25 Kasım 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

25 Kasım 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

Fransa Sovyet or-| dusuna güveniyor (Baş tarafı 1 incide) ki Almanya ile herhangi bir mu - hasama halinde çok © kuvvetli ve mükemmel teçhiz o edilmiş olan Rus ordusunun yardımı bize temin edilmiştir. Hiç şüphesiz ki bir çok Fransızlar böyle bir anlaşmadan müteessir (o olmuşlardır. Çünkü Sovyet hükümetinin şekli onların emellerine tevafuk etmiyor. Fa - kat şunu hatırlamamız lâzımdır ki Kardinal Dö Rişliyö Ayustur - yalılara karşı Alman protestanla- rile birleşmişti. Burjuva Fransada bugünkü şartlar © içinde, Sovyet Cumhuriyetlerile pekâlâ birleşe - bilir, Avrupayı kararsızlıktan kur- taran bu anlaşmadan dolayı mem- nun olabiliriz. z Hükümet dış vaziyeti ve silâh - sızlanma konferansının boşa çık - ması ihtimalini göz önünde tuta - rak ordu mevcuduna itina göster- meğe karar vermiştir, Bir senelik askerlik yetişir. Fakat çok kuvvet- Ni harp levazımı bunun için şart - tır. Raporumdaki müspet malü - mat ile Fransaya ve sulha eyi hiz - met ettiğime kaniim.,, Ordu encümeni reisi Miralay Fabri, soğuk kanlılığı elden bırak- mamak lâzım geldiğini söylemiş ve demiştir ki: ““— Fakat harp levazımı imali- nde Almanyanın sarfettiği devce gayret karşısında levazım yapmak ve tahkimat vücuda getirmek için icap eden kadroyu ve mütehassıs- ları toplamak lâzımdır. o Fransa sulh istiyor, Fakat Fransanın zaif olması harbı bir nevi davet olur.,, Harbiye nazırı Ceneral Moren demiştir ki: “4 Sulhu istersen harbı hazır - la, demiyeceğim. Fakat sulhu is « tersen harbe hazırlan diyeceğim. 800 milyon frank olarak tespit edilen harbiye bütçesi şimdilik ka- rarlaştırılmış değildir ve 1935 yılı içinde bu para tükenecektir. Ancak fevkalâde ahval bizi mec bur ederse senelik hizmetten ayrı- lacağız. Şimdiki askerlik müdde » tini değiştirmek fikrinde değilim. Fakat mütehassısları artıracağım. Mükemmel bir mühendis ve zabit teşkilâtımız vardır. Fakat usta ba- şı ve küçük zabite ihtiyacımız var- dır. Harp yapmış olan eski muha - ripler, tekrar bir harp görmek ni - yetinde değillerdir. Fakat harbin facialarını tatmamış olan genç ne- sillerin müfrit vatanperverlikleri bizi, tanımış olduğumuzdan daha müthiş bir felâkete sebep olabilir. Ve bu Avrupa medeniyetini or - tadan kaldırabilir. Şimdiye kadar zekânın ve ilmin ışıkları olan en büyük ulusların başka şekilde hal- ledilmesi kabil olan meseleler için biribirlerine girdiklerini görmek çok act bir sey olur.,, Ceneral Moren bütün sıralar - dan yükselen alkışlar arasında söz lerini şöyle bitirmiştir: “ — Milli müdafaaya ve bilhas- sa bana düşen işlerde emin olunuz çok ciddi hareket edeceğim. Fakat aynı zamanda bir felâket olma - ması için de bütün gayretimi sar - fedeceğim. Başka taraflarda da aynı şekilde hareket (edildiğini görmek isterim.,, Harbiye nazırının bu nutku mec lisin bütün sıralarında derin bir tesir yapmış ve sosyalistlerden tu- tunuz da müfrit sağ cenaha varın- saya kadar bütün mebusların şid- detli alkışları arasmda o ceneral Moren kürsüden inmiştir. e Imtihanlar (Baş tarafı 1 incide) #ağı sınıf geçemiyecektir. Her ne suretle olursa olsun şifahi imtihan- da orta derecede not alamıyan tas lebe vasatisi yüksek te olsa gene kalacaktır. Birinci