11 Ocak 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

11 Ocak 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

“Türkten iyi hakem yoktur (Baştarafı 1 inci de) ba günü yapılması muhtemeldir. Konsey Sarre meselesi ve hududla- ra aid Irak - İran iktilâfe dahil ol. duğu halde otuz alâkadar meseleyi tetkik edecektir. Almanya ve Sar Varşova, 10 (A.A.) — Kuryer Çervani gazetesi Sar Plebisitine memur Alman komiseri B. Bürkelle yaptığı bir mülâkatı neşretmekte- dir. B. Bürkel, Almanyanın hiç bir veçhile Sar'ın paylaşılmasına razı olmıyacağını söyledikten sonra de- miştir Ki: “Statüko taraftarları bir tek rey ekseriyet kazanırlarsa Sar'ın istik- lâline katiyen itiraz elmiyeceğiz. Fakat Almanyaya Utihak taraftar- ları hattâ bir reyle de olsa ekseri. yet kazanırlarsa Sar'ın Almanyaya dönmesinde israr edeceğiz.,, Rey verenlerin nisbeti zayıf Sarbruk, 10 (A.A.) — 7/1 tari- hinden 9/1 tarihine kadar hususi surette rey verenlerin oyekünü 1034 e varmıştır. Bunun 480 i has. tanede yatanlar, 360 : hususi hiz- metler memurları ve 194 ü de mah- püslardır. Bunların adedi hasla- nedekiler dahil olmadığı halde 2200 olmak lâzım geleceğine göre, reye iştirak nisbetinin zayıf olduğu bildirilmektedir. İngilizler de gitti Londra, 10 (A.4.) — B. Con Say- men ile B, Anthoni Eden, yarın a- çılacak olan milletler cemiyeti kon- seyinde bulunmak için Cenevreye gitmişlerdir. yg etmiş ve şunları söylemiştir: “1934 facialar senesinde üç mühim vaka olmuştur: “1 Marsilya suikastı. Ve bu sülkasdilan çıkan Macar - Yugos- lav meselesi, 2 — Sar meselesi etrafında re- yiam için Almanya ile Fransanm uyuşması, 3 — Vâşington deniz anlesma- #mın Japonya tarafından feshi, Birinci ve ikinci meseleye halle- dilmiş göziyle bakılabilir. Fakat üçüncü mesele henüz halleditme- miş, bilâkis beynelmilel bir şekil almıştır. Yeni senenin ilk hâdisesini Fran- sa ile İtalyanın anlaşması teşkil etmiştir ki, bu hâdise dünya suk hü noktai nazarından çok kıymet- lidir. Sar meselesi de bir hafta snra halledilmiş bulunacaktır. “Bundan başka 1935 senesi iki mühim hâdiseyi daha halledecek- tir: 1 — İşsizlere daimi iş bulmak. 2 — Amelenin çalışma saatleri» ni asgari bir hadde indirmek ve amele hayatına saadet . ve neşe vermek.,, Makdonald bilhassa birinci maddeye çok temas etmiş ve bu - gün ameleye i iş bulmak için yara - tılan sun'i ve muvakkat işlerin şid- detle aleyhinde bulunmuştur. En sonra -935 için nikbinliğini tekrar- liyarak sözünü bitirmiştir. Londra, 10 (A.A.) — Başba - kan, radyo ile söylemiş olduğu bir nütukta yüz binlerce ailenin topra- ğa dönmeleri için çalışıldığını bil- dirmiştir. Proje bu işin “ökonomik - düş- künlüğe uğramış yerler - de oturan 180.000 aileye dokunacağını gös- termektedir. Çiftlikler yapılacak. bunlara 150 200 kişilik gruplar'yerleştirilecek- tir. Her grupa çiftlik yaşayışmı öğ- retecek birer hoca verilecektir. Çiftliş için ne lâzıınsa hükümet verecktir. | Pastam © HABER — Balkan andlaşması konse- yinin resmi tebliği Atina, 10 (A.A.) — Balkan | antantı devletlerinin istişari öko - nomik konseyi kapanış toplantısı- nı dün sabah yapmış ve toplan - tıdan sonra aşağıdaki tebliği neş - retmiştir: “Balkan antantı daimi konse - yinin Ankarada 2.11.1934 de itti- haz ettiği kararlara tevfikan, Bal. kan antantı ökonomik konseyi A- tinada Yunan Dışarı Işleri Baka - nı Bay Maksimosun Başkanlığın - da toplanmıştır. Çalışma 3.1.1935 tarihinde başlamış ve 9.1.1935 ta- rihinde bitmiştir. Bu ilk toplanma devresinin amacı, daimi konseyin 10.5.1935 tarihinde Bükreşte ya - pacağı toplantıya arzedilecek o - lan raporun (o hazırlanması için dört memleket arasındaki ökono » mik yaklaşma meslesi hakkında tam ve teferrüatlı bir noktai na - zar teatisiydi. Okonomik konsey, komisyonlarının mesaisine daya - narak, altı karar suretini ihtiva eden bir son protokol tes - bit etmiştir. Bu karar suretleri şunlardır; 1 -— Ticaret siyasası 2 — Muhabere ve münakale 3 -- Balkan bankası 4 — Turizm 5 — Okonomik kurumların iş beraberliği 6 — İç yasası Son protokol tasdik edilmek üzere Balkan antantı memleket - lerinin Dışarı İşleri Bakanlarma verilecektir. Okonomik konseyi, bu toplantı devresi zarfında müzakerelerin en dostane ve tam iş beraberliği ruhunda mülhem olduğunu mem- nuniyetle müşahede edebilmiştir. — SON DAKIKA italya tahşidat mı yapmış? Londra, 11 (Hususi) — italya- nım şimalinde tahşidat yapıldığı yolunda bazı haberler dolaşmak- tadır. Bu haberlerin ne dereceye kadar doğru olduğu henüz belli değildir. Roma, 11 (Hususi) — İtalya» nın şimalinde tahşidat yapıldığı - na dair haberler Roma mehafilin- ce teyit edilmiyor. KURUN — Asım Us bugünkü baş» makalesine “Türkiye Orta Avrupa kombinezonuna girebilir mi?,, serlâr- hasını koymuştur. Evvelâ Türkiyenin Balkan andlaşmasına dahil olduğunu ve Balkın andlaşmasile Küçük İtild- | fın müttefik olduğunu, binaenaleyh Küçük İtilâfın tasvip eltiği şeyleri Balkan andlaşmasun da tasvip edece- ğini yazıyor. Ve Avusturya meselesin- de Fransanın, Türkiye ile Yunanista- | na antanta girmek için bir yol ara- masının da Balkan devletlerini elin - den kaçırmamak için olduğunu ilâve ederek yazısın: bitiriyor. CUMHURİYET — Bugün meşhur Ingiliz muhavrirlerinden Wichham Stecd'in “Almanya harp hazırlıyor, isimli bir makalesini neşretmiştir. Meclisi, Roma anlaşmalarını © - naylamış ve Bay Laval'in onayla” mak için anlaşmaları meclise ver- mesine izin vermiştir. Budapeşte, 10 (A.A.) — Ma - caristanın Roma anlaşmaları hak kındaki görüşü yarı resmi olarak tasrih edilmektedir. Macaristan, Fransız — İtalyan anlaşmasından memnun olmakla beraber, anlaşmanın Almanyaya teşmili suretiyle Avrupada mües- sir bir iş beraberliği tesisini dile- mektedir. Roma, 10 (A.A.) — Gazeteler Fransız — İtalyan © anlaşmaları hakkında tefsiratta bulunmakta * dırlar. Giornale Ditalya gazetesi, bu anlaşmaların tamamen siyasal o sanın İtalyaya mali yardımda bu” lanacağı (hakkındaki haberleri tekzip ve İtalya © tarafından bu hususta hiçbir teklif yapılmadığı | nı ve yapılmıyacağını bildirmiştir. lan mahiyetini kaydederek Fran | Fransız-Htalyan andlaş- masından doğan netice Paris, 10 (A.A.) — Bakanlar | Lavoro Faşista gazetesi, bu am laşmalarda, İtalya ile küçük itilâf arasında müşterek çalışma imkâ- nın: açan yeni bir Avrupa siyasi safhası görmektedir. Paris, 10 (A.A.) — Dış işleri Bakanlığı Roma anlaşmaları hak- kında bir izahname neşretmiştir. Bu izahnameye göre, (Afrika meselesi iki ulus arasında mual - lâkta bulunan işleri kati surette halledecek bir tarzda görüşülmüş ve orta Avrupa (meselesinde de Fransa ile İtalya her devlet için diğer devletlerin istiklâl ve top - rak tamamlığına riayet mecburi * yetinin teyidi herkesin bağlı bu * lunduğu ve Avrupanın bu kısmın- da güven hislerinin inkişafma hâ* dim bir prensip olduğu hususun - da mutabık kalmışlardır. Nihayet Bay Mussolini ve Bay Laval'in, uluslar arası derneği mr sakında yazılı usullerin geleckte zuhur edebilecek bütün meselele" rin hallini temine kâfi olduğunu tanıdıkları zikredilmektedir. hava v Ankara, 10 (A.A.) — Ziraat Bakanlığı meteoroloji enstitüsün” den alman malümata göre son 24 saat içinde Yurdun Trakya ve E - ge alanları yağışlı geçmiştir. Yağışlar Trakya ve Çanakka- lede kar ve İstanbul Çevresinde Ege alanında yağmur şeklindedir. Yurdun diğer yerlerinde hava ta” mamiyle açık geçmiştir. Gece sühunetleri düne nazaran 4 derece etrafında olmak üzere yükselmiştir. En düşük suhunet - ler Karsta sıfırm altında 31, Er - zurumda 26, Sivasta 24, Kastamo” nuda 23, Boluda 21, Ankarada 17, Malatyada 10 ve Edirnede 1 de - reçededir. Edirne çevresi ve orta Anado lunun Uşak, İsparta, Konya çev- relerinden maada yerleri, doğu Anadolusu ve Karadeniz kıyıla - rında Rize çevresi karla örtülüdür. Karın kalınlığı o Sarıkamışta 79, Karsta 41, Erzurumda 25, Afyon- Sabah gazeteleri ne diyorlar? Yazıya göre Almanya küllür ve medeniyet itibarile gerek Fransadan, ve gerek Avrupanın diğer milletler. den medeniyet gözünden daha yük- sektir, Fransızlar umumi harpte Al | manları Yahudiler ve sosyalistler sa» ! yesinde mağlüp elmişlerdir. Alınan - lar şimdi gizliden gizliye silâhlanı- yorlar ve çalışıyorlar. Günün birinde muhekkak surette umumi harbin acı- | sını çıkaracaklar ve intlakm alacak » | lardır. Binaenaleyh Almanya istikbal | icin Büyük bir harp hazırlıyor. MULIYET — Ahmet Şükrü Esme- rin “Türkiyenin barışa yardımı, ser- lâvhalı yazısı Milletler Cemiyelinin son konsey toplantısına Tevfik Rüş - (il Arasın riyaset etmesinden ve do- j Jayısile Türkiyenin barışa yardimın - aziyeti da 20 santim ve diğer yerlerde de 4 ilâ 12 santimetre arasındadır. Kars, 10 (A.A.) — Yedi güm i dür şehir ve civarında kar düş * İ mektedir. Karın yüksekiğii yarım metreye yakmdır. Erzurum - Sa rıkamış hattı kapanmıştır. Bu yüzden İstanbul postası üç gün geç kalmıştır. Bundan sonra bütün nakliyat ve seyahat kızaklarla yaprlacak * tır. Karaköse, 10 (A.A.) — Üç gün evvel başlıyan kar o ve tipi bugüne kadar devam etmiştir. Erzurum —Beyazıd postası Tahir geçidinde müthiş bir tipiye uğra" mış Tahir karakolu efradından yardım ile kurtarılmış ve posta üç gün geçikmiştir. Dört gün süren fırtına yüzün - den yollarda bulunan bir çok kim: seler büyük güçlüklerle tehlike - den kurtulabilmişlerdir. dan bahsetmektedir. ZAMAN — Zaman imzalı yanl - talya ile Fransanın anlaşması mev zulu bir yazı yazmıştır. v AKŞAM — Uç yaldız imzalı ve “Ma caristanda değişiklikler, serlâvhalı yazı Macar Meclisinden geçmek üze - re olan yeni intihap kanunundan bah setmekte ve bunu izah etmektedir. Yeni kanuna nazaran meclis reisi a - şağı yukarı bir Kral salâhiyetinde - dir. Yazı şöyle bitiyor: “Bu görüşlerin doğru olup olmadı. dını çekişecek değilir. Bir yalnız bize yakın bir ülküdeki işleri bildirmek is tedik, SON POSTA — Başmakalesi yok- tur, — iye 11 kin kânun 1935 Yugoslavlağ Tevfik Rüştü Ard hakkında ne diyor? Belgrad, 10 (A.A.) — Türki” | ye Dışarı İşleri Bakanı Bay Tet” fik Rüştü Arasın Belgrada gelişi münasebetiyle gazeteler uzun me kaleler neşretmişlerdir. Bu arad | mebus Dimitriyeviç diyor ki: i “Tevfik Rüştü Aras, Türkiye © nin halledilecek bir çok dış işleri olduğu 1925 denberi Türkiye” Cümhuriyeti dış siyasasının ba © şında bulunmaktadır, O, Türki #5 ye siyasasına akliselimi, bir dey “5 let olarak sonuna ermiş ve fa Atatürk tarafından millet olarak | yükseltilmiş bulunan eski impars' torluğun bütün usullerinden ( âri | bir realizm getirmiştir. 7 Rüştü Arasın bütün fazliyeti <9 nin başmda Avrupada ve Asyada 9 | bütün komşularla barış fikri bu * 1 lunmaktadır.,, Bay Dimitriyeviç bundan sor ra Tevfik Rüştü Arasın barışı ye İ min ve muhafaza için şimdiye ka” dar Avrupa merkezlerine ve Ce * nevreye yaptığı sayısız seyahat — | leri hatırlatarak diyor ki: i “Tevfik Rüştü Aras, memleke- * tine ona barışı temin için yaptığı hizmetle beraber ayni zamanda | gerek Asyada genel barışa ve be” Jâğati ikna edici ve daima barış fikrinden mülhem olmuştur.,, Nihayet Bay Dimitriyeviç, Tevfik Rüştü Arasın Sovyet Ru ya, Lehistan, Çekoslovakya, Ro” manya, Yugoslavya (ve Türkiye tarafından imza edilen mütearı * zın tarifi andlaşmasmın aktinde- ki rolünü kaydetmekte ve Anka” ra seyahati esnasında kendisiyle İ yaptığı mülâkatr hatrlatmakta dır. Türkiye Dışarı İşleri Bakar, bu mülâkat esnasında, Asyadan çok daha ziyade (o Avrupaya aid bulunan (o Türkiyenin Balkanlar mıntakasında barışa hizmetet- mek hakkındaki kati arzusu üze rinde ısrar etmiştir. bi Avrupa ile Afrikayı | bağlıyacak tünel Madrid, 10 (A.A.) — Cebe “ | lüttarık boğaz tüneli projesinin tetkikine memur komisyon toplan- mış, Paris . Londraya bir heyet gönderilmesine karar vermiştir. Bu heyet Fransız Transafriken şi“ mendifer kumpanyası ve Kahire * Kap hattını inşa tasavvurunda o « lan İnigliz kumpanyası ile müza « kerede bulunacaktır. ö İ Fırka kongresi bu sabah toplandı. Cümhuriyet Halk Fırkası İstan bul vilâyet kongresi bu sabah saat onda fırka merkezi binasında top © lanmıştır. ğ Toplantıda kaza mümessilleri j meb'uslar, vali ve belediye reisi vali muavini, kaymakamlar, Şe- Ki hir Meclisi âzaları bulunmuştur. Fırka umumi kâtipliğince köngre reisliğine vilâyet idare heyeti rei i si doktor Bay Cemal seçildiğin * den celseyi Bay Cemal açmış, wi sa bir nutuk söylemiştir. Bundan sonra işari reyle kon Ni gre ikinci reisliğine Adalar mü” | mössili İstanbul Meb'usu Bay 58 dettin Rıza, kâtipliklere de Baf Mekki Hikmet ve Bay Tevfik se * gilmişlerdir. Sonra vilâyet idar€ za heyeti âzasmdan Bay Necip iki senelik faaliyet raporunu okumu$ , tur, Kongre devam ediyor,