eden Yugoslavya Kralı Aleksandr bir şahıs tarafın- dan atılan kurşunlarla öldürük müştür. Mütearrız da derhal mu- kabeleten atılan kurşunlarla öl- müştür, Kral yaralandıktan sonra bir müddet yaşamıştır. Kralın re- fakatinde bulunan Fransa Haricis ye Nazırı M. Bartu'nun da atılan kurşunlardan kolu kırılmıştır. Vaka şu suretle cereyan etmiş- tir: Kral ve maiyetini teşkil eden 2€- vat otomobillerle Borsa mey: na muvasalât ettikleri vakit, açık bir otomobilde bulunan bir çok eşbas Krnlın üzerine o müteaddit defalar ateş etmişlerdir. Üçüncü arabada bulunan bir Jeneral de yaralılar meyanındadır. Katilin Yugoslavyalı olduğu zannolunu- yor, (Devâmi 4 üncü sahifede), Mütevefla kral Hz. ailesile bir arada (Ortada ayakta veliaht > Piyer görülme htedir. Kral ile birlikte Fransız hari- zırıda öldürüldü. ciye na Kralın öldürülmesi memleketimizde derin teessürlerle karşılandı. Kral ve Fransız Hariciye nazırından başka Jeneral Jorj da öldürülmüştür. Yaralılar da var GAZİ HAZRETLERİ. | ANKARADA ŞENLİK- NİN TAZİYETLERİ ANKARA, 9. A.A. — Yugoslav Kralı Haşmetlu Aleksandr : Hazretlerinin suikast neticesi olarak vefatı üzerine Hazretleri tarafından Yugoslav Prensi feha- ydtlu Paul “Hazretlerine aşağıdaki taziyet telgrafı çekilmiştir : Yugoslav Prensi fehametlu Beograd Yugoslavya Kralı Haşmetlu Aleksandr Hazretlerine karşı yapılmış olan vahşiyane Paul Hazretlerine (Devamı 4 üncü sahifede Kraliçenin hayatı hakkında son daki- kaya kadar haber alınamadı Hâdisenin bütün tafsilâtını neşrediyoruz Ölümü büyük teessürle kârşılanan dost Fransanın Hariciye Nazırı Müteveffa kral birinci Alek- sandr Kara Görgeviç hanedanı- na mensuptur. Bu hanedan Ka- ra namile maruf Jorj Petroviç tarafından tesis edilmişti. Bu zat ta 1803 ten itibaren Sırbis- tanın ve Yugoslav milletinin kur. tulması için çalışmıştır. : Birinci Aleksandr kral Piye- rin ve Karadağ © prenseslerin- den Zorkanın oğludur. Ve bu hanedanın dördüncü hükümde - rıdır. 17 hânnnevvel 1888 de Çetinede doğmuştur. Bu itibar- İa 46 yaşındadır. Babasının has- talığı zamanında 1918 den 192. le idare ettikten sonra 16 ağus- tos 1921 de tahta geçmiştir. Ru Kal Aleksandr çoçuk iken rede pederile birlikte hayat ge- ek ilini ö Şirer Dam nc eğe)? Reisicumhur | leri Ankarada LER DURDU ANKARA, 9. (Telefonla) — Kral Alek- sandr ve Fransız Hariciye Nazırının ölüm- irn bir teessür uyandırmış" tır. Belediye intihabatı münasebetile bu ge- -ce donanmış olan Ankara şehri bu hazin ve feci haber üzerine tenviratını derhal söndür- müştür, Yarın yapılması mukarrer seçim şenlik- ) lerinden aynı sebeple vazgeçilmiştir, ANKARA, 9. A.A.— Yugoslav Kralı Haşmetlu Aleksandr Hazretlerine karşı ya- (Devarm 4 üncü sahifede) Fransız gemileri yarın limanımıza geliyorlar İzmirdeki hâdise ve neticeleri hakkın- da Fransız sefirinin beyanatı M. Kammer diyor ki: Türk - Fransız dostluğuna asla halel gelmemiştir, samimiyetimiz devam ediyor Yarın Hmanımıza gelecek olan Fransız bahriyesine mensup Gu. pard ve Cassard torpito muhriple- rinin İzmir limanını ziyaret etme- lerine hükümetimizce müsaade e- dilmediği halde muhriplerin vakıt ve zamanile kararımızdan haber » dar edilmiyerek İzmir limanına girmek teşebbüsünde bulundukla» rını ve sahil muhafız bataryaları « muzın bir el kuru sıkı top atmaları üzerine uzaklaştıklarını dün yaz » mış ve bu husustaki tebliğleri neş- etmiştik. Dostane bir şekilde bertaraf e- dilen bu hâdise hakkında Fransız sefiri M. Kammerer dün bir mu » ii $u beyanatta bulun - “ — Her şey çok iyi ve çok Buk bir tarada halledildi. Esasen ehemmiyetsiz olan hâdise, Pireden hareket etmiş ve açık denizde bu- lanan muhriplere, Türk hüküme - tinin cevabını tebliğ imkânsızlığın- |' dan ileri gelmişti. İki gemi, İzmir limanına girmeğe mezun oldukla- rını düşünerek girmek istemişler - dir. Fahat bunun kabil olmadığını görünce yollarını değiştirmişler - dir. Paristen gelen bir telgraf İz- mir körfezi önünde sis olduğunu haber vermektedir. Mesele bun- Fransız sefiri M. Kammerer dan ibarettir. “Her şey kolaylıkla ve dostlukla halledilmiştir. Türk - Fransız dostluğuna asla halel gelmediğini ve aramızdaki imiyetin berdevam olduğunu ispat için iki muhribin buraya ge- işleri münasebetile bazı eğlence « ler terti pedeceğiz.,, Yarın limanım..a gelecek olan Fransız torpito muhriplerinden Gassard