10 Ekim 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

10 Ekim 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

4 Bir kayık devrildi! Marmaranin ortasında bir kayık devrildi, içindekiler denize dö düler. 55 kişiden ancak yirmi üçü kurtarılabildi. Geri kalan 32 kişi, denizin dalgaları arasına karıştılar. Bu yürekler acıst çörtlük (1) ten suçlu olanlar ki? Onu yapılan a- raştırmalar, ortaya çıkaracak! Fakat, bir pazar kayığının içine elli beş kişi nasıl olup ta binmiş - ler? Işıksız bir gecede, denize gü « ven olmadığı aylarda, yapılan böy- le yolculukların sonu çok korkulu. dur. Kayıkla açık denizde dolaşmak ve hele Yalova'dan kalkip geceya- rısı, İstanbula gelmek için insanın başında kavak yelleri esmeli. || Elli beş köylü içinde, uzağı gö - ren bir tek kişi olsun çıkmamış mı? Yolcuların o hepsi de uykuda i mişler. Bu da ayrıca şaşılacak iş. Kendini bu kadar kapıp koyver - | mek için bu elli beş erkeğin | hep bizden canlarından bıkmış olmala. rı gerek... Kayıkla kıyıdan kıyıya dolaşır « ken bile, tetikte bulunmak | ister. Değil ki böyle uzun yolculuklarda, uykuya varılsın? Çörtlük gelirken, ben geliyorum demez ama, çeviş (2) i elden bırakmamalı. Kayıklar battığı gibi dağ gibi © vapurlar da batabilir. Fakat söz ge- dişi Tittnik vapurundaki yolcula ra “niçin bindiler?,, demek kimse. nin kafasından geçmez. Çünkü, böyle vapurların batışı binde Bir blur. Ancak kaptanı (uykuda bir motoran klavuzluğuna bel bağla . Yep yola çıkan bu elli beş | kişinin şına gelecekler, daha önceden kestirilebilirdi. Kokain çeken bir şoförün arabasına binip geceyarısı, Büyükdereye O gitmeğe | kal - kışan şaşkın yolcu, Zin. irlikuyadan O geçerken bir inemeçle param olacağını . parça inmediği için hiç olmazsa o ş0- #ör kadar suçludur. Elli beş kişiyi kayığına alan mo- torcu, bunun korkulu bir yolculuk olduğunu söylemeli idi. ,, Fakat, o söylemese de, kayığa Yolenlar, buna görmeli değilmi idi- ler? Bu düşüncesizlik yüzünden ne zak ki 32 ev kapandı. 32 kadın, kor. casız ve kim bilir belki 100'den fazla çocuk babasız kaldı. Ne kadar acınsak yeridir, fakat, acınmakla giden geri gelmiyor. 1) Çörtlük — iğ — rr Kğ Klee Ankarada Şenlikler durdu (Başı İ inci sahifede) pılan suikast havadisi A, bir heyecanla sanin Hariciye Nazırı M. Bartu cenapla- emın da aldığı yaralardan müteessiren ve ettiği havadisi inzimam edince his. lunan umumi tecssür azami (dereceyi bulmuştur. Gerek Reisicumhur Hazrelleri ve ge- rek hükümet erkânı tarafından Yugos lavyaya ve Fransaya taziyet telgrafları issettiği ri eni iz ş Türk mil ale ik meliml : de yaşamakta olan büyük hatırası her ( Öz dilimizle | Bu elim su Fran sız vatanperveri Bartunun ölümünden dolayı dost Fransaya yürekten bazi yetlerimizi “ Saray ,, sinemasında (Eski Glorya) Raşit Rıza tiyatrosu Bu akşam saat 8,30 da Hedefsiz Buseler 3 perde Nakleden: M. Feridun Dekorlar : D grubu 15 B. Teşrin Pazartesi alışamı Sant 5,30 da KADIKOY HALE SİNE! INDA. » (Başı 1 inci sahifede) Halen İngilterede bir kolejde bulunmakta olan Yugoslavya ve- liahti 11 yaşındadır. Yugoslav Kralın katlinin Yu- goslavya dahili vaziyetinde veya beynelmilel vaziyette ne tesir ya. eğ Sıkı tedbirlere rağmen PARIS, 9. A.A. — Kralı öldüren Hır- vat Petruş Kalemen, Yugoslav pelisi ta- rafından Fransız polisine bildirilen şüp- heli eşhas meyanında bulunuyordu. Kra- lin muvasalâtı münasebetiyle çok sık tedbirler alınmıştı. Otellerin bütün ku yudatı tetkik edilmiş ve her tarafa şüp. helilerin fotoğraflariyle birlikte iki yüz- den fazla tarim gönderilmişti. LONDRA, S.A.A. — Kral, Fransız Reisicumhuru M. Löbrön'a M. Bartu- nun ölümü münasebetiyle samimi bir ba- ziye telgrafı çekmiştir. Sir Con Saymen Yugoslav ve Fransız sefaretlerine giderek taziyelerini bildir. miştir. Belgratta BELGRAD, S.A.A. — Kral Aleksandr- m vefatı haberi burada muazzam bir tecssür uyandırmıştır. Derhal toplanan meclisi vükela elyevm berayi tahsil | Londrada bulunan 11 yaşındaki Veliaht Prens Piyer? Kral ilân etmiştir. Teşkilâtı esasiye kanunu o mucibince niyabet Kralın vasiyetnamesinde gösle- rilmiş olan üç kişi tarafından idare olu- nacaktır, Vasiyetname yoksa bu üğ kişi- Yi tayin mebusan ve ayan meclislerine ait olacaktır. M. Bartunun ölümü MARSILYA, S.A.A, — M. Bartunun nakledildiği hastanede evvelâ, yalnız bir kolu kırılmış olduğu için, vaziyeti pek vahim görülmemişti, fakat ameliyat esnasında seylanıdem (vuku bulduğun dan kendisine kan zerkedilmiş lâkin na- zın ber an daha ziyade zayıflamasına mani olunamamıştır. M. Bartu saat 17,40 da ölmüştür, Bu ölüm hudutsuz yeni bir heyecana sebep (olmuştur, O- Kral Aleksandr Hz. nin son iki İüm haberini Kaneliyer caddesine asılan ai ilindan haber alan halk hiddetten kö- pürmüştür. pacağmı tahmin henüz vakitsiz ol. Bahriye nazırı M. Pictri ile belediye makla beraber, cinayet ve M. Bar- tu'nun yaralanması Londra diplo- masi mahafilinde derin heyecan tevlit etmektedir. reisi, emniyet umumiye müdürü, Jeneral ve amiraller cesedi selâmlamağa gelmiş- lerdir, Heyecan PARIS, 9. A.A. — Kral Aleksandı'ım Gözyaşları katli haberi bütün Paris'de tavsifi im- MARSILYA, 8. A.A. — Havas & | isânsiz bir heyocan uyandırmıştır. Bü. Dani Kğüiekie”3 hassa betbaht Kralı karşılamak için ha Yugoslav Kralına atılan kurşunlar» dan biri kalbine, bir diğeri de karıma isabet etmiştir. Kral derhal Belediyede bir divana nakledilmiş ise de ibzal edi- Jen ihtimamlar faydasız olmuş ve Kral ölmüştür. Orada hazır bulunan zabitler ağlıyorlardı. M. Pietri ile Fransız me murları elim bir heyecan içinde kalmış- lardır. Bir tüccar olan katil Petrus Ka- İemen 1899 da Zağreb'de doğrmuştur. Jeneral Jorj'dan başka ikisi kadın ol- mak üzre beş yaralı daha vardır. | Otomobilin çamurluğunda MARSİLYA, 9 (A.A.) — Suikastın tafsilâte aşağıdadır: Yugoslav kralma yapılan sulkast kral ile maiyeti borsa meydanma iu « vasalat ettikleri zaman vuku bulmuş - tar, Birinci otomobilde kral Aleksandr ile M, Lui Bartu (Louis Barthou) ve ceneral Jorj bulunuyordu. Atılan kur - şunlar bunların ber üçüne de isabet et- miştir. Bir şahıs halk arasından ansı zın fırlayarak otomobilin çamurluğuna $ ve olomobilin yanında at üzerin. de durmakta olan kaymakam kendisini kılıçla yere sermeden evvel kralın üze“ rine bir kaç defa ateş etmiştir. Kılıç darbesile yere düşen katil a- teje devam ederek iki polis memurun raretli hazırlıklar yapılmakta olan bele» Meclis niçin Bu sene meclis mutat tari- hinden evvel toplanacak Dün verilen bir habere göre, Büs yük Millet Meclisi bu sene mutat top lanma © başlangıcı o lan 1 Teşrinisanide evvel toplantısını 24 Te rinievvelde yapaca' tar, | Bu hususta 6 teyen halkı zorlukla tutabilmişlerdir. Katil Yuzoslavdır. Mesleki ticaret - ir. Üzerinde mayıs ayında - Zagrepte verilmiş bir pasaport vardır. 289.934 tarihinde Vallorbeden Fransaya geç - miştir. Belediyeye doğru Kralı hamsil bulunan otomobil be - lediyeye doğru yoluna devam etmiş ve kalbinden ve-karnından yaralanmış o - lan kral belediyeye muvasalat eder et- mez ölmüştür. Kralın gözlerini orada mevcut ve de- #in bir heyecana düşmüş olan bir kaç şahsiyetin önünde buş dü von - Bouches du Rhone - belediye reisinin karısı ka- pamıştır. Kralm cesedi şimdi belediye salon » larından birinde geniş bir divan üzerin- dedir. Kralın yüzü sanki uykudaymış gi- bi sakindir. Kralın ilci tarafında ilei ici şi ayakta selim vaziyetinde beklemek - Ve halı üzeri çiçeklerle doludur. Odanın bir köşesinde ak saçlı biri ağlıyor, bu, Aleksandra çocukluğun - danberi hizmet etmekte olan uşağı - retleri bu aym 24 ü de Ankaraya (gide ceklerdir. Meclisin bu sene mutat tarihten evvel toplanmasının $€- bebi harici meselelere ait bazı müsta- cel maddelerin müzakeresidir. Kazım Paşa teşrimievvelde Ankarada toplanacaktır. INKIJINOFF AMOK dır. Hariciye nazırı M. Bartu, kolunu filminde iki rol kıran kurşun çıkarılmak üzere has © li tahaneye nakledilmiştir. Kanima birden oynıyor. yarası bidayette ağır zannedilmiyor - du. Fakat kraldan biraz sonra o da ölmüştür. Binlerce halk belediyenin önünde bekliyor. Hepsinin yüzünde derin bir elem okunmaktadır. Bütü; bayraklar yarıya indirilmiştir. Polis tarafından meydandaki kulübeye ihtizar halinde nakledilen katil biraz sonra ölmüştür. Fransız Reisicumhuru PARIS, 9 (A.A.) — Reisicumhur M. Löbrön (Labrun) kral Aleksandr ile M. Bartu (Barthoy) nun cesetlerini selâmlamak üzere bu akşam Marsilyaya hareket etmiştir. Kabine meclisi, M. Bartunun sile - sine hükümetin taziyetlerini bildirme - | ğe adliye mazırı M. Şeron (Cheron) me mur etmiştir. İ ASRi ROMA Pariste PARİS, 9 (A.A.) — Hariciye ne- zareti, suikasti derhal resmen Belgrat hükümetine bildirmiştir. M. Dumerg (Donmergas) bu mü - nasebetle ve milli matem kararı ver sek için kabine meclisini müstacelen fevkalâde içtiman davet etmiştir. İlâveten : Erken toplanacak? | Müzik: ve sanathareketleri İ çok İkıymetli malelelerle çıkmıştır. İçim- Bu akşam MELEK sinemasında Güzelliği — Gençliği — ve tatlı sesi ile RAMON NOVARRO Gençlik, güzellik ve enfes şarkılar filmi olan TALEBE filminde herkesi teshir edecektir. (Fransızca sözlü Met ro-Goldwyn-Mayer filmi) İlâve olarak : HANIMLAR SİZİN İÇİN, Paris moda gazetesi. ÇILGINLIKLARI HAYAT... KADIN... LÜKS... taşan sahneler ve en çılgın ve hoşbuluşlarla dolu tablolar Bu Perşembe akşamı SARA Y sinemasında FOX JURNAL ve SİLLY SYMPHONİE ikast nasıl oldu? | diye de bu heyecan pek büyük olmuş- tur. Her tarafta bayraklar yarıya indi- rilmektedir. Kraliçe PARIS, 8. A.A. — Yugoslav Kraliçe- si Bal'den Bezanson'a gelmiştir. Beledi- ye reisi kendisine mülâki olarak emirle- rine amade olduğunu li iti Taziyet. BRÜKSEL, 9. (A.A. goslavya sefaretine sar: #alr Kont Bornet de W rek beyanı taziyet etmiştir. Hariciye nazır M. Jaspar da sefa rete giderek taziyede bulunmuştur. Kraliçeye haber PARİS, 9. (A.A.) — Yugoslavya içesi Mari Bezanson'a muvasalât etmiştir. Ken. i hâdiseyi haber vermi; Gazete idarelerinin önünde PARİS, 9 (A.A) — Marsilyadaki suikast havadisi fevkalâde bir heyecan tevlit etmiştir. Gazeteler hususi müs - halarla haberi Paris halkına bildirmiş - lerdir. Gazete idarehanelerinin önüne toplanan ahali büyük bir hayret ve nef- retle hâdiseyi mevzuu bahsetmektedir - ler. Bütün bayraklar matem alâmeti o- larak yarıya indirilmiştir Mebusan meclisi koridorlarında me- buslar ve bilhassa Kralm hususi dostu olan doktor Peşen meyüs bir haldedir - ler. Doktor kraldan bahsederken: “Mu- harebe esnasında o kadar büyük tehi kelere göğüs germişti ki İnsan onu ö - Füme karşı mücehhez zanmederdi. Kral Aleksandrın vefatı yalnız. Yugoslavya için değil, pek çok sevdiği Fransa i » çim ve belki de bütün Avrupa için ta miri kabil olmayacak bir ziyadır.,, de- Polonya büyük elçisi M. Şlapovski ve Amerika büyük elçisi M. Straus ha- riciye nezaretine gelerek kral Alek « sandrla hariciye o nazım M. Bartunun vefatından dolayı taziyette bulunmuş » iardır. Belgratta tedbirler BELGRAT, 10 (Hususi) — Halk içindedir. tedbirler a- Kral Aleksandrı Marsilyaya götü ren Dubrovnik harp gemisi Dünkü hava İSTANBUL, 9 A.A, — Sıfır derecci hararete ve deniz seviyesine indirilmiş baromeliro bu saba hsnat 7 de 764, 14 de 764, hararet derecesi 7 de 16,2, l4de 22,1, azami hararet 25, asğari 15. Rüagâr yıldız poyrazdan esmiştir. Azami sürati saniyede 10 metroya çıkımıtşır. YENİ NEŞRİYAT Bu isimle neşrine başlanan musiki ve sanat mecmuasınn ikinci sayısı bir de ilâve olarak Anadolu türkülerine sit dört tane de mola mevcuttur, Tavsiye ederiz, Uyku ve bozuklukları Istanbul Üniversitesi o Tıp Fakültesi sinir hastalıkları klimiği doçenti Dr. Esat Raşit Beyin (U;ku ve bozuklukları) is- minde bir kitabı çıkmıştır. Tavsiye ede- riz, Holivut Holivut'un 42 inci sayısı güzel resim- ler ve yazılarla çıkmıştır. Bugün ELHAMRA'da 2 film birden: 1— NEŞELİ OLALIM LİLY DAMİTA 2— ŞEYTAN ve UÇURUM GARY COOPER — TALULAH BANKHED m. | det, Mustafa beyler ve vecibe ile Semiha ha Gazi Hazretlerinin aldım. Sadık bir dostu ve samimi | bir kardeşi olmakla müftehir bu - Iunduğum büyük Kralmın vefati- Te Yugoslavya'nın duçar olduğu €- lim ziya bütün Türk milleti tara - fidan darnyiii Şilletle Wzbekliie | cektir. Ben katiyetle eminim ki Yugos- lav milleti, asırlarca gösterdiği yüksek kabiliyetlere istinaden ve yalı fahimanelerinin münevver i - daresi altında olarak, kaderin ken- | disine tahmil ettiği bu acıklı tec- | rübeden de muzafferane çıkacak | ve insaniyete refah bahşedici sul- ha doğru çizdiği yolda ilerlemesi- ne büyük bir sükün ile devam ede- cektir. Zatı fahimanelerinden sadık bir dostu, ve dostluğuna daima sa- dık kalmağı bir şiar addeden ve Yugoslav milletinin büyük kede - rine iştirak eyliyen bir millet raü - messilinin en müteheyyiç taziyel - 1903 senesinde genç pt babasile beraber Belgrada del etmişve 1909 senesi pröns Jorjun tahtlan fı veliaht sıfatile Komanova za rini kazanan birinci Sırp ordi sunun kumandanlığını yapfı g ve bilâhara umumi harp e sında naibi krali sıfatile orduları başkumandanı ol, tar, Muharebe bittikten sonra İ kânunnevvel 1918 de gene na olarak Belgrada Sırp, Hırodli İsloven milli ittihadını ilân et tir, Kral Aleksandr bundan 86 lerini kabul buyurmalarını rica | ul a u dönü ra yeni devletin tarsin ve teşi Türkiye Reisicumhuru İğ &i ile uğraşmıştır. 8 ağustos 194 GAZI M. KEMAL İİ de Birinci Aleksandr Roman) Braliye SİE vs prenseslerinden Mari ile evle ANKARA, 9. (A.A.) — Yugoslav. 'ğ miştir. Bu © izdivaçtan 6 e; ya kralı haşmetli Aleksandr hazret- lerinin vefatı facınsı üzerine Reisi- cumhur Hazretleri tarafmdan aşağı - daki taziyet telgrafları çekilmiştir: Yugoslavya kraliçesi haşmetlu Mari Hazretlerine Marsilya Kral Alaksandr Hazretlerinin şa- | hıslarına karşı yapılan şeni suikast ve | feci cinayeti en büyük bir teessürle | haber aldım. Hiçbir insanlık hissinin kabul edemiyeceği bu vahşiyane ha- rekotin acıklı neticesini duyunca bü- tün Türk milleti benim duyduğum de- rin teessürün aynini hissedecektir. Za- tr haşmetpenahilerine kralın ve Yu- goslavyanın bir dostu sıfatile en sa- mmimi tazi; imi arzeder ve gerek benim ve gerek Türk milletinin zatı haşmetpenahilerinin ıztırabma ve Yu- goslav milletile bütün Balkan Millet. lerinin matemlerine iştirak ettiğimi- ze itimat buyurmalarını rica ederim. Gazi M. Kemal Yugoslavya Veliahti fehametlu Prens Piyer Hazretlerine Poderleri haşmetlu Kral Hazretlerine karşı yapılan tavsif kabul etmez derece- de şeni suikasi münasebetiyle taziyetle- rimin kabulünü zalı | fehimanelerinden rica ederim. Vefat eden büyük ( Kralın dostu sıfatiyle ve bütün Türk milletiyle beraber zatı fahii inin ve dost Yugoslavya'nın matemino büyük bir sa- mimiyetle iştirak ediyorum. GAZI M. KEMAL ANKARA, 9 (A.A.) — Marsilya - da yapılan suikast neticesinde vefat © den Fransa hariciye nazırı M. Bartu (Barthou) mun ziyaı dolayısile Reisi « cumhur hazretleri tarafından Fransa | Reisicumburu hazretlerine aşağıdaki tel | graf çekilmiştir: | Fransa reisicumhuku Albert Lebrun hazretlerine 1923 te Yugoslavyanın yeni W liahtı prens Piyer doğmuştü Şu halde tahta namzet ol. prens 11 yaşında demektir. 19 kânunusani 1926 da k çe Mari ikinci prenses Elen, kralın amcası Ai sen, Ârsenin oğlu prens Yolef prenses Olga. Kral Aleksandr bütün kümdarlığı zamanında vahdeti kendisine prensip haz etmiştir. Bu prensip bili sa bülün fırka mücadelelerin€ nihayet veren ve yeni bir otol te rejimi açan 6 kânunuevvei 1930 beyannamesi ile meden bu fikrin tahkimi için çö lışmıştır. Bu münasebetle bif çok o seyahatlar Son seyahati Sof yad: 27 eylül perşembe günü krali ile beraber Sofyaya vasıl olmu$! ve iki devlet arasında ötedenb ri muallâkta olan ihtilâfle me' selderi halletmiştir. Balkanlarda sulhün koruyıt” cusıt olan, Balkan misakının t& hakkuku için Hariciye nazırı Yevtiç ile beraber azami mesai yi sarfetmiş, diğer taraftan ki çük itilâf devletleri arasında st kı bir teşriki mesai vücude ge tirmeğe çalışmıştır. Son seya ti bu işle alâkadardı. PARIS Kendi doprağıpda yapılan suikastin bizzat Fransayı da matemdar eden ne- ticesi, bütün sulh dostlarının, Fransa ve Yugoslavya dostlarınm hissettikle - Ti elemi bir kat daha arttırmıştır. M. Bartunun vefatı, kral Aleksandra be - raber Avrupanın uğrayabileceği en acı bir ziyader. Bu elim hâdise münasebe- tile zatı devletlerine derin sempati his | lerimi arzeder ve dost Fransanın male, | mine bütün Türk milletinin en samimi | bir surette iştirâk ettiğini bildiririm. Gazi M. Kemal ve Belgrattaki Fransız sefiri rise dönmüştü. Fransada bö herhangi müessif bir vak nın hudusundan şüphe edildi; için istikbal programı resmen lân oluhmamıştı. Fakat gaze! ler kralın dün öğleden sonrâ! Dobrovnik harp gemisile Mar silyaya muvaselet edeceğini 9 Belj rıhtımında fevkalâde met simle karşılanacağını bildirmiş lerdi. zen ders: 19: Plâk, 19,30: Türk iecnti, Şevki, Ekrem, Ruyemi Cev: srmlar. ) 21,201 Ajans, borun 21,20: Stüdyo cas ve tango taki, 823 Kr, BÜKREŞ, 364 m. 13 - 15 Gündüz neşriyatı. ki. 19: Sant aya ire, tras, 20; Konfaranı, 20,20; 2045: feranı. 21: Piyüna ke 21,45: Taganni, 22, 05: Orkestra salon musikisi.) | Ktiz PRAG, 470 19,06: Plâk, 18,10: goslav milletinin yüksek hükü darının bu hazin ölümünü bü * yük teessürlerimiz ile kaydedef” ken Türk milletinin samimi ziye hislerini de iblâğ ederiz. & lecek konser halıkında izahat, 21: Smetana sa lonundan naklen rmönik komser, 23: Ha- berler. 23,15: Plâk. 23,30: Fransızca haberler. 223 Kr. VARŞOVA, 1345 m. vi ke Dap mak Khz. BELGRAT, 437 m. ci 20. Plâk, ıklâmlar, — Plök. 20,30» Pi berams, 21: döl naklen bir opere © sil Kh LDKŞEMİYRC. KADA m panyol akçı * Akordeon mut iberler, 21,20: Radyo, 2140: Radya arkentim. siki ; Viyolonsel ve Jar Çingannili). 23,06; Val parçaları, kesi 5 . BUDAPEŞTE, 580 mi, 18.351 Orkestra konseri, — Amele meşriya- . 20.30: Operadan nakil, 23,30: Siçan musiki Harik Hayat Kaza Otomobil Sigortalarınızı Galatada Ünyon Hanında Kâin UNYON SIGORTASINA yaptırınız. Türkiyede bilâfasıla icrayı muamele etmekte olan ÜNYON Kumpanyasına bir kere uğramadan sigorta yaptırmayınız. Telefon : 4.4888, 6649 ve MM