ve ikinci tahriri imti - hanlarda yalnız bir dersten zayıf not almış talebe şifahi imtihanlar. da beş numara alacak kadar cevap verdiği takdirde o derste muvaf - fak olmuş sayılacaktır. İ — Ort mekteplerde mezuniyet im- ! tihanı kaldırılmıştır, Üçüncü sınıf bitirme imtihanını veren orta mek- tebi bitirmiş olur. Lise mezuniyet imtihanında da eski şekil tamamiyle değişmiştir. Lisenin son sınıfında diğer sınıflar da olduğu gibi iki tahriri ve bir şi- fahi mtihan vardır. Şifahi imtihan Ja tahriri imtihan vasatileri en az orta derecede olan talebe liseyi bitirmiş olacaktır. Yüksek tahsile devam etme me- selesine gelince; en geç 30 yaşıma kadar bir olgunluk imtihanı bitir- medikçe hiç bir yüksek mektebe girilemiyecektir. Hariçten olgunluk imtihanına girmek istiyenler yaşıtlarından bir sene sonra ve 30 yaşından o önce olgunluk imtihariına girebilirler. Ancak bu gibiler evvelâ lise, sonra sımif imtihanlarını, Jise talebesiyle birlikte vermeğe mecburdurlar, Bugünkü vaziyette lise mezu » niyet imtihanlarına girmeğe baş - lamış ve bir kısım © imtihanlarını da bitirmiş olanlar eski talimat - nameye göre devam. edecektir. Şifahi imtihan sualleri vekâletçe hazırlanarak imtihanlardan evvel mekteplere bildirilecek ve imtihan larda talebeye sualler kur'a ile çek tirilecektir.. Bu talimatname ya - kında mekteplere bildirilecektir. Haliç şirketi bele- diyeye geçecek (Buşlarafı 1 inci de) iddiasiyle de mahkemeye müra - caat etmişti. Diğer taraftan bele - diye de mahkemeye müracaat et - miş, şirketin imtiyaz mukavele - sinde sarahatle yazılı bulurlan his - selerin verilmesini istemişti. Belediye diğer taraftan geçen şehir meclisinin kararına uyarak Haliç sirketinin imtiyaz mukave- lesine riayet etmedği noktasmdan Dahiliye Vekâletine müracaat et- miş, şirket mukavelesinin feshe - dilmesini istemişti. Aldığımız malümata göre, Da- hliye Vekâleti belediyeden o yeni bazı sualler sormuştur. Bu arada Haliç şirketinin eskisi gibi muka - velesine riayet edip (o ctmediğide sorulmuştur. Belediye tarafından bu suale icap eden cevaplar veril - miştir, Belediye bu arada şirketin mu- kavelesine eskisi gibi riayet etme- ! diğini, geçen üç senelik aidatla bir | ! dan gelme (Baş), Refik Şevket B. ! likte bu senekini de vermediğini bildirmiştir. Bundan anlaşılıyor ki Haliç şir- ketinin vaziyeti Ankarada ehem- miyetle tetkik edilmektedir. Şir- ketin imtiyaz mukavelesinde, şir- ketin taahhüdünü yerine getirme - diği takdirde mukavelesinin der » | hal feshi yazılı bulunduğuna göre verilecek kararın bu şekilde ola - cağı tahmin ediliyor. Bu takdirde Haliç şirketini belediye işletecek - tir. kei. | Kemal HABER — Aksam Postası Atatürk ikmal veya vaziyete göre sınıfta di (Baş tarafı 1 inci sayıfada) Türkler, kendilerinin: içinden ğan bu önderin, gene kendileri- ni varlığa kavuşturan bir ata oldu- ğunu göstermek istemişlerdir. Hem Türk, hem de Türkün A- tası... Atatürk!... Atatürk soyadı, Türklük yaşa» drkça, demekki, sonsuzluğadek durup kalacaktır. Ankara, 24 (HABER) — Bü- yük Millet Meclisi bugün çok he- yecanlı günlerinden birini yaşadr. Meclis açılınca Başvekilimiz İsmet Paşanın Malatya mebusu sıfatile teklif ettiği şa kanun okundu: 1 — Kemal öz adli Cümhuürrei- simize Atatürk soyadı verilmiştir. 2 — Bu kanun neşri tarihinden tauteberdir. 3 — Bu kanunun tatbikma Bü- yük Millet Meclisi memurdur. Kanun okunduktan sonra İsmet Paşa kürsiye çıktı: “— Arkadaşlar, dedi; Büyük Önderimiz Cümhur Reisimizin s0- yadı için bir kanun teklif ediyo- ruz. Düşündük ki soyadı kanunu tetbik olunurken Büyük Önderin taşıyacağı adı tayin etmek Büyük Meclisin borcu ve hakkıdır. Ka- nunda bir “Atatürk,, adını teklif ediyoruz. İnanıyoruz ki ulusun en değerli varlığı olan o Cümhur Reisimizin adını söylerken derin saygı ve sevgi duygularımızı bir- likte sezdirmiz olacağız. (Alkış- lar) İnanıyoruz ki “Atatürk,, adı ile Büyük Türk Ulusu en büyük oğluna, en saygılı bitabını yapmış olacaktır. (Alkışlar) . Kanun sürekli alkışlar arasın da söz birliğiyle kabul edilmiştir. Büyük Önderimiz, bu kanuna gö- re, bundan sonra imzasını (KE- MAL ATATÜRK) diye alacaktır sanılıyor. İsmet İnönü Gazi Hazretleri, İsmet Paşaya j İnönü adımı, Başvekâlete yazdığı şöyle bir tezkereyle vermiştir: “Başvekil İsmet Paşa Hazretle- rinin inkılâp tarihimizin ilk şeref- li ve parlak sayıfası olan İnönü weydan muharebelerinin baş kah- ramanı olmuş bulunması itibarile soyadı kanunu icabı olarak alaca- ğı aile isminin “İnönü,, olmasını çok yerinde bulduğumdan kendi - lerine bu #oyadını tevdi ettiğimi bildiririm.,, REİSİCUMHUR GAZIM. KEMAL Soyadı alan mebuslar Ankara 24 (HABER) — Konya rcebüsu Nâim Hazım Bey (Onat), Rize Mebusu Ali Bey aile adı olan ve zırh manasına gelen (Cebe), Van mebusu İbrahim Bey (Erva- si), Antalya Mebusu (Dr. Nazifi Şerif Bey karısının adlarının ilk harflerini gösteren (Nabel), De - nizli mebusu Yusuf Bey baş ağa - (İnce), Adana Mebusu Ferit Ce - lâl Bey (Güven), Adana Mebusu Damar Bey (Arık), Kültür Baka- nr Abidin Bey (Özmen), İzmir Mebusu Rahmi Bey (Bölcek), soy- adlarını almışlardır. Hakimiyeti Milliyede çalı- şanların soyadıarı Ankara, 24 (A.A.) — Haki « miyeti Milliye gazetesinde çalışan arkadaşlar şu soyadlarını almış - | dar oğulları olduğundan (Bayrak- lavdır: Londrada sis (Baş tarafı 1 incide) Ve bu ara, gayet garip bir hâdise de olmuştur: Londrada son za - manlarda nakliyat nazırı tarafın - dan yaya halkın bir kaldırımdan öbür kaldırıma geçebileceği husu- si yerler yaptırılmış, oralara işa- retler konulmuştu. Bu işaretler, siste görülmez bir halde olduğu için, ahali ne yaya halka mahsus yeri bulabilmiş, ne de gelişi güzel her hangi bir yer - den geçmek gibi tehlikeli bir işe girişebilmiştir. Sokaklardaki halk karışmala « rından bir kısmı da bu yüzden ol - muştur . Bununla beraber, bütün sis hâ- disesinde şehir içinde yalnız bir kişinin öldüğü haber verilmiştir. 'Tayms nehri ağzında gemiler, yirmi dört saat için oldukları yer- de kalmışlar, ne yük alabilmiş, ne de verebilmişlerdir. * Nehrin ortalarında bir kulaçlık yerden ötesi görünmez bir halde bulunuyordu. Bütün Fori kaptan- ları, bu hâdiseyi (o şimdiye kadar görmedikleri, “Kalın yün çorap,, gibi bir sis olarak tasvir etmişler- dir. Deniz fenerleri hiç görünme « miştir. Dalgakıranların kornaları, dur- maksızın, 24 saat çalmıştır. 