10 Ekim 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

10 Ekim 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

> Marmara faciası Tahkikat genişletiliyor, rapor eksik görüldü Dün yeniden bir çok ifadeler alındı, dinlenenler ne diyorlar? Cesetler henüz bir yerden çıkmadı Heybeliada açığında geçen dair | mu hazmlamasından sonra bu husus ka- sun tahkikatı görülen lüzum üzerine de. | tileşeciktir. rinleştirilmiş, müd- Evrak yarın adliyeye veriliyor Tahkikatın derinleştirilmesi dolayısi- le tahkikat evrakı ancak yarın adliye ye verilebilecektir. dejumümü muavin» den Nurettin Bey dün de Heybeliada- ya giderek tahki- Afitap motörünün kaptanlığını ya- kalın son süfhasi- pan ve adalar sulh hâkimliğince hak. le meşgul olmuş- kında tevkif kararı verflen Faik efem bar, ii di, dün gece de Hoybelinda polis mer- Kaptan Salih Ef. kezinde alıkonulmuştur. Nöbetçi müd - dinleniyor deiumamisi Nutetöön Bey, dün kendisi- “Afitap, molö- ni yeniden dinlemiş, bazı hususlar hak- kanda ifadesine müracaat ötmiştir. rünün asıl kaptanı Faik efendi, yarın adliyeye verile - bulunan Salih E- fendinin — ifadesini “ cektir. dasbit etmek “üze Cesetler hâlâ çıkmadı ve sorguya | çekil. kurbanlarınm cezetleri henüz mesi için o Yalova ulunamamıştır. Boğulanların, © ekimi jandarmasına yazılan müzekkere | dün Yalovaya gönderilmiştir. Salih efendi- nin vereceği malümat, motörün Faik Efendinin kumandasına kendi muvafa katile mi, yoksa haberi olmaksızm mi teslim edildiğini meydana çıkaracaktır. Bu arada, motörün — sahi bahçivan İbrahim efendinin de mali mmatına müracaat edilecektir. “Feruzan,, vaptrunun makinistleri ne diyorlar? “Ferüzan,, vapurunun birinci ve â- kinci makirstleri Muammer ve Talât e- | fendiler dün Heybeliada polis merke | İİ zinde dinlenmişlerdir. Birinci makinist | Muammer efendi kazanın vukua geldiği | sıradaki vaziyeti şöyle anlatmıştır: | i DE | “— İkinci makinist Talât efendi nöbette idi, Gemi orta yolla gidiyor. du, Sant üç buçuğa doğru birdenbire telgraf tornistan işaretini verdi. Vazi- fesi başında bulunan ikinci O makinist derhal yolu kesti, makineyi tormistana aldı. Ben hemen yukarı koştum. Süvari Hüsnü, Bey, tahlisiyelerin indirilmesini * söyledi. Bütün sandalları denize indir- dik. Suyun rindekileri © toplamağa kişili Ve doğruca Kartala gittik.,, İkinci makinist Talât © efendi de, kendisinin nöbette bulunduğumu, hâdi- İfadesinin alınmasına yeniden lüzum görülen Feruzan vapura süvarisi Hüsnü kaptan sedi bulunduğu yolunda bir şayia çık- İ senin vukuumu görmediği söylemiş- | mış ise de tahakkuk etmemiştir. tir. Cesetlerin aranması için civar kaza” Kaza raporu kâfi görülmedi lara yeniden emir verilmiştir. Ehli hibre tarafından Deniz ticaretinin raporu rapor mü Bundan başka kaza sakıkanda Deniz > | Ticaret müdürlüğünce yapılan tahkikat tekrar tahkikat ya ii tamamlanması için pılacaktır. Örenler göre, Feru- zan vapurunun süvarisi Hüsnü Beyin i- kinci defa