5 Ocak 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

5 Ocak 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

2 - Alman hava . nazırı Yolcu tyyyarelerinin harb tayyaresi olamı- — yacağını söylüyor — Almanyanm Hava Nazırı Ge- eral Göring, Royter muhabirine vırdıiı bir mülâkatta, son za- manlarda Almanlar için İngiliz- İerin söylediklerine dokunarak: “Alman halki İngilizler için M bir saygı ve dostluk duy- nelmilel mesele bulunmadığına | p | kurumuna telgrafla müracaat e - besler. Alman—İngiliz kan glarıyle bağlıdır... Gelecek 1935 yılı içinde sulhperver me- todlarla halledilemiyecek bir bey taniim... Alman hükümeti, sulh 1 iyolunda ve beynelmilel mesai or- / taklığında ilerlemekten başka bir — şey düşünmüyor.,, — Alman Hava Nazırı mülâka- fının bir başka yerinde de, gene ilizlerin Almanlara atfettikle- ı'l hava kanununa temasla demiş- tir ki: “İngilterede, Alman hava teh- Biltisinden behsediliyor. Bo "mt- — masız bir şeydir. Çünkü Alman- .yanm askert bakımdan bir hava — hücumu yapacak teknik vasrtala- yi yoktur. Sivil tayyarelerin ica- — bında harp tayyareleri haline ge- tirileceği rivayetine gelince, eski “bir tayyereci olarak söyliyebili- — Tim ki, yolcu tayyareleri tam mâ- /— masıyle işe yarar bir harp tayya- — resi haline getirilemez...,, Amerika Faşistleri -Cümhurreisi Ruzvel- tin yerine Ceksonu na- sıl getireceklermiş Amerikada bir Faşist “teşek- “külünün,, Reisicümhur Ruzvelt — yerine Cekson Matrindel isimli birini geçirmek düşüncesinden — olduğu haber verilmiştir. Bu ha- berin ciddi sayılmasından ziya- — de, Amerikada bir eğlence mev- — zuu teşkil ettiği İngiliz gazetele- Tinde okunuyor. Bu düşünceye göre, 500,000 — kişilik bir kuvvet teşkil edilecek, bu kuvvet Amerika borsa meha- — fili tarafından 140,000,000 — tuta- — rımda bir para ile yardım göre- E — gek ve Mister Ruzvelt yerinden — edilerek bu makama Martinden geçirilecekmiş.. Diğer taraftan, Amerikada ıııor.lıı!e ilk konuşulacak mesele” “elrden biri, Amerikanın Milletler — Cemiyetine girmesi meselesi ola” niı inanılır kaynaklardan haber ilmektedir. Azadan Pop Ame k ’rüıum Milletler Cemiyetine gir- — mesi hakkında bir plân tasarla- —mış ve bunu mecliste müzakere- — ye koyacaktır. —— ı AKastelno’mı n yerine kim gelecek? — Terkos şirketinin eski müdü - — rü Kastelno, şirket belediyece sa” — tm alındıktan sonra mütehassıs — müşavir sıfatiyle kalmıştı. Kas - telno ile yapılan mukavele sene- B — başında bitmiştir. Kastelnodan açıkta kalan mü* hhmıılılı belediye fen heyeti Belkik gebesi şefi Bay Hasan ile /— Mmimarf şubesi müdürü Bay Ziya- / nm tayin edileceği söylenmekte- dir. HABER — Akşam Postası Italyanlar 28 birincikânun- da yeniden hücum etmişler Habeşlerin yeni müracaatları Lâval - Musolini görüşr[ıelerini bozacak mı? Cenevre, 4 (A.A.) — Habe - şistan hükümeti, İtalya ile çıkan anlaşamamazlık hakkında uluslar derek, barışım muhafazası için her çareye baş vurulmasını natık olan kurumun 11 inci maddesinin tatbik edilmesini istemiş ve Gui - erregueli önünde toplanmış olan İtalyan kuvvetlerinin 28 birinci - kânunda Habeş kuvvetlerine ta - arruz etmiş olduklarını ve iki ki - şinin ölümü ile iki kişinin yara » lanmasma sebebiyet vermiş bu - lunduklarını, iki İtalyan tayya - resinin mütemadiyen bu havalide uçtuğunu ve İtalyan tanklarınım boyuna buralarda faliyette bulun- muş olduklarmı bildirmiştir. Genel kâtib M, Avenol, bu no- tayı 11 kânunusani 1935 tarihin - de toplanacak olan konsey azala- rına tebliğ edeceğini Habeşistan hükümetine bildirmiştir. Cenevre, 4 (A.A.) — Habeşis- | rasındaki görzüşmeleri karışlır - masından korkuluyor. Çünkü iki | memleket arasındaki halledilme- miş meseleler Somalı - Eritre ile Habeşistana dairdir. Cenevre, 4 (A.A.) — Habeşis. tan hükümetinin notasıma cevab veren İtalyan hükümeti diyor ki: 1 — İtalyan kuvvetleri Habe - şistan topraklarında kat'iyyen ile- ri gitmiş değildir. 2 — Afdonb, Vardaisin mül - hakatındandır. Orada İtalyan kı - taatmın senelerdenberi bir garni- zonu bulunmaktadır. 3 — Hiç bir bombardıman ya - pılmamıştır. İtalyan tayyareleri - nin uçmasına Habeş kıtaatmın Valval ve Vardouri yakımlarında toplanmış olmaları sebebiyet ver - miştir, Londra, 1 — İtalyayla Habe - şistan arasındaki hudud mesele- si zannedildiği kadar basit ve ko” atinin B. Laval ile B. Musolini ..l tanın Milletler Cemiyetine Müraca- lay bir iş değildir. İtalya — Ha - Naziler telâşa duşub tedbir aldılar Fakat bunun sebebi bir türlü anlaşılamadı Berlin, 4 (A.A.) — Havas a. jansı bildiriyor: Dün Berlinde sa- at 16 ile 17 arasında Opera bi - nasında tuhaf bir nümayiş olmuş- tur. Ahalinin meseleden haberi yoktur. Ve üç kordon teşkil eden zabıla kuvvetleri halkı, uzaklaş - maya sevkediyordu. Tayyarelerin uçumu kat'i surette menedilmiş - ti. Resmt mahafil tam bir sükünet ve ketumyeti muhafaza etmekte - dir. Propaganda bakanlığı nazi fırkasının reisi olan bay Hitlerin yapmış olduğu bir kabul resmin - den bahsetmekte ise de bu iddia alman ihtiyat tedbirlerini hiç de muhik göstermemektedir. Hâdise, esrarengizliğini muhafaza etmek- tedir. Kâzım özalp'ın teşekkürleri İstanbul, 4 (A.A.) — Türkiye Büyük Ulus kurultayı başkanı Kâ- zım Özalp yılbaşı dolayısile her taraftan telyazısı ve mektuplar aldığı tebriklere teşekküre Ana - dolu Ajansını memur etmiştir. beş hudud vaziyetini gösteren belli başlı üç esaslı harita vardır. Bunlardan biri İtalyan haritası - dır ki, buna göre ihtilâf mmtaka” s1 olan Valval arazisi İtalya ta - rafında bulunmaktadır. Diğer Habeş ve Avrupa haritaları bilâ- kis bu araziyi 50 kilometre ka * dar Habeş arazisinde göstermek- tedir. Bu ihtilâfın çıkmasına başlıca sebeplerden biri de şimdiye ka- dar Habeşistanın bütün hudud - larını esaslı bir şekilde tesbit et - miş olmamasıdır. Ancak bunlar - dan üç sene evvel ilk defa olarak Habeşistan ile İngiltere hududu kati bir surette tesbit edilmesine başlanmış ve bir komisyon ka * rarlaştırılan hat üzerinde İngiliz Somalisi ile Habeşistan hududu- na taşlar dikmeğe başlamıştır. Hududu tesbit eden komisyon Htalya hududuna yaklaştığı bir esnada İtalyanlarla Habeşliler ıruındı vukuagelen muharebe - ler bu çalışmayı da bir müddet geri bırakmıştır. İngiliz gazete * leri bu noktayı bir türlü izah e - demiyorlar. İtalyanların Habeşlilere hü - cum etmelerinin bir sebebi de de Japanların burada gittikçe i* lerliyen nüfuzudur. Buna 38 se - ne evvelki mağlübiyet acısı da ilâve edilebilir. Fakat en esaslı mesele son zamanlarda Valval da keşfedilen altın ve plâtin ma: denleridir. Mareşal Fevzi dün geldi Büyük Erkânı Harbiye reisi Mareşal Fevzi dün Anadolu e - kispresile şehrimize gelmiş ve is - tasyonda General Halis, General Salih, Vali ve Belediye Reisi bay Muhiddin Üstündağ, şehrimizde bulunan diğer yüksek rütbeli za - bitler tarafından karşılanmıştır. Bir kıta asker, polis ve bando mı- zıka selâm resmini yapmıştır. KURUN — Asım Us bugünkü yor rısında Adapazarı Türk Ticaret Ban- kasından bahsetmekte ve bu milli bankanın geçen yaz bir sarsıntı ge- çirdikten sonra diğer milli bankaların yardımiyle işini düzeltmiş olduğunu memnuniyetle kaydediyor ve bu hadi- sevi müli bir muvaffakiyet gibi gö » rüyor. CÜMHURİYET — Yunus Nadi, bugün başmakalesine esas mevzu ola- rak Romada Lavalle Musolini ara- sında hangi meselelerin konuşulaca" ginı almıştır. Bu konuşmalarla ald. küadar olarak yedi mesele görüyor: 1 — Almanya meselesi, Almanya- nın Avusturyayı ilhak etmek - iste- mesi, 2 — Avüusturyanın istiklâlini te - min ve taahhüd etme işi, İtalyanın ı Almanyadan çekinmesi, Avusturya - | nın da bilmukabele kendisini koru - mak istemesi, Macaristan meselesi, Küçük İtilâf ve nihayet Balkan ant- dlaşmaları işleri. Yunus Nadi, netice itibariyle bir anlaşma vukua gelebileceğine pek ihtimal vermiyor. MİLLİYET — Ahmed Şükrü Es- mer de buğün Roma görüşmelerin- den bahsediyor ve bu konuşmaları beşe ayırıyor: 1 — Tunustaki İtalyanların orada yerleşip çalışmaları. $ — Balı Trablusu sınırı. 3 — Somalı ve Habeşistanda İtal- yanların bir takım dilekleri. 4 — Deniz silâh sorağı. $ — Orta Avrupa sınırları. Makale şöyle bitiyor; “Tarih göstermiştir ki bu şekilde Sabah gazeteleri ne diyorlar? yapılan her kombinezon, — karşı bir kombinezon doğurmuştur. — Bunun içindir ki, bu yeni anlaşma, dilnya barışı için iyi de olabilir, kötü de. Bu, antlaşmayı yapanların bunu nar sıl kullanacaklarına bağlı bir iştir.n ZAMAN — Zaman gazetesi de baş makale olarak Fransa ile İtalyanın anlaşmasını almıştır. Makaleye gö- re, Fransa İtalya ile uyuşurken Yu- goöslavyayı da göz önüne almalarının dlüzumlu olduğunu söylüyor. AKŞAM — Üç yıldız imzalı yazır nin serlevhası “Lold Core boyasını değiştiriyor.,, dur. Makaleye nasa- ran 1931 de politikadan çekilen Loid Corcla 1935 in Lold Corcu araşında çok fark vardır. Ve 1931 de liberal olan Lold Core şimdi sosyalist ol- muüştur, nun 1655 Balk li | Lâval — Bu ayın sekizinci günü Londrada bulunacak Sir Con Simon M usolini ile örüşecek mi? Deylı Ekspres,, gazetesinin Paristen aldığı bir habere göre, Fransız Başvekili Bay Flânden ve Dış İşleri Bakanı Bay Lâval, ayın sekizinde Londraya gide - ceklerdir. Ayni gazetenin haber aldığı * na göre Bay Lâvalin Romadaki konuşmaları üç gün sürecektir. “Deyli Ekspres,, politika mu « habiri: “Fransız siyasileri, Lon - drada hem Başbakan Makdo * nald, hem İngiliz Dış İşleri Baka- nr Sir con Simen göreceklerdir. — Avrupa vaziyeti üzerinde u - mumi surette bir görüşme — yapılacağı söylenmektedir.,, de * mektedir. Fransız — İtalyan konuşma » — "larının aksi netice vermesi için İngilterenin yardımda bulunmak niyetinde olduğu anlaşılıyor. Şimdi seyahatte olan İngiliz Dış İşleri Bakanı Sir con Simon, bu kısa zaman içinde İtalya Baş- bakanı ile de görüşürse, İngiliz kabinesine bu meseleler hakkın” da daha iyi tafsilât vermek va « ziyetine girebilecektir. Deyli Ekspres muhabiri şunu da söylüyor: “Fransız ve İngiliz Bakanla - rının — konuşmasında müdafan meselesi de, münakaşa edilecek mevzulardan bir diğeri olacak * Ur.,. Bir kutu zehirli gaz kaybolmuş Londra polisi bir beyanname neşretti Londrada dehşetli surette ze- hirli bir gaz neşreden bir -kutu toz ortadan Eyî:olmuq ve polis halka bir S.O.S. beyannamesi neşretmiştir. Polis beyannamesin de şöyle diyor: *“Cumartesi günü, dört inç mü - rabbaı büyüklüğünde ve üzerin- de Rubi isimli birinin adresi ya- zılı bulunan bir tahta kutunun, Valtan istasyonu kayt dairesin- den çalındığı öğrenilmiştir. Ku- tunun içinde madeni bir mahfaza ve onun içinde (Cyanogas) isim. li ve dümanı boğan bir zehir bu: lunmaktadır. Kutu kimin — eline geçerse, gecikdirmeden polis is- tasyonuna getirmelidir.,, Kutu hâlâ bulunmamıştır. İs- tasyondan iki çocuğun kaçtığı karşısındaki bir garaj sahibi ta- ryafından görülmüş, fakat çocuk- lar teşhir edilmemiştir. Bu iki çocuğun, bu kutuyu bir tarafa bı- raktığı hissediliyor. Kutunun ü- zerinde zehir yazılıdır. Ve için- deki toz, su ile temasa gelir gel- mez, öldürücü gaz intişar etmeğe başlamaktadır. Bu hâdise Lon- drada mühim heyecan uyandır- mıştır. Denizde Amiral hava- da mareşal ve karada general Yeni sene dolayısiyle Ingilte - rede terfi edenler arasında İngi- zil valiahdi Prens Dögal da var” dır. Prens Dögal bu defa İngiliz donanmasında Amiral, orduda General, hava kıtaatında Mare * şallığa çıkarılmıştır.