15 Ekim 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

15 Ekim 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

HABER Postası 18 birinci teşrin 126 Katil Kallnen Makedonya komıtasındanm (Baş tarafı 1 -nelde) Zabıta, bazı kimselerin kralı öldürdükten sonra katilin diri ola- rak yakalanmasından ve ifşatta bulunmasından — korktukları için kendisini öldürdükleri neticesini çıkarmıştır. Hakikaten müddeiu- mumilik tarafından yapılan bü - tün davetlere rağmen katilin lin- cine iştirak eden hiç kimse müra- caat etmemiştir. Bu vaziyete gö- re katili linç eden adamların da katille beraber oldukları tahak - kuk etmektedir. Marsilya zabıtasının raporu Belgrat, 14 (A.A.) — Marsil - ya zabıtası kral — Aleksandrm ve M. Bartunun katli hadisesi etra - fında şirediye kadar yaptığı tah - kikatı bir rapor halinde Belgrada bildirmiştir. Bu feci cinayet — etrafında ta- Bakkuk eden noktalar şunlardır: 1 — Suikastçı Petrus Kalemen “Bahte pasaportla seyahat etmekte İdi. Fransaya girmek için yaptı- &ı vize de sahtedir. 2 — Petrus Kalemenin ismi de sahtedir. Daha evvelce Pariste Rudolf Suk ismini kullandığı — te- beyyün etmiştir. Maamafih bu is- min de sahte olması İçuvvetle muh temeldir. Muhakkak olan nokta, Petrus Kalemen isminin sahteli- Bidir. ! 38 Suikasteımım — kolundaki “Ya hürriyet, ya ölüm,, yazısı çok yeni bir tarihte sırf — zabıtayı şa- şırtmak için yazılmıştır. ' 4 .— Sukastçı bir kolime - bile fransızca bilmemektedir. Ve Fran sa da temas ettiği bütün adamlar bir takım gizli cemiyet mensupla- rt olup hiç biri Fransa polisi ta - Yafından tescil edilmiş — değildir. Hepsi de kendisi gibi sahte vesi- kalar ve sahte isimlerle dolaşmak- tadırlar. Ü Marsilya zabıtası, — tahkikatın müzsbet bir yolda cereyan ettiğini ve yakında esrar perdesinin tama- miyle kalkacağından çok ümitvar olduğunu da ilâve etmektedir. Tevkif edilenlerin sayısı 15i buldu Paris, 13 (Hususi) — Katilin &on gecesini Aix de — Provens'de geçirdiği tahakkuk etmiştir. Otel sahibi bu mesale etrafında şu $a « yanı dikkat beyanatta bulunmuş - tur: “Otelime pazar günü isminin Kremer olduğunu söyliyen bir a- 'dam geldi ve geceleyin kardeşi ile bir arkadaşının da geleceğini söy- liyerek üç kişilik yer ayırdı. Ha- kikaten pazartesi günü akşamı üç | kişi geldi. Bunlardan biri 1903 tevellütlü olduğunu söyliyen Be - meş, diğeri de 1987 — tevellütlü Suk idi. Salı günü üçü erkenden çıktı- lar. Akşam üstü geç — vakit Kre- mer yalnızca avdet etti ve diğerle- rinin gelmiyeceğini söyledi. Ertesi sabah o da oteli terketti. Zabıtanın yaptığı — tahkikata göre Kremer ismiyle seyahat eden adam, cinayetin ferdasında tev- kif edildiği halde Fontenblö de ka ranlıktan istifade ederek — kaçan kimseden başka kimse değildir. Bütün Fransız polisi işi aydın - latmak için var kuvvetiyle çalışı - yor. Şimdiye kadar tevkif edilen- lerin adedi on beşi bulmuştur. Sinema cıda öldü Paris, 14 (A.A.) — Maten gaze- tesinin haber verdiğine göre, Marsilya suikastini filme çekmiş ve atılan kur- şunlardan yaralanan sinemacı Daskom (Daskame), dün nezfi dimağiden öl- müştür, Bu da kim? Şamoni, 14 (A.A.) — Zabıta, Mar. silya suikastinde iştiraki bulunmakla maznun ve ismi gizli tutulan, İngiliz tâbiiyetine girmiş bir şarklıyı tevkif etmişlir. Bir Bulgar yakalandı Paris, 14 (ALA.) — tesinin Anmas (Annemasse) tan öğ - rendiğine göre Şamoniks (Chamonix) te yeni ve mühim bir tevkif yapılmış- tır. Tevkif edilen kimse, Kudüste doğ- muş Alber