22 Ekim 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

22 Ekim 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

.’B“ımlaaüliuoc musunuz? Faydalı ve meraklı bazı küçük bilgiler.. Kibrit 1812 de Şarl Suriyo is- minde bir Fransız tarafından icat edilmiştir. Bu mucit daha çocuk- ken, 1872 de büyük âlim, Gay | Lussac'ın yanında bulunmuş, âli- min icada uğraştığı gazli çakmağı görmüştür. Okumayı bitirdikten sonra mükemmel bir kimyaker ol- muştu, Aklında hep gazli çakmak vardı. Kendisi de bir icatla uğra- şıyordu. Fakat sermayesi yoktu. Nihayet bir eczacı ile ahbap oldu ve ondan haylı fosfor hediye al- mağa muvaffak oldu. Bir gün bu fosforu duvara sürmeği düşündü. Bir tahta parçasının ucunu kükürt liyerek bazı eczalarla yıkadıktan | sonra tahtaya sürdüğü vakit: — Oh.. Saadet.. Muvaffakiyet, alev.. diye bağırdı. Duvardan alev çıkmıştı. Şarl Süriyo, icadını evvelâ bü- tün mektepli arkadaşlarına yaptı. Her gün memleketin en büyük â- | limleri, küçük âlimi ziyarete geldi ler. Fakat., Evet fakat bu zeki â- lim, bu icadını bir kaç kişiye gös- termeğe muvaffak oldu. Az sonra Almanlar, kibriti icat etmişlerdi. Ellerine beratta almışlardı. O vakit, genç muhteri işi anlamıştı, fakat iş de işten geçmişti. İşte tam 122 yıl evvel icat edilen kibritin | macerası. ... “Medeniyet yuları,, diye halkım taktığı kravat, hakikaten her me- deninin kullandığı bir şeydir, —O- nun bin bir rengini seçerek takma nm bir kaidesi var mı? Takmasak, yahut takılmasaydı ne olurdu? Bu başka mesele, biz burada kravatım nasıl icat edildiğini anlatacağız. Kravatm icadı çok garip bir şekil- de olmuştur. Yunanlılar ve Romalılar boğaz ları açık gezerlerdi. Hastalandık- ları zaman boğazlarmı sararlardı. İmparator Ogüst de evinde dostla rının arasımda sureti mahsusada yaptığı bir boğazlığı kullanırdı. Fransada da yapılan boğaz mo da iken ince kolalı yüksek yakalı gömlek giymek âdet oldu. Dikkat edilecek olursa bundan, açık boğazın kapatılmağa yol al- dığı görülür. Fransada 13 ncü Lui zamanın- da ense beslemek modası - vardı. Bu €nse besleme neticesi siyah be- nekli ve dantelâlarla işlenmiş tül- der yapılma iki yaka boyunun et- rafına konulmağa başlandı. Bu es sabet eden kurşun, yakada kalmış, bu suretle asker, kat'i bir ölümden kurtulmuştur, On sekizinci asrın nihayetine doğru yakalıklar siyah ipekten ya- | pılır, ve ön tarafa dalgalı bir dü- ğüm geçirilirdi. Napolyon, bu şekli çok - sever- miş. Fakat Napolyon, düğümü ar- ka tarafta yaparmış. Fakat, artık yaka ve kravat şekil itibariyle ta- mamiyle tebarüz etmiş bulunmak- taydı, Bundan sonra moda çıkar- makla meşgul terziler — binlerce nev'in! buldular. Neşhur Balzak 32 nevi kravat kullanırmış. ... Su ile işliyen değirmen ilk defa milâttan 5173 yıl evvelYunanistan da icat edildi. Yel değirmeni milâ | dın 6l1 yılında araplar tarafından | | icat edilerek kullanılmağa başla- | nıldr. Küçük