5 Ocak 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

5 Ocak 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

-Dünkü Zelzele (Baş tarafı I inclde) bir evin üst katmın çökmüş ol * duğu ve Fenerde bir evin de yı- kılarak altı kişinin enkaz altın - da kaldığı da söyleniyordu. Söz - de Çenberlitaşın üst kısmı da yr kılmış.. Yaptığımız *tahkikat bu son rivayetlerin asılsız olduğunu gösterdi. Yalnız şerefenin uçtu - ğu doğrudur. Kazalar Bu sabah yaptığımız tahkika- ta göre, dün akşamki zelzelenin tahribatı şunlardır: Edrnekapıda pamukçu Ando- nun iplik imalâthanesinin bir kıs- mrı çokmüştür. Cuma olduğu için ienalâthanede kimse bulunmuyor- du. Bu yüzden nüfusça zayiat olmamıştır. —E;übde Akar çeşmede yeni bir evin bacası kâmilen uçmuştur.. Edirnekapıda Çakır ağa tarafın- daki kaleden bir kısım ile Fener- “de kaleden bir parça yıkılmıştır. Bu parçaların 310 senesindeki zelzelede çatlayan kısımlar oldu- Zu anlaşılmıştır. Topkapı ve Yedikule surları - mın bazı kısımlarındaki ufak çat- laklıklar da fazla ayrılmış, ge- nişlemiştir. | Karagümrükte ahşab eski bir evin çatısı yıkılmıştır. İçinde 0 - turanlar çabuk kaçtıkları için nü- fusca bir zayiat olmamıştır. Çarşıkapıda Vezir hanımın ba- zı yerinde ufak çatlaklıklar ol - muştur. Bundan başka, bazı evlerin ba- caları çatlamış, kiremidleri kaya- rak düşmüştür. Beykozda iki e- vin çöktüğü söylenmiş ise de yap- tığımız araştırma neticesinde bu- | nun doğru olmadığını öğrendik. | Zelzeleden en büyük tehlikeyi atlatan Beyazit ve Galata yangın kuleleri olmuştur. Beyazit kule - sinde nöbet bekliyen Mustafa ile arkadaşı birinci zelzele ile kule - nin pek fena bir şekilde yerinde zıplar gibi sallandığını hissetmiş- lerdir. Bu sırada nöbethanenin ve etrafındaki camlarm zıngırda- dığı, ayakta durulamaz bir hale geldiği görülünce iki memur pek fena korkmuşlardır. İkinci zelzeleden sonra memur- lJar, nöbethane koridorunun dış kısmındaki srvaların döküldüğü - nü görünce tehlikenin arttığını anlamışlar ve itfaiye kumandanı- na telefon ederek daha fazla ka- lTamryacaklrmı bildirmişlerdir. Bunun üzerine memurlara kur leden ayrılmaları müsaadesi ve - rilmiş, memurlar Emniyet mü - dürlüğüne giderek geceyi sabaha kadar burada geçirmişlerdir. Sa - bahleyin memurlar kuleye tekrar giderek vazifelerine devama baş- lamışlardır. Kulede büyük bir çatlaklık olup olmadığı belli değildir. Bugün mühendis- ler tarafından yapılacak keşif ne- ticesinde bu anlaşılacaktır. Şimdiki vaziyete göre, kulede nöbethane koridorunun dış kıs - mında bazı sıvalar düşmüş, bal - kon katında ,bbulunan sarnıcın ağ- zına kadar dolu olan suyu sar- sıntı ile yarıya kadar boşalmıştır. Beyazit, Divanyolu Sehzade — başındaki bazı kahvelerin camla- rı kırılmıştır. Bunun sebebi de — zelzele başlayınca kahveleri dol - saran müşterilerin camları krra - rak drşarıya fırlamalarıdır. S'nemalarda da hayli hadise - ler olmuş, hemen bütün sinema - larda halk karanlıkta, müdhiş bir paniğe uğramış, mıştır. Bay Fatin izahat veriyor Kandilli Rasathanesi, dünkü zelzeleyi şu suretle tebliğ edi - yor: Saat 16 yı 4I dakika 49 saniye geçe fevkalmerkezi İstanbul sa - hasının 60 — 70 kilometre dahi: linde tahmin edilen şiddetlice ve azami safhası iki dakika kadar devam eden bir zelzele hissedil- miştir. Derecesi mevceler ıskalasının dördüncü ve —beşinci numara- ları arasındadır. Asıl — zel. zeleden sonra saat 17 yi 19 dakika 13 saniye geçe hali isti - rahatte bulunanlar tarafından his sedilecek derecede zayıf ve saat 18 i 22 dakika 27 saniye geçe bi * rinciye yakın şiddetlice bir hare- ketiarz daha kaydedilmiştir. Bu sonuncunun derecesi zelzele 18 - kalasının 4 numarasına uygun - dur. Gene iki hareketi arz daha olmuşsa da bunlar pek hafiftir. ve insanlar tarafından duyulmu * yacak derecededir. Bu hareketi arzların fevkalmerkezi hep İs - tanbul şehrinin sahası dahilinde- kadımlar bayıl- | dir. Bize bu malümatı lütfen ve - ren üstad Bay Fatin'den mütem” — Mevceler ıskası ne de- mektir? — Zelzeleler, şiddetlerine gö- re öon dereceye — taksim olunur. 4 ve 5 derecede ancak çürük olan bacalar — falex yıkılabilir. Yedi derecede binalar - yıkılır... Daha yukarısı artık hailelerdir... On derecede haile büsbütün hâd bir hal alır.. Bu zelzele 4 ile 5 a- rası idi. — Acaba daha şiddetlisi ola:> cak mı? — Hayır. Zira, ilk nöbet his - sedilen zelzele en şiddetli olur. Arkadan gelen sarsıntılar - tali - dir; ikinci derecededir. Bundan sonra zelzele olsa bile, evvelki - lerden daha hafif duyulacaktır. 7— Dünyanın diğer tarafında” ki zelzelelerle bunun bir alâkası var mıdır? — Hayır, bu, yalnız Marma - ra havzasına aittir. " — Bu zelzele beklenmiyor muy- du? Bir zelzelenin geleceği daha evvelden anlaşılır mı? — Japonlar, renkleri zelzeler den bir müddet evvel değişen ba> lıklardan felâketin yaklaştığını hissederler, Son zamanlarda, bir de âlet keşfedildi. Yerin dibine henüz | daldırılıyor. Oradaki elektrik ce- reyanlarından zelzelenin gele- ceği anlaşılır; âlet kendiliğinden düdük çalıyor. Lâkin, bu, henüz klâsikleşmemiş bir usuldür. Ma - amafih, böylelikle, beş altı saat evvelden zelzeleyi öğrenmek ka> bildir. — Zelzelenin yazın daha faz- la olduğunu söylerler. — Mevsimle alâkası yoktur. Ustada teşekkür ettik. Bilhas- sa, dün hissettiğimiz zelzeleden sonra daha ağırlarınm gelmiye - ceğini söylemesi İstanbul halkı için büyük müjdedir! Zelzeleye dair gelen — Ajans telgraflarını vlercediyoruz. Di * | ğer malümat ta üçüncü sayıfada, (Vâ » Nü) nun sütumumdadır. Meteoroloji enstitüsünün raporu Ankara, 4 (A.LA.) — Ziraat vekâleti meteoroloji enstitüsün - den: Bugün İstanbulda 16.39 da şimal ve cenub istikametinde 20 saniyeden biraz fazla süren bir zelzele olmuştur. Halkalı mete - oroloji istasyonunun hassas ba - rografi 23 milimetrelik bir çizgi yapmış ve barografın stili yerin - den fırlamıştır. Zelzele çok kuv - vetle hissedilmiştir. Çanakkalede Çanakkale, 14 (A.A.) — Bu - gün saat 16.45 de cenubdan şima- leve 10 saniye devam eden şid - detli bir zelzele olmuştur. Çanakkale, 4 (A.A.) — Bugün saat 16,4d0 da yirmi saniye ve 17.- 18 de beş saniye ve 18,20 de gene yirmi saniye devamlı üç defa zel- zele oldu. Üçüncüsü şiddetliydi. Hasarat yapmadı. Tekirdağında Tekirdağ, 4. (A.LA.) — Bugün 16.30-17 arasında üç defa şid - detli zelzele olmuş halk heyecana düşmüştür. Hasar yoktur. Şar kö- yünde bazı evlerin dıvarları çat - lamıştır. Zelzele fasılalarla de - vam etmektedir. İzmirde İzmir, 4 (A.A.) — Bugün öğ- leden sonra saat 16.45 geçe, di - Beri de 18,23 de şiddetli ve fakat devamsız iki zelzele olmuştur. Ha sarat yoktur. Edirnede Edirne, 4 (A.A.) Bugün saat 16.40 da Edirnede oldukça şid - detli bir zelzele duyuldu. . » « Gazeteleri muntazaman takib edenler, bu son zamanda dünya:- nın bir çok yerlerinde sarsıntılar olduğunu okumuşlardır. Bundan dağlarının eteğinde ortasi Bulu * cistan ve Efganistanda ve diğer ucu Türkiyede Çapakçurda ol - mak üzere bir zelzele olmuştur. Son günlerde de, Bahrimuhit Kebir kıyılarını mütemadi zelze- leler sarsmıştır. Bunlardan sonuncusu, son ge- len İngiliz gazetelerinden ikti * bas ediyoruz. Acaba, dünya, yal- nız iktisadi buhran geçirmekle iktifa etmiyerek bir de tabit buh- ran mı yaşıyor? Bahsettiğimiz hâdise şudur: Kaliforniyada şiddetli zelze - le sarsıntıları duyulmuştur. Amakaymda bütün evler sar” sılmış Brovlide belediye binası çatlamıştır. Emeyal Valli denen havaliyi uzun mevceli bir zelzele bir bu - çuk dakika sarsmıştır. Hafifçe sarsıntılar Los Ange- les ve Feniksde duyulmuş, fakat | büyük zarar olmamıştır. Zelzeleden — üç dakika önce, Pasanda'daki Kernervi Sismolo - ji radiyatörünün — zelzele imdat zili iki buçuk dakika çalmıştır. Tayyareci kadın düştü Evvelki gün cenubi Afrikaya tay yare ile bir seyahat yapmak üze- re Bükreşten hareket eden kadın tayyarecilerden İrina ile mülâzim 'Tötre İvaniç Yeşilköye varmış- lar ve dün fırtınaya rağmen yol - larma devam e[mek ist'yerek bü- tün tavsiyelere rağmen havalan - mışlardır. Fakat Adapazarında bir kar fırtınasına yakalanarak kumluğa inmak mechuriyetinde kalmışlar dır. Yalnız bu İniş muvaffakiyet- Ki olmamış ve tayyaren'n sol ka- nadiyle pervanesi tamir edilemi - yecek derecede kırılmış ise de tayyarecilere bir şey olmamıştır. | 'Ankara telefonu Halicin temizlenmesi l Ankara, 5 (Telefonla) — Ha- Hcin tem'zlenesi işi hakkında Ökonomi Bakanlığı şu malümatı vermiştir: *“Bu iş için milyonlar lâzım - dır. Bundan dolayı Ökonomi Ba- kanlığı ilk önce bu parayı temin etmek için tetkikat yapmakta- dır.,, Yüksek SıhhatŞürası Ankara, 5 (Telefonla) — Sıh- hat Bakanlığı gelecek ay toplana- cak olan yüksek sıhhat şürasının toplantı tarihini bayram ertesi tes bit edecektir. Halim Rüşdünün cenazesi Ankara, 5 (Telefonla) — Dün ayağı kayarak yere düşmek sure- tiyle ölen Ökonomi Bakanlığı sa- nayi raportörü Halim Rüştünün cenazesi bugün kaldırılacaktır. Dünya güzeli çete reisi (Baş tatafı | incide) Güzellik kraliçesi Yunanista - nın muhtelif yerlerine seyahat ettiği esnada çete efradından beş kişi de kendisine refakat ediyor ve indiği şehirde güzellik krali - çesi için reklâm yapmağa başlı - yorlardı. Gazetelere — en güzel resimleri koyuyorlar ve onun şe- refine balolar, çaylar tertip edi - yorlar. Bilhassa gençler güzellik kraliçesinin etrafında pervane o' luyorlar. Güzellik kraliçesi de, etrafına toplanan — zengin delikanlılara her hangi bir yerde gördüğü kıy- metli bir şeyi çalıp kendilerine getirdikleri takdirde 'ıı“ı'r'm'ı kabul edeceğini söyliyor; âşık delikanlılar da — aşkları uğruna bu hırsızlıkları yapıyorlar. Iş buraya geldi mi, güzellik kraVçesinin adımları da detek - tif kıyafetine girip delikanlının evine giriyorlar. Bittabi çalınan şeyi buluyurlar. Bunun “2erine delikanlı veya adam rezil olma - mak, namusunu kurtarmak için çaldığı şey ile beraber meseleyi kapatmak için — bir çok ta para veriyor. 1931 güzellik hraliçesi ve ar kadaşları şimdiye kadar bu şe - kilde milyonlarca drahmi dolan - dırmışlardır. En sonra bir ihbar üzerne zabıta işe vaziyet etmiş ve güzellik şampiyonu ile arka” daşlarını tevkif etmiştir. Yunanistanm — 1931 güzeli dünya kraliçeliğini kazanan Dip- larakodur. Bu kadın bir zaman - lar heyecan duymak için erkek kıyafetine girip Aynaroza gir - miş, son zamanlarda da evlen * mek üzere nişanlanmıştı. Anla - şılan bu son vakalara da heyecan duymak için girmiş olacak. öit dizeli A . Sarda hâdiseler ." u eksik değil (Baştarafı 1 inci de) İçerisinde —Hitler taraftarı gençlerin oturduğu bir kahvenin camlarına tabancalar sıkılmıştır. Bu ara, bacağından — yaralanan bir garsondur. Haber verildiğine göre, Hit - ler taraftarı gençler, bu kahvede kapanma saatinden sonraya ka - dar kalmışlardır. Gece yarısın * dan sonra bir diğer grup içeriye girmeğe teşebbüs etmiş ve bir si- yasi çekişmeyle başlıyan kavga silâh atımına varmıştır. 5 İkincikânun 1923 T Silâh alım ve satımı (Baştarafı 1 inci de) 1 — Silâh taşımak için resmi makamdan yazrlı izinli olmıyan- lara silâh ve cephane satılamaz. Silâhlarla cephanolerin şahıs- lar arasında ne türlü olursa ol - sun elden ele geçmesi halinde de yazılı izin aranacaktır, Ay tezkereleri, av silâhlarını taşımak için izin yerine geçecek- tir. 2 — Silâh satıcıları silâhları * nın nevi, cinsi ve çapını bulun - duğu yerin en büyük zabıta âmi- rine bildirecek ve kendilerinden her silâh alan kimsenin ismiyle adresini bir deftere, cinsi, nu * mara ve çapını satın alanların e- lindeki izin kâğıdına yazacaktır. Silâh satan, — bundan başka her yedi günün sonunda bir cet - vel yapıb zabıta âmirine verecek” tir. Cephane satanlar da kime ve ne kadar cephane — sattıklarını defterlerine yazmak mecburiye - tindedirler. 3 — Silâh taşrmaya izinli o - lanlar silâhlarını sattıkları veya parasız verdikleri takdirde elle * | : rindeki izin kâğıtlarını zabıtaya geri verecekler, kime sattıklarını ve kime verdiklerini bildirecek - lerdir. 4 — Adli takibat üzerine veya sair suretle hükümelçe zabıt ve müsadere edilen silâhlar, taşın « ması yasak olsun, olmasın Milli müdafaa Bakanlığı emrine veri” lecektir. 5 — Bu Ranun hükümlerine aykırı gidenlerden - silâh satıcı - ları yedi günden bir aya kadar hafif hapis veya elli liradan iki Yüz Tiraya kadar hafif pâra do'ir / Zzasına mahküm edileceklerdir. Satıcılardan — başkaları ise Türk ceza kanununun 549 1ncı maddesine göre — cezalandırıla * caklardır. ırak ve kalfa mektebi (Baş taref'ı 1 incide) cilâ sürmesini bilen öbür tr-afta çok iyi bir marangozun karşısına çıkıyor ve fiyat kırıyor. Bu nasıl olur? İşte bu şekilde bizde san'at ve san'atkârlık büyük b'r keşmekeşe uğramıştır. Biz bunun için eskiden olduğu gibi bir çırak ve kalfa mek tebi açmayı düşünüyoruz. Bir kurs şeklinde olacak olan mekte - bin çok rağbet göreceği muhak « kaktır. Küçük san'atkârlardan ehliyet- name aramak lâzımdır. Bir kaç bin liralık b'r oda takımınızı em - niyet ettiğiniz ve hiç bir şey orta- da yokken kaparo verdiğiniz bir san'atkârdan zannederim bir eh - Tiyetname sormak hakkmızdır. Bir çok san'atkârların kullandık- ları fena malzeme ile yaptıkları fena mallar artık herkesi ısmarla- ma mal yaptırmaktan — vazgeçir- mi'ştir. San'atkâra liyakatine göre eh « liyetname veren bir kurs, Türk san'atkârının şöhretini lekeden kurtaracaktır. Sıvas - Erzurum (Baş tarafı 1 inci de) gününden itibaren başlanacak ve 15 İkincikânunda kayda niha- yet verilecektir. Beherinin itiba * ri kıymeti yirmi lira olan be mu- vakkat tahviller on dokuz lira ih- raç fiati üzerinden, Merkez, İş, ve Ziraat Bankalarında - satıla - 4] caktır,