5,073 tonluk “Viyu — Kasıl,, gemisi Bombaydan kalkmış ve Li- verpola gelmekteyken Merseyde karaya oturmuş, güçlükle kurtarıl- mıştır. Karada ise vaziyet ayni derece» de kötü ve kazalı olmuştur. Bazı yerlerde yavaş yavaş yü » rümek cesaretini gösteren otobüs- ler, istasyonlara her hangi zaman- kinden tam 50 dakika'sonra gide» bilmişlerdir. Polisler, birbirlerini o göreme - dikleri için, boyuna düdük çalmış - lardır. Bazı yerlerde ahali bu sisli ha- vada “güpedündüz,, fenerle ve e - lektrik lâmbalariyle oraya buraya gidebilmişlerdir. Trenler gecikmiştir. Bir şoför, bir treni sis dolayışi- le farkedemediğinden, lokomo - tfe hızla çarpmak suretiyle oto « mobilin parçalanmasına sebep ol - muştur, Kendisi yaralanmıştır. Bir otobüs bir kamyonla çar - pışarak 7 kişinin hastahaneye kal- dırılacak kadar ağır surette yara - lanmasma sebep olmuştur. İki tramvay birbirine çarpmış 5 kiş yaralanmıştır. Gene bir otobüs yaya kaldırımız na çıkarak bir adamı lâmba dire- ğiyle radyatörü arasına sıkıştır mıştır, Tiyatola.r sinemalar, O bir çok eğlence yerleri sis yüzünden he » men bütün bir gece boş kalmış - j tir. Turan Bey Ünal, Nasuhi Esat Bey Baydar, Burhan Asaf Belge, Meh- met Nurettin, Artam, Yaşar Nabi Nayır, Şükrü, Çelik, Samih Muh - tar Erkut, Sakir Hazım Uçar, Hik- met Tuna, Cemal Işık, Cemal Ta- bir Kutay, Celâl Davut Kula, Hak- kı Unan Devlet şurası reisinin soyadı Ankara, 24 (HABER) — Devlet şürası reisi Reşat Bey mimar ma - naşına gelen (Tancı), deâvi daire- sireisi Saffet Bey aile adı Bayrak- tar) soyadlarını almışlardır, 5 25 Tkinelteşrin 1888, — . Edirne Bugün bayramını Y G Bugün Edirnemizin A günüdür. Bu münasebetle *“f, mizden Edirneye, dün hususi ân tren kalkmış ve bu trenle 9 simde bulunmak üzere bir va R dirneli ve İstanbulu gitmis” Bunlar arasında ; meb'usu Fuat Bey, Üni külteleriyle yüksek mektep” lebesinden üç yüz kişilik bir” le vardır. : Bizim olan Edirnenin *€ * nelilerin bayramını gö: lularız. Ankara futbol het cevap veriyi or Ankara futbol heyetinde “20 İkinci teşrin gecesi, da Anadolu Ajansının Um” dürü ve Fenerbahçe kulübü” bi umumisi Muvaffak B kara futbolunu olduğu gi termekten çok uzak olan nuşması üstünde biraz du! tiyoruz. Sporda şu veya bu” bün yenilmez olduğunu ileri mek yanlış bir görüştür, Da” kaç gün önce Fnerbahçe gibiiği * lü bir takımın Vefa takımı #E W ii N 'E sında aykırı bir netice al daha bir ay önce kendi takımlarımızdan Ankara 11 berabere kalması ve Ankara birincisi Çankayanı! nerbahçeyi yenerek İstanbul ciliğini alan Beşiktaşa i muvaffakiyetli bir oyun çıki $ı sporun şaşmaz bir hesaba "1 namıyacağını gösteren en Öğ belgedir. Bunun için spor maları yapılırken gençl: U çalışma isteklerimi kıra! kulüpçülük zorile söylendiği ni verebilecek yolda söz sö! ı.emesi Heyetimizin en başt# idir. Muvaffak Beyin kon“ sında düzeltilmesi gerek ol: lışlıklar da vardır. Bunları mak faydalı olacaktır. 1— 932 yılında Anakari len ve (B) takımı diye göst” Fenerbahçe takımı yalnız $ oyuncusu eksik olan (A) & di. 2 — Bu takım Ankara liti ile değil, o zaman munis futbol heyeti reisi olan Fen çeli Muvaffak Beyin ku duğu zayıf bir takımla o; tır. 3 — Fenerbahçenin 9 şinde Ankara Muhafız yaptığı berabere neticelef tan konuşmada hiç bah miştir. 4 — Ankara muhteliti ler zarfmda — İstanbul V€, 4 muhtelitlerile yapmış o! # | sabakalarda kuvvetini #” bulunuyor. vd Soy adlar! , (Baş taraf: gogil ği Yarın Noter alip W € yin soy adlarına dair © rımızla çok faydalı E* ve soy adı tertiplerini # de okuyacaksınız. >» » * rt soy adları listesini" sayıfamızdadır.