Celdat isminde bir Bulgar- dır. Sofyada verilmiş bir pasaportu var dır. Hüviyet varakasında, bunun da, mevkuf iki şeriki cürüm gibi son defa Lozan ve Zürihte kaldığı anlaşılmak- tadır, Katilin arkadaşları Annemasse, 14 (ALA.) — Postişil ve Raytiç, dün akşam, Marsilya -Adli- yesinin celbi gelinceye kadar muhafa- za altına alımnmak üzere annesi ve Sen- juliyen'de sevkolunmuşlardır. Marsilya cinayeti ve Macaristan Ankara, 14 (A.A.) — Ankara- daki Macar sefaretinden tebliğ e- dilmiştir: “Sebepleri ne olursa olsun si « yaşi katiller sistemi kadar Macar milletinin ruhuna nefret verici hiç bir şey mevcut olmadığı — halde, Macar matbuatının — bilittifak ve en kati surette telin ettiği Marsil- ya cinayetini vesile ittihaz eden bazı memleketler matbuatının Ma caristana — iltica etmiş olan Hır- vat muhacirlerinin bu cinayetle a- lâkası olabileceğini ileri sürmek suretiyle Macaristanı mesul mev- kiinde göstermeğe çalıştıkları an » laşılmaktadır. Avrupanın - salim ve mutedil unsurları tarafından o 5 Paris Midi gaze- kadar şiddetle arzu edilen umum! | sulhu tehlikeye koyabilecek ma - hiyetteki bu menfur teşebbüsleri 'Türk efkârı umumiyesi huzurun - da en kati bir lisanla reddetmeğe Macar sefareti mecburiyet hisset- mektedir. Bu kabil tahrikâtı hiç bir şüp - heye mahal bırakmıyacak surette reddedebilmek için bu sene zar - fında filhakika yüzlerce Hırvatın ve diğer millet mensuplarınım Ma- caristana — ve Âvrupanın diğer memleketlerine iltica — ettiklerini ve, tahrik am'z herakâttan içti- nap şartiyle, mülteciler huku- kundan istifade ettiklerini tehat- tur ettirmek kâfi gelecektir. Bu muhacirlerden bir grup, sa- kin bir surette giraatle iştigal için, Macaristanda çiflik ve arazi kira- lamış ise de intihap edilen Janka Puszta mevkii Yugoslav hüküme- tinin kanaatince hududa fazla ya- kın bulunduğu ve bu hal — komşu memleket efkârı umumivesini en- dişeye düşürdüğü için, Macar hü- kümeti bu grupu bu senenin nisan ayı zarfında dağıtmıştır, bu muha- cirlerden bir kısmı Macar şehir- lerinde yerleşmiş ve diğer bir kıs- mı da başka memleketlerde melce aramak üzere Macaristanı terket- miştir. Bu vaka, Yugoslav hududun- | da tekerrür eden ve hudut mımta- | kasında erazi sahibi Macar cifçile- rinin ekseriya ölümüyle nihayet - lenen hadiseler — üzerine Macar hükümetinin milletler cemiyetine şikâyette bulunmasından evel ol- mustur. Bu şikâyet üzerine, Macar ve Yugoslav hükümetleri — arasında doğrudan doğruya müzakerat baş Tamış ve iki memleket — arasında hudut münakalâtı için yeni itilâf- lar akti ile neticelenmiştir. Mütekabil bir — anlaşma ruhu içinde cereyan eden bu müzake - rat esnasında, Yugoslav hüküme - tinin Hırvat mültecileri hakkında Macar hükümeti tarafından itti - haz edilen tedbirlerden memnun olduğu tesbit ve müşahade edil - miş ve esasen o tarihtenberi Bel- grat hükümeti tarafından Maca - ristan nezdinde hiç bir şikâyet va- ki olmamıştır. Macar makamatının bu husus- taki tam hüsnü niyetlerine delil, olarak, Marsilya faciasından pek az evel Macaristandaki — temyiz mahkemesinin Yugoslavyada bir tethiş hareketinden dolayı mesul tutulan katil Hırvat Premek'in 15 sene kürek cezası mahkümiyetini tasdik etmiş olduğunu — hatırlat- mak kâfidir. Belgrat, 14 (A.LA.) — Kral “Alek- sandr'ın cesedini getirmekte olan Yu- göslav kruvazörü Dubrinvik bu sa « bah saat altıdan biraz sonra - Split'e gelmiş ve arkasında Fransız filosu o duğu halde yavaş yavaş rıhtıma ya — naşımıştır. Gemi, Yugoslav — donanması - ile sahil bataryaları ve ihtiramda bulun - mak üzere buraya gelen İngiliz harp gemileri tırafından salo ateşiyle se - lâmlanmıştır. Rıihtım ve şehrin bütün sokaklarına siyah krep gerilmiştir. — 150 bin kişi tahmin olunan azim bir halk kütlesi sessis sedasız sokakları doldurmakta - dır. Belgrat, 14 (A.A.) — Split'te Prens Arsel ile hükümet ve parlâmento aza- sı Dubronvik — kruvazörüne çıkarak Kral Aleksandrın ölümünü resmen tes- bit etmişler ve sonra Frantız Bahriye nazırı M. Phhinıluiliıhıılını şer tabutu selâmlamışlardır. Tabut rıhtıma indirilmiş ve muaz- zam bir katafalk üzerine konulmuştur. Katafalk'ın etrafında büyük — yüksek sütunlar ve bu sütunlar üzerinde me- şaleler yanıyordu. Muzika Yugoslavya marşını ça - larken diğer taraftan bütün kiliseler matem çanmı çalıyor, askerler - selâm duruyor ve deniz tayyareleri de uça - rak tabutun üzerine çiçekler serpiyor- lardı. Şibenik peskoposu kısa biz dini merasim yapmıştır. Halk, ağlıyordu. Dini âyinden sonra halk büyük bir hüşu ile tabutun önünden geçmiştir. Milli elbiselerini giymiş bir. çok köy- lüler bütün gece yürüyerek toz, top- rak içinde buraya gelmişler ve tabu - tun üzerine yapraklardan — veya kır çiçeklerinden yapılmış çelenkler koy « muşlardır. Cenaze merasiminde bulunac akar Londra, 14 (A.A.) — Kral Alek « sandr'ın cenaze merasiminde — İngiliz Bahriyesini, Akdeniz filosu — başku « mandanı Amiral Fişer « Fılwro temsil edecektir. Paris, 14 (A.A.) — Krıl Aleksan- drm cenaze merasiminde Fransız me- busan meclisini temsilen, reis vekili M. Monsel » Moncelle - in riyasetinde 5 kişilik bir heyet bulunacaktır. Sofya, 14 (A.A.) — Hariciye nazı- rı M, Batalof ile Harbiye nazırı Ce - meral Zlatef Kral Aleksandrın cenaze merasiminde Bulgar hükümetini tem- sil etmek üzere Belgrada gidecekler » dir. Belgrat, 14 (ALA.) — M. Beneş i- le M. Titülesko, Kral Aleksandrın ce- naze merasiminde hazır bulunduktan sonra, M. Yevtiçle beraber, bir gün sürecek olan, küçük itilâf konseyinin fevkalâde içtimama iştirak edecekler. dir. Marsilya Belediye meclisinde Marsilya, 14 (A.A.) — Belediye Meeclisi, dün, fevkalâde bir içtima ak- tetmiş ve bu esnada, belediye reisi Kral Aleksandrın hayatını tasvir eyle- ı miştir. /| zevceleri Kraliçe Mari Hazretleri' Kralı sena eden reis, Yugoslavya hi elemine iştirak eylediğini söylemiştir. Belediye meclisi, şehrin bir mey- danma Kral Aleksandr'ın, bir caddesi- me de Bartu'nun isimlerini vermeği, ve ayni zamanda, her ikisinin resimlerini taşıyan bir âbide dikmekle beraber, cinayet mahallihe bir de levha asma - ği ittifakla kabul etmiştir. Belediye azasından bir heyet, ay- rıca Kralım cenazesinde hazır buluna- caktır. M. Bartunun cenazesi Paris 14 (A.A.) — Dün, muh- telif payitahtlarda, M. Bartu için dini âyinler yapılmıştır. Müteveffanın cenazesi, bizzat göstermiş olduğu arzuya uygun ©- Jarak, hükümet erkânının huzu- runda, fakat hiç bir merasim ya- pılmaksızın, Perlaşez mezarlığı- na gömülmüştür. Mezarlıkta bü - yük bir kalabalık vardı. Romen köylülerini temsil eden heyet, M. Bartunun tabutu üze - rine, Romanya toprağından bir parça ihtiva eden bir çekmece koymuşlardır. Heyetimiz Belgrada gitti Yugoslavya Kralı müteveffa A- leksandr Hazretlerinin cenaze me rasiminde bulunacak olan Harici- ye Vekili Tevfik Rüştü Beyin re - isliği altmdaki Türk heyetinin dün sabah Ankaradan geldiğini yazmıştık, Muhafız bölüğü de sa- at ikide gelmiş ve doğruca Sirke- ciye geçmiştir. Saat on altıya doğ- ru Tevfik Rüştü Bey ve heyet âza- ları Sirkeci istasyonuna gelmişler ve muhafız bölüğünü teftiş ettik - ten sonra hususi trene binmişler « dir. "Heyet Tevfik Rüştü Beyin reis- liği altında İzzettin Paşa, — Reisi- tümhur Hazretlerinin - başyaveri Celâl, Istanbul bahriye kumanda- nı Talât, muhafız kıtaatı kuman - danı İsmail Hakkı, hava zabitle- dradan Belgrada v ğernoktalar vardır. j On bir yaşındaki kumakta olduğu Sıifl! deki metkepte, sabah yataktan kaldırılmıştı. Bu saatte diğer tal / giyinmesi ve kendisine #4 dirilmesi lâzım gelen bir duğu söylenmişti. İki $ sonra, Londraya gitmek yük otomobilin içinrle du, Yanında İng'liz vardı. Otamobil Londraya doğruca Yugoslavya önüne giderek durdu. Babasının öldürülmesi yeni krala, Yugoslavyanın tere sefiri tarafından yatlı surette ve yavaş yavi rak söylemiş, evvelâ — nın bir hâdiseyle dan,, bahsedilmişti. Öğle vakti sefi dan ayrıldığı zaman si: vat takmış bulunuyordu. Doğruca “Ritz,, otelii annesi Romanya Krali çe Mari,, nin yanına gid la birlikte Yugoslavyaya ' etmek üzere kendisini Lo Dover'e götürecek trene İstasyon iki keçeli poli sıkıya inzibat altına alını Küçük Kralın yüzle ayrılışı kalabalık ki bir çok kadımları ağı Cinayet Marsily yapılamasaydı, Pa yapılacakmış! Londra, (Husust) — rinden Naim, Hariciye — Vekâleti | tedir, kalemi mahsus müdürü Refik  -| — Katil Kalemenle, alâkaf' mir Beylerden mürekkeptir. Tam ğu zannedilen iki kişi, techizatlı bölük te bindikten son - | şaportlarla Fransaya gi ra tren hareket etmiştir. lunuyorlardı. Tevfik Rüştü Bey hareketinden Fransaya sahte Çek evvel Anadolu ajansı muharririne | ). girmişlerdir ve se: şu beyanatta bulunmuştur: “Büyük doştumuz müteveffa Kral Aleksandr Hazretlerinin ce- naze merasiminde Reisicumhur Hazretlerini, Türkiye Cumhuriye- ti hükümetini, Türk kara, deniz, hava kuvvetlerini temsil için ordu müfettişi İzzettin Paşa, Reisicum- hur Hazretlerinin başyaveri Celâl Bey, malümunuz olan heyetle mu- hafız alayı kumandanı İsmail Hakkı Bey ve alayından bir bölük askerle Belgrada gidiyorum. Dos- tumuz Yunanistanın hariciye na- zırı kıymetli arkadaşım M. Mak- simos cenapları ile Selânikte bu- luşarak Belgrada birlikte gitmeği kararlaştırdık.,, Kraliçe Hz. nir Reisicüm- hurumuza cevabı Ankara, 14 (A.A.) — Mütevef- fa Kral Aleksandr Hazretlerinin ları Kalemeninki ile bir te görülmektedir. Yani katil Kalemen — gibi, kalkarak Paris yolu ile ya gelmişlerdir. Haber verildiğine arkadaşları olduğuna h bu iki adam, “Eğer cin silyada yapılamasaydı, orada öldürülecekti.,, d Diğer bir havadiste ” nin de, “Kalemenle alâk?” dığmı iddia ettikleri bil€ tedir. İki adam da nezaret A Fransız polisi — tarafın? maksızın ve saatlerce kilmektedir. Ingilterede Nazi P gandasına ha? Londra, 14 (A.A.) © jansı bildiriyor: " Sunday Kronik ga# , terede geniş bir nazi P" 4 sı için müzakereler bildirmektedir. Gazete bu propagâ” bin İngiliz lirası tahsi$ — yazmaktladır. Reisicumhur Hazretlerinin taziye telgraflarına cevaben şu telgrafı çekmişlerdir: Türkiye Reisicumhuru Hz. Ankara Sevgili zevcimin elim bir su- rette ölümü münasebetiyle çektik- leri çok müheyyiç sözlerden dola- yı Zatı devletlerine bütün kalbim- le teşekkür edefim, “ Mari Londra, (Husust) — "? | Belgrada varmış buluvu» . ki hareketleri içinde dH” si uyuyordu. Kendis'ne * Mister Porrot'la bir polis ” N yakalanan iki adama daif meraklı iki şayia deveran € ” dar akrasından ıidlleclt.