dinlenilmesine lüzum görül. ari de kene erek kaalmamış- yapılmasa tr. Ancak ehli hibrenin ildinci raporu" Belediye intihabını kimler © kazanacak? Cuma günü akşamı intihap sandık- ları kapanacak bi, Ali Fakih mahalleleri Yalkı reyle- rini atacaklardır. vd Üsküdarda sküdar ğı İmraniye, Dudullu, Çekme, Sultan çiftliği, Re şadiye köylerinde dolaştırılmış ve bu köyler halkı reylerini atmışlardır. Üs” küdar sandığı buzün akşama kadar Beylerbeyinde Belediye dairesinde bu- lunacak ve Küplüce, Abdullahağı mahalleleri halkı reylerini atacaklardır. Beykoz kazasında Beykoz sandığı dün Cumhuriyet ve Polonez köylerinde dolaştırılmış ve bu köyler halkı reylerini atmışlar. dır. Bugün öğleden evvel Akhaba kö- yü, öğleden sonra Dereski köyü rey. İerini atacaklardır. Sandıklar bu köy. lerin mekteplerinde Beykoz kazasında teşekkül eden ban- do intihap yerlerinde güzel parçalar çalmaktadır. Beykozda (9) bin va: tandaşın gezin kalkana Tâzandır. Şimdiye binden fazlası ro- yini kullanmıştır. Belediye intihabatı bütün kazalar» da iyi bir şekilde devam etmektedir. İntihabatın neticesine üç gün kalmış- ür. Cuma akşamı saat (21) de her tarafta sandıklar olacaktır. rey Min (300) bini ma akşamına kadar nisabı ekseriyetin temin olunacağına muhakkak nazari- Ie bakılmaktadır. da Camiikebirde bulunuyordu. Dün de bütün Kasımpaşa halkı büyük bir sevinçle reylerini atmağa devam et - mişlerdir. Dün atılan reyler, Kasımpa- Kadıköyünde galıların iki günde 8 binden fazla rey Dün Kadıköyünde Sahrayıcedit attıklarını . Beyoğlu | mahallesi halkı reyini atmıştır. Bu - sandığı bugün Tophanede Kılıcali ca- | gün Kozyatağı, Suadiye | yahallesi minde bulunacak ve bütün Galata | reylerini atacaklar, sandık Suadiye mahalleleri reylerini ilkmektebinde bulunacaktır. Eminönünde ğ Dün Eminönü sandığı öğleden ey- Beşiktaş akya > YK aye öğleden vena da A! yık camiinde bulunuyordu. Dün utköyünde idi. Arnavutköylüler dün de reylerini atmağa devam ettiler. bütün bu civar mahalleleri reylerini Me e ali | iş sandığı Bebek eamii şa camiinde bulunacak ve halkı reylerini vereceklerdir. ri halkı geri atacaklardır. Dün Fatih bri Evliya camiinde | Kumköy, E Gümüşdere, Kı - İlrimaş ve büküm” civar malikleri serkaya köyleri halkı reylerini atmış. halkı reylerini kullanmışlardır. San. | lardır. Bugün Kemerburgaz, Pirinççi, dık bugün öğleye kadar Kazlıçeşme | Çelebi, Petnahor köyleri ret de bulunacak ve buraya Kazlıçeşme mahalleleri ve fabrikaları reylerini a- tacaklardır. Sandık öğleden sonra İm- rahor camiinde duracak ve İmrahor, Kartal, Pendik, Yalerada yapıl - Hoca Evhat, Hacı Hamza, Apti Çele | makta olan mahalli belediyeler inti- MİLLİYET ÇARŞAMBA 19 a 1934 HARİCİ HABERLER # 500 ölü, 2000 yaralı İspanyada kanlı ihtilâl yer yer devam ediyor Barselonda asileri sorguya çekecek divanı harplar dünişe başladılar Divanıharbe verilen âsi reislerinden M. Campanys BARSELON, 8. (A.A.) — Vaziyet değişmemiştir. Fastan asker gelmesi “Cunartesindenberi, © Barielnda 2000 den artık adam tevkif edilmiştir. Barselon âsilerini sorguya olan divanıharpler bugün işe caklardı lar. Bu divanıharplerin ölüm cezasma hülemetmemeleri, ihtimal haricinde - dir. Deniliyor. Katalonya Dahiliye nezaretinde yapılan araştırmada 1000 kadar tü - fek, 8. sandık dolusu bomba, 125 san- dık dinamit, daha da birçok silâh ele geçmiştir. 500 ölü, 2000 yaralı MADRİT, 9. (A.A.) sam çıkarılan bir istatistik, banlarını 500 ölü ve 2000 yaralıdan ibaret gösteriyor. Barselonda sükün BARSELON, 8. (A.A.) — (Saat 10,45) Şehir normal halini almıştır. Tramvaylar, otomobiller ve yeraltı de- miryolu işliyor. Tiyatrolar, sinemalar da bugün açılacaktır. Afrika kıtaatmdan bir alay piyade ile bir tabur Lejiyon askeri bu sabah gelmişti Barselonda, ölenler 33 kişiden iba- Asiler bir kışlayı uçurdular MADRİT, 9. (A.A.) — Gün, ol» dukça sessiz geçtiği halde, öğleden m sokak harabeleri başlamıştır. Bayok yerler. de bombalar atılmıştır. Şehrin iaşesi gittikçe güçleşiyor. Yiyecek taşıyan arabalar, bazan ateşe tutuluyorlar. Orta istasyonda sıkı bir çarpışma. olmuş ve 6 kişi ölmüş, birçok kimse- ler de yaralanmıştır. Pucrta Del Solda da ayni surette kanlı hâdiseler olmuş- tur. Asturiyasda ordu ilerlemektedir. Pelençia yakındaki bir köyde, âsi- yar ler bir kışlayı uçurmuşlardır, sivil mu» hafızların çoluk, çacuklarını kesmiş - ler ve bir öksüz yurdundaki çocuklar. la rahiplerin çoğunu öldürmüşlerdir. Madrit ile hudut arasındaki şimen- diferler yeniden işlemeğe başlamıştır, Yabancı gazetelerin memlekete gir « mesi yasaktır. sui Divanıharpler işe başlamıştır, 52 neferi öldürdüler MADRİT, 9. (A.A.) — Santa Ka- telina dağına sığınmış olan siler, tes Him olmağı teklif etmişler ve Libertad kruvazörünün ateş kesmesini dilemiş- yakmışlardır. Saat 22 de Mr ee sükün vardı. Sampamya idam edilecek mi?. MADRİT, 9. (A.A.) — Dahiliye Dazırı, ibtilâlin tamamile bastırılmış olduğunu söy! lemiştir. M. Companys ile arkadaşlarımın ö- Tüm cezasma çarptırıldıklarının yalan olduğu söyleniyor. e İ davaları henüz görül zalar seçilecektir. Ankarada intihabat bugün ANKARA, 9. (Telefonla) — Ya « rm sabah geri intahabatına baş- lanacaktır. Bütün hazırlıklar ikmal ç- dilmiştir. Şehir baştanbaşa tır. İntihap faaliyeti sesli sinemaya â- lınacaktır, Hâkimiyeti Milliye meydanmda kurulacak kürsüde kadın, erkek bir çok konferanslar vereceklerdir. Birin- . gün > ya a miştir. Ba def defaki ii peri (40) bin tahmin | Milli işçiler konfederasyonu Kata- lonyada yeniden işe başlanmasını bu- yurmuştur. Asturiyastaki âsiler yavaş, yavaş mücadeleden vazgeçiyorlar. o Yalnız Ovicdo Varoşlarından dayanmakta - dırlar. Bütün gece, Madritin birçok mahallelerinde tüfek ateşi devam et- miştir, Hazırlık genişti MADRID, 4. A.A. — Asilerin en mo- dern silâhlarla mücehhez < olduklarına dikkat edilmiştir. Sosyalistlerin bu ihti- lâli hazırlamak için 40.000.000 peseta harcettikleri tahmin ediliyor. Bir de şimendifer g: MADRID, 9.A.A. — Umumi şimendi- fer grevi bugün başlıyacaktır. Hükümet ihüyat sınıfından olan bütün şimendöler amelesini silâh alUna davet etmekle bu- na mukabele etmektedir. Grev cenuba yayılıyor MADRID, 9.A.A. — Dün gece bütün caddeler tenha idi .Gecenin sülcünü asile- rin tüfenk ateşleriyle ona mukabele 6- den mitrolyözlerin çatırtılariyle ihlâl 6- diliyordu. Madrid'de polisle asiler ara- sında bir çok müsademeler oldu. Cenap simendöler İstasyonunun &imalâthane- sindeki müsademede allı kişi ölmüştür. Grev hareketi cenuba doğru yayılmak- tadır. Şimalde Asturi vilâyetinde askeri tayareler dağlık araziye iltica etmiş o- lan asileri bombardıman etmektedir. Bir Muamele vergisinin tatbikine dair İ j maliyenin bir tamimi ANKARA, 9. (Telefonla) — Muamele vergisi kanununun ikim & maddesinin C Hhrasının tatbik sureti hakkında Maliye Vekâleti GAM yapin Bü'nimile Merk üz fıkrmla slralten mala cell kuvoei muharrike derecesi bazı yerlerde birbirinden ayrı mütalea olu narak bey beygirden aşağı miharrik Kevteti ölün ; mülkaibelarin « 35iğ adedi örn geçse bil'mmmale oergi sina tâbi tatilmcdıği Milraimeliğ te ve yanlış tatbikata mahal kalmamak üzere keyfiyet şu suretle tavzih! olanmaktadır . 1 — Kuvvet muharrikesi beş -beygirden veya amele ödedi on dil dedinden fazla olan müsiseseler vergiye t&bidir. 2 Konya mekbard) besi böğ Geyçleile uğ: i olsak Sere amele adedi ondan fazla olan müesseseler, on ameleden fazla kulla. han wülleneeilse ceğkye Töbü Elli sağ izm öergiye EEE le Keli A aim Ka eyer feleğin adedi de ondan eksik olan mösesetiler Hitisma hükmünden istifedeidi derler; Şut kadar hi fagmin fıkrasına. östiztem Götlimindi olarak - SiKraği lediği müessese ve fabrikalar vergiye tâbidir. Telefon şirketinin hesapları | ANKARA, 9. (Telefonla) — Mübayaasına karar verilen Istanbal| Telefon şirketi hesaplarını tetkik etmekte olan heyetin vazifesini iki mal ederek yakında buraya geleceğine dair malümat gelmiştir. — pi : JA Gümrüklerde yeni teşkilât "ANKARA, 9. (Telefonla) — Gümrük ve Inhisarlar Vekâleti” Gümrükle Umum müdürlüğü için yeni bir teşkilât kanımı” projesi has | zırlamıştır, Buna göre ticaret muahedeleri ve ahdi tarifelerle meşgul olmak üzere bir iktisat müdürlüğü ile tarife tatbikatında mahiyet ve | cinsini tetkik etmek üzere de bir ihtisas şubesi ihdas olunacaktır. Posta ve telgraf U. müdürlüğü ANKARA, 9. (Telefonla) — Başka bir vazifeye tayini kararla şan Edip Cemil Beyin yerine Posta Telgraf umum müdüriliğüne An - talya valisi Nazif Beyin tayini milli iradeye iktiran etmiştir. Gelinceye kadar umum müdürlüğü vekâletine Naha V Vekâleti muhabere ve müna çok asi grupları teslim olmuşlardır. Ba- zı mıntakalarda asiler imei ia ha- rekatına yyecaseret etmektedirler. Ez. cümle Valer,e vilayetinds jandarma f:1- laşmı berhava ederek civarda oturan bir çok ailelerin toprak altında kalmasına s0- bebiyet vermişlerdir. Yine ayni vilayet dahilinde