kahve değirmenleri çok sonra, bundan tam 108 yıl ön- ce, İstanbulda tüfekçi Selim ismin de biri tarafından icat edildikten sonra çoğaltıldı. ... Haritayı, ilk defa milâttan evvel 4153 yılında Mısır hükümdarların dan Sezastris icat etmiştir. Bu ha- ritalar, hayvan derilerinde ve tah- talarda yapılırdı. Tabit haritalar altmış sene evvel yapılmıştır, İstanbul ıelıri nilıttıu 658 yıl önce kurulmuştur. Şehir ilk “defa şimdiki Sarayburnunda Yunanis- tandan gelen Megaralılar tarafın- dan kurulmuştu. N. A. SATILIK EV Fatih tramvay durak yeri ile Fatih parkı arasında tramvay cad- desine nezareti, elektrik tertiba- tını havi, yeni yapılmış — kârgir her gün öğleden sonra saat ikiden altıya kadar içindekilere müracaat edebilirler. Fatihte Dürgerzade mahallesin- de Küçük meydancık hane, numarasız Beşiktaş İcra Dairesinden: Mahpus olup paraya çevrilme- si kararlaştırılan 36 adet hasır kol tuk ve minder ve 30 adet yerli san dalye ve iki adet Antep kiliminin tellâliye ve ihale pul resimleri müşterisine ait olmak üzere 24 — 10 — 934 tarihine tesadüf eden nslarda papaslar da aynı şekli, | Çarşamba günü saat 10 dan 12 ye fakat düz beyaz renkte olarak kul | kadar Beyoğlunda Tepebaşında lanıyorlardı. 1660 da Fransada bo | Meşrutiyet caddesinde 25 — 27 yunlarının etrafma kumaş parça- | No, Ix kış bahçesi önünde satılaca- larr takan bir nevi askerden bir ta | ğından talip olaların o gün ve o bur teşkil edilmişti. Bu taburun is- mi Krovatlar'dı. İşte, bugün kra- vat dediğimiz boyun bağları o ta- burun isminden kaldı. Fakat bu günkü şeklini alıncıya kadar pek çok inkilâplar geçirdi. Kroatlar, kumaş parçalarını rozet şeklinde boyunlarma bağlıyarak düğüm ya pıyorlardı. Fakat madem ki bu moda olmuştu. Her sene bir deği- şiklik olması lâzımdı. Bu oldu. Ve az sonra da pratik yakalar icat | — edildi, Bunlar, bir düğme ile gömleğe takılıyordu. Bu, ya- kalıklar oldukça kalın yapılı- yordu., — Bunlardan biri, bir askerin hayatmı kurtarmıştır. La- sal isminde bir askerin boynuna i- saatte hazır bulunacak olan me - muruna müracaatları ilân olu- oA Tl Tatbik mührümü zayi ettim. Yenisini alacağımdan — eskisinin hükmü yoktur. Çengelköy Kuleli imamı Hüse- yin Avni, (3281) Millet Tiyatrosundâ Şehzadebaşı — Millet Tiyatrosunda 23 Teşrinievvel Salı günü akşamı san- ı atkâr Naşit Bey kumpanyası ve Hafız | Burhan Beyin incesaz heyeti, Fatma | Leman Hanımın iştirakiyle fevkalâde | bir konser tertip edilmiştir.. HABER — Akşam Postası Memlekette Beledıye intihabatı devam ediyor Ordu, 21 (ALA.) — Kütahya, 21 (A.A.) — Dün saat 16 da fevkalâde olarak toplanan be « lediye meclisi reisliğe Etem Beyi saç- miştir. Encümen azalıkları intihabı da yapılmıştır. Zongulduk 21 (ALA.) — Yeni seçi- len Belediye meclisi bugün toplanarak riyasete ittifakla Muhittin - Reşit Be- yi seçmiştir, Adana, 21 (A.A.) — Fevkalâ- de toplantıya çağırılan yeni şehir meclisi azaları dün saat 15 te top- landı. Yeni reis ve encümen aza- lıkları seçimine başlandı. Yapilan seçimde mevcut 31 azadan otuzu- nun reyi ile eski reis Turhan Ce - mal Bey tekrar belediye reisliğine seçilmiştir. Daimi encümen aza- ları da seçildikten sonra, büyük - lerimize saygı telgrafları yazılma- sına karar verilerek, 1 teşrinisani 34 te toplanılmak üzere celse tatil edilmiştir. Erzurum, 21 (A.A.) — Erzu - rumda belediye intihabatı netice - lenmiştir. Halk büyük bir arzu ve neşe ile reylerini C. H. F. nam- zetlerine vermişlerdir. Konya, 21 (A.A.) — Dün top- Janan belediye meclisi reis ve en- cümen azalarını ittifakla seçmiş - tir. Riyasete yeni belediye reisi Şevki Bey alınmış ve encümen a - zalıklarına da Rifat, Salâhattin, Mehmet Ramiz Beyler seçilmiştir. Cümhuriyeti kut- lulama hazırlıkları Artvin, 21 (A.A.) — Cümhuri- yetin 11 inci yıl dönümünü kutlu- lamak için burada büyük hazırlık- lar yapılmaktadır. Muhtelif yer- lerde takların kurulmasına — baş- lanmıştır. O gün cümhuriyet mey danıma büyük Gazinin bir büstü de konulacağindan Artvin halkı 29 birinci teşrin günü bu suretle iki bayram yapmış olacaktır. Adana, 21 (A.A.) — Cümhuri- yetin on birinci yıl dönümü bayra- mı, program ve teferrüatiyle meş gul olan kutlulama — komisyonu dün 16,30 da tekrar vali beyin re- isliğinde toplanarak evelki top- lantıda vazife taksimalı yapan ko- misyon azalarının yaptıkları işleri tetkik ve merasim programını kati olarak tesbit eylemiştir. * İstikraz ikramiyesini kazanan talihli Zonguldak, 21 (A.A.) — Er- gani dahili istikraz tahvillerini 33 bin liralık ikramiyesi Zonguldak amele birliğine isabet etmiştir.' Tütün piyasası Muğla, 21 (A.A.) — — Tütün kumpanyaları Muğladadırlar Tü - tünlerimizi tetkik etmektedirler. Tütünlerin kâmilen — denk haline getirilmesi için — çalışılmaktadır. Piyasanın yakında parlak bir su- ı rette açılacağı tahmin olunmakta- dir. ! Sonbaharın tadıni Antepliler çıkarıyof Antep eğlence yerlerinden biri Gaziantep (Hususi) — Gaziantep, zevkine oldukça düşkün bir memle - kettir. Şehrin cidden güzel olan tabii manazırı, hava ve suyun İetafeti ve mesirelerinin çokluğundan mı nedir bil- İ | | mem, balk eğlenceyi pek seviyor!. Şehrimizde içki sarfiyatı da fazla - dir. Bu hususta, diyebilirim ki, şarki ve cenubi — Aanadoluda birinci gelir, Şehrimizde büyük bir sinema var: dır, Sinema, bu ay ilâve edilen bir ses makinesiyle asrileştirilmiş — ve — sesli film gösterilmeğe başlanmıştır. Tiyat- ro da eksik olmaz. Tuluat kumpanya- ları bertaraf, Darülbedayi, Ertuğrul | Sadettin gibi ciddi temsil heyetleri - de | ziyaret etmektedir, Şehrimizde bu sene üçü sazlı beş | yazlık bahçe vardı. Bunlır” İ la işliyen ve rağbet gören rülen bahçedir. Çok eski bir $“Ü olan bu bahçenin sahibi, ciddef Üj ehlidir. Şebirde gazinoculuğu hemen kendisi tesis etmiştir. gü bu süyede yirmi bin İ para sabibidir. Bu zatın kaşlık ve yazlık ü nosundan başka büyük bir si Hyatrosu ve büyük — bir İari vardır, Ordu ve Halk yurdunt dii İşletir. Son bahar mevsimi Gazii güzel — ve müsait günleri Hibabar <ei 45 göçmerz <Yi gelir. Fakat sonbahbar da buna F İbil devaralı ve güzeldir. W 4 Hilâliahmer haftasında Izmird büyük merasim yapılacak İzmir, (Hususi) — Dün öğle üze- | ri Hilâliahmer cemiyetinde bir toplan- ti olmuştur. Memleketin bir çak dok - ı torlariyle münevverlerinin bulundu - Bu bu toplantıda, Hilâkahmer bafta - | sında şebrimizde yapılacak büyük me- rasim görüşülmüştür. | Program — hazırlanmı — gibidir. & ikinci Teşrinde başlıyacak olan Hilâl. ahmer haftasının her gününde muhte- Kf merasim yapılacaktır. Konserler, müsamereler - verilecek ve geceleri elektrikde — Hilâliahmerin yaptığı işler hakkında vecizeler yazı - lacaktır. birler alınmakta ve hazırlıklar 'Tâayyareler; Hilâliahmere dilmesi ve Hilâliahmerin dımlar hakkında vecizeler a Hilâkahmer tarafından çoculkl canen sinema göstermek için t6f lere başlanmıştır. Vapur, ti trenlerin Hilâliahmer gün çocukları parasız taşımati teşebbüslerde bulunulmuştur. Fakir halka Hilâliahmer b da ihtiyaçları olan eşya ile p zak dağıtmak ve bu yardımı olduğu kadar fazla yapmak içf tadır, İ Bir otomobil kazası İzmir, 20 (Husust) — Evelki akşam saat yirmide Halkapınarda feci bir otomobil kazası oldu. Şo - för Ahmet efendi idaresindeki 5 numaralı ve Ulucak belediyesine mukayyet kamyon bazı uygunsuz kadınları İzmire getirmekte idi. Mezkür otomobilin — çok hızlı gitmesinden ve içinde kaçak eşya bulunmasımndan şüphe eden jar - darma onbaşısı Ahmet, Haşim, Hakkı ve Remzi efendiler derhal tedarik ettikleri yirmi — numaralı bir tenezzüh otomobiliyle şüpheli kamyonun arkasını takibe başla - mışlardır. Bu otomobilde jandarma Ah - met efendi isminde bir de nefer vardı. Ethem efendinin otomobili zik zak yaptığından ve şoför urıfm- dan idare edilememesinden Hal - kapınar civarında — bir hendeğe yuvarlandı. Kaza neticesinde on başı Ha - şim, Ahmet ve nefer Ahmet efen- dilerle şoför Etem efendi muhte - | Hif yerlerinden ağır surette, Hakkı ve Remzi onbaşılar da hafif su - rette yaralandılar. Yaralılar der- hal memleket hastabanasina kal . Bir polisi yarala İzmir, 21 (Husuüsi) — bah saat 11 de Çukurçeşmi? mevkiinde polis İsmail efdiği lediye zabıtasına hakaret ;'j sinden suçlu kasap Hilmi !ğ birini merkezden adliye G7 getrmek üzere almıştır. Â leyh hükümet postahanesif yf ! kapısından geçerlerken , | tanımmıyan bir adam p i rine hücum ederek İ kapmak istemiştir. Polis efendi ile mü sında bir mücadele Meçhul şahıs polisin bayışı kopararak almış T a ğa ile polis efendinin | kuvvetiyle vurarak mufff” — ralamıştır. Yaralı memleket hâ”” | ne kaldırılmıştır. MMI" kalanarak adliyeye Yapılan tahkikat peti€ tecavizin Ömer oğlu minde birisi olduğu dırılmışlardır. Kaza tahkikatma ? mf muavini Âli Bey devarm adilmoktedir: