10 Ekim 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

10 Ekim 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

Yazan: Marthe Richard Tercüme eden: M. F. Düşünüyordum: on iki kurşunu birden vücuduma yiyecektim Hülâsa (Marthe Richard tayyareci sefatile vatana hizmet etmek isteyor. Bunu ca- 8us zannediyorlar. Birçok maceralardan sonra kurtuluyor. Amiens'de bir bisik- let satın alıyor bununla Abbâville'e ge- iyor. Buradan hayvan taşıyan bir va- gona kapağı atmağa muvaflak oluyor. Vagonda kendisinden başka iki zabit bir de gebe kadın vardır. Bu kadın ağ- rılar hissetmeğe başlıyor ve doğuracağı- mı söylüyor.) Ne yapacaktım. Bu anneye yar- dım etmeli idim. Gitgide fazla ra- hatsız oluyordu. Ve onun istırabı- benim tecrübesizliğimi çıldırtıyor. du. İki genç zabite meseleyi anlat- tım. Hepimizi uzun bir süküt kap- Jamıştı. Tren uzun bir mesafe, yani iki kilometre katettikten sonra durdu. İki zabit gayet nazikâne bir suret- te başka bir e kompartimanda yer bulduklarını söylediler ve mütema- diyen mızmızlanan çocuğu da be- raben alarak gittiler. Şimdi ben trende hasta kadınla beraber kal- mıştım. Acaba ömrümde hasta ol- madığımdan mı nedir, hastalar be- ni çok müteessir eder, Hastalık müstesna olmak üzere hiç bir teh- Tike, ne kadar âni olursa olsun s0- ğuk kanlılığım üzerinde icrayı te- sir edemez. Hastalıkla mücadele etmeği hiç bilmem. Ve şimdi böyle hasta bir kadınla yalnız bulunmak bunun için beni ümitsizliğe sevke- diyor. Ttreyenek elimden gelen her şe Yi yaptım. Genç kadın inliyor, hay- kırıyor, tekrar inliyordu. Onun ye- rine kendimin «ıstırap çekmesine çoktan razı idim. Mukavemet ede- bileceğimi zannediyordum. O bu işten anlayordu. Ağrıları durduğu zaman bana ne yapmak lâzımgeldi- ğine dair izahat veriyordu. Derken birden avazı çıktığı kadar bağırdı. Çocuk doğmuştu. Bu sefer hiç tit. remeden çocuğun göbeğini kestim. Ve ben de haykırdım: — Oğlanmışt,. anne mübhem bir şekilde gülümsedi. Dudakları ei bir şeyler mırıldandı. Bana teşekkür e- diyordu. Çocuğu oradaki yorganla aniyelerle yaptığım bir yatağa yatırdım. Sonra kendim dalgın ve baygın bir halde bulunan annesi» nin başını tuttum. Bu suretle saat- geçmişti. Mütemadiyen cıyak Şızak bağıran çocukla, © tuvansız, ve bitap annesinin arasın da mekik dokuyordum. Yolda bir sürü asker trenlerine rastgeliyor - duk. Harbin hareketini ve fecaati- ni her za hissetmek mümkündü. Gece Pontoise'e vasıl olmuştuk. İki zabit “Allaha maksi. vi için yanımıza geldiler ve son- ra karanlıklar arasmda kayboldu. ır. Kimbilir bunlar şimdi nerede. dirler? Yağmur yağıyordu, Gece, karan. hk, soğuk ve merhametsizdi! Yeni doğan çocuğu kollarımın arasın. da taşıyordum. Lohusa omuzuma dayanıyor ve cesaretle beni takip ediyordu. Pontoise hastahanesi ba- va o kadar uzakta görünüyordu ki. Kapıcı kapıyı açtı, fakat; ,-— Doktor burada değil dedi, be- nim hasta kabulünde salâhiyetim yok! emir böyle... ü Az kaldı kızacaktım. Sırsıklam. hk, Lohusa, yorgun, bitap, hum- malı bir halde çene atıyordu. Emir böyle, diyen bu kadını burada bı. . , Çocuğu öldü di dik? Kadının bir bayvesag Eli da nasıl doğurduğunu, çocuğu yıka. mak lâzrmgeldiğini annesine mu- akkak bir yatak bulmak icap etti- ğini anlattım. Başka türlü hareket etmek bir cürüm olurdu. Kapıcı kadının evvelki şiddeti hafiflemi; ti, Genç kadı Na iç nı kucakladım öptüm, © bana adresini verdi ben ona ad. yesimi verdi. Yeni doğ işaret ederek; SAR Bu benim de evlâdım dedim... 'ümü © tutuyorum. Ve buzün de ben yirmi : e Sale Giyin bir delikan- İİ m ,Pontoise... tekrar bisiklete bin. dim, ve Parisi boyladım... Henüz Parise vasil olmuştum ki tekrar cepheye gidecek olan köca- mı görmek için Le Mans'a hareket ettim. O perişan bir halde idi, Be- ni Amiens'te kalmış zannediyordu. Ve gazeteler bu şehrin Almanlar tarafından işgal olunduğunu ya- zıyorlardı. — Emin ol dedim. Eğer esir ol. muş olsaydım, kaçmak için sana ihtiyacım olmazdı. Sonra onunla, henüz cepheye de gitmediğinden dolayı alay etmeğe başladım. Endişeli endişeli sordu: — Sen yalnız ne yaparsın? — Ben mi? Ben de harbedece- ğim, göreceksin, eninde sonunda beni kabul edecekler, — Tayyareci kadın istemiyorlar. — Öyleyse casusluk yaparım de- dim... Bunu kendisile alay etmek için söylüyordum. Çünkü casusluk töhmeti altında yaşadığım günle- rin unutulmaz hatıralarını yaşıyor- m. Şef Alay ettiğim şeyler hakikat ol- makta idi Zozo ca- sus zannettiğinden beni (o mukabil casusluk dairesine (o sürüklemişti. Şimdi yüzbaşı Ladoux'nun karşısın da maznun mevkiinde bulunuyor- dum. O zamanlar Paris civarmdaki Vincennes ormanların izbe yerle- rinde her sabah erkenden bir çok kimselerin kurşuna odizildiklerini bilmiyor değildim. Hele bir casus | mevzubahis oldu mu, divanıharp adaleti hiç tereddüt etmezdi. Harp zamanında bir mücrimi beraet et- tirip te ona fenalıklarında devam imkânını vermemek için masumu mahküm etmekten ç..tinmezdi. Düşünüyordum: — On iki kurşunu birden yiye- cektim. Bu esnada da sakallı adam nazarlarile mütemadiyen beni is- kandil ediyordu. İtiraf edecek mi idim? Hiç müte- heyyiç değildim. Hissisz, merha- metsiz, insaniyetsiz bir kimse mev- kiine geçmek tehlil ie olmama rağmen itiraf ederim ki hiç bir hid- det eseri hissetmedim. Daha ziya- de merak ediyordum. Beni öldürücü sporlara doğru sü- rükleyen! bu ölüm şehvetini o za- man daha büyük bir şiddetle du- yuyordum. Hayatım mevzuubahis- ti; ve yaşamağa başlıyordum. Fransız mukabil casus teşkilâtı şefi yüzbaşı Ladoux çok lâf etmi- yordu. Ben de öyle idim. Oldukça zorlu bir hasim karşısında bulunu- yordum. Gözlerini üzerimden hiç ayırmadan iskemleye (oturması, parmaklarile bir takım (kâğıtları karıştırması ve mütemadiyen beni tetkik etmesi kuvvetini isbat edi- yordu. Onun fikrimin esrarma nü- fuz etmeğe çalışan zalim (fakat parlak nazarlarile hayli mücadele etmek mecburiyetinde idim. — Biliyor musunuz £ sizi niçin buraya çağırdım? dedi. — Bitmedi — Beyoğlu Birinci Sulh Hukuk mah- kemesinden: Şarkı karip Ticaret Bankasının Beyoğlunda Feridiyede Çaylak soka- ğında 36 - 38 numarada mukim Ka- sap Luka Yani Kaloçi varislerinden oğlu Vasil efendi aleyhine ikame €y- lediği alacak davasmın cari muhake- mesinde müddei davasını isbattan iz- harı acizle yemin teklif etmiş ve mu- hakeme 1 - 11 - 934 perşembe günü saat 14'de talik kılınmış olmakla işbu ilânm neşrinden itibaren beş gün zar- fnda mumaileyhin mahkemeye mü - racaatla itiraz etmesi lâzmm geldiği ve aksi takdirde mahkemeye kabul olu- namıyacağına dair muameleli gıyap kararmın tebliği makamına kaim ol - mak üzere keyfiyet ilân olunur. (3433) İstanbul 6 me Hukuk mahkeme sinden: Sofya Hanım tarafmdan Kumka- pıda Kulluk sokağında 2 No. hu hane- de sakin iken, ikametgâhlarınm meç- hul olduğu anlaşılan Zoi Paraskevi Hanımlarla Konstantin ve Andon E- fendiler aleyhine açılan tenfizi vesa- yet davasının icrayı muhakemesi için di iyenin bir ay müddetle ilânen ine karar verilmiş ve muhakeme günü olarak 14 - 11 - 934 çarşamba günü saat 13,5 tayin ve bu bapta da- vetiye varakaları mahkeme divanha- nesine talik kılınmış olduğundan key- fiyet tebliğ makamına kaim olmak üzere ilân olunur. (3432) MILLIYET AMBA' 10 TEŞRİNİEVVEL (1934 Maden Kömürü Nakliya- tına Fevkalâde tenzilât: 5 Birinci Teşrin 1934 tar"hinden itibaren Devlet De- miryollarında tam vagonla nakledilecek her nevi maden kö- mürlerinden ton ve kilometre başma 1 kuruş ücret alınacak- tır, Kok kömürü için bir vagonun asgari hamulesi 10 ton- dur. Bu tarifeye göre muhtelif Oo merkezler arasnda bir ton körnürün nakil ücreti şudur : - (6600) Hacıbayramdan Değirmisazdan Haydarpaşadan Mersinden Eskişehir o 1122 166 314 823 Ankara 859 429 577 694 Sivas 305 1031 1179 564 Adana 802 837 1117 67 Kayseri 479 809 957 343 Konya 899 467 748 390 Malatya o 1194 1229 1509 459 Elâziz 1313 1348 1628 578 Fazla tafsilât için istasiyonlara müracaat edilmelidir. Portakal, Limon ve Em- saline tenzilât. 15-10-934 tarihinden itibaren, en aşağı beş ton olmak veya beş ton ücreti verilmek şartile, bir istasyondan diğer her hangi bir istasyona yapılacak nukliyattan maktüan : Beş tona kadar olan ağırlık içinton başma. .. (20 Beş tondan fazlası için beş ton ücreti olan 100 liraya ilâveten beher fazlaton başına... ücreti almacaktır. Bu ücret ; Payas, Dörtyol ve Toprakkale kısmını da ih- tiva etmektedir. Bu nakliyata, daha ucuz düştüğü münase- betlerde, şartlarile beraber, meyva ve sebze tarifesi tatbik edi lir. 7,5 Lira 10 ton veya daha fazla olan mersulelere ayrı vagon veri- lir. Ambalajlı olmıyan dökme mallardan asgari 10 ton ücre- ti alınır. Bu nakliyatın ücretleri muvasalâtta verilebilir. Bu tarifeye tabi maddelerden kar ışık olarak bir mersule tertip edilebilir. Tam hamüleli vagonlara, üçüncü mevki bileti ol- mak şartile, bir muhafız konulabilir. (6552) Havaleli olmaları dolayisil e seyriseri ücrete tâbi olan a ğıdaki eşya, seyrihafifle nakledilmek şartile, seyrihafif birinci sınıfa nakledilmiştir. Bu suretle ücretlerde yapılan tenzilât nisbeti yüzde 65 tir. Bu tenzilât ; mobilya nev'ine dahil eşya için 10 Birinciteş rin ve diğer eşya için de 20 Birinciteşrin 1934 tarihinden iti- baren tatbik edilecektir. Ağaç (zihayat. Küçük ve Araba (çocuklara mahsus ) büyük). Hilâliahmer 4 Merkezi Umumisinden: Eskişehir Hilaliahmer anbarında: Bakır kazan, Ot ve Kıl fırçalar, hulat, başlıklı eğer tak 11 Teşrinievvel 934 tarihinde satılacağından taliplerin müratiğ Nafıa Vekâletinden: Derinced travers fabrika sı yanında inşa ettirileğiiğ, ve muhammen bedeli (34009 ) lira bulunan 10 adet b palı zarf usulü ile münakasaya (konmuştur. ü 3-11-1934 tarihine müsadif cumartesi günü saat 15 değ, let Müsteşarlık makamında yapılacaktır. Taliplerin © rini cari seneye mahsus Ticaret Odası vesikası ve 17084. muvakkat teminatlarmın Mal sandığına yatırıldığına lan makbuz veya Milli bir ban kanım kefalet mektubu . likte aynı gün ve saate kadar Komisyona vermeleri * dır. 'Falipler bu husustaki mün akasa evrakını (25) kabilinde Ankarada Vekâlet Malzeme Müdürlüğ darik edebilirler. (6457) re Selimiye Fırka Satınalma Selimiyedeki hayvanatın ihtiyacı için kapalı z: kasaya konulan 275000 kilo saman ve 330000 kilo kef zuhur eden istekliler arasında verilen fiat kumanda! halı görüldüğünden bir hafta sonraya yani 17-10-9585. şamba günü saat 14 de pazar lık suretiyle ihalesi tır, İsteklilerin teminatları ile (birlikte Selimiyede A tmalma komisyonuna müraca atları. (6562) Jandarma Umum Kumandat . AnkaraSatınalmakomisyonu€ Kapalı zarf münakasasında verilen fiatın haddi lâyikıi mamasından dolayi (450) kilo klor maiyeti kinin kom nin pazarlıkla satın Oalmması icabetmiş ve (piğh 15-10-934 pazartesi günü saat on birde yapılması tespiti muştur. İsteklilerin teminat makbuz veya banka mekti birlikte pazarlık gün ve saattinde Komisyonumuza mü etmeleri. (6456) T . .. -. uy Üniversite Rektörlüğünden! Üniversite Fen ve Edebiyat Fakültelerinin işgal Zeynep Hanım binasının çatı tamiri olbaptaki şartnafi . tevfikan 20-10-1934 cumartesi günü saat 15 de ihale mek üzere pazarlıkla münakasa ya konmuştur.Talipler b Üniversite Mübayaat Komisyonuna müracaatla ti ni tetkik edebilirler. (6557) Araba (el arabası, Sökülmi emiş) Asma çubuğu (zihayat) Ayna (çerçeveli ve mobil ya halini iktisap etmiş) Banyo (demir, çelik, tahta ) Mobilya (kerevet minderler. Sökülmemiş) Dut yaprağı Eşyayı beytiye (dolap, konsol, döşeme, gardron ve emsali ha- cimli eşya) Fıçı (boş ve cesim bombalar) Fidan (garsedilecek zihay ât fidanlar) Hasır mamulâtı (her nevi) Hububatsapları (tazyik edilmemiş) İpek kozası İskemle (sökülmemiş) Kamış (boyalı veya mamul) Karyola (somyalı. Sökülm emiş) Kızak (ağaç ve madeni. Hayvanla cerrolunur) Koza (taze, kuru, delik, ipek kozaları) Koza talaşı (ipek böceği kozası artıkları) Lavabo ve emsali Mantar şişe tıpaları £ Ot (kuru ve tazyik edilmemiş) Pünüuk Çtkayili edilmemiş) Peynir (taze, tussuz) Saman (tazyik edilmemiş) Sandalye (sökülmemiş ve Portatif olmıyan) Saz (boyalı saz ve kamışlar. Demet halinde) Sepet (müzeyyen lüks sepetler) z Süt ve mamulâti (taze) Süpürge (her nevi) Talaş (tazyik edilmemiş) Tereyağı (taze ve tussuz) Yaprak (zihayat. Dut yaprakları gibi) Yosun (tazyik edilmemiş) 1200 ton Katran yağınm kapalı © zarfla 20-11-934 salı günü saat 15 te Ankara'da Idare binasında yapılacaktır. Fazla tafsilât Haydarpaşa ve Ankara vezne- lerinde on beşer liraya satılan şartnamelerde vardır. (6443) Enkaz Satışı Tayyare Cemiyeti İstanbul Vilâyet Şubesinden: Lâleli Apartımanları arka sında Cemiyetin malı bulunan Çukur çeşme hamamı enkazm ın pazarlık suretile (satılması Teşrinievvelin 17 inci Çarşam ba gününe tehir edilmiştir. Ta- liplerin (900) lira muhammen bedel üzerinden yüzde yedi buçuk teminatı muvakkate ile omezkür günde ve saat 10 da Cağaoğlundaki Şubemiz Mer kezine müracaat etmeleri ilân olunur. (6433) (6599) münakasası Selimiye Fırka Satınalma Komisyonunda! Selimiyedeki kıtaatın ihti yacı için pazarlık suretile almmasıne karar verilmiş olan (5000 kilo soğan yevmiğ. kürde talip zuhur etmediğinden bir hafta sonraya ti ; rek 13-10-934 cumartesi günü saat 14 de pazarlığı yapi” tır. Ve yine mezkür kıtaat için oaçık eksiltme 7-10-934 tarihinde ihalesi icra olunması lâzım gelen # kilo kuru fasulya ile 11000 kilo nohut için çıkan istekli! rasında verilen fiat haddi lâyik görülmediğinden ih hafta sonraya yani 14-10-934 Pazar günü saat 14 de ih zatılmıştır. İsteklilerin teminatları ile birlikte Selimiyeğ tmalma Komisyonuna müracaatları. (6546) İnhisarlar U. Müdürlüğünde! 3ilâ 10 kiloluk 321 adet Hasır lı Damacana : Kabataşti vazım anbarında. Tahminen 7214 kilo İskarta kaneviçe parçaları : Tahminen 350 kilo İskarta K mnap (parçaları : deposunda. Tahminen 282 kilo İp parçala rı: Fer'iye deposunda. Yukarıda yazılı dört kale m eşya pazarlık suretiy! | lacağından taliplerin 21-10-9 34 tarihine müsadif pazaf; saat 10 onda yüzde 15 temina tlariyle birlikte Cibalide zım ve mübayaat Şubesine mü racsatları. (6554) deposunda. cı | 40,000 kilo sigara ve pak et makinesi kolası. 2,000 adet Süpürge. Yukarıda nev'i ve mıktar ı yazılı malzemenin p 14-10-934 tarihine müsadif pazar günü saat 15 te ii nacaktır. Taliplerin yüzde 7,5 muvakkat teminat birlikte Cibalide Levazım mü bayaat Şubesine mü 16 (84) adet yangın söndürme baltası ile (500) kil€ sabunu satın alınacaktır. Taliplerin şartnameyi gör” sonra pazarlığa iştirâk etmek © üzere (yüzde 7,5) temi riyle beraber (15-10-934) pa zartesi günü (saat 15) te lide Alım, Satım Komisyonun a müracaatları. (6242) Selimiye Fırka Satınalma Komisyonund Selimiyedeki kıt'atım ihti yacı için müstacelen 1004 lo Bulgur, 10000 kilo Patates o ve 5000 kilo Nohut p9 lıkla satm almacaktır. İsteklilerin teminatlariyle b" 14-10-934 pazar günü saat 14 de Selimiyede sat” komisyonuna müracaatları. (o (6561) ij