maden amelesinin çocuklarına mahsus olan yet'mhaneyi berhava etmiş- lerdir, Bu hadisede bir çok sörler ve ço- cuklar telef olmuştur. Hiç bir ecnebi gazetesi Ispanyaya gi- rememektedir. Fabrikalar tahrip edildi MADRIT, 9.A.A. — Sosyalistlerin ön- deri, mebus M. emeyi de Asua, Mad- rit'te tevkif olunmuş! Sevile'de gzl birçok noktalarına makineli tüfek yerleştirilmiştir. Bilbac'da gene karşılıklı tüfek aieyi a al muştur. Dört ölü vardır. Grevciler bir- çok fabrikaları tahrip etmişlerdir. Elce- Zire'de umumi grev ilân edilmiştir. izilen var mı ? di BARSİLONE S.A.A. — Dün, ikindi ütü, riyse konağı sirin gene si- lâh patlatılmıştır. Jeneral Batet, âsilcrin kurşuna dizildik lerinin yalan olduğumu söylemiştir. Teslim olan asiler BARSELON, 9. A.A. — Gihon'da, maha'lesinde Vaziyet henüz düzelmedi MADRIT, 9.A.A. — Bir çarpışma es- masında M. Kaballeros. ile M. Prieto, muhasara altma alınmış, fakat bir asinin adeşi himayesinde kçmağa muvaffak ol- muştur, Bu asi öldürülmüştür. M. Pietro- nun oğlu tevkif edilmiştir. p tadır. kataat tedir. El Deba'o gazetesi asilerin silâhla- Frnin temin et- meki Portekizde de mi ? LONDAA SAA Emini kale müşaviri Kadri Bey idare edecektir, İbrahim Tali B.in tölikik seyyahati EDİRNE, 9 (Telefonla) — mülettiş © İbrahim Tali Bey Çorlu ve Kırklareli havalisinde kısa bir tetkik seyahatine Edirne mebusları EDİRNE, 9 (Telefonla) — Edime! Yunan meclisi Dağılıyor Bütün meb'uslar Atinaya davet edildiler ATINA, 9. (Milliyet) — Meclis merşembe veya ca. | mebusları Faik, Şeref, Şakir ve Hasan ma günü kendi ayi Beyler düm sabah yerimize esi kendisini feshede - ceğinden, taşrada medet dikat sana vi bulunan o mebus - lar öcilen Atinaya davet edilmişler dir. yet merkezindeki köyleri dolaşarak geçi vakit döndüler, İ Mebuslarımız bu sabah fırka reisi Akıncı İbrahim Beyi vefakatlerine ale” rak Uzunköprü tarikile İbriktepe, Ke- şan ve İpsalaya gitmişlerdir. Şa devamı; Hadise çi çıkarmak İsteyenler | | Çin Şark şimendiferlerin-| de iki yeni vaka MOSKOKA, 9 (AA) — Kabaro- | vsktan irildiğine göre, Pogramiçna- ya istasyonundaki Mançuri makamati agri gürpizce ilmandanman < meri şimendifer memurlarının klübünü işgal Başvekil M. Çal- darls, matbuat mü- M. Çaldaris kümete zahir olacağını söylemiştir. ATINA, 9. (A.A.) — Reisicamhur ekseriyetle le muhalefetin aralarını bul- mağa muvaffak olamamıştır. M. Çaldaris, yeni seçim yasasının yakında buyurulacağını — söylemiştir. Meclis bu hafta içerisinde dağıtılacak, yeniden mebus seçimi, yakında yapıla- caktır Cübada rahat yok HAVANA, 9. A.A. — Sol cenah mün- feritlerinin grevi bazı hadiselere sebep 0- luyor. Şimdiye kadar 4 ölü, 10 yaralı ardır. F ailikmrinle ördü MAİ İN öleli tur. HAVANA, S.A.A. — Umumi grev a- kamete uğramıştır. Bu itibarla komünist federasyonu tekrar işe em. 250 kişi tevkif edilmiştir. e Amerika filosu için LONDRA, S.A.A. — Daliy Telegraf etmek istemişlerse de MOSKOVA, 9 (A-A.) — vsktan bildiriliyor: