31 Ocak 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

31 Ocak 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

7 ğ Ruzvelt Ayan meclisinde mü- “ fakat harbten evvelki İngiliz me- him bir hezimete uğradı Vaşington, 30 (A.A.) — Birle- şik Amerilanm La Haye divanr Da girmesi meselesi üç haftadır münakaşa ediliyor. Üçte iki ekse- riyetin temin edilmemesi suretile teklifin reddedilişi, Rİ şiddetli neşriyat ve propagand larma rağmen reylerin üçte ili, * den fazlasınm temin edileceğin- den şüphe etmiyen ekseriyeti çok şaşırtmıştır. Bu karar, bütün Amerika hü- kümetlerinin alınmasını istedikle- ri bir tedbiri kabul ettirmek için Bay Ruzvelt'in gayretlerini balta. Jamâğa muvaffak olan “tecerrüt- çüler” işin mühim bir kazançtır. Ayânın kararı, bundan başka, bazı mahafilde Amerikan U- luslâr Kurumuna girmesi için be- Diren harekete de uzun müddet i- çin bir nihayet vermiştir. Borah ile Conson, La Haye &- dalet divanma girdiği (o takdirde Amerikanın Avrupa devletlerinin kavgalarına sürükleneceğini, on ların oyuncağı olacağımı ve böyle- ce Uluslar arası alanındaki hakkı hiyarmı kaybedeceğini durmadan tekrar etmişlerdir. Reyler verildikten sonra, de - mokrat ekseriyeti reisi, âyandan Robenson, bu kararın Amerkanın La Haye divanına girmesi mese Tesi ile gayri muayyen bir devre. ye nihayet verdiğini söylemiştir. Bay Robenson, müessir ve son bir beyanatta bulunarak, divana girilmesi aleyhinde yapılan pro- pagandayı ve âyanm tesir altında bulunması için (o çalışıldığını ifşa etmiştir. Fakat âyan, muhalefetin iste- diği yola çoktan sevkedilmiştir. Küçük sanatlar ve İngiltere Avam kamarasında Dış işleri Bakanı izahat verdi Londra, 30 (A.A.) — Avam kamarasında bir saylav, Türk hü- kümetinin harbten evelki zamana aid Amerikan metalibatımı yerine getirmekte olduğunu ileri sürerek İngiliz hükümetinin harb esnasın! da mallarının müsaderesinden do layı İngiliz tebaasının yaptığı me- talibat hakkında Türkiye nezdin- de teşebbüste bulunub bulunmı yacağını dış bakan Bay Simondan sormuştur. Bay Simon cevaben demiştir ki: “Benim bildiğim harbten evve- le aid metalibat halledilmiş ve son taksit de geçenlerde tesviye edik! miştir. Diğer metalibat ise Lozan muahedesine tabidir.,, Saylar, harbten evvelki me - talibatın mevzuu bahsolduğunu söylemesi üzerine Bay Simon ken- disine tafsilât verildiği takdirde bunları tetkik edeceğini söylemiş, talibatının hal ve tesviye edilmiş olduğunu tekrarlamıştır. Bay Simon diğer bir suale ce- vaben de demiştir ki: “Bazı ticaretlerin yapılmasını Türk tebaasından başkasma me- neden Türk kanunları ahkâmm- dan İngiliz tebaasmı muaf tutma» ya imkân hasıl olamamıştır. Bu mesele dikkatle tetkik olunmak- tadır.,, HABER — Akşam Postası 31 âhincikünüun 1945 v nm MM mm meka İİİ , Almanya, Rusyadan arazi mi kazanmak istiyor ? On iki ada halkı tazyik altında.. Sovyet kol kongre- sinde Almanya- ya bir hücum Moskova, 31 (A.A.) — Molo- tofun raporu üzerine Sovyet kon- geresinde müzakereler yapılırken birçok murahhas söz almış ve el- de edilen muvaffakiytlerin ancak fırkayı idare edenlerin © ve dahi! reis Stalinin sayesinde hasıl ola -| bildiğini söylemişlerdir. Bay Kodatski, harici siyasete temas ederek alkışlar arasında de- miştir kiz “Sovyet Rusyaya doğru arazi kazanmak temayüllerini gösteren Hitlerin kitabı Sovyet işçilerince malümdur. Binaenaleyh bu işçi - lerin Almanyanın Sovyet Rusya - ya karşı hattı hareketi meselesin - de daha ziyade vuzuh © istemek haklarıdır.,, o Bay Kodatski uzak şark hududlarınm takviyesi lüzu - munu da ehemmiyetle kaydetmiş tir. Ukranya halk komiserleri rei si Liubçenko da demiştir ki: “Ukranyanın merkezi Kiyefe nakledilebilmişse, bu ancak Sov- yet Rusyanm ve onun ileri postası olan Ukranya Sovyet cümhuriye- Vnin kuvvetli (o bulunmalarından dolayı kabil olabilmiştir. Alman taşistlerinin istilâ plânlarında Uk- ranyaya hususi bir yer ayrılmıştır.|7”” Fakat bugün Ukranya sanayileş- miştir. Sovyet hududuna tecavüz teşebbüsünde bulunacak müstev - lilerin vay haline,,, Almanya ökonomi bakanı vazifesin- den ayrıldı Berlin, 31 A) — Bay Hit. ler bugün ökonomi bakanı Bay Şimiti kabul etmiş ve bir müddet. tenberi hasta bulunan mumailey- hin ricası üzerine kendisini vazi- fesinden affetmiştir. Bay Hitler yaptığı hizmetlerden dolayı teşek- kürde bulunmuştur. Alman ban- İ kası müdürü Dr, Şaht ökonomi ba-! kanlığına tayin edilmiştir. verdiği izahat dinlenilmiştir. Atinadan gelen | haberler italyan- ların çok sıkıştığını gösteriyor Atina, 30 — İtalyanlar Kalim- nos adasında örfi idareyi şiddetle tatbike devam ediyorlar. Adadaki İtalyan muhafız kıtaatı, her gün gönderilen yeni yeni kuvvetlerle takviye edilmektedir. İtalyan dev riyeleri adanın sokaklarında sün- gülü, silâhlı ye çelik miğferli do- laşıyorlar. Evlerde silâh ve mü- himmat araştırıyorlar. Ortodoks kilisesi takib ve taz- yik altındadır. Kalimnos adasın- da artık âyinler yapılmıyor. Rum kiliseleri, tazyikler ve takipler dur duğu Leryüz metrepolidi Kalim- nos adasmdan çıkıp gittiği, sür- güne gönderilen Rum papazları Ms ettiği ve on iki ada kilisesi Rum patrikhanesine bağlı kaldığı takdirde tekrar kapılarmı açacak lardır, Evvelki gün Kalimnos adasma larından! çok mikdarda mühiimat, “fişek, mitralyöz, tabanca “çıkarılmıştır. Ankarada Bakanlar Toplanarak T. Ara- sın izahatını dinlediler Ankara, 30, (A.A.) — Ba - kanlar Heyeti bugün Başbakan İsmet İnönünün başkanlığında toplanarak muhtelif işler üze « rinde görüşmelerde “bulunmuş ve bu işlere ait kararlar vermiş- tir. Bu toplantıda ayni zaman - da, Dışişleri bakanı Bay Rüş- dü Arasın, seyahati hakkında Sabah gazeteleri ne diyorlar? | Bunları bir İtalyan harb gemisi ge- tirmiştir, İstanköy ve Karpatos adaların- da da vaziyet Kalimnostan farklı değildir. Italyanlar, İstanköy hal- kmın ayaklanmasından korktuk - ları cihetle her gün oraya asker gönderiyorlar. İstanköy adasının O merkezile köyleri arasında irtibat ve müna- kale kesilmiştir. Sokaklarda devriyeler halkı kontrol etmekte ve korkutmak için şüphesi olmayanları bile tevkif et- mektedirler. İstanköy adasında yerleşmiş o- lan Yunan tabaasma artık ikamet tezkerelerinin tecdit edilmiyece - ği tebliğ edilmiştir. Bunlar, ikamet müddetleri bit- mezden ği İstanköyden çıkıp gideceklerdir. Karpatos adasına gelince, ora metrepolidi.de Rados ve Kalimnos metrepolitleri gibi patrikhaneden ayrılmak istediği cihetle, halkm şiddetli düşmanlığına uğramakta- dır, Karpatos metrepolidinin âyin yaptığı kiliselere artık halk ayağı- nr basmıyor ve kendisi kuvvetli K “uhafaza altında sokaklardan şe, evlerin ve dükkânların arı yüzüne karsı kapatılıyor. Italyan gençleri ve askerlik Roma, 30 (A.A) — Şubattan itibaren faşist genclik teşkilâtma daha bariz bir askeri mahiyet ve- ren kanunlar neşrolunacktır. Fır « ka umum kâtibi 18 ilâ 21 yaşında bulunan ve mikdarı bir milyona baliğ olan genelerin başma 17 bin MA A Şa kk GA zabit tayin etmiştir. “Yeni dil çalışmalarının hedefi nedir ?,, KURUN — Sadri Ertem bugünkil yazısında bazı emperyalist devletle rin başka devletleri kendilerine âlet ederek döğüştürmelerinden bahsedi - yor. Son Mançuku — Mongol çarpış* masin da buna benzetiyor ve böyle hükümetleri iki boksörün boks eldi * venlerine benzetiyor. Maçta eldiren - ler zedeleniyor, fakat yumruklar sağ lam kalıyor. CUMHURİYET — Son Roma an- laşması karşısında Balkan ve Küçük lülâf devletlerinin variyetlerini teş * rih eden Yunus Nadi, Balkan ve Kü- çük İtilâr devletlerinin birbirlerile her noktada ve iyice anlaşmış olduk- larını, ve bu anlaşmanın sulh yolun - | iğ da odluğunu kaydettikten sonra ya - zıyı şöyle bitiriyor: “Cenevrede andlaşma konseyinin hep barış adına derin ve uzak gören konuşmalarile çok iyi iş gördüğünü belirtirken işte böylece andlaşma ül. ke ve uluslarını gerçek ve yürekten bir sevgi gözünün genel bakışıyla ku” caklamış olduk. MİLLİYET — Bugünkü başyazıy İbrahim Necmi Dilmen o yazmıştır. Mevzu dil değişimi vi yeni a - dımlardır. Yazıya göre “dil değişimi şimdi üç esas Üzerine çalışmaktadır. 1 — Dilimizde kullandan yabancı dilden gelme sözler, gene yabancı ve ileri bir dilin sözlerile harpilüğiertk : rak, kuru lâkırdıya değil, anlama kar- gılıkla aranmaktadır. ? — Böylelikle belli edilen anlam « ların her birine, tarama dergisinde bulunan, yahud ayrıca düşünlülen tür karışıklıklar içinden en uyarı se - çilmektedir. 3 — Seğilen karşılığın yerinde oldu- gü İyice anlaşılmak İçin bu Karşılığin anlatacağı anlama yakın düşünceler le tersleri de göz önüne alınmakta: dır. ZAMAN — Zaman imzalı yazı “Ne- reye gidiyorlar?,, serlâvhalı yazısın - da Roma anlaşmasına İngilterenin de iştirak ettiğini söyledikten sonrü İn - gilterenin Avrupa siyasetine karşı na- sil hareket etmekte olduğunu uzun u- zadıya yazıyor. Neticede on beş sene- denberi değişmiyen İngiliz siyaseti- nin gene değişmediğini yazıyor, AKŞAM — Almanyanın Türkiyeye para gönderilmesine müsaade elme - mesini şiddetle tenkit ediyor. Ve AL manyada emlâki olup burada yaşıyan ların oradan para getirtemediklerini Üdve ederek mutkabele! bilmisil ya pılmasını tavsiye ediyor. SON POSTA — Iki yıldız imzalı yan İzmirdeki dokuma (fabrikaları. nin pamuk fiyatları yükselmesi üze - rine işlerini tatil etmişken (İktisat Vekâlelinin emriyle tekrar çalışmağa başladıklarını memnuniyetle kayde - diyor. Bu suretle bir çok işcinin İş bulduklarinı yazıyor. Hitler Milli sosyalizmin yık dönümünde bir b€ yanname çıkardı Berlin, 30 (A.A) — Alman * tihbarat bürosundan: B. Hitler, milli sosyalistlerin if” tidar mevikine geçmelerinin iki” ci yıl dönümü münasebetile bir b* yanname neşretmiştir. Bunda Hitler diyor ki: “ — Mil sosyalizm iktidar met kini ele alalı iki yıl oluyor. Ya$*” yan şahidleri ile gelecek nesille için umumi harb nasıl kat'i bir dönüm noktası olmuşsa, milli s9 yalizmin iş başina geçişi de kıymette tarihi bir hâdise oli kalacaktır, Milli sosyalizm, Alman milleti” ne kendi kendine inan imanis! vermiştir. Bu onün başlıca meziyetidir. Yeniden inşa plânı için dört #* ne istemiştir. Fakat programın dörtte üçü yarıdan eksik zamanda ( yapıld" Beni iktidar mevkiine (çağir?” Hindenburg'un yası yüzünden bu yıl dönümü bir bayram olarak i kutlulanmıyor. Eski nizam; mahvetmedik, f8* kat bizim telâkkimiz eskisine 48” lib geldi.,, Berlin, 30 (A.A) — Alman if tihbarat bürosundan: Milli — Sosyalist rejiminin it dar mevkiine gelişinin ikinci yi &ğnümü münasebetile, B. Görinf “Volkişer Böbahter,, gazetesini? yazmış olduğu bir makalede di yor ki: “İdare başında olan herkes, Fo? rer tarafından uyandırılan Z bizimle beraber ve her Alman'ni” fırkaya dahil olsun olmasm, tes ) eden bütün fedakârirktarı yapım” ğa hazır olduğu için muvaffak £ labildiğimizi bilir. ; Bu iki sene için, vazifemif Hitlerin dört senelik plânı my bince yeni devletin esasmı kuf” mak için eski rejimin hatalari” tamir “*e uğraşmak oldu. Almanyanın birleştirilmesi #İ ! yakında ikmal edilecektir. Sar'da yapılan sorak, Alman? nın yeniden inşası için bize Lu misal oldu. Hitler, hali vilâyetler değil, ie kat müreffeh mmtakalar yarat” mak için bize ana e öğret” Ho, Moskovada Hakem heyetimiz gö” mimiyetle karşılanf' Ankara, 30 (A.A.) — İras gan hududundan avdet olan hakem heyeti reisi Fahrettin şerefine (Moskov9 büyük elçimiz Vasif Çmar Lu fından bir ziyafet verilmiş hariciye komiser muavini B. iri tinski, B, Karahan, erkân ir biye reisi General Pukerof, neral Budyonni, General General Kaeker, hariciye ei Afgan sefiri ve İran maslahst zarı hazır bulunmuşlardır. order Yemekten sonra Türk ile Kızıl ordunun kardeşliği “ fine ve her iki taraftan A ve Stalin'in sihhatlerine p kaldırılmış ve kardeş Ae ran hükümetlerinin saadeti" içilmiştir. General Fahrettin fade gün General Varoşilof taraf! kabul edilecektir,